Liittymän käyttö ulkomailla

Olen juuri lähtenyt reissaamaan eurooppaa ja hätätilanteessa olisi ihan hyvä pystyä soittamaan kännykällä tai laittamaan viestiä mutta en saa minkäännäköistä verkkoa esim. tällä hetkellä saksassa. Olen yrittänyt valita puhelimeni (iPhone 4) valikosta manuaalisesti saksalaista liittymää mutta tulee vain ilmoitus että yhteyttä ei ole käytettävissä.

Johtuuko tämä operaattorilukituksesta, jota ei enää pitäisi olla voimassa, vai mistä?

Juho Ilmoita asiaton sisältö

Kommentit

  • Hei Juho!

    Onko puhelimessasi edelleen DNA sim-kortti vai jokin paikallinen liittymä?
    Olethan myös varma, ettei liittymälläsi ole mitään estoja koskien käyttöä ulkomailla?

    Mikäli estoja ei ole, tulisi liittymän toimia normaalisti myös Saksassa, kun valittuna on roaming -kumppanimme verkko. Muussa tapauksessa suosittelen olemaan yhteydessä asiakaspalveluumme, niin asia voidaan tarkistaa.

    Roaming -kumppanit maakohtaisesti hintoineen löydät osoitteesta http://www2.dna.fi/web/yksityisille/puhe/laskut...

    DNA WELHO Ida T palveluneuvoja
  • Minulla on parhaillaan Ranskassa DNA prepaid liittymä puhelimessa. Se ei anna soittaa, vaan herjaa että estoja on käytössä.
    Puhelimen asetuksissa ainoa esto, jonka löydän on "lähtevät puhelut" kohdassa "äänipuhelut". Kun yritän muuttaa sitä, "poista puhelunestot", niin puhelin vaatii salasanaa. Koitin pin-koodia, mutta se ei kelpaa.

    Minulla ei ole mitään käsitystä miten ihmeessä voisin tietää moisen salasanan. Mikäli en voi käyttää prepaid liittymääni, niin ymmärtääkseni se lakkaa olemasta voimassa.

    Markus
  • Hei Markus!

    Olethan ottanut huomioon, että Ranskasta soittaessasi sinun tulee tehdä USSD-puhelu. USSD-puhelun soittaminen edellyttää USSD-koodin lisäämistä vastaajanottajan puhelinnumeroon.

    • Esim soitettaessa ulkomailta Suomeen/suomalaiseen liittymään *140*358441234567# ja soita/vihreä luuri.
    • Ruotsiin/ruotsalaiseen liittymään: *140*46701234567# ja soita/vihreä luuri.

    Lisätietoja USSD-puheluista löydät seuraavasta osoitteesta: http://www2.dna.fi/web/yksityisille/puhe/prepai...

    Puhelimesi asetusten muuttamista varten tarvitsemasi salasanan löydät puhelimesi ohjekirjasta.

    DNA WELHO Harri
  • Ranskassa pitää käyttää (DNA:n latausliittymillä kirjautuminen onnistuu) VAIN France Telecomin (Orange France) -gsm ja UMTS -matkapuhelinverkkoihin, joissa soittaakseen liittymästä ulospäin, pitää käyttää USSD -verkkopyyntöä (edelläolevan viestin mukaisesti).
    Tähän ei matkapuhelimella (matkapuhelimeen tai itse verkkoon) asetetut puhelunestot pitäisi vaikuttaa (puheluihin, jotka tehty edellämainitulla tavoin), paitsi jos voimassa on matkapuhelimella verkkoon tehty saapuvien puheluiden esto (kotiverkossa, kotiverkon ulkopuolella, tai sekä kotiverkossa että sen ulkopuolella).

    Ainakin DNA Prepaid- ja DNA Arvo (DNA Super Prepaidista ei varmaa tietoa), nimenomainen, matkapuhelimesta verkkoon tehtyjen (on tehty itse tai ei ole -> esim. toisen tekemä tai jostakin syystä, itsekseen voimaan tullut) puheluestojen oletus-salasanan pitäisi olla 1111 (tai mahdollisesti/vaihtoehtoisesti 1234), mutta ei kannata kokeilla monta kertaa (jos ei toimi), sillä silloin mikään tunnus ei enää toimi (kuten PUK-koodienkin kanssa, mutta tässä tapauksessa, verkon estämänä).

    Jos koodia ei itse tiedä, kannattaa vaatia sen "verkko-resetointia" oletukseen (esimerkiksi 1111) DNA Asiakaspalvelusta, sillä sen asiakaspalvelu kykenee tekemään - kokemus on muutaman vuoden takaa - sillä se ei ole matkapuhelimessa asetettu koodi (vaan matkapuhelimella verkkoon asetettu), toisin kuin matkapuhelinten sisäisten puhelu (esto ym.) -listojen kohdalla. Sen jälkeen poistaa KAIKKI (yhteiskomennolla) nämä verkko-puheluestot, tunnusta käyttäen.

    En ymmärrä, miksi DNA Asiakaspalvelu antaa tästä virheellistä (nimenomaan tarkoituksenomaisesti VÄÄRÄÄ) tietoa?

    DNA Asiakaspalvelu: Matkapuhelimen sisäiset, koodilliset puhelunestot, ja esto- tai sallittujen puhelinnumeroiden listat, ovat erikseen. Tämä on verkossa (DNA:n verkko-liittymäjärjestelmässä oleva, käyttäjän määrittämä salasana, jonka te pystytte etänä verkkoon resetoimaan (oletus-salasanaksi).

    Harmi, että teille ei tätä asiaa ole koulutuksessa selvennetty.

    Verkko-liittymäjärjestelmässä
  • Kun Roaming-kumppanilistastanne ei löydy mitään Nepalin kohdalta, niin ilmeisesti siellä DNA:n matkapuhelinliittymä ei toimi?

    Antti
  • Hei Antti!

    Nepalissa meillä ei tosiaan ole roaming -kumppania, eli siellä DNA -liittymä ei valitettavasti toimi.

    DNA WELHO Ida T palveluneuvoja
  • Hei!

    Sen jälkeen kun vaihdoin liittymäni DNA:lle, niin ei ole puhelin ulkomailla toiminut. Ei edes Virossa. Ei yhteyttä verkkoon. Puhelin ei hae verkkoa automaattisesti ja manuaalisestikin olen käynyt läpi kaikki vaihtoehdot useasti ja välillä puhelimen uudelleen käynnistäen. Eipä sitä puhelinta hirveästi tulisi ulkomailla edes käytettyä, mutta tulisivat edes viestit perille ja se olisi käyttövalmiina hätätilanteissa.

    Jouni
  • Hei Jouni!

    Kertomasi perusteella kuulostaa siltä, että sinulla on liittymälläsi verkkovierailuesto. Verkkovierailueston voit poistaa DNA:n asiakaspalvelusta, eston poistamisesta DNA veloittaa 10 euroa. DNA:n asiakaspalveluun voit olla yhteydessä joko puhelimitse numeroon 044 144 044 tai sähköpostitse osoitteeseen mobiiliasiakaspalvelu@dna.fi.

    DNA WELHO Harri
  • Hei,

    Puolisoni on tällä hetkellä Saksassa ja hänellä on käytössä DNA:n Super Prepaid-liittymä, johon on ladattu puheaikaa ja ostettu nettiyhteys kuukaudeksi.
    Liittymä on aktivoitu Suomessa, joten puheluiden soittaminen ja tekstiviestien lähettäminen onnistuu, mutta internetin käyttö ei. Missä vika?

    Hän tilasi ennen reissuun lähtöä (kortin aktivoimisen yhteydessä) tekstiviestillä asetukset Samsungin puhelimeensa, mutta puhelin ei jostain syystä hyväksynyt viestissä olevia asetuksia.

    Mitä ohjeita voitte hänelle antaa, jotta hän saa nettiyhteyden toimimaan puhelimessaan?

    Eve
  • Hei Eve!

    Valitettavasti DNA:n prepaid -liittymillä ei ole mahdollista käyttää tiedonsiirtoa ulkomailla. Tilaamasi nettiyhteys toimii ainoastaan Suomessa. Myöskään multimediaviestien vastaanotto ja lähetys ei onnistu DNA:n prepaid -liittymillä ulkomailla.

    DNA WELHO Harri
  • Hei, Miten käy etukäteen maksetun summan kanssa? Onko se nyt menetetty?
    Lähi R-Kioskin myyjä oli myynyt liittymän sillä tiedolla että myös netti toimii Saksassa. Myyjä siis tiesi että liittymää käytetään ulkomailla.

    Eve
  • DNA SuperPrepaid -liittymän toimitusehdoissa lukee seuraavaa:

    "DNA ei hyvitä käyttämättä jäänyttä puheaikaa Asiakkaalle. Puheaika on käytettävissä kuuden (6) kuukauden kuluessa viimeisestä latauksesta tai Liittymän käyttöönotosta."

    Lataamaasi summaa ei siis palauteta takaisin. Puolisosi voi käyttää prepaid -liittymäänsä ulkomailla puheluihin ja tekstiviesteihin ja kotimaassa hän voi käyttää prepaid -liittymällä normaalisti nettiä.

    DNA WELHO Harri
  • Moikka, toimiiko Dna SuperPrepaid -liittymä Teneriffalla? Siis pystyykö soittaamaan ja tekstaamaan toisille Teneriffalla oleville?

    Majz
  • Hei!

    DNA SuperPrepaid -liittymä toimii Espanjalaisista operaattoreista uudemmalla Camel tekniikalla Orangen verkossa ja vanhemmalla USSD tekniikalla Telefonican ja Vodafonen verkossa.

    USSD verkoissa puhelinnumeron eteen tulee laittaa koodi 140 ja loppuun risuaita #, esimerkiksi *140*358441234567#.

    Camel tekniikalla soittaminen onnistuu kansainvälisessä muodossa, joten varmistathan käytetyn verkon ennen soittamista.

    DNA WELHO Iiro palveluneuvoja
  • Hei!

    Ystäväni on Afrikassa, Nairobissa. Hänellä ei toimi puhelut eikä tekstiviestit. Mobiilidata on pois päältä, verkkovierailu päälle? pois päältä? Puhelin sanoo kun yrittää soittaa että ei rekisteröidy verkkoon. Mikä avuksi?

    Jukka
  • Jälkikäteen laskutettavien DNA-matkaviestinliittymien, pitäisi Keniassa (ja sen pääkaupungissa Nairobissa), pitäisi toimia ainakin Safaricom Limited:in (SAFARICOM / SAF-COM) GSM-verkossa, sekä Essar Telecom Limited:in (YU) GSM-verkossa.

    Etukäteen ladattavien DNA Prepaid-, DNA Super Prepaid-, sekä DNA Arvo-matkaviestinliittymien, pitäisi toimia ainakin Essar Telecom Limited:in (YU) GSM-verkossa.

    Jos näin ei ole, pyydä ainakin ystävääsi tarkistamaan, ettei hänen etu- tai jälkikäteen laskutettavalla DNA-matkaviestinliittymällä, ole kytkettynä verkkovierailu-estoa ulkomailla = "roaming-esto" (DNA Asiakaspalvelusta: +35844144044 tai mobiiliasiakaspalvelu@dna.fi), joka estää liittymän käytön kokonaan DNA:n oman sekä Ålcomin matkaviestinverkkojen ulkopuolella = kaukana, Suomen valtakunnanrajojen ulkopuolella / kaikkialla muualla maailmassa. Eston poistosta DNA veloittaa (laskulla, tai prepaid-liittymään ladatusta saldosta) 10 euron maksun.
    On myös mahhdollista, että verkkovierailuyhteydessä (DNA:n ja kenialaisten matkaviestinverkko-operaattorien (Safaricom/YU) välillä, sekä etenkin kenialaisten matkaviestinverkko-operaattorien (Safaricom/YU) puolella) on ongelmia, joista kannattaa myös ilmoittaa DNA:n Asiakaspalveluun.

    Muussa tapauksessa (ja nopeasti, yhteys-puhelinnumeron saadakseen), ystäväsi kannattaa hankkia Kenialainen, etukäteen maksettava prepaid-matkaviestinliittymä!

    DNA:n liittymät Keniassa
  • Ranskasta taas morjes,

    Kirjoittelin jo jokunen kuukausi aiemmin. Silloin onnistuin lopulta käyttämään kännykkääni DNA prepaid liittymällä.

    Nykyisessä kotikaupungissani en ole kuitenkaan onnistunut käyttämään DNA liittymää. Kännykkä herjaa aina "SIM-kortin rekisteröinti epäonnistui".

    Täällä on hyvä verkko kaikilla ranskalaisilla liittymillä.

    Ymmärtääkseni DNA prepaid lakkaa olemasta voimassa, mikäli sitä ei käytä pitkään aikaan. Sen vuoksi olen yrittänyt käyttää sitä. Muutoin minulla ei olisi varsinaista tarvetta käyttää liittymää. Minulla on Ranskalainen vastaava SIM kortti täällä.

    Olisi suotavaa, että voisin käyttää samaa DNA SIM korttia ja ennen kaikkea samaa tuttua puhelinnumeroa jälleen Suomessa käydessäni.

    En tunne tekniikasta kovinkaan paljoa ja ehkä vika on minussa. Mieluiten olen asiakkaana kuitenkin operaattorilla, jonka kanssa voin säilyttää tutun puhelinnumeron Suomeen palatessa ilman, että joudun maksamaan kuukausimaksua ollessani ulkomailla.

    Markus
  • Markus!

    Käytössäsi olevan DNA -matkaviestin-LASKUTUSliittymän jokin lasku on todennäköisesti jäänyt kokonaan tai osittain maksamatta (DNA:lla on jollakin asiakasnumeroistasi, avointa ja ainakin alunperin yli 50 euron saatavaa - jäljelläoleva saatava voi siten olla tätä huomattavasti pienempikin!), ja käytössäsi (ainakin samalla asiakasnumerolla olevat, DNA matkaviestin-laskutusliittymä(t) on/ovat suljettu DNA:n toimesta. Usein silloin (etenkin ulkomailla), laite, jolla SIM-kortin kautta yhteyttä yritetään muodostaa ilmoittaa juurikin "SIM-kortin rekisteröinti epäonnistui" tms. -ilmoituksen.

    Toki voisi myös olla, että käyttämäsi DNA -matkaviestin-LASKUTUSliittymän SIM-kortti on vikaantunut (taittunut, kontaktipinnat naarmuuntuneet tms. -> SIM-kortti on mennyt rikki), tai sitten SIM-korttisi kontaktipinnat ovat niin likaiset (rasvaisia sormenjälkiä tms.), joten pyyhkäisemällä, käyttämäsi DNA -matkaviestin-LASKUTUSliittymän SIM-kortin kontaktipuolta, jollakin kostealla liinalla tms. -> voi, kyseinen SIM-kortti muodostaa jälleen yhteyden verkkoon (mikäli syy on ollut juurikin tässä).

    Kannattaa siis Markus, nimenomaisesti muistaa, että ainkin vielä tällä hetkellä (helmikuussa 2014), DNA -matkaviestin-LASKUTUSliittymätyyppejä, VOI käyttää myös siellä Ranskassakin, KAIKISSA kolmessa (3) GSM- ja UMTS-matkaviestinverkoissa (Orannge France, SFR, sekä "Boyguoes" Telecom) ja aivan tavaliseen tapaan, mutta DNA -matkaviestin-LATAUSliittymätyypit (eli DNA Prepaid, DNA Super Prepaid, ja DNA Arvo, sekä Aina Oy:n Go Prepaid), TOIMIVAT siellä Ranskassa, ainoastaan Orange Francen GSM- ja UMTS-matkaviestinverkoissa! Tällöinkin Sinun tulee (tällä hetkellä - helmikuussa 2014!), AINA käyttää UMTS-komento-pyyntöä, muodostaaksesi lähtevän äänipuhelun, käyttäen DNA -matkaviestin-LATAUSliittymää. Muut verkko-vierailupalvelut (UMTS-videopuhelu-ominaisuutta lukuunottamatta!), toimivat siellä Ranskassakin tavallisempaan tapaan, hyödyntäen DNA -matkaviestin-LATAUS-liittymää.

    Markus: Nämä voivat olla syitä
  • Markus!

    Mikäli siis tarkoitit, että kuvailemasi ongelmat esiintyvät juurikin (ja sittenkin), käytössäsi olevalla DNA -matkaviestin-LATAUSliittymällä (EIKÄ Sinulla / käytössäsi vaikkapa edes ole, lainkaan LASKUTETTAVAA DNA -matkaviestin-liittymätyyppiä), syyt toimimattomuudelle / ongelmille, voivat kuitenkin olla, edelläkirjoittamassani viestissä olevan mukaiset (kokeile siis esim. SIM-kortin kontaktipintojen pyyhkäisyä, jollakin kostealla liinalla tms. tai muuta "konstia")!

    Voi myös olla (kaiken lisäksi), kuitenkin VIIMEKÄDESSÄ mahdollistakin, että juuri ORANGE FRANCE:lla, on ajoittaisia ja/tai alueellisia ongelmia GSM- ja UMTS-matkaviestinverkoissaan (Olethan Markus, koettanut "yrittää kirjautua" käyttämäsi SIM-kortin avulla, näihin molempiin verkkotyyppeihin, vai eikö laitteesi, päästä lainkaan yrittämään? -> Tällöin vika on ainoastaan laitteessa ja/tai käyttämässäsi SIM-kortissa!), ainakin DNA:n -matkaviestin-LATAUS-liittymätyyppien "verkkoonpääsyn" kanssa. DNA ei voi tällaisiin tilanteisiin, suoraan täältä Suomesta käsin vaikuttaa!

    Täällä Suomessa on toki saatavilla myös Elisan (Suomessa Elisan GSM- ja UMTS-matkaviestinverkoissa toimivat) Saunalahti Prepaid- sekä Saunalahti Prepaid Mobiililaajakaista- (AINOASTAAN tekstiviesti- ja data-käyttöön!) -latausliittymät (Saunalahden "sopimukselliset" lataus-matkapuhelinliittymät EIVÄT TOIMI lainkaan Ahvenanmaalla, tai missään Suomen valtakunnanrajojen ulkopuolella!), jotka toimivat Ranskassa SFR:n GSM- ja UMTS-matkaviestinverkoissa (Vodafone Prepaid-roaming- "Yhteistyön" kautta), mutta näillä liittymillä EI EDELLEENKÄÄN (näin helmikuussa 2014) VOI, lähettää SMS-tekstiviestejä tms. käytettäessä näitä liittymiä (niiden mahdollisissa toiminta-maissa / matkaviestinverkoissa), Suomen valtakunnanrajojen ulkopuolella, lukuunottamatta Latviaa, Liettuaa, Tanskaa, sekä Viroa.

    Yksi vaihtoehto Sinulle, voisi olla, täällä Suomessa(kin), nykyisin saatavilla oleva, brittiläisen Icron (Mundio) Mobile Ltd:n Vectone Prepaid -matkaviestinliittymä, jotka (täällä Suomessa, saatavilla olevat Vectone Prepaid -liittymät), ovat puhelinnumeroltaan +358 -alkuisia. Nämä (Suomessa saatavilla olevat Vectone Prepaid -liittymät) toimivat täällä Suomessa käytettäessä, myöskin DNA:n GSM- ja UMTS-matkaviestinverkoissa (jotkin liittymä-ominaisuudet, kuten MMS-viestien lähettäminen ja vastaanotto, sekä muunmuassa UMTS-videopuheluiden soittaminen tai vastaanotto, EIVÄT kuitenkaan ole LAINKAAN, missään kyseistä matkaviestinliittymää käytettäessä - ainakaan nyt helmikuussa 2014 - näillä Vectone Prepaid -liittymillä mahdollisia!), sekä esimerkiksi siellä Ranskassa (tavalliseen tapaan käytettävissä!), ainakin Orange Francen sekä SFR:n GSM- ja UMTS-matkaviestinverkoissa.
    Myös näillä Vectone Prepaid -matkaviestinliittymillä, on viimeisimmästä lataushetkestä alkava maksimi-voimassaoloaika (kuusi (6) kuukautta / 180 vuorokautta), jonka jälkeen matkaviestinliittymä suljetaan, SEKÄ liittymällä käytössä oleva matkaviestin-liittymänumero menetetään.
    Vectone Prepaid -liittymiin EI VOI siirtää jo olemassa olevaa matkaviestin-liittymänumeroa, EIKÄ Vectone Prepaid -liittymässä käytettävää matkaviestin-liittymänumeroa voi siirtää muualle (toisaalle).

    Markukselle!
  • Olen ollut asiakkaana DNA:lla ainoastaan Prepaid liittymällä, eli kaikki on maksettu etukäteen. DNA:lla ei ole koskaan ollut mitään saatavia minulta.

    SIM-korttia olen säilyttänyt kuin kukkaa kämmenellä. Se on täysin viaton.

    Orange, SFR ja Bouygues verkot toimivat täällä kaikki kuin unelma ilman mitään ongelmia. Kotikaupunkini on Val Thorens.

    Ranskalainen SIM-kortti toimii ongelmitta kännykässäni.

    En tiedä miten yritetään erikseen UMTS ja GSM verkkoihin, en tunne kovin paljoa tekniikkaa. Asetettuani DNA SIM-kortin kännykkääni ja kytkettyäni virran, hyvin pian ruutuun ilmestyy ilmoitus "SIM-kortin rekisteröinti epäonnistui". Kännykkä ei saa yhteyttä verkkoon eikä viestin lähettäminen onnistu.

    Minulla ei ole harmainta aavistusta mistä on kyse, mutta ainakaan SIM-kortin kunnossa tai kännykässä vika ei voi olla.

    Markus
  • Hei Markus!

    Jos saat ilmoituksen että SIM -kortin rekisteröinti on epäonnistunut niin liittymä on luultavasti irtisanoutunut. Voimassaolo ei perustu käyttöön vaan viimeisimpään lataukseen. Liittymälle kannattaa siis ladata saldoa vähintään 6 kuukauden välein että liittymä pysyy aktiivisena.

    DNA WELHO Iiro palveluneuvoja
  • "Jos saat ilmoituksen että SIM -kortin rekisteröinti on epäonnistunut niin liittymä on luultavasti irtisanoutunut."

    En ole aiemmin kuullutkaan, että liittymä voisi irtisanoutua itse. HUH! Onko sillä jokin oma tahto? Onneksi minulle ei ole koskaan käynyt näin. Onneksi en olekaan dna:n kännykkäasiakas.

    Mikko
  • Hei Mikko!

    Käyttämättömät Prepaid-liittymät irtisanoutuvat automaattisesti. Liittymää tulee ladata kuuden kuukauden välein, tai muuten katsotaan että liittymä on käyttämättön. Tämä ei tietenkään koske laskutusliittymiä, vaan ainoastaa Prepaid-liittymiä.

    DNA WELHO Noora
  • Ja voimassaoloaika on käytännössä KAIKILLA ns. etukäteis-maksettavilla prepaid-kännykkäliittymillä maailmassa. Liittymä irtisanoutuu automaattisesti jos sillä ei ola lainkaan käyttötapahtumia tietyn ajanjakson aikana / kuluessa, tai kuten suurimman osan, maailman prepaid-kännykkäliittymistä kohdalla on (ja erityisesti ja nimenomaisesti tätä sääntöä noudattavat KAIKKI suomalaiset matkapuhelin-operaattorit, prepaid- ja "sopimustellisten" lataus-kännykkäliittymien kohdalla), etukäteismaksettava kännykkäliittymä irtisanoutuu automaattisesti, jos liittymän saldotilille ei ole ladattu lisää saldoa lainkaan (vähimmäismäärää tai sitä suurempaa lataussummaa), tietyn ajanjakson kuluessa.

    Kaikilla, myös Saunalahdella
  • Ja myös laskutettavien televiestintä- (matkapuhelin-) liittymien kohdalla, operaattorilla on kuitenkin aina oikeus tehdä tarkistuksia (käyttöön, laskutukseen, ja toimintaan yms. liittyen), esimerkiksi "pöytälaatikossa" säilytettävien, tai muutoin pitkään käyttämättömien / muutoin vähäisellä veloituksella/laskutuksella, olemassa olevien, jälkikäteisesti veloitettavien televiestintä- (matkapuhelin-) liittymien osalta - eri keinoin - sekä tarvittaessa oikeus ja velvollisuus estää televiestintä- (matkapuhelin-) liittymän käyttö, tai irtisanoa sekä liittymä- että myös koko liittymä- ja asiakassopimus.

    Erityisesti näin toimivat (ja ovat selvästi sen ilmoittaneet) Suomessa Elisa (Saunalahti), sekä eräs nimeltämainitsematon TeliaSoneran verkoissa toimiva televiestintä-operaattori.

    Myös DNA:llaKIN on oikeus
  • Nyt on helmikuu. Joulukuussa käytin liittymää. Eli siitä ei ole vielä kulunut lähellekkään 6 kuukautta. Sim kortti on täydellisessä kunnossa ja hyvin säilytetty. Sitä olen kokeillut puhdistaa, mutta ei se puhtaammaksi muutu.

    DNA prepaid on edullinen liittymä vähemmän puhelinta käyttävälle. Suomessa se toimii erinomaisesti ja mielelläni käytän sitä Suomessa käydessäni. Ymmärtääkseni yksi pieni soitto alle 6 kuukauden välein riittäisi, jotta voisin käyttää tuttua numeroa Suomessa. Jos en kuitenkaan pysty säilyttämään liittymää ja numeroa, niin täytyy hakea jotain muuta vaihtoehtoa.

    Markus
  • Hei Markus!

    Kerroit että olet käyttänyt liittymääsi joulukuussa. Latasitko silloin siihen puheaikaa? Mikäli et ole ladannut liittymää pitkään aikaan (6kk), niin liittymä on voinut irtisanoutua.

    Jos olet kuitenkin ladannut liittymää puolen vuoden aikana, niin olethan yhteydessä asiakaspalveluumme joko puhelimitse 044 144 044, sähköpostitse mobiiliasiakaspalvelu@dna.fi tai Facebookissa yksityisviestillä https://www.facebook.com/dna.fi. Asiakaspalvelussa pääsemme selvittämään miksi liittymä ei toimi.

    DNA WELHO Noora
  • En ole ladannut puheaikaa pitkään aikaan. Entistä kun on jäljellä vaikka kuinka paljon. Viimeksi latasin puheaikaa joskus kesällä. Tarkempaa ajankohtaa en muista. Eli jos en lataa puheaikaa puolen vuoden aikana, niin menetän puhelinnumeroni, liittymäni ja siihen ladatut rahani? Myyjä kun oli antanut ymmärtää, että liittymän käyttö muutaman kuukauden välein riittää. Lienee oma vikani, kun uskoin myyjän puheisiin. Varmaan sitä puheaikaa olisi voinut ladata netin välityksellä jotenkin, mutta enpä ole perehtynyt. Varmaan minun on parempi vaihtaa operaattoria niin päästään kaikki helpommalla.

    Markus
  • MARKUS!

    KAIKILLA suomalaisilla (TeliaSonera/Sonera ja Tele Finland, Elisa/Saunalahti,
    DNA, Aina/Go Mobile, Icron Mobile/Vectone), sekä ainakin pohjoismaisilla
    (TeliaSonera/Ruotsin Telia/Ruotsin Halebop/Norjan NetCom/Tanskan Telia,
    Tele2/Ruotsin Comviq, Telenor/Ruotsin Telenor/Norjan Telenor, Tanskan TDC,
    Icron Mobile/Ruotsin Vectone/Tanskan Vectone), on lataukseen perustuvat,
    voimassaoloajat ennaltamaksettavissa prepaid-matkaviestinliittymissä
    - EI KÄYTTÖÖN PERUSTUVAT.

    Saldoa (eli rahaa) saa olla prepaid-matkaviestinliittymällä vaikka kuinka paljon,
    mutta itse liittymä sulkeutuu AUTOMAATTISESTI (ja liittymälle ladattu
    saldoraha menetetään käyttäjän puolesta), jos itse kyseistä prepaid

    -matkaviestinliittymää EI käytä, määritellyn ajanjakson aikana (prepaid
    -matkaviestinliittymän käyttöönotosta, tai sen viimeisimmästä saldoraha
    -latauksesta laskettaessa). TÄMÄ ON SIIS SAMOIN KAIKILLA POHJOISMAISILLA,

    PREPAID-MATKAVIESTINLIITTYMIÄ TARJOAVILLA MATKAVIESTINOPERAATTOREILLA,
    TARJOAMISSAAN PREPAID-MATKAVIESTINLIITTYMISSÄ (varmasti myös kaikilla
    ranskalaisillakin, prepaid-matkaviestinliittymiä tarjoavilla matkaviestinoperaattoreilla,
    tarjoamiensa prepaid-matkaviestinliittymien kohdalla!)!

    Näillä pohjoismaisilla prepaid-matkaviestinliittymiä tarjoavilla matkaviestinoperaattoreilla,
    tuo määritelty aikajakso liittymän voimassapysymiselle (laskettuna, itse prepaid-
    matkaviestinliittymän käyttöönottamis-ajankohdasta, tai itse prepaid-matkaviestinliittymän
    viimeisimmän saldoraha-latauksen ajankohdasta) on noin kolmesta (3) kuukaudesta
    noin kahteentoista (12) kuukauteen / kahteenkymmeneenneljään (24) kuukauteen
    - eli noin puolesta 1/2 kalenterivuodesta noin yhteen/kahteen kalenterivuoteen,
    matkaviestinoperaattorista sekä itse prepaid-matkaviestin-liittymätyypistä riippuen.

    KAIKILLA POHJOISMAISSA!
  • Täällä Ranskassa ei tarvitse uskoa myyjien valheisiin. Operaattorini ilmoittaa, mikäli liittymä on sulkeutumassa.

    Vai että kaikilla operaattoreilla Pohjoismaissa on tasan sama käytäntö. Jos tuo on totta, niin se kyllä antaa perusteltua aihetta epäillä kartellia.

    Markus
  • Hei Markus!

    Myös DNA lähettää tekstiviestillä ilmoituksen että liittymä on sulkeutumassa, noin kuukausi ennen vanhenemista. Liittymälle on siis hyvin aikaa ladata saldoa ja siten pitää liittymä aktiivisena.

    DNA WELHO Iiro palveluneuvoja
  • toimiiko prepaid liittymät rodoksella? olisi kiva tietää.

    nina
  • Hei Nina!

    Löydät kaikki tarvittavat tiedot osoitteesta https://www.dna.fi/prepaid-ulkomailla

    Rodoksella pitäisi toimia Kreikan verkko, joka toimii Wind Hellas operaattorin verkossa Camel tekniikalla. Voit siis soittaa verkossa normaalisti kansainvälisessä muodossa.

    USSD -tekniikalla toimii Cosmote, Vodafone jaWind Hellas operaattoreiden verkot, jolloin soittaminen vaatii numeron syöttämistä muodossa *140*358441234567#

    DNA WELHO Iiro palveluneuvoja
  • Minä en ole kyseistä tekstiviestiä saanut. Aikoinaan hankkiessani DNA liittymän, myyjällä ei ollut näyttää ehtoja paperilla (joku paperiläpyskä löytyi jo ostetun pakkauksen sisältä). Nyt ymmärrän miksi ei ollut. Hän todellakin antoi ymmärtää liittymän käyttämisen riittävän sen pysymiseksi aktiivisena. Nyt Suomessa käydessäni laitoin sellaisen prepaid liittymän, joka pysyy voimassa 2 vuotta jokaisesta latauksesta. Näiden 2 vuoden aikana puhelinta ei tarvitse käyttää liittymän pysymiseksi voimassa. Sain vieläpä ehdot kirjallisena mukaan, joten ei tarvitse myyjän sanan varassa elää. Operaattoreiden käytännöissä on sentään onneksi eroja. Vaan eiköhän asiakas liene aina väärässä, niinpä sanon ikuisesti hyvästi DNA asiakkuudelle. Löysin parempaa palvelua muualta.

    Markus
  • Markuksen ottama uusi prepaid-liittymä on kilpailevan operaattorin sopimuksellinen latausliittymä, joka on kyllä voimassa päivälleen 24 kuukautta sen hankkimisesta (vaikka liittymää ei käyttäisikään), mutta heti 24 kuukauden kuluttua kyseisen liittymän käyttöönotosta tultua täyteen, liittymällä mahdollisesti oleva saldo katoaa joka tapauksessa, ilman uutta lisä-saldolatausta liittymälle. Kyseinen sopimuksellinen prepaid-latausliittymä EI myöskään TOIMI lainkaan ulkomailla (eikä Ahvenanmaankaan maakunnassa) - toisin kuin saman, kilpailevan operaattorin sopimukseton prepaid-liittymätyyppi (voimassa 3 kuukautta liittymän käyttöönotosta ja sen jälkeen 12 kuukautta, jokaisen liittymäsaldon lisälatauksen jälkeen), sekä yhtenä esimerkikkinä myös DNA:n sopimuksettomat ja sopimukselliset prepaid-latausliittymät (voimassa nykyisin 12 kuukautta liittymän käyttöönotosta sejä jokaisesta liittymäsaldon lisä-latauksesta lähtien).

    Vaihtoehtoja on
  • Minulla on uuden prepaid liittymäni ehdot paperilla.

    En tiedä mitä tarkalleen ottaen tarkoitat. Mainitsin aiemmassa viestissäni liittymän olevan voimassa 2 vuotta jokaisesta latauksesta. Oliko tässä nyt jotain erilaista? Jos lasket, niin 24kk on 2 vuotta!

    Jos 24 kuukauden aikana lataan liittymään rahaa, niin se on jälleen 24 kuukautta voimassa LATAUSHETKESTÄ ja saldo ei häviä tuona aikana mihinkään, käytinpä puhelintani tai en. Siis joka kerta ostaessani lisää puheaikaa, liittymän voimassaoloaika siirtyy 24kk päähän.

    DNA liittymäni, siihen laitetut rahani ja puhelinnumeroni hävisivät alta aikayksikön, kun en ladannut siihen lisää rahaa. Repikää siitä!

    En edes katsonut toimiiko uusi liittymäni ulkomailla, koska joka tapauksessa ulkomailla käytän ranskalaista prepaid liittymääni, joka on ja pysyy voimassa.

    Markus
  • Markus!

    DNA:n latausliittymiä voi käyttää myös Ranskassa, normaaliin tapaan liittymästä ulospäin soitettaessa 01.07.2014 lähtien. Suora ominaisuus toimii SFR:n GSM- ja 3G-verkoissa.
    Lisäksi DNA:n latausliittymiä voi edelleen käyttää myös Orange Francen GSM- ja 3G-verkoissa Ranskassa, joka on hyvä verrattaessa Elisan Saunalahti Prepaid - nimellä saatavillaoleviin ja saatavillaolleisiin, sekä aiemmin saatavilla olleisiin Saunalahti Prepaid Plus- sekä Saunalahti Prepaid Erikoispainos -nimillä oleviin latausliittymiin, joita toki voi käyttää tarvittaessa myös Ranskassa, mutta vain soitettuihin ja vastaanotettuihin äänipuheluihin, ja lähetettävään/vastaanotettavaan tiedonsiirtoon, sekä siten myös lähetettäviin ja vastaanotettaviin MMS-multimediaviesteihin.

    Aluksi mainitut asiat,eivät kuitenkaan vastaa voimassaoloajaltaan Saunalahden sopimuksellisia latausliittymiä, joka nyt on käytössäsi, ja on käytettävissäsi vain käydessäsi Suomessa - mutta on voimassaoloajaltaan käytettävissä 24 kuukautta (2 vuoden verran), käyttöönoton tai liittymäsaldolatauksen päivämäärästä. Muut Elisan sopimuksettomat prepaid-latausliittymät, ovat käytettävissä vain 3 kuukauden verran käyttöönoton päivämäärästä tai 12 kuukautta (1 vuoden verran) liittymäsaldolatauksen päivämäärästä.

    Kaikki DNA:n latausliittymätyypit, ovat normaalisti käytettävissä 12 kuukauden (1 vuoden verran) käyttöönoton tai liittymäsaldolatauksen päivämäärästä (DNA:n verkkosivuilla sekä jopa DNA:n Asiakaspalvelulla on ollut asiasta vanhaa tietoa).
    .

    SFR (Camel)
  • Hei!
    Mistä saan tietää toimiiko liittymäni Tanskassa? Olisi tärkeää että se toimii koska yksi hotellin varaus tulee minulle kännykkään

    Anu
  • Hei Anu!

    Nettisivuiltamme voit hakea eri maiden hintatietoja. Hinnastot ja roamingkumppaniemme tiedot löydät osoitteesta https://www.dna.fi/matkapuhelimen-kaytto-ulkoma...

    DNA -liittymät toimivat Tanskassa, kunhan liittymällä ei ole verkkovierailu-, eli roamingestoa, jolloin liittymää ei voi käyttää lainkaan missään ulkomailla. Voit tarkistaa liittymäsi estot olemalla yhteydessä asiakaspalveluumme.

    DNA WELHO Ida T palveluneuvoja
  • Hei! Menin Lontooseen ja Dna rajaton 3g liittymä ei toimi. Voiko sen jotenkin laittaa taas toimimaan ja mitä lisämaksuja sen käytöstä täällä tulisi olemaan?

    nikolai
  • Hei Nikolai!

    Oletko mahdollisesti valinnut liittymäsi lisäpalveluksi verkkovierailueston? Siinä tapauksessa liittymä ei toimi lainkaan ulkomaalaisessa verkossa. Estoluokkien poisto sekä muokkaus tapahtuu asiakaspalvelumme kautta ja yhteystietomme löydät osoitteesta https://www.dna.fi/yhteystiedot. Verkkovierailueston poistosta veloitamme hinnastomme mukaisesti 10 euroa.

    Ulkomaan hinnastoomme pääset tutustumaan osoitteessa https://www.dna.fi/matkapuhelimen-kaytto-ulkoma....

    DNA WELHO Ilona palveluneuvoja
  • Hei!

    Olen lähdössä lomalle Barbadokselle ja haluaisin ostaa etukäteen Suomesta prepaidin, jota voin käyttää sitten reissussa. tärkeintä olisi, että pääsen puhelimella tällöin nettiin sekä että tekstiviestit kulkee Barbadoksella sekä myös Suomeen saakka. Minulla on tällä hetkellä puhelimessani TDA:n bisness (?)-liittymä ja tämän SIM-kortin siis reissussa korvaisin prepaid-liittymällä. Toimiiko siis DNA:n prepaid Barbadoksella jos ostan ja lataan sen täällä Suomessa (voinko ladata liittymälle arvoa tarvittaessa myös reissussa?) vai mikä olisi paras vaihtoehto?

    Kiitos vastauksesta smile

    TM
  • Hei TM!

    DNA:n prepaid -liittymillä ei valitettavasti vielä tällä hetkellä ole mahdollista käyttää tiedonsiirtoa tai MMS viestejä ulkomailla, pelkästään tekstiviestit ja puhelut toimivat.

    Barbados ei myöskään ole DNA:n prepaid -liittymien yhteistyökumppani, joten liittymä ei toimisi maassa.

    Tavalliset DNA:n laskutusliittymät toimivat kuitenkin Barbadoksella ongelmitta.

    DNA WELHO Iiro palveluneuvoja
  • Hei,

    Olen tällähetkellä espanniassa ja puhelimellani on roaming liittymä tai joku tällänen. Kun yrittää soittaa esimerkiksi siskolle joka on täällä espanniassa myös niin kun soittaa puhelin sanoo että ''puhelua ei voi yhdistää, ota asiakaspalveluun yhteyttä'' ja sama on viesteissä eli sanoo myöhemmin että viestiä ei voi lähettää vaikka pitäs olla yhteys.

    Stefan
  • Hei Stefan!

    Löytääkö puhelimesi paikallisen operaattorin verkon? Onhan roaming eli verkkovierailu sallittu puhelimen asetuksista? Auttaako jos manuaalisesti puhelimen asetuksista valitset toisen paikallisen operaattorin verkon? Eihän liittymällesi ole kytketty roaming-estoa?

    Onhan vastaanottajan numero kansainvälisessä muodossa (esim. +358441234567)? Onnistuuko muihin numeroihin soittaminen ja viestittely vai vaivaako ongelma vain siskosi numeroon soittaessa?

    DNA WELHO Ida S palveluneuvoja
  • Sisko pystyy soittamaan vaikka peräkylän irmalle mutta minä en pysty soittamaan/tekstaamaan kellekkään. Roaming verkko pitäisi olla käytössä ja estoja ei pitäs olla. Kuitenki ku luurilla pitäs voia soittoo tiällä ku ulukomailla on.

    Stefan
  • Ja tuo numero on siinä +358 muodossa

    Stefan
  • Hei Stefan!

    Onko käytössäsi laskutusliittymä vai PrePaid liittymä?

    Voidaksemme selvittää tarkemmin mistä ongelmassa on kyse, pyydän sinua lähettämään meille sähköpostilla liittymänumerosi sekä kuvauksen tilanteestasi osoitteeseen:

    mobiiliasiakaspalvelu@dna.fi

    DNA WELHO Maria palveluneuvoja
  • Ei oo prepaidi. Mutta nyt olen jo suomessa. Jos tuo ongelma on seuraavallakin matkalla niin voin siitä ilmoittaa. Ja yks ongelma vielä, mun mokkula ei toimi tietokonneessa, välkkyy mokkulassa valo mutta se dna juttu mistä se yhistettään ni se sannoo että mokkulata ei oo yhistetty konneeseen vaikka on. Oon kokeillu kaikkia usb portteja mutta ei toimi? Pitäskö käyä vaihtamassa mokkula vai mite?

    Stefan
  • Hei Stefan!

    Olethan yhteydessä asiaskapalveluumme, niin selvitämme vian. Tavoitat asiakaspalvelun puhelimitse numerosta 044 144 044 (maksuton DNA-liittymistä) tai sähköisesti sivuston https://www.dna.fi/yhteystiedot kautta.

    Voi olla, että itse mokkulassa on vika ja se tulisi huoltaa. Mutta olethan ensiksi yhteydessä asiakaspalveluun.

    DNA WELHO Robert palveluneuvoja
  • Ei toiminut DNA-superprepaid liittymä Amerikassa Virginian osavaltiossa. Tein kaiken ohjeen mukaan mutta aina tuli ilmoitus: pyyntöä ei toteutettu. Missä vika?

    Leena Juopperi
  • Hei Leena!

    Usein riittää, että valitset puhelimestasi DNA:n suositteleman verkon ja laitat soittaessasi puhelinnumeron eteen maakoodin (Suomeen soittaessa +358). Joissakin maissa ja verkoissa käytetään vanhempaa USSD-tekniikkaa, jolloin pelkän maakoodin syöttäminen ei riitä. Näissä verkoissa puhelinnumeron eteen tulee laittaa koodi 140 ja loppuun risuaita #, esimerkiksi *140*358441234567#.

    Suosittelemme, että valitset aina Camel-tekniikkaa tukevan verkon, mikäli tällainen on saatavilla. Puheluiden ja tekstiviestien vastaanotto toimii aina kuten Suomessa eikä edellytä käyttäjältä tietyn verkon tai tekniikan valintaa.

    Mikäli näitä ohjeita olet noudattanut, on hyvin hankala sanoa mistä syystä olet kyseisen virheilmoituksen saanut.

    Yhteistyöoperaattorimme siellä ovat:

    Nimi Verkkotunnus

    Cingular(East)* Cingular(East)*
    Cingular(Genesis) Cingular(Genesis)
    Cingular(Wireless) Cingular(Wireless)
    T-Mobile T-Mobile

    DNA WELHO Maria palveluneuvoja

Kommentoi tai kirjoita uusi viesti

Liitä tiedostoja

Viestisi ja nimesi tulevat kaikkien nähtäville. Sähköpostiosoitettasi ei koskaan näytetä julkisesti. Lue ehtojamme

Tietoa siitä miten sisältö ja henkilötietoja käsitellään · Evästeistä