1G kaapeliyhteyden huono toimivuus

Kyseessä eilen avattu yhteys, soitin juuri asiakaspalveluun ja uskaltauidin tilaamaan huoltokäynnin Tiistaille, vaikka 55e laskulla peloteltiin.

Yhteyden normaali nopeusvaihtelu langallisena ollut 200-450mbps, äsken ASPAn kanssa jutustellessa sai sentään piikkaamaan hurjat 600/91mbps! Yhdenkerran.

Pääasiallisena ongelmana en kuitenkaan pidä yhteyden surkeaa nopeutta, joka jää alle 50% nimetystä, vaan lähinnä yhteyden luotettavuutta. Mukana tulleella Sagemcomillahan ei tee käytössä mitään, joten se on asetettu siltaavaksi, ja perään Ubiquitin laitteita, tällä ei siis heikentävää vaikutusta nopeuteen (testailtu myös suoraan Sagemcomilta useaan otteeseen), ja olivat aiemmin käytössä 100/10M VDSL2 yhteyden kanssa ongelmitta.

Nettipeleissä (PS4 Pro, liitetty langallisena), on ping noussut vrt. VDSL2, ja lisäksi alkanut esiintymään heikkoa yhteyttä korjaavaa extr offsettiä, ja packet lossia. Peli saattaa muuttua moneen otteeseen yhden matsin aikana 10 sekunnin mittaiseksi dia-esitykseksi, extr offset ja kaistankäyttö huitelee tapissa, jonka jälkeen jatkuu normaalisti. Mitään näitä ongelmia ei VDSL2 yhteyden kanssa ollut, ei ennen, eikä nytkään (yhteys vielä käytettävissä), mutta heti kun yhteyden ottaa kaapelitse, joko suoraan sagemcomilta tai ubiquitin routerin kautta, alkaa ongelmat esiintymään.

Nopeustestien ping on noussut VDSL-yhteden 12-14ms luvuista kaapelinetin 19-22ms lukuihin. Onko normaalia, että kaapeliyhteyden vasteaika olisi pidempi? Eron huomaa myös nettipelien ilmoittamassa pingissä.

JOS huoltokäynnillä "ei" löydy vikaa, joka tässä yhteydessä selvästikin on, niin eikö näissä ollut 14pv peruutusaika? Ei tee mieli pitää 24kk määräajalla melkeenpä käyttökelvotonta yhteyttä.

Screenshot Sagemcomin connections-välilehdestä: https://i.imgur.com/YisgZjb.png

Kommentit

  • Hei Tomim!

    Ikävä kuulla, ettei uusi yhteys ole toiminut toivotulla tavalla. Hyvä että ehdit jo selvittää ongelman syytä asiakaspalvelun kanssa ja sait tuon huoltokäynninkin tilattua. Huoltokäynnillä saadaan toivottavasti paikallistettua ongelmien syy ja hoidettua tilanne kuntoon, ja jos vika on meidän verkkomme puolelle, ei tuota maksua sinulta veloiteta.

    Mikäli yhteyttä ei saataisi toimimaan asiaankuuluvalla tavalla, on määräaikainenkin sopimus mahdollista purkaa ja irtisanoa. Etämyynnin peruutusoikeus on voimassa 14 vuorokautta ja tämän jälkeen purkupyynnöt käsitellään tapauskohtaisesti.
    DNA Ida S palveluneuvoja
  • Yhteydessäsi on vikaa! Connection välilehdellä kanavamäärät ovat OK, mutta Power-arvot ovat pielessä niin DS- kuin US-striimeissäkin.
    DS-stremissa Power-arvon pitäisi olla ± 8 dBmV välillä ja US-stremissa alle 50 dBmV.
    Minulla oli aikoinaan sama tilanne (350 Mbit/s yhteydellä). DNA korjasi verkossaan olevan vian ja nyt on toiminut hyvin myös 1 Gbit/s yhteydellä.
    Et joudu maksamaan huoltokäynnistä mitään.
    PW
  • @PW

    Hyvä kuulla! Toivottavasti huoltomies saa jotain aikaiseksi, tai muuten täytyy jatkaa 100/10 VDSL2 yhteydellä, jota en tosiaan ole vielä sulkenut, ja sillä nettipelaaminenkin käy ongelmitta.

    Lisäksi taas parikymmentä kertaa luukuttanut nopeustestejä illan aikana, ja sijoittuneet välille 280-440mbps down, 68-91mb up. Ei todellakaan 54,90e/kk arvoinen tämmöisenään. 100/10 VDSL2 joka toimii, 9,90e kk 😀
    Tommi
  • Sagemcomin ja muiden laitteiden uptime nyt 1d 19h, resetoin ja käytin kaiken kiinni uuden firmispäivityksen jälkeen.

    Ainakin yhden upstream kanavan tiputtanut pois pelistä, lisäksi tuo correctablesien määrä on kyllä aika kauhea.

    Down:
    https://i.imgur.com/UvsOsFp.jpg


    Up:
    https://i.imgur.com/D2tQp5z.jpg

    Tommi

Kommentoi tai kirjoita uusi viesti

Nimesi ja viestisi näytetään julkisesti.Sähköpostiosoitettasi ei koskaan näytetä julkisesti.