Tämä viesti on vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.

DNA TV Hubi Äänen viive (Dolby)

TV-hubilla Dolby äänet kuuluu Ylen HD-kanavilla mutta niitä ei voi käyttää kun kuva/äänisynkronointi ei ole kohdallaan. Siinä menee sitten ”piloille” leffojen Dolby äänet,ellei aina muista vaihtaa äänen uloslähdön,ylen kanavilla pakko laittaa uloslähtö PCM:ksi.
Onko tähän milloin tulossa korjausta?

Kommentit

  • Sama huomattu täälläkin.
  • Moikka Jani!

    Onko kyse siis ainoastaan DNA TV-hubilla Yle HD kanavia katsottaessa, toimiiko Dolby äänet normaalisti muilla kanavilla/ohjelmilla? Onko kyse antenni- vai kaapeliverkosta ja millä paikkakunnalla?
    DNA Iiro palveluasiantuntija
  • Vastaan omasta puolesta. Mulla on ääni hubin valikosta muistaakseni pcm ja YLEHD kanavilla huulisynkka on melko häiritsevän pielessä. Ja ongelma pelkästään hubin kautta katsoessa. Kokeiin tv:n omalla virittimellä ja eri digiboksilla joissa onglemaa ei ole...ainoastaan hubin kautta on synkat pielessä.
  • Ja lisäys. mulla kaapelitv ja haukipudas paikkakunta.
  • Dna oli jo myöntänyt että hubissa on tuo ongelma, joku oli saanut alennustakin sen perusteella kuukausimaksuista.

    Korjaamisaikataulusta ei ole mitään kerrottu.
  • Ylen Hd kanavat,äänilähtönä ”auto”. Pcm toimii Ok.
    Lahti ja kaapeli-tv. Ärsyttää tuo, meinasin eilen heittää roskiin koko vehkeen, ei ole ihan sitä mitä luvattiin. N.90€/kk on Hub,netti ja kanavapaketit...
  • Hei
    Asensin juuri hubi-TV:n. Kuvaan ei tule ääntä lainkaan. Palautin ystävällisen asiakasneuvojan avulla tehdasasetukset, vedettiin töpselit välillä seinästä jne. Mikään ei auta. Liekö sukua ylempänä mainitulle ongelmalle? Vauhtia on 110 Mb/s sisään vanhalla läppärillä  ja 220 Mb/s uudemmalla pöytäkoneella. Palvelu on ollut tosi myötämielistä, sitä ei voi moittia!

  • Hei Folke! Onko sinulla tässä välissä kenties jokin vahvistin tai kotiteatteri, toimivatko äänet millään sovelluksella tai kanavalla?
    DNA Iiro palveluasiantuntija
  • Hei
    Verkkokaapeli tulee suoraan kaapelipistokkeesta hubiin ja sieltä DMI-kaapelilla TV-vastaanottimeen. Antennikaapeli tulee antennipistokkeesta hubiin. Ei ole muita laitteita. Mitään ääntä ei tulee miltään kanavalta hubin kautta.

  • Onko tuo vika myös DNA TV-hubin sovellusten kautta, esim. Yle Areenan kanssa?
    DNA Iiro palveluasiantuntija
  • Onko siihen ominaisuuteen tulossa päivitystä, että äänet kuuluisivat paremmin, kun katsoo verkkotallennusta? Jostain syystä noissa tallenteissa on se ongelma, että puheääni on todella hiljainen, vaikka olisi ns. nupit kaakossa.
  • Hei,
    minulla on teidän palveluna dna tv hub. Käytän kovalevy- ja verkkotallennusta. Molemmat tavat toimivat hyvin. Ongelma on verkkotallennuksen äänitaso. Kun katson verkkotallenksia on äänitasoa lisättävä tuplaksi, että vastaa normaalia tv lähetyksen tasoa.
    Mistä voisi johtua?
  • Hei Kari!

    Kyseessä on yleinen vika. Äänitasojen vaihtelu esim. television, ohjelmakirjastojen sekä verkkotallenteiden välillä ovat tiedossa ja tähän pyritään saamaan korjaus tulevaisuudessa.
    DNA Ilkka palveluasiantuntija
  • Voi Ilkka-reppana siellä DNA:lla..

    Äänistä on moitittu TV-hubia jo vuoden ajan. Mitään ette ole saanut aikaan. Yhä edelleenkään DOlby-ääniä ei voi käyttää. Jos Dolby-äänet laittaa HDMI:n kautta menemään (Bypass), kaikki sovellukset menevät mykäksi, siis Youtube, Yle Areena.. Jos HDMI-Bypass on käytössä, kanavat joilla ei ole Dolby-ääniä (MTV3 HD, TV5 HD..) ääni säröää niin että mahdotinat ohjelmia katsoa!!!

    VAIKUTTAA KUIN TÄTÄ EI HALUTA LAITTAA KUNTOON LAINKAAN!
  • Esim. ohjelmakirjastojen äänentaso on ollut jo wbox-ajoista alhainen. Voiko sen korjata tai onko korjauksen alla voi riippua denarista, laitteista tai myös palveluiden alkuperäinen lähde voisi tehdä asialle jotain, tai kaikki yhtäaikaa.
    ^sama tyyppi taitaa olla superloukkaantunut pysyvästi kaikesta. Kokeile välillä rakentavia ehdotuksia sijoittaa myös viestehin, eli substanssia.
  • @pablo,
    Aha, kuinka olla rakentava kun eihän näihin voi itse mitenkään vaikuttaa ja kun ei näitä protokollia tunne tarpeeksi voidakseen vaikuttaa.

    Ongelma on että mikään muu kuin PCM ei toimi TV-hubissa:
    https://fi.wikipedia.org/wiki/Pulssikoodimodulaatio
    PCM on analogisesta äänisignaalisesta muodostettu stereoääni. PCM ei sisällä digitaalista monikanavaääntä. Joku valopää DNA:lla on tehnyt ratkaisun että näin homma toimii. 

  • DNA TV:n ääni etuilee. Eli ääni tulee ennen filmiä joka kanavalla. Kokeiltu eri selaimilla. Ärsyttävää.
  • Lisää hubin ääniongelmia. Toivottavasti saatte korjattua. Minulla on ollut hubi pari vuotta ja verkon kautta tulevissa ohjelmissa pitää äänen voimakkuutta lisätä lähes tuplata verrattuna normi tv-ohjelmaan. Jostain syystä tätä ei saada korjattua? Kiusallinen vika.
    Kari
  • Meinasin kysyä samasta ongelmasta mutta löysin tämän viestiketjun ja kyseessä näyttää olevan vanha ongelma. Omien havaintojeni mukaan näyttäisi että ongelma on nimenomaan Dolby-äänessä, koska ongelma toistuu sekä Ylen HD-kanavilla että CMoren HD-kanavilla mutta vain jos lähetyksessä on Dolby-ääni. Jos ääni ei ole Dolby niin viivettä ei ole.

    Ilmeisesti korjausta ei ole odotettavissa jos ei kohta kahteen vuoteen ole ongelmaan ratkaisua löytynyt…?
  • DNA ei näytä olevan kiinnostunut ratkaisemaan ongelmaa. Minusta on aika ikävä vika, kun äänentasoa pitää säätää, kun katsoo verkkotallennuksia tai internetin sovelluksia esim Areena.
    Luulisi ongelma olevan merkittävä, että korjattaisiin pikemmin. Oma dna hubi sopimus on syksyllä katkolla, joten pitänee tutkia vaihtoehdot. Tämän palvelun kehitykseen ei löydy uskoa.
  • On kyllä kersea bubi, alkaa emäntä olemaan sen verran kypsä että hubi lähtee kohta takaisin kauppaan ja kärsimyksestä pyydämme tuhat euroa. Toinen on tuo 50Hz vs. 60 Hz automaatin puuttuminen, kiva vaihdella manuaalisesti aina kun katsoo mm. cmorea
  • Katon Netflixiä taikka dna tv lähetyksiä, ääni ja kuva ei stemmaa. Äänisignaali tulee optisella kaapelilla leffavahvistimeen (Onkyo TX-SR303) ja kuvasignaali HUBilta hdmi kaapelilla videotykkiin.  Telialla tätä ongelmaa ei ollut koska heidän boxin pystyi liittämään hdmi kaapelilla suoraan vahvistimeen kuvasignaalia myöten. Dna HUB ei tätä mahdollisuutta suonut joten siksi äänisignaali vain vahvistimen kautta. DNA vain voivottelee. Kiva lafka.

  • Onko näitä äänisynkkaongelmia edelleen? Harkitsen tässä jonkin verkkotallennuspalvelun tilaamista, mut jos vielä vuonna 2019 ollaan tällä tasolla, niin katsellaanpa uudemman kerran jonkun vuoden kuluttua. 😏
  • Löysin asetuksista ääniviiveen säädön ja nyt kaikki on kunnossa Eli se huoli on poissa. Näytti olevan 0,3s viivettä säädössä. Olikin helpompi ratkaisu kuin uskoinkaan.
  • Ei tämä Hubin äänihomma toimi ollenkaan. Koko ajan saa olla säätämässä viivettä tai asetuksia. Milloin Dna aikoo tämän korjata?
  • Lahti kaapelitalous. Antennipistokkeesta kaapeli DNA hubiin. Siitä HDMI Sonyn telkkariin. Ylen kanavilla HD-kuva-asetuksella äänien sykrononointi kuvan kanssa pielessä, mutta SD-kuvalla on melkein synkassa. Kaikilla muilla kanavilla äänet toimivat täysin niin HD kuin SD kuvallakin.
    Kuinka korjata YLEn HD synkkaus?
  • Sama setup kuin Wavulilla. Äänen synkka pielessä ja Ylen kanavilla volume aivan liian kovalla..
  • Ylen HD-kanavilla on Dolby Digital äänet, ottakaa ne pois käytöstä, niin toimii kuten muutkin kanavat...
  • Sama ongelma: Kaapeli-TV-liitännässä YLE TV1- TV2- ja Teema -kanavilla Dolby Digital -äänissä 200 ms viiveheitto. Sen sijaan PCM-äänet, sekä Netflixin Dolby Digital -äänet aivan kohdallaan.
    Hubin viiveasetus vaikuttaa kaikkiin HDMI-liitännän kautta lähteviin ääniin (PCM- sekä Dolby Digital) samalla tavalla joten viiveasetuksella eri kanavien/lähteiden ääniviive-eroja ei voi korjata.
    WBOX-digiboksillani YLE TV1- TV2- ja Teema -kanavien äänet ovat aivan kohdallaan.

    DNA tuki väittää, että kyseessä olisi "yhteensopivuusongelma" vahvistimeni kanssa. Miten tämä voisi esiintyä vain ja ainoastaan kolmella YLE:n kanavalla, mutta ei Netflixissä, vaikka molemmat välittävät Dolby Digital -ääntä? Ei vahvistimeni sentään tiedä, kumpaa noista katselen...

    Onko kukaan kokeillut tätä useammalla kuin yhdellä vahvistimella?
    Haluaisiko joku vaihtaa kokeeksi vahvistimia päiväksi ristiin? (Itä-Helsinki)
  • @Jukka Lindgren,

    DNA:lta annetut yhteensopivuusselitykset ovat ihan juuri sitä, eli selittelyä. Ongelman kanssa niillä ei ole mitään tekemistä. Kuvan nykimisessä (Android TV sovellukset, 50hz) on ihan samaa tyrkytetty, mutta fakta on, että ongelma on hubissa. En nyt ulkoa muista hubissa valittavissa olevia ääniasetuksia, mutta ensiapuna tietysti Dolby äänet pois joko hubin tai sovelluksen asetuksista. DNA:lla on kyllä aika paljon savottaa vielä tämän "kaikki viihde yhdessä paikassa"-laitteensa kanssa. Edellinen kehityspäällikkö, joka ei laitetta saanut kehitettyä tai ongelmia poistettua, ylennettiin tästä hyvästä. Ei varmaan hirveä motivaatio ole kehityksessä ja korjaamisessa, kun tällaisellakin menestyy.
  • Vastauksena @Jukka Lindgren:lle

    Juu on useamman eri kokoonpanon kanssa koettu toi ongelma Dolby äänien ja kuvan synkassa jo parin vuoden ajan. Ei ole muuttunut miksikään minkään Hubin ohjelmistoversionkaan kanssa.
    Se miksi ei ole kaikilla(?) on edelleen mysteeri. Joko oikeasti riippuu laitteista tai sitten vaan kaikki ketä käyttää vahvistinta tai soundbaria ei ole vaihtanut asetuksista HDMI äänien ulostuloa auto asentoon ja eivät näin ollen kuuntele Dolby ääniä vaan PCM muodossa, jossa timing on kohdillaan.Tai sitten sekoitetaan YLE kanavilla SD tai IP lähetysten ääni missä ongelmaa ei ole.
    Huomattavaa mielestäni on myös, että mikäli tallentaa kanavaa kovalevylle ja katselee sieltä niin ongelmaa ei ole. No tätä en juuri nyt pysty varmistamaan mutta muistaakseni se ainakin näin joskus oli.

    Itselläni oli siis käytössä Hubi->hdmi->AV-Vahvari->hdmi->tv, jossa ongelma esiintyi.
    Samaan vahvariin on ollut kytkettynä kokoajan myös muita laitteita, joiden kanssa ongelmaa ei esiinny.

    Ensiksi laitteet oli vähän vanhempaa kategoriaa; Vahvari Pioneer VSX-924 ja TV Sony KLD-46W4730. Ajattelin, että toi vanha TV olisi ollut osasyyllinen.

    Sitten vahvari vaihtui Denon avr-x1600h, minkä yhteydessä kuva ei siirtynyt enää HDMI:tä käyttäen TV:lle HDCP:n vuoksi. Tässä yhteydessä siis ääni hubilta optisella vahvarille ja kuva suoraan HDMI:llä TV:lle. Ongelma ja viive aivan sama.

    Myöhemmin TV vielä uusittu Sony XH9505:ksi ja muutettu taas molemmat sekä kuva ja ääni menemään HDMI:llä vahvarin kautta TV:lle. Tai no siis ääni jää aina vahvariin =) Mutta vieläkin viive esiintyy ja on aivan saman suuruinen kuin ennenkin.
    Ei siis ollut toi vanha TV syyllinen ja nyt laitekantakin pitäisi olla kokonaisuudessaan moderni mutta ongelma on ja pysyy ja on siis pysynyt hyvin stabiilina muista laitteista kuin Hubista riippumatta.

    Toivottavaa olisi, että tämän ongelman ratkaisun resursointiin oikeasti löytyisi paukkuja.
  • Hei!

    Osalla asiakkaista on ongelmia Ylen kanavien äänissä DNA TV Hubilla. Jos ääni tekniikaksi on valittu Dolby, ääni tulee noin 200ms viiveellä kuvaan verrattuna. Ongelma toistuu ainoastaan Ylen suorissa HD lähetyksissä ja kaapeliverkon kanavilla. Ongelman korjaamiseksi voi Hubin asetuksista vaihtaa seuraavan:
    • Asetukset -> Outputs -> HDMI -> HDMI audio mode -> PCM (oletuksena tässä valittuna Dolby)
    Vika on korjauksessa, pahoittelut häiriöstä aiheutuvasta harmista!


    DNA Hanna-Mari palveluasiantuntija
  • Mitenkä tämä korjaa Dolby Digital -äänien aikavirheen?
    Eihän Dolby Digital -äänien ottaminen kokonaan pois käytöstä *VOI OLLA* mikään korjaus! Eihän?
  • Hei Hanna-Mari,

    Keskutelimme tästä (joko sinun itsesi tai jonkun toisen DNA:n asiakaspalvelijan kanssa) useaan otteeseen puhelimitse. Lopulta minulle ilmoitettiin puhelussa, että tämä YLE:n DD-äänien synkkaongelma korjataan kesällä tulevassa Android-ohjelmapäivityksessä.

    No, milloinkahan tämä loppukesä tulee? Hubiin on tullut jotain päivityksiä, mutta yksikään niistä ei ole muuttanut tätä ongelmaa millään tavalla.

    Olen tässä välissä hankkinut LG:n äly-TV:n ja siinä äänisynkka on täydellinen niin YLE:n DD-äänillä kuin minkä tahansa muun kanavan PCM-äänillä.

    Olisi hyvä tietää, millä (Android- tai muulla) ohjelmaversiolla tämän piti olla korjattu, niin voisi varmistaa että tämä päivitys varmasti on laitteessani.
  • Täydennän vielä:
    Android-versio 7.1.1
    DNA sovellusversio 2.7.0
  • Korjaus tulee varmaan siinä Android 9 versiossa, jota on luvattu 1-2 vuotta vanhalle hubille. Oikeasti tuskin tulee koskaan korjausta, kunhan jauhavat sontaa siellä.

    Tallenteissa ja suorissa oli ainakin ennen äänisynkkä ongelmia. Itsellä on äänet HDMI:n kautta ja eri viiveellä säädetty spdif:llä vahvistimeen. Näistä voi sitten valita sopivan eri tarkoituksiin, kun vaihtaa vahvistimen sisääntuloa..
  • Onko kenelläkään tiedossa, olisiko tämä YLE Dolby Digital -äänen synkkaongelma korjautunut uudessa Hubi 2.0:ssa Android 10:llä?

    Vanhaan Hubiin ei liene kannata enää odottaa mitään todellisia korjauksia...?
  • Tämä johtunee DNA TV sovelluksen ongelmasta ja se sama sovellus on uudellakin laitteella. Vikahan on varmasti kaikilla, osa vaan ei tajua DD-äänistä mitään ja ei osaa vikaa huomata.

    Mielestäni valokaapelilla äänen viive on vakiona 300 ms ja sen kun laittaa nollaan, on ääni synkassa. Tätä ulostuloa voi käyttää sitten vaan Ylen HD kanavilla, ja vaihtaa toiseen sisääntuloon muita katsottaessa.

    Tuo sulle luvattu Android päivitys on aika erikoinen. Edellinen päivitys on yli vuoden takaa ja siinä tuli "uusin" tietoturvapäivitys, se on Elokuulta 2020. Että, ei ihan kauheasti päivityksiä Android puolelle ole näkynyt!

Kommentoi tai kirjoita uusi viesti

Nimesi ja viestisi näytetään julkisesti. Sähköpostiosoitettasi ei koskaan näytetä julkisesti.