DNA Hubi 2.0 ääniongelma

DNA Hubi 2.0 -digiboksissa on seuraavanlainen erittäin epämiellyttävä ääniongelma. Kun digiboksiin, kotiteatterivahvistimeen ja televisioon on kytketty virrat, ohjelman äänet eivät ala kuulua. Joskus äänen saa kuulumaan kytkemällä kotiteatterivahvistimesta virrat pois ja käynnistämällä sen sitten uudestaan, mutta useimmiten sekään ei auta, vaan digiboksista on irrotettava virtakaapeli. Tämän jälkeen äänet saa yleensä toimimaan, kun vielä käynnistää kotiteatterivahvistimen uudestaan.

DNA Hubi 2.0 -boksissa on viimeisin ohjelmistoversio 10, ja laitteiston kytkennät ovat seuraavat:
DNA Hubi 2.0 >> HDMI-kaapeli >> Onkyo TX-NR5008 -kotiteatterivahvistin >> HDMI-kaapeli >> LG-televisio.

Digiboksin uudelleenkäynnistys tai tehdasasetuksiin palauttaminen ei ole tätä ongelmaa poistanut vaan seuraavalla katselukerralla ongelma toistuu jälleen.

Käytännössä on erittäin epämiellyttävää aloittaa television katselu joka päivä irrottelemalla digiboksin virtajohtoa ja renklaamalla kotiteatterivahvistimeen virtoja päälle ja pois moneen kertaan. Millään muulla samaan kotiteatterivahvistimeen kytketyllä laitteella (kuten Elisa Viihteen boksi ja DNA Wbox HD2 -digiboksi sekä useampi bluray- ja CD-soitin) ei ole vastaavaa ongelmaa esiintynyt lainkaan, joten syy on selkeästi nyt tässä DNA Hubi 2.0 -digiboksissa.

Onko tähän ääniongelmaan olemassa joku ratkaisu tai pystyttekö korjaamaan digiboksin ohjelmistossa olevan bugin tekemällä siihen päivityksen?



Jari Aalto

Kommentit

  • Hei Jari!

    Hubilla on tiedossa vika joka aiheuttaa sen, että käynnistyksen jälkeen suorien lähetysten äänet eivät välttämättä kuulu. Ongelman saa korjattua joko laitteen uudelleen käynnistyksellä tai käymällä esimerkiksi välissä Android sovelluksessa ja palaamalla sen jälkeen DNA TV-sovellukseen takaisin. Tämän hetkisen tiedon mukaan ongelmaa on kaapeli -ja antenniverkossa, mutta ei IPTV-kanavilla.

    Vianselvitys on käynnissä ja korjaus vaatii Android-järjestelmä päivityksen. Android päivitys on ikävä kyllä viivästynyt, mutta viimeisimmän arvion mukaan saataisiin päivitys julkaistua vielä tämän vuoden aikana.

    Pahoittelut aiheutuvasta häiriöstä!
    DNA Hanna palveluasiantuntija
  • Oliko näihin ääniongelmiin jo tiedossa korjauksen aikataulua? Meillä on uusi Hubi 2 ja ohjelmistoversio 2.11.0. Kaapeliverkon televisiokanavilla ääni pitää olla melkein täysillä, jotta mitään kuulee. Kun vaihtaa esim. tallennukseen, kovenee ääni huomattavasti ja pitää olla volume nappi hollilla, ettei herätä koko kylää. Kaapelikanavilla kuva ja ääni menevät eri tahtiin, todella ikävä ominaisuus. Televisioon on kytketty erillinen Soundbar, kokeiltu myös ilman sitä, mutta ei ole vaikutusta eli ongelma on itse hubissa. Vanhan DNA hubin kanssa vastaavia ongelmia ei ollut.
    Kirsi
  • Hei Kirsi,

    Ikävä kyllä päivitykselle ei ole vielä aikataulua, pahoittelut.
    DNA Hanna-Mari palveluasiantuntija
  • Ikävä kyllä.
    Siinäpä päivän tärkeimmät. Ryhtiä nyt sinne intiaan koodamisosastolle.

    Ensio Käämi
  • Itsellä on kytketty digiboksi hdmi telkkariin ja sieltä kotiteatteriin
    Tuomas Raatikainen
  • Ääntä ei tule ollenkaan...
    Vesa
  • Miksi tätä laitetta myydään ja mainostetaan niin hiton hyvänä laitteena, ja kuitenkin siinä on vielä paljon ns. lasten tauteja onko laitettu myyntiin liian aikaisin mistä meidän pitää maksaa?
    Esko
  • Kaikissa muissa sovelluksissa toimii äänet paitsi DNA-tv:ssä. Ei auta virtabootit, ei mikään.
    Harri
  • Voisko näillä syillä irtisanoa hubin sopimuksen
    tai ainakin vaatia alennusta maksuun kun hubi ei toimi niinkuin pitäisi.
    Esko
  • Meidän Hubiboxi vaihdettiin uuteen ja tämän kanssa alkoi heti ääniongelmat. Ääni pysyy hetken synkassa kuvan kanssa, mutta sen jälkeen ääni tulee reilusti viiveellä. Asiakaspalvelussa ei tiedetty mitään tällaisesta ongelmasta. Annettiin uusi laite "viallisen" tilalle. Mikään ei muuttunut. Aika kummallista, jos vika on tiedetty jo viime vuoden puolella! Käytännössä boxia ei voi käyttää. Olisi kohtuullista olla veloittamatta maksua epäkelvosta laitteesta. Saisiko DNA:lta tähän jotain tietoa ja ohjausta asiakaspalveluun. Ja tietysti meille asiakkaille hyvitystä.

    Matti
  • Pari kertaa viikossa joutuu vehkeen buuttaamaan juurikin tuon äänisynkan takia.
    Tosin vieläkään monikanavaäänet eivät toimi kuten pitäisi, siis, NEKÄÄN eivät toimi.
    On aivan sama kytkeekö hubin HDMIARCciin, TOSLINKkiin jne. Ei toimi.

    Harvoissa YLEn antennilähetyksissä monikanavat toimivat.

    Muuten ei kyllä omassa v2 hubissa ole juurikaan moitittavaa.
    Tosin sen uuden kaukosäätimen heivasin kaapin perukoille ja otin vanhan hubin kaken käyttöön.

    Mutta siinä olet oikeassa että eihän tämä nyt ole lähelläkään virheetön laite, VIELÄKÄÄN!

    t.betasalpaaja jo ekasta hubista lähtien 😀
    Ensio Käämi
  • Irrota antennikaapeli hubista. Laita kanavalaatu IP ja viritä kanavat. Ääniongelma häviää, kun katselet kaikkia kanavia netin kautta. Myös äänenvoimakkuuden taso on sama kaikilla kanavilla.
    Juha
  • @Juha kuvanlaatu on täyttä kuraa IP kanavalaadulla. IP kanavien kuvan laatu lähentelee vanhoja analoogisia kanavien laatua.

    Kun hubi2 tuli markkinoille sanoin jo silloin että koko hubi olisi pitänyt tehdä alusta alkaen uusiksi, nyt siirrettiin vanhan hubin sovellus pienillä muutoksilla uudelle alustalle. Samat vanhat ongelmat siis siirrettiin vaan uuteen pakettiin. Sama meininki on jatkunut hubi 1 alusta asti ja sama puuhastelu vaan jatkuu.
    Tomppa
  • Meillä on DNA tv hub 2.0. Siitä menee suoraan ääniliitäntä 3.5mm soundbariin ja hdmi liitäntä videotykille elokuvien katselua varten. DNA tv hubi ei kuitenkaan toista ääntä 3.5mm äänitulon kautta vaan ohjaa äänen hdmi:tä pitkin videotykille. Hubin asetuksista ei pääse vaihtamaan äänilähtöä. Onko tähän tilanteeseen ratkaisua? Äänilähteenä toimisi soundbar ja kuvalähteenä hdmi kaapelilla videotykki.
    Aleksi
  • Aleksin kanssa sama ongelma eli 3,5mm ulostulosta ei saada ääntä ulos ulkoiseen äänentoistojärjestelmään.
    Tarvitaan pikaisesti ratkaisu tähän ongelmaan. 

    Petri

Kommentoi tai kirjoita uusi viesti

Nimesi ja viestisi näytetään julkisesti. Sähköpostiosoitettasi ei koskaan näytetä julkisesti.