DNA Julkinen IP ja pelaaminen
Hei.
DNA:n julkisen APN ja Ubisoftin servereiden välillä tuntuu olevan jonkinlainen onglema. Kun APN asettaa julkiseksi, peliä ei löydy ja näytölle tulee virhekoodi. Mutta jos APN asettaa Internetiksi, peliserveriin löytyy yhteys. Ongelmaksi koituu lähinnä NAT-tyyppi joka muuttuu Julkisen APN avoimesta "tiukkaan". Rainbow Six Siege siis kyseessä ja muissa peleissä ei ilmene samaa ongelmaa.
DNA:n julkisen APN ja Ubisoftin servereiden välillä tuntuu olevan jonkinlainen onglema. Kun APN asettaa julkiseksi, peliä ei löydy ja näytölle tulee virhekoodi. Mutta jos APN asettaa Internetiksi, peliserveriin löytyy yhteys. Ongelmaksi koituu lähinnä NAT-tyyppi joka muuttuu Julkisen APN avoimesta "tiukkaan". Rainbow Six Siege siis kyseessä ja muissa peleissä ei ilmene samaa ongelmaa.
Seuraa viestiä
0
seuraajaa
Oliko sinulla siis mobiililaajakaista ja mokkula käytössä?
Ennen marraskuuta 2016 kaikki mobiililaajakaistaliittymät olivat julkisen IP:n omaavia oletuksena. Marraskuusta 2016 lähtien ostettujen liittymien oletus on NAT osoitteenohjaus, eli niihin pitää asettaa julkinen IP. Ohjeet julkisen IP:n hankkimiseen APN muutoksella löytyvät: https://www.dna.fi/tuki-mokkulat#ohjeet. Kaikki portit eivät ole julkisenkaan IP:n myötä avoimena, vaan mobiililaajakaistaliittymistä löytyy tiettyjä rajoitteita. Rajoitetut portit löytyvät: https://www.dna.fi/liikennerajoitukset.
Jos ja kun verkon puolelta saadaan julkinen IP, pitää myös laitteen NAT avata tarvittavilta osin. Tähän on useita erilaisia väyliä. Uusimmissa Mokkuloissa on moderneista reitittimistä tutut ominaisuudet portinsiirto (portforward), UPnP, DMZ ja siltaava tila (bridge mode). Näistä helpoin on siltaava tila, joka avaa kaikki portit julkiseksi. Ongelmaksi muodostuu se, että siltaavaa tilaa käytettäessä vain yksi laite voi yhdistää kerrallaan Mokkulan kautta. Mokkula saa vain IPv4-osoitteen ja tietoturva heikentyy.
Fiksuinta onkin käyttää UPnP:tä ja portinsiirtoa. UPnP on oletuksena päällä useimmissa Mokkuloissa. Ominaisuus on kuin automaattinen portinavaus, mutta se tarvitsee tuen niin peliltä kuin pelilaitteelta. Varminta on kytkeä päälle UPnP ja käyttää portinsiirtoa hienosäätöön, eli avata manuaalisesti portteja. Yleisesti ottaen portinsiirto tapahtuu etsimällä Googlella pelin tarvitsemat portit ja määrittämällä ne pelikoneen LAN IP:n sidottuna avoimiksi.
Game ports:
UDP: 3074 to 3083, 6000, 6030, 7000
Xbox Live ports:
TCP: 53, 80, 3074
UDP: 53, 88, 500, 3074, 3544, 4500
Elisalla ja Telialla kyseistä ongelmaa ei esiintynyt..?
These are the ports you need for For Honor:
TCP: 443, 80
UDP: 1000, 1001, 6200, 6300
DNA Palveluneuvoja? Onko kommentoitavaa?
sitten dna asiakaspalvelija sanoi ei 1 minuutin katko haittaa
pelasin 3 kaverin kanssa Diablo 3 koska netti katkeilun taki sain kenkää wow killasta kummallakaan kaverilla ei ollut mitään ongelmaa joten EI johdu peli serveristä vaan dna netistä koska minä olin ainut jolta peli katkesi + myös voice app menetti netti yhdeyden kuvassa näkyvään tekstiin ja muutenkin nopeus kaukana luvatusta
äkäinen (entinen) asiakas
2 tuntia sitten Ilmoita asiaton sisältö
äkäinen (entinen) asiakas
23 minuuttia sitten Ilmoita asiaton sisältö
Siis tuo mokkulahan on huawei b593s-22
Vaihda siis reitittimen asetuksista data.dna.fi tilalle julkinen.dna.fi