DNA taloyhtiö-valokuidun reititin herjaa ubusCall ja netti pätkii
Hei, olen vuokralla taloyhtiössä, jossa on DNA:n valokuitu (Ethernet). Käytössämme on 07/2021 uutena ostettu DNA reititin EX400. Nopeus on 100 megaa, mikä riittää meille hyvin, ongelma ei ole hitaus.
Yhteys toimi alusta asti täysin moitteettomasti ja erittäin vakaasti, kunnes nyt 2-3 viikon sisään jokin on muuttunut. Asumme Porin keskustassa, ja nettiyhteys katkeilee todella häiritsevästi. Minusta tuntuu, että katkeilu ajoittuu arkipäivisin ja puolen päivän aikaan. Katketessaan yhteys katoaa kokonaan, eikä sillä ole väliä, käyttääkö WiFiä vai piuhaa suoraan laitteesta reitittimeen. Yhteys katkeaa kaikista laitteista. Reitittimessä saattaa palaa aivan normaali vihreä valo, vaikka laitteet eivät pääse nettiin (tänään oli kyllä hetken keltainenkin).
Olemme sammuttaneet reitittimestä virtaa ja irrottaneet piuhoja. Viime perjantaina resetoimme reitittimen, ja netti toimikin viikonlopun hyvin, kunnes taas koitti arki.
Reitittimen lokitiedoissa vilisee tällaista herjaa: "ubusCall Failed to execute command network.device status (7)." ja sen perään "DevInterfaces Failed to get router.network dump info from ubus." Ja myös "discovertarget Failed to get (router.network) (clients) ({"all":true}) from ubus." En tiedä, mikä tämä ubus on.
Eli mistähän kohtaa "yhteyttä" tätä ongelmaa pitäisi haarukoida? En vuokralaisena edes tiedä, kenelle asia kuuluu. Toivon, ettei ensisijaiseksi neuvoksi ehdotettaisi alle 2v vanhan reitittimen korvaamista uudella, jollei se ole oikeasti ilmeinen syy.
Yhteys toimi alusta asti täysin moitteettomasti ja erittäin vakaasti, kunnes nyt 2-3 viikon sisään jokin on muuttunut. Asumme Porin keskustassa, ja nettiyhteys katkeilee todella häiritsevästi. Minusta tuntuu, että katkeilu ajoittuu arkipäivisin ja puolen päivän aikaan. Katketessaan yhteys katoaa kokonaan, eikä sillä ole väliä, käyttääkö WiFiä vai piuhaa suoraan laitteesta reitittimeen. Yhteys katkeaa kaikista laitteista. Reitittimessä saattaa palaa aivan normaali vihreä valo, vaikka laitteet eivät pääse nettiin (tänään oli kyllä hetken keltainenkin).
Olemme sammuttaneet reitittimestä virtaa ja irrottaneet piuhoja. Viime perjantaina resetoimme reitittimen, ja netti toimikin viikonlopun hyvin, kunnes taas koitti arki.
Reitittimen lokitiedoissa vilisee tällaista herjaa: "ubusCall Failed to execute command network.device status (7)." ja sen perään "DevInterfaces Failed to get router.network dump info from ubus." Ja myös "discovertarget Failed to get (router.network) (clients) ({"all":true}) from ubus." En tiedä, mikä tämä ubus on.
Eli mistähän kohtaa "yhteyttä" tätä ongelmaa pitäisi haarukoida? En vuokralaisena edes tiedä, kenelle asia kuuluu. Toivon, ettei ensisijaiseksi neuvoksi ehdotettaisi alle 2v vanhan reitittimen korvaamista uudella, jollei se ole oikeasti ilmeinen syy.
Seuraa viestiä
5
seuraajaa
Jos reittittimessä vikaa, niin Laittaisin tilalle jonkun oikean reitittimen, enkä näitä operaattoreiden surkeita purkkeja.
Jos vika taaa kestää vain hetken ja palautuu itsekseen, se on sitten vähän hankalampi seurattava, että missä päässä vikaa.
"DNA kehittää laajakaistapalvelujaan vastatakseen asiakkaiden tarpeisiin yhä nopeammista ja luotettavammista laajakaistayhteyksistä. Muutoksen yhteydessä kaupallisten FM-radiokanavien jakelu lopetetaan 15.5. 2023 seuraavilla alueilla: Pori, Harjavalta, Huittinen, Kankaanpää, Nakkila ja Ulvila. Kaupallisia FM-radiokanavia voi jatkossa kuunnella netissä tai antenniverkossa. Ylen kanavat ovat muutoksen jälkeen edelleen saatavilla DNA:n kaapeliverkossa, mutta niiden taajuudet muuttuvat, mikä edellyttää kanavahaun tekemistä.
DNA päivittää kaapeliverkkoaan Porin, Harjavallan, Huittisten, Kankaanpään, Nakkilan ja Ulvilan alueilla 15.5.2023. Päivitysten myötä kaupalliset radiokanavat poistuvat kaapeliverkon FM-radiokanavien jakelusta. Kaupallisia eli mainosrahotteisia FM-radiokanavia voi jatkossakin kuunnella netissä tai antenniverkossa. Yleisradion kanavat ovat muutoksen jälkeen edelleen saatavilla DNA:n kaapeliverkossa, mutta niiden taajuudet muuttuvat, mikä edellyttää kanavahaun tekemistä.
Kaupallisia FM-radiokanavia voi jatkossa kuunnella joko perinteisestä FM-radioverkosta erillisellä antennilla tai netin kautta (esim. radioplayer.fi, radioplay.fi). Nettiradiokanavia voi kuunnella monin eri päätelaittein kuten älypuhelimella, tabletilla, tietokoneella tai erillisellä internetradiolla. Netistä löytyy laaja valikoima erilaisia radiokanavia, mukaan lukien ulkomaalaiset radiokanavat. Kaapeliverkon antennirasian kautta kaupallisten FM-radiokanavien jakelu loppuu alueella kokonaan 15.5.2023."
Ehkä kannattaa vielä resetoida tuo reititin.
Tässä välissä ehti kulua noin viikko aika mukavasti, ja ennätin jo ajatella, että se oli vain PW:n mainitsema päivitys alueellamme (yritin tämän ongelman alkaessa monta kertaa seurata alueemme tiedotteita löytämättä mitään, kiitos PW kun jaoit löytösi).
Taas kuitenkin esiintyy pätkimistä, ja JH:n ehdottamaa uudelleenkäynnistämistä on joutunut harrastamaan. Se saattaa auttaa pienen hetken tai koko vuorokauden, mutta enitenhän tässä asiassa ärsyttää se, että ennen niin luotisuora nettiyhteys on alkanut mennä tällaiseksi "henkimaailman säädöksi". Että kokeile ja kliksuttele virtanappulaa, jospa se siitä joksikin aikaa. Saatamme vielä kokeilla uudelleen resetointia, josko se päivitys olisi nyt vihdoinkin ohi ja reititin vain juntturassa.
Jos ei muuta niin kikkaillaan vaikka aamuisin virtanappulan kanssa pari kuukautta, se on pian muuton myötä joka tapauksessa Hasta La Vista DNA:lle.
En tiedä, olinko ainoa jolla alkoi tällaiseksi, luulisi ismmaksikin ongelmaksi muuten. Resetointi ei sinänsä auttanut, asetukset meni mutta softa löytyi sieltä yhä.