Siirry uusimpaan kommenttiin

DNA taloyhtiölaajakaista TV/Data splitter sekä kanavanippun ongelmat

Hei!

Asuntooni kytkettiin taloyhtiölaajakaista.
Käytän Dnalta hankittua f-3686AC kaapelimodeemia sekä tämän mukana tullutta data/tv- splitteriä (antennijakajaa). Asunnossani on yksi kaapelipistoke.

Kaikki kanavat toimivat hyvin televisiota katsellessa ja netin ollessa päällä. AInoastaan ongelmia syntyy, kun ottaa Liv kanavaa digiboxin tallenteelle. Se pätkii sekä pikselöi niin, että tallennukset Liv kanavalta ovat mahdottomia. Liv toimii kuitenkin moitteetta katsoessa sitä livenä. Muutkaan kanavat samassa kanavanipussa eivät aiheuta ongelmia tallennuksiin.
Eikä millään muulla kanavanipulla eikä millään muulla kanavalla ei tämänlaista ongelmaa ole tallennuksessa.

Digiboxi toimii täydellisesti muuten, kuin Livin tallennusten kanssa ja tämä ongelma ilmaantui täsmälleen samaan aikaan, kun kaapelimodeemi sekä data/tv -splitteri antennirasiaan kiinnitettiin.

Voiko data/tv -splitterillä olla osuutta asiaan ja jos voi, mistä sellaisen saa hankittua iec liittimin + kaalepimodeemin f-liittimellä niin, että se on käyttövarma?

Ideoita?

Kommentit

  • Moikka!

    Haaroitin toki aina vaimentaa yhteyttä jonkin verran, mutta ongelmia ei pitäisi ainakaan uudella haaroittimella olla jos antennijohdot ovat muuten laadukkaita ja alle 4 metriä pitkä. Onko sinun mahdollista kokeilla toista antennijohtoa tähän tv kuvalle menevän tlalle?
    DNA Iiro palveluneuvoja
  • Kiitos vastauksesta!

    Antennijohto on alle 4 metriä pitkä ja laadukas. Kokeilin toisella antennijohdolla ja täsmälleen sama ongelma jatkuu. Ongelma on pelkästään Liv kanavan tallennuksissa. Mikään muu kanava ei tuota ongelmia.

    Lisää ideoita?
  • Olisiko mahdollista saada kokeilla toista data/tv-splitteriä?
    Saisiko esimerkiksi DNA kaupassa tehdä splitterivaihdon - jos se auttaisi?


  • Tuo on kieltämättä outoa sillä yleensä kanavien ongelmat ilmenevät kanavanipuissa ja Livin kanssa samassa nipussa on mm. MTV3, Nelonen ja Sub. DNA Kaupoissa ei ole erikseen myynnissä haaroittimia mutta näitä on toki voinut tulla modeemien palautuksen osassa ylimääräisiä liikkeeseen joten asiasta voi toki tiedustella lähimmästä liikkeestä.

    DNA Iiro palveluneuvoja
  • Usein DNA-Kaupassa voi vaihtaa haaroittimen.
    Katsotko LIV-kanavaa myös saman boxin kautta?
    Voi olla kyse boxin epäherkkyydestä tai viasta.
  • pätkiikö livhd?
  • Katsottaessa liv-kanavaa saman boxin kautta kanava toimii moitteetta.

    Ongelma alkoi n. viikko sitten. Kaikki muut asiat ennallaan, ainoa muutos taloyhtiölaajakaistan käyttöönotto.
    Jännä ongelma!!

    Huomasin juuri myös että tlc-kanava on pikselimössöä kun data/tv-splitteri on välissä. Kun sen poistaa kanava toimii.
  • Vaikuttaa siltä, että asuntosi on niin kaukana talovahvistimesta, että sen verkon tasot eivät ole riittäviä kaikille kanaville.
    Vika voi olla myös kiinteistön jakoverkossa.
    Kannattaa tilata huoltokäynti. Se on maksuton, jos vika ei ole sinun laitteissasi.
    Äärirajoilla antennirasian vaihto multimediarasiaksi saattaa myös auttaa, jolloin splitteriä ei tarvita.
  • Sain uuden data/tv-splittein hommattua. Piti juosta kolmessa eri DNA Kaupassa, ennenkuin löytyi. Ei siis ihan lähimmästä onnistunut nouto.

    Joka tapauksessa, haaroittimen vaihto auttoi ongelmaani tallennuksissa. Eli Liv -kanavan tallennukset toimivat taas normaalisti.

    p.s. TLC edelleen pikselimössöä, mutta mitäpä tuosta. Hyvä sentään, että toiseen ongelmaan auttoi!

  • TLC lähetetään 146 MHz:n taajuudella. Muut kanavanipun ohjelmat ovat maksullisia. Joko jakoverkko ei tuota taajuutta välitä kunnolla tai boxi ei vastaanota tuota taajuutta kunnolla (pienin kaapelivekon taajuus).
    LIV-kanavasta ei kaapeliverkossa ole HD-lähetystä.
  • Vika voi olla myös antennirasiassa, kun TV-puolelta on radiotaajuudet suodatettu pois ja tuo suodatus ei liene kovin selektiivinen.
    Huoltokäynti ja rasian vaihto saattaisi auttaa.
  • TLC toimii normaalisti boxin kautta katsottuna kun haaroitin ei ole välissä. Kun haaroittimen iskee väliin, kuva menee pikselimössöksi.
    Veikkanen haaroittimen olevan siis suoranainen ongelma tähänkin.

    Voi vain kysyä, mitä ihmeen haaroittimia DNA on hankkinut, kun ovat näin huonolaatuisia?

    Nyt kun Liv toimii tallenteelta sekä boxin kautta katsottuna tällä toisella haaroittimella, ongelmaa ei oikeastaan enää ole minun kohdallani, koska TLC kanavaa en edes kaipaa.

    Kuuluuko rasian vaihto DNA:n kustannuksiin meneväksi? Huoltokäynnistä koska en missään tapauksessa halua maksaa mitään minulle turhan TLC kanavan takia!
  • Jos vika ei ole sinun laitteissasi, niin huoltokäynti ei maksa mitään. Viallisen rasian DNA vaihtaa korvuksetta (kuuluu kiinteistön huoltosopimuksen perusteella korjattaviin asioihin).
    DNA:n haaroitin vastaa vimennukseltaan n. 10 m antennikaapelia, joten tuo selittänee TLC ongelman, jos huoneisto on kovin kaukana talovahvistimelta.
    Jos kiinteistössä on ketjuverkko, niin rasian vaihto multimediarasiaksi korjaisi tilanteen. Jos huoneisto on ääriolosuhteissa verkon kannalta katsoen, niin tuonkaan vaihaminen ei pitäisi aiheuttaa kustannuksia.
  • Kiitos viesteistä!

    Yllätys - Eilen illalla katsoin kaikki kanavat läpi ja nyt myös TLC toimii hyvin. Mitään ei olla kuitenkaan minun osaltanu muutettu, mihinkään ei olla koskettu - kaikki täsmälleen samalla tavalla kuin edellispäivänä.

    Omituista sanoisin.

    Miten muuten, jos DNA huoltokäynti havaitsee vian löytyvät DNA:lta ostetussa laitteessa tai haaroittimessa? Luetaanko nämä DNA:lta ostetut laitteet asiakkaan omiksi laitteiksi, jolloin huoltokäynti siis maksaa? Tähän toivoisin DNA:lta virallista kantaa.

    Kiitos viesteistä ja ajatuksista!

  • Mikäli vian syy on näissä mainituissa asiakkaan omissa laitteissa, tulee huoltokäynti asiakkaan maksettavaksi. Nämä omien laitteiden mahdollisesti aiheuttamat häiröit pyritäänkin havaitsemaan vianselvityksessä jo ennen huoltokäynnin tilaamista.
    DNA Ida S palveluneuvoja
  • Asiakkaan omistuksessa oleva laite korjataan tai vaihdetaan korvauksetta, jos siinä on vielä takuuta jäljellä tai jos vika kuuluu virhevastuun piiriin (asiakkaan vaikea osoittaa, ellei huoltomies sitä totea).
    Haaroitinviat havaitaan yleensä takuuaikana, joten sen vaihto menee takuueen. Huoltomiehellä ei niitä taida olla mukana erillisinä, vaan silloin vaihdettaneen koko paketti.
  • Katosiko edellinen viestini johonkin?

    Varmuudeksi uudelleen..

    Liv kanavan tallennusongelma palasi 3 päivän jälkeen. Kolme päivää Liv kanavan tallennukset tulivat digiboxille hyvälaatuisina. Nyt 3 päivän jälkeen Liv kanavan tallennukset ovat taas pikseliä ja pätkintää täynnä. Muut kanavat edellen toimivat täydellisesti sekä livekuvan kanssa että tallennuksissa saman digibosin kanssa.
    Liv kanava toimii edeleen, kuten aiemminkin täydellisesti digiboxin kautta katsottuna livekuvan kanssa.

    Jos kokeilen taas vaihtaa haaroittimen, käykö näin uudelleen. Eli tulee pari päivää toiminnallisuutta, jonka jälkeen taas ongelma palaa?

    Miten näin voi ylipäätään tapahtua. Mikään ulkoinen komponentti ei ole muuttunut, mihinkään johtoihin eikä muihinkaan olla koskettu. Kaikki täsmällee, kunten silloin kun 3 päivän ajan kaikki toimi! Mitä avuksi nyt? Mysteeri!

  • Suosittelen tilaamaan asiakaspalvelusta p.044 144 044 huoltokäynnin sillä selvästikään ongelma ei ole omissa laitteissa tai kytkennöissä sillä nämä on vaihdettu uusiin ja vika on alkanut selkeästi laajakaistan käyttöönotossa. Vika voi olla vain signaalitasoissa joita tarvitsee säätää asentajan toimesta
    DNA Iiro palveluneuvoja
  • Mene modeemin laitehallintaan ja siellä Connection välilehdelle.
    Montako kanavaa on lukittu download ja Upload suunnessa?
    Mitkä ovat niiden kanavien Power-arvot?
    Download puolella pitäisi olla ± 8 dBmV välillä ja upload puolella n. 35-50dBmV välillä. Arvojen suuruusluokka pitäisi olla samaa luokkaa keskenään.
  • Kiitos PW vastauksesta!

    Downstream 22 locked ja Upstream 5 locked.

    Downstream Power arvot keskimäärin n. 1 dBmV (ei isoa hajontaa, eikä suuria poikkeuksia).

    Upstream Power arvot keskimäärin n. 40 dBmV (ei isoa hajontaa, eikä suuria poikkeuksia).


  • Eipä tunnu yhteydessä sitten olevan vikaa.
  • Kiitos vastauksesta!

    Jos yhteydet ovat ok, missä mielestäsi vika saattaisi olla? Kaikki ajatukset otetaan ilomielin vastaan.

    Kiitos!
  • Marmelaati: Oletko palauttanut boxiin tehdasasetukset niin, että uusasennus käynnistyy ja kanavat haetaan puhtaalta pöydältä?
    Minulta loppuu keinot tähän. Sinuna tilaisin huoltokäynnin.
    Liv on 250 MHz taahuudella, joten senkään ei pitäisi muodostaa ongelmaa.
  • Mikä digiboxi?
  • Kiitos taas kaikista vastauksista!

    Boxina pari vuotta vanha topfield crc-1410ct. Toiminut moitteetta tätä ennen. Tehdasasetusten palautuksen jälkeen sama vika edelleen jatkuu.

    Eniten mietityttää miksi ongelmaa ei ollut muutaman päivä ajan ja sitten se taas ilmeni.

    Taloudelline tilanne on nyt niin tiukalla, etten uskalla tilata huoltokäyntiä, jos se lankeaa kuitenkin maksettavakseni.
    Ehkä pitää hyväksyä tämä vain taloyhtiönetin käyttöönoton jälkeen ilmentyneenä ominaisuutena.
  • Oletko päivittänyt Topfieldin uusimpaan ohjelmistoversioon? Automaattisesti se ei päivity!
    Maahantuoja on vaihtunut n. vuosi sitten, mutta jakanevat päivityksiä tuolle boxille.
  • Olethan varmasti hakenut kaapeliverkon kanavat, kun tuossa boxissa on molemmat virittimet?
    TCL tosin ei ole DNA:n DVB-T jakelussa.
  • Topfieldin uuden linjauksen mukaan he tarjoavat ainoastaan maksullisia päivityksiä, eli nykyään boxin päivitys onnistuu vain huoltoon boxi raijaamalla.

    Kaapeli/antenni. Hyvä ajatus kyllä, mutta kaapeliverkon kanavat ovat kyllä käytössä.

    Jos kokeilen vielä edullisimman kautta, eli hankin vielä uudet antennijohdot. Onko ehdotuksia minkä desibelin suojaustaso on mielestäsi riittävä?
  • Useimmat liitosjohdot on nykyisin ulkohalkaisijaltaan 3,5 mm ja suojaus ferriitillä. Sitä en pidä hyvänä.
    Kaapelin pitäisi olla ulkohalkaisijaltaan n. 6 mm ja kaksoissuojattu. esim. http://kauppa.laatuantenni.fi/product/55/lalj-xa-tv-liitosjohto - ei ole kuitenkaan halpa.

    Liitä ethernet-kaapeli modeemiin ja koita päivittää modeemisi käyttöohjeen mukaisesti:
    Päivitys verkon kautta

    Laiteohjelmisto voidaan päivittää uusimpaan versioon verkon kautta.  
    Jos uusi versio on saatavilla, esiin tulee viesti, jossa kysytään, haluatko käynnistää laiteohjelmiston päivityksen. Jos valitset Kyllä, siirryt SSU-ohjelmistopäivitysvalikkoon ja laiteohjelmiston päivitys aloitetaan.
  • Kaksoissuojattu kaapeli on riittävä. Sen on tarkoitus estää kaapeliverkkoa häiritsemästä samoilla taajuuksilla olevaa eetteriliikennettä. Samalla se estää uloisiä häiriöitä siirtymästä kaapeliverkkoon.
  • Muistaakseni, kun tuo boxi tuli markkinoille, niin joillakin oli ongelmia sen kanssa ja ongelmat poistuivat päivityksellä. Sitä en muista, mitä ongelmia heillä oli.
  • Mikään ei paranna tilannetta, kaikki ylläoleva kokeiltu.
  • Onnistuiko boxin päivitys?
    Käyttöohjeen mukaiset toiminnot pitäisi toimia, tai tuotteessa on virhe.

    Onko TV:ssä kaapelivekon viritin?
    Onko TV:n kautta mahdollista tallentaa ulkoiselle levylle kanavia?  Sinne voisi kokeilla tallentaa Liv:n ohjelmaa ja katsoa miten tallennus sieltä näkyy.
    Jos antenni on ketjutettu boxin kautta TV:lle, niin boxin pitäisi päästtä signaali läpi TV:lle.
    Eli lähinnä elimoida pois mahdollinen boxin vika.
  • Oletko kytkenyt boxista HDMI-kaapelin vai SCART-kaapelin Televisioon?
  • Digiboxin osalta Topfieldin vastaus;
    "aikaisemmin on saanut ladattua netistä päivitykset, mutta olemme päättäneet pitää ohjelmistopäivitykset huollon työkaluna, joita emme tule enää jakamaan yleisesti."

    Topfieldin huolto on fyysisesti Ylöjärvellä, joten boxi päivittämättä. Suolaiset 40 euroa + rahtikulut ne veloittavat noista aiemmin ilmaisista päivityksistä.

    HDMI-kaapeli käytössä. Televisiossa virittimet, muttei tallennusmahdollisuutta.
     
    Uusi kysymys nousi mieleeni. Jos pyytäisin DNA:ta katkaisemaan taloyhtiönetin kytkennän ja kokeilen toimiiko tallennukset silloin. Mikäli tällainen kytkennän katkaisu on ylipäätään mahdollista jos taloyhtiönetti voi ylipäätään aiheuttaa kohtaamiani ongelmia?


  • Outo ratrkaisu maahantuojalta. Kyllä laitteen päivityksen tulisi onnistua, kun toimii käyttöohjeen mukaan.
    En usko, että taloyhtiönetti tuohon vaikuttaa millään tavalla.
    Tuo ongelma ei edes voi kohdistua HDMI-kaapeliin, koska muiden kanavien tallenteen katsominen ei ole ongelma.
    Modeemin tasot ja kanavamäärät ovat Ok, joten tuon takia varsinaista verkkovikaakin on vaikea arvioida. Voi olla, että ongelma on antennirasiassa, mutta se selviäisi vasta huoltokäynnin yhteydessä. Viallisen rasian DNA vaihtaa korvauksetta.
    Onko sinulla ollut aiemmin DNA:n kaapeliverkon nettiyhteys ja siksi kahtiajako antennirasiassa?
    Jos ei ole ollut aikaisempaa kaapeliverkon nettiliittymää, ja tämä ongelma on alkanut esiintymään vasta Taloyhtiölaajakaistaan liittymisen jälkeen, olettaisin vian olevan joko liian heikossa signaalitasossa 146 MHz taajuudella tai antennirasiassa.
    Nämä selviävät vasta huoltokäynnin yhteydessä.
    Sinun laitteissasi ei nähdäkseni ole vikaa, joten soita vikapalveluun 0800300500 ja rohkene tilata huoltokäynti. Eivät holtomiehet ole yli-innokkaita laskuttamaan huoltokäynnistä, etenkin kun on kyseessä uusi taloyhtiölaajakaistaliittymä.
  • Minkälaista signaalin voimakkuutta Topfield näyttää infokentässä, kun Liv kanavan käynnistää?
    Parhaiten tuon signaalivoimakkuuden näkee Topfieldissä, kun käynnistää kanavan ja sen jäleen menee Topfieldin asetuksiin ja siellä kanavien hakuun. Siellä valitaan manuaalin haku ja hakukenttiin kirjoitetaan taajuudeksi 146000 khz, ksym 6900 ja QAM 256. Tuolloin sivun yläreunassa on signaalin voimakkuus ja laatu arvot.
    Sitten exitillä paluu takaisin.
    Samaa voi kokeilla joillakin toimivilla kanavilla.
    Minulle on aikoinaan kerrottu Topfield CRC-2400:n yhteydessä, että signaalivoimakkuuden tulisi olla yli 70 %. Tuo on tosin hyvin laitekohtainen asia, johon vielä vaikuttaa ohjelmistoversiokin. Topfield 5100:ssa samalla yhteydelää arvot olivat 51 - 56 % riippuen ohjelmistoversiosta.
  • Sorry tuli muistettu Liv:n taajuus tässä väärin - tuossa arvot muutamille kanavilla:
    Liv 250000 kHz    6900 ksym/s    256-QAM
    TLC 146000 kHz    6900 ksym/s    256-QAM
    TV1 274000 kHz    6900 ksym/s    128-QAM
  • Kiitos taas lisäajatuksista.

    Topparilta sanottiin myös päivityksistä ettei ko. laitteeseen olisi tullut uutta päivitystä 3 vuoteen.

    Katsoin kaikkien kanavien signaalivoimakkuudet.
    Livissä 73%, TV1 myös 73%, loput 73% tai 74%, TLC on 66-67% (vaihtelee koko ajan).


  • Ja vastaus vielä kysymykseen ;Onko sinulla ollut aiemmin DNA:n kaapeliverkon nettiyhteys ja siksi kahtiajako antennirasiassa?

    Asunnon asuinvuosinani ei ole kaapeliverkon nettiyhteyttä käytössä. Taloyhtioon tuli keväällä DNAn taloyhtiönetti, joka kytkettiin käyttöön asunnossani vasta nyt syksyllä.

    Talossa vain yksi antennipistoke, jossa TV ja R pistokkeet. TV pistokkeesta splitterillä antennikaapeli sekä modeemin kaapeli kiinni.
  • Muiden kanavien signaalinvoimakkuudet näyttävät olevan samaa suuruusluokkaa paitsi 146 MHz taajuudella oleva TLC, jonka singnaalinvoimakkuus vaihtelee koko ajan. Tuo ei selitä Liv-kanavan ongelmia.
    Ilmeisesti antennirasiassa on vikaa, koska se ei pysty antamaan TLC:tä kunnolla ja ero noihin muihin kanaviin on vain 6 %.n luokkaa.
    Tulee mieleen, että asut kiinteistössä kaukana talojakamosta.

    Onko sinulla antennikaapeli kytketty myös TV:n?
    Pystytkö katsomaan vastaavien kanavien %:t TV.stä - vertailun vuoksi?
    Paljonko Topfieldin arvot muuttuvat, jos kytket sen kokeeksi suoraan antenniin ilman splitteriä? Slitteri vaimentaa n. 4 dB.

    Tiedätkö, onko talossa antenniverkko tähti- vai ketjuverkko?

  • Ilman splitteriä Topfieldin arvot muuttuvat;
    TLC 72%, TV1 74%, Liv 71%.
    Muut kanavat 74-75%, mutta esimerkiksi 4 HD 71-72% (vaihtelee).

    Eli TLC prosentit kasvaa ilman splitteriä, mutta esimerkiksi Livin laskee?

    Television osalta kanavien % -lukuja ei ole. Siellä ilmaistaan vain, että onko signaali huono, tyydyttävä vai hyvä. Kaikki kanavat ovat Hyvä - alueella.

    Talo on 4 kerroksessa, 8 kerroksisessa talossa eikä ole reunimmainen asunto.
    Tähti- vai ketjuverkko -  ei tietoa.
  • Mahtaako asia korjaantua itsestään viimeistään silloin, jos ja kun DNA saa joskus lisättyä listoilleen Liv HD:n sekä muut jo muissa kaapeliverkoissa olevat HD kanavat?
  • Asia ei varmastikkaan korjaannu itsestään! Tuo on outoa, että Liv-kanavan arvo laski.
    Veikkaisin, että vika on jakoverkossa - joko väärin kytketty rasia ketjussa tai linjassa päättymätön rasia.
    Joka tapauksessa huoneistosi signaalitaso vaikuttaa heikolta.

    Mielestäni vika ei ole sinun laitteissasi, joten huoltokäynti lienee ainoa keino, jolla vika saadaan korjattua.
    Oletko kysynyt muilta talon asukkailta, miten heillä kanavat toimivat? Lähinnä alapuolellasi tai yläpuolellasi olevista huoneistoista.
  • Jos tilaat huoltokäynnin, niin varaudu samalla kertomaan DNA:lle huoltoyhtiön tai Isännöitsijän yhteystiedot siltä varalta, että jakoverkon vika ei ole huoneistosi antennirasiassa tai haaroittimessa, jotta voivat tutkia koko jakoverkon.
  • Liv HD:n tulosta ei ole mitään takeita. Jos se tulee, sen toimivuus sinulla riippuu paljolti siitä mihin nippuun se sijoitetaan.
  • Nelonen HD on samassa nipussa kun Liv. Muistaakseni olet hiljakkoin palauttamnut boxiin tehdasasetukset.
  • Kiitos vastauksista!

    Tehdasasetukset palautin boxiin tosiaan viime viikon lopulla.

    Kiitos ajatuksistasi. Uskaltanen tilata sen huoltokäynnin. Ilmoitan tänne miten kävi.
  • Taloyhtiössä kukaan muu ei ole valittanut töllöasioista.
  • päivitystieto; Yllättävän ikävän rahanmenon takia, en uskalla tilata huoltoa.
  • Boxista sen verran, että oletko koskaan päivittänyt sen ohjelmistoa?
    Boxissa on ohjelmisto siltä ajalta, kun se on valmistettu. Valmistuksen ja oston välinen aika voi olla pitkäkin. Siinä ei siis välttämättä ole viimeisin ohjelmistoversio, vaikka uutta versiota ei vuosiin olekkaan tullut.
    Pitääkö boxi toistettaessa epämääräistä ääntä - voi olla kiintolevy tiensä päässä. Tosin tämä ei tunnu todennäköiseltä, jos muilta kanavilta tallenteet ovat OK.

    Jos vuokranantaja tilaisi huoltokäynnin, niin hän vastaisi mahdollisista kustannuksista.
    Voisit pistää ilmoitustaululle kysymyksen, että jos jollain on ongelmia TV-kanavien näkyvyydessä, niin pistäisivät lappuun huoneistonumeron. Jos ongelmia ilmaantuisi, niin taloyhtiö voisi huoltokäynnin tilata, mainiten huoneistot, joissa ongelmia on esiintynyt.
  • Tuli mieleen, että kannattaako digiboxin kanssa hakea kanavat niin, että se on suoraan antennipistokkeessa kiinni laadukkaan antennijohdon kanssa, vai niin, että tv/data splitteri - eli haaroitin on välissä?

    Onko tällä vaikutusta toiminnallisuuteen, jos laitetta käytetään kuitenkin haaroittimen ollessa välissä vs. ilman?
  • Kannattaahan tuota kokeilla, jos antennisignaali on heikko ja tallentaa Liv:ltä tuossa tilanteessa.
    Jos tolloin toimii, se on selvä osoitus heikosta signaalivoimakkuudesta.
    Tuo ei ole pysyvä muutos, vaan tilanne palaa entiselleen, kun haarottimen laittaa takaisin.
    Ketjutetussa verkossa tilanteen voisi korjata rasian vaihdolla multimediarasiaksi, mutta sehän ei ole sinulla vaihtoehto, kun huoltokäyntiä et tila.
  • Kaapelin vaihto paremmaksi voisi ääritapauksessa auttaa, mutta sen vaikutus signaalitasoon on minimaalinen, kun kaapelipituus on alle 4 m.
    Splitteri vastaa vaimennukseltaan 10 m kaapelia.
  • Valitettavasti DNA-Kaupassa ei ole uusia splittereitä, vaan ne ovat asiakaspalutuksia ja voivat olla viallisia.
    Minulle on vuosien varrella jäänyt muutamia splittereitä, kun en niitä tarvitse multimediarasiasta johtuen. Ovat mielestäni kunnossa.
  • Tein kanavahaun uudelleen ilman splitteriä.
    Antennikaapelini on 3 kerroksinen ja 1,5 m pitkä hyvälaatuinen ja uusi.

    Kanavat näyttävät digiboxilla 75% kaikille kanaville yksittäin katsottuna ja kuvanlaatu 100%.

    Kokeilin jokaista kanavaa kanavanippu 100:sessa. Ainoastaan Nelonen HD toimii tästä kanavanipusta, kaikkien muiden kanavien kanssa sama tallennusongelma. Eli esimerkiksi ajansiirtotoimintoa ei voi käyttää näiden kanavien kanssa - mtv3, nelonen, sub, tv5, Liv, Jim, kutonen.
    Jos kokeilee ajansiirtotoimintoa eli katsoo kanavaa tallenteen kautta - se pikselöityy ja pätkii. Livekuvassa ei ongelmia kuitenkaan minkään kanavan kanssa.

    Miten tällainen voi olla mahdollista. En usko kenenkään antennihuoltajankaan enää uskovan selityksiäni, vaan tuomio on heti että minun laitteissa on vika. Kuitenkin kaikki kanavat löytyvät ja kaikki kanavat näkyvät. Vain yhdessä kanavanipussa on osan kanssa ongelmia.Tilaisin huollon jos voisin olla 1000% varma, etten joudu sitä maksamaan.

    Kaikki muut kanavat kaikissa muissa kanavanipuissa toimivat moitteetta livenä sekä ajansiirrolla. Kovalevy ei pidä mitään ääntä tai meteliä ja toimii kaikkien muiden kanavien kanssa moitteetta.

    Ongelma näiden kanavien kanssa muuten sama splitterillä sekä ilman splitteriä! Ei eroa!
  • Ei hultomiehelle tarvitse mitää muuta selittää, kun vain näyttää hänelle LIV kavan tallennetta. Mittarillaan hän näkee antennirasian tasot eri kanavanipuissa.
    Aina voit sanoa, että ongelma alkoi vasta, kun otit käyttöön taloyhtiölaajakaistan.

    Näillä tiedoilla hän pystyy arvioimaan miten asia korjataan. 100 % varmuutta ei voi antaa siitä, ettei ongelma olisi digiboxissasi.
    Ihmeelistä, että tuo kohdistuu vain 250 MHz:n taajuudella lähetettävään nippuun.
    Vaikuttaisi siltä, että linjaa ei ole oikein päätetty joko rasialla tai ketjun päässä. Se vittaaisi verkkovikaan.
    Jakoverkkoa tuntewmatta, on mahdoton arvioida asiaa tarkemmin.

    Vielä oudompaa on, jos kukaan muu ei asiasta ole valittanut, etenkin kun asut 8 kerroksisen talon 4 kerroksessa. Onko talo uusi vai vanha? Onko talossa tehty iso remontti lähiaikoina?

    Sinun täytynee vain oppia elämään tuon ongelman kanssa, jos et huoltoa uskalla tilata!
  • Eikös tässä tullut osoitettua, että vika ei aiheudu modeemista eikä splitteristä. Mielestäni nyt vika boksissa. Ongelma näyttää olevan vain tässä muksissa, jossa muut kanavat ovat mpeg2, paitsi Nelonen HD mpeg4. Onko DNA kaapelissa muita sellaisia muxeja joissa samaan aikaan mpeg2 ja mpeg4 kanavia?

    Vaikka olet tämän jo kerran tehnyt, niin boksi suoraan seinään kiinni ja jos boksiin palauttaisi tehdasasennukset vielä ja asentaisi boksin kokonaan uudelleen. Jos se ei auta niin onko mahdollista saada toista boksia jolla testata. Gigantissa on  50 päivän palautusoikeus.
  • Kiitos kaikista vastauksista!

    Tuo kyseinen digiboxi siis mitä ilmeisemmin pystyy purkamaan molemmat lähetysmuodot, mutta ei "osaa" tallentaa mpeg2:sta ehjänä - toisin sanoen boxi jostain syystä "rikkoo" mpeg2 samalla kun tekee siitä tallenteen.

    Kiitos erittäin paljon asian selvittelystä ja vastauksista! Arvostan todella niitä!!

    Olisi mielenkiintoista tietää, että mitkä kanavat DNA kaapelissa ovat mpeg2 ja mitkä mpeg4 muotoa.

    Olen kovin kiinnostunut kaikista teidän lisätiedoista, kun itse en valitettavasti ole koskaan onnistunut syventämään tietotaitoani boxien osalta. Tässä samalla oppii aina vähän lisää. Kiitos siitä!

  • http://dvb.welho.fi/cable.php

    Mikäli tämä pitää paikkansa, esimerkiksi musiikkitv eli MTV on pakattu myös mpeg2. MTV:n tallennukset onnistuvat kuitenkin tässä samassa boxissa.
  • Ennen kuin mpeg4 eli avc keksittiin oli kaikki kanavat mpeg2 pakattuja. HD kanavat ovat mpeg4 pakattuja. Myöhemmin on myös joillakin SD-resoluution kanavilla alettu käyttää mpeg4 pakkausta (esim. TLC). Arvaukseni on, että boksi toimii oikein, jos samassa muksissa on pelkästään mpeg2 tai mpeg4 kanavia, mutta alkaa yskiä jos muxissa on molempia yhtäaikaa. Näyttäisi kanavalistan perusteella TV7 olevan muxissa, jossa on myös mpeg4-kanavia.
  • Mux 1:ssä kaikki kanavat ovat taajuudella 274 MHx MPG2 pakattuja.
    En usko, että tuolle boxille tuottaa ongelmia olipa kanava sitten MPEG4 tai MPEG2 pakattu.
    Mahdollinen boxin vika kannattaisi tarkistaa kokeilemalla toisella boxilla samassa paikassa. joko ja tuttavan boxi joutaa hetkeksi lainaksi tai jos käy Gigantista ostamaas boxin ja palauttaa sen sitten (antavat koko summan takaisin kysymättä sen enempiä).
    Itse epäilen, että DNA-Kaupasta saatu splitteri ei sekään ole kunnossa tai sitten kyseessä on rasiavika.
  • Niin pitkä keju, että kaikkea ei aina muista. Sen splitterin voi jättää laskuista pois, koska sama tilanne oli ilman sitäkin. Tuo TLC:n huonous 146 MHz taajuudella viittaisi myös jakoverkkovikaan.

    Väärin päätetty linja aiheuttaa eri taajuuksilla olevien nippujen välisten tasojen aaltoilua.
    Todennäköisesti taajuudella 242 MHz oleva kuukauden kanava (98) näkyy normaalisti. Tosin siinä ei ole liikkuvaa kuvaa. Muut sen nipun kanavat ovat salattuja.
  • Kiitos viesteistä ja kiitos kärsivällisyydestänne!

    Kokeilin eri kanavien tallennuksia, esimerkiksi TV7 toimii.
    Kuukauden kanavan kanssa tallennukset toimivat.
  • Tilannepäivitys.

    Kiitos kaikista viesteistä vielä kerran.

    Taloyhtiö tilasi sähkärin, joka katsoi antennisignaalin voimakkuudet. Kaikki oli mittausten mukaan kunnossa. Suostui silti ongelman mielenkiintoisuuden takia vaihtamaan antennirasian uuteen vastaavaan rasiaan. Uusi rasia antoi hänen laitteissaan täsmälleen samat arvot kuin vanha.

    Tällä hetkellä Liv tallennukset taas toimivat. Katsotaan miten monta päivää tällä kertaa - koputan puuta!

    ..."henkimaailman" asioita ilmeisesti...
  • Tilannepäivitys taas.

    Täsmälleen sama ongelma palasi samanlaisena 4-5 ongelmattoman käyttöpäivän jälkeen.
  • Tiedätkö yhtään millaisia arvoja "sähkäri" antennirasiasta mittasi?
    Voisit kokeilla toista boxia.
  • "Sähkäri" varmaan tarkisti kiinteistön maadoitusten kunnon.
    Voisiko sinulla olla jokin viallinen sähkölaite, joka tuon aiheuttaa?
    Voisit kokeilla sammuttaa modeemin ja vaihtaa sähköjohdon toisin päin sähkörasiassa. Ja sitten taas modeemiin virta päälle. Eihän tuon pitäisi mitään vaikuttaa, mutta kokeilu ei mitään maksakaan.
    Minulla on hyllyssä vapaana kunnossa oleva Topfield CRC-2400 viimeisimmällä ohjelmistoversiolla (pelkkä kaapeliverkon 2 virittimellä oleva tallentava HD-boxi) pääkaupunkiseudulla.
  • Viallisista sähkölaitteista tuli mieleen, että minkälainen tietokone sinulla on ja onko se kytketty suojamaadoitettuun pistorasiaan?
    Onko tetokoneesta kaapeita TV-laitteisiin?
  • Kämpässä ei ole maadoitettuja pistokkeita muualla kuin keittiössä ja kylppärissä.

    Vaihdoin kaikki jatkojohdot jo lyhyempiin ja sellaisiin, johin ei jää yhtään "lenkkiä" johtoon. Tällä ei myöskään vaikutusta.

    Ei ole kaapeleita tietokoneesta televisiolaitteisiin.

    Eniten hämää se, että miksi allennukset ovat onnistuneet ongelmakanavilla aina uuden kokeilun jälkeen muutaman päivän ajan ja sen jälkeen ne taas aiheuttavat ongelmia. Tämä on tapahtunut nyt siis sekä splitterin vaihdon jälkeen ja nyt  antennirasian vaihdon jälkeen täsmälleen samoin. Muutaman päivän toiminta, jonka jälkeen ongelma palaa. Kaikki muut asiat ennallaan, eli mitään muutoksia ei olla ulkoisesti tehty mihinkään laitteeseen eikä johtoihin eikä mihinkään muuhunkaan tässä onnistuneiden tallennuksien sekä ongelmien palaamisen välissä.
  • Onko sinulla pöytäkone vai läppäri?
    Läpprin verkkolaitteesta en tiedä, mutta pöytäkoneen verkkolaite aiheuttaa sen runkoon 115 V:n jännitteeen, kun se on kytketty suojamaadoittamattomaan pistorasiaan.
    Sinulla on varmaankin kytketty modeemista ethernet-kaapeli tietokoneeseen.
    Oletko liittänyt ethernet-kaapelin modeemista televisioon ja digiboxiin? Jos olet, etkä niitä tarvitse, niin poista ne. En vanno, että auttaa, mutta kokeilla voi.
    Modeemin kautta laitteiden rungot ovat yhteydessä toisiinsa.
    Uudempi tekniikka on herkempi häiriöille, jos ongelmia on.

    Oletko kokeillut vaihtaa modeemin ja TV:n virtakaapeleiden napaisuutta sähkörasiassa?
  • Kiitos ajatusksista!

    Läppäri wifillä käytössä. Ethernet-kaapelia ei ole kytketty myöskään televisioon eikä boxiin.
    Virtakaapeleiden napaisuutta on käännetty.

    Vaikka poistaa kaikki mahdolliset sähkölaitteet lähistöltä, ongelma jatkuu.

    Mielenkiintoista tosiaan, miten ongelmat katoavat pariksi päivää ja sitten taas ongelmat jatkuvat.

    Sähkäri sanoi, että voi tulla kutsusta uudelleen. Sanoi toki, että ei hän kyllä tiedä enää mitä hän sitten tekisi seuraavaksi.
  • Innostuin kokeilemaan eri asioita.

    Kokeilin vaihtaa takaisin toiseen alkuperäiseen splitterin.
    Kiinnitin kaapelit takaisin siihen ja laitoin seinään. Yllätys yllätys, ongelmakanavien tallennukset toimivat taas.

    Tämä tilanne kestänee vain muutaman päivän ja sen jälkeen ongelmat palaavat.

    Miten tällainen splitterin vaihto voi vaikuttaa asiaan muutamaksi päiväksi?
    Sama  viimeksi, kun kokeilin toista splitteriä. Ja sama, kun vaihdettiin antennirasia.

    Muutaman päivän toimii, sitten taas ei.


  • Jakoverkkoanne tuntematta, on mahdoton arvioida, mitä siellä pitäisi tehdä.
    Kun "sähkäri" vaihtoi rasian, näitkö, tuliko rasialle seinästä 1 vai 2 kaapelia?

  • Kiitos vastauksesta!

    Käsitykseni mukaan vain 1 kaapeli tuli seinästä rasialle, joka liitettiin rasiaan sekä maadoitettiin kuoren ja pistokkeen väliin.
  • Kuulostaa oudolta, että kaapeli olisi maadoitettu erikseen kuoren ja pistokkeen väliin.
    Koaksiaalikaapeli kytketään rasian kytkentäpaikan sisääntuloon (sisä- ja ulkojohdin) ja jos rasia ei ole päättyvä sen ulostuloon kytketään 75 ohmin päätevastus (ruuvin ja rungon väliin), kun lähtevää kaapelia ei ole.

    Tuli mieleen, että olisiko HDMI-kaapeli viallinen. Minulla Topfield toimi hieman oudosti käynnistettäessä, mutta hDMI-kaapelin vaihto auttoi tilanteeseen. Vähän kaukaahan tämä on haettu.
  • Hieman kyllä ihmetyttää, että antennirasiaan tulee vain 1 kaapeli 4 kerroksessa.
    Tuolloin kiinteistön pitäisi olla rakennettu vuoden 1990 jälkeen tai kunnostettu esim. putkiremontin yhteydessä, jolloin kiinteistössä olisi tähtiverkko tai kerrostähtiverkko. Tuolloin huoneistossa pitäisi olla jokin säkökaappi, josta tulevat yhteydet kytkettäisiin käyttöpaikoilleen. Jos näin on, sähköksspissa olevan kytkentäkaapelin kunto olisi syytä tarkastaa.
  • Kokeile hakea kanavat uudestaan ja valitse kanavapaikalta 31 TLC Fibland HD kanava, jos toimisi paremmin.
    PW
  • Sorry! Eihän tuo LIV-kanavaan vaikuta 🙁
    PW

Kommentoi tai kirjoita uusi viesti

Nimesi ja viestisi näytetään julkisesti.Sähköpostiosoitettasi ei koskaan näytetä julkisesti.