Tämä viesti on vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.

DNA TV tekstitys

Kuinka ohjelmatekstityksen ( kotimaiset ohjelmat ) saa päälle kun katsoo suorat ohjelmat mobiililaitteella? DNA TV tietokoneen kautta sama ongelma. Esim. klo 18.00 Uutiset aina tekstitetty, mutta puuttui mobiililaitteen kautta.

Kommentit

  • Hieman tarkennusta tekstityskysymykseen koska kukaan ei ole kommentoinut. Koskee siis Ylen kanavia ja suorat  kotimaiset ohjelmat, eli dvb-tekstitys. Kaapeli ja antenni TV kautta digiboksissa valitaan kieleksi "hollanti" ja tekstitysraita "fin" Myös "sve" löytyy Fem/Teema puolelta.
    Kuinka tekstitys toteutetaan mobiililaitteilla?
  • Hei, DNA TV -palvelulla tekstitystä ei valitettavasti ole mahdollista asettaa päälle.
    DNA Ida T palveluasiantuntija
  • Harmi! Toimiiko Hubi:n kautta?
  • Kyllä, Hubilla suomenkielisen tekstityksen saa asetettu päälle Ylen kotimaisiin ohjelmiin valitsemalla juurikin tuon hollannin tekstitykseksi.
    DNA Ida T palveluasiantuntija
  • Kiitos Ida T!
  • @FÅ
    Kannattaa aina luottaa ASPAn palveluneuvojiin. Ne ehtivät valehdella enemmän kuin kukaan ehtii ymmärtää, eihän heillä ole tietämystä siitä jakelussa olevasta versiosta DNA-TV palvelua.

    Alla kuvassa on se totuus:


    Se "hollanninkielinen" on tuo alempi [FIN] TV-hubissa
  • Hei, miten tekstityksen saa näkyville tallennetussa ohjelmassa? Tässä 26.2.2020 SubTV:ltä tallennetussa pätkässä tekstitys puuttuu, enkä saa mitään kielivaihtoehtoa näkyville.

  • Valitettavasti tallennetuissa ohjelmissa ei ole vielä mahdollisuutta lisätä tekstitystä
    DNA Ville Partanen Tuotekehitysjohtaja
  • Hei, kiitos vastauksesta. Olenko siis tallentanut ohjelman väärin - olisiko tallennuksessa pitänyt jotenkin asettaa, että myös tekstitykset tallennetaan? Ei kai tallennus kuitenkaan ole niin alkeellinen, että tekstityksiä ei yksinkertaisesti tule mukaan? Tai lähinnä pyytäisin ohjeita, miten saan tallennettua vieraskieliset ohjelmat niin, että tekstitykset on mukana?
  • Ennen hubia sain tekstityksen mm. MTV3:n ohjelmaan "Pitääkö olla huolissaan". Kun valitsen säätimestä tektitys-painikkeella tekstitysvaihtoehdon, tulee vain vaihtoehto "suomi", "tekstitys" ja "ei tekstitystä". Kursori hyppään tekstitys-vaihtoehdon yli eli ei saa tekstitystä???? Miten on vai onko hub todella niin surkea? Samoin puuttuu suorasta lähetyksestä tauko-toiminto!!!
  • Hei, 28.2.2020 kyselin seuraavaa, ehtisittekö vastata siihenkin:

    "Hei, kiitos vastauksesta. Olenko siis tallentanut ohjelman väärin - olisiko tallennuksessa pitänyt jotenkin asettaa, että myös tekstitykset tallennetaan? Ei kai tallennus kuitenkaan ole niin alkeellinen, että tekstityksiä ei yksinkertaisesti tule mukaan? Tai lähinnä pyytäisin ohjeita, miten saan tallennettua vieraskieliset ohjelmat niin, että tekstitykset on mukana?"
  • Ennen viimeisintä päivitystä sentään ulkomaisiin ohjelmiin sai suomenkielisen tekstiyksen,nyt ei enää ainakaan hubilla Ylen ohjelmiin. Mitä voi tehdä?
  • Tämähän on nyt ihan persiistä, että tallennetuissa ulkolaisissa ohjelmissa ei näy tekstitys.
    Ei ainakaan kun koetan niitä ohjelmia puhelimeni sovelluksella katsoa.
    Nimimerkillä "jälleen kerran myyty minulle sutta ja sekundaa"
  • Joo, ihan samaa kiroan täällä. DNA tv:llä tallennettuista ylen ohjelmista puuttuu tosi usein teksti. Todella ankeaa. Yritän katsoa Outlandereita, tekstitys puuttunut jo useammasta jaksosta. Ongelma on esiintynyt usein viimeisen vuoden aikana muiltakin kanavilta tallennetuissa ohjelmissa.
  • DNA TV on TORSO, kun se ei tarjoa niitä tekstitys- ja kielivalintoja, joita TV-kanavalla on tarjolla.
  • DNA TV Hubin Areena-sovelluksella katsottaessa kotimaisia ohjelmia (esim muutaman päivän vanhaa puoli seitsämän ohjelmaa) on tekstitys koko ajan päällä.
    Valikosta löytyy vaihtoehto 'ei tekstitystä', mutta sen valitseminen ei poista tekstitystä. Tämä vika ilmaantui Hubin Areena-sovellukseen 26.1.2021.
    LG-television Areena-sovelluksessa tekstityksen saa päälle/pois. Samoin android-kännykän Areena-sovelluksessa toimii oikein.
    Onko Hubissa joku piilovalinta jota en ole vielä löytänyt vai mitä pitäisi kokeilla? Tarkoitus on siis saada tekstitys pois suomenkielisistä ohjelmista. Ohessa kuva tilanteesta.

  • No, jos ja kun vika on Android TV-sovelluksessa, ei tuolle ole mitään tehtävissä itse. Täytyy odotella uutta versiota, jos Ylen on homman sotkenut.

    Ainoa mitä voi testata, niin toisellaAndroid TV laitteella, onko sama vika (Melkein pakostakin on.)
  • Sinulla, PenaA, taitaa olla ns. henkilökohtainen ongelma. Kokeilin kahdella laitteella, Sonyn Android TV -televisiolla ja omalla Hubillani. Kummallakaan ei ollut ongelmia kytkeä suomenkielistä ohjelmatekstitystä päälle ja pois YLE Areenan muutaman päivän vanhassa "Puoli seitsemän" -lähetyksessä.
    Jollet ole jo kokeillut, minä tekisin ensin ns. mökki-mökki-siivouksen, eli sammuttaisin käynnissä olevat sovellukset. Sitten buuttaisin Hubin joko "virta pois" -sammuttamalla tai Android-valikon "käynnistä uudelleen" -käskyllä
  • Areenasta löytyy uudempi versio jo, joka korjasi tuon ongelman, juuri testasin. Joten lataappa se sieltä.
  • Miten Hubiin ladataan uudet versiot sovelluksista 'manuaalisesti'?  Eikö ne päivity dna:n toimesta?
  • Ei DNA vaikuta muihin sovelluksiin kuin DNA TV:seen, sitä ei ole Play kaupassa, joten sitä ei voi päivittääkään sieltä. Jos on automaattinen päivitys päällä Android-sovelluksissa, ne ladataan automaattisesti, jossain vaiheessa.

    No Android Päävalikkoon ensiksi "Mökki-nappulasta" >

    Google Play kauppa -> Ihan ylhäältä oikealta oma nimikirjain, jonka alta "Ylläpidä sovelluksia ja pelejä". -> näkyy kohta päivityksiä saatavilla.
  • Kas! Enpä ole moista vikaa saanut Areenassa esiin, vaikka käytän sitä aika paljon. Ohjelmatekstitystäkin joskus, kun osa kotimaisista draamanäyttelijöistä on sellaisia maailmanluokan mumisijoita, että dialogia on välillä vaikeampi ymmärtää kuin saksalaisen krimisarjan puhetta konsanaan.
  • Minulta oli poistunut hubin sovellusvalikosta Googlen Play Kauppa ja sen mukana myös tili. Joten, Hubin asetukset - > sovellukset ja sieltä scrollaamalla tuo Kauppa - > Ota Käyttöön. Ja sitten Asetukset - > Lisää tili. Se vaati kännykän ja wifi-yhteyden käyttöä. Sen jälkeen pääsin Kauppaan. Etsin Areenan ja se ilmoittikin että Päivitä. Ja kappas, oletusarvoisesti ohjelmat eivät ole tekstitettyjä, eli näyttäis nyt wörkkivän. En uskaltanut vielä kokeilla laittaa tekstitystä päälle edes kokeeksi ettei vaan mee taas rikki. Täytyy mammalle esitellä aamulla aikaansaannoksia, kyllä päätä taas silitetään. Kiitos JJJ ja Papparainen! Pienikin vinkki saa kotinörtin yrittämään sellaista mikä ei heti tullut mieleen.
  • Nyt tekstitys muuttunut pieneksi, yksi lause on kahdella rivillä pienellä alueella. Ongelmaa useilla maksullisilla kanavilla. Eikös tämä ole palveluntarjoajan asia korjata?
    Kirsi-Maria Vesterinen

Kommentoi tai kirjoita uusi viesti

Nimesi ja viestisi näytetään julkisesti. Sähköpostiosoitettasi ei koskaan näytetä julkisesti.