DNA Valokuitu Plus-modeemi pätkii

Missähän vika (ja mitä voi tehdä), kun DNA Valokuitu Plus -modeemi pätkii käyätnnössä joka ikinen päivä ja joskus useamman kerran päivässä. Pätkimisellä tarkoitan sitä, että kadottaa nettiyhteyden. WLAN-verkkoon pääsee normaalisti, mutta ei ole nettiyhteyttä. Katoaa usein myös kesken netin käytön. Nettiyhetys palautuu, kun vetäisee modeemin virtajohdon hetkeksi irti seinästä. Tätä ei vaan jaksaisi ihan yhtenään olla tekemässä. Modeemi on melko uusi, varmaan alle vuosi sitten taloon tullut.
Jari Ilmoita asiaton sisältö

Kommentit

  • Sama yhteys ja sama modeemi Oulussa. Vikailmoituksessa lukee "DNS-server is not responding tjsp.", kunnes nettiyhteys palaa. Pätkiminen alkaa yleensä iltaisin.
    Herra X
  • Kannattaa tutkia tietokoneen ja sen verkkokortin virta-asetukset, jospa syyllinen pätkimiselle löytyisi sieltä. Verkkokortin ajuritkin kannattaa päivittää, eikä tietokoneen päivittäminenkään ole pahasta.
    PW
  • Syyllinen voi olla myös f-secure
    Tuomas Raatikainen
  • Vika täytyy olla kyllä modeemissa, koska kaikilta verkkoon liitetyiltä laitteilta häviää nettiyhteys. Ovat siis yhteydessä verkkoon, mutta verkossa ei ole nettiyhteyttä.
    Jari
  • Mahdollisten laitejumien poissulkemiseksi voisi tässä kohtaa kokeilla palauttaa modeemin tehdasasetuksille. Osoitteesta dna.fi/tuki-netti sekä modeemin omalta tukisivulta löydät lisää vinkkejä ongelmatilanteen ratkaisemiseksi. Jos näistä ei ole apua, päästään yhteyden toimintaa tutkimaan tarvittaessa tarkemmin meillä asiakaspalvelussa.
    DNA Ida S palveluasiantuntija
  • Sama ongelma ja myös alle vuoden vanha modeemi. Ihan täysin katkeaa yhteys monta kertaa päivässä, mikä sitten kuitenkin vain odottamalla heti palautuu. Modeemi vilkuttaa valojaan kun tätä tapahtuu. Nyt viikon ollut tätä ongelmaa. Alkaa hermot mennä.
    ShellShoc
  • Lienee kyseessä tämä malli:

    https://tuki.dna.fi/org/dna-fi/d/valokuitu-plus-modeemi-f-3890v3-yhteys-katkeilee/
    Ile_
  • Jos tuo malli, niin mitkä ovat laitehallinnan Connection välilehden Power arvot?
    PW
  • Täällä sama vika ko. modeemilla. Kesäkuussa hankittu DNA:n netti tän kaapelitv-himmelin läpi. Heti alkuun muutaman päivän jälkeen alkoi pätkiminen. DNA:n tuki aiheeseen oli ihan HP hommaa. Joidenkin päivien jälkeen (ja useidewn buuttien ja resettien) alkoi taas pysyä yhteys päällä. Kunnes nyt viikko sitten taas alkoi sama rumba. Ei oikeen mee jakaluun, että asiakkaan pitäis jatkuvasti olla tuota modemia rassamassa, ja nyt ei oikeen näytä, että mikään tällä hetkellä auttaa. Yhteys on tosin päivittäin itse palautunut aina jossain kohtaa, ja taas jonkun tunnin jäljeen kadonnut uudestaan.
    Olli
  • Itsellä alkoi samantyyliset ongelmat noin 3 viikkoa sitten. Sitä ennen yhteys oli toiminut loistavasti yli vuoden. Luulin että vika oli modeemissa ja kävin hakemassa dna kaupasta uuden modeemin, mutta sama homma. Parhaillaan yhteys voi toimia muutaman päivän. Sitten alkaa yhteysvalo vilkkumaan ja yleensä vain tehdas resetointi auttaa.
    Kimmo
  • Mitäs noiden Power-arvojen pitäisi olla?
    Petri
  • Vastaanotossa lulkittuja 22 kpl ja ± 8 dBmV ja lähetyksessä lukittuja 5 kpl ja alle 50 dBmV. lukitusmäärät ei valokaapelimodeemissa 20 kpl ja 4 kpl.
    Kannattaa myös katsoa päätelaitteen virransäästöt, etteivät ne aiheuta pätkimisrä.
    Eilen meillä oli lyhyt sähkökatko n. klo 16.10.
    PW
  • Ahaa. On vastaanotossa 22 lukittu 2,5-5,2 dBmV, toiseen suuntaan 6 lukittua, alle 38 dBmV. Pitäskö tehä jottain?
    Petri
  • Mulla samaa ongelmaa v2-mallin kanssa.

    Event logista poimittua, herjaa pätkimisen aikana:
    DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response
    Missing BP Configuration Setting TLV Type: 17.8

    Jos lataan esim. jotain peliä, netti katkeaa eikä palaudu kuin modeemin boottaamalla. Tehdasasetuksille palauttaminen ei auta. DNA:n tuki joko ohjeistaa käynnistämään modeemin uudestaan tai palauttamaan sen tehdasasetuksille, ja jos ei auta, voivat lähettää paikalle huoltomiehen joka voi todeta että modeemissani on vikaa ja minun pitää hankkia uusi. Ja tuokin huoltokäynti maksaisi minulle 55€ koska modeemi ei ole suoraan DNA:ta hankittu vaan käytettynä ostettu.

    Eikä kyllä huvita pulittaa 160€ jostain uudesta sagemcomin modeemistakaan.

    AJ
  • Petri: Tuo lähetyksessä lukittujen määrä hieman ihmetyttää - minulla niitä on vain 5 kpl. Nuo vastaanottopään arvot olet esittänyt hieman sekavasti. Onko ne kaikki + arvoja?
    Tuon suhteen ei pitäisi olla ongelmaa.
    AJ: Käytetyn ostamisessa on aina riskinsä. Olet tietenkin modeemin liittänyt asiakkuudellesi, jos se kerran muuten toimii. Modeemilla voi kuitenkin olla vielä takuuta jäljellä (2 vuotta alkuperäisestä ostohetkestä) Ei huoltomies tiedä, mistä sen olet ostanut, ellet sitä hänelle kerro.
    Onko modeemissa viimeisin päivitys?
    PW
  • AJ: Tuleeko taloon yhteys valokaapelilla?
    PW
  • +-puolelta ovat.
    Petri
  • Petri: Ovat vielä sallituissa rajoissa.
    PW
  • Samaa ongelmaa myös täällä, Oulussa kaakkurinkankaalla. On buutattu, resetoitu, vaihdettu eri fyysiseen liittymään jne. Ei auta. Pätkiminen on pahinta lauantai-iltaisin, jolloin koko kansa katsoo streaming-palveluja.
    JJP
  • Mulla tilanne parani huomattavasti DNA:n huoltomiehen käytyä. Sääti aikansa jotain taloyhtiön laitetiloissa. Sanoi, että vahvistimiessa tms oli joku säätö pielessä. Kävi mittaamassa antennipistorasian tasot, ja ne oli myös alhaalla. Vaihtoi siihen vähemmän vaimentavan rasian. Tämä siis 80-luvun rivitalo, jossa alkuperäinen sisäantenniverkko. Valokaapililla tulee tonne tekniseeen tilaan. Ollaan vielä tämän haaran viimeinen asunto, eli pitkä on matka signaalilla 😀 Tämä huoltomiehen käynti ei maksanut mitään, edes toi rasian vaihto. Aiemmin mullekin pelottelivat tuolla DNA:n puhelintuessa, että itse joutuisi maksamaan.
    Olli
  • Minulla menossa jo toinen modeemi, kun ensimmäinen alkoi pätkiä pari kuukautta käyttöönotosta. Tsekkasin net analyzerilla, oli kaistalla tunkua, joten vaihdoin automaattisesta kaistanvalinnasta 5G yli satasella alkavaan kaistaan, eikä 2G:tä käyttööön. Auttoi kuukauden päivät, sitten taas pätkimistä enemmän ja resetointia useamman kerran viikossa. Modeemi meni takuuvaihtoon. Nyt uusi toimi taas tuon parisen kuukautta, ja sitten alkoi pätkiminen. Nyt häviää koko verkkonimi listasta valittavien verkkojen listasta, mutta kaapelilla pelaa no problem. Eli ongelma ainoastaan langattomalla jatkuvaa.

    Kiitos Olli kun laitoit tiedoksi teidän rivarin tilanteen. Meillä myös 80-luvun rivitalo, pitänee pyytää tsekkaamaan huoltomies, jos syy löytyisikin laitetiloista.

    Krisse
  • Nyt tänäänkin jo resetoinut modeemin kahteen kertaan, mutta ei toimi WLAn ollenkaan. Sen sijaan kaapelilla mennään ilman probleemia.
    Kieltämättä aika turhauttavaa, kun maksaa kuukausimaksua, ja sitten netissä pitää kuitenkin heilua mobiiliyhteyden kautta, kun kaapelia ei viitsi pitkin laittoita kompastumatta laittaa. Soittelen huoltomiehen.
    Krisse

Kommentoi tai kirjoita uusi viesti

Nimesi ja viestisi näytetään julkisesti. Sähköpostiosoitettasi ei koskaan näytetä julkisesti.