DNA:n jakamat antenniverkon HD kanavat eivät näy
Ongelma on että DNA:n jakamat antenniverkon HD kanavat eivät näy (ei signaalia). (VHF DVB-T2) Vika koskee kanavanippu C:tä kokonaisuudessaan. ja mahdollisesti kanavanippu B:tä. En voi olla varma koko B-kanavanipusta, mutta tuo Viasat HD kanava sieltä ei meille näy. Kanavanipun A (VHF DVB-T2) HD kanavissa ei ole ongelmaa näkymisessä, eli ne näkyvät kaikki ongelmitta.
Digitan jakamissa kanavanipuissa ei ole ongelmaa, eli ne näkyvät hyvin.
Erikoiseksi asian tekee se että kanavat näkyvät ongelmitta noin 6 päivää viikossa, mutta noin yhtenä päivänä keskimääräisesti ne eivät näy. Eikä tässä vielä kaikki vaan kanavat eivät näy aamuisin, mutta ilmestyvät näkymään iltapäivästä (eivät näy aamulla ennen töihin lähtöä, mutta näkyvät kun tulen töistä kotiin. eli tarkkoja kellonaikoja ei tiedossa)
Voinemme siis sulkea pois liian pitkän, lyhyen tai huonosti kiinnitetyn antennijohdon. (on vaihdettu useasti) Myös itse antennin suuntaus siis on kunnossa, koska silloin kun kanavat näkyvät on signaalin voimakkuus 100 % ja laatu 100 %. Silloin taas kun kanavat ei näy on signaalin voimakkuus 0 % ja laatu 0 %. (uudelleen suunnattu kahdesti) Myöskään tehdasasetusten palauttamisella, uudella kanavahaulla, kortinlukijan irrottamisella televisiosta, virtojen katkaisemisella televisiosta tai maksukortin sirun hieromisella staattisen sähkön poistamiseksi ei näytä olevan merkitystä, koska jos kanavat loistavat aamulla poissaolollaan niin mitään edellämainituista ei tarvitse tehdä ja kanavat näkyvät taas iltapäivällä.
Meillä on kanavapaketit DNA MIX 4 ja VIASAT Kulta, joista maksamme vuoden joka vuorokaudesta, emme halua olla näkemättä kanavia aamupäivisin. Olen vuosien aikana soittanut tekniseen tukeen ja asiakaspalveluun useasti sieltä sen kummempaa apua saamatta. Ymmärrän kyllä miksi, koska saavat siellä varmasti ratkoa mitä kummallisempia ongelmia, jotka johtuvat varmasti usein asiakkaiden typeryydestä tai tietämättömyydestä. Harmi että minunkin kohdalla joka kerta sinne soittaessani on varmasti oletus että olen täysi idiootti ja asiakaspalvelun minulle esittämät kysymykset ovat sen mukaisia.
Joitain kertoja on saatu asia korjattua pitkiksi ajoiksi (puoli vuotta) ehkä siihen on auttanut kortin uudelleen valtuuttaminen, mitä saa asiakaspalveluun soittaessa aina rukoilla, että tekisivät. Vai liittyykö tämä mahdollisesti salauksen purkuun ja on ongelma mikä on softassa tai jossain vaan on bitit vinossa?
Mitä tämän ongelman selvittämiseksi voidaan tehdä.
Ohjelmia haluttaisiin katsoa Naantalin Merimaskussa.
Kyllä ja todella harvoin ollaan tarjoamassa mitään hyvityksiä tai esimerkiksi kanavia ilmaiseksi katseluun.
Digitan jakamissa kanavanipuissa ei ole ongelmaa, eli ne näkyvät hyvin.
Erikoiseksi asian tekee se että kanavat näkyvät ongelmitta noin 6 päivää viikossa, mutta noin yhtenä päivänä keskimääräisesti ne eivät näy. Eikä tässä vielä kaikki vaan kanavat eivät näy aamuisin, mutta ilmestyvät näkymään iltapäivästä (eivät näy aamulla ennen töihin lähtöä, mutta näkyvät kun tulen töistä kotiin. eli tarkkoja kellonaikoja ei tiedossa)
Voinemme siis sulkea pois liian pitkän, lyhyen tai huonosti kiinnitetyn antennijohdon. (on vaihdettu useasti) Myös itse antennin suuntaus siis on kunnossa, koska silloin kun kanavat näkyvät on signaalin voimakkuus 100 % ja laatu 100 %. Silloin taas kun kanavat ei näy on signaalin voimakkuus 0 % ja laatu 0 %. (uudelleen suunnattu kahdesti) Myöskään tehdasasetusten palauttamisella, uudella kanavahaulla, kortinlukijan irrottamisella televisiosta, virtojen katkaisemisella televisiosta tai maksukortin sirun hieromisella staattisen sähkön poistamiseksi ei näytä olevan merkitystä, koska jos kanavat loistavat aamulla poissaolollaan niin mitään edellämainituista ei tarvitse tehdä ja kanavat näkyvät taas iltapäivällä.
Meillä on kanavapaketit DNA MIX 4 ja VIASAT Kulta, joista maksamme vuoden joka vuorokaudesta, emme halua olla näkemättä kanavia aamupäivisin. Olen vuosien aikana soittanut tekniseen tukeen ja asiakaspalveluun useasti sieltä sen kummempaa apua saamatta. Ymmärrän kyllä miksi, koska saavat siellä varmasti ratkoa mitä kummallisempia ongelmia, jotka johtuvat varmasti usein asiakkaiden typeryydestä tai tietämättömyydestä. Harmi että minunkin kohdalla joka kerta sinne soittaessani on varmasti oletus että olen täysi idiootti ja asiakaspalvelun minulle esittämät kysymykset ovat sen mukaisia.
Joitain kertoja on saatu asia korjattua pitkiksi ajoiksi (puoli vuotta) ehkä siihen on auttanut kortin uudelleen valtuuttaminen, mitä saa asiakaspalveluun soittaessa aina rukoilla, että tekisivät. Vai liittyykö tämä mahdollisesti salauksen purkuun ja on ongelma mikä on softassa tai jossain vaan on bitit vinossa?
Mitä tämän ongelman selvittämiseksi voidaan tehdä.
Ohjelmia haluttaisiin katsoa Naantalin Merimaskussa.
Kyllä ja todella harvoin ollaan tarjoamassa mitään hyvityksiä tai esimerkiksi kanavia ilmaiseksi katseluun.
Seuraa viestiä
2
seuraajaa
Tänä kesänä ei luulisi juuri olleen kosteusongelmia, mutta VHF-antennin symmetriamuuntaja ja mastovahvistin voivat olla esim. hiemanan haljenneessa kotelossa, jolloin kosteus pääsee yöllä tunkeutumaan kotelon sisälle ja kuivuu sitten taas päivän aikana.
Voihan siellä tietenkin olla myös lämpöhalvauksen oireita kuuman kesän jäljiltä.
Tuo ongelma vaikuttaa aikalailla samalta kun itsellä, kirjottelin tälläistä toiseen ketjuun:
Keväällä rupesi pätkimään yksi VHF nippu Lahden lähettimestä (joka on kuitenkin radiomasto, että korkeutta tarvittaessa riittäisi). täällä reilun 30 km päässä jossa vuoden näkyi VHF-taajuudet hyvin asennuksen jälkeen (uudiskohteessa).
Ensin rupesi Wbox3 pätkimään säännöllisen epäsäännöllisesti. jonkajälkeen myös TV:n oma viritin. Signaali oli yleensä 100%, mutta laatu heitteli 0 ja 100 välillä, joka aiheutti pätkintää ja joskus saattoi pari tuntia olla kanavat kokonaan kadoksissa.
Antennin korkeudensäätö ei tuonut helpotusta asiaan, vaan paikkaa piti siirtää. En löytänyt mastolle sellaista paikkaa, että mikään nippu ei koskaan pätkisi, mutta paikalla pystyi vaikuttamaan siihen mikä 3:sta kanava nipusta näkyy varmimmin ja valitsinm tuon A-nipun, jossa yle, mtv3 sekä 5HD. Se onkin nyt näkynyt pätkimättä, muita nippuja tulee niin harvoin katottua ettei pätkiminen niin haittaa,m utta toimivaa ei vaan saa tänne, jos kaikki haluaa näkyviin.
Ostin antenninpaikan hakuun tuollaisen mittarin:
https://www.satshop.fi/tarvikkeet/revez-stc60.html
Siitä pystyi vähän päättelemään signaalin voimakkuutta, kun ennenvahvistinta eriniput paikasta riippunen näytti 12-16% ja 12% tai alle, niin ei näy ollenkaan, 13 on rajoilla, 14-16, niin näkyy ongelmitta.
Vertailuna Wbox näyttää samaan aikaan kun tämä mittari näyttää 12%, niin ei mitään ja 13% se näyttää täyttä palkkia, eli yhtä tyhjän kanssa tuo Wboxin "mittari".
En tiedä kuinka vertailukelpoiset on eri taajuudet, mutta UHF taajuudet on nipusta riippuen 40-60%, joten tuo VHF on kyllä heikko (max sain tuo 16%).
Antennina on tuo DNA:n reilu 2m molo katolla. (vahvisimena ei ole tuo mukana tuleva tällähetkellä, koska poissuljin toisella vahvistimella mahdollisen vahvistin vian):
https://kauppa4.dna.fi/DNA-Open/TV/Televisiot-ja-oheislaitteet/DNA-Antennipakkaus/p/VMISC00001
.
DNA:n lähettimet ovat mastoissa alempana - lienee viestintäviraston asettama rajoite.
VHFI-alueella ne ovat n. 2 m (sitä käytti aikoinaan mm. Tallinan analogiset kanavat).
C kanavanippu ei näy vieläkään.
Ja sitten DNA urputtaa kilpailuviranomaisille YLE:n lähetystoiminnan kilpailuttamisesta. On kuulemma heidän mielestään epäoikudenmukaista ja Digitaa suosivaa.
No heh heh. Laittakaa ensin verkkonne kuntoon ja peitto koko maahan ennen kuin alatte valittaa mistään. Herra varjele , jos keväällä 2020 vain DNA saa lähettää YLE:n kanavia , niin tällä toiminnan laatutasolla se on täysi katastrofi ja takaan , että siitä syntyy aika mekkala.
Ja jos se signaali on tuolla 12-13 hujakoilla siihen ei auta vahvistuskaan yhtään mitään.
Itse antennin paikkaa muuttamalla sain A-nipun voimakkuuden hyväksi ja ne ei ole pätkineet pariin kuukauteen. Tällähetkellä Tuolla nipulla mistä MAX kanava tulee on vähän vaikeuksia näkyä, edelliskerralla formuloiden harjoitukset perjantana (täysin tyynellä säällä) ei näkynyt ollenkaan, mutta lauantaina ja sunnuntaina osin sateellakin näkyi aika-ajot ja kisa taas ongelmitta.
Tämä DNA:n verkko on kyllä todella rasittava paskaläjä. Niin ja asun vihreellä alueelle kartan mukaan, vaukkakin reunoilla.
"Voihan näitä kosteudesta olevia ongelmia olla myös lähetyspäässä. "
Hmmmm....
Teoriassa kai voi , mutta käytännössä tuskin , koska silloin ne viat pitäisi näkyä kaikilla saman lähettimen asiakkailla. Näin tuskin on.
Toiseksen lähetinpäässä antennitehot ovat DNA:llakin muutamia kilowatteja , joka lämmittää kyllä sateessa olevia antenneja ym.
PS. Digitan UHF-lähettimien tehot ovat toki paljon suurempia (15kW....)
Ei silti ei tästä verkosta ole millään ainoaksi antenniverkoksi, ihme säätämistä kokoajan.
Itselle ei tosin tällä tullut toiminnalla tarpeeksi voimakasta signaalia kokoajalle, vaan vasta paikan vaihto auttoi enemmän, jolloin tosin toiset niput huononi, eli tontilta ei vaan löydy sellaista paikkaa että kaikki niput näkyy ongelmitta. Irtomittarilla vaan helpompi etsiä paikkaa, kun löin antennin 6 metriseen alumiiniputkeen ja kävin koko tontin sen kanssa läpi.
Siis DNA:n VHF-verkko on rakennettu pääosin kännykkämastoihin , jotka muutamaa harvaa poikkeusta lukuunottamatta ovat noin 70m korkeita ja tyypillinen lähettimen säteilyteho on 2..4 kW. Vertailun vuoksi todettakoon , että Digitan UHF-lähettimien mastot ovat yli 300m korkeita ja säteilytehot 15 kW ylöspäin.
Siitä seuraa , että DNA:lla on pahoja katveita jo muutaman kilometrin päässä lähettimestä , vaikka peittokartta muuta väittää ja säteilyteholla on ratkaiseva merkitys signaali/kohina-suhteeseen eli signaalin laatuun.
Tällä DNA:n nykykonseptilla ei ole tulevaisuutta eli jotakin pitäisi tehdä ja pian.
Onko DNA: lla jotain arvauksia asiaan liittyen??
Hiljasta on.
Ja eilen satoi välillä rankastikkin, tänään kirkasta ja ei oikein tuukekkaan silti ei näy (laatu nyt heittelee taas 0 ja 100 välillä, vaikka signaali on muka 100, TV:n virittimeltä katsottuna)
Kyllä kisan on pystynyt seuraamaan, eli pariin tuntiin ei ole pätkinyt.
Katselen lähetettä Lahden suunnalta.
Tuo Lahden C-nippu on täälläkin pari päivää taas kettuillut, eilen aamulla näkyi ja päivällä kokeilin niin ei mitään, illalla taas näkyi ja tänää aamulla, mutta nyt taas ei toimi.

Tämä 177.5 MHz nipun lähetinteho on 2 kW, kun muissa nipuissa se on 3kW ja ainakin täällä 30 km päässä siitä tulee lähtökohtaisesti heikoin signaali. Saa senki näkyviin,k un vaihtaa antenninpaikkaa, mutta sitten joku muu nippu rupee tekee samaa, "näkyy - ei näy" juttua.
Ja tämä kaikki voi olla yhden päivän aikana.
Eli lähetysteho riittää ihan hyvin, mutta ilmeisesti joku aiheuttaa nyt häiriöitä lähetykseen.
Viime talvena tällaisia ongelmia en muista olleen.
Kanava 120 (nippu A) näkyy täydellisesti kokoajan (laatutaso täysi 100).
Ja kuten tuonne ylle kirjoitin TV:n oma viritin verrattuna tuollaiseen irtomittariin, niin signaalin voimakkuus:
- irtomittarilla näyttämä 12% on tv:n mittarilla 0%
- irtomittarin näyttämä 13% on TV:n mittarilla 100%
Eli jos tuolla irtomittarilla saa aikaan vaikka sen 15% signaalin, niin laatukin pysyy siellä 100% kokoajan. tuossa 12-13% se laatu heittelee 0 ja 100 välillä mielensä mukaan.
Mutta sitä ihmettelen itsekin, että miten ongelmat yhtäkkiä alkoi keväällä, kun sitä ennen vuoden näkyi ihan hyvin.
Häiriönlähteeksi heitän häiritsevät TV lähetteet, esim Euroopasta. Tällainen iso korkeapaine aiheuttaa radiokelejä FM/TV alueille, ne tuli tutuksi kun nuorempana harrastin DX-kuuntelua. Nythän oli korkeapaineputki suoraan Eurooppaan. Se voisi myös selittää, että ongelmat alkoi keväällä, silloinhan oli myös korkeapaineita. Katsellaan, josko ongelmat häviäisi kun ilmat nyt muuttuu.
Tänä aamuna ja nyt illalla tarkistettaessa minulla näkyy C-nippu kyllä.
pätkii Samsungin TV:ssä, mutta LG toimii .
Samaan aikaan singnaalin laadut voi olla 0% ja 100%.
Samsungiin vaihdettu takuuna uusi viritin, mutta tästä ei ollut apua.
Kannattaa kokeilla onko antennijohdon irroittamisesta ja uudelleen kytkemisestä apua, tämän jälkeen kannattaa hakea kanavat uudelleen.
Jos toimenpiteistä huolimatta ongelma ei ratkea, pirauta asiakaspalvelumme maksuttomaan vikanumeroon 0800 300 500 niin tutkitaan tilannetta yhdessä.
Otsikon mukaista DNA:n VHF-verkkoakaan ei ole enää olemassa.