Siirry uusimpaan kommenttiin

DNA:n tukifoorumi lopetetaan – jatketaan keskustelua somessa

DNA:n tukifoorumin matka tulee tiensä päähän kesäkuun 2023 loppuun mennessä. Tukifoorumin käyttö kokonaisuutena on vähentynyt viime vuosina, ja keskustelu on siirtynyt yhä vahvemmin DNA:n some-kanaviin. Kaikki tieto tuotteisiin, palveluihin ja ratkaisuihin liittyen löytyy DNA.fi-sivuston kautta, jossa apuna on myös DNA Chat -palvelu. Näitä sisältöjä tullaan myös jatkossa vahvasti kehittämään DNA.fi-sivustolla.

Lämmin kiitos kaikista hyvistä kysymyksistä, keskusteluista, kommenteista ja huomioista, joita täällä on jaettu. Tätä kautta saamamme palaute on ollut meille arvokasta ja auttanut esimerkiksi palveluiden kehittämisessä. Jos tahdot tallentaa joitakin keskusteluja itsellesi, nyt on hyvä aika tehdä niin. Tukifoorumi-sivusto lakkautetaan 30.6.2023.

Toivomme, että voimme jatkaa keskustelua kanssasi DNA:n some-kanavissa. Lisäksi asiakas- ja myyntipalvelumme auttaa mielellään erilaisissa tuotteita ja palveluja koskevissa kysymyksissä.

DNA Hanna palveluasiantuntija

Kommentit

  • Entäs ne asiakkaat/käyttäjät , jotka eivät voi tai halua käyttää somea???
    Veikko
  • Joo eipä tälläistä foorumia kannata pitää yllä, kun DNA:lla ei ole mitään vastattavaa mihinkään (muutakuin "ota yhteyttä asiakaspalveluun". On ilmeisesti paljon helpompi kaikille kysyjille jatkossa vastata yksityisesti samoihin kysymyksiin ja tukkia asiakaspalvelu entisestään. Ei ole siis ihme että on hiljainen foorumi, kun mitään ei osata vastata mihinkään.

    Muut operaattorit tämänkin hoitaneet paljon paremmin ja DNA:n foorumi lähinnä ollut vitsi. Ja parannusta tähän luvattu vuosia, mutta lopulta se parannus on siis lopettaminen. DNA voisi lopettaa Suomesta itsensä ihan kokonaan, olisi paljon helpompaa.

    Kuten hubin kehitys, yhtäainautta asiaa ei ole kuunneltu täältä ja jatkossa ei tarvitse enää siis kehittää sitäkään vähää sitä. Onneksi peruin jo tilauksen, kun ei siitäkään mitään tule.
    Jack
  • Eiköhän samantien lopeteta DNA kokonaan.
    Tämä tukifoorumin lopetus tulee karsimaan asiakkaita,
    liittymiä siirretään muille operaattoreille,joilla tukifoorumit toimii hyvin.
    Mene someen,mene somee hoetaaan jokapaikassa.

    Aqualung
  • Mitä nämä esitetyt "Some kanavat" edes on käytännössä, jossa jotain palvelua on jatkossa? Eikait näillä voida tarkoittaa jotain facebookkia tai twitteriä, jossa jo lähtökohtaisesti 99% viesteistä on täyttä sontaa ja asiallisuus kaukana. Missä siellä voi vaikka hubin kehityksestä keskustella?

    No yrittää nyt ennen sulkemista saada esim. tiedot päivityksistä nettisivuille jossain järjellisessä ajassa, nyt kun ne ei sinne tule kuukausia myöhässä ja jatkossa niistä ei tietoa saa siis mistään...
    Jack
  • "Henkilön tiedot poistetaan DNA:n ja/tai palvelua ylläpitävän DNA:n yhteistyökumppanin tietokannasta henkilön pyynnöstä tai viimeistään 1 vuoden kuluttua jolloin viesti anonymisoidaan automaattisesti." Näin sanotaan Foorumin käyttöehdoissa. Pyydän, että tietoni poistetaan nyt.
    Papparainen
  • Olen samaa mieltä kuin Veikko, että mites ne asiakkaat jotka ei voi/halua käyttää somea? Miten niiden käy? Itse en suin surminkaan aio koskaan elämäni aikana hankkia jotain hemmetin Facebook-tiliä tai Twitter-tiliä!
    Jari
  • Joo sinne vaan someen.Facebook.Twitter.TikTok
    Tinder.Mitä näitä hömppäviihdealustoja sitten onkaan.💩😈🤬
    Aqualung
  • Kiitos ja näkemiin. En käytä sosiaalista mediaa.
    irritus
  • tuo sosiaalinen media on suhteellinen käsite. loppujen lopuksi en vastusta sosiaalista mediaa, ja voi löytyä hyviäkin. itse olen oikeastaan käyttänyt ns. somea jo vuosia.

    mutta usein some tarkoittaa facebook:ia ja twitter:ia, jotka ovat vessanpönttöä ällöttävimpiä paikkoja. ja tämä ei kuulosta hyvältä ollenkaan.

    onko dna:n seuraava askel suosia suljettuja ios ja android alustoja, ja tuoda pakollinen ios tai android appi! tämä on monopoli alustojen suosimista.
    lasselusse
  • En ole missään someissa enkä tule olemaan. Hyvästi.
    hubiukko
  • Saman: "Hei, olethan yhteydessä asiakaspalveluun" saa somessakin, jota suurin osa täällä Foorumilla on DNA:n vastaukset edustaneet. Syvällisempää tai tarkempaa keskustelua on ollut vaikea käydä, koska on ohjattu välittömästi olemaan yhteydessä asiakaspalveluun - asiassa kuin asiassa.

    On näyttänyt siltä, ettei ole alkuunkaan tiedetty, että millaista tästä foorumista on haluttu Foorumi on ollut tuuliajolla.

    Harmi, että väylä keskusteluun viedään pois ja keskustelu katoaa someen. Telia ja Elisa ovat onnistuneet pitämään keskustelun ja yhteisönsä elossa!

    https://yhteiso.telia.fi/
    https://yhteiso.elisa.fi/
    Turnipsi
  • DNAlle tiedoksi että tämän foorumin lopettaminen on syrjivää niille jotka eivät joko voi tahi halua käyttää somekanavia, suosittelisin että ottaisitte käyttöön samanlaisen yhteisön kuin Elisalla jossa voi laittaa moderaattoreille (=asiakaspalvelijoille) ja muille Elisalalaisille esim. yksityisviestiä ja omiin tietoihin voi laittaa mm. asiakasnumeron ja voi esittää pyynnön esimerkiksi joistain mitä haluaa asiakaspalvelun tekevän! Tuollainen foorumi todella auttaa ihmisiä eikä tarvitse mennä mihinkään Facebookiin tai Twitteriin kyselemään apua!

    Eli sen sijaan että kokonaan lopetatte tämän foorumin, muuttakaa sitä niin että siihen täytyy rekisteröityä ja että siihen voi laittaa omia tietojaan jotka ei näy muille kuin Dnan asiakaspalvelulle! Tällöin voitte auttaa kutakin ihmistä hänen ongelmissaan tai muissa pyynnöissä.
    Jari
  • > ... eikä tarvitse mennä mihinkään Facebookiin tai Twitteriin kyselemään apua!
    jos yksityis tietoja ruvetaan käsittelemään facebook:n tai twitter:n servereillä, niin sen pitäisi olla RRikollista touhua, koska serverit eivät ole suomen tai e.u.:n kontrollin alla.

    lasselusse
  • Olen ihan samoilla linjoilla lasselussen kanssa, henkilötietojen kanssa pelaaminen Facebookissa tai Twitterissä pitäisi kieltää lailla koska tiedot ei silloin enää pysy Suomessa!
    Jari
  • Nyt tää DNA viimeisen tempun teitte irtisanon liittymäni kaikki pois ja vaihdan telialle...
    Sami Rautio
  • Kyllä on ihme toimintaa tää jos lakkautetaan
    Sami Rautio
  • Ei tämä nykyinenkään foorumi taida Suomessa olla . kun sähköpostiin viestit saapuvat nähtävästi Ruotsista osoitteen perusteella. No voin muistaa väärinkin ja onhan Ruotsi kuitenkin EU-maa.
    Veikko
  • Veikko, juu olet oikeassa mutta toisaalta kun tänne ei voi/saa edes laittaa omia yksityisiä tietojaan koska niitä ei voi piilottaa ja yksityisviestiä Dnalle ei voi laittaa, niin siinä mielessä...
    Itse kannattaisin Elisan yhteisön kaltaista foorumia jossa on mahdollisuus laittaa esim. asiakasnumeroita ym. omia tietojaan piiloon niin että vain asiakaspalvelu ne voi nähdä, sellaista juuri toivoinkin tuolla osastolla "Yleiset kysymykset".
    Jari
  • Tuosta on helppo olla samaa mieltä.
    Veikko
  • Tämä on ikävä uutinen. Itse olen tarkoituksellisesti jättäytynyt sosiaalisista medioista pois, koska en koe niitä sellaisiksi palveluiksi joita haluaisin lähtökohtaisesti käyttää, vaikka omasta ikäluokastani varmasti iso osa niitä käyttääkin. Kehottaisin DNA:ta vielä harkitsemaan tätä. Tällaiset foorumit, vaikkei niistä usein saisikaan tukea DNA:lta, vaan vertaistukea, ovat omiaan lisäämään yrityksen ja varsinkin DNA:n kaltaisen "yleisoperaattorin" läpinäkyvyyttä asiakkaiden keskuudessa ja foorumeilta usein löytää viestejä joilla voi peilata esim. oman ongelman yleisyyttä. Se, että foorumit tarjoavat paikan asiakkaille myös purnata asioiden toimimattomuutta on olennainen osa tätä läpinäkyvyyttä, hyvässä ja pahassa. Esimerkkinä, seurasin n. kahden vuoden ajan täällä keskusteluja DNA TV hubiin liittyviä keskusteluja ja muutama kuukausi sitten ostaessani palvelun ja laitteen sekä kotiin että mökille tiesin melko tarkasti mitä tulen saamaan ja millaisia ongelmia odottaa. En tiedä kuinka olisin voinut jollain sosiaalisen median alustalla seurata näin pitkältä ajalta keskusteluja, enkä tosiaan olisi koskaan tullut hankkineeksi tuota hubia ja dna tv-palvelua ilman näitä foorumeita. Sosiaaliseen mediaan en tule edelleenkään liittymään ainakaan tämän takia, joten minulle tämä on iso palvelutason huononnus.

    --
    Tomi
    Tomi
  • Ainakin operaattorin puolelta hiukan hiljentynyt tämän tukeminen. En muita ole lukenut kuin nettipuolta, niin en osaa sanoa mikä on hupiboksin tilanne. Nettipuolelle kirjoittelee jokainen koti-isä @ yrityksessä koti jotka ei erota BT yhteyttä Wlanista saati mistään muustakaan, sit jos niille kertoo että saatat olla muuten väärässä nii syttyy sota. Parasta meininkiä on kun ne ei erota bitin ja tavun eroa. Sit sinne kirjoittelee nämä Liisa-Petterit jotka kuullut Fortnetissa että vois itse ylläpitää jotain sivua ja kun eivät saa porttia 443 toimimaan niin tullaan syyttämään operaattoria ja haukkumaan. Kun vika on täysin tuolin ja näppäimistön välissä. Ymmärrän täysin että operaattorin puolelta ei oikein jakseta vaivautua muuta kuin pyydetään soittamaan tukeen, jos siellä joku osaisi nätisti selvittää näille jonneille että kyllä vika on aivan teidän omissa virityksissä.

    Pasi
  • Jos ette somea käytä niin käyttäkää sit dna.fi sivulla oikeassa alanurkassa olevassa DNA Chatia kuten tuossa alkuviestissä mainittiinkin. Chat on paljon näppärämpi ja helpompi paikka ottaa asiakaspalveluun yhteyttä ja nykyään suurin osa käyttää sitä kuin soittaa. Chat ei ole ollenkaan vaikea ja sen oppii nopeasti. Ellei sitten ole laiska eikä jaksa opetella uusia asioita.

    https://www.dna.fi/yhteystiedot#chat
    Antti
  • Omalta kohdaltani kyse on vain yksinkertaisesti siitä etten koe saavani mitään hyödyllistä noista some-palveluista. Jos tarvitsen asiakaspalvelua, soitan asiakaspalveluun ja kyllä olen käyttänyt tuota chattiakin pari kertaa. Kävin uteliaisuudesta DNA:n Facebook-linkin päässä ja täytyy sanoa että ainakin kirjautumattomana käyttäjänä sieltä olisi ollut aivan mahdotonta löytää esim. DNA TV-hubiin liittyvät keskustelut joidenkin vuosien ajalta ja käydä niitä läpi niin, että jokin punainen lanka säilyisi. Foorumien jaottelu (yhdessä ja samassa paikassa) aihealueisiin ja keskusteluotsikoihin on ihan eri käyttökokemus kuin mitä tuolta Facebookista löytyy. Lisäksi noita eri somekanavia on melkoisen monta, joihin keskustelut jakautuvat. Mielestäni some ei toiminnallisessa mielessä millään tavalla korvaa näitä keskustelufoorumeita. Toki täällä tulee vastaan viestejä joissa ei tunnu olevan päätä ei häntää mutta vaikka itse ehkä olen ns. tekninen hlö niin minua kiinnostaa kyllä ei-teknisten ihmisten kommentit. Mielestäni tässä ollaan heittämässä lapsi pesuveden mukana.
    Tomi
  • Sosiaalisen mediankin kautta varsinkin piirun verran yleisluonteisempia kysymyksiä ja palautteenantoa on monesti ihan sujuvaa tehdä – vuorovaikutteisesti ja nopeasti. Parina esimerkkeinä omakohtaisista tällaisista myönteisistä kokemuksista mainittakoon VR sekä Patentti- ja rekisterihallitus. Sen sijaan operaattorin ollessa kyseessä, monet käsiteltävistä asioista ovat monimutkaisempia ja sellaisia, ettei niitä parilla lyhyellä viestillä edes teoriassa pysty ratkaisemaan, vaan tarvitaan pitkäjänteisempää keskustelua, vaihe vaiheelta edeten. Toivottavasti tulevaisuudessa myös DNA:n päätöksentekijöihin vaihtuu riittäväksi enemmistöksi sellainen porukka, joka ymmärtää, mistä tällaisessa keskustelupalstassa oikeasti on kyse, ja älyää toteuttaa sen kunnolla.
    sj
  • On kyllä harmi. Mielestäni tämä foorumi osoitti sen ettei dna:n palveluiden kanssa käyttäjillä suurempia ongelmia ole ollut.

    Toisaalta ongelmien selvitys hankalaa tämän kautta (anonyymi) , mutta monessa tilanteessa vertaistukea saa ja voi selvittää asioita, ruuhkauttamatta asiakaspalvelua.

    Miten nyt sitten dna saa selville julkisesti asiakkaiden mielipiteitä? Tämä kuitenkin ihan hyvä kanava sellaiseenkin ollut
    Sami
  • Hei! 502 Bad Gateway

    Bursam
  • Sami: Olet väärässä. Kyllä asiakkailla on ongelmia, mutta tänne on turha kirjoitella, kun vastauksia ei saa.
    DNA ei pörssiyhtiönä halua asiakaspalutetta, kun se vain heitä häiritsee.
    Puhelinpalvelutkin ovat niin ruuhkaisia, että ei sinne mielellään soita

    Kyllähän vastaamattomuuteen toki vaikuttaa, että ihmisten kysymykset ovat joskus niin sekavia, ettei niistä saa mitään selvää.
    PW
  • Aqualung
  • Kukaan ei ala odottamaan kahta - kolmea tuntia puhelimessa
    Sami Rautio

Kommentoi tai kirjoita uusi viesti

Nimesi ja viestisi näytetään julkisesti. Sähköpostiosoitettasi ei koskaan näytetä julkisesti.