Siirry uusimpaan kommenttiin
Etsimäsi kommentti on joko siirretty toiseen keskusteluun tai poistettu kokonaan.

DNA:n valokuitumodeemi-reitittimien puutteellinen toiminta

Minulla on DNA:n valokuituliittymä, johon operaattori hyväksyi sen hankkiessani ainoastaan heidän kauppaamansa Sagemcomin modeemin. DNA vakuuttaa sen pystyvän hoitamaan ainakin kymmenen laitteen yhteydet.

Kokemukseni mukaan Sagemcom pystyy hoitamaan ehkä korkeintaan viiden laitteen yhtäaikaiset nettiyhteydet. Ylimenevät laitteet menettävät verkkoyhteyden, olivatpa ne sitten langallissa tai langattomassa yhteydessä Sagemcomiin.

Valitin asiasta tuloksetta DNA:lle, joka väitti ongelman johtuvan sisäverkostani. Sisäverkko uusittiin, mutta edelleenkään Sagemcom ei kykene hoitamaan useampia yhteyksiä. Tuo määrä on nykyisin varmaan useimmille perheille riittämätön.

Meillä on 2 kännykkää, 2 tablettia ja 1 läppäri wlanissa sekä 1 av-vahvari, 1 nettisoitin, 1 tv, 2 bd-digiboxia ja 1 printteri ethernetillä Sagemcomissa. DNA:lla on nyt myös kalliimpi toisen merkkinen modeemi-reititin. Siitä lukemani pari arvostelua viittaavat edelleen huonoon laiteeseen. Koska em. kokemukseni mukaan DNA syyttää ongelmista muita tekijöitä, en uskalla haaskata aikaani ja rahojani taas epäilyttävään DNA:n laitteeseen.
Onko esim. testeissä hyviä arvioita saanut FRITZ!Box 6590 sopiva valokuituverkkoonne?
Heikki Vartiainen Ilmoita asiaton sisältö

Kommentit

  • Frixistä on täällä ollut keskustelua ja sen ostanut asiakas joutui sen poistamaan verkostaa, koska se ei ole DNA:n hyväksymä laite.
    Sinulla on ilmeisesti modeemi siltaavassa tilassa, jos et pysty useampia laitteita käyttämään samanaikaisesti. Laita modeemi reitittävään tilaan, jolloin 5 yhtäaikaisen laitteen rajoitus poistuu. Onnistuu laitehallinnasta tai resetoimalla modeemi.
    PW
  • Tai DNA:n modeemi siltaavaan tilaan ja sen perään kunnon reititin parhaaksikatsotulta valmistajalta.

    Onko muuten kyseinen modeemi kaapelimodeemi vaiko FTTH-laite?
    Hande
  • Ainoa tarjolla oleva FTTH laite on Inteno.
    DNA Valokuitu Plus -modeemi EG300AC FTTH-talouksiin
    Tuotenimi: Inteno EG300AC kuitukohteisiin.
    Valokaapeli Plus liittymiin Sagemcom modeemeita on versiot 1 ja 2. Nykyisin taidetaan myydä v2:ta.
    Minulla 1 versio on toiminut sen verran hyvin, että Asus reititin jäi eläkkeelle.


    PW
  • Ei ole siltaavassa tilassa, mutta on kokeiltu sillä ja lisäreitittimellä.
    Toimi lisällä paremmin mutta kun sähköt oli poissa, meni kaikki asetukset uusiksi. Mitä enemmän vempaimia, sitä enemmän häiriöriskejä ja sähkönkulutusta. DNA vetäytyy vastuusta ja panee ongelmat silloin muiden laitteiden tiliin. Asiakas maksaa, kuten kuvasin.
    Kirjoitin, että kyseessä on kaapelimodeemi, F-3686AC. Ethernetissä olevista neljä laitetta oli kytkimen takana.
    Ilmeisesti huonosti toimivaa pakkoavioliittoa DNA:n kanssa on vain jatkettava koska kerrostaloomme Helsingissä ei ole muuta kaapelia tarjolla.
    Kaipaan DNA:n vastuuhenkilön vastausta.
    Heikki
  • OK, sori meni ohi, että kyseessä on kaapelimodeemi. Minulla on EG300AC FTTH-talouksiin siltaavassa tilassa ja perässä Asuksen joku "testimenestyjä" varsinaisena reitittimenä, ja hyvin on yhteiselo sujunut. Ei ole tarvinut säätää ja tuskailla. Sisäverkossa piuhan päässä on 3 laitetta ja langattomana ~6 laitetta.
    Hande
  • Heikki: Yllättävät sähkökatkokset saattavat aiheuttaa mitä omituisempia ongelmia viihde-elektroniikkalaitteille.
    Modeemi kannattaisi resetoida, painamalla Reset reikää yhtäjaksoisesti n. 30 sekunnin ajan, kun modeemissa on virta päällä. Tällöin modeemi käynnistyy Reitittävään tilaan ja sen perusasetuksille.
    Mikä ohjelmistoversio modeemissa on? Uusin on DNA_3.436.0-T1. Sen pävittäminen ei ole aina onnistunut putkeen, vaan se on kaivannut resetoinnin.
    Jos modeemi on uusi, siinä voi olla huonosti toimiva ohjelmistovesio, joka ei vielä ole päivittynyt.
    Muutkin laitteet kannattaa ainakin käynnistää uudestaan, jos niitä ei tehdasaseteuksille halua laittaa.
    Tarkoititko modeemin omaa kytkintä, vai onko sinulla erillinen kytkin vielä modeemin perässä?

    Soita tarvittaessa vikapalveluun 0800300500. Tämä on yleinen keskusteluryhmä, josta et yksilöllistä vastausta saa. Huoltokäynti voisi olla paikallaan.

    PW
  • Hei Heikki,

    oletan, että puhumme DNA Valokuitu Plus -modeemi F-3686ACv2 kaapelitalouksiin.

    Modeemien tukisivut löytyvät täältä: www.dna.fi/tuki-modeemit 
    Tällä hetkellä myytävät Modeemit täältä: www.dna.fi/modeemit 

    Sagemcom F-3686ACv2, kuten kaikkien VK+ modeemien, pitäisi selvitä hyvin 10+ yhtäaikaisesta laitteesta, riippuen toki kuormasta. Jos käyttö on todella maksimaalista esimerkiksi satojen avoinna olevien yhteyksien tai jatkuvan 1000/100 lataus ja lähetysnopeuden hyödyntämistä, riski modeemin resurssien loppumiselle tai ylikuumenemiselle voi olla. Käytössä oleva WiFi standardi määrittää maksimilaitemääräksi 32.

    Mainitsemasi arviolta 5 yhtäaikaisen laitteen tuomat ongelmat kieltämättä viittaisivat siltaavan tilan käyttöön. Jos modeemi on siltaava tilassa, verkko antaa vain 5 Ip osoitetta jettavaksi laitteille.

    Jos näin ei ole, kannattaa aluksi resetoida modeemi tehdasasetuksille sekä tarkistaa modeemin ilmanvaihto ja WiFin asetukset (vinkkejä www.dna.fi/tuki-wifi).

    Lisätietoja omien modeemien käytöstä löytyy: https://www.dna.fi/tuki-netti#kiintea
    Olli Kehityspäällikkö
  • Kiitos, mutta laite on, kuten kirjoitin, resetoitu eikä siltaavassa tilassa eikä v2 vaan pelkkä AC. En ole mikään verkkoasiantuntija, mutta mielestäni käyttänyt kohtuuttomasti aikaa ja rahaa saamatta kunnolla toimivaa verkkoa. Koska olen pakkoavioliitossa DNA:n kanssa, pitäisi toisen osapuolen (DNA) paikan päällä todeta ja korjata tilanne. Nettisivuilta ja puhelimessa ei parannusta ole saatu kuin hetkeksi.
    Heikki
  • Kannattaa harkita, minkä reitittimen hankkii, jos erillistä reititintä haluaa käyttää!
    https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000005692963.html
    PW
  • Kiitos, mutta erillistä lisäreitintä en hanki kun DNA väittää heidän Sagemcom F-3686AC:n kykenevän hoitamaan huomattavasti useampiakin laitteita kuin minulla on. Kokemukseni mukaan DNA esittää ongelman silloin johtuvan sisäverkosta.
    Heikki
  • Heikki: Minulla on sama modeemi ja nyt on ASUS:n reititin jäänyt eläkkeelle, koska modeemi toimii minulla hyvin.
    Koska modeemisi on reitittävässä tilassa ja et siillä pysty käyttämään kaikkia laitteitasi, niin soita vikapalvelunumeroon 0800300500 ja tilaa huoltokäynti. He kyllä varoittavat 55 € maksusta, joka peritään vian ollessa asiakkaan laitteissa. Siitä ei kannata pelästyöä.
    PW
  • Kokeilin vinkkiäsi. Huoltomies kävi ja toi vanhan Techicholorin, jolla nopeus puolittui ja yksi laiteyhteys lisää tippui pois! Eli pelkästään heikennys.
    Neuvottelin ystävällisen puhelinpalvelun kanssa, jonka kanssa sovimme Sagemcomin vaihdosta välirahalla uuteen Ubee ubc 1303:een. Sen pitäisi handlata useampia laitteita, mutta ei sekään anna kuin 8 ip-osoitetta. Siitäkään ei siis apua, vaan pientä haittaa kun sen palomuuri aiheuttaa netin moninkertaista availua.
    Heikki Vartiainen
  • Heikki: Olisikohan ongelman syy kiinteistön jakoverkossa - en muutakaan keksi. Huoltomiehen olisi tuo kyllä pitänyt havaita.
    Ole uudestaan yhteydessä vikapalveluun.
    PW
  • Heikki: Olethan huomioinnut, että DNA TV:n voi samanaikaisesti olla yhteydessä 5 käyttäjää ja että salattua kanavaa voi kerrallaan katsoa niistä vain 1 käyttäjä.
    Myöskään DNA TV ei sammutettaessa katkaise yhteyttä, vaan se pitää käyttäjän tehdä erikseen. Nuo sammuttamattomat yhteydet vähentävät osaltaan DNA TV:n käytettävissä olevaa yhteysmäärää.
    PW
  • Kiitos tiedosta, mutta en käytä DNA TV:tä. Tosin suoraan Welho-DNA:n kaapelissa ovat telkkarimme sekä projektorimme digiboxi ja kumpikin ethernetin kautta yhteydessä reitittimeen.
    Heikki Vartiainen
  • Heikki: Tarkoitatko reitittimellä modeemin ethernet-portteja vai onko sinulla käytössä sen lisäksi erillinen reititin?
    Normaalisti kai käytetään modeemin 4 ethernet-porttia ja loput wifinä ja modeemi tietenkin reitittävässä tilassa.
    PW
  • Siis modeemin portteja eikä minulla ollut tai erillistä reititintä Sagemcomin eikä UBC:n lisäksi.
    Luotamus DNA:n huoltoon meni kun asentaja ei juuri puhunut eikä mittaillut mitään, vaan vaihtoi rasian sisäkalut ja pani vanhentuneen TC modeemireitittimen Sagemcomin tilalle. Ei edes katsonut miten kävi, vaan poistui ennenkuin nettiyhteys edes aukeni.
    UBC1303:n pitäisi olla DNA:n paras modeemireititin, mutta ei se laatikossakin olevien tietojen mukaan anna kuin samat 8 ip-osoitetta kuin Sagemcom. Käsittääkseni niiden varaukset ovat voimassa 12 tuntia, joten meillä olevien 11 laitteen yhtäaikainen käyttö on mahdotonta DNA:n laiteilla. Jos hankin muun laitteen, vika on taas DNA:n mukaan sisäverkossani. Edellinen kerta maksoi töineen 600€.
    Tilanne on toivoton koska asuntomme on DNA:n kaapeliriippuvainen. DNA ei kanna vastuuta toimimattomuudesta eikä halua tai osaa selvittää vikaa.

    Heikki Vartiainen
  • Heikki: Olet saanut huonoa palvelua huoltomieheltä. Minäkin taistelin ongelmien kanssa useita kertoja, ennen kuin löytyi asian hallitseva huoltomies, joka sai kiinteistön kaapeliliittymän muutoksen käyntiin. Nyt on toiminut.
    Mitä tarkoitat sillä, että "ei se laatikossakin olevien tietojen mukaan anna kuin samat 8 ip-osoitetta"?
    Pakkauksessa varmaan lukee, että modeemi mahdollistaa 32 kanavan käytön DL-suunnassa ja 8 kanavan käytön UL-suunnassa. Kaikkia noita se ei varmaankaan käytä. Minulla modeemi mahdollistaa 24/8 kanavan käytön, mutta se käyttää vain 20/5 kanavaa.
    Modeemin laitehallinnasta näkee käytettyjen kanavien määrän.
    Kytke 4 laitetta ethernet-liittimiin ja loput Wifi:llä niille taajuuksille, mitä laitteet tukevat.
    11 laitetta ei pitäisi olla mikään ongelma reitittävässä tilassa.
    Katso kanavamäärät laitehallinnasta ja niiden Power-arvot.
    PW
  • Heikki: Huomioi myös, että Wifi ei kanna välttämättä koko huoneiston auetta.
    Modeemi olisi hyvä sijoittaa mahdollisimman keskeiselle paikalle. 2.4 GHz kantama on parempi kuin 5.0 GHz:n kantama. 5.0 GHz:llä yli 100 kanavat kantaa pidemmälle, kuin pienempi numeroiset kanavat. Kiviseinät vaimentavat enemmän kuin kevyet väliseinät. Kannattaa myös varmistaa, että laite tukee käytettyä Wifi taajuutta.
    Kanavat kannattaa laittaa kiinteiksi.
    PW
  • Kiitos vinkeistä,
    Kyllä nuo kantamat ovat kunnossa ja testattu. Riittäisivät hyvin 5GHz:lläkin seinän toiselle puolelle makkariin, mutta asentajan suosituksen mukaan käytän kaikissa viidessä wifissä olevassa laitteessa 2,4GHz:iä. Eroja en huomannut muuta kuin, että 5GHz:llä nopeus tippui jyrkemmin etäisyyden kasvaessa.
    Sagemcomissa luki 24/8 ja uudessa UBC1303:ssa 32/8. Kun av-liikkeen asentaja viritti laitteitani hän katsoi jollain appilla, ettei UBC näytä antavan kuin 8 ip-osoitetta. Siitä yhdistin kasin molempien laitteiden laatikoihin.
    Hän laittoi ethernetisssä olevan Samsungin kirjoittimen kiinteän osoitteen. Muut viisi ethernetissä olevaa laitetta eivät ole kiinteällä osoitteella.
    Heikki Vartiainen
  • Nuo kanavamäärät eivät ole IP-osoitteita.
    Näinköhän av-liikkeen asentaja on tiennyt mitä teki ja tuo ongelma saattaa johtua siitä.
    Oletko katsonut laitehallinnasta noiden kanavien arvoja?
    PW
  • Reitittävässä tilassa modeemi saa operaattorilta yhden (1) julkisen IP-osoitteen (siltaavassa tilassa 5 julkista IP-osoitetta).
    Reitittävässä tilassa modeemi antaa oman sisäisen IP-osoitteensa (NAT) kullekin laitteelle. Toivottavasti av-asentaja on kirjoittimelle antanut kiinteän IP-osoitteen modeemin jakamista IP-osoitteista.
    Sagemcom:ssa laitehallinnassa Connection välilehti näyttää kanavien arvot - UBC:stä en tiedä, missä ne siellä ovat.
    PW
  • Hei,

    Nuo viestit ovat tallentuneet väärässä järjestyksessä. Edellinen kirjoitukseni oli vastaus PW:n kahteen viimeisimpään viestiin.

    Mielestäni palvelun tai tuotteen ostajan ei kuulu etsiä kaikkien laitteiden manuaaleja ja yrittää rakentaa niistä toimivaa kokonaisuutta. DNA:n kohdalla kysymys on lisäksi siitä että sekä palvelut että laite ovat heidän.

    Eilen joku DNA:n asiakaspalvelun ystävällinen myyjä soitti ja kerroin hänellekin koko stoorin. Hän lähetti minulle DNA:n vanhempien modeemi-reitittimien ohjeet niiden virittämiseksi.
    Ei siis uuden Ubee UBC1303:n, josta olin saanut vain tarpeettoman pikaoppaan verkkoon liittämiseksi. Senhän olin jo lukuisia kertoja tehneenä osannut ilmankin. Eri toimijat pallottelevat vastuuta toisilleen ja antavat ristiriitaisia tietoja ongelman korjaamiseksi.

    DNA:n kehityspäällikkö Olli: Eikö DNA:lta löydy asiantuntevaa asentajaa, joka pystyisi selvittämään vuosia jatkuneen ongelman?
    Onko minun pyydettävä palvelujen ja minulle myydyistä tuotteista riippumaton ulkopuolinen asiantuntija arvioimaan mistä ongelmani johtuvat ja sitten tehdä valitus kuluttajariitalautakunnalle?
    Heikki Vartiainen
  • Nämä modeemien tukemat kanavamäärät eivät liity IP-osoitteisiin vaan kaapeliverkon tekniikkaan. DNA Valokuitu Plus Premium -modeemi UBC1303 kaapelitalouksiin on DOCSIS 3.1 -yhteensopiva ja siksi laite tukee 32/8 kanavaa. Nopeus on kuitenkin sama nykyisillä 1G yhteyksillä kuin DNA Valokuitu Plus -modeemeillakin.

    8 laitteen yhtäaikainen käyttö ei pitäisi olla mikään ongelma modeemille, ilmeisesti nämä kaikki laitteet eivät kuitenkaan ole suoraan yhteydessä modeemiin vaan käytät useampaa laitetta ethernet piuhalla kytkimen avulla? Voisit vielä kokeilla vaihtaa tuon kytkimen paikkaa ethernet porteissa, esim. siirtämällä sen porttiin numero 1 jos tällä olisi vaikutusta tilanteeseen.

    Tilanne on siksi hieman outo, sillä mitään yleistä ongelmaa modeemin kanssa ei ole havaittu, eikä esim. 11 käytössä olevaa laitetta ole mitenkään tavatonta
    DNA Iiro palveluneuvoja
  • Kiitos vastauksesta,
    Muissa huoneissa ethernetissä olevat neljä laitetta ovat 1 portissa kytkimen takana. Varmaan olen joskus kokeillut muitakin portteja.
    Eikö teillä ole asentajaa, joka kykenee selvittämään asiani?
    Heikki Vartiainen
  • Meidän asentajat käyvät korjaamassa mm. talon verkkoa antennirasialle asti, mainitsemasi ongelma jää omaan sisäverkkoon modeemin taakse eikä tässä ikävä kyllä voida asentajaa tilata paikalle selvittämään asiaa. Suoraan viallisten laitteiden osalta huolto tapahtuu lähimmän DNA Kaupan kautta.

    Vaikka kytkimen ei pitäisi vaikuttaa asiaan, onko sinulla mahdollista testata jatkuuko vika ilman kytkintä kun laitteet on yhdistettynä suoraan modeemiin?
    DNA Iiro palveluneuvoja
  • Aivan, pallottelu ja vastuun pakoilu jatkuu.
    Ehkä kannattaisi lukea ajatuksella kaikki tekstit eikä tarjota yksinkertaisinta, jo moneen kertaan kokeiltua ratkaisua.
    Tuo rasiaan asti vastuullisen asentajan hyödyttömästä käynnistä jo kirjoitin. Hän jätti jälkeensä rasian, joka ei ole edes kunnolla kiinni seinässä!
    Ongelmat olivat jo ennen kytkintä!
    Heikki Vartiainen
  • Reitittimen suhteen olet omillasi.
    Oletko kytkenyt modeemista ethernet-kaapelin reititittimen WAN-porttiin?
    Oletko ottanut reitittimestä DHCP:n pois päältä, että saat laitteet samaan verkkon.
    Toimiiko reitittimen takana vain 1 laite? Jos näin, tutki reitittimen asetuksia.
    Eihän reitittimen hallintaan ole sama IP-osoite, kun modeemin laitehallintaan?
    PW
  • DNA:n myymälän asetuksilla ja avattu ainoan mukana olleen pikaohjeen mukaan. Siinä ei ole mitään kertomistasi asioista. Viittaan muilta osin aiemmin kirjoittamaani.
    Heikki
  • Et siis käytä erillistä reititintä?
    Resetoi modeemi, jolloin se asettuu tehdasasetuksille.
    PW
  • Tässä markkinoiden paras ja tehokkain modeemi jos vaan linjasta dataa riittää
    DNA linjaan saa nykyisin kytkeä tämän kuten muutkin hyväksytyt modeemin ksia Ficora huomautti heitä EU ja viestintälakiasioasta joita rikkoivat kieltämällä muut linjaastaan
    Tuolla vaatimuksista lisää.
    https://www.dna.fi/tuki-netti#kiintea

    https://en.avm.de/products/fritzbox/fritzbox-6590-cable/
     pienempi 6490 malli on jähes samaa luokka mutta edullisempi
    Saa kotimaisista ATK-nettikauopoita

    Simppeli juttu
  • Heikki

    Oletko mitannut noita nopeuksia?
    https://www.dna.fi/nopeuden-mittaaminen

    DNA asiantuntija tuolla puhui 1000/100 linjasta josta moni siis maksaa mutta
    todelisuudessa  saa linjan joka tämän sivun mukaan voikin olla 400-800
    nopeudella toimiva eli noissa marginaaleissa sitten ei DNA ota vastuuta vaikka
    maksatkin gigan linjasta.


    Llisää tietoa asioista.
    https://www.viestintavirasto.fi/internetpuhelin/internetinavoimuus.html

    Tekstissä linkkejä aiheen piirissä oleviin eri osa alueisiin.






    Simppeli juttu
  • Moi minulla on dna valokuitu plus f 3686acv2
    routeri ,koska käytän pelikonsolia paljon ja ping suomessa on korkea monessa pelissä ajatelin että meninsin router settingeihin ja laittaisin qos (quality of service) ja priorisoisin laitteen mutta yllätykseni en löytänyt sitä mistään,jos voisitte auttaa arvostaisin
    Joona Keskinen
  • Paljon on asiaa tässä tredissä ja tunnistan Heikin tunteman tuskan. Meillä tuo F-3686AC ollut käytössä puolitoista vuotta ja jatkuva uudellenkäynnistys 2.4 GHz wlan verkon yhteysongelmien takia korpeaa. Kaikki laitteet jotka voitiin kytkeä lan tai wlan 5 GHz verkkoon on niihin kytketty, mutta lasten edulliset läppärit ovat 2.4 GHz verkossa koska ne eivät tue toista taajuutta ja ne eivät saa DHCP kautta ip numeroita uusittua eivätkä pääse nettiin ilman että modeemi buutataan.
    Valitettavasti taitaa olla laitteen ominaisuus eikä vika.
    per
  • per: Mikä ohjelmistoversio modeemissa (viimeisin DNA_3.436.0-T1) ? Oletko koittanut muuttaa 2.4 GHz asetuksia modeemissa? Taajuus kiinteäksi yms.

    PW
  • Siis kanava kiinteäksi. Noita muitakin Disable asetuksia voisi koittaa muuttaa Enableksi ja Aplyä perään.
    PW
  • Per

    Meitä on täällä muutama joka on aktiivisesti seuranntu tätä Aapon Fritz modeemin bannista syntynyttä juttua ja nyt on viestintäviraston päätös olemassa että DNA on toiminut vääri ja lain vastaisesti vaatiessaa Aapoa poistamaan modeminsa linjalta samoin  kuin se etteivät hyväksyneet kuin itse myymiään modemimalleja joka sitten olikin DNA:n pakko poistaa käytännöstä joka selviää jo heidän sivuiltaankin
    Huvittaa vain miten moni aikoiaan muka asiantuntija mollasi Aaponkin kirjoituksia vaikka hän oli alun alkaeenkin ihan oikeassa tuon asiansa suhteen.

    No yhtä kaikki nyt voi siis kuka tahansa hakea kaupasta vaikka tuon kunnon saksalaisvalmiisteisen Fritz 6490 tai lippulaiva 6590 modemin ja kytkeä sen linjaan niin huomaa mikä ero on näillä tuotteilla verrattuna jhohonkin sagecomin purkkiin

    kuitumies
  • Ohjelmaversio täsmää.
    Taajuudeksi on valittu 40 MHz
    Airtime fairness ja OBSS Coexistense ovat käytössä.
    Loki on täynnä seuraavanlaisia merkintöjä:
    Error
     DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-...

    per
  • Joona Keskinen 
    Tämä tieto on ihan DNA dokumenteissa eli jos haluatte enemmän säätöjä
    modeemiin.

    7.4. Sagemcom F-3686AC ja F-3686ACv2
    expert-tilaan kirjautuminen.

    Käyttäjän on mahdollista vaihtaa edistyneempiä asetuksia
    kirjatumalla Sagemcomin asetusisvuille tunnuksella
    expert ja salasanana modeemin S/N numero, joka löytyy
    laitteessa olevasta tarrastaa.

    Huom!
    Älkää sorkkiko säätöjä jos ette tiedä mitä olette tekemässä!
    kuitumies
  • Minulla on valittuna kanavaleveydeksi 40 MHz, mutta Current on edelleen 20 MHz
    Kanavaksi olen valinnut kanavan 1.
    Beamforming Transmission (BFR) on Disabled
    Beamforming Reception (BFE) on Disabled
    Jos kanava on automaatilla, se voi vaihtua satunnaisesti ja aiheuttaa silloin katkoksen.

    PW
  • En pääse Current arvoa säätämään kanavan voi toki laittaa kiinteäksi, mutta käsittääkseni se ei vaikuta ip numeron jakamiseen joka on se ongelma miksi laitetta saa alvariinsa buuttailla
    per
  • Täällä toiminut ihan hyvin reilun vuoden. Kylläkin useimmat talouden laitteet on kytketty toiseen reitittimeen, joka saa yhteytensä Sagemgomin siltaavasta portista. Vaan nyt on Sagencom alkanut kaatua monta kertaa vuorokaudessa, eli jatkuvaa uudelleenkäynnistelyä.
    Injo
  • Selvisihän tuokin vanha juttu lopuksi
    https://tuki.dna.fi/org/dna-fi/d/fritz-boxi-6490/#c3063437

    Law & Order
  • Täällä toiminut ihan hyvin reilun vuoden. Kylläkin useimmat talouden laitteet on kytketty toiseen reitittimeen, joka saa yhteytensä Sagemgomin siltaavasta portista. Vaan nyt on Sagencom alkanut kaatua monta kertaa vuorokaudessa, eli jatkuvaa uudelleenkäynnistelyä.

    -> eikä auta reserointi. Yllä mainittu uusin päivitys sisällä. Täytynee käydä liikkeessä vaihdattamassa laite.
    Injo

Kommentoi tai kirjoita uusi viesti

Nimesi ja viestisi näytetään julkisesti.Sähköpostiosoitettasi ei koskaan näytetä julkisesti.