Siirry uusimpaan kommenttiin
Tämä viesti on vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.

DNA:n verkossa esiintyvät joidenkin laitteiden häiriöt ohjelmatietojen suhteen

Hei!

Joidenkin laitteiden suhteen on tullut tietoomme, että ohjelmatietojen näkymisessä esiintyy tällä hetkellä ongelmia DNA:n verkossa. Tämä on herättänyt paljon keskustelua, joten tässä mahdollisimman tiiviissä ja selkeässä paketissa se mistä on kysymys.

Tämä tiedote ei tarkoita sitä, että asian osalta toimenpiteet olisivat nyt tässä vaan kuten lopussa todetaan jatkaa myös DNA tilanteen ratkomista yhdessä laitevalmistajien kanssa.

Mitä on tehty?

DNA on maaliskuun aikana päivittänyt ohjelmatietojärjestelmän vaiheittain sekä kaapeli-, että antenniverkossaan. Päivityksellä saatiin varmistettua, että kaikkien kanavien ohjelmatiedot saadaan aina ladattua laitteiden ohjelmaoppaaseen. Samassa yhteydessä ohjelmatietojen määrää ja runsautta on lisätty.
Päivityksen yhteydessä on lisätty myös pääkaupunkiseudun ulkopuolen kaapeliverkkoon sekä antenniverkkoon ns. cross carry ominaisuus. Tämän ominaisuuden ansiosta digivastaanottimet saavat kaikkien kanavien ohjelmatiedot ilman, että digivastaanottimella täytyy käydä kaikilla kanavilla erikseen. Tämä ominaisuus on ollut pääkaupunkiseudun kaapeliverkossa käytössä jo vuodesta 2001.
Käytännössä cross carry ominaisuus näkyy siinä, että katsottaessa esim. kanavaa YLE 1 voi samalla selata ohjelmaoppaasta kaikkien kanavien ohjelmatietoja. Ilman ko. ominaisuutta katsoja joutuisi vaihtamaan kanavaa halutessaan nähdä esimerkiksi MTV3:n ohjelmatiedot.

Miksi näin on tehty?

Kanavat toimittavat ohjelmistaan yhä runsaampaa ja rikkaampaa ohjelmatietoa ja DNA haluaa parantaa ohjelmatietojensa laatua. Järjestelmäpäivityksellä varmistetaan se, että DNA:n ohjelmatiedot voivat parantua kattavuudeltaan myös tulevaisuudessa tietojen ja kanavien lisääntyessä.
Ns. cross-carry ominaisuus parantaa ja nopeuttaa ohjelmaoppaan käyttöä merkittävästi. DNA on saanut ominaisuudesta paljon positiivista palautetta ja päättänyt sen takia laajentaa sen käyttöä kaikkiin verkkoihinsa.

Miten muutos on vaikuttanut laitteisiin?

Muutokset ovat täysin standardien mukaiset ja niitä tukevat kaikki Suomessa hyväksyntätestatut laitteet, joissa hyväksyntä on voimassa. Lisätietoa hyväksynnöistä: www.testatutlaitteet.fi. Hyväksyntä laitteissa on voimassa 3 vuotta testauksesta ja hyväksynnän jatkaminen on laitteen maahantuojan vastuulla.
DNA:n tietojen mukaan kaikki laitteet, joissa on voimassaoleva Antenna ja/tai Cable Ready hyväksyntä toimivat täysin normaalisti. Näitä laitteita on suurimmalla osalla katsojista. Uudistuksen yhteydessä on havaittu, että uudistus on aiheuttanut ongelmia joillekin vanhemmille laitteille. Ongelmat näkyvät mm. seuraavasti: Opas voi olla tyhjä, se voi sisältää aukkoja tai latautua hitaasti. Ongelmat johtuvat laitteissa olevan ohjelmiston virheistä. DNA on yhdessä laitteiden maahantuojien kanssa ratkonut ongelmia ja ongelmia on useissa laitteissa saatu jo korjattua ohjelmistopäivityksillä.

DNA:n tämän hetken tietojen mukaan virheellisesti käyttäytyviä laitteita ovat tällä hetkellä:

  • Samsung PS42Q96HCX/FID, ohjelmistoversio T-BDHTDEU00-1010
  • Havaittu ongelma: EPG-käytössä laite hidastuu.
  • Topfiled 5100pvrc, tarkasta ohjelmistoversiosta ei tietoa
  • Havaittu ongelma: Käytettäessä tiiliskivimallista ohjelmaopasta osa ohjelmatiedoista puuttuu. Kun käyttää kanavakohtaista ohjelmaopasta, niin kaikki tiedot ovat saatavilla.
  • Kaon (vanha boksi, tarkkaa mallia ei tiedossa)
  • Sony 5500, viimeisin ohjelmistoversio toimii
  • Handan (vanha boksi, tarkkaa mallia/ohjelmistoversiota ei tiedossa)
  • Havaittu ongelma: EPG-käytössä ikkuna vilkkuu.
  • LA Digital zapper/uusi malli, uusin ohjelmistoversio korjaa ongelman
  • Samsung LE32r86bc, ohjelmistoversiolla ei väliä
  • Havaittu ongelma: EPG ei toimi kunnolla
  • ProCaster PVR-6500C, vanhemmat ohjelmistoversiot saattavat toimia EPG:n osalta paremmin, päivitys vanhempaan versioon on mahdollista, mutta asiakkaan omalla vastuulla.

DNA jatkaa yhteistyötä laitteiden maahantuojien kanssa ongelmien korjaamiseksi. Havaitut ongelmat eivät kuitenkaan estä laitteiden käyttöä ja television katselua vaan pääsääntöisesti heikentävät joltain osin laitteiden käytettävyyttä ohjelmatietojen osalta.

Kommentit

  • Yhtenä ratkaisuehdotuksena meille on esitetty/meiltä on toivottu, että siirtäisimme laajennetun epg-tiedon YLE:n SD-kanavanipusta YLE:n HD-kanavanippuun ja toimia näin mahdollisesti myös muiden SD- ja HD-lähetyksiä tuottavien kanavien osalta.

    Ehdotus on hyvä ja varmasti poistaisikin ongelman ainakin osin ja hetkeksi niiltä käyttäjiltä joilla ongelmia nyt esiintyy. Tässä on kuitenkin kääntöpuolensa sillä laitteet, jotka eivät toimi oikein ovat tietojemme mukaan jo hieman vanhempia laitteita ja merkittävin osa laitteista kaikista laitteista verkossamme toimii. Kuluttajille myydään ja heillä on käytössään myös uusia SD-laitteita (<2-vuotta) ja haluamme heille tarjota parempaa palvelua myös jatkossa. epg-datan määrä tulee tulevaisuudessa lisääntymään kanavamäärien ja tarkempien ohjelmatietojen myötä.

    Lisäksi laitteet, jotka eivät toimi oikein käyttäytyvät eri tavoin. Osassa laitteissa epg-toiminta on heikentynyt mutta muuten laite toimii oikein (Topfield, Handan). Olisi kokonaisuuden kannalta hyvin haastavaa alkaa räätälöimään ohjelmatietoja eri kanavanipuille ja lopulta siirtelemään kanavia eri kanavanippujen välillä lähtökohtana saada tietyn/tiettyjen laitteiden ohjelmatiedot toimimaan oikein huomioiden samalla, että eri laitevalmistajien epg-toteutus on erilainen ja siltä osin muutosten vaikutukset eri laitteisiin erilaiset.

    Suurin osa kanavanipuistamme sisältää sekä SD- että HD-kanavia joten näiltä osin esitetty malli ei edes tuo helpostusta asiaan. Malli heikentää palvelua niiden SD-laitteiden käyttäjien osalta, joilla ne toimivat oikein.

    Ratkaisua ongelmiin tulee siis pääasiassa etsiä niiden laitteiden kautta, joiden toiminnassa häiriöitä on eikä suoraan lähetystekniikan kautta sillä tällä vaikutus aina kaikille käyttäjille. Yksi verkossa tehtävä keino jolla tilannetta voidaan yrittää ratkoa ovat keinot epg-kuorman tasaamiseksi ja tutkimmekin nyt vaihtoehtoja tämän suhteen.

    DNA Jukka ryhmäpäällikkö
  • Jukka, pari tarkennusta ja kysymystä olisi paikallaan johon toivoisin vastausta:

    1. "Tämä ominaisuus on ollut pääkaupunkiseudun kaapeliverkossa käytössä jo vuodesta 2001." => Miten on mahdollista, että laitteet vikaantuivat myös pääkaupunkiseudulla vasta nyt?

    2. "DNA:n tietojen mukaan kaikki laitteet, joissa on voimassaoleva Antenna ja/tai Cable Ready hyväksyntä toimivat täysin normaalisti. " => Miksi testatutlaitteet.fi -sivustolla on kuitenkin Cable Ready hyväksyttynä laitteena Topfield TF5100 PVRc joka ei kuitenkaan toimi? Kuluttaja ei siis pysty luottamaan tuohon listaan ja kun tekään ette suostu toimittamaan listaa toimivista laitteista, niin uuden laitteen ostaminen olisi suoraan sanottuna arpapeliä ja minun tuurillani en tällaiseen Lottoon halua osallistua. Itselläni on vikaantunut kuusi aktiivisessa käytössä olevaa laitetta, eikä näihin yhteenkään ole saatavilla tai tulossa saataville ohjelmistopäivitystä. Siltikään ette suostu korvaamaan tilalle edes yhtä (käytettyä) kahden virittimen tallentavaa laitetta kuten nyt vikaantuneet ovat. Mitä minun kuluttajana nyt siis pitäisi tehdä? Minulla on kuitenkin tilattuna kaksi eri kanavapakettia jotka maksavat useita kymmeniä euroja kuukaudessa, mutta ohjelmatietojen puutteiden takia katsomiset jäävät vähälle.

    3. "Päivityksellä saatiin varmistettua, että kaikkien kanavien ohjelmatiedot saadaan aina ladattua laitteiden ohjelmaoppaaseen." => Tämähän ei pidä paikkaansa muutoin kuin siinä tapauksessa, että laitetta käytetään jossakin vaiheessa jollakin kanavanipun 1 kanavalla, koska muutos on tehty vain tähän kanavanippuun. Pääkaupunkiseudulla tämä tarkoittaa jotakin Ylen SD-kanavaa. Edelleenkin kuitenkin uskon että suurin osa nykyaikaisen HD-laitteen käyttäjiä ei katso Ylen SD-kanavia vaan Ylen HD-kanavia jolloin heidän laitteeseensa ei lataudu kaikkien kanavien ohjelmatiedot, vaan kanavien vaihto EPG-tietojen saamiseksi on edelleen tarpeen. Eikö siis kaikissa kanavanipuissa tulisi olla tämä cross carry -ominaisuus käytössä, että EPG olisi aina käytettävissä kaikilla kanavilla? Vai aiheuttaako tämä ongelmia myös kaikista uusimmissakin laitteissa?

    4. Miksi osa laitteista tulkitsee että EPG:ssä on sama ohjelma, mutta hieman poikkeavilla lähetysajoilla mikäli EPG-signaalissa ei ole mielestänne vikaa? Tämä ongelma havaittu usealla eri merkkisellä laitteella ja ongelmalliset ohjelmat ovat olleet samat, joten kysymys ei voi olla että yksittäinen laite tulkitsisi satunnaisesti ohjelmia väärin.

    5. Voiko EPG-signaalissa olla alueellisia eroja? Muodostetaanko cross carry -signaali jokaisessa maakunnallisessa verkossa erikseen ja esim. kohdan 4 havainnoimaani ongelmaa ei esiinny esim. pääkaupunkiseudulla jossa oletettavasti näitä asioita tutkitte ja selvitätte?

  • Lisätkää listaan myös Topfield CRC-2400, Helsinki, kaapeli.

    Ja lisäkommenttina, ettei tätä koko ajan vääristeltäisi Dnan puolelta: cross carry -ominaisuus ei ole se ongelma; sehän toiminut hyvin jo pitkään.
    Ongelma on pari kolme kuukautta sitten tehty muu muutos EPG:ssä. Keskittykää tähän.

  • Tiedossa ei ole mitään vääristelyä, joten tarkennetaan nyt vielä kokonaisuutta.

    Emme ole kertoneet, että ongelma on vain cross carry -ominaisuudessa.

    Cross carry -ominaisuus on aiheuttanut ongelmia joillekin listan laitteille.

    Keskitymme siis tällä hetkellä asian ratkaisemiseen kaikilta osin.

    Skebu: Tarkennan toivomiasi kohtia hieman myöhemmin.

    DNA Jukka ryhmäpäällikkö
  • http://www.testatutlaitteet.fi/fi/fi_7.html
    listalla on laite: "Topfield TF5100PVRc"

    Tämän viestiketjun aloitusviestissä sanotaan väärin toimiviksi: "Topfiled 5100pvrc, tarkasta ohjelmistoversiosta ei tietoa"

    Onko kyse samasta laitteesta?

    Meidän Topfield TF520PVRc+RJ45, ohjelmaversio 3.99, ostettu helmikuussa 2014, ei myöskään toimi oikein. Juuri tällä hetkellä koitan saada ajastetuksi AVA:lta tiistaina tulevaa Solsidan-jaksoa. EPG näyttää tiistaille 10/06 vain kaksi ohjelmaa:

    10/06 (ti) 00:30-01:30 Remontilla rahoiksi
    10/06 (ti) 01:30-05:58 Yön AVA

    Seuraavaksi on listalla:

    11/06 (Ke) Lääkärit

    Laitteen olen käynnistänyt jo kahdesti tänään uudelleen!

    Kuluttajalla ei ole mitään keinoa selvittää, johtuuko vika DNA:sta, vai viallisesta boksista. Meillä on vain tieto, että jostain syystä yks-kaks meillä kaikilla oli ongelmia.

    Annatte tämän ketjun aloitusviestissä listan laitteista, joilla olisi voinut seurata SD-ohjelmia siihen asti, kunnes SD-lähetykset loppuu (2017?), mutta kiitos DNA:n näin ei ole mahdollista. Teidän jippoilunne vuoksi heidän -- ja minun -- on nyt ostettava uudet SD-laitteet joita ei voi käyttää kuin korkeintaan kolme vuotta!!!

    Testatutlaitteet.fi-listaankaan ei voi luottaa, kun listalla on laite, jonka DNA on juuri toimimattomaksi todennut.

    Näin on hyvä -- vai?

    pekka

  • Minun tietääkseni nykyinen suunnitelma SD-lähetysten loppumiseen on vasta vuonna 2026. UHF-verkkoon HD-lähetykset taisi olla tarkoitus saada 2017, mutta SD jatkaisi rinnalla vielä pitkään.

  • DNA WELHO Jukka: Mistä syntyi tarve "parantaa" palvelua laajentamalla EPG-dataa?

    Asumme vuokrakasarmissa Helsingissä. Onko minulla mahdollisuus vaihtaa operaattoria? Kuinka monella meillä teidän kaapeliin sidotulla kiusatulla on realistinen mahdollisuus valita operaattoria? Ei kai kovinkaan monella. Mistä siis syntyi se kaupallinen tarve laajentaa EPGtä juuri nyt?

  • DNA WELHO Jukka:

    "Miksi näin on tehty?

    Kanavat toimittavat ohjelmistaan yhä runsaampaa ja rikkaampaa ohjelmatietoa ja DNA haluaa parantaa ohjelmatietojensa laatua. Järjestelmäpäivityksellä varmistetaan se, että DNA:n ohjelmatiedot voivat parantua kattavuudeltaan myös tulevaisuudessa tietojen ja kanavien lisääntyessä."

    Kirjoitit näin tuolla heti alussa. Ihmittelen kylläkin sitä "valtavaa" tietomäärän lisäystä EPG:ssä. Monella maksullisella kanavalla EPG tiedot ovat paremminkin supistuneet siitä mitä olivat esim. kesäkuussa 2013 ja esim. MTV Leffa kanavan EPG tiedoissa on täysin utopisia elokuvien kestoaikoja. Johtuvatko tälläiset ongelmat teistä vai kanava yhtiöistä?

    Teknisesti EPG toimii minulla kylläkin paremmin kuin viimevuonna. Kaapeliverkko, Kuopio.

  • Tässä muutama kommentti esiin nostettuihin asioihin ja kysymyksiin liittyen.

    Miksi muutokset on tehty juuri nyt?

    Kuten tämän viestiketjun alussa jo kirjoitin, epg-muutosten taustalla on siis se, että kanavatoimittajien ohjelmaoppaaseen tulevat tiedot lisääntyvät ja monipuolistuvat jatkuvasti. Teknisillä muutoksilla pyrimme vastaamaan tähän tarpeeseen, jotta asiakkaat saisivat palveluistaan kaiken hyödyn irti. Tekniikoiden kehittymisen valitettava kääntöpuoli on se, että tällöin tekniikka myös vanhenee ja tästä voi seurata myös tarve uudistaa laitekantaa.

    Miksi ongelmat alkoivat vasta nyt kun cross carry -ominaisuus on ollut käytössä jo pitkään pääkaupunkiseudulla?

    Epg:n suhteen päivitetyt asiat ovat pitäneet sisällään muutakin kuin vain tämän ominaisuuden laajennuksen.

    Eikö testatutlaitteet.fi -sivustoon voi luottaa?

    Yleisesti listaus sivulla on aivan oikein. Selvitämme mikä on tämän suhteen Topfieldin tilanne ja miksi ristiriitaa tiedossa on. Laitteiden suhteen testaukset ja leima tulee hyväksyttää 3 vuoden välein. Tämä tarkoittaa sitä, että listalal ollut laite voi pudota sieltä pois. Olemme pyytäneet Ficomia lisäämään sivuille tiedon siitä milloin laite on hyväksynnän saanut. Tällä toimenpiteellä kuluttaja ainakin paremmin voisi arvioida laitteita hankintavaiheessa.

    Peku58: Ehditkin kirjoittamaan jo tuonne väliin. Kanavatoimittajien suhteen tilanne ohjelmatietoja ajatellen vaihtelee suurestikin. Suunta on kuitenkin se, että tiedot lisääntyvät ja näiden taakse tulee lisää ominaisuuksia.

    DNA Jukka ryhmäpäällikkö
  • "Epg:n suhteen päivitetyt asiat ovat pitäneet sisällään muutakin kuin vain tämän ominaisuuden laajennuksen."

    No voisiko näitä muita päivitettyjä asioita sitten valaista? Kyllä kuluttajille on koko ajan tullut se käsitys että vika on nimenomaan juuri tässä cross carry -ominaisuudessa koska niin olette tiedottaneet koko ajan. Kyse on siis kuitenkin (myös?) jostakin muustakin. Eli onko mahdollista että se jokin muu muutos onkin ongelmien taustalla ja asia olisi korjattavissa poistamalla tämä? Todistetustihan siis pääkaupunkiseudulla cross carry -toiminnallisuus on toiminut kaikilla ongelmitta useiden vuosien ajan. En siis vieläkään ymmärrä mikä tässä muutoksessa laitteiden toiminnan rikkoi?

  • Voin myös vahvistaa listalle lisättäväksi: Topfield CRC-2400

    Oulu, kaapeli, ohjelmistoversio 1.06

    Maaliskuun loppupuolella alkoi digiboxi resetoimaan ohjelmaopasta selatessa, olen asettanut nauhoitukset aina sieltä ja boxi kaatuu joka kerran tuota tehdessä vähintään kerran. Pikkuhiljaa olen jo oppinut tekemään tätä vain silloin kun ei ole nauhoituksia menossa... Yleensäkin nauhoitusten onnistuminen ja toiminta meni kerralla huonompaan suuntaan tuon ajankohdan jälkeen eli häiriö ei rajoitu pelkästään ohjelmaoppaan käyttöön.

    Maahantuojaan on myös oltu yhteydessä mutta sieltä ei ole vielä tullut mitään tietoa mahdollisista ohjelmistopäivityksistä.

  • Hei Mika,

    Uusin versio CRC-2400 laitteeseen on 1.12. Mutta kannattaa huomata, että joudut alustamaan levyn uudelleen ja millään alle 1.10 versiolla jo levylle tallennetut tallenteen ei näy!

    http://www.topfield.fi/epages/FinTop.sf/fi_FI/?...

    https://www.dropbox.com/sh/lbu5vehukn8yyb0/vl6w...

  • Topfieldin oman kommentin mukaan uusinkaan versio ei kuitenkaan tätä DNAn verkossa esiintyvää ongelmaa korjaa, vai onko sinulla tästä eri kokemus?

    Lisäksi tuo olemassaolevien tallenteiden toimimattomuus on ollut toinen syy miksi päivitys on käytännössä mahdotonta tällä hetkellä.

  • Omassa laitteessa on 1.11 versio ja en ole siinä juuri ongelmia huomannut. Viime ainoina tullut katsottua ja tallennettua sillä laitteella vähemmän (testannut Wbox HD2:sta).
    Silloin aikaisemmin vanhalla versiolla oli sitä ongelmaa, että kaikkia ohjelmatietoja ei laite saanut koskaan ladattua. Nyt en tässä versiossa ole semmoistakaan huomannut. Just katsoin YLE:n HD-kanavilta, että tiedot näkyivät sen normaalin kuusi päivää eteenpäin.
    Normaalikanavien kohdalla (monikanavatilassa) ensi tiistain kohdalla tiedot vain välähtivät hetkeksi näkyviin.
    Yhden kanavan tilassa näkyy SD-kanavatkin koko kuusi täyttä päivää. Käytän ajastamiseen aina tuota yhden kanavan tilaa.
    Eli kokonaan/täydellisesti ei varmaan sitten tämäkään versio toimi. Enkä kyllä ole saanut myllyä kaatumaan EPG:ssä (muistaakseni).

  • Onko kukaan keksinyt keinoa estää jatkuva kaatuilu? Pvr6300c kaatuilee nimittäin useamman kerran päivässä heti sen jälkeen kun dna palautti epgn takaisin siten, että tämäkin laite sen taas ymmärtää. Mutta joitain outoja muutoksia siihen on silti tehty, koska boksi kaatuilee aivan yhtenään. Aluksi tuo kaatuilu ei haitannut, mutta kun sitä näemmä tapahtuu koko ajan ja tallennukset jäävät ns päälle, eikä boksi sammu tallennuksen päätyttyä. Tuntuu nimityäin, ettei laitetta uskalla jättää kotiin vahtimatta!

  • Mitähän on tapahtunut? Meidän bokseissa Tikkurilassa epg on toiminut viime aikoina ihan ok ilman uusia firmware-päivityksiä. Onko dna kuitenkin nöyrtynyt? Ylimielisen Jukan ei kuitenkaan tarvitse vastata...

  • Miksi kaikkien ohjelmien ohjelmatiedot ei näy myöskään DNA:n tv-opas sivustolla? Näyttää puuttuvan myös nämä samat tiedot samaan aikaan epg:ltä.

  • "Miksi kaikkien ohjelmien ohjelmatiedot ei näy myöskään DNA:n tv-opas sivustolla? Näyttää puuttuvan myös nämä samat tiedot samaan aikaan epg:ltä."

    Koska tiedot tulevat kumpaankin paikkaan samasta lähteestä,..
    Jatkuvasti siellä on niitä ongelmia satunnaisilla kanavilla (toisilla useammin kuin toisilla).

    http://tvopas.dna.fi/

  • "Kuten tämän viestiketjun alussa jo kirjoitin, epg-muutosten taustalla on siis se, että kanavatoimittajien ohjelmaoppaaseen tulevat tiedot lisääntyvät ja monipuolistuvat jatkuvasti."

    Ehkä ylimielinen Jukka halusaa selvittää, miksi epg silti toimii muilla operaattoreilla virheettömästi, mutta dna:lla ei?

  • Tälläkin hetkellä tv-opas näyttää noin parinkymmenen kanavan kohdalla "ei ohjelmatietoja saatavilla/ ei lähetystä". Kaikilla noilla kanavilla on lähetys käynnissä ja ohjelmatiedot ei vain näy. Sitten lisäksi on vielä ne kanavat, joilla ei oikeasti ole lähetystä juuri nyt.
    Ei liene ihme, ettei ole tullut vuosiin tilattua mitään maksukanavia, eikä tilanne näytä muuttumisen merkkejä,...

  • Tuolla listassa on myös Handan CV-7800, mutta itselläni on puutteellinen tuo epg, esim. Showtimellä ei ole viikkoon näkynyt mitään ohjelmatietoja ja olen antanut olla minuutinkin tuon epg:n auki, muilta kanavilta puuttuu myös tietoja

  • Juu, Showtime on yksi noista kanavista, joilta tiedot puuttuu tällä hetkellä. Milloinhan DNA alkaisi ymmärtää, etteivät ns. kaikki viat voi johtua asiakkaiden laitteista, kun se järjestelmä ei viikko tolkulla lähetä jolloin kanavalla ohjelmatietoja?

    http://tvopas.dna.fi/

  • Miksi EPG tietoja piti mennä laajentamaan ja monipuolistamaan? Kuka tarvitsee tätä? En minä ainakaan. Ennen oli ihan riittävästi tietoa...vaikkakin monet kuvaukset loppuivat kesken.

    Eikö EPG tiedossa riittäisi nimi, vuosi, genre, ohjaaja, pääosanäyttelijät ?

    Jos lisätietoja kaipaa niin suurimmalla osalla on netti käytössä, telkku.com, iltapulu.fi jne ja sitten imdb jos kaipaa tarkempaa tietoa.

  • Mulla wbox hd2 ohjelma tiedot päin sitä paikkaa,, on koko ajan nettissä kiinni buuttailee vähän väliä.

  • Tuo Showtimen ohjelmatietojen puuttuminen haittaa tallennuksien tekemistä paljon. Pitää nyt katsoa, esim. telkku.fi:ltä ja ajastaa, joka on kömpelöä.

  • sk: iltapulu.fi olisi kyllä kätevä käyttää mutta kun siitä ei löydy kuin MTV kanavat. Itse kaipaisin lähinnä tietoja Showtime ja Discovery Science kanavilta. Muilla katsomillani kanavilla on kyllä riittävästi tietoja.

    DNA/Welho: Miksi teidän tvoppaasta ei löydy tietoja esim. Showtime kanavalta kun kanavan tietoja löytyy kyllä muista ohjelmaoppaista. Vai yritättekö tehdä tvoppaastanne täysin automaattisen jossa näkyy myös tekniikkaa ymmärrättömien tietämättömyys.

    Toivon hartaasti ettei koko epg uudistuksen takana ole TEIDÄN tvopas (tvopas.fi)!

  • Missä DNA:n kaapeliverkon alueella olevassa kaupassa on tallentavia SD-digibokseja kytkettynä päälle niin, että voisin itse käydä kokeilemassa mitkä boksit näyttää 7pv EPG:n?

    Ketjussa http://tuki.dna.fi/org/dna-fi/d/ohjelmatiedot-k... ja http://www.testatutlaitteet.fi/ ei tunnu antavan todellista ja yhteneväistä kuvaa tilanteesta.

    pekka

  • Psi: Ei auta kuin tehdä viestirundi eri liikkeisiin? Kyselin samaa viime vuonna kun olin ostamassa uutta telkkua, enkä mistään löytänyt, ainakaan Kuopiosta. Esim. Gigantissa (Kuopio) tuli kaikki lähetys satelliittikanavien välityksellä liikkeeseen. Eivät tykänneet kyllä muutenkaan DNA:sta.

  • Jukka taitaa olla lomalla mutta etkö edes Anna-Kaisa voi kommentoida mitään moneen esitettyyn kysymykseen/väitteeseen?

  • Vikaa on täällä Espoossakin uudella Sony Bravia W807:lla vuosimallia 2013.

    Viimeksi eilen tuli Sonylta ohjelmistopäivitys, mutta edelleen suurin osa kanavista näyttää vain parin päivän EPG-tiedot, ja joillakin kanavilla ei mitään kuten Discovery. Juhannuksen F1-ajoja Maxilta ei tällä hetkellä pysty ajastamaan ollenkaan, koska TV:n oma tallennus perustuu täysin EPG:n käyttöön.

    Myös EPG-tietojen standardinvastaisuudelle hyvin kranttu VDR-ohjelmisto Linuxissa kärsii nyt myös EPG-tietojen puutteista.
    Samaa vikaa eli jos kanavalla tietoja näkyy niin vain pari kolme päivää eteenpäin. Discoveryn tietoja näkyy jotain tälle päivälle, mutta siinäkin näyttää olevan puutteita välissä. Käytössä on viimeisin stable-versio 2.0.6.

  • Niin näyttää olevan myös Samsung F8005ST hyvin kranttu epg tiedoille. Kohta ei näy enää kuin peruskanavien epg tiedot. Formula-ajot tulevat kyllä uusintanakin monta kertaa mutta kaikkia suoria lähetyksiä ei kylläkään näe uusintoina.

    Onneksi on käytössä myös Netflix ym. Pitää alkaa tosissaan miettimään mistä maksaa!

    ps. Myös Samsungissa näkyy hyvin Yle Areena vaikka Yle tukikin aikaisemmin vain Sony Braviaa.

  • Taitaa nykyisin kaikilla toimia epg hyvin kun kovin hiljaista. Lähes viikon toimimattomuuden jälkeen epg tiedot ovat taas palanneet suht ennalleen, ainakin täällä Kuopion kaapeliverkossa. Hyvää Juhannusta!

  • No, tämä ei ole chat.. joten lienee myöskin turha toistaa itseään papukaijan tavoin. Mutta toistetaan nyt, epg näyttää toimivan suurimmaksi osaksi ok, mutta boksi kaatuu aivan yhtenään. en ole keksinyt, miten vähentää kaatumista. Joten, ei uutta raportoitavaa ollut...

  • No ei ole chat mutta ajattelin kysyä kun on ollut hiljaista. Minulla kyllä toimii taas hyvin, ei minulla ole tosin ollutkaan minkäänlaisia kaatuiluja eikä jumittumista. Nyt on ilmestynyt epg tietoja myös niille kanaville mistä aikaisemmin valitin.

  • Ainoastaan neljä kuukautta piti valittaa, ja DNA "myönsi" ja korjasi viat..

    Ja kas kummaa vanhatkin (dna:n mukaan rikkinäiset) laitteet toimivat taas.

    Paljonkohan saivat uusia laitteita myytyä aivan turhaan..

    Bisnes on kovaa, vai mitä Jukka.

    Lähes kapina tähän vaadittiin, mutta ilmeisesti asiakkaillakin on vielä jonkun verran merkitystä.

  • Jarppa:

    Taitaa olla vielä toiveajattelua kun lähes kaikilla kanavilla epg tiedot loppuvat torstain aamuyöhön (25.6.). Todistaa kylläkin sen jotta vika on joidenkin laitteiden kyvyssä käsitellä suurempia epg tietomääriä.

    Itselläni on kyllä epg tiedot näkyneet hyvin viime vuonna sekä nyt keväällä tehtyjen muutosten jälkeen (6-8 vuorokautta) mutta ei kylläkään nyt kuin kaksi vuorokautta eteenpäin.

  • Kommentoidaanpa pitkästä aikaa: Procasterilla tosiaan nyt ollut tilanne lähes kunnossa noin pari viikkoa. Toki ongelmana se että ohjelmatiedot ovat päivittyneet harvakseltaan ja ovat nyt pitkään loppuneet 25.6 aamuyöhön kuten peku58 kirjoitti. Tätä ennen suurimmassa osassa kanavia katkos taisi olla viime viikon torstaissa tms. kunnes päivittyi taas eteenpäin päivää tai paria ennen kuin ohjelmatiedot olisivat loppuneet.

    Huomiona toteaisin kuitenkin että silloinkin kun edellinen ohjelmatietojen päivitys tapahtui eteenpäin ja kanavilla oli ohjelmatiedot lähes viikko eteenpäin, niin Procasterilla tiedot toimivat myös silloin poislukien kuitenkin SUB joka käyttäytyi samoin kuin silloin kun olen havainnut että ohjelmatiedoissa on jotain päällekkäisyyksiä. Procasterilla kävin läpi kaikki ilmaiset kanavat sekä useat MTV Totalin paketin kanavat ja kaikki olivat tosiaan kunnossa SUBia lukuunottamatta.

    Tämän perusteella uskon siis edelleen että pelkkä tietojen suuri määrä ei selitä kaikkia ongelmia ainakaan kaikissa laitteissa koska itselläni on käytössä useampi Procasterin 6x-sarjan boksi ja EPG toimi tällöinkin kaikissa laitteissa identtisesti. Jokaisessa laitteessa kaikki muut kanavat olivat kunnossa paitsi SUB joka oli rikki jokaisessa. Kyse ei voinut olla siis tilanteesta jossa EPG-tiedot eivät mahtuisi laitteen muistiin ja pudottaisi niitä sen takia satunnaisesti pois vaan vika on ollut SUBin epg-tiedossa (tod. näk. päällekkäisyys, vaikka en päässytkään asiaa varmistamaan). Eilen kaikki kanavat olivat kunnossa aina siihen asti mitä tietoja itse kultakin kanavalta löytyi.

  • Kyllä minullakin on nyt epg tiedot päivittyneet lähes kaikkien maksullisten kanavin osalta 8 vuorokautta eteenpäin mutta ei kylläkään "maksuttomilla" kanavilla, SUB mukaan lukien.

    Procasterilla saattaa olla kysymys siitä jotta laitteet ovat hakeneet saman tiedon MUX1:ltä sekä lisäksi jokaiselta kanavalta erikseen (päällekkäisyys).

    Tietääkseni koko epg:n ideana on katsomis/nauhoitus ajastuksen lisäksi epg tietojen joustavuus sikäli mikäli jos joku ohjelma-aika muuttuu niin tieto siitä välittyy verkkoon reaaliaikaisesti joten myös ajastukset pystyvät siihen reakoimaan. Tähän vedoten epg tiedot pitää tulla lähetyksen mukana reaaliaikaisesti eikä viikon pomsina kerralla.

  • Jahas, epg tiedot sitten päivittyi taas viikoksi eteenpäin. Rullailin Procasterin epg:n kaikki vapaat ja MTV Totalin kanavat läpi koko viikon, niin kunnossa olivat kaikki muut paitsi Yle TV2, Yle FEM, SUB, FOX ja AVA.

    Löytyikö muita Procasterin 6x-sarjan laitteen käyttäjiä? Miten näkyy tiedot teillä? Onko vikaa ja samoissa vai eri kanavissa? Testattu Kuopion kaapelissa.

  • Topfield 5100 ja noilla samoilla kanavilla on myös puutteita

  • Eli toppyn kommentti vain vahvistaa epäilyksiä että pelkkä tietojen suuri määrä ei ole ongelma, vaan joillakin kanavilla on oikeasti epg-tiedossa vikaa (päällekkäisyydet?). Mikäli kyseessä olisi vain ongelma liian suuuresta tietomäärästä, niin eikö vian tulisi ilmetä satunnaisesti eri kanavilla riippuen siitä mitä tietoja kukin laite on ehtinyt lukea sisään ennen kuin niiden muisti on täyttynyt?

  • Eilen Topfieldin EPG oli pitkästä aikaa taas ihan ruvella! Jonkin aikaa se toimikin vähän normaalimmin ilmeisesti Dnan EPG-asetuksissaan tekemien "optimointien" ansiosta. Nyt on sitten ilmeisesti optimoitu lisää!? Yksittäisen asiakkaan kosto elää: MTV Totalin tilaus loppuu kesäkuun lopussa, seuraavaksi irtisanomislistalla on määräaikainen S-paketti ja lopulta maksukortti.

    Kommentteja Dna, missä mennään? Vai ollaanko siellä lomalla? Miksi EPG notkahti taas?

    (Topfield TF5100pvrc hdmi, Helsinki, kaapeli)

  • Boxia kun buuttaa niin välillä näkyy tiedot oikein, mutta kun käy 1 nipun kanavilla, alkaa puuttumaan tietoja. Välillä näkyy vain sen hetkisen ohjelman ja sitä seuraavan ohjelman tiedot. Mulla on topfield 5100 boxissa käytössä plasmaepg joka tallentaa ohjelmatiedot kiintolevylle. Pari kertaa viikossa on buuttausrumba kun haen tiedot manuaalisesti kanava kerrallaan kiintolevylle muistiin. Info näppäimellä näkyy signaalin mukana tuleva tieto, mutta epg:n kautta näkyy kaikki tiedot jotka olen onnistunut tallentamaan levylle.

  • Joo, kyllä mullakin toppy ja handan toimi jo melkein normaalisti, mutta taas viime aikoina on ongelmia ollut ihan vanhaan malliin. Jotain siellä vissiin viritellään. Itse en ole kyllä missään vaiheessa niellyt tuota "suurentunut tietomäärä" -selitystä...

  • Skebu: Minulla toimii kyllä Kuopion kaapeliverkossa kaikki muut paitsi SVT World kanava millä lukee "Ei tietoja" (kanavia näkyy yli 100).

    Joo on taas jotain touhuttu kun Juhannuksen jälkeen hävisi lähes kaikkien kanavien epg tiedot. Nyt ovat sitten palautuneet lähes kaikille kanaville (vähintään 5 vrk:ta eteenpäin).

  • Jotakin hämminkiä on esim. seuraavassa ohjelmassa DNA Welhon kaapelissa:
    Procaster 6300C:
    Yle TV2 tänään 18:02 - 21:00 Yleisurheilun Paavo Nurmen kisat
    Topfield 5100 PVRc:
    18:02 - 21:00 Yleisurheilun Paavo Nurmen kisat
    Topfield crc-1400:
    18:02 - 19:00 Yleisurheilun Paavo Nurmen kisat
    Tämän jälkeen tyhjää 2 tuntia, kunnes seuraava ohjelma 21:00

    Digitan antenniverkossa Procaster 6250T:
    18:02 - 19:00 Yleisurheilun Paavo Nurmen kisat
    19:00 - 19:05 Yle Uutiset
    19:05 - 21:00 Yleisurheilun Paavo Nurmen kisat

    Jännä nähdä kumman verkon ohjelmatiedot pitävät paikkansa? Eli onko urheilun välissä uutislähetys kuten Digitan antenniverkko väittää ja myös DNA:n kaapeliverkon ohjelman kuvaus? Huomioitava myös että tuo Topfield crc-1400 on ihan uusi nykyaikainen laite, mutta silti loistaa nyt kahden tunnin aukko ohjelmatiedoissa.

  • Onpa kyllä jännä nähdä mikä tieto sitten pitää paikkansa. Minulla näkyy epg:ssä TV2:lla 18:02-21:00 Paavo Nurmen kisat, sitten on jalkapalloa 50 minuuttia ja Uutiset 21:50-21:55 ja taas jalkapalloa klo 02:00 asti eri pituisissa pätkissä.

  • Nyt kun ohjelma alkoi myös Topfield 1400 päivittyi näyttämään ohjelman kestoksi 18:02 - 21:00.

    Voihan toki olla että uutisia ei ole välissä ja procasterin antenniversio näyttää vanhaa tietoa, mutta joka tapauksessa jotakin outoa tuossa oli koska uusin boksini väitti vielä ohjelman alkuun asti että välissä on kahden tunnin tauko ilman ohjelmaa.

  • Eipä näkynyt uutisia, DNA:n epg oli ilmeisesti oikeassa ja antenniverkon procasterissa oli vielä muistissa vanha ohjelmatieto.

  • Niin saattoi olla, minulla Uutiset pitivät kyllä kutinsa.

  • Nyt on taas Yle TV2 kunnossa täysin aina ti-ke yöhön asti Procasterilla kun tuo Paavo Nurmen kisat on ohitettu. Sitä ennen ko. kanava oli täysin sekaisin Procasterilla, mutta nyt kun kyseinen ongelmallinen ohjelmatieto on ohitettu eikä se enää näy ohjelmaoppaassa, niin nyt kanavan ohjelmatiedot ovat kunnossa.

    DNA:lta toivoisi selitystä tähän... edelleen.

  • Humax 9200c-kaapeliboxi ja vähän väliä ohjelmaopasta selatessa kaikki katoaa ja kello näytää 03.00 ja palautuu sitten hetken kuluttua.
    Tekee tuota myös ilman epg:n selausta ja siten jatkuvasti jää tallennukset tallentamatta, jos alkamisajankohtana sattuu heittämää kellon tuohon 03.00.

  • Emme nyt ole tehneet mitään muutoksia EPG tietoihin. Osalla kanavista oli viime viikolla ongelmia EPG tiedoissa, esimerkiksi Eurosport kanavalla, mutta muutoksia emme ole tehneet.

  • Nat geo -kanavalla ei näy ohjelmatietoja ollenkaan 🙁

  • National Geographic Channelilta näyttää tosiaan puuttuvan tällä hetkellä ohjelmatiedot kokonaan ja näin on ollut jo jonkin aikaa. Kyseessä on lähetyspään ongelma, josta on ilmoitettu eteen päin jo aiemminkin ja laitoin nyt uudelleen, jotta kanava saa sen mahdollisimman pikaisesti korjattua.

  • Topfield CRC-1400, EPG aiheuttaa välillä laiteen uudelleen käynnistymisen, ja joskus tallennusa aika on usemapi tunti liian pitkä.
    Ohjelmisto versio on uusin 1.12.00, jotain yhteensopimattomuutta ilmeisesti on.

  • Eilinen Morse TV1 22.00 tallennus (Topfield TF520PVRc+RJ45, ohj.ver. 3.99, ostettu helmikuussa 2014) pikselöityi ja ääni pätki. Alkupää tallenuksesta on katsomiskelvotonta. Oliko muilla ongelmia tuon kanssa (Helsingissä).

  • Kyllä siinä lähetyksessä oli pätkimistä alkupuolella eli tuskin johtui boksista sinällään (ainakin HD puolella pätki).
    Tämä siis Helsingissä kaapeliverkossa.
    Muutenkin on ollut noita pätkimisiä jostain syystä ajoittain varsinkin tuossa YLE HD nipun kanavissa. SD versioita tule oikein enää seurattua.

  • Procasterilla (6300c) jatkuu kaatuilut, buuttaillut ja viime aikoina tullu yllämainittua kuvan pikselöitymistä ja äänen pätkimistä. En ole jaksanut enää itse välittää, koskaa selvää on että paska palvelu...@

  • Viimeisen viikon aikana useasti on Ylen hd kanavilla ollut pelkkää mustaa, epg:ssä yleensä vain kolmisen päivää tietoja. Selatessa epg:tä kone buuttaa itsensä jne.
    Topfield CRC1400

  • DNA kaapeli Kuopio, Topfield crc-2400 v. 1.12.00.

    Uusimman ohjelmisto v. 1.12.00 päivityksen jälkeen korjaantui muutama ongelma, tekstitykset pelaavat paremmin, ei kaatuile niin usein.

    Huomasin kuitenkin päivityksen jälkeen mielenkiintoisen ominaisuuden, laite talletti 2-3 viikossa joitakin ohjelmia n. 5 tunnin pätkän. Luulin ensin, että ohjelmisto päivitys oli tuonut uuden ongelman.

    Paripäivää sitten satuin tarkastelemaan talletustietoja, ohjelma MTV3, Wallander, Valokuvaaja, klo 22:33 - 0:27 ja huomasin ristiriidan EPG ohjelmaoppaan ja talletusajan välillä, aikamäärät näyttivät suurin piirtein oikeilta mutta talletusaika oli vähän yli 300 min. Aamulla laite oli tallettanut 5 t 11 min.

    Onko muilla ollut samanlaista ongelmaa ja mistähän tämä voisi johtua?

  • Hei Interno,

    kyllä samansuuntaisia ongelmia on ollut, katso http://tuki.dna.fi/org/dna-fi/d/ohjelmatiedot-k... . Itselläni on sama "vika" MTV Leffa kanavalla jolla usein aamuyöstä noin 04.00 alkavat elokuvat saattavat kestää jopa klo 12.00 asti (8 tuntia) epg tietojen mukaan ja sen mukaanhan laitteet yleensä tekevät epg-ajastetun tallennuksen. Muutenkaan epg tiedot eivät ole vieläkään kunnossa ja lähestulkoonkaan samalla tasolla mitä olivat esim. syyskuussa 2013. Sitä, mitä DNA/Welho on puhunut tietomäärän lisääntymisisenä, en ainakaan minä ole nähnyt mitään lisäystä vaan paremminkin tietomäärä on vähentynyt useillakin kanavilla verrattaessa esim. syyskuuhun 2013.

    Minulla ei ole varsinaisesti digiboxia vaan kaapelikortti on kiinni tv:ssä ja tallennan ulkoiselle kiintolevylle.

    DNA kaapeli, Kuopio

  • Juuri tulee Morse TV1 26.07.2014, Topfield TF520PVRc+RJ45, ohj.ver. 3.99, ostettu helmikuussa 2014 kuva pikselöityy ja ääni pätki.

    Katsotaan nyt suoraan (Topfieldin läpi) Philipsin 32PFL5404H/12 TV:llä, ja silläkin kuvaan tulee vaakasuoria pikselöitynmeitä raitoja ja ääni (sekä tekstitys) pätkii.

    Topfield bootattiin puoli tuntia ennen lähetystä, ja asennettiin mm. kanavat uudestaan.

    Mikä mättää????

  • Onko pikselöinti ongelma vain tuon yhden ohjelman kohdalla, vai jatkuuko se myös muissa ohjelmssa ja mahdollisesti muilla kanavilla?

    Jos ongelma ilmenee vain yhdessä ohjelmassa, suosittelen soittamaan vikapalveluunmme 0800 300 500 silloin kun ongelma esiintyy, niin voimme tarkistaa, onko ohjelma lähete kunnossa vai johtuuko ongelma jostakin muusta.

    Jos pikselöinti jatkuu myös muissa ohjelmissa ja mahdollisesti muilla kanavillakin, tehdasasetusten palautus on jo kokeiltu samoin kuin toimivuus myös toisella laitteella, alkaa olla syytä epäillä, että ongelma on digisovittimelle saapuvassa signaalissa.

    Seinästä digisovittimeen tuleva antennijohto kannattaa tarkistaa ja tarvittaessa uusia. Antennijohdon maksimi suositus pituus on 4m ja vain parikin vuotta vanha antennijohto voi olla vanha johdon laadusta riippuen. Antenniohdossa voi kuoren sisällä olla vaurioita vaikkei niitä päällisin puolin näkyisikään, jos johto on ollut esimerkiksi painuksissa huonekalun alla, eikä antennijohdossa missään tapauksessa saa olla jatkojohtoja, sillä jokainen liitoskohta heikentää saapuvaa signaalia ja voi aiheuttaa erilaisia häiriöitä TV kuvassa.

    Jos uusi antennijohtokaan ei pikselöintiä korjaa, antenniverkossa antennin suuntaus olisi hyvä tarkistaa ja kaapeliverkossa suosittelen olemaan yhetydessä asiakaspalveluun, niin jatkoselvitämme vikaa ja sovimme tarvittaessa kanssasi huoltokäynnistä.

  • Tämä kommentti siirettiin erilliseen viestiin._

  • Helsingissä DiVision VDC8800B, joka löytyy testatutlaitteet.fi vanhentuneena hyväksyttynä, on palvellut meitä kuutisen vuotta. Kuten ketjussa on kerrottu, tänä keväänä ohjelmaopas on alkanut pätkiä.

    Ajoittain toimiva korjaus on ollut ladata EPG manuaalisesti kanavanippukohtaisesti, mutta sekään ei tuota luotettavaa tulosta. Lähikuukaudet tilanne on ollut, että ylihuominen puuttuu lähes kaikilta kanavilta osin tai kokonaan, huominen ja kolmas päivä eteenpäin näkyvät. Muuten tiedoissa on aukkoja erityisesti aamussa ja päivässä, ei niinkään illassa tai yössä.

    Tämä EPG-päivitys tuntuu olevan vähän kuin koko digi-tv-siirtymä eli mennään tekniikan ehdoilla ja epästabiililla tekniikalla välittämättä kuluttajien toiveista tai aiemmasta laitekannasta. Ei minua kiinnosta HD tai 500 kanavaa, haluan vain katsoa joitain satunnaisia ohjelmia. Kuuntelevat jotkut yhä matkaradioitakin ja se on sentään teknisesti täysin mahdollista.

    Asiakaspalvelun hiljaisuudesta päätellen ongelmalle tuskin tapahtuu mitään.

  • Tosiaan edellä kuvattu ongelma ei ole korjaantunut.
    Onko, dna, vielä joitakin korjausyrityksiä luvassa vai annatteko asian vain olla?

  • Katastroofi! Aamulla päivällä ja yöllä.
    Ihmiset korjaavat sateliitit avaruudessa, mutta tästä ongelmasta ei välitetään.

  • Palasin viikko sitten 6 viikon lomalta ja varovasti toivoin jotain parannusta tapahtuneen tähän ohjelmaopas ongelmaan vain todetakseni, että ohjelmatiedot ovat vielä enemmän sekaisin kuin lähtiessäni.

    Useilta kanavilta puuttuvat EPG tiedot kokonaan, joillakin näkyy muutama satunnainen ohjelma, ja kellonajat ovat mitä sattuu. Ohjelmakuvauksissa on myös sekavuuksia ja ihmeellisiä merkkijonoja.

    Paikka siis Pori, ja boxina Topfield tf5100pvrc masterpiece.

    Koska ja miten tämä tuska päättyy!? Tekeekö DNA enää asialle mitään? Vastatkaa olkaa hyvä!

  • Haloo, mahtava dna!
    Pankaapa tämä homma viimein kuntoon, kun lomatkin on nyt varmaan pidetty!
    Asiallisesti kysyn, alamainen asiakkaanne, tullaanko asialle oikeasti tekemään lähiaikoina enää mitään vai yritättekö haudata sen vaikenemalla?
    Pitääkö tästä taas ruveta nostamaan uutta äläkkää?
    Ei se voi olla noin vaikeaa - aikaa teillä on kyllä ollut korjata mokanne.

  • Hei

    Dna on ilmaissut yhdessä toisessa viestiketjussa etteivät tee asian eteen enää mitään. Jos laitteeseen ei löydy asian korjaavaa päivitystä, niin nopein tapa asian korjaamiseksi on hankkia sellainen laite missä epg toimii. Digibokseista en osaa sanoa mutta ainakin Samsung F8005 tv:ssä epg toimii hyvin. Kaikilla kanavilla epg-tiedot näkyvät vähintään 7 vuorokautta eteenpäin.

    Kaapeliverkko, Kuopio

  • Peku58 kirjoitti: "Dna on ilmaissut yhdessä toisessa viestiketjussa etteivät tee asian eteen enää mitään."

    DNA siis toimillaan pakottaa tuhannet kuluttajat hankkimaan uuden digiboxin. Kaikilla ei varmasti ole siihen varaa, ja vaikka olisikin, niin eihän tämä nyt näin voi mennä!

    DNA on kyllä tarjonnut ilmaiseksi perusmatolaatikkoa, mutta ei sellaisella tee mitään kuluttaja joka aktiivisesti tallentaa lähetyksiä.

    Jos DNA tarjoaisi alennuksella tallentavaa boxiaan, niin minä olisin ainakin suhteellisen tyytyväinen ja lopettaisin täällä huutelun. Jostain ihmeen syystä DNA ei kuitenkaan suostu pudottamaan yhtään tallentavan boxinsa hintaa niiden kohdalla, joiden TV:n katselun ovat pilanneet jo maaliskuusta lähtien!

    DNA on PASKA firma, ja palvelupelle Jukka saisi painua hevon v*ttuun!

  • Aika hyvin DNA on kuitenkin päässyt tavoitteeseensa: asialle ei ole tehty mitään kohta puoleen vuoteen ja suurempi kohu on jo laantunut eli asia on DNA:n kannalta onnistuttu lakaisemaan maton alle.

    Vaikea sanoa onko kyseessä ylimielisyys vai ammattitaidottomuus tai näitten yhdistelmä ettei aiheutettua ongelmaa pystytä tai haluta korjata. Palvelupäällikkö Jukka lupaili vastata avoinna oleviin epäselvyyksiin myöhemmin, nyt on kulunut kaksi kuukautta. Mikähän on DNA:n maailmassa myöhemmin? Vuosi, kaksi?

    DNA:n oman selityksen mukaan ohjelmatietojen päivityksessä on kyse muustakin kuin siitä että kanavanippuun 1 on ympätty muidenkin kanavanippujen ohjelmatiedot. Tämä on käynyt myös selväksi sillä ongelmia on muissakin kanavanipuissa vaikka ykköskanavanippua ei olisikaan viritetty eli jotain ongelmaa on tullut myös muihin kanavanippuihin.

    En todellakaan väitä ettei järjestelmiin saisi tehdä mitään muutosta missään vaiheessa ja hyväksyn tehdyt muutokset täysin jos viimeinkin DNA vastaisi kaikkiin aiempien vastauksien epäloogisuuksiin. Tämä pitää siis sisälleen myös sen että kerrotaan tarkalleen mitä on muutettu jo nyt kerrotun lisäksi ja vahvistetaan että tehdyt muutokset ovat standardin mukaisia ja ongelma aiheutuu oikeasti siitä että vanhoissa laitteissa standardia ei ole noudatettu. Mikäli DNA on taas tehnyt standardin vastaisia muutoksia, niin tilanne on palautettava standardin mukaiseksi.

    Mikäli muutokset eivät ole standardin mukaisia, niin DNA:n toiminnassa on mielestäni merkkejä tietoliikenteen- ja tietojärjestelmien häirinnästä ja DNA:n aseman takia tekoa voidaan pitää myös törkeänä.

    Lakipykälät löytyvät esim. linkeistä:
    http://www.laki24.fi/riri-rikokset-tieto_viesti...
    http://www.laki24.fi/riri-rikokset-tieto_viesti...
    http://www.laki24.fi/riri-rikokset-tieto_viesti...
    http://www.laki24.fi/riri-rikokset-tieto_viesti...

    Noissa sanotaan esim.
    "Mikäli henkilö puuttumalla postiliikenteessä taikka tele- tai radioviestinnässä käytettävän laitteen toimintaan, tai, lähettämällä ilkivaltaisessa tarkoituksessa radiolaitteella tai televerkossa häiritseviä viestejä tai muulla vastaavalla tavalla oikeudettomasti estää tai häiritsee postiliikennettä taikka tele- tai radioviestintää, katsotaan hänen syyllistyvän tietoliikenteen häirintään."

    Kyllä se minusta on tele- tai radioviestinnässä käytettävän laitteen häirintää jos laite ei näytä tietoja niin kuin pitäisi, kaatuilee ja jumittaa jatkuvasti sen takia mitä DNA syöttää verkkoon. Ja kyllä se on DNA:n syöttämää tavaraa mikä ongelman aiheuttaa koska sama signaali toisessa verkossa ei aiheuta ongelmia, vaikka kuinka ongelman alussa DNA:n asiakaspalvelijat väittivät että EPG-signaali tulee sellaisenaan ohjelmatoimittajalta ilman että DNA tekee mitään välissä. Digiboksin ohjelmisto on myös itsessään tietojärjestelmä ja DNA:n välittämä data aiheuttaa häiriöitä myös kyseiseen ohjelmistoon joten kyseessä on mielestäni myös tietojärjestelmän häirintä.

    DNA:n kanta on kuitenkin tullut selväksi että asialle ei tehdä mitään koska asiasta valittavien määrä on kuitenkin selvästi niin pieni että DNA:n näkökulmasta asialle ei maksa vaivaa tehdä mitään vaikka kuinka aiemmin kerrottiin että epg-kuorman tasaamiseksi tehtäisiin toimenpiteitä.

    Ei kai meillä maksavilla asiakkailla enää taida olla muuta keinoa kuin muistaa välittää tietoa eteenpäin DNA:n toiminnasta, josko loputkin huomaisivat valittaa asiasta jolloin DNA:llakin toivottavasti ymmärrettäisiin miten paljon käyttäjiä ongelma koskee. Toivottavasti kaikki tietäisivät sitten miten hyvin DNA:lla asiat hoidetaan ja kaikki jotka kynnelle kykenevät muistaisivat äänestää jaloillaan ja lompakoillaan. Mutta kuten jo aiemmin todettua, niin kaapelioperaattoria ei todellakaan pysty vaihtamaan kaikkialla.

  • Eikös koko homma etene ihan käsikirjoituksen mukaan?

    Yleisradio ei halua lähettää enää TV-ohjelmia, vaan kaikki pitäisi katsoa mieluummin heidän Juutuubistaan (Areena). Ylerisradio tuo ja tuottaa ohjelmia, jotka esitetään vain Areenassa. Jos ohjelman TV-lähetys menee munilleen, ei ohjelmaa lähetetä uusintana TV:ssä, vaan lähetys fiksataan Areenassa. Yleisradiossa ei ole enää "virka-ajan" ulkopuolella kai juuri ketään töissä, kuulutuksetkin tulee nauhoitetuina. Jokaisen ohjelman alussa ja lopussa ja joskus keskelläkin on maininta että ohjelma pitäisi katsoa mieluummin netistä. Samoin sotkee tv:n katsomista kaupalliset toimijat. Nykyiset matalaresoluutiolähetykset lopetetaan pikapuolin kokonaan. TV-lähetyksien lähettämisestä Yleisradio joutuu maksamaan ranskalaisomistuksessa olevalle Digitalle, joten TV:n katselun alasajo tuo suoraa taloudellista säästöä.

    DNA on sekä kaapeliverkkoyhtiö että internet-verkko-operaattori. Päivittämällä kaapeliverkon TV-lähetyksiä sellaisiksi, että nykyiset olemassa olevat TV-vastaanottimet ei niiden kanssa pärjää, edesauttaa TV-.kauppiasta. Kauppias saa myytyä todennäköisesti nyt viimeiset erät matalaresoluutiovastaanottimia asiakkaalle, joka ei enää DNA:n säätöjen vuoksi voi katsoa TV-ohjelmia omilla nykyisillä laitteillaan, jotka eivät muuten olisi teknisen käyttöikänsä päässä. Ne joilla ei ole mahdollisuutta ostaa uusia laitteita tai laajakaistaa, tietokonetta, virussuojausta yms. ovat vain tämän käsikirjoituksen väliinputoajia, joista kukaan ei ole kiinnostunut. Kun DNA osaltaan jouduttaa TV:n katsomisen alasajoa, se samalla kiihdyttää ohjelmien katsomista mm. Yleisradion omasta juutuubista, ja Mainos-TV:n Katsomosta. Se vaatii lisää kaistaa, jota DNA myy.

    DNA:n muutokset kaapeliverkossa lienevät standardinmukaisia. Samoin oli Yleisradion tekstityskoon suurentaminen. Valitettavasti digiboksivalmistajat on tehneet meidän markkinoille standardia noudattamattomia laitteita, koska vain Suomessa esimerkiksi osataan lukea tekstityksiä. Koska muiden maiden markkinoilla tätä ominaisuutta ei kaivata lainkaan tehdään meille purkkavirityksiä. Päivittämällä muka yhteensopivien laitteiden listaa http://www.testatutlaitteet.fi on meille saatu myytyä noita purkkavirityksiä muka testattuina laitteina. Nyt myytävät boksit tuskin toimivat DVBc-T1- eli matalaresoluutiolähetysten loppuun asti, sillä varmaankaan mikään niistä testatusta laitteesta, joka listalla on aukottomasti noudattaa DVBc-T1-standardia. Lisäämällä pikku hiljaa ominaisuuksia kaapelilähetteeseen, saadaan nyt myydyt laitteet yhteensopimattomiksi, ja kun ne on kerran myyty ne voidaankin poistaa yhteensopivuuslistalta, Kerran päässyt laite kun ei pysy listalla maailman tappiin, vaikka standardia ei muutettaisikaan.

    Kaikki pelaa itse asiassa siis hämmästyttävän hyvin käsikirjoituksen mukaan. DNA:lle ei tästä käsikirjoituksen seuraamisesta tule juurikaan kuluja, paitsi ehkä yhdestä nörtistä, joka keksii ensi syksyn tai ensi kevään uutuudeksi uusia "parannuksia" lähetteeseen, joiden tiedetään kaatavan nyt markkinoilla olevat boksit, mutta jotka juuri ja juuri ovat standardin sisällä.

    Mikä on kuluttajan osa? Arvatkaapa vaan...

    Kuka ajaisi kuluttajan asiaa? Ei kukaan! Kaikille toimijoille on edellä esitetty toimintamalli parhain. Siksi tästä ei saa toimittajia kiinnostuneiksi televisiossa sen paremmin kuin lehdissäkään, koska nekin haluavat päästä painoprosessista eroon ja suoraan nettijakeluun.

    pekka

  • Mulla topfield 5100 ja tietoja puuttuu. Boxi ei kuitenkaan kaatuile. Kahdella kaverilla sama boxi soneran kaapelissa, ei mitään ongelmia heillä. Eli ongelmat tuskin johtuvat ohjelmatoimittajasta.

  • Dna. Miten se on niin, että "ohjelmantoimittajat" eivät ole vaatineet muita kaapelioperaattoreita toteuttamaan vastaavanlaisia uudistuksia? Onpa se kiva että dna:n asiakkaana saan juuri teiltä runsaampaa ja rikkaampaa ohjelmatietoa sekä näin ollen parempaa ohjelmatietojen laatua? Kiitos että olette edelläkävijöitä!

  • Tämä on jo vitsi, miksi minuun täytyy maksaa, roskaskasta? Selytyksiä on monta, voi voi teidän aparaatissa on varmasti jotain vikaa?
    Dna, tulkaan tänne Sipooseen ja ilm meille missä on vikaa? Jag kan bara säga att ni har haraöron och inte kan lösa problemet. Pengarna bort och så är allting klart!! Dna kuka tai mitä se palvelee? . MONEY!

  • Hej Guy,

    har ni i Sippo antenn eller kapell ansluttning och vilket apparat problemet gäller?

  • Hos oss har vi antenn såsom alla i gläsbygden har i Sibbo. Kanske i Nickby har de varierande system. Kabel tror jag finns inte här i hela byn, inte heller i Immersby där det även förekommer upprepade störningar. (hur vet ni inte det var finns kabel)? Varför betala för att se på en ruta som bara visar sträck och sprakningar. Under och mirakel nu har vi haft ett par dagar litet mindre störningar. Men betalar man skall det även funka perfekt! annars kan ni glömma gläsbygden och sälja bara tlll dem där ert system funkar.
    Slut på diskussionen, jag har fått tillräckligt, vet inte ni var felet ligger så kan inte jag heller hjälpa, men inte är jag glad att betala för skräp.Det begriper ni väl?

  • TF 5100pvrc perusboxi on saanut Cable Ready statuksen muistaakseni vuonna 2006 - vilpillisin keinoin.
    Miksi se on vielä listalla, jos siinä ei saisi olla yli 3 vuotta vanhempia laitteita, ellei statusta maahantuojan toimesta uusita.
    Nykyinen maahantuoja ei tuota laitetta ole koskaan maahantuonut.

    Tiedän, että Topfieldin aikaisempi maahantuoja tarjosi sitä tarkastettavaksi keväällä 2006. Tuolloin laite ei läpäissyt tarkastusta, vaan silloinen maahantuoja toimitti laitteen tarkastettavaksi ohjelmistoversiolla 2.42, jota ei koskaan ole ollut kuluttajille saatavissa (tuolla se hyväksyttiin).
    Sen jälkeen tuohon laitteeseen on tullut monia ohjelmistopäivityksiä. mm. 2.68 versiolla boxi ei toiminut ollenkaan.
    Oman kokemukseni mukaa parhaiten on toiminut 3.16 ohjelmistoversio. 3.40 versiossa ei asetettu selostuskieli pysynyt kuin hetken.

    Minulla on tuon boxin ProCaster klooniversio nyt sen viimeisimmällä 10/2005 ohjelmistolla ja sen EPG toimii ainakin vapailla kanavilla vieläkin.

    Minulla on myös TF CRC-1400 HD boxi ja sen ohjelmaopas käyttäytyy inhottavasti!
    Ohjelmaopasta selatessa, se joskus käynnistyy uudestaan. Sellaista toiminnetta tuossa boxissa ei ole kaukosäätimessä.

  • Täsmennetään vielä, että TF 5100pvrc boxeja on 3 eri mallia.

    • perusboxi, jossa on RF-ulostulo viritetylle kanavalla
    • Masterpeace versio
    • HDMI versio

    Siksi toivoisin, että kun boxista puhutaan, puhuttaisiin sen koko nimellä.

  • Sama TF CRC-1400 HD digilaite on itselläni.
    EPG ei näytä kuin 3-4 päivää ja senkin puutteellisesti, osa kanavista näyttää listauksen jos menee sen viereisellä kanavalla seuraavaan päivään.
    Usein listaus näkyy hetken ja katoaa sitten, odottelukaan ei auta listausta ei silloin saa näkymään muuta kuin sammuttamalla laitteen.
    Monasti TV1:den nauhoituksissa on usean tunnin ajastuksia, huippu taitaa olla 9 tuntia.
    Sattuman varaisesti ohjelmalistauksen selaaminen aiheuttaa laitteen uudelleen käynnistyksen

  • Guy Lönnberg

    Beklagar om problemerna med apparaterna.
    Vi vill gärna hjälpa er att få problemet fixat.

    Vi behöver er exakta adress föratt se om bor ni innom kabel eller antenn område.

    Om ni is kontakta vår kundtjänst per telefon till numret 044 144 044 so kan vi undersöka
    bättre om vad problemet sker.

    Ni kan också skicka email till dnawelho@dna.fi

  • DNA Petra:

    Jag önskar också om Guy berättar exakta adressen och om ni kan dra dit kapelanstlutning.

  • peku58.

    Föratt kunna undersöka om vi kan dra kapelanslutning till er adress uppmanar jag er att
    kontakta vår kundtjänst.

    Via vår kundtjänst får ni detaljerad information om kabelanslutningen.

  • DNA Welho TOTAL OPEN

    Ihan varmasti tulen tilaamaan teiltä maksullisia lisäpalveluita kun olette jo kohta puoli vuotta pyyhkineet anustanne asiakkaiden naamalla. Että terveisiä vain "palvelupäällikkö" Jukalle

  • Samalla linjalla kuin 'Asiakkaan vika?': kaikki Dnan maksulliset lisäpalvelut olen joko jo lopettanut tai tulen lopettamaan.
    Dna on pannassa joitakin vuosia minun osaltani. Tämä välinpitämättömyys ja ylimielisyys ei unohdu.

  • Outoa on,että tämä "vika" on nyt ollut DNA:n tiedossa jo yli puoli vuotta eikä asialle ole tehty yhtään mitään. MIKSI EI?

    EIkö DNA välitä asiakkaistaan yhtään mitään.

    Kai tämä on pakko viedä kuluttaja-asiamiehelle.

  • Ja sitten seuravaksi viestintävirasto.

  • Myös aluehallintovirastolle voi valittaa. Aiheena esim. ympäristönsuojelu. Edelleenkään yhtään fiksua, perusteltua ja asiakkaita INFORMOIVAA syytä DNA ei ole kertonut. Toistellut vain että vanhemmat laitteet ei enään toimi koska he paransivat palvelua. Millä tavalla paransivat ei ole ainakaan minulle selvinnyt. Jukka voi varmaan selventää?

  • Minä ainakin vien tämän asian jo periaatteen vuoksi kuluttuja-asiamiehelle. Vanha hyvin toimiva Topfiled TF5100pvrc hdmi ei toimi tämän DNA:n päivityksen jälkeen. Tilalle tarjotaan sitten digiboksia yhdellä virittimellä ilman tallennusmahdollisuutta. Eli käytännössä boksilla ei tee mitään. Ja boksi jota tarjotaan on vielä käytetty...

    Jos DNA kerrankin toimisi fiksusti, he olisivat tarjonneet alennuksella tallentavaa boxiaan. Tälläiseen ratkaisuun olisin ollut tyytyväinen. Mutta ei, aina pitää jäädä paskan maku suuhun. Otetaan sitten yhteys kuluttaja-asiamieheen.

  • Voisitte kyllä pommittaa myös Viestintävirastoa. He eivät kylläkään pysty tekemään asialle mitään nyt heti mutta voivat vaikuttaa tulevaisuuteen esim. lakimuutoksilla.

    Kohta Vu+ omistaja.

  • Eipä tässä ole mitään lisättävää, kunhan vain lisään jonon jatkoksi, ettei jää epäselväksi ongelmien jatkuminen.

  • Vilkaisinpa testatutlaitteet.fi -suvuille, ja katsoin kuinka monta Cable Ready -laitetta (SD) on hyväksi havaittu.Tasan yksi!

    Mikä on testatulaitteet.fi-sivuston tarkoitus? Jos mulle riittää toimiva SD-tarkkuuden tallennus, jotta saan tallenteet siirrettyä laittesta toiseen, niin mulle ei ole nyt oikeasti siis mitään tarjolla!

    Millaista testausta nämä testiyritykset tekee? Kuinka tieteellistä se on? Testataanko laitteet standardia vastaan, vai katsooko joku että kyllä se nyt ainakin näyttää muutamalla kanavalla tällä nyt asennetulla softaversiolla tomivan? Miksi testituloksessa ei näy laitteen ohjelmaversiota? Kuinka testitulos voi vanhentua kolmessa vuodessa, jos standardi ei ole muuttunut? Jos laite on HD-laite ei ole mitään tarvetta estää SD-lähetysten siirtoa tallentimesta toiselle? Sepä vaan ei onnistu kai millään HD-tallentimella. Silti tuo, standardin vastainen, tarkoituksella tehty haitta ei liene peruste HD-tallentimen hylkäämiselle.

    ##

    DNA ei ole vieläkään pystynyt perustelemaan miksi heillä oli tarve muuttaa lähetettä, sillä kaapeliverkon käyttäjällä ei oletusarvoisesti ole mitään keinoa valita kenenkä kaapelista ohjelmia katsoo.

  • PSi:

    Kyllä löytyy myös sinulle sopiva. Suosittelen tutustumaan esim. Vu+ Duo2 digiboksiin. Voit valita jo ostohetkellä montako kanavaa haluat tallentaa samanaikaisesti sekä kaikki muut SD boksien ominaisuudet kaupanpäälle. Käyttöönotto ei ole kylläkään helpoimmista tapauksista. Suosittelen kyllä (varauksella).

  • PSi:

    Korjaan edellistä. Tarkoitin kanavanippuja en kanavia (tuli kai vanhasta muistista). Siis yhdellä virittimellä voit tallentaa samasta kanavanipusta mitä haluat ja kahdella virittimellä kahdesta ja jne. Vu+ Duo2 sisältää kaksi viritintä vakiona (2x S tai 2x C/T2 virittimet). Lisävirittimiä voi ostaa lisää 2 kpl tarpeen mukaa.

  • Minä olen tehnyt kirjallisen valituksen kuluttajariita lautakuntaan liittyen tähän asiaan kuluttajasuoja-asiamiehen suosituksen mukaan. Katsotaan asiaa sitten uudestaan, kun heiltä tulee päätös. Ei tämä paljoa olisi DNA:lta vaatinut. Jos DNA olisi tarjonnut alennuksella tallentavaa boxiaan, niin minä olisin ollut tyytyväinen. Nyt sen sijaan he tarjosivat tallentavaa boksia alennettuun hintaan, mikä oli korkeampi kuin sen itse muista liikkeistä saan...

  • JK kirjoitti: " Nyt sen sijaan he tarjosivat tallentavaa boksia alennettuun hintaan..."

    Siis tarjottiinko sinulle tallentavaa boxia, vai perusboxia missä ei ole kovalevyä?

  • Halloo. Minä ostin uuden boksin enkä alkanut väittelemään asiasta koska DNA yrittää vain pysyä kehityksessä mukana. Siihen jos jollain ei ole varaa ostaa uutta digiboksia, en minä eikä DNA voi ottaa mitään kantaa.

    Vu+ Duo2, kaapeliverkko Kuopio (ja hyvin toimii, myös EPG)

  • peku58:lle, ei ole siitä kiinni, etteikö olisi varaa

  • Minä ja DNA? Peku58 voisi mennä jakelemaan noita "viisauksiaan" jonnekin minne päivä ei paista.

  • tarkoittaako tämä peku sitä, että yritys voi tehdä mitä teknisiä ratkaisuja ikinä tekeekään vain perustelemalla sen parannuksella (verrattuna mihin?)? jos laitteet eivät toimi parannuksen jälkeen, voi asiakas ostaa uuden ja jos ei ole varaa, niin voivoi... tietääksemme asumme vielä suomi nimisessä valtiossa emmekä ole osa vaikkapa venäjää, vaikka kuopio näyttääkin saavan vaikutteita venäläisestä ilmapiiristä...

    en tiedä miten epg nykyään toimii, koska laite meni mykäksi itselläni kun riittävän monta kertaa ensin jymähti epgtä selatessa ja joutu repimään joka kerta johdon seinästä aina irti. että semmoinen uudistus...

  • Tony. Mulle tarjottiin perusboksia ilman kovalevyä. Eli boksia millä minä en tee mitään. Kuluttajasuoja-asiamies ehdotti, että yritä vielä neuvotella, jos saisin kovalevyllisen boksin hyvitettyyn hintaan. No he tarjosivat hyvitettyyn hintaan Wbox hd2:ta hintaan 399€. Saan sen itse halvemmalla muualta. Eli dna:lla ei ollut mitään halua sopia asiaa. He sanoivat vielä, että heidän lakimiehet sitten katsoo miten tässä käy kun valitus on käsitelty

    Ei tässä ole kyse rahasta. On mulla rahaa ostaa uusi digiboksi. Tässä on kyse periaatteesta. Dna:n suhtautuminen asiakkaisiin on ala-arvoista. Ei asiakkaita saisi kohdella näin huonosti...

  • No juuri noin mullekin suunnilleen DNA:lla sanottiin. Periaatteessa siis myöntävät virheensä, kun jotain hyvitystä tarjoavat (perusboxi), mutta en tee sillä mitään minäkään kun tallennan ohjelmia eri kanavilta joka päivä. Eivät kuitenkaan yhtään tule vastaan tallentavan boxin hinnassa. Ihme tohua! Tämä viittaisi siihen että DNAn tunaroinneista kärsiviä on todella paljon, ja jos antaisivat jollekin periksi niin tieto leviäisi nopeasti jo joutuisivat kohta hyvittämään kaikille tallentavan boxin ja bisnes menisi sitämyöden kiville... Melkein jo toivon että menisi jokatapauksessa!

    Periaatteessa en minäkään mene ostamaan uutta boxia ennenkuin tämä jupakka ratkeaa jotenkin.

  • Eipä näytä dna olevan aiheesta kiinnostunut aiheesta, kun ei "palveluneuvojat" ole enää 2 kuukauteen kommentoinut mitenkään. Vaikka toisaalta; kun ei mitään uutta ole kertoa kuin, että sama leikki jatkuu niin mitäpä sitä vaivautua :-)

  • Joo ei se näitä palveluneuvojia kyllä kiinnosta. No ehkä sitten kun tulee kuluttajariita lautakunnan päätös. Olen saanut heiltä postia, että juttu on lähtenyt eteenpäin. Harmi vain, että siellä on kova ruuhka. Asian käsittelyssä saattaa mennä vuosi. No minä katson tämän jutun periaatteessa loppuun asti, koska DNA:n puolelta ei halua sopia asiaa löytynyt.

  • Sama juttu. Loppuun asti katsotaan. Kärvistelen tämän toimimattoman Topfieldini kanssa ihan jo pelkästään siksi ettei asia pääse unohtumaan.

  • Terveppä taas!

    Kyllä sitä saa kärvistellä ja irvistellä ihan niin kuin itse haluaa. Itse hankin muutama viikko sitten Vu+Duo2 merkkisen digiboksin eikä sen kanssa ole ollut mitään ongelmia EPG:n eikä muunkaan DNA:n palvelun kanssa. Ks. digiboksi ei ole mukana millään listalla mutta toimii hyvin ja monipuolisesti jos ei tarvitse katsoa tai tallentaa maksullisia HD lähetyksiä. Tarvittaessa voin tallentaa HD lähetykset suoraan tv:n kautta.

    Pitäisi varmaan tunnustaa että vika on määrätyissä Topfield bokseissa vaikka ovat muuten saaneetkin suuren suosion.

    Maksan DNA:n palveluista noin 180€ kuukaudessa (maksukanavat+netti+4G).

  • Ongelma on ainkin osittain korjattu Topfield CRC-1400 boxeissa. Laite ei enään kaadu kun epg-selaa. Tuo sattuman varainen liianpitkän tallennusajan ilmestyminen välillä ilmenee, mutta siitä pääsee eroon kun tarkistaa tallentavien ohjelmien listasta ettei ole ylipitkiä tallennus aikoja. Eli kaiketi se vika on laitteen ohjelmistossa, ihmettelen vaan mikseivät saa sitä kuntoon. Päivityksiä kuitenkin on ilmestynyt jo parikin joiden pitäisi dna-kaapelissa olevia kummallisuuksia korjata.

  • Rubertti:

    Ylipitkät tallennusajat eivät ole DNA:n vika vaan se johtuu ohjelmatuottajan omista sähläyksistä. Tämä ilmiö on ihan tavallinen esim. MTV Leffa kanavalla jolla esim. 04.00 alkavan elokuvan kestoksi epg:ssä on ilmoitettu vaikka 5 tuntia jopa enemmän. En tiedä saako sitten ohjelmatuottaja enemmän liksaa kun ohjelmistossa ei ole katkoksia vai johtuuko vain tietojen syöttäjän osaamattomuudesta vai tahallisesta 'kiusanteosta'. Tämä jos mikä on sellainen asia mihin lakisäätäjien pitäisi puuttua koska EPG ja sen luotettavuus on tärkeätä myös sellaisille joilla se toimii.

    Mutta tosiaan järkikäteen, harva leffa kestää yli 2 tuntia.

  • Peku58 puhuu potaskaa. Vikaa esiintyy AINOASTAAN DNAn verkossa ja usean merkkisissä laitteissa. Jollei peku sulla ole tähän keskusteluun annettavaa, niin mene höpisemään jonnekin vertaistukiryhmään.

  • Tuo ylipitkä ajastusaika ei voilla olla mitenkään kiinteänä epg-tiedoissa, koska ohjelma johon tuo ylipitkä ajastusaika tulee, korjaantuu poistamalla ajastus ja ajastamalla uudestaan epg:stä. Mutta niinkuin sanoin se on helppo havaita kun tarkistaa ajastuksen lopuksi ajat.

  • Rubertin viimeiseen viestiin komppaus ja maininta vielä ehkä kymmenennen kerran tälläkin foorumilla että DNA:n EPG:ssä on ohjelmatietoja päällekkäin! Sama ohjelma, mutta hieman poikkeava lähetysaika. Ja tämä oli todettu usealla eri merkkisellä laitteella, jotka kaikki näyttävät saman ohjelman kohdalla samat päällekkäisyydet, mutta tätähän DNA ei suostu myöntämään tai ainakaan virheenä pitämään.

    Varmasti uudempien laitteiden ohjelmistot tai vanhojenkin korjatut ohjelmistot on pistetty ymmärtämään nämä päällekkäisyydet ts. otetaan huomioon vain viimeisimmän aikaleiman ohjelmatieto. Helpoin korjaus tähän olisi kuitenkin varmasti ollut että päällekkäisyydet karsittaisiin DNA:n päässä pois vai liekö taustalla jokin ominaisuus DNA:n omassa Wbox hd2:ssa joka tarvitsee myös vanhan lähetysajan tiedot että osaa päivittää boksilla tehdyt ajastukset käyttämään uutta lähetysaikaa tilanteissa joissa ohjelman lähetysaika on muuttunut alkuperäisen ajastuksen teon jälkeen?

    DNA Welho Palvelupäällikkö Jukka ilmoitti ongelmien syyksi tämän ketjun ensimmäisessä viestissä että pääkaupunkiseudulla jo vuodesta 2001 käytössä ollut cross carry -toiminnallisuus on tuotu myös muiden alueiden verkkoihin. Sitten kun ihmeteltiin miksi ongelmat alkoivat kuitenkin vasta nyt myös pääkaupunkiseudulla vastaus oli että: "Emme ole kertoneet, että ongelma on vain cross carry -ominaisuudessa." ja "Epg:n suhteen päivitetyt asiat ovat pitäneet sisällään muutakin kuin vain tämän ominaisuuden laajennuksen.". Näitä muita päivitettyjä asioita ei kuitenkaan missään vaiheessa ole vaivauduttu tai suostuttu kertomaan. Mikäli syy päällekkäisyyksiin on esim. spekuloimani Wbox hd2:en ajastimien päivitys, niin voisihan sen reilusti myöntää jos tästä on kyse, mutta kun ei suostuta edes myöntämään että päällekkäisiä tietoja on ylipäätään olemassa.

  • Tällä, niin kuin muillakin aiheeseen liittyvillä palstoilla saa ilmaista ihan oman mielipiteensä aiheeseen liittyvissä asioissa.

    Tony: Minulla on kyllä vertaisverkko missä voin keskustella miten ostamaani digiboksia voisi kehittää. Siellä ei kylläkään keskustella toimiiko DNA:n verkkopalvelut vai ei koska se kaikilla toimii, myös EPG (yhtä hyvin otanko sitten tiedot ohjelmalähetteestä vai haenko netistä). Tarvittaessa apua saa myös viikonloppuisin koska toiminta perustuu vapaaehtoistoimintaan eikä kukaan saa palkkaa sen perusteella oliko joku neuvo hyvä tai ei.

    Jatkakaa vain keskustelua, periaatteesta, mutta itselläni kyllä kaikki laitteet toimivat, olivatpa sitten DNA:n verkossa tai ei.

    ps. en voi sille mitään jos joku ottaa nokkiinsa!

  • peku58, iloisesti pihalla jo kohta 6 kk...

  • Ei ole 'Asiakkaan vika' vaan myyjän vika mutta he vain yrittävät saada laitteita myydyksi eivätkä paljon perusta kysellä onko jollain laitteella minkäkinlainen tulevaisuus (eivät välttämättä tiedä itsekkään).

    Joka tapauksessa jos pitää tärkenä miten oma digiboksi toimii niin suosittelen ostamaan vaikka esim. Vu+Duo2 digiboksin, niin sen toimintaan voi vaikuttaa myös itse.

    ps. ei sovellu perus digiboksiksi.

  • Olen ollut pidempään työmatkalla. Nyt kun ole pari päivää täsä ihmetelly niin jotain muutoksia DNA:an päässä on tehty. Olisko JK:n valitus auttanut?

    Kun käynnistät boksin joka on ollut viritettynä kanaville 1-10, niin näillä kanavilla ohjelmaopas toimii suht hyvin. Kanavilla 11-13 ei ollenkaan. Ja sittten taas toisinpäin. Toimii samalla tavalla sekä Handanissa että Topfiieldissä. Maksukanavia en katsele, joten niistä en sano mitään.

    Ja peku58:n ei tarvitse kommentoida vaikka tuli siellä perseen palaakin...

  • Ongelmani koskee Humax PVR-9200C digiboksia ja sen sekoilevaa kellonaikaa. Boksin kellonaika muuttuu satunnaisesti aikaan 2:00 (kesäaikana 3:00), joka aiheuttaa ikävää ohjelmatallennusten sekoilua ja EPG:n ohjelmatietojen katoamista. Ongelma esiintyy ainakin Kuopion DNA kaapeliverkossa. Sitävastoin tätä ongelmaa ei ole missään vaiheessa esiintynyt Joensuun (Elisa) kaapeliverkossa (testattu samalla laitteella).

    Olen kuullut vastaavia tarinoita muiltakin, joten voisiko DNA tehdä asialle jotain?

  • Digiboksin kellonajan heittelyyn ei operaattori juurikaan voi vaikuttaa. Välitämme saapuvat tiedot, kuten epd, kuva, ääni ja kellonaika, eteen päin siinä muodossa kun ne tulevat DNA:lle ja standardeja noudattaen.

    Ongelman ratkaisuksi ehdotan, että tarkastat digiboksin ohjelmistopäivityksen ja teet digiboksille tehdasasetusten palautuksen.

    Myös vanha tai vaurioitunut antennijohto voi vaikuttaa hämmentävilläkin tavoilla saapuvaan signaalin ja sen myötä digiboksin toimintaan. Suosittelen siksi uusimaan varmuuden vuoksi myös seinästä digiboksiin tulevan antennijohdon.

  • Helsingin kaapelissa wbox hd3:lla ei näy National Geographics HD,BBC Brit,BBC Earth ja BBC HD:n Epg tietoja ollenkaan taas vaihteeksi.

Kommentoi tai kirjoita uusi viesti

Nimesi ja viestisi näytetään julkisesti. Sähköpostiosoitettasi ei koskaan näytetä julkisesti.