E-lasku
Harkitsen paperilaskun vaihtoa e-laskuun. Luin e-laskua käsittelevän sivun, mutta siellä on vain ohjeet e-laskun aktivointiin.
Missä näen e-laskun puheluerittelyn ja kuinka pitkään tietoja säilytetään? Voiko laskuja ja laskuerittelyjä tulostaa?
Voiko e-laskun kuukausittain toistuvan eräpäivän valita itse?
Mistä tiedän, että uusi e-lasku on saapunut?
Tuleeko myöhässä olevasta, maksamattomasta e-laskusta samanlainen tekstiviestimuistutus kuin paperilaskusta?
Kiitos.
Missä näen e-laskun puheluerittelyn ja kuinka pitkään tietoja säilytetään? Voiko laskuja ja laskuerittelyjä tulostaa?
Voiko e-laskun kuukausittain toistuvan eräpäivän valita itse?
Mistä tiedän, että uusi e-lasku on saapunut?
Tuleeko myöhässä olevasta, maksamattomasta e-laskusta samanlainen tekstiviestimuistutus kuin paperilaskusta?
Kiitos.
Seuraa viestiä
3
seuraajaa
E-laskun laskuerittely näkyy suoraan verkkopankissasi. Tarvittaessa laskuerittely ja tarkempi tapahtumaerittely löytyvät myös Minun palvelustani. Kaikki tiedostot on mahdollista tarvittaessa tulostaa.
E-laskun erä- ja maksupäivä on ennalta määrätty laskun eräpäivä. Tarvittaessa maksupäivää on mahdollista muuttaa omassa verkkopaknissa, eräpäivän muuttaminen ei ole mahdollista.
Todennäköisesti omasta verkkopankistasi on mahdollista saada ilmotus, kun uusi e-lasku on saapunut. Halutessasi saat myös meiltä ilmoituksen, kun uusi puhelinlasku on lähetetty.
E-laskusta lähetetään maksumuistutukset aivan kuten paperilaskustakin.
Lisätietoa e-laskutuksesta ja tähän liittyvistä käytännön asioista löydät omasta verkkopankistasi.
Mikä on laskuerittelyn ja tarkemman tapahtumaerittelyn ero? Tarkoitin laskuerittelyllä paperilaskuun kuuluvaa laskuerittely nimistä-osaa, jossa näkyy mm. seuraavat tiedot:
kuukausimaksu
puhelut dna:n matkapuhelinliittymiin, puhelut lankaliittymiin, puhelut muihin liittymiin (minuuttimäärä ja hinta)
tekstiviestit dna:n matkapuhelinliittymiin, tekstiviestit muihin liittymiin (kappalemäärä ja hinta)
jne.
Tuleeko tämä sama tieto siis verkkopankkiin? Kysyn, koska en halua käyttää yhtä laskua varten dna:n erikseen sisäänkirjauduttavaa verkkopalvelua verkkopankin lisäksi.
Onko ilmoitus uuden puhelinlaskun lähettämisestä maksullinen? Verkkopankistani voi tilata tekstiviesti-ilmoituksen, mutta se maksaa.
Ilmoitus uuden laskun lähettämisestä on maksuton ja tämän laskutekstiviestin saat kytkettyä päälle puhelinlaskun osalta Minun palvelussani tai asiakaspalvelun kautta.
Vaihdoin pankkia Nordeasta Osuuspankkiin. E-Laskua ei ole tullut elokuulta vielä . Siirtyiköhän uusi tilinumeroni pankinvaihdon yhteydessä?
E-lasku ei siirry automaattisesti pankkia vaihtaessa, vaan tuo vanha e-laskuvaltuutus tulee ensin purkaa vanhassa pankissa ja tämän jälkeen tilata uusi e-lasku uudelle tilille.
Löydät laskusi tarvittaessa pdf-muodossa myös Minun palvelustani https://minunpalveluni.dna.fi.
Kannattaa tarkastaa verkkopankista e-laskusopimukset, että tiedot ovat siellä oikein. Ohjeet löydät täältä www.dna.fi/elasku
Laskujen suoritusten kirjautumisessa itsepalveluun voi olla viivettä.
Suosittelemme tekemään uudet e-laskusopimukset kun pankki on vaihtunut.
Saat itsepalvelun kautta lähetettyihin viesteihin vastauksen sähköpostitse.
Laskutusvalinnan voit varmistaa asiakaspalvelumme kautta, mikäli käytössä on sähköpostilasku tulee lasku sähköpostiisi, ei tekstiviestise.
jos hlölle tulee elasku, veloittuuko se automaattisesti eräpäivänä hänen tililtään vai onko hänen vielä tehtävä lisätoimintoja jotta lasku maksetaan hänen tililtään eräpäivänä. Esim rouva x (eläkeläinen ja muistisairas) on saanut ilmoituksen tekstiviestinä että elasku tullut verkkopankkiinsa ja eräpvä 27.12.2018. Mitä toimia hänen on tehtävä? Hänellä on verkkopankkitunnukset, mutta ovat käyttämättömänä "piirongin laatikossa" koska ei osaa käyttää verkkopankkia. Säännölliset muut laskut ovat hänellä suoraveloituksena. Pitäisikö puhlaskusta tehdä suoraveloitussopimus?
Olen toisen asialla, joten laittakaa vastaus spostiini.
t. hl
E-lasku ei veloitu automaattisesti, mikäli asiakas ei ole itse erikseen valinnut verkkopankissa, että haluaa laskuttajan e-laskujen menevän automaattisesti maksuun eräpäivänä. Laskuttajan puolelta emme näe, onko e-laskulla automaattiveloitus, eli tämä pitäisi tarkistaa suoraan asiakkaan verkkopankista.
Todennäköisesti suoritus ei ole kirjautunut oikealle laskulle, mikäli viitenumero on ollut väärä.
Asia voidaan selvittää asiakaspalvelumme kautta.
Ystävällisin terveisin Arja
Puhelinlaskujen kohdalla oikea valinta on juurikin tuo "Matkapuhelinliittymät ja maksuaika". Lisätietoa e-laskun kytkemisestä löytyy osoitteesta dna.fi/elasku