Siirry uusimpaan kommenttiin
Tämä viesti on vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.
Etsimäsi kommentti on joko siirretty toiseen keskusteluun tai poistettu kokonaan.

Ei internet-yhteyttä ja/tai ei kelvollista IP-määritystä

Laite (windows läppäri) sanoo, että yhteys on (verkko näkyy) mutta internetiin ei voida yhdistää. Väittää, että kohteella langaton verkkoyhteys ei ole kelvollista IP-määritystä. Mitä tämä nyt voi olla? Asun uudessa asunnossa Konepajalla ja yhteyksien pitäisi olla priimaa. Päivitin taloyhtiön 10 megan liittymän 100:een. Sama yhteysongelma on vuoron perin molemmissa läppäreissä, välillä puhelimessa ja Pleikkari 3 ei pysty muodostamaan yhteyttä oikein ollenkaan. Myös Elisa Viihde tökkii ajoittain. Eilen sain yhteyden siihen vain langatonta kautta, vaikka on kiinni kaapelillakin (kuten Pleikkarikin). Voiko laitteiden määrä olla jo ongelma (telkkari, 2 läppäriä, 2 kännykkää, iPad, Pleikkari ja Elisa Viihde -boxi) ja jos on, niin mitä sille voi tehdä. Sähkökaapissa on Netgearin N300 wifi-routeri, jonka siis pitäisi jakaa netti.

Kommentit

  • Hei Juha!

    Tämä kuulostaa siltä että sinulta vain loppuu laajakaistayhteydelle määritellyt 5 IP osoitetta kesken. Ongelman voi kiertää asettamalla reitittimen siltaavan (bridge) tilan sijasta reitittävään (router, nat mode) tilaan, jolloin kaikki laitteet ovat reitittimen IP osoitteen takana ja laitteita voi olla käytössä niin paljon kuin reititin vain tukee.
    DNA Iiro palveluneuvoja
  • Kiitos neuvosta. Tuo pitäisi ilmeisesti tehdä reitittimen asetuksista? Yritin loggautua sinne mutta sivu ilmoittaa:"You are not connected to your Router’s WiFi network. To access routerlogin.net, your device must be connected to your Router’s WiFi network. Check your current connection and try again." Eli pitääkö tämä muutos sitten  tehdä jonkun muun tai jotain muuta kautta? Itse reitittimessähän ei ole mitään kytkintä moiseen.
  • @Juha M.

    Hmmm....

    Kyllä siinä Netgearissa näyttäisi olevan neljä LAN-porttia , joten kytke tietokone ethernetillä reitittimen LAN-porttiin ja kirjaudu sen hallintaan.

    https://www.netgear.com/home/products/networking/wifi-routers/wnr2000.aspx#tab-techspecs
  • Tulipa vielä mieleen , että jos se Netgear on siltaavassa tilassa (bridge mode), niin sen hallintaan ei välttämättä pääse ennenkuin se on pakotettu reitittävään tilaan. Se tapahtuu useimmissa laitteissa resetoimalla laite oletusasetuksiin. Itselläni ei ole ko. purkkia ja tämä on vain arvailua.
  • Joo, kytkin läppärin kaapelilla reitittimeen mutta edelleen herjaa, että ei ole kelvollista IP-määritystä. Pitääpä kokeilla tuota resetointia seuraavaksi tai irrottaa vaikka sitä ennen kaikki muut laitteet kaapeleista tai wifistä ja yrittää sitten.
  • Mistäköhän valikosta tuo siltaava tila muutetaan? Pääsin nyt reitittimen hallintaan mutta en löydä tuollaista valikkoa? Löytysikö helpommin englanniksi 😉 ?
  • Netgearin N300 WNR3500L manuaalin mukaan sen alkuperaisastusten palautus palauttaa sen reitittävään tilaan. Laitteen ohjeessa kerrotaan että nollauksen voi tehdä painamalla sen takapaneelissa olevaa reset-nappia seitsemän sekuntia. Mutta ainahan sille voi myös yrittää tehdä perinteisen 30/30/30 resetin.

    Muista nollauksen jälkeen suojata langaton verkko.

    Jos ongelma jatkuu vielä nollauksen jälkeenkin, alkaa se käydä mielenkiintoiseksi. Voisit esimerkiksi tarkistaa ettei verkossasi ole ylimääräisiä DHCP-palvelimia tai laitteita jotka on asetettu jakamaan internet-yhteyttä.

  • Jees. Resetoinnilla sain ongelmat loppumaan ja kaikki haluamani laitteet verkkoon. Kiitos vinkeistä.

Kommentoi tai kirjoita uusi viesti

Nimesi ja viestisi näytetään julkisesti.Sähköpostiosoitettasi ei koskaan näytetä julkisesti.