Siirry uusimpaan kommenttiin
Etsimäsi kommentti on joko siirretty toiseen keskusteluun tai poistettu kokonaan.

F-3686AC: LAN ja WLAN yhteysongelmat (windows 10 Home)

Apuja kaivataan...Talouteen tuli uusi HP:n läppäri Windows 10 Home käyttöjärjestelmällä ja käyttöönotto alkanut lievästi sanottuna takkuamaan, kun ei saa LAN eikä WLAN yhteyttä toimimaan niin kuin sen tulisi toimia.
Ongelmat ilmenee näin:
- Jos laitan läppärin WLANin päälle, niin yhteys toimii jonkun aikaa, kunnes WLAN pätkäsee eikä toimi uudelleen ellei F-3686AC kaapelimodeemia käytä virrattomana.

- Jos laitan verkkokaapelin kiinni koneeseen, niin windows 10 sanoo, että yhteys on olemassa, mutta se ei ole luotettu ("yhteys rajoitettu") eikä kone saa LAN verkon IP-osoitetta itselleen DHCP palvelimelta (ei merkistystä tilanteessa onko läppärin WLAN päällä vai ei). Voi mennä pitkäkin aika ennen kuin kone saa yhtäkkiä itselleen osoitteen sagecomin DHCP palvelimelta. Erikoista on myös se, että vaikka määrittelen kiinteän IPV4 osoitteeen windowsin LAN verkkokortille, niin F-3686AC:n LAN IP ei vastaa eikä F-3686AC suostu reitittämään mitään, kaikki alkaa toimia *mahdollisesti* vain DHCP:n yli jollain hetkellä sattumalta saadulla IP:llä. Sitten, kun yhteys on päällä, niin yhteys saattaa katketa kuin seinään (samaan aikaan huomattu, että myös F-3686AC:n WLAN kaatuu eikä korjaudu kuin käyttämällä kaapelimodeemi virrattomana...kaatuminen huomattu, kun puhelin kadottaa yhteyden WLAN verkkoon).

Tausta tietoja:
- Modeemin firmis on tällä hetkellä: DNA_3.409.1
- Modeemi reitittävässä tilassa (yksi neljästä portista pakotettu siltaavaan tilaan)
- Vain 2.4G WLAN päällä eli 5G WLAN disabloitu

Onko tuolla WLAN pätkinnällä mahdollisesti yhteys muidenkin ilmoittelemiin WLAN pätkintä ongelmiin, joiden piti käsittääkseni korjautua "DNA_3.409.1" firmiksen yhteydessä? Ja onko ongelma paljon syvemmällä systeemissä, kun koko LAN reititys kaatuu WiFi AP:n kaatumisen yhteydessä? Onko kaapelimodeemin DHCP-palvelin rikki?

Kommentit

  • Moi Soutman,

    Pari kyssäriä:
    -Toistuuko vika muila laitteilla? Onko myös muita Windows 10 koneita mahdollista kokeilla?
    -Jos poistat ko. Windows 10 koneen lähiverkosta, toimivatko muut laitteet ok?
    -Korjautuuko ongelma jos Sagemin resetoi?
    -Mikä on Windows 10 koneen softaversionumero ja onko verkkokortin ajurit päivitetty?
    Olli Kehityspäällikkö
  • Hei Mokkulamies!

    - Ei ole kuin yksi windows kone koko taloudessa (muut tietokoneet Linux koneita) eli ainut windows 10 kone kyseessä.
    - Kaatuilua tapahtunut myös ennen, kuin uusi läppäri tuli ja kaatuilu on täysin sattuman varaista.
    - En ole vielä ehtinyt kokeilla resetointia, mutta koska modeemi kaatui juuri äsken viimeksi (huom: wifi etc valot jää päälle, mutta esim. edes linux koneet eivät saa DHCP:lta IP-osoitetta), mutta menee seuraavaksi työlistalle.

    -  Mistä näen tuon softaversionumero tiedon windows 10 koneessa? Sen tiedän, että koneessa on Realtekin GBe family Controller integroituna emolevylle.

    Lisäksi: En tiedä onko asiaan suoranainen liittyvää, mutta modeemin SNMP logissa (admin kautta katsottuna, muutenhan modeemin SNMP:hen ei kait pääse edes käsiksi..) eilis (24.8.2017) illalta kaatuilin aikoihin (muistaakseni) ja tältä päivää (25.8.2017) on seuraavanlaisia merkintöjä:



    Ei hyvä, kun Warning ja Error tason ilmoituksia logissa!

  • Kun menet modeemin laitehallintaan, avautuvalla sivulla on ohjelmistoversio mainittu.
    Resetoi modeemi, painamalla kynällä tms. modeemin pohassa olevaa reset-reikää n. 30 sekunnin ajan.
    Virheitä tuntuu logiin tulevan roppakaupalla.
    Päivitä verkkokortin aurit.
    Katso modeemin laitehallinnasta connection välilehdeltä DS- ja US Power-arvot.
    Niitä pitäisi olla DS puolella 20 kpl ja arvot ± 8 dBmV välillä. Vastaavasti US arvoja pitäisi olla 5 kpl ja arvojen alle 50 dBmV.
  • Moro,
    Tätä on nyt seurattu ja tutkittu jokusen päivän ajan. Windows 10 koneesta on päivitetty kaikki mitä pystyy; Wlan, Ethernet, Bluetooth etc. -> Ei vaikutusta kokonais tilanteeseen.

    Modeemi kippaa nurin täysin sattumanvaraisesti. Yleensä silloin jos verkossa on kiinni langattomia laitteita (riippumatta siitä, onko kyse läppäristä, tabletista vai puhelimesta). Aina kun modeemi kippaa (verkko kaatuu -> modeemi buuttaa (yleensä jonkun ajan päästä automaattisesti tai sitten ei ole aikaa odotella ja käytän laitteen itse käsin virrattomana), niin SNMP Event Logiin tulee samanlaisia jo aikasemmin postatun screenshotin mukaisia ilmoituksia: TLV11 - unrecognized OID, Missing BP Configuration Settings TLV Type, DHCP Warning - non critical field invalid in response. Voisiko DNA Tuki ottaa kantaa tähän asiaan, että onko modeemi mahdollisesti rikki, softa hajalla, vai mistä on kyse?

    Jos ongelmat ei ala poistua, niin pakko alkaa harkita erillisen toimivan reititinlaitteen lisäämistä verkkoon ja kokeilla/toivoa, että sagecom pysyisi pystyssä siltaavassa tilassa, mutta vielä en ole valmis luovuttamaan, kun DNA pakkonaittaa sagecomiin, niin kyllä laitteen tulee toimia siten, kun sitä asiakkaille markkinoidaan "out of box" ratkaisuna.

    @PW: DS / US -arvot alla kuvissa; pitäisi olla ihan OK. Vaimentumien arvot eivät oikein voi olla tuon parempia, kun tässä rivaritaloyhtiössämme on kaapeloinnit mallia 1981 eli 800-ketjuverkko ja meidän asunto ketjun viimeinen, niin ~41dB SNR on suorastaan loistava:






  • soutman: Power-arvot näyttävät hyviltä. Mikä ohjelmistoversio modeemissa on?
    Minulla oli vastaavia ongelmia vanhalla ohjelmistoversiolla, mutta nyt 3.409.1:llä ongelmia ei ole ollut (vanhan version aikana käytin erillistä reititintä - en enää).

    Vika voi myös olla DNA:n kahtiajaossa tai jakoverkon kompponenteissa.
    Minulla on multimediarasia, joten kahtiajakoa en tarvitse, jolloin häiriöetäisyys TV-laitteisiin on riittävä.

    Jos ongelma on helposti todennettavissa, kannattaa tilata huoltokäynti ja näyttää mitä tapahtuu. Kun vika ei ole omissa laitteissa, huoltokäynti on ilmainen.
  • @PW: Kuten tuolla jo alussa kerroin, niin modeemin firmis on tällä hetkellä DNA_3.409.1 eli vissiin uusin mitä oulun verkossa jaetaan (ainakin virallisesti).

    Modeemi on täällä kiinni samaten "multimediarasiassa", eli haaroitin ei aiheuta vaimentumaa. Eikä vaimentumat etc kyllä tule vaikuttaa muutenkaan siihen kaatuileeko koko modeemi tai osa sen toiminnallisuuksista!

    Olen hyvin tietoinen siitä, että miten tämä systeemi toimii eli huoltokäynnit ovat ajan hukkaa. Olin itse aikaisemmin toistakymmentä vuotta IT-alalla töissä (erityisesti verkko ja palvelin puolella), jonka jälkeen kouluttauduin 1-20kV sähköverkkoihin erikoistuen sähköasentajaksi ja opiskelun ohessa suoritin myös automaatioasentajan osa-tutkinnon kiinteistö- ja teollisuusautomaatiosta, niin nää hommat kyllä melko hyvin ymmärryksessä ja siksi uskonkin vahvasti, että vika on itse sagecomin modeemissa eikä DNA:n verkossa tai asuntomme kaapeloinnissa.

  • Tänne hieman päivitystä: muutin 3686AC:n siltaavaan tilaan (modeemin oma wifi myös pois päältä) ja loitoin erillisen reitittimen (EdgeRouter X) ja ongelmat loppui windows 10 koneen kanssa kuin seinään.
  • Hei,

    Minulla on juurikin samat ongelmat ja SNMP Event Log näyttää täysin samalta (erroria ja criticalia pukkaa...). Kannattaako suosiolla vaihtaa palveluntarjoajaa vai onko tähän joku muu ratkaisu kuin hommata lisälaitteita...?
    Niklas Vainionpää
  • Ensimmäisenä kannattaa koittaa resettiä ja katsoa Connection arvot (Power).
    PW

Kommentoi tai kirjoita uusi viesti

Nimesi ja viestisi näytetään julkisesti.Sähköpostiosoitettasi ei koskaan näytetä julkisesti.