Etsimäsi kommentti on joko siirretty toiseen keskusteluun tai poistettu kokonaan.

Hidas nopeus hyvästä signaalista huolimatta (DNA Kotinetti 4G)

Vastikään hankittu DNA Kotinetti 4G (laitteena ZTE MF286, ohjelmiston versio B02 eli ilmeisesti viimeisin ennen kuin DNA:n jo julkaisema B04 on lopullisesti jakelussa) ei anna täysistä signaalipalkeista huolimatta kuin noin max. 15 megan nopeuden (mitattu Speedtestillä useaan kertaan iltapäivän-illan aikana), vaikka sijainti, maaseudusta huolimatta, on DNA:n kuuluvuuskartan mukaan keskellä 4G LTE 1800 -aluetta. Verkko on lukittu suositusten mukaisesti "Vain 4G" -asetukseen (Automaattinen -asetuksen valinta vaikuttaa korkeintaan nopeutta laskevasti). Onko tämä normaalia sillä toki sitä luulisi, että signaalin voimakkuuden ollessa erinomainen myös nopeus olisi lähellä maksimia? Pitäisikö minun kokeilla jotain muuta asetusta kuten esimerkiksi taajuuden lukitsemista 1800MHz:iin (en kokeillut tätä hallintasivuston varoitusten takia)? Voiko Wi-Fi -taajuuden valinnalla (olen suosinut 2,4GHz:n verkkoa, koska omakotitalossa se läpäisee usein paremmin seinät kuin 5GHz:n taajuus, jota ohjekirjassa suositellaan) olla tähän vaikutusta?

Asiasta tekee harmittavan myös se, että hankintatilanteessa DNA Kaupan myyjä kaupitteli kahdella lisäeurolla 50 megan maksimin sijaan 150 megan maksimin 4G-yhteyttä, ja päädyin viimeksi mainittuun ajatellen, että kuuluvuuskartan perusteella ongelmaa ei pitäisi olla. Nyt yhteysnopeus on siis vain n. 10%:ia tuosta maksimista.

Tigerman Ilmoita asiaton sisältö

Kommentit

  • Hei Tigerman!

    Liikkuvanlaajakaistan nopeus riippuu monista tekijöistä kuuluvuuden lisäksi. Esimerkiksi etäisyys tukiasemaan ja muiden käyttäjien määrä verkossa vaikuttavat nopeuteen, kuten myös omassa kotiverkossa olevien laitteiden määrä. Mokkulan asetukset on myös hyvä tarkistaa. Esimerkiksi mainitsemaasi WLAN-verkon lähetyskanavan taajuutta kannattaa kokeilla vaihtaa.

    Jos haluat selvittää asiaa tarkemmin niin suosittelen olemaan yhteydessä suoraan asiakaspalveluumme niin voimme katsoa tilannetta asiakastietojen kanssa, kiitos.

    DNA Hanna palveluneuvoja
  • Ne hallintasivun varoitukset taajuuslukitukseen liittyen ovat täyttä puppua. Jos valitulla taajuudella ei löydy riittävää signaalia eikä yhteyttä mobiiliverkkoon synny, niin aina voi asetukset palauttaa ennalleen tai kokeilla toista taajuutta.

    Mitähän tarkoittaa "erinomainen" signaalivoimakkuus? Löytyykö tuosta ZTE:stä tarkempia signaaliarvoja, joita seuraamalla voisi faktaan perustuen sijoittaa sen laitteen juuri optimikohtaan? Vaikka kuinka käyttöpaikka olisi kuuluvuuskartan mukaan "keskellä parasta aluetta", niin lopulta kuitenkin se optimaalisin laitteen sijoituspaikka tai jopa asento asunnossa voi olla hyvinkin tarkalla (siis senteistä kiinni!).

    mobilisti
  • DNA Hanna: Kiitos vastauksesta. Kokeilin Wi-Fin puolelta 5GHz:n taajuutta, mikä ei auttanut. Olen myös kahlannut aika lailla muutkin asetukset läpi (kokemusta kuitenkin löytyy näiden reitittimien säätämisestä aika paljon), eikä jäljellä ole oikein muuta, kuin kokeilla joko taajuuslukkoa tai sitten vaihtoehtoista sijaintia siitäkin huolimatta, että nykyisessä sijainnissa kaikki signaalipalkkien LED:t palavat. Onneksi tässä on kuitenkin menossa parin viikon kokeilujakso, joten ehtii vielä miettiä, mitä teen.

    mobilisti: En tosiaan ihan mittarimittauksiin perustanut kommenttiani erinomaisesta signaalivoimakkuudesta, vaan ihan raavaasti siihen, kuinka monta signaalipalkkia laite näyttää. Ymmärrän toki maallikkonakin, että signaaliin "optimaalisuuteen" vaikuttaa moni tekijä, mutta luonnollisesti oletan, että jos saan täydet 5/5 signaalipalkkia, niin nopeuden pitäisi olla hieman parempi kuin n. 10% maksimista. Ehkä tämä on 4G-laitteiden/-verkkojen ominaisuus (aiemmin en ole nimittäin käyttänyt) ja toisaalta voihan siitäkin jotain päätellä kun 4G-yhteyksien kohdalla ei anneta mitään vakionopeutta vaan minimi ja maksimi (esim. 5-50 megaa). Jospa kokeilen sitten vielä vaihtoehtoista sijoituspaikkaa täysistä palkeista huolimatta.

    Tigerman
  • Palkit yrittävät kertoa jotain signaalin voimakkuudesta, mutta laadusta ne eivät kerro yhtään mitään.

    Vain ja ainoastaan ne dB-arvot RSSI, RSRP, RSRQ ja SINR todella osoittavat, millainen signaali on voimakkuudeltaan ja laadultaan.

    mobilisti
  • Mobiililaajakaista 4G/3G on jaettua yhteyttä ja sen toimivuus riippuu muista laitteista kotiseutusi tukiasemassa. Vertaa siihen, että hommaat kiinteän laajakaistan 250M nopeudella ja kytket siihen 10 laitetta käyttäen niitä samaan aikaan. 4G-verkossa kannattaa olla 50M-nopeus, koska se täyttyy helpommin ja sitten et maksa turhasta - koska nopeudet ovat teoreettisia. Kuten DNA Hanna sanoi, niin liittymän miniminopeus on 5 Mpbs joka varmaankin kohdallasi ylittyy reippaasti ?

    Kannattaa myös kokeilla 3G verkon toimivuutta.

    Asiakas 50M
  • Kokeile tosiaan sitä 1800 Mhz lukitusta. On hyvin mahdollista, että modeemi lukittuu 800 Mhz taajuuteen, jota on kuitenkin lähes varmasti käyttöpaikassasi tarjolla. 800 Mhz alueella taajuuskaista on vain 10 Mhz, jolloin nopeuskin on puolet 1800 Mhz 20 Mhz taajuuskaistaan verrattuna.
    Ja tosiaan, ne signaalipalkit ovat useimmissa laitteissa vain vitsi. Kertovat jotakin signaalin voimakkuudesta, jolla taas ei ole paljonkaan tekemistä saavutettavan siirtonopeuden kanssa. Eli täydellä signaalin voimakkuudella (RSRP) ei missään nimessä taata sitä, että nopeus on teoreettista maksimia lähellä. Se kun ei muutu, vaikka käyttäjiä olisi tukiaseman alueella paljonkin aiheuttamassa häiriötä signaaliin ja kuluttamassa kapasiteettia.

    kimppikoo
  • Kiitos asiantuntevista vastauksista. Kävin nyt sitten vaihtamassa taajuuslukon arvoksi sen 1800MHz ja nopeus parani huomattavasti, joskin edelleen jäätiin alle 20 megan. Sain tosiaan käyttöönoton yhteydessä himpun verran alle 40 megaa ja tuolloin tietenkin vain yksi iPad oli yhdistettynä laitteeseen. Nyt yhdistettyjä laitteita on vajaa kymmenen, joskin niistä yli puolet ovat virran poissa ja jäljellä olevat tätä iPadia lukuun ottamatta ovat virransäästötilassa. Tapaan myös kaikista laitteista ottaa automaattiset päivitykset yms pois päältä, jotteivat ne itsekseen seikkailisi netissä. En sitten tietenkään siihen ole perehtynyt, että kuinka paljon tuo määrä yhdistettyjä laitteita vaikuttaa nopeuteen riippumatta siitä, kuinka ko laitteet nettiä käyttävät.

    Testasin myös pitää laitetta eri puolilla taloa ikkunoiden välittömässä läheisyydessä, mutta aiempaa testauskohdetta parempaa tulosta en saanut mistään.

    Jätän nyt laitteen asetuksiin "Vain 2,4GHz", "Vain 4G" ja 1800MHz.

    Tokihan asian niinkin voi nähdä, että onhan tämä tähän sijaintiin heittämällä paljon halvempi kuin kiinteä netti (esim. 24 megainen netti, josta tuli ulos max. 15 megaa huoltokäynninkin jälkeen, maksoi 30 euroa kuussa ja on ilmeisesti nyt kalliimpi). Tietenkin tässä nyt voisi vielä säästää viemällä laitteen takaisin DNA Kauppaan kokeilujakson ollessa voimassa ja kinuamalla sen kaksi euroa halvemman ja 100 megaa maksimissa (josta en pääse tässä sijainnissa näköjään ainakaan tällä hetkellä lähellekään nauttimaan) häviävän 4G-netin. Toisaalta ainahan tämän voi pitää siinä toivossa, että kuuluvuudet paranevat ja joka tapauksessa parin vuoden päästä voi kokemuksen syvällä rintaäänellä tehdä paremman päätöksen.

    Tigerman
  • Mitäs @Tigerman laite kertoo SINR -arvoksi, näkyy kun painaa siinä etusivulla "lisätiedot" siitä signaaliarvon alapuolelta. Se kertoisi jo jotain, onko verkossa liikaa häiriötä.

    Purnipsi
  • @Purnipsi Olin itse asiassa juuri tätä tutkailemassa ja vertailemassa, mitä tapahtuu, kun lukitsee taajuuden 800:aan ja 1800:aan ko arvojen suhteen. 800:lla SIRN on n. -10dB:ssä (sig.voimak. -93dBm). 1800:lla SIRN on n. -2dB:sssä (sig.voimak. -108dBm). Tein Speedtestillä testejä ja PING:in suhteen 1800 jää n. 35:een ja 800 menee yli 40:n. Nopeuksien suhteen downloadit ovat suht samat (jäivät näin myöhäisellä ajankohdalla alle 10 megan) mutta uploadissa tuli selkeää eroa 800:n hyväks: 1800:lla jäi muutamaan megaan, 800:lla tuli runsaat 15 megaa.

    Jätin asetuksen 1800:aan paremman SIRN:n takia.

    Tigerman
  • Vai on erinomainen signaalivoimakkuus!

    Kannattanee ensin keskittyä etsimään edes hyvä RSRP (-75 - -85 dBm), jos vaan suinkin jostakin suunnasta sellaisen signaalin saa "kuuluville". Kun signaalivoimakkuus paranee, on myös paremmat edellytykset saada RSRQ- ja SINR-arvot paremmiksi.

    SINR-arvon lisäksi on vähintään yhtä tärkeää tarkkailla myös RSRQ:ta, koska sen ilmaisemat häiriöt ovat päätelaitteen kannalta huomattavasti vaikeampia käsiteltäviä.

    mobilisti
  • Zte ei kerro RSRQ:ta. Tuon Sinr se ilmoittaa negatiivisena lukuna, eli tuo -10 on oikeasti parempi kuin -2.

    Purnipsi
  • Eikä tää LTE niin riippuvainen signaalin voimakkuudesta, häiriöttömyys on tärkeämpi parametri. Maaseudulla, jossa saattaa olla vain yksi 1800MHz solu voi saada jopa 150Mbps vauhteja RSRP ollessa -100 dBm luokkaa, mutta RSRQ -3 dB ja SINR 20 dB.

    Purnipsi
  • Tänä aamuna nopeudet olivat kummallakin taajuudella jo lähellä 20 megaa ja jopa ylikin (LTE 800 oli nopeampi himpun verran). Tulkitsin ilmeisesti tuota SINR-arvoa väärin ja kyllä tuo LTE 800 -puoli on kaikin puoli parempi vaihtoehto, vaikkei LTE 1800 nyt kamalasti sille häviäkään. Kun asettaa taajuudeen käyttämään kaikkia vaihtoehtoja, niin ZTE asettuu kiltisti käyttämään viidellä palkilla LTE 800 -taajuutta, eikä mene LTE 1800:aan, jolle ZTE antaa vain kolme palkkia (toki tässä on käynyt selväksi, ettei noita palkkeja kannata tuijotella). Jätin asetuksen lopulta siihen (kaikkiin taajuuksiin), enkä esim. LTE 800:aan, jos nyt joskus sattuisikin LTE 1800 -puoli pelittämään paremmin.

    Eipä tuo signaali nyt sitten ollutkaan lähellekään erinomaista (pahoittelen maallikon tulkintaani palkkeihin perustuen). Sijainti on Pohjois-Suomessa 30km:iä Oulusta.

    Mennään nyt sitten 6-20 megalla 150 megakaton omaavalla 4G-netillä seuraavat pari vuotta ja lasketaan sitten uusi sopimus siihen 50 megakattoon.

    Kiitos kaikille vastauksista!

    Tigerman
  • Aina poikkeuksiakin löytyy ja heikkokin signaali tulee riittävällä laadulla, mutta mitä heikompi signaali sitä pienemmät häiriöt riittää tekemään signaalista käyttökelvottoman.

    mobilisti
  • Cellmapperista tuli bongattua, että lähin LTE-masto on sijainnissani vajaan 800 metrin päässä. Juuri sen ilmansuunnan ikkunaan ei tullut koitettua sijoittaa laitetta, joten otetaanpa se seuraavaksi projektiksi.

    Tigerman
  • Saisiko apua kun Laitettiin netistä toi vain 4G modi päälle ni unohdettii tarkistaa sen SSID, joten kun yritämme kirjautua siihen emme pääse siihen. Emmekö voi muuttaa asiaa sillä tarvitsemme tuon kyseisen Dna-netin (Jota emme saa toimimaan) jotta pääsemme sinne DNAmokkulasivustolle, mistä voisimme muuttaa sen takaisin 2Ghn (Vaikka haluaisimme sen 4G:n)

    Ärsyyntynyt
  • @Ärsyyntynyt Mokkulaan kirjautumiseen ei vaadita "nettiä", vaan pelkästään WLAN-yhteys eli langaton yhteys (jota voi kontrolloida myös mokkulan fyysisestä painikkeesta, mikäli olisi sen mokkulasivustolla kytkenyt pois päältä) mokkulan ja ohjauslaitteen (tietokone, mobiililaite jne.) välillä. SSID löytynee mokkulan pohjasta ja vaikkei löytyisikään, niin sen erottanee hyvin WLAN-yhteyslistasta (mistä yleensäkin luodaan langattomia yhteyksiä) esim. parhaimman signaalin tai nimen perusteella.

    Tigerman
  • Jep ja jos piuhan laittaa kiinni laitteeseen, niin ei pitäisi olla ongelmia laitteeseen yhdistettäessä. Onhan wifi myös päällä?

    Purnipsi
  • DNA:n 'Verkossa häiriötä' kartalla (https://www.dna.fi/vikatilanteet) ei näyttäisi olevan mitään ongelma-aluetta, vaikka Kempeleen Paiturissa on ollut alentunut datansiirtonopeus jo pian kuukauden? Katso kategoria 'tiedonsiirto heikentynyt 4LTE'.

    Keskinopeus on alueellani enää 3.5-6Mbit/s (ollut vielä vuosi sitten +20), lähetysnopeus 20Mbit/s, eli sigaaleissa ei ole vikaa (maston näkee), kaikki kaista on vain myyty moneen kertaan loppuun.

    Toivottavasti ne uudet tukiasemat saadaan pian pystyyn.

    PS. Voisitte antaa myyntihenkilökunnalle bonukset, asiakkaita jostain syystä vielä riittää.

    Jani Männistö
  • Hei Jani!

    Nopealla diagnoosilla vaikuttaa siltä että alueen käyttäjämäärät verkossa ovat kasvaneet ja sitä myöten laitteesi yhteys heikentynyt. Olethan yhteyssä suoraan asiakaspalveluumme, niin pääsemme katsomaan mikä tuossa oikeasti mättää ja mitä tilanteen parantamiseksi olisi tehtävissä.

    DNA Ida S palveluneuvoja
  • Moi!

    4G kotimokkulani nopeus on usein päivisin ja iltaisin nykyään todella rajoitetun oloinen. Latausnopeus voi hyvinkin jäädä alle 10 Mb/s ja on nyt muutaman tunnin ollut noin 5-7 Mb/s luokkaa, päivisin 15-25 Mb/s. Tätä on jatkunut muistaakseni jo kaksi viikkoa. Maksan 150 Mb/s yhteydestä, yhteydestä jonka täyttä teoreettista nopeutta en tietenkään oleta täyttyvän, mutta tämänhetkinen nopeus tuntuu jo kovin turhauttavankin heikolta suoritukselta, kun kännykkäni Saunalahti 4G 50 Mb/s kuitenkin pystyy tästä samasta paikasta saavuttamaan samaan aikaan yli 35 Mb/s latausnopeuden. Ostaessani liittymän latausnopeus oli 110-130 Mb/s luokkaa ja silloin etsinkin modeemilleni parhaan paikan huoneesta tornia kohti, mutta nyt uuden paikan etsintä tuottaa parhaimmillaan vain marginaalisen parannuksen.

    Kokeiltuna ovat LTE 800 ja 1800, molemmat hyvinkin samantasoisia nykyään vaikka joskus vuosi sitten 1800 olikin johdossa.
    Toni
  • Tarkennus: Sinä maksat 5 Mbit/s nopeudesta. Tämä alin sopimusehdot täyttävä nopeus kerrotaan kyllä sopimusehdoissa, jotka olet alllekirjoituksellasi hyväksynyt. Ylittävä on sitten vain plussaa ja kaupan päällistä.
    kimppikoo
  • Hei Toni!

    Kannattaa olla yhteydessä asiakaspalveluumme jonka kautta tuota voidaan selvittää tarkemmin ja katsoa saataisiinko yhteyden nopeutta paremmaksi.

    Asiakaspalvelu 044 144 044
    ma-pe 8-18
    la 9-16.30

    Palvelemme myös Facebookissa ja Twitterissä
    DNA Ilkka palveluneuvoja
  • Samaa haastetta. 4G verkon nopeus on meillä romahtanut 50 megasta 1 ja välillä 2. Toisinaan saattaa nousta 10 megaan mutta nykyisellään kynnetään hitaammin kuin 3G. Tänään tosin hävisi koko 4G, joten ei tarvitse enää huolehtia nopeudesta... Problem solved :-D
    Jarmo Ainasoja
  • Turun keskustassa nopeudet kans heikentyneet. Noin vuosi sitten kun ostin 4G liittymän tuolla tutulla mf286:lla sai varmasti 40-60MB yleensä yli 60. Viime kuukausina nopeus on laskenut. Nyt puhutaan n. 2 Mt nopeuksista. Lasku ei vielä hyvinvointiani tuhoa mutta suunta on huolestuttava. Kipuraja on siinä 1Mt/s, sitten vaihtuu. Käytän vain kolmos bandia eli 1800mhz jonka olen huomannut toimivan parhaiten. Liekö puhelimet kaapannet 800mhz aika tehokkaasti vai miten. Kennon näen ikkunasta kun se on tuossa viereisen talon katolla ja asun yläkerroksissa. Varmaan täälläkin sama ongelma kuin mitä Jari Männistö sanoi; kaikki kaista on vain myyty moneen kertaan loppuun. Harmi kun tähän asuntoon ei saa kelvollista kiintää yhteyttä. Mobiilit mobiileille, kyllä kuitu pitäisi olla
    Lauri Jussinmäki
  • 1 Mt/s = n.10 Mbit/s, ellet sitten tarkoittanut 1 Mbit/s. Se alittaisi luvatun 5 Mbit/s jatkuvan nopeuden.
    kimppikoo
  • Mitä siellä DNA:lla oikein säädetään? Mulla Hämeenlinnassa 50Mbit/s simmi reitittimessä, alussa nopeus oli noin 12Mbit/s putosi kesän lopulla 1Mbit/s ja pysyy siinä tasasen tappavasti, tuntuu että nopeutta rajoitetaan, koska niin tasan 1Mbit/s vauhdilla junnaa. Lähetysnopeus kuitenkin huitelee tuolla 15Mbit/s vauhdilla.

    Olin yhteydessä tekniseen tukeen, no vastuksen saataa jo jokainen arvata.
    "Ei olla tehty mitään, eikä aiota tehdä asialle mitään"
    KIITOS DNA:n tuki.
    Jos homma ei korjaannu tän kuun loppuun mennessä lähtee liittymät vaihtoon ja julistan teidän loistavan paskaa palvelua joka paikassa, missä palvelusta tulee puhe.
    Markus Laaksonen
  • Hei Markus! Kertomasi mukaan kyse vaikuttaisi enemmänkin vain tukiaseman ruuhkautumiselta, tähän viittaa se että saamasi liittymän lähetysnopeus on normaalia ja latausnopeudet ovat hitaammat.

    Jos yhteysnopeudet eivät yllä luvattuun 5 Mbit/s miniminopeuteen niin näistä vain ilmoitus meidän vikapalveluun p.0800 300 500 verkon jatkosuunnittelua varten
    DNA Iiro palveluneuvoja
  • Jos myytte liittymää, ja lupaatte sille jonkun nopeuden, teidän tehtävä on hoitaa asia, en aio olla enää yhteydessä yhtään mihinkään, tästä on niin monta sähköpostia, vikailmoitusta ja soittoa jo tehty. homman stoppasi tuon teidän teknisen tuen henkilön puheluun syyskuun alussa, "mitään ei olla tehty" no voitteko korjata asiaa? "ei aiota tehdä sielläpäin mitään"

    Kiitos paskasta verkosta, valehtelevasta ja asioista mitään tietämättömistä torimyyjistänne.
    Markus Laaksonen
  • "Jos yhteysnopeudet eivät yllä luvattuun 5 Mbit/s miniminopeuteen niin näistä vain ilmoitus meidän vikapalveluun p.0800 300 500 verkon jatkosuunnittelua varten"

    Eikö se viesti välity tätä kautta, vai onko teillä neuvostoliiton byrogratia siellä DNA:lla?

    Oletteko korjanneet kenenkään tänne tekemien ilmoitusten perusteella yhtään mitään? Minulle riitti se syyskuinen puhelu, pitäkää tunkkinne.
    Markus Laaksonen
  • Siilinjärven keskusta (matkaa tukiasemaan n. 2km), taajuus lukittu 1800MHZ, jossa toimii parjaiten ja tulos on tässä ;
    Download 0.1 Mbps
    Upload 0.7 Mbps
    Koitappa siinä sitten katsoa DNA TV ...... juuei .....
    ZTE286_04
    duck_
  • Aikooko DNA tehdä näille ongelmille mitään?
    Markus Laaksonen
  • Jos yhteysnopeudet eivät yllä luvattuun 5 Mbit/s miniminopeuteen niin näistä vain ilmoitus meidän vikapalveluun p.0800 300 500 jotta voimme selvitää kyseisen liittymän toimintaa.

    Yleisellä tasolla emme voi tutkia tukiaseman tai liittymän toimintaa.
    DNA Iiro palveluneuvoja
  • Ihan turhaa sinne on soitella. DNA:ta ei kiinnosta. Yrityksen ideana on lupailla vaikka kuu taivaalta ja sitten tehdä toteutus mahdollisimman halvalla. Sama pätee kyllä muihinkin operaattoreihin.

    DNA Iiro puhuu ihan mitä sattuu sanoessaan, ettei yleisellä tasolla voi tutkia tukiaseman toimintaa. Kyllä voi ja DNA:n verkonvalvonta tekee sitä jatkuvasti. Ruuhkaiset tukiasemat ovat kyllä tiedossa, mutta asialle ei haluta tehdä mitään, koska se maksaa. Käyttäjän on mahdotonta näyttää toteen tukiaseman vajaa kapasiteetti Viestintävirastolle, joten operaattorit ovat turvassa vakavammilta valitusyrityksiltä.

    Itse tyytymättömänä DNA:n asiakkaana olen soitellut useita kertoa myös tuohon DNA Iiron yllä mainitsemaan numeroon ja myös asiaa käynyt DNA:n liikkeessä narisemassa. Vastaus on aina sama, joka yllä jo mainitaankin. Aina on tarjolla tuota "jatkosuunnittelua", joka on kokemusten perusteella synonyymi sille, että mitään ei oikeasti edes aiota tehdä.

    Omassa kohteessani kärsin hyvin yksinkertaisesta ongelmasta: suuntaani ei ole yhtään solua osoitettu vaan antennien keilat suuntautuvat ohi niin etten ole kunnolla edes sivukeilassa. Tämän minulle vahvisti eräs DNA:n tekninen asiakaspalvelija, vaikka sitä hän todennäköisesti olisi saanut suoraan edes sanoa, siis antennien suuntauksia.

    Tähän naurettavuuteenhan liittyy myös se, että DNA:n mielestä sen tukiasemien sijainnit ovat suuria salaisuuksia ja siksi asiakaspalvelu ei voi tarkkoja tietoja antaa. Naurettavaksi tämän tekee se tosiasia, että antennimastot ovat kauas näkyviä monta kymmentä metriä korkeita tolppia, jotka on myös lisäksi merkitty julkisiin karttoihin. Tuntuu hieman naurettavalta seisoa keskellä pihaa katselemassa kilometrin päässä näkyvää tolppaa ja samalla kuunnella, kuinka DNA asiakaspalvelu selittää tolpan sijainnin olevan suuri salaisuus.

    Lisäksi eri tolpissa sijaitsevien eri operaattorien kaikki antennit ja niiden taajuudet on varsin helppo selvittää kohtuu yksinkertaisella signaalinvoimakkuusmittarilla tai jopa matkapuhelimella.
    Jari Lehto
  • eipä ole paljon eroa vaikka kytkee mokulan langanlliseen verkkoon yli 30 megan ei pääse yle areenaa pystyy katsomaan 2 minuuttia sitten yhteys katkeaa eipä taida30 megaa riittä yle areenan katsomiseen telian asikkaana luvattiin 100 megaa nopeus testi näytti 90 megaa eli aika lähelle luvattua nopeutta pääsi mittasin nopeuden aamulla ja illalla olen käyttänyt nopeuden mittaamiseen kiinteää verkkoa dna verkossa maksimi nopeuden pitäisi olla 150 megaa kauaksi jäädään siitä
    lauri kosunen
  • Vanhemmilla on dna:n ns. 4G-yhteys ja  yhteydellä ei tule kuin max 2,5 megaa, signaalit pomppii edestakaisin. Dna aspan kanssa turinoinnista ei ollut mitään konkreettista hyötyä. Ruuhkainen  verkko mikä ruuhkainen, 5G kuulemma tulee ja poistaa ruuhkat, Hah. Ei taida 5G ensimmäisenä pikkutaajamiin tulla. Kilpailijalle ei hyödytä siirtyä, koska sama homma niiden verkossa. Laskutus kyllä toimii.
    Ei wörki, ei
  • Ketjun aloittajana voisin laittaa tilannepäivitystä... Lähtötilanne on siis se, että laite on Limingassa (kasvava maalaiskunta), lähimpään 4G-mastoon on n. 600-800 metriä ja välissä on pieni metsikkö. Laitteessa on uusin firmis, se on lukittu 4G:hen ja akun avulla etsitty paikka sen ikkunan luota, josta tulee paras signaali (testailin DNA:n omalla "speedtestillä"). Nopeus tuppaa olemaan useimmiten n. 23 megan luokkaa. Öiseen aikaan olen joskus saanut jopa 45-50 megaan väliin osuvan tuloksen ja vastaavasti ruuhkaisina iltapäivinä ja iltoina nopeus on pahimmillaan 2-8 megaan. Löysin sivuston, josta näkyi 4G-keskivertonopeuksia eri operaattorien välillä ko. asuinalueella, ja DNA:n asiakkaat ovat tuntuneet saaneet muita operaattoreita nopeimmat keskiarvot. Netti ei ole pätkinyt ja ainoastaan 4G-boksin (MF286:n) firmis (nythän DNA-tarjoaa ns. A-versiota ko. laitteesta samalla kun selvittää alkuperäisen purkin firmisongelmia) on joissakin tilanteissa ollut ongelmallinen (hukkasi joitakin kuukausia sitten asetukset, jos virta katkesi, uusin firmis saattoi korjata tätä). 

    Omaan tilanteeseen olen ihan tyytyväinen, sillä tunnetusti 4G-sopparin maksiminopeus ei ole yhtä kuin keskivertonopeus tai se nopeus, jonka asiakas tulee saamaan. Netin nopeus on riittänyt omiin käyttötarkoituksiin loistavasti ja hintansa puolesta 4G-netti on huomattavasti halvempi kuin osoitteeseen ainoana vaihtoehtona oleva ADSL-yhteys. Näin jälkikäteen en missään nimessä sitten kuitenkaan ottaisi asiakaspalvelijan ympäripuhumaa 150 megan nettiä parilla lisäeurolla, sillä edes siihen perussopparin 50 megaan ei ole omassa osoitteessa koskaan päästy.
    Tigerman
  • Todennäköisesti olet 800 Mhz verkon piirissä, joten teoreettinen max. nopeus on tämän verkon 5 Mhz taajuuskaistalla 75 Mbit/s. 45-50 Mbit/s tarkoittaa käytännössä, että olet verkossa ainut käyttäjä. Sinänsä operaattorin myynti ei tee mitään väärin, vaikka tarjoaa sinulle 150 Mbit/s maksiminopeuksia mahdollistavaa liittymää. Onhan tuo nopeus jossakin päin operaattorin verkkoa saavutettavissa, kun kyseessä on liikkuvaan käyttöön tarkoitettun palvelu.
    kimppikoo
  • Mulla Asuksen 4G AC55U modeemi/reititin..mistä tuon asetuksissa lukitaan tajuudelle 1800mhz ? Yritin etsiä asetusta, mutta en löytänyt ja amatöörinä en uskaltanut koskea asetuksiin juurikaan.
    Kimpe
  • Tuo Asus 4G-AC55U voi vaatia firmware päivityksen. Taajuuslukitus löytyy vasta firmware versiosta 3.0.0.4.378.8150 alkaen ja vaatii myös LTE modulin firmware päivityksen versioon WWLC040.00.12.M12 tai siitä myöhempään.

    Tästä linkistä saat ladattua uusimman firmware:
    https://www.asus.com/fi/Networking/4G-AC55U/HelpDesk_Download/

    Sen verran todettakoon tuosta päivityksestä, että kannattaa tutustua hommaan huolella tai pyytää joku homman osaava kaveri apuun. Ei se päivitys mikään mahdoton ole, mutta sillä pystyy tekemään laitteesta käyttökelvottoman, jos pahasti mokaa.
    Jari Lehto
  • Hitsaa nämä teidän yhteydet kyllä kohta oikeesti kiinni, linkkiin matkaa muutamia kilometrejä mutta kuuluvuus ihan syvältä. Asiakaspalvelun vastaus hienosti että käyttäjämäärät noussut alueella ja sitä myöten nooeudet heikentynyt no prkl asiakkaidenko vika se on että ei paukut riitä ja silti maksetaan samaa hintaa. Vaihto on enemmän kuin lähellä. Myyjät tulkaa tänne kehumaan miten hyvä on kuuluvuus!!!
    Juha Palkeinen
  • Lähtee "kotimokkula" (MF286) palautukseen ja huomenna alkaa selvittely siitä onnistuuko sopimuksen purkaminen määräaikaisuudesta huolimatta. Sen verran oli luottoa ja kokemusta DNA:n palveluista että menin hölmöyksissäni tekemään kahden vuoden määräaikaisen sopimuksen DNA Supernetti 4G -liittymästä.

    Ennen liittymän vaihtamista (ennen oli DNA Tehonetti 4G eli 50 Mbit liittymä), eli noin viikko sitten, kaikki toimi kuten pitikin, ja nopeudet olivat suurimman osan ajasta lähellä maksimia. Nyt uudella liittymällä, päivällä nopeus käy jopa niinkin alhaalla kuin alle 10 Mbit mutta yöllä/aamuyöstä saatetaan päästä 90 Mbit. Asetuksien kanssa pelleilty tässä viikonlopun ajan ja mokkulaa siirretty paikasta toiseen mutta mikään ei auta. Itse en siis pysty tekemään mitään muuta asian hyväksi kuin muuttamaan unirytmiä niin, että valvon yöt ja nukun päivät, mikäli haluan jollain tavalla hyötyä liittymästä.

    Oudointa tässä asiassa on se, että puhelimessa oleva DNA Rajaton 4G Teho -liittymä toimii tätä viestiä kirjoittaessa todella paljon paremmin (suurimman osan ajasta noin 50 Mbit eli lähellä maksimia) kuin DNA Supernetti 4G, jossa kuitenkin teoreettinen maksiminopeus on 150 Mbit. Uskonkin, että DNA rajoittaa kyseistä liittymää jollain tavalla, asiakkaan tietämättä asiasta. Huomenna alkaa tosiaan asian selvittely ja mahdollisesti määräaikaisen sopimuksen riitauttaminen, mikäli asiaan ei tule selvyyttä. Asiakkaan harhaanjohtamista mm. puhelinmyynnin ja asiakaspalvelun osalta.
    Erkki
  • Jos olet lukenut sopimusehdot, niin 5 Mbit/s on alin jatkuva nopeus mikä on luvattu. 10 megaakin on siis tuplat siihen mistä maksat.
    kimppikoo
  • Sopimusehdot luettu ja olen tietoinen siitä erittäin pienellä tekstillä kirjoitetusta kohdasta jossa miniminopeudeksi luvataan vain 5 Mbit/s, mutta on puhelinmyyjän osalta harhaanjohdatusta sanoa että tarvitsen uuden laitteen uutta liittymää varten, koska entinen laitteeni ei tue "parempaa" taajuutta (2100Mhz), ja että kyseinen uusi liittymä on edellistä nopeampi, kun todellisuudessa uuden liittymän nopeutta rajoitetaan asiakkaan tietämättä ja sitä mainitsematta myyntitilanteessa. Tuosta taajuudesta ei todellisuudessa ole minulle edes mitään hyötyä koska signaali on suhteellisen heikko, mutta myyjä unohti tämän kertoa. Tässä ei edelleenkään olisi mitään ongelmaa, jos uusi liittymä toimisi yhtä hyvin kuin vanha hitaampi liittymä, mutta minulle kaupiteltiin tätä liittymää nopeampana ja kaikin puolin parempana.

    Kysyin vielä varta vasten että rajoittaako DNA nopeutta esim. tietyn datamäärän ylittyessä tai muussa vastaavanlaisessa tilanteessa ja vastattiin että ei, mutta lukuisten testien ja muiden asiakkaiden palautteen perusteella voidaan jo todeta että jotain mätää tässä on.
    Häiriökartta ei näytä heikentyntyttä tiedonsiirtoa alueellani, mutta onhan tuo nyt aika lailla heikentynyt kun nopeudet ovat tippuneet sieltä ~50Mbit/s tienoilta alle 10Mbit/s. Ja siis testeissä nopeudet kävivät myös alle tuon luvatun viiden megabitin, vaikka lopputulos pomppasi kuitenkin aina vähän sen yli (saattaa olla Speedtest.netin "ominaisuus")

    Varmaan tässä käy taas niin että asiakas on jälleen väärässä ja kustaan silmään kuten aina ennenkin, mutta pakkohan tähän on jotain selvyyttä yritettävä saada.
    Erkki
  • En usko, että DNA rajoittaa uutta liittymääsi. Vanhaa hitaampi se toki voi olla, mutta ihan muista syistä. Operaattorit jättävät markkinoinnissaan kertomatta paljon nopeuteen vaikuttavia asioita.

    Ehkä tiedätkin, että nuo ilmoitetut huippunopeudet ovat LTE-solun maksiminopeuksia, jotka jaetaan kysyiseen soluun kytkeytyvien asiakkaiden kesken. Ne eivät suinkaan siis ole millään tasolla yksittäiselle käyttäjälle varattuja kaistoja.

    Kirjoituksestasi ymmärsin, että sinulle on myyty 2100MHz taajuudella toimiva nopeampi liittymä. Tuo 2100MHz solu ja ilmeisesti toisella taajuudella oleva vanhan liittymäsi solu ovat toisistaan erillisiä solun kuormitusmielessä. Voi siis hyvin olla, että tuo 2100MHz solu palvelee suurempaa määrää käyttäjiä kuin vanha solusi ja sen takia nopeutesi ovat alhaisempia.

    Lisäksi operaattorit eivät kerro myöskään sitä, että korkeammalla taajuudella olevat signaalit ovat herkempiä mahdollisille esteille maston ja käyttöpaikan välillä. Näetkö LTE-reitittimestäsi RSRP, RSRQ ja SINR arvoja? Ne kertovat sinulle signaalisi voimakkuudesta ja laadusta. Erityisesti SINR arvo on ratkaiseva.

    https://www.taisto.org/Mobiiliverkkotekniikka 

    Tuolta sivulta löydät lisää tietoa noista arvoista ja millaisia niiden pitäisi olla.
    Jari Lehto
  • Siis ovatko nämä LTE-solut liittymäkohtaisia, eli DNA Rajaton 4G teho ja DNA Supernetti 4G eivät käytä samoja soluja?

    Siitä vielä havainnollistava kuva: https://imgur.com/EMbAV1U


    Tilanne on ollut koko viikonlopun sama, eli halvempi ja hitaampana markkinoitu puhelimen DNA Rajaton 4G Teho suoriutuu poikkeuksetta aina testeissä paremmin lähetysnopeutta lukuunottamatta. Puhelimena Samsung Galaxy S8+, joka tukee kaikkia nykyisiä LTE-taajuuksia mutta en tiedä mikä tällä hetkellä käytössä. Reitittimen asetuksista kokeiltu lukita kumpaakin taajuutta, ja 2100MHz odotetusti suoriutuu hieman huonommin heikommasta signaalista johtuen.

    Onko tässä nyt sitten mitään tehtävissä vai olenko jumissa tämän liittymän kanssa seuraavat kaksi vuotta? Alle kaksi viikkoa tässä on kyllä mennyt mutta pätevätkö etämyynnin ehdot liittymiin? En yksinkertaisesti tee tällä uudella liittymällä mitään jos saan nopeamman yhteyden koneeseen jakamalla kännykän netin.

    Erkki
  • SNR suurimman osan ajasta alle 10 dB. Milläs tuota voi lähteä kerrostaloasunnossa parantamaan? Jotkut antennit DNA on aikoinaan saanut minulle myytyä mutta eipä noista näytä apua olevan lainkaan.
    Erkki
  • Solut eivät ole liittymäkohtaisia, mutta on mahdollista, että nuo kaksi liittymää ovat eri solua käyttäneet.

    SINR on varsin alhainen. Sillä on huippulukuja turha odottaa. Löydätkö reitittimen tiedoista Cell id nimistä lukua? Se kertoo sen solun id numeron, johon olet kiinnittynyt. Löytyy todennäköisesti samasta paikasta kuin SINR jne, jos on löytyäkseen.

    Kartasta https://www.cellmapper.net/ saitilla valitsemalla ensin maan, operaattorin ja verkon(4G) pääset tutkimaan, mistä niitä mastoja löytyy ja mitä soluja niistä on tunnistettu. Jos löydät reitittimen tiedoista tuon cell id:n niin pystyt tällä saitilla tunnistamaan sen maston ja solun, johon yhteydessä olet.

    Kerrostalo on hieman ongelmallinen paikka antenneja laittaa, mutta ei kuitenkaan aivan toivoton. Esimerkiksi jos sinulta löytyy parveke tai vaihtoehtoisesti voit laittaa ikkunan ulkopuolelle paneeliantennin, niin siitä voisi apua olla. Ikkunat, varsinkin uudemmat selektiivilasilla varustetut, heikentävät osaltaan signaalia.

    Lisäksi kannattaa tarkistaa löytyykö reitittimestäsi mahdollisuus lukita se määrättyyn taajuuteen. Taajuuslukolla voit ongelmatilanteessa valita millä taajuudella liikennöivään soluun reititin ottaa yhteyden. Varsinaisesti masto/solua et kuitenkaan pääse valikoimaan silläkään, mutta jos tuo 2100MHz taajuuden solut ovat ruuhkassa, niin voit estää niihin yhteyden muodostumisen tuolla tempulla.

    Jos DNA on myynyt sinulle joskus sellaiset pienet "tikut" lisäantenneiksi, niin niistä voit askarrella vaikka jotain. Muuta hyötyä niistä ei ole...
    Jari Lehto
  • Jännä muuten, että DNA palveluneuvojat tai palveluasiantuntija eivät ole tähän ketjuun kommentoineet mitään pitkään aikaan. Onko kenties niin, että tässä puhutaan operaattorin kannalta liian kiusallisista asioista?

    Itse vaihtaisin heti sellaiselle operaattorille, joka rehellisesti kertoisi asioista niinkuin ne ovat ja tunnustaisi myös rehellisesti, että yrityksen ensisijainen tarkoitus on tehdä rahaa ja palvelujen tuottaminen on vain keino siihen. Toisin sanoen, parannuksia verkkoihin tehdään vain, jos niistä kuvitellaan tulevan enemmän tuottoa. Asiakas on vain välttämätön paha siinä yhtälössä.

    Jari Lehto
  • Juu ei oo paljoo Dna väki kommentoinu ketjuun. Antaa hyvää kuvaa palvelusta
    Juha Palkeinen
  • Otin kesällä kaksi nettiliittymää DNAlta. nopeus 50mbit/s
    toinen täällä Kanta Hämeessä nopeus oli aluksi n12-13Mbit/s Mutta putosi sitten 1 Mbit/s ja oli siinä pari kuukautta tasaisen tappavasti, aivan kun olisi nopeutta rajoitettu.. Tein vikailmoituksen, sieltä soitettiin että "ei olla tehty mitään, eikä tulla lähiaikoina tekemään mitään sinne suunalle" Aha ja kiitos haistakaa paska koko lafka. Sitten nopeus nousi taas alkuperäiseen nopeuteen, mutta putosi yllättäen tonne 3 Mbit/s vauhtiin. Nyt on elisan kortti reitittimessä.
    Aikoinaan kun tämä lafka käytti Velho nimeä, olin erehtynyt ottamaan sieltä langallisen netin, joka ei myöskään toiminnut kun silloin tällöin. Opin että vikapäivystykseen on turha soitella ja sama jatkuu edelleen.
    Silloin mm yksi keskustelu meni näin.
    Minä,Netti ei toimi,
    Velhon tyyppi, jaa en saa yhteyttä yhteenkään teidän talossa olevaan modeemiin, niitä on siellä 12 kpl. Kyllä tää vika on nyt sun koneessa.
    Tältä paskapuljulta ei pidä mennä ostamaan yhtään mitään.
    Ja oikeuteen vois haastaa vaikka ryhmäkanteella.
    Markus Laaksonen
  • Jari Lehto: Osakeyhtiölaki määrittelee, että osakeyhtiön ainut tavoite on tuottaa voittoa, ellei muuta sovita. Eli asiakas on se kitisevä ja hankala osapuoli, jota kyllä saa potkia päähän miten kovaa vain haluaa. Dna ei pysty toimittamaan edes miniminopeutta 4G-liittymään, mutta myyntimiehet ovat kyllä myymässä 150 megan liittymiä suu vaahdolla.
    Ei wörki, ei
  • Ei wörki, ei: Juu, tiedän kyllä tuon ja ole kanssasi samaa mieltä.

    Yrityksen toiminta etiikka onkin sitten toinen juttu. Tehdäänkö voitto rehellisellä avoimella kaupankäynnillä ja kerrotaan asiakkaille reilusti tuotteiden ominaisuuksista ja myös siitä mitä ne eivät ole. Vai myydäänkö tuotteita suu vaahdolla, kuten sanoit, välittämättä siitä onko kuluttajalla edes järkevää mahdollisuutta saada luvattuja nopeuksia.

    Tämähän ei suinkaan ole yksin DNA:n ongelma vaan kaikkien suomalaisten operaattorien yhteinen linja. Kaikki solun teoreettisella maksinopeudella eivätkä jollain todenmukaisemmalla nopeusarvolla. Esimerkiksi  liittymien toteutuneiden nopeuksien moodi voisi olla paljon parempi luku kuvaamaan, mitä oikeasti ollaan myymässä.
    Jari Lehto
  • Kaupankäynti perustuu aina kusetukseen ja etiikka on etenkin suomalaisten teleoperaattorien toiminnassa tuntematon käsite. Dna myy kahden vuoden määräaikaisia sopimuksia ja kehottavat ostamaan nopeimman vaihtoehdon, joka matelee etana vauhtia. Lisäksi pelottelevat hinnan korotuksilla, jos liittymää ei uusita.
    Ei wörki, ei
  • Irtisanoin sitten tänään kaikki muut DNA:n palvelut paitsi puhelinliittymän, joka on toiminut koko tämän episodin ajan vallan mainiosti. Tunti tuli juteltua asiakaspalvelun kanssa eikä minkäänlaista selvyyttä tullut. En tietysti oleta että hekään mitään taikureita ovat.

    Kännykän netillä mennään varmaan vuosi eteenpäin, näyttäisi tällä hetkellä toimivan paremmin kuin yksikään mokkula.
    Erkki
  • Myös 91410 suunnassa nopeudet putosi latauksessa alle 5mb/s ja ulos menee hädintuskin 500kt/s. Aika kaukana ollaan siitä 50 megasta. Aikaisemmin oltiin lähes luvattua. Tänne kirjoittelu ei tuskin mitään auta, mutta ompahan asiasta mainittu. Pieni vaiva se nykypäivänä on vaihtaa kerralla kaikki liittymät toiselle operaattorille
    Ville
  • Hei Ville!

    Asiasta kannattaa olla suoraan meidän maksuttomaan vikapalveluun p.0800 300 500 niin tarkan osoitteen kuuluvuus voidaan tarkistaa ja tehdä samalla katveilmoitus. Jos nopeudet ovat yhtäkkiä pudonneet niin tuo kertoisi enemmänkin viasta ja asiasta tulisi ehdottomasti olla meihin suoraan yhteydessä, tätä kautta emme asiakastietojasi voi käsitellä
    DNA Iiro palveluneuvoja
  • 99,9 % todennäköiysyydellä vikapalvelusta kerrotaan, että alue on ruuhkainen ja no can do. Myyntimiehet ovat olleet alueella sen verran ahkerana ja myyneet uusia liittymiä. Omien kokemusten pohjalta ruotsalaistaustaiselta operaattorilta on täytynyt lähteä asiakkaita muualle, koska heidän 4G verkko pelaa nykyään testaamissani paikoissa hyvin. Näin ei ole ollut aiemmin. Ilmiötä ei selitä uusien tukiasemien rakentaminen.
    Ei wörki, ei
  • Hei Iiro, älä viitsi jakaa numeroa johon soittamisesta ei ole apua muuhun kun matalaan verenpaineeseen. Mulle sanottu näin sielä:
    "Mitään ei olla tehty alueella ja ei tulla myöskään tekemään."
     Miksi jutella tollasten puhemiesten kanssa. Korjatkaa verkko ja älkää rajoittako nopeuksia, sillä saatte tyytyväisiä asiakkaita, minä läksin jo muulle.
    Markus Laaksonen
  • Jos kyse on alueen ruuhkautumisesta niin silloin asiasta tehdään katveilmoitus jotka otetaan huomioon verkon jatkosuunnittelussa. Vaikka verkon toimintaa seurataankin meillä myös automaattisesti, auttavat katveilmoitukset meitä löytämään juuri tietyt ongelmapaikat.
    DNA Iiro palveluneuvoja
  • No nyt tuli kyllä paksua. Meidän tapauksessa ihan suoraan sanottin, että alue on ruuhkainen mutta parannusta ei ole tulossa. Jotain 5G:stä siinä haihateltiin, mutta kuolevaan maaseututaajamaan ei varmasti ensimmäisenä olla tuomassa ko. tekniikkaa. Te hyvin tiedätte ruuhkaiset aluuet, niin poistakaa ne kuuluvuuskartasta. Vähentyy ihmisten mielipaha.
    Ei wörki, ei
  • sL
  • onks tää ihan 4G nopeus?!
    sL
  • DNA:n 4G: http://dna.speedtestcustom.com/result/00e77350-d6c1-11e7-b66e-f157d9cc80e7

    Älkää sortuko määräaikaisiin sopimuksiin! Minulla on vielä vuosi sopparia jäljellä.
    Mielenkiintoisesti, kun sopimus tehtiin niin sitä seuraavan kuukauden aikana latausnopeus tippui kolmasosaan....
    Jani
  • Älä huoli, dna antaa yllättävä helposti periksi ja purkaa sopimuksen. Varaa noin tunti aikaa ja ota yhteyttä asiakaspalveluun päivällä, vaikka lauantainakin (sellaisena aika, että tekninen aspakin on auki). Valita heikosta nopeudesta (mainitse alle 5 Mbps nopeus), sinut ohjataan tekniselle puolelle. He näkevät ja kylää myös tuntevat alueen tukiasemien kuormat. He pystyvät näkemään yllättävän paljon liittymän nopeuksista. Ja pystyvät toeamaan huonot nopeudet. Sen jälkeen sinut taas heitetään aspan puolelle ja määräaiakisen sopaprin päättäminen onnistuu.
     Itse ten vastaavan tempun vanhempien hitaalle 4G-liittymälle. Olisivat heti sanoneet irti liittymän, mutta pyysin laittamaan tietoihin että otamme yhteyttä kun korvaava ratkaisu on löytynyt.
    Ei wörki, ei

Kommentoi tai kirjoita uusi viesti

Nimesi ja kirjoittamasi viesti saattaa näkyä kaikille.
Sähköpostiosoitettasi ei koskaan näytetä julkisesti. Lue ehtomme