Huawei 5G CPE Pro 2
Hei,
Onko selvinnyt missään mistä johtuu tämän kyseisen laitteen 5G hukkailu?
5G tukiasema on vajaan 500m päässä, silloin harvoin kun saa 5G yhteyden niin toimii hienosti, mutta jostain syystä laite sen kadottaa muutaman päivän päästä eikä siihen yhdisty itsestään vaan alkaa vimmattu modeemin boottailu jotta se löytäisi sattumalta uudetaan sen 5G:n.
Ihan viikon tuore laite kyseessä. Kuuluvuus sisällä on 80-90% luokkaa. 5G:tä ei voi pakottaa laitteen asetuksissa.
Onko selvinnyt missään mistä johtuu tämän kyseisen laitteen 5G hukkailu?
5G tukiasema on vajaan 500m päässä, silloin harvoin kun saa 5G yhteyden niin toimii hienosti, mutta jostain syystä laite sen kadottaa muutaman päivän päästä eikä siihen yhdisty itsestään vaan alkaa vimmattu modeemin boottailu jotta se löytäisi sattumalta uudetaan sen 5G:n.
Ihan viikon tuore laite kyseessä. Kuuluvuus sisällä on 80-90% luokkaa. 5G:tä ei voi pakottaa laitteen asetuksissa.
Seuraa viestiä
3
seuraajaa
Tollaista näyttää elisan boxi
Ohjelmistoversio
11.0.2.11(H329SP3C9831)
Verkkokäyttöliittymän versio
WEBUI 11.0.2.1(W2SP7C7201)
https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/mobiililaajakaista/ohje/huawei-5g-cpe-pro-2/
Viikon ehkä juuri ja juuri muistaa pidellä 5G:tä päälle. Ulkomaan sivustoilla tismalleen samallaisia ongelmia muillakin operaattoreilla, joten en usko että on operaattorista johtuvaa vaan Huawein ongelma.
Operaattorit teetättävät softiinsa päivityksiä vähän miten sattuu. Käittääkseni DNA:lta ei ole julkaistu yhtään päivitystä toistaiseksi ja tuo edellä mainittu Elisan päivitys on toukokuulta 2021. Vahinko vaan , että ristiin niitä ei voi asentaa.
"Vanhoissa 4G boxeissa ei tota ole mutta näissä uusissa 5g on.Elisa kyllä kyseli maciä/serialia ennen kuin toi päivitys tuli,en sitten tiedä että onko toi päivitys rajoitettu vain niiden omaan verkkoon."
Ei mobiilireitittimen MAC-osoitteilla ole Elisalla päivityksen kanssa yhtään mitään tekemistä , sillä kuten edellä jo kerroin , niin päivityksen jaellaan laitteen sarjanumeron perusteella ja ainakin minulla toimii verkossa kuin verkossa. MAC-osoite on Elisalla pääsykoodina vain kaapelimodeemeissa,.
Jos sinulta on sarjanumeroa kyselty , niin sitten laitteen ostotilanteessa on myyjälle käynyt moka ja se numero on jäänyt kirjaamatta päivityspalvelimen tietokantaan. Enpä juurikaan luottaisi aspan höpinöihin , kun niiden jutut tuppaavat olemaan välillä puuta heinää.
Olipa kyseessä uusi 5G-laite tai vanha 4G-laite , niin menettely on tasan sama.
Itselläni on Elisalta ostettu 5G-reititin ja kyllä se on päivittynyt myös DNA:n ja Telian verkossa , enkä ole ilmoitellut laitteen tietoja mihinkään. Se taikasana on , että sarjanumero kirjataan oston yhteydessä myyjäoperaattorin päivityspalvelimelle. Ei siinä muuta tarvita.
Operaattorikohtaisen softan päälle ei voi asentaa kuin saman operaattorin päivityksiä eikä operaattorit edes anna päivityksiään manuaaliseen asennukseen , vaan päivitykset jaetaan verkon yli OTA-palveluna. Päivitystarkistuksen toki voi käynnistää myös laitteen hallinnasta manuaalisesti , mutta asennus etenee siitä OTA:na.
Toki jos osaamista on ja pystyy puukottamaan operaattorin softasta päivityslukot pois , niin sitten voi laittaa tilalle esim. valmistajan alkuperäisen softan , mikäli sellaisen jostakin saa käsiinsä.
Kuten jo aiemmin kerroin , niin sinulla myyjä on todennäköisesti unohtanut kirjata laitteen sarjanumeron päivityspalvelimelle ja siksi sitä on kyselty jälkikäteen.