Huawei 5G CPE Pro 2

Hei,

Onko selvinnyt missään mistä johtuu tämän kyseisen laitteen 5G hukkailu?

5G tukiasema on vajaan 500m päässä, silloin harvoin kun saa 5G yhteyden niin toimii hienosti, mutta jostain syystä laite sen kadottaa muutaman päivän päästä eikä siihen yhdisty itsestään vaan alkaa vimmattu modeemin boottailu jotta se löytäisi sattumalta uudetaan sen 5G:n.

Ihan viikon tuore laite kyseessä. Kuuluvuus sisällä on 80-90% luokkaa. 5G:tä ei voi pakottaa laitteen asetuksissa.
5G Kyselijä Ilmoita asiaton sisältö

Kommentit

  • Moikka! Onko laitteessa päivitykset ajantasalla? Ohje päivitysten hakemiseen löytyy osoitteesta https://www.dna.fi/dna-kotimokkula-5g-wifi-h122#paivitykset
    DNA Ida T palveluasiantuntija
  • Uusin päivitys on alla.
    5G Kyselijä
  • Huawei 5G CPE Pro H112-373 on purkin nimi ja ostettu elisalta joten miten ton päivitys onnistuu?.
    vanha asiakas
  • Hei, Elisalta hankitun laitteen päivitykset tulevat heidän kauttaan, päivitysten asentaminen ristiin ei ole mahdollista
    DNA Iiro palveluasiantuntija
  • Näyttäisi toimivan myös dna:n 5G verkossa päivitykset elisalta ostetulla boxilla.

    Tollaista näyttää elisan boxi
    Ohjelmistoversio
    11.0.2.11(H329SP3C9831)
    Verkkokäyttöliittymän versio
    WEBUI 11.0.2.1(W2SP7C7201)




    vanha asiakas
  • Joo päivitykset tulevat aina siltä operaattorilta , minkä softa purkissa on. Tuo näyttäisi olevan uusin Elisan softa.

    https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/mobiililaajakaista/ohje/huawei-5g-cpe-pro-2/
    Veikko
  • Dna:lla pitää päivittää purkki sieltä omien sivujen purkin kohdalta eli se ei tule käsitääkseni automaattisesti.Toi elisan purkki toimii dna 5G verkossa ja nopeudet on ainakin helsingissä mitä pitääkin eli 400M down.Käyttää 4G:tä ilmeisesti uppiin.
    vanha asiakas
  • Millon Dna saa jakoon 11.0.2.11  päivityksen omalle purkilleen?
    Keijokoo
  • Teidän pitää tehdä toi päivitys minun palvelun kautta ja jostain laitteen osiosta.Tuntuu toimivan ihan ok dna:n 5G verkossa toi 11.0.2.11 elisan laitteella.
    vanha asiakas
  • Ahaa ei näy omal aite minun palvelussani. Olen ostanut käteisellä suoraan dna myymälästä laitteen. Joudun siis odottelemaan päivitystä pidempään.
    Keijokoo
  • Dna:lle pitänee ilmoittaa laitteen serial ja mac(lanin) että ne antaa päivittää.
    vanha asiakas
  • Korjaako tuo päivitys 5G tiputtelu ongelmaa? Ärsyttää kun saa olla joka viikko boottailemassa modeemia moneen kertaan että se löytää sattumalta sen 5G:n kun kerta boottauskaan ei aina riitä vaan 4-5 boottausta lähemmin.

    Viikon ehkä juuri ja juuri muistaa pidellä 5G:tä päälle. Ulkomaan sivustoilla tismalleen samallaisia ongelmia muillakin operaattoreilla, joten en usko että on operaattorista johtuvaa vaan Huawein ongelma.
    5G Kyselijä
  • Tiputteluongelma on dna operaattoriverkon bugista johtuvaa touhua ei vaikuta päivitys siihen.

    Keijokoo
  • En ole huomannut että olisi tipahtanut verkosta,dns ongelmia tosin on aina välillä.Tossa taitaa tapahtua niin että yhteys tukariin vaihtuu jos/kun boxi kattoo että toiseen on parempi yhteys.Toi myöskin vaihtelee 4G/4G+ yhteyttä aika tiheään riippuen siitä mitä liittymällä tekee.Jos 5G tukareita on lähellä niin toimii ihan ok.Jos taas 5G tukari on kauempana niin ei ota edes yhteyttä vaan jumiutuu 4G:n jos sellainen on lähempänä.
    vanha asiakas
  • dna:lla toi laite pitänee päivitää omien sivujen laitteet osiosta.Jos laite on ostettu elisalta niin sinne pitää ilmoittaa serial/mac että päivittävät laitteen jos se on dna:n verkossa.
    vanha asiakas
  • Jos laite ostetaan Elisalta , niin sen sarjanumero lisätään Elisan päivityspalvelimen tietokantaan automaattisesti , ainakin pitäisi. Sen jälkeen ei ole väliä minkä operaattorin verkossa laite on ja se saa OTA-päivitykset Elisalta.
    Veikko
  • Vanha asiakas puhuu nyt puppua dnaalla ei ole uudempaa versiota jaossa tästä purkista, kuin tuo Nykyinen versio: 10.0.5.1(H612SP2C182). Ihan kyselty suoraan dna asiakaspavelusta, että onko heillä niiltä ostettuihin jaossa uudempaa. Ja ei mokkuloissa tarvitse maceja ilmoitella minneen ne on kaapelimodeemien juttuja semmoiset asiat kaapeliverkkoon kuuluvat.

    Keijokoo
  • 11.0.2.11 on ainakin elisan purkissa.Toimii ihan hyvin dna:n 5G verkossa.
    vanha asiakas
  • Vaikka kyseessä on yksi ja sama mokkula , niin DNA:lta ostetussa on DNA:n softa ja Elisalta ostetussa Elisan softa. Toki operaattorit eivät itse softiaan tee , vaan ne räätälöidään kullekin operaattorille laitteen valmistajan tai valmistajan auktorisoiman softatalon toimesta. Operaattorikohtaisissa softissa on lukko , joka estää muun kuin ko. operaattorin softan päivittämisen laitteeseen ja päivitykset jaellaan OTA:na kunkin operaattorin omalta päivityspalvelimelta. Sillä mikä SIM-kortti laitteessa sattuu olemaan ei päivitysten kannalta ole merkitystä , sillä päivitysosoite on "hardkoodattu" softaan ja laitteissa ei enää ole vuosiin ollut SIM-lukitusta. Oleellista on , että laitteen oston yhteydessä kirjataan laitteen sarjanumero ko. operaattorin päivityspalvelimen tietokantaan. Näin pitäisi tapahtua automaattisesti ja silloin ne päivitykset toimivat verkossa kuin verkossa , mikäli operaattori jotakin julkaisee.

    Operaattorit teetättävät softiinsa päivityksiä vähän miten sattuu. Käittääkseni DNA:lta ei ole julkaistu yhtään päivitystä toistaiseksi ja tuo edellä mainittu Elisan päivitys on toukokuulta 2021. Vahinko vaan , että ristiin niitä ei voi asentaa.
    Veikko
  • Vanhoissa 4G boxeissa ei tota ole mutta näissä uusissa 5g on.Elisa kyllä kyseli  maciä/serialia ennen kuin toi päivitys tuli,en sitten tiedä että onko toi päivitys rajoitettu vain niiden omaan verkkoon.Ostat elisalta boxin ja käytät dna:n verkkoa niin kyllä toi maksimit antaa tolla uudella firmiksellä.Täällä tosin on päivitetty toi 5G verkko äskettäin.Hintahan on sama elisalla/dna:lla.Noitahan on ulkoisia ja sisäisiä ja laite kannattaa ostaa sen mukaan missä ne tukarit on ja onko ne 4G vai 5G.Toi ei suostunut aluksi käyttämään millään 5G:tä koska oli tukiasemaan huono yhteys,kun noita ilmesty lisää niin 5G pamahti päälle heti.Käytännössä 100M oli max 4G:llä eli halvempikin boxi olisi riittänyt.
    vanha asiakas
  • @vanha asiakas
    "Vanhoissa 4G boxeissa ei tota ole mutta näissä uusissa 5g on.Elisa kyllä kyseli maciä/serialia ennen kuin toi päivitys tuli,en sitten tiedä että onko toi päivitys rajoitettu vain niiden omaan verkkoon."

    Ei mobiilireitittimen MAC-osoitteilla ole Elisalla päivityksen kanssa yhtään mitään tekemistä , sillä kuten edellä jo kerroin , niin päivityksen jaellaan laitteen sarjanumeron perusteella ja ainakin minulla toimii verkossa kuin verkossa. MAC-osoite on Elisalla pääsykoodina vain kaapelimodeemeissa,.

    Jos sinulta on sarjanumeroa kyselty , niin sitten laitteen ostotilanteessa on myyjälle käynyt moka ja se numero on jäänyt kirjaamatta päivityspalvelimen tietokantaan. Enpä juurikaan luottaisi aspan höpinöihin , kun niiden jutut tuppaavat olemaan välillä puuta heinää.

    Olipa kyseessä uusi 5G-laite tai vanha 4G-laite , niin menettely on tasan sama.
    Veikko
  • Kai ne tarkistaa että serial vastaa laitteeen mac:iä.B818:ssa ei tollaista samanlaista rajoitusta ole ainakaan dna:lla vaan se käsittääkseni päivittää suoraan,en ole tosin ihan varma asiasta kun en ole testannut.Huomaa että toi H122-373 on ostettu elisalta ei dna:lta ja se päivittyi sen jälkeen kun ne kyseli noita.Toi pitäisi pystyä päivittämään myös manuaalisesti jos jostain löydätte firmwaren.Itsellä ollut aikaisemmin pelkkiä kaapelimotuja enkä olisi koskenut pitkällä tikullaakaan näihin jos täällä olisi toiminut kaapelimotu.Halvempi kk maksu ja pienempi pingi.:)
    vanha asiakas
  • Elisan oman ilmoituksen mukaan mobiilireittimien päivitys perustuu pelkkään sarjanumeroon. Mobiilireitittimen MAC-osoitetta ei käytetä päivityksessä yhtään mihinkään eikä sitä ole tarvetta tarkistella. Sarjanumero yksilöi laitteen yksiselitteisesti.

    Itselläni on Elisalta ostettu 5G-reititin ja kyllä se on päivittynyt myös DNA:n ja Telian verkossa , enkä ole ilmoitellut laitteen tietoja mihinkään. Se taikasana on , että sarjanumero kirjataan oston yhteydessä myyjäoperaattorin päivityspalvelimelle. Ei siinä muuta tarvita.

    Operaattorikohtaisen softan päälle ei voi asentaa kuin saman operaattorin päivityksiä eikä operaattorit edes anna päivityksiään manuaaliseen asennukseen , vaan päivitykset jaetaan verkon yli OTA-palveluna. Päivitystarkistuksen toki voi käynnistää myös laitteen hallinnasta manuaalisesti , mutta asennus etenee siitä OTA:na.

    Toki jos osaamista on ja pystyy puukottamaan operaattorin softasta päivityslukot pois , niin sitten voi laittaa tilalle esim. valmistajan alkuperäisen softan , mikäli sellaisen jostakin saa käsiinsä.

    Kuten jo aiemmin kerroin , niin sinulla myyjä on todennäköisesti unohtanut kirjata laitteen sarjanumeron päivityspalvelimelle ja siksi sitä on kyselty jälkikäteen.
    Veikko

Kommentoi tai kirjoita uusi viesti

Nimesi ja viestisi näytetään julkisesti. Sähköpostiosoitettasi ei koskaan näytetä julkisesti.