Huawei N5368X päivitykset
Netissä huhuillaan että otsikon 5G ulkomodeemiin olisi tulossa päivitys joka korjaisi päivittäistä katkeilua? Olisiko tähän vahvistusta. Koti 5G yhteys on toiminut muuten mainiosti, mutta pari kertaa päivässä hävittää yhteyden minuutiksi tai kahdeksi.
Seuraa viestiä
9
seuraajaa
Päivitys on tulossa parhaassa tapauksessa jo ensi viikon aikana, mutta aivan varmaan aikataulua ei tälle vielä pysytytä varmistamaan.
DNA vikapäivystyksestä luvattiin (27.10.) että korjaus tulee viikolla 46, kuitenkin viimeistään perjantaina 13.11. Ei tullut eikä mitään ole kuulunut että koska on tulossa.
Ja vielä kaatuilee samassa tahdissa.
Kysyin vikakuvausta ongelmaan, jotta osaisi bootata reitittimen, jotta tärkeät yhteydet ei katkeasi kesken. Edes siihen en saanut vastausta.
Ärsyttävä ongelma.
Tämä pitää saada korjattua.Tuntuu logeista päätellen boottailevan ja logien perusteella vaikuttaa aika kehitysversiolta, toivottavasti mitään isompia reikiä siellä ei ole.
Toivotaan että se päivitys tulee piakkoin.
Asiakkaathan on tässä beeta-testaajan roolissa ja maksavat viulut.
On todella mukava tulla heitetyksi jatkuvasti palavereista ulos.
Lisäksi teemme kotoa lääkärintöitä tällä netillä. Määräämme mm. kipulääkkeitä kuoleville potilaille kotoa. On todella ikävää kun potilaiden hoito kärsii tälläisen netin takia. Netti pätkii joka päivä.
Otimme yritykselle muka parhaan netin mitä oli saatavilla. Olisi pitänyt pysyä 4g:ssä.
Katsoin juuri laitteen tiedosta, niin viimeksi laite on käynnistynyt uudelleen 13 tuntia sitten.
Tasaiseen katkeilee 1-2 kertaa päivässä. Olen kyllä nyt yrittänyt olla aika kärsivällinen mutta nyt alkaa täälläkin mitta täyttyä - ja syy miksi vaihdoin ylipäänsä alunperin oli kun edeltävä VDSL pätki kerran kuussa 😀 . Tuleeko tähän nyt päivitystä vai pistetäänkö vaihtoon?
En keksi mitään muuta syytä luvata päivitystä aina vaan uudelleen kuin valehtelu. Tämä siksi, koska kun luvatun päivämäärän jälkeen soittaa, niin saa aina uuden arvion päivityksen tulolle, muttei mitään selitystä siitä miksi aikaisemmat eivät ole pitäneet paikkaansa.
Ajatteleeko DNA että tätä voi jatkaa loputtomasti. Tunnen jo itseni tyhmäksi kun uskon heitä ja odotan vielä.
Mutta viime viikolla oli kahteen kertaan niin jumissa, että joutui nappaamaan purkista virrat pois ennen kuin yhteys palautui.
Mutta olin kyllä varautunut ongelmiin aluksi. Toivottavasti päivitys ratkaisee jotain.
Tästä on ollut merkittävää haittaa mutta ei ole jaksanut tapella vielä DNA suuntaan.
Tämän purkin muka ammatti-asennus maksoi kuitenkin järjettömän summan ja kuitenkin sen purkin olis yhtähyvin voinu itse tohon putkeen kiinnittää nippusiteellä.
Yritä tässä nyt sitten pelata nettipelejä. Nyt ei edes buutannut purkkia, vaan tylysti katkaisi verkkoyhteyden kaikkii palveluihin. Tämä noin tunnin takaa eli klo 12.

vaihtoon ja ei korjaantunut,,nytkö pitää TAAS tuskailla tuon 5G huawein kanssa. Luulin jo päässeeni vioista eroon. Jos edelliseen purkkimalliin on uskominen niin ei tule ikinä semmoista korjausta että joko on jo niin vanha että uutta tulille tai jää muuten käyttämättömäksi. Tuossa se entinen romu kaapin päällä. E-5186s..Otetaanko porukalla aikaa milloin tulee korjaus :-)
Ja älkää moderaattorit turhaa poistako tätä viestiä, jaksan kyllä lisätä tämän uudelleen pidempään kun te jaksatte poistella 😀
Tuo antenna kohta asetuksissa on mielenkiintoinen ja se kannattaa testailla.
Meillä antaa parhaat vauhdit fixed modessa Antenna Combine Index arvolla 1 ja TX Antenna 1. Jos pistää autolle niin latausnopeudet on jotain väliltä 200-600Mbs.
Admin
1234
Antennivalinnat on tosiaan laajat ja niihin on netissä selitykset. Tuolla asialla vaan ei ole mitään tekemistä boottiongelman kanssa.
Osoite on http://192.168.8.1
Hallintasivulta näkee sitten kuinka kauan purkki on pysynyt päällä ja antenneja jne voi säätää. Myös ohjelmistoversio on näkyvillä.
Fool me once, shame on you
Fool me twice, shame on me
DNA:n tapauksessa se olisi fool me ainakin four times
"Omalla ruuhkattomalla kaistalla netti toimii luotettavasti nyt ja tulevaisuudessa."
Toisaalta siellä sanotaan myös, tähän ketjuun liittyen:
"Takuunopean yhteyden ansiosta netti ei pätki, joten pelaat, viihdyt ja etätyötkin sujuvat."
Ei alle 400mb/s nopeus ole jatkuvasti missään tapauksessa hyväksyttävä.
Ruuhkistahan se saisi hidastua, koska ruuhkia ei pitäisi lupauksen mukaan olla.
Meillä on matkaa mastoon 800 metriä ja nopeus on aina siinä 800mb/s luokkaa. Parhain tulos speedtestissä on 950mb/s.
Antenni on lukittu samoin 5G.
DNA lupaa Koti5G takuunopeudeksi sen 100 megaa (lukee ehdoissa). Se on jo kova lupaus langattomassa verkossa (Elisalla ei esim ole vastaavaa). Ei varmaan tulevaisuudessa kun ruuhkautuu nuo 1000 megan nopeudet ole tällä tekniikalla vielä kovinkaan yleisiä. Onneksi tuo 100 megaakin riittää lähes kaikille mennen tullen.
Perus 5G sopimuksella nopeus 5G verkossa on ilmoitettu min 10 megaksi. Koti5G:ssä siis 10 kertainen takuu kaista.
Tuo pätkiminen ja sen korjaus on kyllä luokattoman huonoa toimintaa ollut DNA:lta, sekun ei ole millään muotoa hyväksyttyä käytöstä..
Tosiasiassahan ongelma varmasti vain on ensimmäisen aallon laitteiden epävakaus. Kohta tulee toisen aallon laitteet, jotka varmasti toimivat paremmin. Epäilen, että ei vaan millään tuota Huaweita saada toimivaksi laitteeksi...Samat ongelmat Elisan tukifoorumilla ovat pyörineet.
Vikoja voi olla uusissa 5G laitteissa, mutta DNA:n viestinnän surkeuteen sillä ei ole mitään vaikutusta.
Modeemi kaatuu täälläkin säännöllisen epäsäännöllisesti. Jokaisesta kaatumisesta jää modeemin history.log:iin merkintä.

[20201212223928-97e1bb07]:[AbNormal] System Exception Reason[AP_S_EXC_PANIC_INT],Core[AP],[Last Not Save Done,Resave]
[20201214025730-c6f3dcec]:[AbNormal] System Exception Reason[AP_S_EXC_PANIC_INT],Core[AP],[Last Not Save Done,Resave]
[20201215104007-def01069]:[AbNormal] System Exception Reason[AP_S_EXC_PANIC_INT],Core[AP],[Last Not Save Done,Resave]
Antennien osalta olen yrittänyt löytää parasta setuppia antamalla modeemin arpoa antennin itse parin tunnin välein. Mitään korrelaatiota nopeuteen tai signaalin voimaakkuuteen en kuitenkaan ole löytänyt.
Modeemissa on kaiken kattava API, siitä sopivalla skriptillä saa ulos vaikka mitä - koko se modeemin ylläpitosivusto on tehty noita API kutsuja hyödyntäen. Omassa tapauksessa käytössä Python, Influx kanta ja Grafana monitorointi. Vaatii sopivan koneen (Esim Raspberry Pi) ajamaan tuota skriptiä ja tallentamaan tiedon säännöllisesti.

(Ruutukaappaus tavallisen nettiselaimen developer-modesta)
Eikö DNA:lla ole omia testikäyttäjiä,vaan näköjään ASIAKKAAT joutuvat sen tekemään,samahan oli aikoinaan sen zte mf286 mokkulan kanssa,ja ikinään siitä ei sitten loppujen lopuksi tullut täysin toimivaa,päivitystä kyllä lupailtiin aina täällä mutta koskaan sitä ei tullut.
Kysymys: Pitääkö olla suoraan purkin liittimessä kiinni että tuo 192.168.8.1 toimii? Googlen wifi meshin kautta ei ainakaan tuonne pääse käpistelemään.Haluaisin myös kaivaa vähän dataa tuolta ulos virallista reklamaatiota varten tästä boottailusta, ettei ala tulemaan "tarkista Google Wifisi asetukset" tyyppistä vasta-argumenttia.
Saamasi paketin (logexp.tar.bz2) purat esim 7-zipillä (huom moninkertainen pakkaus).Sitten menet hakemistoon <hakemisto_johon_purit>/var/logexp/hisi_logs/modem_log/dump/. Tiedostossa history.log on kellonajat jokaisesta kaatumisesta/bootista/uudelleenkäynnistymisestä. Kellonajat ovat UTC aikaa.
Tunnus ja salasana on purkin asentaneella henkilöllä. 😉
Minulla kaikki http://192.168.8.1/api/... antaa 400 Bad Request
--Timo
Api vaatii cookien ja crsf_tokenin varmistaakseen ettei sinne tule kauheesti asiattomia kutsuja. Alla oleva python skripti näyttää perusperiaatteen ehkä kaikista helpoimmin.

Sisäänkirjautuminen vaatii jo enemmän temppuja, mm modeemilta salasanan suolan hakemisen ja salasanan kryptaamisen. Signaalinvoimakkuuksia saa ilman sisäänkirjautumista, mutta vaikkapa antennin tiedot vaatii kirjautumisen.
#!/usr/bin/env python
import requests
import json
URL = 'http://192.168.8.1/'
headers = {
'requestverificationtoken': 'crsf_token',
}
response = requests.get(URL)
cookie=response.headers['Set-Cookie'].split(';')[0]
headers = {
'requestverificationtoken': 'crsf_token',
'cookie': cookie
}
URL = 'http://192.168.8.1/api/web/crsf_token'
response= requests.get(URL, headers=headers)
token=json.loads(response.text)["tokens"].split(',')
headers = {
'cookie': cookie,
'requestverificationtoken': token[0]
}
URL = 'http://192.168.8.1/api/modemmng/getSignal'
response= requests.get(URL, headers=headers)
print(response.text)
--Timo
Ei tarvitsisi keksiä pyörää uudestaan.
--Timo
https://github.com/search?q=n5368
--Timo
Tällaista tämä on useamman kerran päivässä.

Kun linja menee poikki, niin peli on vituillaan ja tässä päässä sappi kiehuu.
Edellisellä 4G systeemillä ei ollut vastaavia ongelmia.
Yritäppäs näillä laitteilla sitten tehdä etätöitä, matkapuhelimen 5G / 4G pelittää ilman turhempia pätkimisiä.Tästä päätelaitteesta saa äärettömän kovan päänsäryn ja kuten edellinen kohtalon toveri jo mainitsikin, samaa vikaa ei edellisellä laitteella 4G verkon kanssa esiintynyt. 6 päivää tätä päätepurkkia on koeponnistettu - kaatunut nyt 34 kertaa.
Ei tällaisten keskeneräisten laitteiden tuonti markkinoille ainakaan hyvää tee DNA:n imagolle ja myynnille. Ihmiset kun lukee netistä nykyään yleensä käyttökokemukset, ennenkuin hankkii liittymän ja laitteet.
Ainakin on oppinut nopeasti vaihtamaan puhelimen 4G verkkoon. Jos jotain positiivista hakee. Tämäkin viesti puhelimen netillä..
Tänään vastasivat DNA puhelintuesta että huoltomies ei nopealla aikataululla tule paikalle - mikä taas sitten kuvastaa tämän koko laitesopimuksen luonnetta - Mitään taetta ei anneta sille että laite toimii ja mitään määräaikaa korjaukselle ei ole. 6 päivää olen laitetta koeponnistanut, 37 kertaa se on kaatunut. Tuntuisi olevan DNA:lla tavoitteena saada asiakkaat pahalle mielelle.
Olen viidesti soittanut tukeen ja maininnut asiasta että haluan purkaa tuon sopimuksen toimimattoman yhteyden / päätelaitteen takia ja palata vanhaan liittymääni johon oikeasti olin tyytyväinen eri päätelaitteen kanssa, mutta kovin tuntuvat olevan vastahakoisia - pidetäänkö niistä kiukkuisista asiakkaista sitten niin kovaa kiinni tarkoituksella? Käsittääkseni sopimuksessa ei lukenut että päätelaite saa bootata joka päivä useasti / kertaakaan?
Näillä eväillä mennään, itse tyhmästi tein etten lukenut käyttökokemuksia tämän laitteen osalta, mutta toki jaan omat kokemukseni laitteen ja tuen osalta kaikkien mahdollisten tekniikkafoorumien kautta jotta näitä kohtalon veljiä ei enempää syntyisi.
Ei jatkoon, olen äärimmäisen pettynyt koko DNA tukeen tässä tapauksessa. Primäärinettinä / päätelaitteena itselläni toimii tällä hetkellä matkapuhelin.
Eipä tässä mitään uutta ole. Kaikkien aikaisempienkin verkkoversoiden (2G , 3G , 4G jne) ja päätelaitteiden alkutaival on pari ensimmäistä vuotta ollut kivikkoinen.
Kyllä se siitä ajan kanssa tasoittuu. Odottelet vain kaikessa rauhassa pari vuotta etkä höntyile ensimmäisten propelihattujen sekaan. :-)
Sinällänsä osuit naulan kantaan kyllä että tämä olisi pitänyt jättää hautumaan mutta ei se auta enää jos päätelaitteen ja liittymän on jo tähän hommannut DNA:lta ja nyt saa nauttia huonosta palvelusta - ja niinkuin edellinen kommentti "koekäyttöapinan" statuksesta.
Niin kauan kun sitä ei myyntitilanteessa sanota että tilanne on tämä niin DNA:lla on vastuu korjata tuon virheensä tuon osalta tai purkaa sopimus (itse olen tuon sopimuksen purkamisen kannalla, edellinen liittymä vanhan laitteen kanssa toimi kuin junan vessa ja asiakastyytyväisyys olisi taattu jos tästä pääsisi eroon hetimmiten). Tätä tilannetta nyt voisi verrata ihan mihin tahansa uuteen tuotteeseen ja lopputilanne olisi ihan yhtä ei hyväksyttävä. Verrataan tilannetta vaikka uuteen matkapuhelimeen, harvemmin kaupasta tulee löydettyä sellaista alle viikon vanhaa puhelinta joka ei pysyisi päällä kokonaista päivää ja kaatuilee jatkuvasti mitä enemmän sitä käytät.
"Elisan loppuasiakkaille päivitykset on tulleet, eikä ongelmia ko laitteen kanssa ilmeisesti enää ole. "
Vähän ennen aikainen tieto on tuo. Jokin päivitys Elisan myymään purkkiin on tullut viime kesäkuussa , mutta aikalailla samassa tilanteessa sielläkin ollaan. Siis odotetaan päivitystä , joka korjaisi pahimmat ongelmat.
Toinen tietty halunnut enemmän speksatun version ja sitten homma kestää, tai halunnut matkalla vielä jotain eri ominaisuuksia.
"Mitäköhän noi firmiksen erot mahtaa olla DNA:n ja Elisan versioiden välillä, jos purnukka on tismalleen sama?"
Sitä on vähän vaikea sanoa , kun pitäisi olla molemmat purtilot , että voisi verrata.
No useimmiten erot ovat aika kosmeettisia. Opraattorin logo on erilainen ja käyttöliittymässä voi olla pikku eroja. Vanhemmissa laitteissa on lähinnä taajuuslukituksissa. Sitten operaattorit ovat laitattaneet firmiksiinsä päivitysllukon , jolloin softan voi päivittää vain saman operaattorin uudempaan versioon , mutta toisen operaattorin softa ei asennu. No eipä sellaista ole saatavillakaan tiedostona , vaan kaikki soveltavat OTA-päivitystä.
Perusohjelmisto on kuitenkin kaikilla ihan sama ja jos siinä on vikaa , niin se koskee kaikkia operaattoreita. Verkon puoli on sitten eri asia.
He lähettävät meille 4G modeemin ja siirrymme takaisin käyttämään 4G-liittymää siihen asti kunnes päivitys on saapunut 5G-modeemiin.
Lisäksi joulukuun lasku 5G osalta hyvitettin kokonaan.
Olemme aikaisemmin saaneet jo yhden kuukauden hyvityksen.
Milestäni on päivän selvää, että DNA on myynyt asiakkaille jo kauan aikaa tuotette, jonka on tiennyt vialliseksi. Sillä, että päivityksen valmistuminen ei ole luultavasti kiinni DNA:sta, vaan Huaweista, ei ole edellä esitetyn faktan kanssa mitään tekemistä.
Joka tapauksessa hyväksyin ilomielin nyt sen, että pääsemme pätkivästä netistä eroon, vaikka se tarkoittaakin paluuta 4G:hen.
Ongelmana on siis, etteivät tietyt nettisivut lataudu ollenkaan ("palvelin, jolla sivu sijaitsee, ei vastaa") . Esim. Handelsbanken.fi tai Twitterin videot eivät lähde pyörimään. Olen testannut suoraan ethernet-kaapelilla ja silloin toimivat, mutta wifi-verkossa eivät toimi. Tämä siis viittaisi, että reitittimessä (TP-Link Deco X60) on vikaa. Toisaalta aikaisemmin samalla reitittimellä ei ole ollut ongelmaa 4G-mokkulan (Netgear MR1100) kanssa, joka taas viittaisi ongelmaan DNA:n kanssa. Pitäisikö esim. 5G-boxin asetuksista muuttaa jotain?
The Google Public DNS IP addresses (IPv4) are as follows:
- 8.8.8.8
- 8.8.4.4
The Google Public DNS IPv6 addresses are as follows:- 2001:4860:4860::8888
- 2001:4860:4860::8844
You can use either address as your primary or secondary DNS server.Kiitos Taisto!

Muutin reitittimestä DNS-asetukset, mutta ei valitettavasti toimi. Pitäisikö tästä Huawein boxista myös muuttaa DNS-asetuksia? En löytänyt mitään kohtaa, jossa näihin pääsisi käsiksi, mutta infossa näkyi vielä DNA:n DNS-osoitteet.
Huomasin myös, ettei esimerkiksi Cellmapper.net toimi. Onkohan jotain sivustoa, jossa pääsisi tutkimaan tätä ja Handelsbankenin sivua, jos vaikka huomaisi näille jotain yhteistä muuttujaa, jonka takia ei pelitä? Sivut ovat kuitenkin silloin tällöin toimineet, esimerkiksi sunnuntai-iltana toimi.
Monesti nettiboxi toimii DNS palvelimena/forwarderina, mutta itselläni Huawei ei tarjoa nimipalveluita. Eli nslookup handelsbanken.fi 192.168.8.1 (Win) tai dig handelsbanken.fi @192.168.8.1 (Mac) ei ratko osoitetta.
--Timo
Muuta ne osoitteet myös sinne huihain purkkiin. 😉
DNA:lla on ollut jotain DNS ongelmia aiemminkin.
Itse en pidä ip pass trough:ia päällä, vaan jakelen sisäverkkoon DHCP:llä koneille ja laitteille osoitteet. 😉
192.168 alkuiset on aina sisäverkon osoitteita. 😉
Itse olen hyvin amatööri näiden IP, DNS, DHCP jne. asioiden suhteen, mutta yritän jotain saada vastattua. Huawei on siis asentajien jäljiltä varmaankin oletusasetuksilla (lisäsin tosin APN:n julkinen.dna.fi) ja Decossa on valittuna reititin-asetus (vaihtoehtona myös tukiasema). Tuohon en osaa vastata, että mikä järjestelmä jakelee osoitteet, mutta koneeni näyttää DNS:ksi 8.8.8.8 ja 8.8.4.4, jotka olen Decoon asettanut. Deco siis ilmeisesti jakelee osoitteet? Laittelin terminaaliin tuon dig handelsbanken.fi @192.168.8.1 ja ja vastauksena tuli "no servers could be reached".
Yritin etsiä tätä DNS-asetusta Huihain hallintapaneelista, mutta ei millään osunut silmään mistä olisin päässyt muuttamaan. Pitääpä katsoa tarkemmin! Jos suljen tuon IP pass trough:n, niin pitääkö Decosta säädellä asetuksia? DHCP-asetusten alla on vaihtoehdot: Lähtö-IP, Pääte-IP, Oletusyhdyskäytävä ja DNS.
Mukavintahan olisi, jos tähän Huihain hallintapaneeliin pääsisi käsiksi wifi-verkosta, eikä aina tarvitsisi siirtää pöytäkonetta lähelle Huawein kaapelia (ainut kone, jossa ethernet-portti)
Kiitos ja anteeksi, on tämä s*****a työmaa! 😄
Lähtökohtaisesti huawei:n purkki on täysin passthrough ja käyttäjä ei _SAA_ mennä koskemaan niihin asetuksiin. Tietysti me mennään mutta jos joku ei sen jälkeen toimi niin saa syyttää vaan itseään.
Huiwei:n hallintapaneeliin pääsee käsiksi WIFI:stä. Jos siis ei pääse, niin se kertoo että olet konfannut deco:on jotain päin mäntyä. Koska myös handelsbanken alkaa 192. niin voin sanoa noin 99% varmasti että decossa sulla on väärä netmask ethernettiin. (Eli 192.* osoitteet reitittyy paikallisesti). Pitäisi olla 192.168.* ELi netmask on 192.168.255.255 tai /16 riippuen vähän notaatiosta.
Pitääkö olla huolissaan?
hannu
Muutoinhan tämä toimii suht ok.
kun pätkii niin palautuuko automaattisesti katkon jälkeen? Kuinka pitkiä katkot ovat?
hannu
Soitin DNA:lle, Huaweilta ei ole saatu tarkkaa aikataulua, vain että korjaus on tulossa alkuvuonna vaikka piti tulla tammikuussa.
Voi mennä vielä joitakin kuukausia siis ennen kuin korjaantuu jos korjaantuu.
Aika surkea on hallintakäyttöliittymän käytettävyyskin, ei vaikuta kovin laadukkaalta miltään osin joten korjaus voi olla tekemätön paikka.
Asennuksesta selvittii puoleen hintaan kun jouduin tekemään sen itse (tein asiasta reklamaation). Asentajat eivät suostuneet asentamaan tokan kerroksen ikkunan pieleen, josta kuuluvuus oli paras niiden mittausmenetelmällä. Tosin tuossa meidän talon antennissa se olisi ollut varmaan vieläkin parempi. Ite tein kaikki läpiviennit, asensin purkin seinään kiinni, päättelin kaapelit, asensin kojerasian, suoritin nopeustestit asennuksen jälkeen jne. Asennusfimana oli Eltel Networks.
Viimeisen viikon aikana 19 modeemin uudelleenkäynnistymistä. Käytännössä tulevat kuta kuinkin neljän tunnin kerrannaisina, eli noin 4,8,12,16 jne tuntia edellisestä. Kun modeemi nyt 10 min sitten (klo 1300) buuttas, pitäisi sen siis toimia tuonne viiteen saakka, sitten on tunti jännää ja jos vielä ok niin sitten ysin aikaan kattellaan uusiksi.

Tämä viittaa hyvinkin vahvasti asiaan josta joku paljon minua viisaampi kirjoitti TechBBS foorumilla seuraavasti: "...liikkeellä on kohtalaisen paljon DNA:n verkon kanssa epäyhteensopivia laitteita ja vika johtuu siitä että DNA:n verkko tekee tuon GUTi reallocationin vanhan standardin mukaan kun he kytkevät uuden coren käyttöön ja vanhalla legacy-corella tuo toimii oikein. Tuo bugi vaikuttaa siis nimenomaan stationary eli paikallaan pysyviin yhteyksiin, liikkuvissa yhteyksissä ongelmaa ei ole jos liikutaan 4h aikaikkunan aikana toisen tukiaseman tai toisen solun vaikutusalueelle. "
En välttämättä pitäisi täysin modeemin bugina jos yllä oleva on totta ja avaa myös hiukan sitä, miksi sama purkki toimii (paremmin) muilla operaattoreilla.
On siellä joku API:kin mistä sai ne suoraan jos jaksoi hakea tokenit yms.
Soitin vikailmoituksiin ja sieltä vastas joku jolla ei ollut mitään tietoa mistään pätkimisestä. Mihin kannattaa soittaa?
jos näin jatkuu, jatkukoon.
hannu
Vika johtuu siitä että DNA:n verkko tekee tuon GUTi reallocationin vanhan standardin mukaan kun he kytkevät uuden coren käyttöön ja vanhalla legacy-corella tuo toimii oikein. Tuo bugi vaikuttaa siis nimenomaan stationary eli paikallaan pysyviin yhteyksiin, liikkuvissa yhteyksissä ongelmaa ei ole jos liikutaan 4h aikaikkunan aikana toisen tukiaseman tai toisen solun vaikutusalueelle.
On tuo nyt ollut pystyssä 20h14min viime kaatumisesta.
DNA ja Huawei selvittävät ongelmaa ja korjaava ohjelmistopäivitys jaetaan heti, kun se on tarjolla. Kun päivitys on tarjolla, sen asentaminen ei vaadi asiakkailta erillisiä toimenpiteitä.
Tämän hetkisen alustavan arvion mukaan ohjelmistopäivityksen testaukset päästään aloittamaan tällä viikolla (vko 3) ja jos ongelmia ei löydy, niin päivityksen jakelu aloitetaan testauksien jälkeen viikolla 4.
Parasta tässä n5368x laitteessa ja palvelussa oli kun siitä pääsi eroon.

DNA:n mastojen osalta tuntuisi homma kutakuinkin skulaavan eri päätelaitteella 5G verkossa. Uptime yli 11 päivää hieman eri valmistajan päätelaitteella ja tiputtaa itsensä nätisti 4G verkkoon ilman katkoksia vaikka 5G verkko lyötäisiin tolpan päästä pimeäksi (aika perus feature minkä luulisi sen 450e asennusmaksulla tulevan huaweinkin osaavan).
Kovan vaivan takana vaan oli tämä n5368x poistuma omasta taloudestani, verkko antaa sen maksimin mitä tuolla DNAn liikkuva laajakaista 1000 Mbps liittymällä saa nykyisellä päätelaitteella (kyllä, otin 1000Mbps liittymän koska siinä ei ole määräaikaa). Tämäkin case vain osoitti että tällaiseen määräaikais- soppariin ei nimeänsä kannata laittaa.
Suuri vitsihän tuossa oli tuo hirveä taistelu ja selittely asian tiimoilta että sopimus saatiin purettua.
Liite uptimestä eri laitteella, ei huaweita, ei ongelmia.
No ei olisi pitänyt lähteä kirjoittamaan tätä viestiä, sillä juuri pätkäisi poikki eli ei ole tainnut mikään sittenkään muuttua. 🤪
Samaan hintaan kuuluu satuja kertova DNA asiakaspalvelu. Voit siis lopettaa storytellin ja bookbeatin tilauksesi, koska DNA Koti 5G-liittymään kuuluvat iltasadut kaupan päälle.
Liittymällä voit harjoittaa itsehillintääsi ja oppia miltä tuntuu joutua valheiden uhriksi kerta toisensa jälkeen. Löydät itsestäsi uusia piirteitä kuten hyväuskoisuus ja lapsenomainen luottamus.
Suhteesi DNA 5G-liittymään alkaa vähitellen muistuttamaan alkoholistin ja läheisriippuvan puolison suhdetta, jossa haluat aina vaan, lukuisista pettymyksistä huolimatta uskoa siihen, että toinen kyllä muuttuu.
"Minulla on DNA koti 5G toiminut erittäin johdonmukaisesti, eli pätkäissyt joka päivä. Olen voinut luottaa siihen, että yksikään etäpäivä ei onnistu kunnolla"
Juha Pirkkalasta
Ja asiasta tiedottaminen on ihan huippua...
mitä veikkaatte tuleeko 😂😂
Kannattaa tässäkin mobiiliyhteydessä jo ennen tilausta painottaa itselleen, että vaikka nyt toimisi kuinka nopeasti, niin jossain vaiheessa voi nopeus tippua, vaikka "vain" 100 megaan, se täyttää sopimuksen ja sen perusteella ei pääse eroon määräaikaisesta sopimuksesta.
Hetkellisesti tuon allekin varmasti sallitaan, joten ihan helppoa ei ole nopeuden takia varmaankaan päästä eroon sopimuksesta (jos vaikka kilpailijalla tulisi viereen huomattavasti paremmintoimiva linkki sopimuskauden aikana, niin ei ole helppo vaihtaa.)
Lause "uusia haasteita" ei kerro yhtään mitään. Vaadimme vastauksia. Mistä tässä oikein on kyse?
Ai niin, jälleen kerran uusista haasteista.
Mitä jos DNA korjattais asia niin että luovuttaisiin kokonaan tuosta Huawein purkista ja korvattaisiin se jollain toimivalla, kuten vaikka Zyxelin NR7101:llä?
Edellä esitetty toive teknisen tuen saamisesta selostamaan ongelmaa on vähintään kohtuullinen. Ida ja muut tukihenkilöt joutuvat välittämään ikävää uutista ehkä itse asiasta sen enempää tietämättä. Meitä asia koskettaa syvältä, samaa toivoisi teknisen tuen henkilöltä.
Tämä nyt ei asiaa auta, mutta kerron....
Itä-Suomessa sijaitseva "loma-asuntoni" kiinteä netti irtisanottiin vanhentuneen tekniikan johdosta. Elisa tarjosi tilalle 4G-yhteyttä sopimushintaan. Kun soitin sopiakseni asiasta, kerrottiin sinne olevan saatavana myös 5G-yhteys. Olin hyvin epäileväinen, mutta yhteyttä luvattiin kokeiluun kuukauden ajaksi ennen sitoutumista, niin uskalsin ottaa. Posti toi ZTE:n sisälle asennettavan vastaanottimen. Purkki oli päällä 3 vrk paikalla ollessani. Download miltei luvattu 300M, upload 50M. Ei yhtään katkoa kolmen päivän käytön aikana.
Tunnustaako DNA tehneensä jotain?
Uskalsin jo kysyä ääneen, olisiko mahdollista, että...
Hämeenlinnan suunnalla myös jotain muutoksia huomattu:



* LTE RSSI parantunut selkeästi 28.1.
* Tukiasemalla jotain tapahtunut 8.2. su-ma välisenä yönä koska yhteys käynyt hetkellisesti alhaalla ilman että modeemi on buutannut.
Yleisesti ottaen modeemin uptime on viikonlopun ympärillä parempi, pe-ma buutit tapahtuvat harvemmin kuin viikolla, mulla nyt yli kolme päivää. Viikko sitten viikonloppuna 2.3 päivää, sitä ennen viikonloppuna 2.9 päivää. Sitten ti-pe välillä 6 boottia... Jännityksellä odotamme miten viikon mittaan käy.
Ja ovat nopeudet samalla hyvällä tasolla kuin ennenkin. Niissä ei näy muutosta suuntaan tai toiseen.
Sinällään kollegat töissä ovat kyllä jo oppineet, että minulla on DNA 5G ja saatan yhtäkkiä tipahtaa Teams-istunnosta pois...
Täysin naurettavaa, tällä yhteydellä olisi tarkoitus kahden ihmisen tehdä etätöitä, kumpikin paljon Teams -palavereissa ja usein esityksiäkin vetämässä. Montaa päivää ei tällaista toimintaa kestä katsella, joten toivottavasti jotakin korjausta tulee pikaisesti.
Erityisen raskauttavaa on, että kuten tämä ketju paljastaa, ongelma on DNA:lla hyvin tiedossa, mutta silti myyvät 5G -palvelua kertomatta asiakkaille tilanteesta. Melkoisen selvää asiakkaan harhaanjohtamista kyseessä.
Meillä tehdään lääkärintöitä etänä kotoa, eli tehdään työtä, jossa on kyse ihmisen jopa hengissä säilymisestä ja kärsimyksen levittämisestä. Lääkkeiden määräys on useamman kerran viivästynyt ja palaverit katkenneet. Se on raivostuttavaa missata jotain todella tärkeää asiaa sen takia. Nyt siis 4G käytössä ja työt edes pystyy tekemään normaalisti, mutta on DNA toiminta vaan perseestä.
Kyllähän tästä nyt pitäisi uusille asiakkaille kertoa, että haluatko nettiyhteyden sittenkin, vaikka tulee sitten pätkimään minuutiksi 30-240 minuutin välein jatkuvasti ja mitä enemmän kuormaa, sitä useammin pätkii.
" jatkavat testausta ja aina voi tulla jotain 'yllättävää'. Äsken tuli vielä toinen viesti, nyt Director- osastolta "Olemme sisäisesti testanneet korjausta nyt jonkin aikaa ja toistaiseksi näyttää lupaavalta. Tällä hetkellä ajatuksena on aloittaa ensimmäiset asiakaspäivitykset ensi viikon alkupuolella. .... päivitys olisi siten tulossa n. 1vko sisällä ". Aspa toimii varmaan parhaan tietonsa varassa, mutta johtajille maksetaan siitä että ovat jostain vastuussa ja omilla nimillä kommunikoidessa pitää olla joku käsitys mitä taustalla aidosti tapahtuu"
Heh, ruksi seinään näistä: XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX ?
miten usein skriptisi hakee tuota tietoa purkilta?
Mä oon ajastanut skriptin ajoon kolmen minuutin välein. Eri datoilla on vähän eri tarpeet, mutta tuo nyt ei varsinaisesti verkkoa kuormita, sanoisin että mikä tahansa minuutin ja kymmenen välillä voisi toimia.
"Tämän hetkisen tiedon mukaan päivitysversion pitäisi tulla helmikuun loppuun mennessä käyttöön."
DNA:n asiakaspalvelu.
Oliko vastauksessa mainintaa että minkä vuoden helmikuusta oli kyse?
Heti maaliskuun alussa sanon sopimuksen irti, ei vaan jaksa enää tätä DNA paskan jauhamista.
Tulee ihan epätodellinen olo siitä, että aina kun päivityksen arvioutu päivämäärä menee umpeen, niin ollaan vain hiljaa. Ja sitten kun asiakas kysyy, niin annetaan vain uusi päivämäärä. Ja samaa vialliseksi tiedettyä tuottetta vaan myydään lisää uusille asiakkaille.
Onko nyt niin, että seniorikäyttöni rajallisuus, korkeintaan kolmen tunnin yhteyksiä, ei aiheuta katkoksia? Käyttöni on kuitenkin tasaista aamusta iltaan.
Tavallisessa aspassa eivät voineet auttaa muutoin kuin pudottamalla liittymän 1000 megaisesta 400 megaiseksi. Käytännön nopeudet ovat niin alhaisia ja tuntuvat pudonneen entisestään, ettei 1000 megan liittymästä ole iloa. Linux läppärillä paras speedtest veto oli noin 700 megaa kun asentaja sitä aikoinaan mittaili suoraan piuhan päästä ilman palomuureja tai muuta. Nykyään tp link ax50 reitittimen läpi tulee noin 150 megaa, kun parhaimmillaan se on ollut noin 400 megaa.
Pitää soitella arkena pientalopalveluun ja vaatia hinnanalennusta. Aiheutunut haitta ei ole mielestäni enää "vähäistä, satunnaista ja lyhytaikaista", mikä sopimusehtojen mukaan asiakkaan on vain nieltävä. Entinen 4g kotinettini oli huomattavasti vakaampi ja valitettavasti on myönnettävä että myös lähes yhtä nopea.
No nyt on uudet ennätykset.
Villähteellä nopeudet minimissä.
ikävä kyllä jatkuva pätkiminen tekee nopeudesta jokseenkin turhan hyödyn.
Mielenkiinnolla seuraan mihin nopeudet menee 24kk sopimuksen aikana.
Mistä sitten johtuu, niin oletko katsonut pysyykö yhteyden arvot kuinka samoina kun on 400 tai 1000 megaa lataus? Voi olla että noilla nopeuksilla pienikin muutos tiputtaa nopeutta paljonkin. Myös kaikki muut laitteet välissä vaikuttaa helposti noilla nopeuksilla paljonkin. Ainoastaan langalla mitattuna (gigasilla kaapeleille, verkkokorteilla, kytkimellä) on vertailukelpoista dataa.
Ruuhkautuminen varmaan jo mahdollista, mutta ei välttämättä syy vielä tässä vaiheessa.
Tosiaan se pätkiminen on sitten ihan oma juttunsa.
Itselläni nopeus on pysynyt 600+ nopeuksissa ’piuhan päästä’ mitattuna kokoajan. Eli taitaa olla noin 4kk jo.
Nyt, kuten kuvasta näkyy, niin selkeästi jotain on vialla.
Kännykällä/tietokoneella eli langattomasti lukemat ovat olleen parhaimmillaan 250. Useimmiten 150. Eli samaan aikaan kun piuhan päästä tulee 650+, koneella langattomasti 150.
Alle metrin päässä wlan tukiasemasta pääsee kännykällä 450 lukemiin.
Tilasinko 10 megasen linjan, no en.

Tämä Villähteellä tänään 28.2.2021 klo 18:22.
Kimmo: oletan että et ole Villähteellä?
Toi on kanssa ihan lähtenyt lapasesta, 700 megasella netillä voit toistaa "1080p videota" Joo-o kyllä minä kattelen sujuvasti 50 megasella liittymällä 4K kuvaa suoratoistoista, ne on kuitenkin pakattu niin paljon, että ei niihin mitään 700 megaa tarvi 😀 Ja nämä operaattorien että 1-4 laitetta voi käyttää kun ottaa 400 megasen liittymän ja 5-10 kun ottaa gigasen ym. pähkähullut mainospuheet on kyllä syvältä.
Wifi6 laitteilla (1200Mbps) toiseen ketjuun katsoin, jollain TP-linkin laitteella oli testeissä saatu juuri 699 Mbps todellista, että siinä varmaan aikalailla se millä toimii käytönnössä (kunhan päätelaitekin sitä tukee.)
Itselleni yritti DNA mökille myydä tätä purkkia ja 5G liittymää, mutta kotiini ei ole saatavilla, 4G:llä mennään (Elisa kaikenlisäksi).
No joo en tässä ketjussa sen enempää, tuo pätkiminen ja DNA:n tiedotus/korjaus asiassa on todella luokatonta touhua.
Ennen priorisointia 4G:ssä noilla eri liittymillä ei ollut muuta eroa, kun max nopeus. 5G:ssä en tiedä miten on priorisointia vai onko ollenkaan liittymien välillä?
Lisäksi odotan "innolla" DNA:n kantaa asiaan, kuinka kauan ja ja millä perusteella yhteys saa olla alle tuon "luvatun" 100 megaa, sekään kun ei ole mikään takuunopeus todellisuudessa, kun katsoo ehdot sopimuksesta.
Luultavasti ainoa mit'ä tosiaan voi tehdä, jos nopeus tippuu sopimuskaudella kokoajan jatkuvasti alle 400 megaan, on saada vaihdettua liittymä "gigasesta" siihen ja säästää se 5 euroa/kk.
Eipä tämä nykyinen 3.5Ghz kaista niin älyttömästi poikkea esim 2600Mhz (2.6Ghz) 4G verkosta, että se jotain mullistavaa olisi. Taitaa 4G taajuuksilla (koska niitä on paljon enemmän) tulla suurinosa tai ainakin puolet tuosta "5G:n" nopeudesta jota mitataan, sitäkään ei kaikki ole sisäistäneet.
Helvetti, mulla on ollut noin hidas kaista joskus ISDN-aikakaudella.
Tältä näyttää, eli 5G pudonnut kyydistä.

Jos kiinnostaa, niin katso cellmapperista missä tuo Cell Id sijaitsee, että onko se oikea masto, vai jossain kaukana kenties ja koko 5G masto on 4G:neen päivineen poissa pelistä, (jos on).
Toi RSSI -66dBm on ilmeisesti ihan hyvä, mutta vertailuna itselläni se on -55 (1800MHz taajuudella) 3.5km päästä. (pienempi parempi.)
Jos noi kuvan "Signal Intensity" ja "Signal Quality" on yhtä kuin:
RSRP ja SINR (Ei taida kyllä olla?), niin nekin on ihan OK, silti tulee käsittämättömän hitaasti siellä Villähteellä 4G:lläkin. Myös Pingi on melkoinen.
Tuokin modeemi kun osaa monenlaista yhdistelmää käyttää:
https://cacombos.com/device/N5368X
Eli laite on yhdistänyt jostain syystä tuohon tukiasemaan, eikä Huaweihin.
Jos käytössä on taajuuslukko, niin kokeiluarvoista on 700 MHz lukitus, koska sitä taajuutta ei Ericsson-saiteissa ole vaan ainoastaan Huawei-saiteissa. Tuo voisi pakottaa myös 5G:n paremmin päälle, koska Ericssonin 4G saitit eivät voi toimia ankkurina Huawein 5G:lle. Kiitos kahden eri vendorin soppa.
RSSI on yksi tyhjän kanssa signaalivoimakkuuskissa. RSRP on se, mitä pitää katsoa. Se on käytännössä sinua palvelevan lähetteen voimakkuus, tuo RSSI on melkein, ei aivan, kaikki mahdollinen kyseisellä taajuusalueella.
Yksinkertaista on se, että jos ei taajuuslukolla löydy 700 MHz (voi tulla tuossa tapauksessa myös pidemmältä etelästä, Ruusulantien varrelta, jossa myös Huawei-tukari, mutta ei 5G (ehkä tulevaisuudessa 700 MHz 5G, mut ei tällä hetkellä 3,5 GHz ole (n78).
Perjantai on aina hyvä päivä tehdä järjestelmäpäivityksiä. Nimim. Kolemusta on 😃
Samoin täältä @purnipsi lle posia tiedon lisäämisestä, kiitos!

Vähän olis taas heittelehtineet täällä Kanta-Hämeenkin puolella signaalitasot. Mitään hillitöntä vaikutusta nopeuksiin tuolla ei ole kylläkään ollut.
Eipä kestä 😀 kyllä tätäkin foorumia tulee aina välillä seurattua. Tosin itsekin vain harrastelija olen, joten tietoni perustuu "parhaimpaan mahdolliseen käsitykseen" ja omakohtaisiin kokemuksiin.

Minkä hitauden @mikko vikapalvelu näki? Totta tosiaan, tuo cell ID 998165 = eNB 3899 ja jos se on ainoa tienoon toimiva masto tällä hetkellä, niin varmasti on hidasta meno.
Kuvassa ympyröin Villähteen seudun Huawei-saitit. Eli siis noissa on Huaweita, mutta ainakin viimeksi vain 8909 ja 8475 on 5G saatavilla. 8452 on tuo mainitsemani vain 4G-saitti ja sitten nuo jäljelle jääneet ovat vanhempia Ericsson-tukareita. Kaipa nekin pian vaihdetaan Huaweihin, mut nyt jos päätelaite noihin yhdistää, ei 5G voi toimia, koska kuten jo kirjoitin, ei E /// ja Huawei pelitä ristiin.
@tuomas, kyllä, näin on luvattu, kyllä.
Ps. Minä en saa cellmapperista 5G tukareita ollenkaan näkyviin? Johtuuko siitä, että eivät ’oikeasti’ niitä vielä ole?
Sen sijaan tukarit, joidenka tiedoissa on 5G EN-DC Available, ovat sellaisia, jotka ovat ilmoittaneet olevansa mahdollisia 4G ankkureita 5G:lle.
Tuota, että liittymä olisi yhteen tukariin lukittu en millään usko pitävän paikkaansa. Tai no, ainoa lukko on se, että liittymä on myyty tiettyyn paikkaan ja kiinteään asennukseen, niin ei sitä kukaan siirtele mihinkään. Mutta mitään tukiasemalukkoa tai muuta ei varmasti ole olemassa. Ehkä sitten 5G SA:n myötä (Stand Alone) voi olla jotain viipalointia, mutta ei vielä nykyään.
Korjausarvio 1-3 päivää. Keskiviikkona soittelen uudelleen jos ei ole korjaantunut.
Kannattaa buuttailla tukaria silloin tällöin..
@Taisto, saisko nyt uudelleen saman kuvan noista arvoista ja id:stä?
T: Pesufati
”Softavika Huawein purkissa” oli ilmoitus.
Onko siis nyt kysyjille kerrottu niin, että lupauksista huolimatta tuota pöntön softapäivitystä ei olekaan tulossa lähipäivinä?
Tässähän ei sinänsä ole mitään epäselvyyttä tilanteesta, kun on tosiaan myyty palvelua, jonka on tiedetty olevan väitteitä vastaamaton. En ole itse vielä 4G -yhteyttä pyytänyt, nyt täytyy pyytää kun kerran tämä ns. 5G ei tästä paremmaksi tule.
Jos katsoitte kalenteria, niin nythän on jo maaliskuu. Helmikuussa ei tullut mitään päivitystä. Deadlinet venyy ja paukkuu. Huutista!
https://yhteiso.elisa.fi/mobiililaajakaista-8/n5368x-huawei-5g-cpe-max-jatkuva-paetkiminen-518932
Viittaisi pikemminkin siihen , että varsinainen syyllinen on Huawei.
Ei varmasti ole joku suomalainen pikkuoperaattori ihan hirveän tärkeässä asemassa ko. firmassa.
On tämä silti järjettömän huono aloitus 5G:lle. Ja DNA asiakkaalleen tietysti on vastuussa asiasta.
"Joo, ja jos siihen ongelman korjaamiseen tarvitaan Huaweita se varmasti kestää ja kestää ja aikataulusta kukaan DNA:llakaan mitään tiedä."
Aivan varmasti tarvitaan Huaweita , koska kyse ei ole pelkästä päätelaiteongelmasta , vaan myös verkkoon tarvitaan päivityksiä. Toisekseen vaikka olisikin kyse pelkästä päätelaitteen softapäivityksestä , niin ei operaattoreilla ole osaamista muuttaa Huawein tekemiä softia. Ne softapäivitykset tekee joko Huawei tai Huawein auktorisoima softatalo.
@MikkoTässä kuva 1.3.2021 klo 17:25


Nyt näyttää pelaavan normaalisti.
Tässä tuon cell id:n tiedot:

Mielenkiintoinen vastaus twitterissä. Samaan aikaan toisaalta kyselyyni sain vastauksen "Meiltä löytyi vielä harmittavasti toinen bugi testauksen loppuvaiheessa ja tästä syystä joudutaan vielä tekemään korjausta päivityspakettiin. Siten ei päästy jakamaan päivitystä. "

Ymmärrän että ongelmia voi ilmetä, mutta perusasiat kuten kommunikointi & asiakkaiden odotusten hallinta pitää aina hallita. (Arrgh 🤬)
siitä ilmoitetaan tekstiviestillä milloin päivitys ajetaan, mitään viestiä ei ole tullut.
Jotain kummallista on itsellä ilmassa, koska jatkuvasti on bootannut 2-4h välein ja nyt tänään täysin poikkeuksellisesti jo 20h pysynyt pystyssä. Lieneekö vain tuuria RNG:n suhteen 😀
Jos kohtuullinen korjausaika ylittyy, kuluttaja voi pyytää käyttöönsä sijaislaitetta. Jos sijaislaitetta ei ole annettu, eikä korjausta ole mahdollista tehdä kohtuullisessa ajassa, kuluttaja voi vaatia hinnanalennusta tai tuotteen välitöntä vaihtamista virheettömään. Kuluttaja voi myös vaatia kaupan purkamista, jos virhe ei ole vähäinen."
Viikon vinkki: Kuinka kauan tuotteen vian korjaus saa kestää? - Kilpailu- ja kuluttajavirasto (kkv.fi)
Purkin softaversio ei kuitenkaan ole vaihtunut siitä, mikä kellahtelee jatkuvasti, joten voi olla myös vain sattumaa.
aiemmasta tiedosta poiketen Huawei-ulkomokkulan päivitys viivästyy suunnitellusta aikataulusta. Pahoittelemme viivettä.
Tiedotamme heti, kun uusi ajankohta päivitystöille pystytään vahvistamaan.
Terveisin,
DNA
Tuli varmaan kaikille Koti 5G asiakkaille.
Ja kiitos @Taisto kuvista.
Tarkoitin ’Tuoppi kirjoitti’ ☝🏻
Tämä on kyllä tosi "hyvää" mainosta DNA:lle. Minulta kun aika usein sattuneesta syystä kysytään suosituksia laitteista ja operaattoreista niin kehotan aina lukemaan tämän ketjun. Hyvää viihdettä.
Mut joo, kyl nyt tuli mitta täyteen. Tätä pitäisi kuitenkin vielä 2 vuotta maksaa ja vitsi on jo nähty. Laitan viestiä että voi tulla hakemaan tän pois.
Mar 3 02:57:41 er-6p ddclient[29875]
Mar 3 07:06:51 er-6p ddclient[29875]
Mar 3 08:23:54 er-6p ddclient[29875]
Mar 3 10:49:00 er-6p ddclient[29875]
Mar 3 11:31:03 er-6p ddclient[29875]
Mar 3 13:41:08 er-6p ddclient[29875]
Mar 3 14:39:12 er-6p ddclient[29875]
Mar 3 15:35:16 er-6p ddclient[29875]
Mar 3 17:12:20 er-6p ddclient[29875]
Mar 3 19:08:25 er-6p ddclient[29875]
Mar 3 20:27:28 er-6p ddclient[29875]
Mar 3 21:18:31 er-6p ddclient[29875]
Mar 3 23:25:36 er-6p ddclient[29875]
Katsottiin, että meidän aluella on myös Telia Koti 5G saatavilla. Onks kenelläkään kokemusta Telian Koti 5G-n kanssa? Ainakin netistä ei löytynyt mitään, tuo on ilmesesti hyvä merkki.
Näkisin että 50% alennus olisi kohtuullinen kuukausihinnasta.
Olen saanut vielä tähän mennessä hillittyä itseni enkä ole soitellut, kun tiedän vetäväni itseni kierroksille siinä kun alan avautumaan ja harmittaa sen kaverin puolesta, kuka ikinä puhelun ottaa vastaan. Mutta kai se täytyy vaivautua, koska mitäänhän ei laiteta kuntoon niin kauan kun asiakas ei valita.
Kehoitan kaikkia muitakin soittamaan.
https://bbs.io-tech.fi/threads/5g-juttelua.92998/page-74
Jännää asiakaspalvelua, että tänne ei kukaan DNA:lta vastaa samaanasiaan.
Esim:
--------------------
Vielä selvennyksen vuoksi:
- Vain osa N5368X asiakkaista kärsii pätkimisestä
- Tämä osajoukko koskee asiakkaita joille on asennettu N5368X ennen helmikuun loppua
- Kaikki N5368X jotka on asennettu helmikuun lopun jälkeen eivät pätkimisestä kärsi
DNA ei voi ottaa kantaa muiden operaattoreiden laitteisiiin mutta sen verran voin todeta että Googlettamalla löytyy ympäri maailmaa tilanteita joissa laite hetkellisesti mennettää yhteyden ja/tai boottaa. Jokainen voi tämän perusteella tehdä päättelyä siitä mihin kyseinen bugi viittaa ja mihin se ei viittaa.
Korjaus on tulossa ja heti kun korjaus ulkona voin siitä tänne tiedon laittaa.
Ville Partanen (DNA)
@Niko

4G yhteyden laadussa minulla näkyy ainakin yleinen ruuhkaisuus linjoilla, eli yöaikaan täydet palkit ja illalla vajaammat palkit.
En näe, että ainakaan omalla kohdalla vaikkapa purkin antenniasetuksilla olisi vaikutusta asiaan.
Mulla näkyy noissa palkeissa jatkuvasti 4G kohalla 1-3 palkkia ja 5G 3-5palkkia... kotona mesh wifi järjestelmällä saa kaikkiin laitteisiin wifillä 10-50mbps... ei tunnu toimivan kodin netti vaikka mitä tekisi.. viiveet pelatessa hyppii miten sattuu.
@Toni A

Viitsitkö tsekata versio numerot uudesta purkista, kiinnostaa tietää onko mikään päivittynyt.
Alla lokakuussa asennetun purkin versiotiedot.
Etenkin kun ollaan tällaisessa testivaiheessa ja painitaan vielä bugisen ohjelmiston kanssa.
Hoitaisivatpa laitteen kuntoon...
Hemmetti.
N5368X
Sarjanumero
MTQUT21114000519
IMEI
xxxxxx
IMSI
xxxxxx
Oma numero
Tuntematon
Laitteistoversio
WDUCCPR0LNR
Ohjelmistoversio
10.0.5.2(H1SP4C182)
Verkkokäyttöliittymän versio
WEBUI 10.0.5.1(W2SP5C182)
Tuollaset tiedot antaa purkki
No meillä asentaja kertoi tunnuksen ja salasanan. Itte kun tein koko p@skan asennuksen alusta loppuun. 😉
Pitäähän noita päästä konffimaan. En minä ainakaan halua oletuksena tulevaa ip passthrough moodia purkkiini.
Minkäs moodin sie siihen sit laitoit ja mitä sulla on sen perässä?
Kuinka moni käyttää erillistä fyysistä palomuuria 5G.n perässä vai luotatteko tietokoneen ohjelmalliseen muuriin?
Minulla kun on tuossa yhdessä koneessa koko oppilaitoksen oppilasrekisteri, niin ihan GDPR-asetusten mukaan siitä on syytä pitää tosi hyvää huolta. Ei tässä ole varaa Vastaamo-keisseihin.
Minä tunnen ehkä (liian) monta tietoturvatyyppiä, joilla tietysti itsellään on erilliset "rautamuurit" jo firmankin puolesta. Minullakin on tällä hetkellä Zywall 200, mutta se on vähän vanha ja hidastaa aika paljon liikennettä. Tarkoitus on päivittää parempaan (ja toki olen saanut kavereilta ehdotuksia), mutta mitä te suosittelette?
Verkossa on omia ja lasten koneita eri tarkoituksiin kymmenkunta ja lisäksi pari Unraid-palvelinta sekä oman firman backupeja kloonaava palvelin, joka on vielä oman palomuurinsa takana erikseen.
Ehkäpä voisi olla hyvä heittää tärkeät tiedot vielä yhden ylimääräisen seinän taakse - Zywall kyllä muutoin riittänee.
Hienoa huomata, että DNA seuraa keskustelua - ainakin jollakin tasolla.
Liian hiljaista on ollut noin muuten.
On toivottu, on pyydetty, mutta esim. tekninen tuki ei tule vastaamaan kysymyksiin, ja neuvomaan ongelmissa. Sama laite Elisalla tulee yksityiskohtaisine ohjeineen asiakkaalle. Ohjeissa neuvotaan myös asetusten muuttaminen. Miksi DNA ei salli sitä?
Erityisehtojen kohdan 7.1 mukaan:
"Mikäli FWA-laite ei toimi sen tuotekuvauksessa kuvatulla tavalla, asiakkaan tulee viipymättä ilmoittaa asiasta
DNA:lle. Mikäli toimintahäiriö johtuu laitteen valmistusvirheestä tai vastaavasta laitteessa luovutushetkellä
olleesta viasta, vastaa DNA huoltotoimenpiteistä aiheutuvista kustannuksista valmistajan takuuehtojen ja
kuluttajansuojalain mukaisesti ja saattaa laitteen toimintakuntoon itse parhaaksi katsomalla tavalla esimerkiksi
korjaamalla virheen tai vaihtamalla laitteen uuteen. DNA:n vastuulle kuuluva laitteita koskeva huolenpito kattaa
myös normaalin kulumisen aiheuttamien vikojen korjaamisen DNA:n harkitsemalla tavalla sen ajan, kun asiakkaalla on Kiinteä 5G -laajakaistapalvelu käytössään."
Olen reklamoinut teille asiasta tammikuussa, kun liittymä asennettiin joulukuun viimeisinä päivinä. Milloin toimitatte minulle uuden laitteen, koska että ole pystyneet korjaamaan virhettä?
4.3.2021
Ville Partanen (DNA) vastaa:
Kuulostaa erikoiselta jos eivät ole osanneet pienetalopalvelusta kertoa asian oikeaa tilannetta. Laitoin heille kuitenkin äsken tiedon jossa selkeästi kerrottiin, että nyt asennettavat laitteet eivät pätki ja siten oikea tieto pitäisi olla saatavilla myös heiltä huomisesta eteenpäin.
Kiitos, että nostit tämän esille!
Jos on joku palvelu aikomus pitää kannattaa alusta asti "vaatia" kaikki mahdolliset DNA:n kanssa. Eivät ole hubiinkaan lupauksista huolimatta saaneet 3 vuoteen toimintoja toimimaan ja nyt lopettivat vastaamasta kyselyihin kokonaan,Tälläinen firma on DNA!
-------------------
En tiedä mitä nämä normi asiakaspalvelijat tekevät täällä tlipäätään. Käyvät lähinnä v*****uilemassa asiakkaille foorumilla, sen sijaan että vastaisivat jotain asioihin mitä kysytään.
Minusta on sanalla sanoen hupaisaa tulla tähän luettelemaan käyttöehtoja samaan aikaan kun tarjottu palvelu pätkii jatkuvalla syötöllä ja lupaukset korjauksista siirtyvät jatkuvasti hamaan tulevaisuuteen.
On suorastaan ystävällistä DNA:ta kohtaan, että ihmiset nyt tässä ketjussa kommentoivat asiaa, tosin nopeampaa reagointia voisi kyllä tulla, mikäli nämä keskustelut käytäisiinkin Facebookin raksakimpoissa yms. ryhmissä, joissa potentiaaliset asiakkaat liikkuvat - vaikutus uusmyyntiin voisi olla melkoisen negatiivinen.
Ville Partanen (DNA) kirjoittaa tuolla io-tech foorumilla eilen:
DNA Koti 5G päivitys
Moni on lähettänyt Koti 5G laitteen IMEI numeron ja sitä kautta varmistanut itselleen päivityksen ensimmäisten joukossa. Kiitos kaikille teille. Nyt olemme sen verran lähellä tuota päivitystä, että uusia numeroita ei enää vastaanoteta. Laitan tänne tiedon kunhan tuo päivitys on linjoilla.
Ei ollut tässä keskustelussa DNA:n suunnalta pyydetty IMEI-numeroita (tai yleensäkään sanottu mitään mihinkään asia-asiaan), vaan muistutellaan vaan sopimusehdoista (joita eivät toteuta edes itse!).
Ei se ole laitteen avaamista jos pohjasta irroittaa ruuvin jotta pääsee kytkentöihin ja reset nappulaan käsiksi. 😉
Laitteen avaamiseksi katsotaan yleensä se, että sinettitarra on rikottu ja koko kuori on aukaistu.
Ps. Piti taas tarkistaa milloin tuo rohja on buutannut itsensä. 20h50min sitten.
https://tuki.dna.fi/attached-file/97578688ffb943ef9aa7f1e478173030/comment/3687255/
Oletko mitannut mitä nopeutta netistä saat, tuo mainitsemasi 1000mbps on se maksimi mitä voit saata, eikä sillä ole välttämättä mitään tekemistä todellisten nopeuksien kanssa, 100mbps DNA lupaa minimissään.
Mitä taas tulee noihin halpoihin mesh laitteisiin, niillä nyt nopeudet voi olla mitä vaan. Mitä enempi niitä on wlanilla kytketty samaan verkkoon sen huonommat nopeudet, johdolla kykettessä toimivat paremmin.
700-800PC
100-300 PS4 & PS5
"Ulkoyksikön pätkimisongelman korjaavaa päivitystä aletaan jakamaan lähipäivien aikana ja mikäli kaikki sujuu ongelmitta, on tarkoitus päivitys jakaa kaikille laitteille tämän kuukauden aikana. Tulet saamaan vielä erillisen tekstiviestin kun päivityksen tarkka päivämäärä on tiedossa. Omasta puolestani pahoittelen että ongelma on kestänyt näinkin pitkään, mutta ongelman korjaus on nyt ihan loppusuoralla ja ongelmien pitäisi päivityksen myötä poistua."
Aina niille tulee joku ongelma ja homma kusee ja siirtyy.
Kunhan vaan kerroin taas uusimman ilmoituksen (vitsin?).
DNA hallitsee päivityksen jakelua joten asiakkaana et valitettavasti voi valita ajankohtaa. Ensimmäinen viikko otetaan aika rauhallisesti ja sen jälkeen lähdetään rullaamaan päivitystä koko kantaan. Päivitykset kestävät arviolta huhtikuun puoliväliin saakka.
Tämä oli Ville Partasen viesti io-tech.fi foorumilla.
@Niko
Eihän sulla ole ip passtrough päällä ja DHCP pois päältä?
Jos laitteet saa vain tuon ulkoverkon osoitteen, niin 2 laitetta ei voi toimia samalla ip:llä samaan aikaan.
Eli sulla pitää tuossa tapauksessa olla erillinen purkki heti Huihain perässä joka saa tuon ulkoverkon osoitteen ja sitten tuo purkki jakaa DHCP:llä laitteille osoitteet.
Mulla tuo huihai on konffittu niin, että se hoitaa noi kaikki tehtävät ja muut purkit on vaan konffittu ns. tyhmiksi purkeiksi LAN-modeen.
Mutta, kuten useaan kertaan jo sanottu, tämä on säälittävää toimintaa DNA:lta sen suhteen, että tämä heidän oma keskustelufoorumi ei tiedä aiheesta virallisesti mitään. Joku kolmannen osapuolen keskustelupalsta tietää parhaiten, käsittämätöntä!
Asuinalueeni on Lahden/Nastolan Villähde.
DNA Koti 5G -yhteyksissä esiintynyttä pätkimisongelmaa korjaava ulkoyksikön laitepäivitys jaetaan ensimmäisille asiakkaille 18.3.2021 alkaen.
Kyseisen ryhmän asiakkaat ovat saaneet tänään 16.3. päivityksestä kertovan tekstiviestin.
Mikäli ensimmäinen päivityserä hoituu ongelmitta, jaetaan päivitys maaliskuun aikana kaikille laitteille.
"Tarkoittaako se sitten sitä, että emme ole kyseisen ryhmän asiakkaat"
Sitä se mitä todennäköisimmin tarkoittaa. Toisaalta nuo DNA:n päivitykset ovat usein olleet sellaisia , että jos korjataan yksi bugi , niin tilalle tulee kaksi uutta ja koko softa toimii entistä huonommin.
Ole onnellinen , että et ole siinä ensimmäisessä testiryhmässä ja sinulla on mahdollisuus saada vähän myöhemmin toimiva softa kunhan kaikki bugit on korjattu.
Voihan siitä tollaisenkin tulkinnan tehdä, mutta ei missään ole sanottu, ettei muilla olisi pätkimisongelmaa, kun ekana "testi" päivityksen saavilla.
Alkuperäinen viestihän kuului näin:
-------------
"DNA Koti 5G laitteille tulee uusi firmis jakoon tämän viikon torstaista (18.3) eteenpäin. Uusi firmis poistaa bugin joka osalla asiakkaista voi johtaa yhteyden pätkäisyyn.
DNA hallitsee päivityksen jakelua joten asiakkaana et valitettavasti voi valita ajankohtaa. Ensimmäinen viikko otetaan aika rauhallisesti ja sen jälkeen lähdetään rullaamaan päivitystä koko kantaan. Päivitykset kestävät arviolta huhtikuun puoliväliin saakka."
------------
-------------
"Uusi firmis poistaa bugin joka osalla asiakkaista voi johtaa yhteyden pätkäisyyn. "
Jää nähtäväksi poistaako. Ei ainakaan DNA:n aikaisempi recordi tue tuollaista väitettä , vaan päivityskierroksia on tarvittu monta , että laite saadaan toimimaan. Usein sitten onkin jo aika romuttaa koko keksintö , kun se lopulta on saatu toimimaan edes tyydyttävästi.
näin ainakin asia on annettu ymmärtää. Josko se myös korjaisi tämä ongelman.
Pessimisti ei pety.
No ei tullut mulle tekstaria, vaikka olen samalla alueella.
Toistaiseksi toiminta on niinkuin pitää. Uuden purkin api on kuitenkin merkittävästi erilainen, eikä monitorointi itsellä sen takia toimi.
Pidetään peukkuja, että se auttaa ongelmiin...
Toistaiseksi toiminta on niinkuin pitää. Uuden purkin api on kuitenkin merkittävästi erilainen, eikä monitorointi itsellä sen takia toimi.
Tuliko sinulle tekstiviesti ilmoitus että päivitys ajettu.?
Ei tullu jälkikäteen mitään tekstaria. Alkuviikosta sain SMS jossa kerrottiin että jakelu alkaa tänään. Aamulla menin kurkkimaan olisko päivitys olemassa ja 'updatea' painamalla se ladattiin ja asennettiin.
Jotain mutta asennus epäonnistui.
Pystyykö joku tarkistamaan mikä on uusi softaversio.
Nyt vaa testiä miten pitkään pysyy ylhäällä.
Versio on: V200R001C00SPC235
Moodeemi on ollut poissa käytöstä useita viikkoja. Täytyy jättää se päälle ja antaa päivittää sitten kun päivittää ja jatkaa 4G käyttöä.
Vielä oikein voi sanoa mistä johtui, mulla oli WA puhelu wifin kautta kesken ja siihen tuli n 10 sekunnin katko ja vieressä olevat tietokoneetkin ehti reagoida verkon häviämiseen. Puhelu ei katkennut, eikä modeemi buutannut, mutta modeemi näyttää kuitenkin nykyisen yhteyden keston alkaneen siitä pätkäisystä.
DNA hoitaa päivityksen jakelun eli asiakkaan ei tarvitse tehdä mitään.
DNA ei suosittele laitteen resetointia tai mitään muutakaan toimenpidettä jonka ajatuksena on nopeuttaa päivitystä. Vahva suositus on odottaa omaa vuoroa.
Pikaisesti vilkaisin, että marraskuusta tähän päivään 156 kertaa katkennut yhteys. Jos yhteys palautuu minuutissa niin tuosta tulee 2,6h. Mutta pääasia jos korjaantuu!
Itse ainakin tarkkailen tilannetta ja jos pätkii niin ainoa ratkaisu on sopimuksen irtisanominen. Toivotaan parasta ja pelätään pahinta.
"Onhan toi aika huolestuttavaa jos pätkiminen jatkuu vaikka päivitys ajettu modemiin. "
Tästä varoittelin jo aiemmin. Saattaa hyvinkin olla niin , että pelkkä päätelaitteen päivitys ei riitä , vaan myös verkon puolella pitää softia päivittää tai ainakin asetuksia rukata.
DNA:n päivityshistoriaa vuosia seuranneena en ole ole järin yllättynyt , että vian korjaamiseen tarvitaan useampia päivityskierroksia.
Modeemi on pysynyt ylhäällä tällä hetkellä 25h, yhteys taas päivityksen hetkestä aamu puolikolmeen, jolloin yhteys kyykkäsi. Sen jälkeen on taas toiminut tähän hetkeen asti.
Tunnus = Admin
Salasana = 1234
"Toisissa laitteissa tunnus on Admin ja salasana DNA@123456
Osoite on http://192.168.8.1 "
Admin isolla alkukirjaimella
Uutta päivitystä ei ole laitteeseeni tullut, mutta netti ei ole katkennut 36 tuntiin. Aikaisempi ennätys oli 4,5 h.
Melkein jo hymyilyttää.
Minä en löydä mistään noin pitkää.
Ei ole päivittynyt sinun modeemi vielä, toi on vanha versio, uusi versio muuttaa sitä niin paljon että huomaat sen kyllä.
Juu, kokeiltu on check for updates nappulaa.
Tuo info on heti etusivulla kun kirjaudut sisään.
Software version: V200R001C00SPC235
Tuo on siis se alkuperäinen vanha softaversio.
Joku vois laittaa sen uuden version numeron tänne. 😉
Kiitti, ei ole kirjautumisen jälkeen tuollaista, eikä mitään versionumeroita.
Lisäasetukset - Järjestelmä
Kohdasta löytyykin sitten:
Laitteistoversio
V5000_EVB2
Ohjelmistoversio
10.0.5.1(H1SP7C182)
Verkkokäyttöliittymän versio
WEBUI 10.0.5.1(W2SP10C182)
@Kimmo
En tainnut aikaisemmin päästä sisään täällä mainituilla tunnuksilla/salasanoilla, mutta nyt pääsin.
Lienee siis päivittynyt.
Ensireaktio uudesta softa on kohtuu positiivinen, vielä toki ei ole pävityksen jälkeen tullut paljoa uptimea, mutta ainakaan yhtään ylimääräistä buuttia ei ole tullut. Kertaalleen yhteys on pätkäissyt - kuten myös @Matiaksella ja @Pekalla tuolla ylempänä, mutta nyt pätkäisy ei buuttaa reititintä, yhteys vain muodostuu uudelleen ja se ottaa aikaa ehkä sen kymmenen sekuntia. Toivottavasti näin ei käy usein, jäänee nähtäväksi...

Uuden softan valikoista löytyy muuten nyt valinta viikottaisesta modeemin rebootista klo 01-05 välillä, oletuksena se on päällä. Sitä kautta viikottainen rebootti olisi nähtävästi tulossa.
Yhtenä havaintona uusi softaversio raportoi parempia 5G RSRP ja 5G SINR arvoja. LTE arvoissa en huomaa muutosta. 5G käppyröissä näkee hyvin modeemin valitseman antennin "optimoinnin" vaikutuksen. En olisi ihan vakuuttunut optimointialgoritmin toiminnasta, en vanhalla enkä uudella softalla.
Viimeksi päässyt yli 600 megaa tammikuun 3. päivä.
https://community.ui.com/questions/ER-X-SFP-v1-8-5-cant-enable-HW-NAT-offload/dc88689c-df86-45d9-92f0-7ba4b35a8eec
Päivitystä odotellaan myös täällä, niin voi ottaa liittymän taas käyttöön.
Mites muilla?
Kertaalleen päivityksen jälkeen on käynyt juuri samoin kuten kuvasit. Restartin myötä lähti taas toimimaan ja modeemin IP oli samalla vaihtunut.
Huawei N5368X laitteessa on automaattinen reboot kerran seitsemässä päivässä. Tämä boot on eri asia kuin se, mikä näkyy laitteen käyttöliittymässä ja mihin asiakas voi itse vaikuttaa.
Eli vaikka asiakas poistaa Huawein käyttöliittymästä automaattisen "yhteysvahdin" niin siltikin laite boottaa kerran seitsemässä päivässä.
Boot tapahtuu yöaikaan ja laite pyrkii tekemään sen tilanteessa jossa aktiivista tiedonsiirtoa ei ole. Ylivoimainen enemmistö asiakkaista ei siis tätä tule koskaan huomaamaan.
Tämä ominaisuus on sisällä firmwaressa ja se ei ole DNA:n tilaama. DNA:n tavoite on päästä tästä jollakin tähtämeillä eroon.
DNA:n tiedon mukaan kyseinen ominaisuus on globaali ja se löytyy kaikilta operaattoreilta.
Päivityksistä: Tänään lähtee maailmalla suurempi erä päivityksiä ja ensi viikon alussa lähtee rullamaan suurella vauhdilla. Kaikille laitteille pitäisi olla tarjolla päivitys kuun loppuun mennessä.
Tässä kohtaa ainakin itse näen positiivisena sen jos modeemi 'huoltaa' itsensä uudelleenkäynnistyksellä kerran viikossa, vaikkeihän se ylipäänsä ole tietysti muuta kuin merkki siitä että softa on bugeja, muistivuotoa tms. Parempi kuitenkin hallittu buutti kuin hallitsematon yhteyden katkaisu.

Mun eilinen ongelma ei kuitenkaan liittynyt tähän, näyttäisi että download kaistalla ei kulkenut liikenne lainkaan, uplinkissä pientä liikennettä oli. Ongelma alkoi klo 20 jälkeen ja jatkui tuonne 20.45 aikaan kunnes sitten lopulta käynnistin reitittimen uusiksi. Koko ajan modeemi oli accessoitavissa ja toimi muuten 'normaalisti'.
Täytyy seurata ja tarvittaessa sitten alkaa restarttaamaan vaikka joka yö jos se takaa toiminnan päivän ajaksi.
"Huawei N5368X laitteessa on automaattinen reboot kerran seitsemässä päivässä. Tämä boot on eri asia kuin se, mikä näkyy laitteen käyttöliittymässä ja mihin asiakas voi itse vaikuttaa.
Eli vaikka asiakas poistaa Huawein käyttöliittymästä automaattisen "yhteysvahdin" niin siltikin laite boottaa kerran seitsemässä päivässä.
Boot tapahtuu yöaikaan ja laite pyrkii tekemään sen tilanteessa jossa aktiivista tiedonsiirtoa ei ole. Ylivoimainen enemmistö asiakkaista ei siis tätä tule koskaan huomaamaan.
Tämä ominaisuus on sisällä firmwaressa ja se ei ole DNA:n tilaama. DNA:n tavoite on päästä tästä jollakin tähtämeillä eroon.
DNA:n tiedon mukaan kyseinen ominaisuus on globaali ja se löytyy kaikilta operaattoreilta."
Olipa kyse globaalista ominaisuudesta tai ei , niin joka tapauksessa se kertoo siitä , että ei osata tehdä toimivaa softaa , vaan yritetään paikata toimimattomuutta vippaskonstein.
Sama virsi soi aikoinaan myös Wboxien suhteen ei siitä turhasta buutista päästy ikinä eroon.
Itselläni on modeemeja ja reitittimiä , joita en ole buutannut useaan vuoteen ja ne vain toimivat.
Asennustyö meni moitteetta ja olin työn jälkeen tyytyväinen. Vastaanotin on pätkinyt kyllä, mutta olen saanut asiakaspalvelusta hyvää palvelua ja pyyntöni mukaiset rahalliset hyvitykset.
Tänään aamulla tuli päivitys Itä-Pakilaan. Toivotaan että toimii.
No, annoin kolme viikkoa siis aikaa ja soitin tänään DNA:lle. Asia ei kuulemma ollutkaan niin yksinkertainen vaan heillä ei tieto ollut mennyt kuulemma tekniseen tukeen niin kauppaa ei voidakaan purkaa. Ilmeisesti ei voida myös purkaa sen jälkeenkään kun laite suurimman osan ajasta toimii.Tähän ei nyt tullut varmuutta - tutkitaan.
Tekninen tuki kuulemma nyt soittaa minulle ensi viikolla ja tulevat tekemään mittauksia. Hohhoijjaa.... Laite ei myöskään tule boottaamaan kerran viikossa eikä IP osoite vaihdu... Hohhoijjaa, mitäs tuossa yläpuolella juuri DNA:n omana viestinä luki.
Noh, minulle on sama onko joku viesti mennyt DNA:lla sisäisesti eteenpäin vai ei - ja uskon että kuluttajaasiamiehelle myös täysin sama. Mielestäni tämä on vaan turhaa ajankäyttöä kaikilta että nyt joudun täyttämään kaiken maailman lomakkeita.
Korvaavaa laitetta ei luvattu, 40e saisi hyvityksiä kun on ollut vähän vaikeuksia. Esimiehelle ei voi yhdistää, pientalopalveluun ei kannata soittaa, viestit on poissa käytöstä ja tekninen tuki oli paikanpäällä mutta heille ei voinut puhua.
Näin se asiakastyytyväisyys lähtee nousuun...
Ei tällä päivityksellä mitään vaikutusta latausnopeuksiin pitänyt ollakkaan.
Huomenna tulee Huawein N5368X eli DNA Koti 5G ulkoyksikön päivitys saataville kaikille asiakkaille. Oikein mukavaa pääsiäistä kaikille!
Ville
"Tulee saataville...."
Asentuuko automaattisesti, vai edellyttääkö käyttäjän toimenpiteitä...?
Hei! Teemme asuinalueellasi DNA Koti 5G -yhteyden laatua parantavia DNA Koti 5G -ulkoyksikön ohjelmistopäivityksiä 30.3. alkaen. Päivitys tapahtuu automaattisesti mobiiliverkon kautta ja parantaa nettiyhteyden luotettavuutta.
Päivityksen aikana aiheutuu noin 5 minuuttia kestävä katkos DNA:n TV- ja nettipalveluissa.
Taataksemme päivityksen onnistumisen pyydämme kärsivällisyyttä katkoksen aikana. Suositeltavaa on odottaa DNA Koti 5G -ulkoyksikön automaattista uudelleenkäynnistymistä palvelukatkoksen ajan. Yhteys palautuu laitepäivityksen päätyttyä ilman erillisiä toimenpiteitä.
Jos yhteys ei ole palautunut tai siinä on ongelmia vielä 30 minuuttia päivityksen jälkeen, käynnistä Google Wifi tai muu sisäverkon reititin uudelleen. Tarvittaessa tee myös uudelleenkäynnistys DNA Koti 5G -ulkoyksikölle sen virtalähteestä.
Terveisin,
DNA
Mä nostin asiakaspalvelun kautta nopeuden 400 -> 1000, niin kävikin niin, että nopeus putosi 100:aan, eikä DNA:lla näytä olevan aikaa asiaa korjata... 2vrk tässä jo oltu 10% nopeudella siitä mitä pitäisi olla...
Ole onnellinen että tulee edes se 400 megaa. Täällä giganen liittymä, josta tulee enää kuppaset 250 megaa keskiarvolla. Alussa tuli 700-800 megaa.
Kuukauden eka päivä oli joku poikkeama kun tuli 680 megaa.
Sanontaa lanatakseni: "paskan möivät"
Ps. Päivitys ei muuttanut nopeuksia. Päivitin purkin eilen päivällä.
Härveli on kiinni solussa 8833/32.IMEI 865103040365880. Teemme vielä aiheesta virallisen vika-ilmoituksen, jotta ongelma lähtee oikein vikaprosessiin.
Kokeilitko Admin ja 1234 vaihtoehtoa?
Meillä päivityksen jälkeen kaikki säädöt pysyi paikoillaan, ei tarvinnut tunkata uudelleen.
Nopeus nyt lauantai aamupäivällä 383Mbs sisään gigasella liittymällä.
Kiitos, 1234:llä meni sisään. Aiemmin oli tuo pidempi eli päivityksessä muuttui, joka on aika erikoista.
400mb kaistassa, 30mb ylöspäin
1000mb kaistassa, 100mb ylöspäin.
Tuo ei nyt kyllä gigasen liittymän kohdalla toteudu.
Nyt on annettu hieman väärää tietoa:

Itselläni giganen liittymä ja lähtevä on ollut aina vähintään 50.
Kuva ehdoista, jotka sain syyskuussa 2020, kun liittymän tilasin.
Kun saatiin sitten lopulta uusi purkki (uudempi revisio laitteesta) tilalle niin alkoi valumaan välittömästi täyttä 400Mbps vauhtia (400M liittymä täällä). Uuden purkin hardware version/laitteistoversio on WDUCCPR0LNR.
Aikaisemmassa versiossahan yhteys palasi automaattisesti noin 2 minuutin päästä. Nyt pitää ymmärtää käydä irrottamassa POE-injektorin virtakaapeli itse.
1) menee hetki ennen kuin tajuat, mitä tapahtui, odotat, että palaako yhteys niin kuin vanhassa ongelmassa, jos ei niin
2) menet POE-injektorille ja otat sen hetkeksi irti seinästä => boottaa
3) seuraavaksi sisäverkon MESH-systeemi ottaa oman aikainsa ennen kuin yhteydet palaa
Ja jos olet vaikka asiakkaan kanssa verkkopalaverissa niin 5 - 6 minuuttia on aika pitkä olla pois sieltä.
Täällä on toiminu melko lailla hyvin,kerran mennyt jumiin niin että modeemin radio-osa on pimeenä mutta käyttöliittymä toimii. Muuten nuo yölliset viikon välein toimivat restartit vaikuttais toimivan oikein hyvin.


Ping on kohtuu stabiili, nopeudessa on muutama erikoinen piikki ylöspäin joiden syytä en heti osaa selittää, voi myös johtua mittauskoneen kapasiteetista tai sen muutoksista. Tässä kohtaa täytyy olla hyvin tyytyväinen, olispa verkko toiminut alusta saakka näin hyvin.
DNA, sikäli kun olette sen estäneet, en tykkää.
IMHO Näin sen pitääkin olla.
Ainakin itse tarvitsen oikeudet hallita ja määrittää asetuksia.
Samalla myös klikattu automaattiset päivitykset pois.
Vielä kun saisi IPV6:sen natattua kuin IPV4 verkon..
"Teknisestä tuesta sanottiin, että hallintasivulle on virheellisesti päässyt aikaisemmin ja nyt tuo sivu on asiakkailta suljettu. Syynä on se, että ulkoyksikkö on DNA:n omaisuutta ja me olemme vastuussa sen toimivuudesta sekä muutoksista, joita hallintasivun kauttta tehdään. Terveisin DNA"
Ymmärrän toki osittain tätä, mutta ei tämä kyllä ole omiaan lisäämään palvelun läpinäkyvyyttä. Noh ei auta muu ku soittaa joka kerta DNA asiakaspalveuun ja reklamoida kun netissä vikaa 😀
DNA on vastuussa netin toimivuudesta eli ulkoyksiköstä, eikä meidän (ammattilaistenkaan) pidä mennä sitä säätämään.
Tuo liittymä tai edes se etusivu, nyt oli se ainoa tapa saada jotain diagnostiikkaa siitä miten yhteys toimii ja missä vika.
Kun tuo Googlen mesh näyttää punaista niin onko rotat syöneet kaapelin, ulkoyksikkö jumissa, mitä lie..
No nyt saa sit roikkua asiakaspalveluun joka hämmästelee että mitähän lie, ottaa jossain vaiheessa yhteyden tekniseen tukeen ja sitten leikitään pidempi hetki "rikkinäistä puhelinta". Ja jotain ehkä selviää, varmasti jotain ei. Varmaa kuitenkin on että modeemia on köynnistetty uudelleen muutaman kerran ja ehkä jopa resetoitu.
Itsellä tuo modeemi meni johonkin perätilaan keskellä (työ)päivää. Ulkoyksikössä paloi jotkut vihreät valot (mitkä lie kun on niin korkealla ettei maasta näe), ja virtalähteessä se yksi ainoa. Yhteyttä tuohon purkkiin ei siis saanut joten mitään vian syytä ei pystynyt selvittämään. Virrat alas käyttämällä yhteys alkoi taas toimimaan. Satuin olemaan kotona, mutta jos en olis ollut.. eipä olisi ollut yhteyttä hetkeen.
Itse kun asiasta soitin asiakaspalveluun (kesäkuun 11.), joka konsultoi teknistä, vastaus oli että tuota hallinta liittymää ei pitäisi olla poistettu ja tekninen tuki tutkii miksi ei toimi. Viittasin tähän säikeeseen että enpä ole ainoa jolla ei toimi.
Pyysin kuittausta sähköpostiin kun syy miksi se ei toimi on selvinnyt, tälläistä ei luvattu. Pitänee soitella perään ja kysellä mitäs nyt sitten.
No laite käynnistettiin uudelleen ja kokeiltiin resetoida kyllä tälläkin kertaa, reset tosin ei tehnyt mitään.. ei vaikka resetoitiin toistamiseenkin..
Jos jotain otetaan pois (api) on palveluntarjoajan sitten syytä varmistaa että laite toimii ja proaktiivisesti pitää homma kunnossa ja laittaa huoltomies keikalle jos heidän laite on rikki.
Ainoa ero DNA:n palvelun tasossa tämän versus oman 4G modeemin kanssa tuntuukin olevan se että (verkko)virhetilanteissa asiakaspalvelu ei totea vuoden vanhasta modeemista että on jo vanhempi malli joten vika lienee siinä, ja kannattaisi ostaa se uudempi malli. (Ostettu on ihan vain todentaakseni että vika ei ollut modeemissa..).
Se minkä koen ongelmalliseksi on se että modeemin kirjautumis sivustolle pääsy onnistuu vain muutaman päivän ajan jonka jälkeen se vaatii aina resetoinnin modeemista. Tästä olen ollut aikanaan asiakaspalveluun yhteydessä ja silloin he päättivät vaihtaa ulkoyksikön. Mikä nyt selvinnyt oli turhaa. Toinen ongelma on se että talon muoto ja tukiaseman sijainti tekee mahdottomaksi sijoittaa ulkoyksikköä mihinkään muuhun kohtaan kuin missä se nyt on. Itse joudun seuraamaan yhteyden nopeutta ja onko 4G vai 5G käytössä ja resetoimaan modeemia katon tasolla.
Täytynee varmaan antaa olla aina pari päivää 4G yhteydessä modeemi ja tehdä nopeus mittauksia muistiin talteen ja reklamoida asiakaspalveluun että saa hyvitystä kun aina 4G signaalilla mennään alle 100Mbs ja tuohan on nopeus lupaus.
Laitteen perässä google mesh joka kertoo saavansa noin 400Megaa mutta sen perässä tietokone ei saa tätä vaan likimain parisataa megaa jää vajaaksi. Otin Meshinkin välistä pois niin sama juttu, jossain välissä tuo 400 tuli läpi koneelle mutta jokin blockaa tuon nyt.
Pitäisi muutoinkin NAT avata tietyille IP osotteille mutta ei nyt onnistu?
Ei onnistu kummallakaan weppiselaimella.
Voisko sieltä DNA:n aspasta joku vastata?
Näin yli 20 vuotta IT-alalla työskenneltyäni, haluan kyllä itse säätää purkin asetuksia.
Tämän jälkeen toimii, ja karso ettei virransäästö ole päällä.
Täytyy soitella asiakaspalveluun ja kysyä asiasta. DNA:n omilla sivuilla 5g mokkuloiden kohdalla kerrotaan kyllä login-sivusta ja on ohjeita tähän liittyen.
Ja teams ei ole pätkinyt kertaakaan. Eli vika voi olla muuallakin kuin dna purkissa tai sitten sattumaa.