Hubin kanssa ongelma
Olen uusi DNA-asiakas, vaihdoin ADSL-liittymästä DNA-hubiin. Käytössä siis nyt kaapelinetti, jossa teidän modeemi ja dna-hubi. Netti on nopea ja kaikki asennukset menivät mallikkaasti. Siitä huolimatta minulla on ongelma. Hubin kautta katsottaessa nettitallenteet pätkivät välillä ihan liikaa. Eilen tuli noin vartin välein "videota ei voi toistaa" -tyylistä ilmoitusta ja toisto päättyi siihen. Sitten taas kelattiin hitaasti oikeaan kohtaan ja jatkettiin katsomista. Tänään ääni muuttui "star wars" -tyyppiseksi surinaksi ja kuva pätki. Samalla myös hubin vaste kaukosäätimen painalluksiin kasvatti viiveen tolkuttoman pitkäksi (kymmeniä sekunteja). Kuvan pätkiminen muuttui suunnilleen samassa kohtaa jaksoa (n. 40min alusta) aina samanlaiseksi tahmaamiseksi.
Laitteestaan otettiin virrat pois (johto irti) ja uudelleen käynnistys. Sama ongelma jatkui. Netti toimii taustalla koko ihan normaalisti, nopeudet tosin olivat (puhelimella wifin kautta katsottu, ooklan speed testillä) alle takuurajan (67.5 Mbps download ja 20,3 Mbps upload). Silti, tuon pitäisi riittää tallenteen katsomiseen.
Koska katsomisesta ei tullut mitään, kokeilin chromecastia. Siinä ei ollut mitään ongelmaa ja "huutokauppakeisari" sai kauppansa tehdyksi. Katsoin sen jälkeen myös panttilainaamoa yhden jakson chromecastin kautta, eikä siinäkään ollut mitään ongelmaa.
Näin ollen.. ongelma rajautunee tuohon hubiin tai hubin ja modeemin väliseen yhteyteen. Onko ideoita, ajatuksia, ehdotuksia?
Laitteestaan otettiin virrat pois (johto irti) ja uudelleen käynnistys. Sama ongelma jatkui. Netti toimii taustalla koko ihan normaalisti, nopeudet tosin olivat (puhelimella wifin kautta katsottu, ooklan speed testillä) alle takuurajan (67.5 Mbps download ja 20,3 Mbps upload). Silti, tuon pitäisi riittää tallenteen katsomiseen.
Koska katsomisesta ei tullut mitään, kokeilin chromecastia. Siinä ei ollut mitään ongelmaa ja "huutokauppakeisari" sai kauppansa tehdyksi. Katsoin sen jälkeen myös panttilainaamoa yhden jakson chromecastin kautta, eikä siinäkään ollut mitään ongelmaa.
Näin ollen.. ongelma rajautunee tuohon hubiin tai hubin ja modeemin väliseen yhteyteen. Onko ideoita, ajatuksia, ehdotuksia?
Seuraa viestiä
2
seuraajaa
Lopetin taannoin kokonaan niiden katselun, kun sama ongelma on ollut viikkoja.
Ns. DNA nopeuslupaus ei myöskään takaa mitään WLANin kautta mitattuna.
Tämän päivän toimintoja on ollut nettiyhteyden palauttaminen tietokoneeseen käyttämällä piuhaa irti, sama piti tehdä myös hubille. Eli modeemi oli tänään seonnut ja ei osannut palauttaa nettiyhteyttä.
Mikä kaapeliverkon modeemi?
Eihän sen WiFi:n pitäisi tuohon vaikuttaa, mutta oletko ryhmitellyt WiFi-laitteet niiden ominaisuuksien mukaan eri taajuuksille ja laittanut kanavat kiinteiksi?
En ole koittanut vaihtaa kahtiajakoa, mielestäni tämä vika ei millään logiikalla tuohon kohdistu. Koitin kaupoilla tihrustella hyllystä tuollaista, mutta en löytänyt sopivaa jakorasiaa. Meillä tulee seinästä muutenkin tuo kaapeli naaraana ulos, joten siihen piti laittaa uros-uros -kappale väliin, että tuon DNA-setin mukana tullut rasia siihen edes asettui. Nämä johtojen ja liittimien viat on kyllä ihan todellisia, aikanaan näitä yllättäviä käytöksiä on tullut nähtyä ja vikoja korjattua pelkällä ulkoisesti ehjän näköisen johdon vaihdolla toiseen.
Kaapeliverkon modeemina on se sagecom tjsp, joka tulee nykyään näiden DNA-pakettien mukana. Tosiaan modeemilla on ikää nyt 1 viikko ja 2 päivää.
Wifi-puolelle en ole koskenut, koska se on toiminut moitteetta. Wifi analyzerillä olen käynyt huoneet läpi, että kantama riittää ja mikään naapureiden laite ei ole päällekkäin oman kanssa. Wifi-laitteina kiinni on 2 tietokonetta, ps2, 1 tabletti ja 4 kännykkää.
Sen sijaan, toisenlainen ongelma on ollut se, että chromecast ei lähtenyt kertaalleen päälle lainkaan. Mikään laite ei alkanut toistaa mitään, mutta kun käytti hubista verkkopiuhaa irti, alkoi myös tämä taas toimia. Kertaalleen on nettiyhteys ollut kyykyssä palautui piuhan irrottamisella. Sen jälkeen 2x on tuo nettiyhteyden muodostuminen jäänyt epämääräiseksi. Verkon vikahallinta ei löydä mitään ongelmaa, mutta sivut eivät silti aukea. Wlan-yhteyden alapalkissa olevan kuvakkeen kautta pois-päälle naksautus on korjannut ongelman.
Olethan varmasti kytkenyt modeemin TV-pistokkeeseen?
Sagecom modeemeita on liikkeellä 3 eri versiota. Ilmeisesti sinulla on Valokuitu Plus liittymä ja sen mukaisesti valkoinen Sagecom v.2.
Liikkeissä ei noita kahtiajakoja ole - DNA-Kaupasta löytynee. Tuossa on hyväksi koettu laite: https://www.partco.fi/fi/antennit/antennitarvikkeet/antenniadapterit/15498-ax-tzu-21-65.html .
Vika ei liene kahtiajaossa ja TV:ssä ei häiriöitä esiinny. Kahtiajaon häiriöetäisyy on pieni ja sen aiheuttama vaimennus vastaa n. 10 m:n kaapelia, joten multimediarasia oli ainakin ääriolosuhtaissa parempi ratkaisu.
Modeemi on se valokuituvalmis, olikohan maksimit 1Gbps nopeuteen asti yltävä laite. Tyyppinumeroa on tästä istumiltani muista (olen töissä, en pysty tarkistamana laitteen kyljestä).
Androidtabiin ei tunnu vika vaikuttavan yleisesti.
Tehdyt virheet vaadittiin korjattavaksi. Muuten korjaus onnistui, mutta kaikkia kaapeleita ei saatu vaihdettua kaksoissuojatuiksi.
Modeemin asetuksista voisi katsoa tulevat (± 8 dBm) ja lähtevät (alle 50 dBm) Power-arvot
Muihin ongelmiin, esim nettiyhteyden häviämiseen, ehdotettiin että "uusi vasta käyttöön otettu laite saattaa päivittää itsensä kaikessa hiljaisuudessa ja se ei osaa bootata itseään. Eli kylmäkäynnistys saattaa silloin parantaa toimivuutta". Nyt on mennyt pari päivää ilman erityisempiä ongelmia, sormet ristissä katsotaan että onko niistä päästy eroon vai ei.