Hubin kanssa ongelma

Olen uusi DNA-asiakas, vaihdoin ADSL-liittymästä DNA-hubiin. Käytössä siis nyt kaapelinetti, jossa teidän modeemi ja dna-hubi. Netti on nopea ja kaikki asennukset menivät mallikkaasti. Siitä huolimatta minulla on ongelma. Hubin kautta katsottaessa nettitallenteet pätkivät välillä ihan liikaa. Eilen tuli noin vartin välein "videota ei voi toistaa" -tyylistä ilmoitusta ja toisto päättyi siihen. Sitten taas kelattiin hitaasti oikeaan kohtaan ja jatkettiin katsomista. Tänään ääni muuttui "star wars" -tyyppiseksi surinaksi ja kuva pätki. Samalla myös hubin vaste kaukosäätimen painalluksiin kasvatti viiveen tolkuttoman pitkäksi (kymmeniä sekunteja). Kuvan pätkiminen muuttui suunnilleen samassa kohtaa jaksoa (n. 40min alusta) aina samanlaiseksi tahmaamiseksi.

Laitteestaan otettiin virrat pois (johto irti) ja uudelleen käynnistys. Sama ongelma jatkui. Netti toimii taustalla koko ihan normaalisti, nopeudet tosin olivat (puhelimella wifin kautta katsottu, ooklan speed testillä) alle takuurajan (67.5 Mbps download ja 20,3 Mbps upload). Silti, tuon pitäisi riittää tallenteen katsomiseen.

Koska katsomisesta ei tullut mitään, kokeilin chromecastia. Siinä ei ollut mitään ongelmaa ja "huutokauppakeisari" sai kauppansa tehdyksi. Katsoin sen jälkeen myös panttilainaamoa yhden jakson chromecastin kautta, eikä siinäkään ollut mitään ongelmaa.

Näin ollen.. ongelma rajautunee tuohon hubiin tai hubin ja modeemin väliseen yhteyteen. Onko ideoita, ajatuksia, ehdotuksia?

Kommentit

  • Verkkotallenteissa on ollut jo pidemmän aikaa ongelmaa - ilmeisesti ihan kaikilla. Mitään ei ole tehtävissä asiakaspäässä.
  • Meinaatko, että tuo oli ihan vain sattumaa, että chromecastin kautta toimi ongelmitta, mutta hubin kanssa pätki kahtena päivänä peräkkäin?
  • Mitään meinaa, se on fakta verkkotallenteita käyttäessä. Joko softassa on vikaa tai taustajärjestelmä ei nykyään suoraan sovi niiden pyörittämiseen laitteella. Ei ollut noita ongelmia aiemmin.
    Lopetin taannoin kokonaan niiden katselun, kun sama ongelma on ollut viikkoja.
  • Jos käytössä on kaapelimodeemi voi auttaa jos kytkee hubin johdolla modeemiin ja laittaa sen kyseisen ethernet-portin siltaavaan tilaan (vain esmes 3686 mod on mahdollista). Näin jouduin itse tekemään, kun Maxivision peruspalvelu pätki luokattoman paljon tuolla 100M nopeudella.
    Ns. DNA nopeuslupaus ei myöskään takaa mitään WLANin kautta mitattuna.


  • Ne on aiemmin toimineet, joten vian ei luulisi olevan motukkapuolella, vaan kuten aiemmin mainitsin softa/taustajärjestelmiin tehdyissä muutoksissa ja/tai niiden yhteensopivuudessa.
  • jpuh, käytössä on kaapelimodeemi, josta piuhalla kiinni hubi ja tietokone. Loput laitteet tällä hetkellä wifillä kytkettynä.

    Tämän päivän toimintoja on ollut nettiyhteyden palauttaminen tietokoneeseen käyttämällä piuhaa irti, sama piti tehdä myös hubille. Eli modeemi oli tänään seonnut ja ei osannut palauttaa nettiyhteyttä.


  • Melkoinen: Onhan sinulla myös antennikaapeli kytketty hubiin? Oletko koittanut vaihtaa DNA:n kahtiajakoa - se voi olla viallinen ja ilmenemismuodot arvaamattomia?
    Mikä kaapeliverkon modeemi?
    Eihän sen WiFi:n pitäisi tuohon vaikuttaa, mutta oletko ryhmitellyt WiFi-laitteet niiden ominaisuuksien mukaan eri taajuuksille ja laittanut kanavat kiinteiksi?
  • Antennikaapeli on kytketty hubiin.hdmi kulkee kotiteatterin (denon) kautta telkkarille.

    En ole koittanut vaihtaa kahtiajakoa, mielestäni tämä vika ei millään logiikalla tuohon kohdistu. Koitin kaupoilla tihrustella hyllystä tuollaista, mutta en löytänyt sopivaa jakorasiaa. Meillä tulee seinästä muutenkin tuo kaapeli naaraana ulos, joten siihen piti laittaa uros-uros -kappale väliin, että tuon DNA-setin mukana tullut rasia siihen edes asettui. Nämä johtojen ja liittimien viat on kyllä ihan todellisia, aikanaan näitä yllättäviä käytöksiä on tullut nähtyä ja vikoja korjattua pelkällä ulkoisesti ehjän näköisen johdon vaihdolla toiseen.

    Kaapeliverkon modeemina on se sagecom tjsp, joka tulee nykyään näiden DNA-pakettien mukana. Tosiaan modeemilla on ikää nyt 1  viikko ja 2 päivää.

    Wifi-puolelle en ole koskenut, koska se on toiminut moitteetta. Wifi analyzerillä olen käynyt huoneet läpi, että kantama riittää ja mikään naapureiden laite ei ole päällekkäin oman kanssa. Wifi-laitteina kiinni on 2 tietokonetta, ps2, 1 tabletti ja 4 kännykkää.
  • Kommentit siihen, että vika olisi tallenteissa, vaikuttavat varsin uskottavilta. Nyt parin päivän testien aikana tuota täyttä katkeamista tai puuroutumista ei ollut havaittavissa. Sen sijaan, juniori ilmoitti että kännykän kautta katsottaessa oli Simpsonit pätkineet jonkin verran.

    Sen sijaan, toisenlainen ongelma on ollut se, että chromecast ei lähtenyt kertaalleen päälle lainkaan. Mikään laite ei alkanut toistaa mitään, mutta kun käytti hubista verkkopiuhaa irti, alkoi myös tämä taas toimia. Kertaalleen on nettiyhteys ollut kyykyssä palautui piuhan irrottamisella. Sen jälkeen 2x on tuo nettiyhteyden muodostuminen jäänyt epämääräiseksi. Verkon vikahallinta ei löydä mitään ongelmaa, mutta sivut eivät silti aukea. Wlan-yhteyden alapalkissa olevan kuvakkeen kautta pois-päälle naksautus on korjannut ongelman.
  • Jos tuo antennirasia on sellainen, että siinä on molemmat pistokkeet naaraita, se ei ole nykyisten määräysten mukainen rasia.
    Olethan varmasti kytkenyt modeemin TV-pistokkeeseen?
    Sagecom modeemeita on liikkeellä 3 eri versiota. Ilmeisesti sinulla on Valokuitu Plus liittymä ja sen mukaisesti valkoinen Sagecom v.2.
    Liikkeissä ei noita kahtiajakoja ole - DNA-Kaupasta löytynee. Tuossa on hyväksi koettu laite: https://www.partco.fi/fi/antennit/antennitarvikkeet/antenniadapterit/15498-ax-tzu-21-65.html .
    Vika ei liene kahtiajaossa ja TV:ssä ei häiriöitä esiinny. Kahtiajaon häiriöetäisyy on pieni ja sen aiheuttama vaimennus vastaa n. 10 m:n kaapelia, joten multimediarasia oli ainakin ääriolosuhtaissa parempi ratkaisu.
  • Juu ei takuulla ole nykystandardin mukainen rasia, talo on rakennettu 1982 ja sen aikainen omituinen idea tuo on. Ja kaikki muutkin talon kaapelirasiat ovat samanlaisia. Modeemi, hubi ja tv ovat kaikki kytketty rasian välittömään läheisyyteen lyhyimmillä saatavilla olevilla piuhoilla. Modeemilta pöytäkoneelle menevä verkkokaapeli on pisin (15m) ja siinäkään yhteydessä ei esiinny mitään häiriöitä tai datahävikkiä (speed test ainakin ilmoittaa 0% loss). Ja siinä seinärasiassa tosiaan on "tv" ja "radio". Kytkentä on "tv" puolella ja ihan normaalisti siitä on telkkari näkynyt. Kun rasian aukaisee, sinne tulee sellainen hyvinkin perinteisen näköinen tv-kaapelijohto ja kytkentä on silmämääräisesti ok ja oikein tehty. Kaapeli näyttää parempilaatuiselta kuin nykyiset heppoisemmat kaapelit, joita huokeaan hintaan saa metritavarana ostettua.

    Modeemi on se valokuituvalmis, olikohan maksimit 1Gbps nopeuteen asti yltävä laite. Tyyppinumeroa on tästä istumiltani muista (olen töissä, en pysty tarkistamana laitteen kyljestä).
  • Pystymme kyllä asiakaspalvelusta tarkastelemaan tuota modeemille saapuvaa signaalia ja näemme jos tämä kahtiajako vaimentaa signaalia liikaa, viasta kannattaakin olla yhteydessä asiakaspalveluun p.044 144 044 niin voimme tarvittaessa teknisen tuen kanssa selvittää asiaa tarkemmin.
    DNA Iiro palveluneuvoja
  • Hubin Google Castilla (chromecast [variantti]) on tapana tiputtaa erityisesti iOS ja macOS -laitteita. Syytä tai patenttiratkaisua ongelmaan ei tunnu koskaan olevan. Joskus auttaa kaikkien resetointi, mutta sitä ei viitti joka kerta tehdä - joskus riittää wifin on/off applevehkerstä
    Androidtabiin ei tunnu vika vaikuttavan yleisesti.
  • V. 1984 asennetuissa verkoissa ei noita rasioita enää saanut käyttää. Meillä kiinteistö on valmistunut 1984 ja siihen oli temppuilemalla saatu asennetuksi ja hyväksytyksi vanhanmalliset rasiat.
    Tehdyt virheet vaadittiin korjattavaksi. Muuten korjaus onnistui, mutta kaikkia kaapeleita ei saatu vaihdettua kaksoissuojatuiksi.
    Modeemin asetuksista voisi katsoa tulevat (± 8 dBm) ja lähtevät (alle 50 dBm) Power-arvot
  • Nyt on skannattu DNA:n päästä tuo modeemi. Kuulemma arvot ovat erinomaiset. Asiakaspalvelu sanoi, että samaisesta viasta on myös muutama muu tullut vikaraportti, mutta ei mitenkään ruuhkaksi asti. Tallensivat tiedon järjestelmään ja sanoivat, että "mitä enemmän näitä palautteita tulee, sitä korkeammalle se priorisoidaan korjausten ja päivitysten osalta". Eli kannattaa raportoida sinne, mikäli tällaista vikaa esiintyy.

    Muihin ongelmiin, esim nettiyhteyden häviämiseen, ehdotettiin että "uusi vasta käyttöön otettu laite saattaa päivittää itsensä kaikessa hiljaisuudessa ja se ei osaa bootata itseään. Eli kylmäkäynnistys saattaa silloin parantaa toimivuutta". Nyt on mennyt pari päivää ilman erityisempiä ongelmia, sormet ristissä katsotaan että onko niistä päästy eroon vai ei.
  • Minulla on tuo sama ongelma TV-Hubin kanssa että "videota ei voi toistaa". Missään muussa laitteessa ei tuota ongelmaa ole. Olen tarkastanut että laite ilmoittaa päivitykset ovat ajan tasalla ja laitetta on totaalisesti sammutettu välillä.
  • Hubilla kun katsoo verkkotallenteita ja palaa tv:katseluun niin melkein aina pitää sammuttaa hubi ennenkun toimii.[menee pitkään onko tämä normaalia.]
    Jukka Rummukainen
  • miksi chromecast ei toimi hubissa.lakkasi toimimasta viimeisen ohjelmistopöivityksen jälkeen .
    poro

Kommentoi tai kirjoita uusi viesti

Nimesi ja viestisi näytetään julkisesti.Sähköpostiosoitettasi ei koskaan näytetä julkisesti.