Hubin palautekeskustelua.
Viitaten Ville Partasen mailiin alla:
Toki saat laittaa reklamaatio ja kuluttajavirasto-ohjeita juuri niin paljon kuin haluat, mutta näille parempi paikka voisi olla palautekeskustelu. Kehitysideakeskustelussa sen sijaan voisi keskittyä puhtaasti kehitysideoihin.
Ville Partanen / Product Development Director
Tavaran vika tai puute
https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/tavaran-vika-tai-puute/
Tavarassa on virhe, jos sen laji, määrä, ominaisuudet tai pakkaus ei vastaa sovittua. Alennuksella myytäviä tuotteita koskevat samat säännöt kuin normaalihintaisia tuotteita.
Mikä tahansa vika tavarassa ei ole myyjän vastuulle kuuluva virhe. Jos muuta ei ole sovittu, tavarassa on virhe esimerkiksi silloin, kun
- tavara ei sovi käyttöön, johon se on tarkoitettu.
- tavara ei vastaa tietoja, joita siitä on etukäteen annettu.
- tavara kestää lyhyemmän aikaa kuin perustellusti voi odottaa.
- tavara ei ole pakattu asianmukaisella tavalla sen säilyttämiseksi tai suojaamiseksi.
- tavaralle ei ole annettu riittäviä asennus- ja käyttöohjeita suomen- ja ruotsinkielellä.
- tavara ei täytä turvallisuusvaatimuksia.
Myyjän sopimusrikkomukset -Virheellinen tavara
http://virtual.vtt.fi/virtual/pkrh/riskilajit/sopimus-ja-vastuuriskit/sopimusrikkomukset/myyjan-sopimusrikkomukset.html
Mitä myyjän olisi pitänyt tietää tavarasta
Ainakin palstalla on heille asiasta kerrottu.
Jos virheen seuraamuksista ei ole sopimuksessa sovittu, ne määritellään kauppalain mukaan:
- Myyjä vastaa virheellisen tuotteen korjaamisesta tai toimittaa uuden tuotteen
virheellisen tilalle
- Ellei virheellistä tuotetta korjata tai korvata toisella, ostaja voi vaatia hinnanalennusta tai
alennuksen sijaan kaupan purkua, jos virhe on olennainen
- Muiden seuraamusten lisäksi ostaja voi vaatia vahingonkorvausta
- Ostaja voi myös pidättäytyä kauppahinnan maksamisesta ainakin siihen asti, kunnes myyjä on korvannut virheen
Toki saat laittaa reklamaatio ja kuluttajavirasto-ohjeita juuri niin paljon kuin haluat, mutta näille parempi paikka voisi olla palautekeskustelu. Kehitysideakeskustelussa sen sijaan voisi keskittyä puhtaasti kehitysideoihin.
Ville Partanen / Product Development Director
Tavaran vika tai puute
https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/tavaran-vika-tai-puute/
Tavarassa on virhe, jos sen laji, määrä, ominaisuudet tai pakkaus ei vastaa sovittua. Alennuksella myytäviä tuotteita koskevat samat säännöt kuin normaalihintaisia tuotteita.
Mikä tahansa vika tavarassa ei ole myyjän vastuulle kuuluva virhe. Jos muuta ei ole sovittu, tavarassa on virhe esimerkiksi silloin, kun
- tavara ei sovi käyttöön, johon se on tarkoitettu.
- tavara ei vastaa tietoja, joita siitä on etukäteen annettu.
- tavara kestää lyhyemmän aikaa kuin perustellusti voi odottaa.
- tavara ei ole pakattu asianmukaisella tavalla sen säilyttämiseksi tai suojaamiseksi.
- tavaralle ei ole annettu riittäviä asennus- ja käyttöohjeita suomen- ja ruotsinkielellä.
- tavara ei täytä turvallisuusvaatimuksia.
Myyjän sopimusrikkomukset -Virheellinen tavara
http://virtual.vtt.fi/virtual/pkrh/riskilajit/sopimus-ja-vastuuriskit/sopimusrikkomukset/myyjan-sopimusrikkomukset.html
Mitä myyjän olisi pitänyt tietää tavarasta
Ainakin palstalla on heille asiasta kerrottu.
Jos virheen seuraamuksista ei ole sopimuksessa sovittu, ne määritellään kauppalain mukaan:
- Myyjä vastaa virheellisen tuotteen korjaamisesta tai toimittaa uuden tuotteen
virheellisen tilalle
- Ellei virheellistä tuotetta korjata tai korvata toisella, ostaja voi vaatia hinnanalennusta tai
alennuksen sijaan kaupan purkua, jos virhe on olennainen
- Muiden seuraamusten lisäksi ostaja voi vaatia vahingonkorvausta
- Ostaja voi myös pidättäytyä kauppahinnan maksamisesta ainakin siihen asti, kunnes myyjä on korvannut virheen
Seuraa viestiä
0
seuraajaa
Pakko ei siis ole pitää mitään laitetta jios ei se toimi kuten sen on tarkoitus toimia.
Sellaiset asiat josta on ilmoitettu mainostaessa mutta eivät toimi ovat selvästi vikoja
Esim. se että laite saataisiin toimimaan luotettavasti ilman kaikenlaisia vippaskonsteja ja johtojen irroitteluja.
Samoin jumittelut, boottamiset ja muut toimintahäiriöt.
Niitä koskee juuri nämä mainitut kuluttajansuoja oikeidet.
Monelle olevan tärkeämpää jotkut kosmeettiset seikat ja tekstien paikat valikoissa.
Jos joku haluaa muita ominaisuuksia niin ei niistä oikein voi vaatia hubin kehittäjää
tilille ja jatkuvasti valittamalla.
Sellaiset puuttuvat ominaisuudet ei myöskään ole palautuksen vaatimiseen oikeuttavia syitä mitä ei koskaan ole laitteessa luvattu olevankaan.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1kdnHLt673EjoAJisOal2uIpcmVS2Defbgk1ntWRLY3E/htmlview
Sekin poistettiin varmaan väärän ryhmän takia muualta
mainosmiehellekin voisi hiukan opettaaa mitä sanotaan mainoksen selvyydestä ja rehellisestä mainostamisesta

"Kaikki mitä viihteestä nauttimiseen tarvitset"
Lukaa suurella ja sitten alas jossakin vaiheessa ilmestyi pikkutektillä että pitää ostaa modemikin eli ei siinä sitten ihan kaikki ollutkaan
Edes kaupan myyjät ei aina muista tuota ostajalle sanoa ja o len k uullut että moni on mennyt ihmeissään kotiin että mitenkäs tämä nyt kytketään
Pientä bluffin makua aina näissi hommissa.
Asia vaatii aktiivisuutta ja ilmoituksia myös muilta ketkä ovat tuleen huonosti kohdelluiksi.
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/3851280/Kuluttajaliitto+vaatii+tuntuvia+seuraamuksia+kuluttajien+oikeuksien+polkemisesta
Mitä enemmään aikaa kuluu sitä enemmän muiden tekniikka on jo edennyt ja uusissa vastaavissa on jo 8 ytimiset prosut ja satelliittivirittimetkin samassa purkissa ja hintaa yli puolet vähemmän.
Tuttua DNA tyyliä
https://keskustelu.suomi24.fi/t/3497524/5-10-kuningaskuluttaja-dna--huijaa-ihmisia
Sama tyyli näissä valokuitumodeemessa jotka ei ole valokutumedemeja lainkaan vaan eurodocsis 3 modeemeja joissa data tulee antennin kuparikaapelia pitkin ja se valokuituliittymäkin on vain osan matkaa valokuituliittymä.
Monelleko teistä kuituna tulee data purkkiin jossa sitten pitää olla se kuituliitäntä eikä F- liitin data/antennipistoke.
Ihan sama jos myisi autoja hybridinä kun kaikissa on akku ja sähkömoottorit tai sanoisi että auttoi liikkuu atomivoimalla koska atomeistahan kaikki lopuksi on koostunut :).
Näit tietämättömiä on pitkään jussitettu
Lisäksi kohta selviää todella suuren luokan juttu kun Ficora julkaisee näiden vilpit "modeemihyväksynnän" suhteen joka on vastoin EU verkkoneutraalia ja suomen säädöksiä Lain mukaan kaikki hyväksytyt modeemit saa littää netiin.
He eivät ole saaneet mitään erivapautta säädellä mitä modemeja saa kytkeä.
Jos kukaan ei toimi kaikki tällaiset jatkuvat
Ficora vastaa.
"Viestintäviraston tehtävänä on valvoa tietoyhteiskuntakaaren säännöksiä ja niiden perusteella annettuja määräyksiä. Lain mukaan teleyritys ei saa lähtökohtaisesti estää käyttäjää liittämästä yleiseen viestintäverkkoon lain vaatimusten mukaista telepäätelaitetta (246 §). Samoin niin sanotun EU:n verkkoneutraliteettiasetuksen (2015/2120) 3 artiklan mukaan internetyhteyspalvelun käyttäjällä on muun ohella oikeus käyttää valitsemiaan päätelaitteita."
Asiaa varmasti edistäisi muiden liittyminen joukkoon. Tuohon asianumeroon saa vapaasti viitata. Valituksen voi laittaa sisälle ja tässä tapauksessa varmaan ohittaa muuten heidän suosittelema kuluttaja-asiamies reitti, koska tein jo sen ja se ei velvoita DNAta mihinkään, eli ei myöskään johtanut mihinkään. DNA haluaa selvästi pilata asiakassuhteensa ja riidellä asiasta. Se on ikävää, mutta onneksi meitä kuluttajia palvellaan ja suojellaan tällaisissa tapauksissa.
ja kovasti tahtoi vaihtaa minun ohjelmakorttini "ilmaiseen" hubiin.
25 minuutin neuvottelun jälkeen kanssaan, en tilannut sikaa säkissä.
Eipä ole tapana ostaa sähköisiä värkkejä niitä näkemättä ja niiden teknisiä tietoja lukematta.
Luettuani näitä tvhubin "hupiketjuja" täällä, päätin jättää kaupat tekemättä myös tulevaisuudessa.
Kiitos kaikille tänne kirjoittaville hyvistä vinkeistä.