Siirry uusimpaan kommenttiin

Kaapelimodeemi F-3890v3 ja ongelma sisäverkon DHCP:n kanssa

Hei,

Onkohan kyseiseen F-3890v3 kaapelimodeemiin tullut jokin ohjelmistopäivitys, jonka seurauksen DHCP lakkaa toimimasta ajottain? Muutamana päivänä esiintynyt, että sisäverkossa olevat laitteet eivät saa uutta ip-osoitetta ja yhteydet katoavat siihen.

Kommentit

  • Moikka Rami! Ainakaan tällaista yleistä vikaa emme ole havainneet, auttaako modeemin uudelleenkäynnistys tilanteeseen vai ilmeneekö ongelma taas uudelleen jonkin ajan kuluttua?
    DNA Iiro palveluneuvoja
  • Hei,

    Uudelleenkäynnistys auttaa tuohon, mutta muutaman päivän päästä tuo ilmaantuu uudestaan.
    Rami
  • Onkohan modeemi sinulla kenties siltaavassa tilassa reitittävän sijaan, ja käytössä on yli 5 laitetta? Modeemi tulee olla reitittävässä tilassa jos laitteita on tätä enemmän, sillä laajakaistan IP-osoitteet loppuvat muuten kesken
    DNA Iiro palveluneuvoja
  • Hei,

    Kyllä tuo reitittävässä tilassa on, kun tosiaan laitteita on enemmän kuin tuo 5.

    Tämä ongelma alkoi tuossa viikonloppuna, sitä ennen tuon kanssa ei ollut mitään ongelmia.

    Rami
  • Jos modeemin resetointikaan ei korjaa tilannetta niin pyytäisin sinua olemaan yhteydessä asiakaspalveluun soittamalla p.044 144 044 (ma-pe klo 8-18, la 9-16:30) tai puhelimen sovelluskaupasta löytyvän Oma DNA -sovelluksen viestien kautta. Pääsemme tällöin selvittämään linjaa modeemille päin tarkemmin
    DNA Iiro palveluneuvoja
  • Kokeile resetoida modeemi painamalla 30 sekunnin ajan yhtäjaksoisesti modeemin pohjassa olevaa reset-reikää tulitikulla tms, kun virta on modeemissa päällä.
    Jos modeemi on päivittynyt, niin se olisi hyvä resetoida sen jälkeen.
    PW
  • Hei,

    tämän saman vian vuoksi jouduin ottamaan käyttöön ulkoisen WLAN-tukiaseman ja muuttamaan F-3890v3:n siltaavaksi.

    Ongelma alkoi heti kun vaihdoin entisen kaapelimodeemini tähän uuteen pari kuukautta sitten, eikä F-3890v3 siis päivääkään toiminut tämän osalta oikein. Tein kaikki asetukset huolellisesti ja tein myös uudelleenkäynnistämisiä ja täydellisempiä resetointeja useita. Lopulta loppui kärsivällisyyteni ja totesin, että helpommalla pääsee kun ottaa toisen laitteen hoitamaan muun kuin varsinaiset modeemitoiminnot.

    Omalla kohdallani kävi siis niin, että laitteet putosivat pois verkosta aina kun DHCP lease -aika päättyi ja suurin osa laitteista ei pystynyt enää sen jälkeen yhdistämään F-3890v3:een uudelleen ellei kyseisiä verkosta pudonneita laitteita yhdistänyt manuaalisesti WiFiin uudelleen. Eikä edes kiinteän IP-osoitteen asettaminen laitteiden MAC-osoitteiden perusteella F-3890v3:n hallintapaneelin kautta helpottanut ongelmaa lainkaan.

    Älykotilaitteiden kanssa alkoi turhauttaa todella paljon, koska WiFi-ohjatut lamput eivät syttyneet/sammuneet kun olisi pitänyt, jne.

    Eli tämä vika todellakin on olemassa juuri tässä mallissa, mutta en ollut vielä itse ehtinyt reklamoida siitä.
    Ile_
  • Täydennyksenä vielä, että heti kun liitin vanhan ulkoisen WLAN-tukiasemani ( TW-Reititin 5x1 Gb kytkin, palomuuri ja Wlan ac-tukiasema / 3G/4G/LTE-tuotteet - TeleWell  ) F-3890v3:een, muutin F-3890v3:n siltaavaksi sekä siirsin DHCP- ja WLAN-toiminnot tuon TeleWellin WLAN-tukiaseman hoidettavaksi, yhtään verkosta putoamista ei ole tapahtunut.
    Ile_
  • Aivan sama kokemus näistä Sagemcom-romuista.
    3686V2 dns-palvelimen asettaminen ei toimi vaan ulkoisen dynaamisen IPn leasen loppuessa vaihtaa sujuvasti asetetun dns-palvelimen dnan vakionimipalvelimeen.
    3890V3 dhcp-palvelin vetää kupit ympäri ja lopettaa sisäverkon staattisten ip-osoitteiden antamisen leasen loputtua. Eri hieno tilanne kotiautomaation kannalta.

    Jos asiaansa ajaa asiakaspalveluun niin sormi menee heti suuhun ja ohjeesta tulkataan, että "oletko kokeillut uudelleenkäynnistää.. tai resetoida?" Perus ykköstason intiatukea. Level 2 tukea varten ohjataankin sitten jo HSWorksille jossa raaputetaan ihan sama tyhjä arpa parin euron minuuttihinnalla. Josta sitten käännetään dna-asiakaspalveluun, jossa sormi suuhun ja käännetään uudestaan HSWorksille.
    Asiakkaan pitää olla täysin tyhmänsitkeä katsoakseen loppuun tämän rukous- ja resetmyllyn.

    Ideana dnalle, että mitä jos pyytäisitte kauniisti Sagemcomia lisäämään firmistasolle mahdollisuuden tehdä hallitun uudelleenkäynnistyksen yöaikaan, niin voisi hoitaa virtakaapelin nykimisellä tapahtuvat mitä eriskummallisten vikojen "kuittaamisen" automatisoidusti. Sitten voisitte vaan kysyä, että oletko ajastanut uudelleenkäynnistyksen? 😀

    Kyllähän se niin on että nämä Sagemcomit on dnalle halpoja romuja ja tarkoitettu vain plug-n-pray-asiakkaille, jotka ovat ällistyneitä jo siitä että kotiin tulee ihan intternetti.. valkoisesta taikalaatikosta.

    Mutta joo, elämä on.. valintoja.
    tero
  • Viikon on ollut Sagemco F-3890v3 Dna valokuitu plus modeemi pois pelistä. Purkki ei jaa IP 4 osoitteita. Joten koko sisäverkko pois pelistä. Linja on kyllä pystyssä mutta hankala operoida pelkällä ip6 osoitteilla. Ei varmaan mennyt päivitys putkeen tai jotain.
    Tomi

Kommentoi tai kirjoita uusi viesti

Nimesi ja viestisi näytetään julkisesti. Sähköpostiosoitettasi ei koskaan näytetä julkisesti.