Kaapelimodeemin ohjelmistopäivitys?
Onko F3686AC-kaapelimodeemiin tullut viime päivinä ohjelmistopäivitys tms.? Wifiä käytettäessä muutamat puhelimen sovellukset (ainakin Yle Areena, Yle Uutisvahti, OmaPosti) ovat toimineet vain satunnaisesti lauantaista 18.4. alkaen.
Seuraa viestiä
2
seuraajaa
https://www.dna.fi/dna-valokuitu-plus-modeemi-f-3686ac-kaapelitalouksiin#paivitykset
Sama ongelma.
Talossa 20 laitetta mitkä käyttää Wifiä mm. lattialämmitystermarit ja ILP, ja jos modeemi pitää resetoida niin kaikki laitteet pitää asentaa uusiksi.
Eikö todella ole muuta konstia saada modeemia kunnolla toimimaan?
Viikonloppuna päivitettiin suuri määrä Sagemcomin modeemeita uuteen DNA_3.487.0 ohjelmistoversioon. Osalla asiakkaista on tämän jälkeen lakannut WiFi toimimasta.
Jos modeemin uudelleen käynnistys tai resetointi ei korjaa ongelmaa ja langaton yhteys on ennen päivitystä toiminut normaalisti niin olettehan yhteydessä suoraan asiakaspalveluumme, että pääsemme selvittämään ongelmaa tarkemmin teknisen tukemme kanssa, kiitos!
Asiakaspalvelu 044 144 044
ma-pe klo 8-18
la klo 9-16.30
Kun modeemin sammuttaa ja käynnistää uudestaan, ENSIMMÄISELLÄ yhteydenotolla kaikki toimii, mutta seuraavalla kerralla (siis koneen buuttauksen jälkeen tai "ifdown ..." +"ifup ..." -komentojen jälkeen) ipv6-osoitteet eivät taas löydy.
Ipv4-osoitteet toimivat, mutta modeemi jakaa oletuksena vain ipv6 nimipalvelimet, eikä laitteet siten löydä nettiä välttämättä suoraan. Jos Linuxissa /etc/resolv.conf -tiedoston päivittää käsin osoittamaan ipv4 nimipalvelimia, ipv4-verkko on taas toki tavoitettavissa, mutta ipv6 osoitteet katoavat, vaikka osoittaisi uuteen ipv6 nimipalvelimeen. Tämä on paitsi tylsää, johtaa myös netin hidastumiseen monilla sivuilla. Ja ipv6 -verkko kuulunee palvelupakettiin?
Vikatilassa siis esim "ping 8.8.8.8" onnistuu, mutta "ping 2001:4860:4860::8888" ei löydä Googlen nimipalvelinta. myös test-ipv6.com tuottaa odotetun tuloksen: toimii ensimmäisellä yhteyskerralla modeemin buuttauksen jälkeen, muttei seuraavilla kerroilla. Modeemissa on kiinni Linux, Android ja Windows -koneet ja kaikissa on sama käytös, eli ei riipu laitteesta vaan modeemista.
Toivottavasti DNA korjaa jossakin vaiheessa munauksensa uudella ohjelmistopäivityksellä.
1. Kirjaudu modeemin hallintasivulle sisään.
2. valitse yläpalkista: Wireless
3. valitse sivupalkista: WiFi Setup
4. kyseisen sivun alalaidasta paina aluksi "Restore Wi-Fi Default Settings" -painiketta ja tämän jälkeen "Apply" -painiketta
Tämä näyttäisi olevan koko verkon kattava ongelma joten oletan että dna ei veloita huhtikuun laskuja kyseisen modeemin omistajilta ilman että erikseen pitää ottaa yhteyttä asiakastukeen. Jotenkin ei löydy ymmärystä miten tällaista ongelmaa ei ole korjattu vielä tähän päivään mennessä.
Voitteko edes pistää vanhan firmware version jakoon kunnes olette virheenne korjanneet?
Sen verran lisäystä vielä että koska dna lykkii jonkin toimimattoman ipv6 osoitteen niin luonollisesti tämä rikkoo yhteyksiä koska microsoft/google/apple käyttävät aina ensisijaisesti ipv6:tta kaikissa palveluissaan. Etenkin android puolella huomasin että tietyt appsit esim gmail ei toimi ennen kuin on saanut toimivan ipv6 osoitteen.
Modeemin resetointi ei luonollisesti mitään korjaa joten älkää menkö moisten kanssa leikkimään turhaan.
Nyt asetuksista Router Mode (IPv4) päällä ja tilanne rauhoittui. Nyt joillekin sivustoille ei pääse sisään...
Jos tästä ei ole apua, pyydämme olemaan puhelimitse yhteydessä asiakaspalveluumme 044 144 044 niin tekninen tukemme pääsee selvittelemään ongelmaa tarkemmin, kiitos.
Epäonnistuneen päivityksen jälkeen voi olla, että resetointikaan ei auta.
Parempi olisikin, jos voisi itse modeemin päivittää ja saada vanhasta päivityksestä itselleen ohjelman, jolla modeemin päivityksen voisi palauttaa.
Ihmettelen vain miten on mahdollista, että tällaisia toimimattomia päivityksiä päästetään näin laajaan jakoon...
Eikö sitä edellistä ohjelmistoversiota tosiaan voisi ajaa nyt pakotetusti kaikkiin ja miettiä uutta sen jälkeen?
Joillekin tämä ei ehkä ole iso ongelma, mutta monille on, ja ipv6-verkon pitäisi toimia. Helppo ja käyttöjärjestelmäriippumaton tapa diagnosoida tämä on mennä vaikka tuolle test-ipv6.com -sivulle tai kokeilla "ping" -komennolla saada yhteys muuten toimiviin ja helpohkosti näppäiltäviin ipv4 ja ipv6 osoitteisiin, kuten vaikka noihin Googlen nimipalvelimiin.
Virtojen katkaisu ei auta, pitää resetoida, jolloin wlan-asetukset on taas väärät, mutta ethernet toimii (en tiedä kuinka kauan). Muutin myös router IP moden IPv4:ksi, mutta se ei auta. Soitin DNA:n 0800 300 500 numeroon, joka vastaa illallakin, mutta sieltä ei tullut apua. Toki näkevät signaalitasot ym., tarkistettiin cmac-osoite, käytettiin piuhat irti ja taas resetoitiin, mutta ongelma lienee tuo uusi ohjelmistoversio. Resetin jälkeen ethernet taas toimi, mutta wlanin ei toimi. Ei vaikka en muuttaisi mitään wlan-asetuksia.
"Jos ei käytä IPv6-protokollaa, voi hätäratkaisuna F-3686AC:n asetussivuilla kohdassa eRouter IP Modes vaihtaa moodiksi Router Mode (IPv4)."
kannattaa kokeilla korjausta odotellessa, resetit jne ei auta kun hetkeksi.
Whatsup puhelimessa wlanissa ei toimi ipv4:ssa, mutta tabletin, puhelinten ja television wifi alkoi toimia
Muutenkin toivoisi hieman enemmän läpinäkyvyyttä milloin ja miksi minun ostamaani laitetta päivitellään. Nythän DNA ilman lupaa rikkoi omistamani laitteen, eikä edes suostu tunnustamaan mokaansa.
Ja joo IPv4 Router Mode tuntuisi toimivan, ainakin toistaiseksi.
DNa:n sivuilla kerrotaan ongelmasta ja korjaus siellä on IPv4 Router Mode..
Eihän tämä näin voi mennä. Nyt porukalla hakemaan hyvityksiä kuukausimaksuihin.
Ja sähköpostikyselyyn sain seuraavanlaisen vastauksen:
Hei,
kiitos viestistäsi.
Tutkin asiaa ja signaalien puolesta yhteys on kunnossa, ja kertomasi mukainen ongelma viittaa tosiaan modeemilaitteen ongelmaan.
Mikäli tehdasasetusten palauttaminen reset-painikkeella ei poista ongelmaa niin silloin ei jää muuta vaihtoehtoa kuin toimittaa modeemi huoltoon lähimpään DNA myymälään. Modeemissa on takuuta jäljellä joten sen puolesta ei huolta.
https://www.dna.fi/dna-valokuitu-plus-modeemi-f-3686ac-kaapelitalouksiin#asetukset
Ystävällisin terveisin
Petri
palveluneuvoja
DNA asiakaspalvelu
p. 044 144 044
ma – pe 8 – 18
la 9 – 16:30
www.dna.fi
https://www.dna.fi/dna-valokuitu-plus-premium-modeemi-ubc1303-kaapelitalouksiin#paivitykset
Tiedossa olevat ja selvityksessä olevat ongelmat:
tuo häiriötiedotteen ohje ei korjaa vikaa, vaan toimii lähinnä hätäapuna.
Koska on tulossa korjattu ohjelmistoversio??
Itse odottelen maanantaihin saakka korjattua firmwarea ja tämän jälkeen irtisanon liittymäni.
Sopimusehdoissa tosiaan mainitaan että liittymässä on ipv6 tuki joten kaikki jotka tahtovat eroon määräaikaisesta liittymästä niin se onnistuu nyt käden käänteessä. Tietysti palveluntuottajalle on annettava mahdollisuus korjata virhe mutta koska tässä on mennyt jo yli viikko niin korjausaika on kohtuuton ja irtisanomisperuste on olemassa.
Ei ole todellista, DNA ei ota minkäänlaista vastuuta asiasta.
Itsellä ei ole onneksi määräaikaisia sopimuksia, joten jos homma ei tule kuntoon ja hyvitystä hintaan, niin sitten hankitaan laitteet ja liittymät kilpailijalta.
Nyt koitin tuota IPV4-ratkaisua ja äkkisiltään näyttää että auttoi.
Minähän en näistä mitään tiedä mutta ilmeisesti ei siis laitespesifi ongelma?
Ongelman täällä muodostaa se, että jos vaihdan ipv4 päälle, ei chromecast enää löydä verkkoa.
Saa olla areena ja ruutu jäähyllä sen aikaa, että tämä DNA korjaa ongelmansa.
Toimiipahan sentään viaplay, netflix ja c-more ipv6 asetus päällä + tietty chromecast.
Kaikki yo. kokeiltu. Ei korjaannu. Soitin myös asiakaspalveluun. Sieltä sanottiin, että liittyy modeemin ohjelmistoon ja korjaus tulossa 27.4. mennessä. Sitä odotellessa...
tai
Soitin juuri (ti 28.4.2020 klo 19.40) tukeen. Uusi firmware tulossa tuen mukaan Sagemcomin mötikkään pe 1.5.2020, jonka pitäisi korjata ongelma ipv6:ssa.
Kun mitään virallista tietoa ei asiasta ole tänne foorumille annettu, voi toivoa että joku pitää paikkansa noista viesteistä (Ensimmäinen ei pitänyt, se meni jo.)
kuten tuossa vähän ylempänä kirjoitan, myös laitteessa DG200AC (vai onko se DG200AL) on jotain häikkää eli viime viikonloppuna piti valita tuo "IPv4 only" jotta sai wifiin kytketyssä puhelimessa kaiken toimimaan. Onko tällekin laittteelle tuossa ohjelmistopäivitystä?
Ilmeisesti DNA hoiti homman?
Mites muilla?
Mitä DNA hyvittää tästä roskasta?
On se nyt kumma jos ei voi palauttaa vanhaakaan softaa.
Ei millään viitsisi satsata unifin controlleriin tämän dna:n purkin tilalle ja siltaamaan yhteyttä.
Nuo 5 ip osoitetta ei sillattuna riitä tämän talouden laitteille.
Ittehä luovuin dna:n wifistä sen paskuuden takia heti kättelyssä ja nyt unifin wifi toistin hoitaa sen puolen.
Antakaahan se vanha softa takas siihen asti että saatte uuden toimivan tilalle kiitos.
Kannattaa ihan kertauksena aspassa lukea:
https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/tavaran-vika-tai-puute/virheesta-vastaava-tahot/
Voisko tästä saada jonkun vastauksen asiaan?
Vanha softa takasin taikka korjaava softa sisään.
Onko tämä näitä tapauksia missä laitetaan pää pensaaseen ja syytetään muita?
Wifistä irtautumine tuo ongelman takasi.
En usko, että mitään on tehty.
Satunnaisesti saa kiinni tuon nimipalvelimen.
Vaihtamalla IPv4 osoitteisiin viat poistuvat. Eli hyvä"work around".
1) Komentokehote auki
2) Kirjoita komento:
ipconfig/flushdns
3) Odota
4) Kirjoita komento:
ipconfig/renew
Tuolloin Windows hakee Sagemcomilta (jos se on reitittävänä laitteena) uuden sisäverkon ip:n ja samalla Sagemcomin pitäisi kertoa dns-palvelimet uudelleen. Eli käytännössä tapahtuu sama kuin Windowsin uudelleenkäynnistyksessä.
Mikäli dna näitä viestejä lukee, niin toivon että sitä korjaavaa firmista ei rikota sillä että nopeudet putoaa
Tuo väliaikainen korjaus on todella heikko, koska ipv6 on tarpeellinen aika moneen juttuun nykyisin eli täysin hyödytön on koko yhteys nyt ollut reilut pari viikkoa. Langallinen yhteyskään ei todella toimi normaalisti, vaikka näin väitetään, kaikki laitteet ilmoittavat yhteyden puutteesta käynnistäessä ja tämä alkoi päivityksen jälkeen.
Voiko DNA vahvistaa, että hyvitykset tästä tulee kaikille automaattisesti, ettei tarvitse sen takia soitella aspaan? Ja milloin tuo uusi softa saadaan tai vanha toimiva palautetaan käyttöön?
Ainakin itselle haitta (tai pikemminkin harmi) on ollut sen verran pieni, etten siitä ole viitsinyt ruveta mihinkään soittelemaan tai muuten ottamaan yhteyttä.
Fiksua olisi suoraan hyvittää asiakkaille, kun ongelma johtuu ihan puhtaasti palveluntarjoajasta.
Test with IPv4 DNS record
ok (0.150s) using ipv4
Test with IPv6 DNS record
bad (0.542s)
Test with Dual Stack DNS record
ok (0.169s) using ipv4
Test for Dual Stack DNS and large packet
ok (2.019s) using ipv4
Test IPv4 without DNS
skipped (0.117s)
Test IPv6 without DNS
skipped (16.818s)
Test IPv6 large packet
bad (2.007s)
Test if your ISP's DNS server uses IPv6
ok (2.014s) using ipv4
Find IPv4 Service Provider
ok (0.799s) using ipv4 ASN 16086
Find IPv6 Service Provider
bad (0.448s)
Et utsida käyttää chromecastia
Ensin oli korjaus tulossa 1.5., seuraavaksi 8.5. ja nyt on päivittynyt 11.5.
Korjaava päivitys on tulossa lähiaikoina. Hyvityksiin ei ole aihetta, koska yhteys ei ole ollut kokonaan pois käytöstä ja tuolla toimenpiteellä toimii normaalisti, mikäli kyseessä tämä ongelma. Mikäli ongelmat jatkuvat olethan yhteydessä asiakaspalveluun, jotta saadaan vika selvitettyä.
Miksi toiset saa hyvitystä ja toiset ei?
Samassa yhteydessä kerrottiin päivityksen olevan tulossa aiemmin ilmoitettuna ajankohtana, mutta eipä olekaan. Josko sitten 11. päivä... Miten muuten hubin google cast muilla? Itselläni ei ole hetkeen toiminut, tiedä sitten johtuuko tästä modeemipelleilystä vai mistä ettei löydy.
Minulla LAN nopeus nousi tänään 790 Mbit/s -> 930 Mbit/s, eli jotain on tapahtunut, mutta verionumero on edelleen sama.
Kannattanee kokeilla.
Montakohan kertaa voi vain lisätä viikon ilman mitään muuta selitystä?
Kohta voisi DNA alkaa palauttelemaan niitä maksuja, kakkos-ruutu aivan tyhjän panttina kun ei castit toimi.
DNAn edustajatkin vaiennut viikko sitten.
Tänne kans.
Soita sinäkin ja vaadi tuota ohjelmistoversiota.
Onhan tätä nyt mielestäni vatvottu ihan riittävästi. Nyt pitäis jotain muuta saada aikaan.
Päivitys jaetaan 22.5 mennessä ym. tiedotteen mukaan.
Mitään todellista korjausta ei näytä tulevan, vaan IPv6 on vain poistettu käytöstä.
Näyttää siltä, että jos haluaa toimivat laitteet, on syytä kiertää kaikki DNA:n hallinnoimat laitteet kaukaa.
Millaisethan bileet DNA järjestää DNA TV hubin 3 vuotissynttäreiden kunniaksi :-)
Korjausko on että pakotetaan ipv4 päälle?
Kokeilin tuota "korjausta" jo manuskasti ja chromecast ei näy enää samassa verkossa.
Kannattaa testat tämäkin siellä dna:n päässä. Voipi olla että lisää vihaajia ilmaantuu.
Onneksi saa sentään manuaalisesti takaisin päälle, ja ilmeisesti siis tuo buuttausrumba jatkuu, jos haluaa ipv6-verkkoa käyttää jatkossa. Ehkä täytyy nikkaroida tuollainen kätevä kolmen dollarin reititinreboottaaja (https://boingboing.net/2020/05/08/3-router-rebooter.html ), kolvin käyttämisestä onkin aikaa...
Ehkä pidemmällä tähtäimellä tulee kuitenkin joku toimivampi korjaus, täytyy toivoa!
Oletan että rikotte taas lakia laskuttamalla tästä yhteydestä ilman että joutuu ottamaan yhteyttä asiakaspalveluun?
Sääliksi käy etenkin normi ihmisiä jotka luultavasti syyttävät toimimattomuudesta tiettyjä appseja/palveluita/sivustoja jotka dna rikkoo toiminnallaan.
https://test-ipv6.com/ Tuolta voi käydä testaamassa ipv6:n toimivuutta eli jos tulos ei ole 10/10 dna:lla ei ole mitään oikeutta periä minkäänsortin veloitusta liittymästä.
Jussi - CC toimii pelkällä IPv4:lla ilman ongelmia
https://corporate.dna.fi/hairiotiedotteet?type=resttukari1&id=85479&scrollTo=aRThYLmNyU51
Näyttää menevämn ikuisuuskysymykseksi, kuten hubikin.
Ihan tulevaisuuden varalle voin kertoa pari vinkkiä herra "tuotekehityksenjohtajalle"
1. Testatkaa uutta ohjelmistopäivitystä ennen kuin pistätte sen jakoon sadoille tuhansille ihmisille. Näin selvästi ei ole tehty koska kyse on niin selvästä virheestä.
2. Sen sijaan että lykitte valmistajan geneeristä softaa voisitte palkata pari ammattilaista kirjoittamaan päivitykset ja varmistamaan toimivuuden verkkonne kanssa.
3. Voisitte myös informoida verkonne viasta huomattavasti paremmin. Selkeästi asiakaspalvelijoita ei ole informoitu asiasta juuri lainkaan kun katselee pelkästään tämän ketjun viestejä.
4. Se että puhutte ongelman korjauksesta vaikka todellisuudessa poistatte ipv6:n pois käytöstä on niin törkeää toimintaa kun vaan voi olla. Vähän järjen käyttöä tiedotteisiin jotka menevät asiakkaiden luettavaksi.
5. Voisitte ottaa vastuuta tekemisistänne ja hyvittää automaattisesti kaikille modeeminomistajille kuukausimaksut automaattisesti, pystytte näkemään ja erittelemään asiakkaat joilla kyseinen modeemi on käytössä.
Hubin casti ei tosiaan toimi ja sama ongelma oli ainakin joku päivä sitten android tv:n kanssa, joten epäilen kyllä tämänkin liittyvän vahvasti modeemiin.
He olivat jo lähdössä ostamaan uutta televisiota, kun Areena ja Mtv3 sovellus lakkasi toimimasta. Onneksi ottivat asian puheeksi ennen kauppareissua.
Heillä ainakin toistaiseksi toimii palvelut kun otti IPv6:n pois käytöstä.
Tämmöisessä laajassa IPv6 bugissa modeemissa, pitäisi oikeasti tiedottaa asiasta paremmin, eikä jossain nettisivun syövereissä sen jälkeen, kun foorumilla alkanut kuhisemaan.
Tuskinpa olisi DNA hyvittänyt eläkeläisten turhaan ostamaa uutta televisiota, kun vika onkin modeemin softassa, eikä muutaman vuoden vanhassa töllössä.
Virheitä sattuu, ja silloin on reilumpaa olla käsi pystyssä tiedottamassa, että nyt kävi näin ja korjataan mahdollisimman pian. Tosin tässä tapauksessa tuon "pian" sanan voi unohtaa, jos jälleen kerran on siirretty päivämäärää eteenpäin.
Mitkäs päiväykset onkaan jo ollut: 1.5. -> 8.5. -> 11.5. -> 18.5. -> 4.6.
Ei ehtinyt edes tulla 18.5. määräaika vastaan, kun heivattiin samantien pari viikkoa eteenpäin.
Arvioitu päättymisaika: 04.06.2020 07:00
Ei kannata pidätellä hengitystä uuden firmiksen kanssa.
https://corporate.dna.fi/hairiotiedotteet?type=resttukari1&id=85479&scrollTo=aRThYLmNyU51
Olisihan se pitänyt taas arvata että siellä on taas oltu päivittelemässä siihen malliin että mikään ei toimi.
Näistäkin jos viittis vaikka sähköpostilla infota niin tietää sitten mistä lähteä niitä vikoja kaivelemaan.
Ensi viikolla lähtee kaikki liittymät vaihtoon.
Meillä Areenan ja Ruudun kanssa ongelmia on ollut tosiaan ihan langallisessa verkossakin, eli siltä osin tuo tiedote ei edes pidä paikkaansa.
Dna päivittelee näitä salaa,sitten saa arpoa ja setviä että miks ei laitteet toimi jos ei älyä heti tulla tänne foorumeille lueskelemaan.
Kuinka alkeellinen täytyy softakehitystiimin olla, jos reitittimen ohjelmistopäivitys ajetaan ulos kokeilematta, toimiiko WLAN?
Toistan aiemman kehotukseni, että aivan kaikki ongelmia kokeneet ottaisivat yhteyttä DNA:han ja vaatisivat hyvitystä. Itse sain tosiaan sen 7€ kk-maksusta ja kuukaudeksi Mix4 kanavapaketin. Jälkimmäisellä nyt ei käyttöä juurikaan ole, mutta ainakin jotenkin huomioitu.
Eli ymmärsinkö oikein, että 4.6. saakka jaetaan päivitystä joka disabloi IPv6:n, mutta ei varsinaisesti korjaa alkuperäistä vikaa.
DNA, millä aikataululla alkuperäinen IPv6 rikkonut vika/bugi korjataan?
DNA Iiro sanoi 12.5. korjaavan päivityksen olevan ihan lähellä. Mutta tuossa taidettiinkin tarkoittaa rampauttavaa fixiä.
Minkä kokoluokan bugista/korjauksesta oikein puhutaan, jos vika tuli 18.4. ja tämän hetken aikataulu on jaella rampauttavaa päivitystä 4.6. saakka, jonka jälkeen jäädään odottelemaan oikeaa korjausta?
Kehtaako tätä enää uutisoida "häiriö"tiedotteet otsikon alla.
Luojan kiitos ei kyseessä ole oikea palvelunestohyökkäys, jossa oikeasti menee laitteen solmuun, sitä korjattaisiinkin varmaan ikuisesti 😃
Voisikos DNA nyt tarjota automaattisesti hyvityksen kyseisen modeemin omistajille?
Järkevämpää olisi palauttaa aikaisempi toiminut versio ja testata uutta versiota kunnolla ja niin, että myös troiminnot toimivat IPv6:n kanssa.
Mutta eihän DNA asiakkaita kuuntele, vaan höyryää jääräpäisesti eteenpäin - ehkä toivovat asiuakaskatoa.
Nyt koputan puuta, koska kaikki tuntuu toimivan. Ja niin, en tosiaankaan osaa etsiä mitään apua jostain modeemin asetuksista.
120 § (23.11.2018/1003)
Virhe viestintäpalvelun toimituksessa
2) viestintäpalvelun toimitus on muusta kuin 2 momentissa tarkoitetusta syystä yhtäjaksoisesti tai toistuvasti keskeytynyt eikä keskeytystä voida pitää keskeytyksen syy ja olosuhteet huomioon ottaen vähäisenä; taikka
3) viestintäpalvelu ei vastaa markkinoinnissa annettuja tietoja tai poikkeaa muutoin siitä, mitä tilaajalla yleensä on vastaavan palvelun yhteydessä aihetta olettaa.
- DNA markkinoi sivuillaan että liittymä sisältää ipv6 osoitteen.
- DNA sopimusehdoissa lukee että liittymä sisältää ipv6-osoitteen
122 §
Hinnanalennus ja vakiohyvitys
Tilaajalla on oikeus vakiohyvitykseen, jos 120 §:ssä tarkoitettu virhe perustuu toimituksen keskeytykseen. Vakiohyvityksen määrä on vähintään 20 euroa kultakin alkavalta keskeytysviikolta, kuitenkin enintään 160 euroa. Jos tilaajalle maksetaan vakiohyvitys, hänellä ei ole oikeutta 1 momentissa tarkoitettuun hinnanalennukseen saman keskeytyksen johdosta.
https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/liittymat/toimintaongelmat-ja-kayttokatkokset/
Vai luulee dna selviävänsä 7e hyvityksillä...
Dna on kuitenkin ilmoittanut että ottaa ipv6:n kokonaan pois käytöstä ohjelmistopäivityksen avulla. Tämä taasen on tilanne jossa palvelun on katsottava keskeytyneen lain edellyttämällä tavalla. Mikäli dna perustelee että ipv6:n pois käytöstä ottaminen on laissa mainittu vähäinen haitta niin onnea toivotan kovasti yritykseen. Huomioitava on myös että vika on aiheutunut dna:n törkeästä huolimattomuudesta ja vika on luonteeltaan sellainen jonka dna olisi voinut halutessaan korjata muutamassa päivässä palauttamalla vanhan ohjelmistoversion.
Mikäli dna rupeaa hankalaksi sanoisin että tämä täysin läpihuutojuttu käräjä-oikeudessa.
Pahoittelut tilanteesta, kyllähän tämä miestä syö. Tottakai tarkoitus saada IPv6 takaisin päälle
Pikainen korjaus olisi ollut palauttaa kaikille vanha versio ja testata sitten huolella korjausversio, missä IPv6 myös toimii. Nyt jaossa olevassa se ei kuulemma ole automaattisesti mukana.
https://corporate.dna.fi/hairiotiedotteet?type=resttukari1&id=85479&scrollTo=aRThYLmNyU51
Vopisikohan ongelma johtua modeemiin kytketyistä laitteista tai niiden asetuksista?
Aika erikoista tosiaan, että joku saa hyvityksiä ja toinen ei. Tämän lisäksi vielä hyvitykset eivät ole olleet sisällöltään yhteneväisiä. Tätä voisi myös DNA:n puolelta hieman avata, mutta turha sieltä kai on vastauksia odottaa.
Minullaei hubin google cast toimi, vaikka käytössä on vain ipv4. Tähänkin lienee turhaa DNA:lta mitään vastausta odotella, vaikka ongelma tuntuu koskettavan useampiakin asiakkaita. Eipä siinä, entistä vähempi hubilla käyttöä ja helpompi luopua kun sopimus päättyy. Ei niin, että jatko olisi muutenkaan edes harkinnassa ollut.
Seuraavassa viestissä todettin, että ovat tutkineet signaalitasot "signaalitasot näyttävät hyvältä" kommentilla. Korvus on kuitenkin tulossa.
DNA:lla ei näyttäisi vasenkäsi tietävän mitä oikea käsi tekee :-(
Tuo lötyy verkkokauppacom:sta https://www.verkkokauppa.com/fi/product/42317/njkcn/AVM-FRITZ-Box-6660-Cable-langaton-Dual-Band-WiFi-6-kaapelimo?list=OZCYkRiam2JNEVNN5xfOwNx3cvNECc2NEKmEhkHRn577TaCZdoky. Toivuus on epävarma.
Näyttää siltä, että joku entinen Sagemcomin käyttäjä on juuri eilen kirjoittanut erittäin hyvän arvostelun tuosta 6660:sta:
https://www.verkkokauppa.com/fi/reviews/42317/njkcn
Muistelen, että aiemmin modeemin olisi saanut porttikohtaisesti siltaavaksi mutta nykyään kaikki ethernet- portit joko siltaavat tai reitittävät.
Lisäyksenä edelliseen, en käytä kaapelimodeemin wifiä, vaan vien yhteyden Asuksen wifi- reitittimelle.
Nopeudetkin on rajastaan paremmat. Tein just testin. Laitteena OnePlus 5T ja 5GHz Wifi.
Myös tässä ketjussa käsiteltävä Sagemcom F-3686ACv2 pystyy hyviin nopeuksiin, ainakin siltaavassa tilassa. Kuvan mukaiset tulokset on saatu, kun modeemin perässä reitittimenä on pieni, vaatimaton Linux-PC ja langattoman verkon tukiasemana Ubiquiti UniFi nanoHD. Liittymän nopeus on 400 Mbps, ja asiakaslaitteena oli Nokia 9 Pureview. Lisäksi tällä lailla erillislaitteita käyttämällä myös IPv6 toimii, kunhan säädöt saa kohdalleen Linuxissa. Modeemin ohjelmistopäivitykset eivät ole minulla havaittavasti vaikuttaneet mitattuihin nopeuksiin.
Lainaus tiedotteesta: "Kaapelimodeemeille jaetaan 15.5. alkaen arviolta 4.6. saakka uusi ohjelmistopäivitys (DNA_3.490.0-T3). Päivitys pakottaa modeemin käyttämään IPv4-protokollaa."
Mutta koska on tulossa oikea korjaus ongelmaan? Eikä pelkkä IPv6:n rampauttava fiksaus.
Sekä vastaus kysymykseen: "Miksi toisille jaetaan rahallisia korvauksia ja toiset käsketään soittamaan maksulliseen neuvontapalveluun?"
Taas mennyt kaksi viikkoa, eikä DNA ole informoinut mitenkään asian edistymistä, eikä vastannut kysymyksiin.
Meillä on ollut sisäisessä testissä firmis joka taas mahdollistaa IPv6 oletuksena päälle. Tarkoitus on lähteä rullaamaan tätä ulos lähiviikkoina mutta päivitysten tekeminen koko kantaan ottaa aikaa pitkään, todennäköisesti valmiita ollaan vasta heinäkuun lopussa.
Jos / kun teistä osa haluaa IPv6 firmiksen heti päälle niin laita postia ville.partanen@dna.fi. Mukaan pitäisi saada nimi ja kaapelimodeemin MAC osoite.
Firmis saadaan jaettua halukkaille n.vuorokauden sisällä siitä, kun saan yhteystiedot
Koska asunto "betonisokkelo", mukana myös 2*2400 ja 1*3000 FRITZRepeateriä (LAN yhteyksien kautta) mesh konfiguraatiossa. Kaikki pelaa, mutta toistinten asennus oli kyllä kohtalaisen konstikasta. Dokumentaatio ainakin toistaiseksi ollut laiteperheen huonoin osa. Tilasin setin tosin Saksasta, mikä varmaan osasyy.
Aiempi Sagemcom ongelmineen + kaksi vanhempaa reititintä toistimina (ilman meshiä) oli jo viedä allekirjoittaneen pään pölkylle...
Eli jos on esmes edelleen etätyöläisiä kotona, niin voi kyllä suositella.
Ensi viikon tiistaina päivitetään ensimmäinen erä modeemeja uuteen versioon jossa takaisin IPv4v6 oletuksena päällä. Katsotaan hieman miten menee ja tästä sitten jatketaan koko kannan päivitykseen.Tässä menee arviolta noin kuukauden päivät.
Edit: Kaikki modeemit on päivitetty arviolta heinäkuun puolivälissä
Joka kerta kun modeemiin kirjautuu bootin jälkeen, tulee tuo Network Access Denied koska siinä kohtaa ei vielä yhteys ole kunnolla pystyssä, mutta kumminkin modeemiin pääsee jo sisään.
Tiedän, mutta modeemin mukaan laite ei ole bootannut vaan on ollut kokoajan päällä 🤔
Ok.
Olisko sulla ollut IP renew menossa siinä kun pätkäisi kun silloin varmasti pätkäisee hetkeksi vaikkakaan modeemi ei boottaa.
Mulla sama firmis kun sulla ja itsellä wörkkinyt ihan ookoo, tai en ainakaan ole huomannut mitään ongelmia. 21 päivää ja rapiat näyttää olleen nyt käynnissä.
Olen ihan tietoisesti poistanut IPv6:n käytöstä verkkokortin sidoksista, mutta sellainen tunnutaan nyt sitten käyttäjän tietämättä pakottavan -- whatismyip.com nimittäin osaa kertoa, asiaan kuuluvan IPv4:n ohella, myös julkisen IPv6-osoitteeni. Miten tästä tuli nyt niin vaikeaa? Kaikki toimi erinomaisesti edellisen ohjelmistoversion kanssa.
Onko IPv6 toiminut niillä joilla tuo uusi versio jo on?
kuinka ne saa palautettua ?
Modeemi siltaavana, versio DNA_3.490.0-T3.
Johtuu siis tästä modeemista... minullakin on ohjelmistoversio 490. Toimisikohan se 493 paremmin, toivottavasti se tulee kohtapuoliin.
Ongelmaa voi koittaa kiertää vaihtamalla modeemiin tai reitittimeen toisen DNS-osoitteen (esim Googlen DNS). Modeemin ohjelmistopäivityskin on tulossa, mutta se ei ratkaise tätä Twitter-ongelmaa.
It's always DNS 😀
(En muuttanut modeemin asetuksia, koska ilmeisesti olisi pitänyt samalla antaa modeemille staattinen julkinen IP-osoite ja ehkä sen pitää antaa tulla operaattorilta DHCP:n kautta?).
Tein itse äsken muutoksen, kokeilen miten toimii.
Tänään kun kävin Burger Kingillä, niin siellä WiFi-verkossa ei Twitterin kuvat latautuneet. Niillä on varmaan nettiyhteys DNA:n kautta 😀
Mun mielestä se, että modeemi ei tottele hallintasivun kautta määriteltyjä DNS-palvelinosoitteita on selkeä virhe laitteen ohjelmistossa. Androidissa DNS-asetusta ei voi muuttaa ellei samalla laita kaikkia WLAN-verkon asetuksia (kuten laitteen IP-osoitetta) manuaalisesti. Vaivalloista ja ärsyttävää tehdä. Ei pitäisi joutua tekemään niin, vaan pitäisi ehdottomasti korjata modeemin ohjelmistossa.
Siltaavassa tilassa toimii virheettä.
Mistähän tämä voisi johtua - olisiko ohjelmistovirhe uusimmassa ohjelmistossa?
Nykyisellä versiolla IPv6:n kanssa tulee hirveesti packet lossia (siltaava tila). Tämän takia olen erillisessä reitittimessä joutunut poistaan IPv6 käytöstä.
DNA_3.414.0-T1
Ei toimi ipv6 kanssa laisinkaan. Äpit toimii viiveellä ekan kerran ku käynnistää, ku on ipv4 pelkästään laitettuna.
Ja ainoa vastaus asiakaspalvelusta oli "katsotaan jos korvataan jotain kun on korjaus tullut".
No ei ole tullut. Tosin melkein vakaa ilman v6:sta
Pahoittelut, että en tänne aiemmin vastaillut. Palasin viime viikolla keskellä viikkoa kesälomilta.
Päivitykset pysäytettiin heinäkuun alussa sillä muutaman modeemit siirtyivät siltaavasta reitittävään tilaan päivityksen yhteydessä. Tätä ei tietysti saisi tapahtua ja siten firmikseen on tulossa vielä korjaus.
Jos joku silti haluaa IPv6 firmiksen jo nyt niin sen saa allekirjoittaneelta sähköpostin kautta (etunumi.sukunimi@dna.fi)
Kesälomien takia jakelua kaikille päästään jatkamaan arviolta nyt elokuun aikana. Laitan tänne tarkemman ajankohdan kunhan se tiedossa.
Pahoittelut tilanteesta.
DNA_3.414.0-T1
Vieläkin tämä versio modeemissa. Milloinkohan meidän modeemiin tulee se korjaus että saadaan ipv6 käyttöön taas?
Software Version
DNA_3.495.0
Piti vaihtaa ipv4+ipv6 pois ku ei telkkarin äpit toimi tuon uudemman versionkaan jälkeen. Piti vaihtaa takaisin ipv4. että taas toimiivat.
En pidä yöaikaan virrattomana tuota modeemia pois päältä
"Kesälomien takia jakelua kaikille päästään jatkamaan arviolta nyt elokuun aikana. Laitan tänne tarkemman ajankohdan kunhan se tiedossa."
Nyt käydään syyskuun loppua eikä mitään tapahdu. Skarpatkaa nyt vähän - jos aikataulut venyvät, tiedottakaa edes niistä!
Minulla modeemi siltaavana, versio DNA_3.490.0-T3. Modeemi yötäpäivää päällä eikä päivityksiä ole tullut. Säännöllisen epäsäännölliset yhteysongelmat jatkuvat.
Itsellä edelleen DNA_3.490.0-T3 purkissa, ja jos päivitystä ei ole tulossa niin toivon että tästä joku DNA:n henkilö tiedottaisi - mielellään vielä jotenkin muuten kuin tässä ketjussa huudellen.
Siihen, että uutta laiteohjelmistoa ei ajeta heti kaikkiin verkon laitteisiin on varmasti hyvä syy. Tämän ongelman korjaamiseksi on laiteohjelmistoa saatettu joutua muuttamaan poikkeuksellisen paljon. Tälläisessa ympäristössä on myös erityisen vaikeaa valvoa laiteohjelmiston virheettömyyttä varmalla tavalla, sillä verkosta voi paljastua erilaisia poikkeamia, jotka eivät varsinaisesti liity uuteen laiteohjelmistoon.
Kukaan ei myöskään ole maininnut, että tämä ongelma vaikuttaisi päätelaitteeseen, joka on asetettu siltaavaan tilaan. Eli ongelma on siis täysin käyttäjän ratkaistavissa, jos hän on valmis siihen. Mielestäni tämä päätelaite on aina muutenkin ollut parhaimmillaan em. tilassa.
En usko että DNA on tähän poikkeamaan liittyen rikkonut liittymän sopimusehtoja, tai markkinoinut laitetta tai palvelua harhaanjohtavalla tavalla. Huomauttaisin myös, että DNA on ainoa kolmesta suuresta suomalaisesta operaattorista joka voi edes tarjota IPv6-palvelua kaikissa kiinteissä liittymissään, se että yhteen päätelaitteeseen on livahtanut ohjelmistopäivityksen yhteydessä virhe joka johtaa palvelun alenemiseen kilpailijoihin verrattavissa olevalle tasolle, on aika pieni harmi. 😎
Testasin että packet lossia tulee myös kun liitän koneen suoraan modeemiin enkä reitittimen kautta.
Itseä tässä eniten kalvaa tuo erittäin huono tiedottaminen. Mielestäni olisi syytä tiedottaa ongelman ratkaisun etenemisestä tasaisin väliajoin ja viimeistään silloin, kun edellinen arvioitu korjausajankohta on ylitetty eikä mitään korjausta edelleenkään näy.
On myös totta että DNA ei tosiaan ole viestinyt tästä asiasta lainkaan tämän foorumiketjun ulkopuolella. 3686:n liittyvistä ongelmista ei ole koskaan tiedotettu selkeästi, onneksi sentään jotain ohjelmistoversioon liittyviä ohjeita on pidetty ajan tasalla.
Millä mittaat/testaat packet lossin?
Itsellä on testiversio modeemin softasta.
Toiminut ihan ok, mutta pientä tahmaamista on ilmennyt. En ole tuota jaksanut sen enempää alkaa tutkimaan, tyytynyt vaan kohtalooni, että hidastelu kuuluu 400 megaseen nettiin.
Testiversion asennus tosiaan muutti siltaavasta tilasta reitittävään.
Myös IPv6-yhteydet toimivat. Esimerkiksi ping Google IPv6-osoitteeseen, ilman yhtään kadonnutta pakettia (tiedot viimeisestä testipaketista ja yhteenveto):
64 bytes from arn09s20-in-x0e.1e100.net (2a00:1450:400f:80d::200e): icmp_seq=100 ttl=115 time=19.4 ms
^C
--- ipv6.google.com ping statistics ---
100 packets transmitted, 100 received, 0% packet loss, time 99038ms
rtt min/avg/max/mdev = 17.156/19.868/32.020/1.797 ms
Testissä käytetyn Linux-koneen ja modeemin välissä minulla on erillinen Linux-pohjainen reititinkone.
En tiedä, onko modeemeissa yksilöllisiä eroja, vaikuttaako signaalin laatu, vai miten selittyvät eri asiakkaiden havainnoimat erot siltaavan tilan toimivuudessa.
ipv6 toimii tällä kyllä mutta välillä joutuu modeemin resetoimaan kun alkaa tahmailemaan ja sitten taas rokkaa.
Nyt ollut pari päivää päällä ja pistin testiksi win10 koneelta pingin ipv6:lla googlen palvelimeen 20:lla paketilla ja pakottaen käyttämään ipv6:tta
ping -n 20 -6 ipv6.google.com
Pinging ipv6.l.google.com [2a00:1450:400f:807::200e] with 32 bytes of data:
Reply from 2a00:1450:400f:807::200e: time=19ms
Reply from 2a00:1450:400f:807::200e: time=20ms
Reply from 2a00:1450:400f:807::200e: time=25ms
Reply from 2a00:1450:400f:807::200e: time=18ms
Reply from 2a00:1450:400f:807::200e: time=18ms
Reply from 2a00:1450:400f:807::200e: time=19ms
Reply from 2a00:1450:400f:807::200e: time=19ms
Reply from 2a00:1450:400f:807::200e: time=19ms
Reply from 2a00:1450:400f:807::200e: time=18ms
Reply from 2a00:1450:400f:807::200e: time=19ms
Reply from 2a00:1450:400f:807::200e: time=20ms
Reply from 2a00:1450:400f:807::200e: time=18ms
Reply from 2a00:1450:400f:807::200e: time=20ms
Reply from 2a00:1450:400f:807::200e: time=19ms
Reply from 2a00:1450:400f:807::200e: time=19ms
Reply from 2a00:1450:400f:807::200e: time=18ms
Reply from 2a00:1450:400f:807::200e: time=20ms
Reply from 2a00:1450:400f:807::200e: time=20ms
Reply from 2a00:1450:400f:807::200e: time=19ms
Reply from 2a00:1450:400f:807::200e: time=19ms
Ping statistics for 2a00:1450:400f:807::200e:
Packets: Sent = 20, Received = 20, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 18ms, Maximum = 25ms, Average = 19ms
Tästä viestistä kulunut kohta kaksi kuukautta. Onko kukaan saanut uutta päivitystä paitsi pyytämällä sitä DNA tuesta?
Tuon jälkeen ollut kahtena yönä netti poikki.
Tätä ennen beta-firmiksellä toiminut kuin junan vessa ilman yhtään katkosta.
@DNA, onko jokaöinen katko tarkoituksella, jonkun ylläpitotyön takia vai bugi firmiksessä? Kommenttia kiitos!
Asiakastiedoissa kuitenkin on puhelinumero, niin tekstiviesti ennakkoon ei olisi pahitteeksi.
Samalla voisi olla lyhyt kuvaus, mitä ongelmia päivitys pitäisi korjata.
Osaisi myös varautua, jos nettiyhteys meneekin nutulleen yllättäen.
Etenkin, kun näistä päivityksistä on ollut aika paljon harmia keväästä lähtien.
Fritz!boxit? Hinnat alkaen 300€.
Janne: Kannattaa sitten katsoa, miten sen laskun riituttamisen kanssa toimii. Kannattaa ehkö kysyä neuvoa vaikka kuluttajavirastosta. Pelkkä laskun maksamatta jättäminen voi johtaa suurempiin ongelmiin.
Jonkun testauksen aloittaavat uudemmilla modeemeilla, mutta omalla V1 Sagemcomilla ei tuohon päässyt mukaan.
Oikeen tiiä että itkiskö tässä vai nauraisko,mut sen tiiän että liittymä vaihtuu heti kun määräaikaisuus loppuu.
Mulla on vielä versio DNA_3.490.0-T3, vaikka sen jälkeen on jo julkaistu 3 päivitystä (ks. kuva alla)? Sammutin modeemin ja irrotin johdot ohjeen mukaan, mutta ei tullut uutta versiota? Milloin se tulee jakeluun?

Pitänee tehdä todella kova bootti, jos se auttaisi...
software version DNA_3.503.1
Viime aikoina toiminut ihan ok. Ei ole ollut enää yöllisiä katkoksia.
Viime aikoina netti tökkinyt ja välillä katkennut kokonaan muutamiksi tunneiksi. Nyt meni sitten netti poikki ja ollut poikki 24 tuntia jo putkeen. Event log näyttää tällaista

https://www.dna.fi/dna-valokuitu-plus-modeemi-f-3686acv2-kaapelitalouksiin#paivitykset
Samaa mieltä, että V**u mitä säätöä ennen kuin päivitys tulee saataville. Selvästikään DNA ei asiakkailta päivitä kaapelimodeemejaan automaattisesti vaikka niin väittävätkin. Uskomatonta, että valehtelevat asiakkaille päin naamaa.
Välillä SagemCom alkaa pykimään niin jotta kaikki valot palaa, mutta mikään data ei liiku. Viime aikoina toiminut ok, mutta sitten on riittänyt huolta TVhubin kanssa.
Ainaista pikselöintiä katsoessa, ja jokainen päivitys on lisännyt sitä.
Tallentamalla ja myöhemmin tietokoneella katsomalla on ollut kohtuullista laatua, mutta suoraan katsomalla hubin kautta kanavia, alkaa pikselihelvetti.
Uusimman hubin päivityksen jälkeen kuvan alalaita pikselöi miltei koko ajan, ja sitten vaihteeksi usein koko kuva.
Laitepäivitykset tuntuvat vain pahentavan tilannetta.
Kannattaisi varmaan kehitellä ensiksi jotain toimivaa, ennen kun rupeaa markkinoimaan sitä käyttäjille.
Versiota DNA_3.504.0 ei herunut.
Mutta nyt IPv6 ei toimi ollenkaan siltaavassa tilassa? Kokeilin nopeasti, että reitittävässä tilassa IPv6 toimi, mutta en sitä, kuinka luotettavasti, vanhalla softallahan IPv6 "toimi" sillattuna, mutta välillä tulee satunnaisia katkoksia.
[ 34.329756] IPv6: eth0.2: IPv6 duplicate address fe80::1659:c0ff:fe34:a1a2 used by 00:17:10:8d:c7:85 detected!
Onko tosi?
Loota toi, katoin että olis mahdollisesti uus softa saatavilla. Kannattaako edes miettiä asiaa jos yhteys pelaa , tahtos pitää vaan pitää matoloota ajantasalla turvallisuuden takia. Uudessa olis joku security fiksi. Heh dnakaupassa sano että sieltä asetuksista vois päivitellä, mutta väitän valikkoja selanneena ettei ole update bios tjsp mahdollisuutta, version näkee tietty. Kertokaa prot unohdanko asian ja tyydyn että bittejä sentään liikkuu. (luvatulla nopeudella). Kiteytettynä onko esim pankkiasiat turvallista hoitaa tällä. Freedome vpn käytössä.
Loota toi, katoin että olis mahdollisesti uus softa saatavilla. Kannattaako edes miettiä asiaa jos yhteys pelaa , tahtos pitää vaan pitää matoloota ajantasalla turvallisuuden takia. Uudessa olis joku security fiksi. Heh dnakaupassa sano että sieltä asetuksista vois päivitellä, mutta väitän valikkoja selanneena ettei ole update bios tjsp mahdollisuutta, version näkee tietty. Kertokaa prot unohdanko asian ja tyydyn että bittejä sentään liikkuu. (luvatulla nopeudella). Kiteytettynä onko esim pankkiasiat turvallista hoitaa tällä. Freedome vpn käytössä. Nykyinen siis 3443 jotain..
Tee tämän ohjeen mukaan, niin ohjelmistoversionkin pitäisi päivittyä:
"Jos haluat ajaa jaossa olevan päivityksen saman tien laitteeseen, kannattaa kokeilla irrottaa kaikki johdot laitteesta muutamaksi minuutiksi ja kytkeä ne sen jälkeen uudelleen. Tällöin modeemi nousee linjoille uudelleen ja pyytää samalla päivityksiä."
Mä sanoisin, että pidä ainakin puoli tuntia virrattomana, niin silloin varmasti modeemi huomaa hankkia päivityksen.
Kaapeliodeemit eivät päivityksiä ehdottele, joten tuo Ile:n ehdotus ei toimi.
Samalla muistutin edellisen asiakaspalvelijan tekemästä lupauksesta palata korvaus/hinnanalennusasiaan sitten kun vika on korjattu.
Katsotaan miten asia etenee, tähän asti ei ole ollut DNAlla ihan hirveä kiire asiakkaitaan palvella, kun motukasta on puuttunut luvattuja ominaisuuksia (IPv6) jo kohta vuoden päivät.
Kiitos DNA ja tämä ketju 2020-2021
Molemmissa Freedome VPN.
Modeemina Sagemcom F-3686AC ja softa DNA_3.506.1.
Hmm. Voikos ton ubun asentaa ns. rinnalle toiseksi käyttikseksi. Käynyt mielessä tuokin joskus , taitaa olla eri foorumi sitten ... Kiitoks AP ehotuksesta. Mutta edelleenkin vastaanotetaan ehdotuksia hyvistä siivoussoftista jotka saattaisi auttaa tosin epäilen ettei ole kyse tästä koska suht uusi kone, joku buttoni motukan asetuksissa ehken??
Ei ole normaalisti Windows 10 koneita tarvinut putsia millään. Kerran vuodessa asentuu uusi versio kuitenkin, mikä aika hyvin putsaa vanhan windows version. Ne puhdistustyökalut on ainakin itsellä jäänyt Windows 7 ja vanhempiin versioihin. CC cleanerkin kun jossain vaiheessa meni ihan pilalle.
Voi nyt pyhä helvetti tämän säädön kanssa.
Laitoin IPV4 moodin päälle suorilta, että saa edes pikkukakkosen yleltä ruutuu.
Jos nyt haluaisi Ubuntun asentaa, miksi noin vanha versio?
Jossi: Miten modeemi liittyy YLE:n Pikkukakkoseen? Vai katsotko sitä Hubin IPTV:n kautta. Kannattanee vähän löysentää modeemin palomuuriasetusta.
Valitettavasti Sagemcomin muita ongelmia kuten TCP-yhteyksien katkeminen jatkuu vielä (https://tuki.dna.fi/org/dna-fi/d/sagemcom-f-3686ac-ongelmat-katkoo-yhteydet-wlan-ei/). Huomasin kuitenkin, että jos kytketään IPv6-palomuuri pois käytöstä, niin IPv6:n puolella TCP-yhteydet pysyvät sen jälkeen auki (vinkki: tämä voisi esim. pidentää puhelimen akunkesto, koska Android ei enää tarvitsee lähettää TCP-keepalive pakettejä joka 5. minuutti yhteyden säilyttämiseksi). IPv4:n puolella ei kuitenkaan ole mahdollista kytkeä palomuuri kokonaan pois (koska NAT), niin jos esim. teen töitä SSH-palvelimen kautta missä ei ole IPv6-tukea, niin SSH-yhteys kuolee aina 5 minuutin passivisuuden jälkeen.
GUI Version 4.87.0
onko ao. laitteessa DNA:n Nettipulssi lähtenyt toimimaan? Latasin android kännykkään oma dna sovelluksen, mutta sieltä puuttuu myös tuo Nettpulssi pompula.
Sagemcom F-3686AC (FAST3686) ja softa DNA_3.506.1
Liekö modeemin älypuoli jo dementoitunut. Kanavien auto tilassa valitsee aina 1 ja 36 kanavat vaikka niillä ylivoimaisesti eniten muitakin yhteyksiä samaan aikaan.
Toimiiko muilla ao. modeemin kanava valinnan auto-asetus jotenkin järkevästi?
Sagemcom F-3686AC (FAST3686) ja softa DNA_3.506.1
Itse käytän yli 100 olevia kanavanumeroita, koska niiden kantavuus on parempi.
Ainoa aongelma oli lanfattoman verkon 5 GHz:n kanavan vaintaminen. Se ei sustunut heti vaihtumaan, vaan sen kanssa piti vähän temppuilla.
Yle areena ym ei toimi ellei vaida IPv4. Modeemi resetoitu.
Mitens muilla?
Modeemissani lienee vikaa, kun kestää viikon kaksi uudelleenkääynnistyksen jälkeen, että lähetysnopeus asettuu yli 100 Mbit/s. Katsotaan nyt, miten toimii, kun saavat joskus vaihdettua kuparin lasiin. Jos ei parane, täytyy vaihtaa Friziin.
Jos modeemi ei resetoinnista huolimatta tokene, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme niin tutkitaan tilannetta teknisen tuen toimesta tarkemmin, kiitos.
Ohjelmistoversio DNA_3.506.1.
Kokeilen vielä resetoinnin.
3 viikkoa sitten sain IPv6:n toimimaan sillatussa tilassa, ja siitä asti on ollut DNA:n reitittimen takana toinen hoitamassa lähiverkkoa, toisessa portissa aina päällä oleva henk.koht tiedostopalvelin.
Nyt huomasin että taas on IPv6 osoite hävinnyt, DHCP ei saa osoitetta haettua. DNA tarjoaa maksullista tukipalvelua tai uutta reititintä ratkaisuksi, muuten ei asiakaspalvelussa osata sanoa mitään.
Toivoisin DNA:lta jotain muuta vastausta vastausta asiaan kuin tehdasasetusten palautus, joka ei toimi. Toki on takuuaika päättynyt, liittyisikö asiaan.
Kiitos vastauksesta Ida S. Osoite löytyi ja yhteydet pelaa taas, toivottavasti löydätte ongelman, jotta siitä pääsisi jatkossa eroon.
Jos ollenkaan auttaa asiaa, niin pystyin pingaamaan fe80-osoitteella ulospäin katkon aikana, mutta osoitetta ei saanut.