Kaapelimodeemin ohjelmistopäivitys?

Onko F3686AC-kaapelimodeemiin tullut viime päivinä ohjelmistopäivitys tms.? Wifiä käytettäessä muutamat puhelimen sovellukset (ainakin Yle Areena, Yle Uutisvahti, OmaPosti) ovat toimineet vain satunnaisesti lauantaista 18.4. alkaen.

Hannu H. Ilmoita asiaton sisältö

Kommentit

  • Pekka
  • Ko. sivua ei ole päivitetty aikoihin. Uusin siellä mainittu ohjelmistoversio on 3.443.0 helmikuulta 2019. Sen jälkeen lienee tullut lukuisia uudempia versioita, sillä minullakin on jo 3.487.0.
    Hannu H.
  • On tullut päivitys. Kannattaa resetoida modeemi.
    PW
  • Voi perse.
    Sama ongelma.
    Talossa 20 laitetta mitkä käyttää Wifiä mm. lattialämmitystermarit ja ILP, ja jos modeemi pitää resetoida niin kaikki laitteet pitää asentaa uusiksi.
    Eikö todella ole muuta konstia saada modeemia kunnolla toimimaan?




    Juhis
  • Resetoinnin jälkeen sovellukset toimivat hetken, mutta pitempää iloa toimenpiteestä ei seurannut.
    Hannu H.
  • Hei!

    Viikonloppuna päivitettiin suuri määrä Sagemcomin modeemeita uuteen DNA_3.487.0 ohjelmistoversioon. Osalla asiakkaista on tämän jälkeen lakannut WiFi toimimasta.

    Jos modeemin uudelleen käynnistys tai resetointi ei korjaa ongelmaa ja langaton yhteys on ennen päivitystä toiminut normaalisti niin olettehan yhteydessä suoraan asiakaspalveluumme, että pääsemme selvittämään ongelmaa tarkemmin teknisen tukemme kanssa, kiitos!

    Asiakaspalvelu 044 144 044
    ma-pe klo 8-18
    la klo 9-16.30

    DNA Hanna palveluneuvoja
  • Täällä sama ongelma. Wifi toimii vain satunnaisesti tietyillä sovelluksilla ja laitteilla, jos ollenkaan. Näyttäisi myös tekevän sellaista, että kun esim. yrittää pelata puhelimella joitan pelejä, ei ne lataudu ollenkaan. Näyttää niinkuin verkko suodattaisi liikennettä. Mobiilidatalla pelaa kaikki täysin. Ikävä törmätä heti tällaiseen kun otin laitteen käyttöön vasta viime viikon lopuilla.. Heti meni kaikki persiilleen.. Ei hyvä.
    Janne S
  • Hei, itselläni on ollut samankaltaisia ongelmia saman modeemin kanssa. Ongelmat alkoivat myös minulla viime lauantaina tai sunnuntaina, eli ehkä päivityksessä on tosiaan jotain vikaa. Itsellä modeemi ei jaa ipv6 osoitteita lainkaan (vaikka asetussivullaan se väittää itse löytävänsä niitä. En ole ehtinyt kokeilla, löytääkö modeemin oman diagnostiikkasivun "ping" -komento ipv6 osoitteita aina).

    Kun modeemin sammuttaa ja käynnistää uudestaan, ENSIMMÄISELLÄ yhteydenotolla kaikki toimii, mutta seuraavalla kerralla (siis koneen buuttauksen jälkeen tai "ifdown ..." +"ifup ..." -komentojen jälkeen) ipv6-osoitteet eivät taas löydy.

    Ipv4-osoitteet toimivat, mutta modeemi jakaa oletuksena vain ipv6 nimipalvelimet, eikä laitteet siten löydä nettiä välttämättä suoraan. Jos Linuxissa /etc/resolv.conf -tiedoston päivittää käsin osoittamaan ipv4 nimipalvelimia, ipv4-verkko on taas toki tavoitettavissa, mutta ipv6 osoitteet katoavat, vaikka osoittaisi uuteen ipv6 nimipalvelimeen. Tämä on paitsi tylsää, johtaa myös netin hidastumiseen monilla sivuilla. Ja ipv6 -verkko kuulunee palvelupakettiin?

    Vikatilassa siis esim "ping 8.8.8.8" onnistuu, mutta "ping 2001:4860:4860::8888" ei löydä Googlen nimipalvelinta. myös test-ipv6.com tuottaa odotetun tuloksen: toimii ensimmäisellä yhteyskerralla modeemin buuttauksen jälkeen, muttei seuraavilla kerroilla. Modeemissa on kiinni Linux, Android ja Windows -koneet ja kaikissa on sama käytös, eli ei riipu laitteesta vaan modeemista.
    JN
  • Täällä esiintyy myös nettiyhteyden tökkimistä viime päivinä
    KL
  • Jos ei käytä IPv6-protokollaa, voi hätäratkaisuna F-3686AC:n asetussivuilla kohdassa eRouter IP Modes vaihtaa moodiksi Router Mode (IPv4). Tämän jälkeen mm. Yle Areena -sovellus toimii wifiä käytettäessäkin. Sain tämän vihjeen Ylen teknisen neuvonnan kautta.

    Toivottavasti DNA korjaa jossakin vaiheessa munauksensa uudella ohjelmistopäivityksellä.
    Hannu H.
  • Tattista Hannu! Tuo sinun vinkki asetuksen muuttamisestä pelkälle IPv4:selle ratkaisi kaikki nuo aikaisemmin kirjoittamani ongelmat! Kudos!
    Janne S
  • Sama vika F@AST 3686 V2 kaapelimodeemin kanssa. Muut sovellukset toimivat hyvin, Areena ei sitten millään. Asennettu uudelleen, yritetty wifi n kanssa ja ilman - ei toimi. Ongelmat alkoivat viikonloppuna ja silloin auttoi wifi n käyttö. Nyt ei auta.
    Olli Salminen
  • Ohessa vielä ohjeet miten saa resetoitua Sagemcomin langattoman verkon asetukset vastaamaan alkuperäisiä asetuksia:

    1. Kirjaudu modeemin hallintasivulle sisään.
    2. valitse yläpalkista: Wireless
    3. valitse sivupalkista: WiFi Setup
    4. kyseisen sivun alalaidasta paina aluksi "Restore Wi-Fi Default Settings" -painiketta ja tämän jälkeen "Apply" -painiketta

    DNA Hanna palveluneuvoja
  • Voin vahvistaa että sama ongelman kuvaus löytyy kun kirjoittaja JN:lla ja myös kaverilla täysin sama ongelma. DNA ei jotenkin osaa uudistaa ipv6 osoitetta, esim kun otan kännykästä wifin pois ja kytken samantien uudestaan päälle saan vaan ipv4 osoitteen enkä toimivaa ipv6 osoitetta. Toimivan ipv6 osoitteen saa siis vain boottaamalla puhelimen tai modeemin ja tämä pitää toistaa joka kerta kun wifin alueelta poistuu ja palaa takaisin.

    Tämä näyttäisi olevan koko verkon kattava ongelma joten oletan että dna ei veloita huhtikuun laskuja kyseisen modeemin omistajilta ilman että erikseen pitää ottaa yhteyttä asiakastukeen. Jotenkin ei löydy ymmärystä miten tällaista ongelmaa ei ole korjattu vielä tähän päivään mennessä.

    Voitteko edes pistää vanhan firmware version jakoon kunnes olette virheenne korjanneet?

    Sen verran lisäystä vielä että koska dna lykkii jonkin toimimattoman ipv6 osoitteen niin luonollisesti tämä rikkoo yhteyksiä koska microsoft/google/apple käyttävät aina ensisijaisesti ipv6:tta kaikissa palveluissaan. Etenkin android puolella huomasin että tietyt appsit esim gmail ei toimi ennen kuin on saanut toimivan ipv6 osoitteen.

    Modeemin resetointi ei luonollisesti mitään korjaa joten älkää menkö moisten kanssa leikkimään turhaan.
    Lyypekki
  • Kuopionsuunnalla itsellä samainen ongelma. Muut sovellukset toimii normaalisti, ainoastaan Yle Areenassa ongelmaa. Resetoitu jo kahdesti, kuten lyypekki sanoi, ei auta.
    Joel
  • Sama ongelma, toivottavasti asiaan saadaan pikainen ratkaisu kun töitä joutuu tekemään etänä nyt poikkeustilan aikaan ja monet työsovellukset ovat riippuvaisia luotettavasta netistä (ja tässä tapauksessa DNA:n kaapelimodeemista)
    Espoosta
  • Täällä myös sama vika viikonlopusta alkaen. Useat sovellukset eivät päivity. Modeemin resetoinnin jälkeen toimii siihen asti kunnes wifi lepotilassa sammuu ja käynnistyksen jälkeen vika palaa. Perheen iphonesta häviää myös ajoittain salasana ja vaikka salasanan kirjoittaa oikein ilmoittaa että se on väärä. Puhelimesta ei tilanne korjaannu vaan modeemi on nollattava uudelleen.
    Nyt asetuksista Router Mode (IPv4) päällä ja tilanne rauhoittui. Nyt joillekin sivustoille ei pääse sisään...
    Olli T.
  • Minulla on F3686AC-kaapelimodeemi, joka on päivittynyt uuteen versioon. Kun käytän YLE Arenaa tietokoneella, joka on liitetty modeemiin ethernet-kaapelilla, Areena toimii hyvin. Turvallisuusasetus modeemissa low. Modeemi on IPv4+IPv6 tilassa. Syy Areenan toimimattomuuteen ei siis ole modeemissa, vaan jossain muualla!
    PW
  • DNA piilotti viestin, jossa oli asiakas kysynyt Yle Areenan toimattomuudesta asiakaspalvelusta ja sieltä saanut vastauksen, että modeemi ongelma ja korjaus tulossa 27.4 mennessä. No voi olla vastaus päästä keksitty (Aikataulun suhteen) mutta parempi vastaus kun täällä Foorumilla yksikään DNA:n edustajan antama vastaus ongelmaan, jota ei ole täällä vielä edes myönnetty...
    JJJ
  • Niin ongelma ei voi olla modeemissa, tai päivityksessä, jos jollain toimii ja toisilla ei,Niinkö PW? Järki nyt käteen sielläkin...
    JJJ
  • Tässä yhteydessä myös Hubilla saattaa esiintyä ongelmia verkkotallenteiden/testikanavan/suoratoistopalveluiden toimimisessa. Näissä tapauksissa modeemin resetointi ja tämän jälkeen virtabuutti voi auttaa.
    Jos tästä ei ole apua, pyydämme olemaan puhelimitse yhteydessä asiakaspalveluumme 044 144 044 niin tekninen tukemme pääsee selvittelemään ongelmaa tarkemmin, kiitos.
    DNA Hanna-Mari palveluneuvoja
  • Minulla on Windows 10 uusimmilla päivityksillä ja muutenkin olen koneen ohjelmistot pitänyt ajantasalla. Modeemin olen resetoinnut viimeisimmän, DNA_3.487.0, päivityksen jälkeen. Päivitykset kun eivät näytä menevän oikein putkeen aina.
    Epäonnistuneen päivityksen jälkeen voi olla, että resetointikaan ei auta.
    Parempi olisikin, jos voisi itse modeemin päivittää ja saada vanhasta päivityksestä itselleen ohjelman, jolla modeemin päivityksen voisi palauttaa.
    PW
  • Eilen ei ainakaan asiakaspalvelun kautta saanut yhteyttä tekniseen tukeen, vaan sanottiin että odotetaan ratkaisua muuten. Resetointia ja Wifi asetusten palautusta vain neuvotaan, millä ei mitään merkitystä kuin hetkellisesti. Sama lopputulos kuin virrat pois käyttämällä. Ja kaiken huipuksi puhelun aluksi ihmetellään, niin kuin viasta ei olisi mitään tietoa jo valmiiksi.
    Ihmettelen vain miten on mahdollista, että tällaisia toimimattomia päivityksiä päästetään näin laajaan jakoon...
    Eikö sitä edellistä ohjelmistoversiota tosiaan voisi ajaa nyt pakotetusti kaikkiin ja miettiä uutta sen jälkeen?
    JJJJ
  • Niin, olennaista tässä tilanteessa on se, ettei reititin viimeisen päivityksen jälkeen enään johdonmukaisesti jaa ipv6-osoitteita, vaan vaatii tuo modeemin buuttausrumban.

    Joillekin tämä ei ehkä ole iso ongelma, mutta monille on, ja ipv6-verkon pitäisi toimia. Helppo ja käyttöjärjestelmäriippumaton tapa diagnosoida tämä on mennä vaikka tuolle test-ipv6.com -sivulle tai kokeilla "ping" -komennolla saada yhteys muuten toimiviin ja helpohkosti näppäiltäviin ipv4 ja ipv6 osoitteisiin, kuten vaikka noihin Googlen nimipalvelimiin.
    JN
  • Minulla ongelmia ilmeni tänään. Ohjelmistoversio on tuo DNA_3.487.0, mutta en voi varmasti tietää, milloin se on asennettu. Wlan ei toiminut, ja lopulta päädyin resetoimaan kaapelimodeemin. Kun teen tarvittavat wlan-asetukset (SSIDt ja muutama static IP ja port forwarding -asetus), ei mikään laite edelleenkään pääse wlanin kautta nettiin. Mutta samalla myös ethernet-piuhan päässä oleva PC menettää netin. Windowsin vianmääritys valittaa että DNS serveri ei vastaa.

    Virtojen katkaisu ei auta, pitää resetoida, jolloin wlan-asetukset on taas väärät, mutta ethernet toimii (en tiedä kuinka kauan). Muutin myös router IP moden IPv4:ksi, mutta se ei auta. Soitin DNA:n 0800 300 500 numeroon, joka vastaa illallakin, mutta sieltä ei tullut apua. Toki näkevät signaalitasot ym., tarkistettiin cmac-osoite, käytettiin piuhat irti ja taas resetoitiin, mutta ongelma lienee tuo uusi ohjelmistoversio. Resetin jälkeen ethernet taas toimi, mutta wlanin ei toimi. Ei vaikka en muuttaisi mitään wlan-asetuksia.
    MA
  • tämä auttaa jos ei tarvirtse ipv6-osoiteita wlanissa
    "Jos ei käytä IPv6-protokollaa, voi hätäratkaisuna F-3686AC:n asetussivuilla kohdassa eRouter IP Modes vaihtaa moodiksi Router Mode (IPv4)."

    kannattaa kokeilla korjausta odotellessa, resetit jne ei auta kun hetkeksi.
    Whatsup puhelimessa wlanissa ei toimi ipv4:ssa, mutta tabletin, puhelinten ja television wifi alkoi toimia


    hannuh2
  • Lähtisin PW:n kanssa samoille linjoille: Jollei DNA:m laadunvarmistus riitä uusien päivitysten testaamiseen, niin antakaa ainakin mahdollisuus palauttaa aiempi versio.
    Muutenkin toivoisi hieman enemmän läpinäkyvyyttä milloin ja miksi minun ostamaani laitetta päivitellään. Nythän DNA ilman lupaa rikkoi omistamani laitteen, eikä edes suostu tunnustamaan mokaansa.

    Ja joo IPv4 Router Mode tuntuisi toimivan, ainakin toistaiseksi.
    MikaP
  • Eipä toimi netti tällä hetkellä ollenkaan kyseisellä modeemilla. Ei Wi-Fi (yhteys löytyy, mutta ei internetyhteyttä) eikä piuhan kautta (Windowsin mukaan dns ei vastaa). Vika alkoi juurikin viikko sitten lauantaina kun modeemeja ilmeisesti päivitettiin. On kokeiltu resetoida, boottailla ja ipv4:n kautta -- ei toimi.
    TeemuR
  • Jos sinulla ei nettiyhteys toimi ollenkaan, olethan asiasta yhteydessä vikapäivystykseen p.0800 300 500 (24/7, maksuton) ongelman selvittämiseksi
    DNA Iiro palveluneuvoja
  • Ei toimi ei..
    DNa:n sivuilla kerrotaan ongelmasta ja korjaus siellä on IPv4 Router Mode..

    Eihän tämä näin voi mennä. Nyt porukalla hakemaan hyvityksiä kuukausimaksuihin.

    Ja sähköpostikyselyyn sain seuraavanlaisen vastauksen:

    Hei,

    kiitos viestistäsi.

    Tutkin asiaa ja signaalien puolesta yhteys on kunnossa, ja kertomasi mukainen ongelma viittaa tosiaan modeemilaitteen ongelmaan.
    Mikäli tehdasasetusten palauttaminen reset-painikkeella ei poista ongelmaa niin silloin ei jää muuta vaihtoehtoa kuin toimittaa modeemi huoltoon lähimpään DNA myymälään. Modeemissa on takuuta jäljellä joten sen puolesta ei huolta.

    https://www.dna.fi/dna-valokuitu-plus-modeemi-f-3686ac-kaapelitalouksiin#asetukset
    Ystävällisin terveisin
    Petri
    palveluneuvoja
    DNA asiakaspalvelu
    p. 044 144 044
    ma – pe 8 – 18
    la 9 – 16:30
    www.dna.fi
    Juhis
  • Olisikohan samaa ongelmaa kuin tässä mallissa jossa viimeisin päivitys tullut viime kesänä:

    https://www.dna.fi/dna-valokuitu-plus-premium-modeemi-ubc1303-kaapelitalouksiin#paivitykset

    Tiedossa olevat ja selvityksessä olevat ongelmat:

    • WiFi häviää joissakin tapauksissa valittavista verkoista (korjauskeino nyt: uusi modeemi)
    • Ipv6 ei toimi kaikilla CMTS alueilla (korjauskeino nyt: pakotus ipv4 only -tilaan)

    Olli T.
  • Jos ongelma on pelkästään Wi-Fi yhteydellä, on tästä häiriötiedote: https://www.dna.fi/hairiotiedotteet?type=resttukari1&id=85479&scrollTo=ZzNPejyOG0lk
    DNA Iiro palveluneuvoja
  • DNA Iiro,
    tuo häiriötiedotteen ohje ei korjaa vikaa, vaan toimii lähinnä hätäapuna.

    Koska on tulossa korjattu ohjelmistoversio??
    Juhis
  • Dna käskee soittamaan asiakastukeen vaikka tietävät ongelman eikä siihen korjausta mistään soitosta tule... ei ole todellista toimintaa taasen.

    Itse odottelen maanantaihin saakka korjattua firmwarea ja tämän jälkeen irtisanon liittymäni.

    Sopimusehdoissa tosiaan mainitaan että liittymässä on ipv6 tuki joten kaikki jotka tahtovat eroon määräaikaisesta liittymästä niin se onnistuu nyt käden käänteessä. Tietysti palveluntuottajalle on annettava mahdollisuus korjata virhe mutta koska tässä on mennyt jo yli viikko niin korjausaika on kohtuuton ja irtisanomisperuste on olemassa.
    Lyypekki
  • Kävin paikallisessa DNA liikkeessä ja siellä myyjä, silmät pyöreänä tyhmän näköisenä vakuutteli ettei ole kuullutkaan ongelmasta. Käski soittaa vikapäivystykseen.
    Ei ole todellista, DNA ei ota minkäänlaista vastuuta asiasta.

    Itsellä ei ole onneksi määräaikaisia sopimuksia, joten jos homma ei tule kuntoon ja hyvitystä hintaan, niin sitten hankitaan laitteet ja liittymät kilpailijalta.
    Juhis
  • Myös laitteen DG200AC kanssa ilmaantui eilen (lauantaina) ongelmia joissain puhelimen sovelluksissa kun puhelin on wifissä kiinni. Matkapuhelinverkon datassa ollessa samoja ongelmia ei näkynyt.

    Nyt koitin tuota IPV4-ratkaisua ja äkkisiltään näyttää että auttoi.

    Minähän en näistä mitään tiedä mutta ilmeisesti ei siis laitespesifi ongelma?
    Hoo
  • Täällä havaittu sama ongelma. Areena ei ole ainut esim ruutu ei pekaa jos ipv6 on päällä.

    Ongelman täällä muodostaa se, että jos vaihdan ipv4 päälle, ei chromecast enää löydä verkkoa.

    Saa olla areena ja ruutu jäähyllä sen aikaa, että tämä DNA korjaa ongelmansa.

    Toimiipahan sentään viaplay, netflix ja c-more ipv6 asetus päällä + tietty chromecast.
    Jussi
  • Nyt puolenyön aikan katosi multa yhteys (Sagemcomin valot kyllä paloivat kuten kuuluu), vaikka käytän Sagemcomia vain siltaavana ja minulla on erillinen reititin, joka huolehtii lähiverkosta. Ilmeisesti Sagemcom lakkasi päästämästä ipv6-liikennettä läpi myös siltaavassa tilassa. Sagemcom hetkeksi virrattomaksi, niin yhteys toimii taas. Jos tämä johtuu tuoreesta päivityksestä, niin pyydän arviota siitä, koska saamme paikatun päivityksen.
    Ile_
  • Toisista ketjuista poimittuja ihmisten saamia vastauksia asiakaspalvelusta:

    Kaikki yo. kokeiltu. Ei korjaannu. Soitin myös asiakaspalveluun. Sieltä sanottiin, että liittyy modeemin ohjelmistoon ja korjaus tulossa 27.4. mennessä. Sitä odotellessa...

    tai

    Soitin juuri (ti 28.4.2020 klo 19.40) tukeen. Uusi firmware tulossa tuen mukaan Sagemcomin mötikkään pe 1.5.2020, jonka pitäisi korjata ongelma ipv6:ssa.

    Kun mitään virallista tietoa ei asiasta ole tänne foorumille annettu, voi toivoa että joku pitää paikkansa noista viesteistä (Ensimmäinen ei pitänyt, se meni jo.)
    JJJ
  • Samoin yhteys katosi nyt puolen yön aikaan. IPv4 ehkä auttoi aiemmin, mutta nyt wlan ei toimi, eikä yhteys toimi edes ethernetpiuhan kautta. Vaatinee taas resetoinnin.
    MA
  • Näkeekö siitä modeemista mistään, kun se päivittää itseään. Öisinhän tuo päivitys tulee, joten jos nyt vaikka olisi tulossa parhaillaan. Silloin ei kyllä passaa mennä sammuttelemaan kun päivitys menossa. Mutta voi olla toiveajattelua.
    JJJ
  • Yön aikana on tehty rutiinihuoltotöitä joista on voinut aiheutua noin 30 min katkos yhteyteen, joten tämä on todennäköisemmin selitys tilanteeseen. Sagemcom modeemin korjaava ohjelmistopäivitys pyritään julkaisemaan mahdollisimman pian
    DNA Iiro palveluneuvoja
  • Hei DNA Iiro,

    kuten tuossa vähän ylempänä kirjoitan, myös laitteessa DG200AC (vai onko se DG200AL) on jotain häikkää eli viime viikonloppuna piti valita tuo "IPv4 only" jotta sai wifiin kytketyssä puhelimessa kaiken toimimaan. Onko tällekin laittteelle tuossa ohjelmistopäivitystä?
    Hoo
  • Mulla alkoi kaikki pelaamaan ipv6&4 asetuksella. Olikohan eilen kun huomasin.
    Ilmeisesti DNA hoiti homman?
    Mites muilla?
    Jussi
  • Rutiinihuoltotyö ei aiheuttanut katkosta. Netti on edelleen poikki tai toimii hetkellisesti niin että jokin nettisivu saattaa latautua osittain. Diagnostiikka sanoo "DNS-palvelin ei vastaa" jonka takia langallinenkaan yhteys ei toimi. Wifi ei anna internet-yhteyttä. Virtojen katkaisu ei auta. Netti toimi pari kolme päivää IPv4 asetuksella, mutta sama ongelma uusiutui. Vain modeemin resetointi tuntuu auttavan.
    MA
  • Juuri kuten MA kirjoitti. Täysin samoja kokemuksia yhteyden kanssa. DNA ei vaan myönnä sössineensä. Soitto asiakaspalveluun ei tuottanut mittään muuta kuin kaapelin suoristamista, koska tukihenkilön mukaan "täällä näkyy vähän staattisuutta" 😃 ja modeemin resetoinnin. Resetointia on saanut harrastaa aika tiheään.
    Tommi
  • Palauttakaa edes edellinen ohjelmaversio, jos ette pysty kodaajaa saamaan korjaamaan mokansa! Vai pitääkö hankkia Friz modeemi?
    Mitä DNA hyvittää tästä roskasta?
    PW
  • Joo vahvistan ettei tämä vielä normaalia ole täälläkään.
    On se nyt kumma jos ei voi palauttaa vanhaakaan softaa.
    Ei millään viitsisi satsata unifin controlleriin tämän dna:n purkin tilalle ja siltaamaan yhteyttä.
    Nuo 5 ip osoitetta ei sillattuna riitä tämän talouden laitteille.
    Ittehä luovuin dna:n wifistä sen paskuuden takia heti kättelyssä ja nyt unifin wifi toistin hoitaa sen puolen.
    Jussi
  • Täällä tuo sagemcom reitittää mutta ubiquitin unifi hoitaa wifiä. Mutta ei auta koska loppuu liikenteen läpi pääsy. Katsotaan jospa päivittyisi tänään.
    Purnipsi
  • Täällä myös sagemcom 3686 V2 meni rikki uuden DNA_3.487.0  softan kanssa.
    Antakaahan se vanha softa takas siihen asti että saatte uuden toimivan tilalle kiitos.
    Jape
  • Jep, soitin tänään vikanumeroon, ja sieltä ohjeistettiin hakemaan hyvityksiä Sagemcommilta. Sanoin, että ei käy, koska jos ja kun laite myydään palveluna (jota DNA tekee), niin kyllä DNA on vastuussa, että yhteys toimii ehtojen mukaisesti ja heidän myymä laite myös. Tämä oli kolmas kerta, kun DNA väittää, että ei ole vastuussa myymistään palveluista ja laitteista.

    Kannattaa ihan kertauksena aspassa lukea:
    https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/tavaran-vika-tai-puute/virheesta-vastaava-tahot/
    Purnipsi
  • Haloo DNA?
    Voisko tästä saada jonkun vastauksen asiaan?
    Vanha softa takasin taikka korjaava softa sisään.
    Onko tämä näitä tapauksia missä laitetaan pää pensaaseen ja syytetään muita?
    Jussi
  • Kyllä tämä ny itellä näyttää toimivan ihan normaalisti taas, vanhemmilla toimi myös. En tiedä onko vanha softa palautettu vai uus korjattu.
    Janne
  • Minulla alkoi itsestään toimimaan eilen, en siis enää jaksanut resetoida. Eiliseen asti langallinenkin yhteys oli rikki useamman päivän. Softaversio on sama kuin ennen. Mutta toimi tuo aiemminkin pari päivää putkeen kunnes ongelma palasi.
    MA
  • Tarpeeksi pitkää jos esim suplaa oottelee se saa nimipalvelimeata kiinni.
    Wifistä irtautumine tuo ongelman takasi.
    En usko, että mitään on tehty.
    Satunnaisesti saa kiinni tuon nimipalvelimen.
    Jussi
  • Jussi on oikeassa. Eivät ole tehneet mitään vaan toimii satunnaisesti. Dna herätys!
    Janne
  • Itsellä myös versio 3.487.0 ja IPv4+IPv6 osoitteilla Yle Areena ei toimi ja sama vika muutamassa online-pelissä (PUBG).
    Vaihtamalla IPv4 osoitteisiin viat poistuvat. Eli hyvä"work around".
    Antti
  • Minulla myös versio 3.487.0 ja IPv4+IPv6 osoitteilla Yle Areena toimii, kun käynnistää tietokoneen uudestaan (katson Areenaa tiietokoneen kautta ja tietokone ethernet-kaapelilla modeemissa).
    PW
  • Oletteko kokeilleet, auttaako Windows-käyttäjillä ongelmaan uudelleenkäynnistyksen sijaan:

    1) Komentokehote auki
    2) Kirjoita komento:
    ipconfig/flushdns
    3) Odota
    4) Kirjoita komento:
    ipconfig/renew

    Tuolloin Windows hakee Sagemcomilta (jos se on reitittävänä laitteena) uuden sisäverkon ip:n ja samalla Sagemcomin pitäisi kertoa dns-palvelimet uudelleen. Eli käytännössä tapahtuu sama kuin Windowsin uudelleenkäynnistyksessä.
    Ile_
  • Itselläni toiminut tämä uusi firmis V2 modeemissa parhaiten kuin koskaan. Toki wlania hoitaa aivan muu laita ja modeemi vain siltaavana. Reitittimenä on ubiquiti, ja sitä en ole lähemmäs vuoteen bootannut joten mitään muutoksia siihen ei ole tullut. Nopeudet ovat just niitä pitäisi olla, ekaa kertaa kolmeen vuoteen saan nopeustestien mukaan kolminumeroisia summia, melkein kellonajasta riippumatta. Aikaisemmin jos koitit vaikka klo 04 aamuyöstä arkena niin juuri ja juuri sai 98Mbit uppia, nyt hyppii siellä 101-102mbit. Downloadi antaa about saman minkä aina antanut. Nyt on tuhansia screenshotteja ja toivon, että jos tämä firmis muka korjataan ja nopeudet ovat sit jotain aivan muuta niin on ainakin näyttää huollolle todisteita että on tämä toiminut. Aikaisemmin huollosta on vain vedottu siihen että kerran vuorokauteen pitäisi upin olla max 94.
    Mikäli dna näitä viestejä lukee, niin toivon että sitä korjaavaa firmista ei rikota sillä että nopeudet putoaa
    Hiphei
  • Milläs liittymällä sulla uppi on siellä 100Mbit hujakoilla?
    Jape
  • Kun kyse on kaapelista, niin ei ole muita liittymänopeuksia tolle upille kuin giganen. Etskulla tosin saa 400mbit liittymäänki satasen upin
    Hiphei
  • DNA:lla on nykyään aivan sama mihin aikaan soittaa, aina saa kunnella samaa "meille on tullut todella paljon yhteydenottoja juuri nyt...". Palkatkaa nyt edes sinne tukeen tarvittava määrä työntekijöitä, jotta pystytte palvelemaan asiakkaita. Vastaatteko DNA:lta tähän ketjuun, miten saadaan hakea hyvityksiä näistä toimimattomuuksista? Tässä on aika monta iltaa mennyt, kun vaimo on ollut hyvin hyvin vihainen näistä Areena ja Ruutu ongelmista. Itse olen käyttänyt aikaa ties miten paljon tämän ongelman selvittelyyn ja muutakin tekemistä olisi ollut.
    Mikko
  • Vian voi korjata tilapäisesti ohjeiden mukaisesti modeemin asetuksista, kunnes korjaava päivitys saadaan ulos: https://www.dna.fi/hairiotiedotteet?type=resttukari1&id=85479&scrollTo=ZzNPejyOG0lk
    DNA Iiro palveluneuvoja
  • Voi korjata, mutta sitten loppuu hubin Google castin käyttö? Eipä se kyllä toiminut noilla "normi"asetuksillakaan ainakaan viikonloppuna. Muillekin tiedoksi, että edes sen 7€ saa hyvitystä kun soittaa aspaan.
    Mikko
  • ...ja loppuviikosta vaadin lisää hyvityksiä, jos homma ei ole kunnossa.
    Mikko
  • Milloinhan tuo korjaava päivitys julkaistaan, piti tulla viikko sitten ja piti tulla nyt vappuna, vaan ei ole näkynyt...
    Tuo väliaikainen korjaus on todella heikko, koska ipv6 on tarpeellinen aika moneen juttuun nykyisin eli täysin hyödytön on koko yhteys nyt ollut reilut pari viikkoa. Langallinen yhteyskään ei todella toimi normaalisti, vaikka näin väitetään, kaikki laitteet ilmoittavat yhteyden puutteesta käynnistäessä ja tämä alkoi päivityksen jälkeen. 
    Voiko DNA vahvistaa, että hyvitykset tästä tulee kaikille automaattisesti, ettei tarvitse sen takia soitella aspaan? Ja milloin tuo uusi softa saadaan tai vanha toimiva palautetaan käyttöön?
    Jaakko
  • Lisätietona muuten oma Android TV myös usein käynnistettäessä valittelee verkkoyhteydestä, eli ongelma koskee myös kiinteää verkkoa. Pari viikkoako tämä jo on ollut päällä? 7€ oli sitten aivan liian pieni korvaus. Se on kuulemma maksimi ellei sitten tee kirjallista reklamaatiota. Jos tästä jokainen viallisen laitteen käyttäjä soittaa ja tuon 7€ kuittaa, onhan sekin jo jotain.
    Mikko
  • DNA:han voisi automaattisesti maksaa korvauksena tuon 7 euroa niille joilla dna:n tietojen mukaan ko. modeemi on käytössä.

    Ainakin itselle haitta (tai pikemminkin harmi) on ollut sen verran pieni, etten siitä ole viitsinyt ruveta mihinkään soittelemaan tai muuten ottamaan yhteyttä.
    Jussi
  • Tein tuon ipv4+ipv6 --> ipv4 muutoksen ja ainakin poika valitteli, että xboxilla näytölle ilmestyi jotain verkkoyhteyteen liittyviä virheilmoituksia. Toivottavasti oli vain satunnainen häiriö. Täytyy testailla Areenaa ja Ruutua.

    Fiksua olisi suoraan hyvittää asiakkaille, kun ongelma johtuu ihan puhtaasti palveluntarjoajasta.
    Mikko
  • Minulla ainakin tuo ipv4:ään vaihto auttoi Areenan osalta. Tosin kun se on muutenkin pääosin toiminut, niin vaikea sanoa onko vain sattumaa että tänään kun muutoksen tein alkoi toimia.
    Jussi
  • https://test-ipv6.com/

    Test with IPv4 DNS record

     


    ok (0.150s) using ipv4





    Test with IPv6 DNS record

     


    bad (0.542s)





    Test with Dual Stack DNS record

     


    ok (0.169s) using ipv4





    Test for Dual Stack DNS and large packet

     


    ok (2.019s) using ipv4





    Test IPv4 without DNS

     


    skipped (0.117s)





    Test IPv6 without DNS

     


    skipped (16.818s)





    Test IPv6 large packet

     


    bad (2.007s)






    Test if your ISP's DNS server uses IPv6

     


    ok (2.014s) using ipv4






    Find IPv4 Service Provider

     


    ok (0.799s) using ipv4 ASN 16086





    Find IPv6 Service Provider

     


    bad (0.448s)
    Miikka
  • Koska vika korjataan? Eihän tämä voi olla todellista että näin kauan kestää. Palauttakaa vanha firmis ja sassiin.
    Miikka
  • Olisiko mitenkään mahdollista saada uusi päivitys mahdollisimman pian? En ajattele, että minun pitäisi tehdä korjaavia toimenpiteitä itse, koska maksan joka kuukausi, että homma toimii. Sitäpaitsi tämä on väärin niitä kohtaan, jotka eivät ole sisällä tietotekniikan sielunelämästä.
    Auli
  • Lähetin sähköpostin ja sain vastaukseksi täälläkin olevan ohjeen ja 15 € hyvityksen seuraavaan laskuun - ehkä kesäkuunlaskun, kun se tuskin enää ehtii toukokuun laskuun.

    PW
  • Jaaha, laitanpa itsekin postia ja vaadin vielä 8€ lisää hyvitystä.
    Mikko
  • Minulle taas ajoivat edellisen päivityksen sisään kun aspaan soittelin. Lupailivat, että nyt perjantaina pitäisi tulla yöllä uusi ongelmat korjaava ohjelmisto.
    Purnipsi
  • Kuten pelkäsinkin, yhteysongelma palasi netin toimittua muutaman päivän. IPv4 käytössä, joten se ei ole ratkaisu. Wifi ei toimi, mutta myöskään langallinen yhteys ei toimi. Minulla HW versio 1.0.
    MA
  • Kalliiksi on F3686AC tullut 😃 :D
    AP
  • Mitä uutta/parannusta on uudessa päivityksessä? En ole huomannut edellisessä versiossa mitään vikaa jonka vuoksi päivitys olisi tarpeen tehdä.
    Taavi
  • @taavi
    Et utsida käyttää chromecastia
    Torsten
  • öhöm @taavi ... siis et taida (!) käyttää esim. chromecastia?
    Torsten
  • Ei taida ihan heti korjaantua tämä ongelma.
    Ensin oli korjaus tulossa 1.5., seuraavaksi 8.5. ja nyt on päivittynyt 11.5.

    Hartza
  • Minulle asiakaspalvelu kirjoitti näin:

    Korjaava päivitys on tulossa lähiaikoina. Hyvityksiin ei ole aihetta, koska yhteys ei ole ollut kokonaan pois käytöstä ja tuolla toimenpiteellä toimii normaalisti, mikäli kyseessä tämä ongelma. Mikäli ongelmat jatkuvat olethan yhteydessä asiakaspalveluun, jotta saadaan vika selvitettyä.



    Miksi toiset saa hyvitystä ja toiset ei?
    Miikka
  • Minulle taas soitettiin tänään kun pyysin tuota lisähyvitystä. Kysyttiin otanko sen 8€ lisää vai Mix 4 kanavapaketin kuukaudeksi. Kahta vuokraleffaakin tarjottiin, mutta niistä en ollut kiinnostunut.

    Samassa yhteydessä kerrottiin päivityksen olevan tulossa aiemmin ilmoitettuna ajankohtana, mutta eipä olekaan. Josko sitten 11. päivä... Miten muuten hubin google cast muilla? Itselläni ei ole hetkeen toiminut, tiedä sitten johtuuko tästä modeemipelleilystä vai mistä ettei löydy.
    Mikko
  • Onko niin että toiset asiakkaat ovat tärkeämpiä kuin toiset?
    Miikka
  • Ei näköjään. Odottelen mielenkiinnolla dna:n vastausta.
    Janne
  • Ei toimi hubin cast.
    Jaakko
  • @ Miikka minä en saanut hyvitystä, mutta ajoivat vanhan ohjelmisto 443 sisään, jossa ei ongelmaa. Kuulemma koska talonyhtiönetti, niin ei voi hyvittää? Outo peruste, mutta en nyt jaksanut vääntää enempää, koska tuo vanha päivitys toimii. Ettekö muut saa pyydettyä DNA_3.443.0-T1-MAC14 ohjelmistoa modeemeihinne?
    Purnipsi
  • Näköjään riippuu asiakaspalvelijasta. Minulla on taloyhtiönetti ja hyvityksen lupasivat.
    Minulla LAN nopeus nousi tänään 790 Mbit/s -> 930 Mbit/s, eli jotain on tapahtunut, mutta verionumero on edelleen sama.
    Kannattanee kokeilla.
    PW
  • Tai sitte kuluttaja-asiamieheen yhteys jos jotku saa hyvitystä ja jotku ei.
    Janne
  • Jäi yliopiston VPN päälle kännykkään ja oho -Yle areena aukes taas dna:n valokuiti-wifillä ja cnn appi yhdisti verkkoon vaikkei toiminut lainkaan vielä äslen. Suljin vpn:n ja taas ei kumpikaan toimi dna-valokuitu-wifillä! Mistä tässä on nyt kyse?

    Torsten
  • Aika luokatonta toimintaa DNA:n osalta. Ei parannuksia eikä selvityksiä😖
    Jouni Holopainen
  • 2 tuntia ja toimii! Ainakin pitäisi, kyllä jännittää..
    Kimppi
  • Ei ainakaan vielä ole modeemin ohjelmisto päivittynyt.

    Hartza
  • Uusi arvioitu päättymisaika ongelmalle 18.5.2020 klo 16.
    Montakohan kertaa voi vain lisätä viikon ilman mitään muuta selitystä?
    Kohta voisi DNA alkaa palauttelemaan niitä maksuja, kakkos-ruutu aivan tyhjän panttina kun ei castit toimi.
    MikaP
  • DNA nyt ihan oikeasti. Kuukauden kestää softan korjaus / vanhan toimivan version palauttaminen.
    DNAn edustajatkin vaiennut viikko sitten.
    Hartza
  • Korjaava ohjelmistopäivitys on nyt testattavana ja jos tässä ei ilmene vikoja, etenee päivitys laajempaan jakeluun.
    DNA Iiro palveluneuvoja
  • DNA Iiro. Pääseekö tuota testaamaan heti, koska ei varmasti ole huonompi kuin nykyinen täysin toimimaton?
    Jaakko
  • Minulla nyt ainakin toimii. Kiitos
    Jouni Holopainen
  • Eli jaellaanko täällä testiversioita koeponnistukseen?
    Tänne kans.
    Hartza
  • Tänne saa myös jaella jos kaipaatte pilottii jengiä.
    Jussi
  • Hartza, ainakin minä sain soittamalla aspaan vanhan toimivan version käyttööni. Ajoivat sen OTA:na teknisestä tuesta, kuten tuossa ylempänä kirjoitin. DNA_3.443.0-T1-MAC14 on nyt mulla käytössä oleva ohjelmistoversio ja se toimii.

    Soita sinäkin ja vaadi tuota ohjelmistoversiota.
    Purnipsi
  • Ihan samaa peetä toistaseksi.
    Torsten
  • Itse irtisanoin liittymäni, vaikka tiesin jo kokemuksesta että dna ei tee mitään korjauksia verkkoonsa ennen kuin tulee massairtisanomiset, luulin että tämä olisi parissa vuodessa muuttunut jolloin oli sama homma. Luvattuja hyvityksiä ei myöskään ole maksettu. Pistäkää hyvät ihmiset ilmoitusta kuluttaja-viranomaiselle mikäli ette saa 100 prosentin hyvitystä kuukausimaksusta. Kuluttaja-virastosta on dna:lta pyydetty selvitystä tilanteeseen mutta ei eivät vastaile moisiin. Toki suomessa kuluttaja-viranomainen ei voi muuta tehdä kuin lykätä yrityksen mustalle listalle jonne dna toden totta kuuluu.
    Lyypekki
  • Korjatun päivityksen aikatauluksi merkitty 18.5


    JV
  • Niin on merkitty 18.5  ja 18.5 tulee että uusi päivitys tulee 23.5
    Onhan tätä nyt mielestäni vatvottu ihan riittävästi. Nyt pitäis jotain muuta saada aikaan.
    Kimppi
  • https://corporate.dna.fi/hairiotiedotteet?type=resttukari1&id=85479&scrollTo=aRThYLmNyU51
    Päivitys jaetaan 22.5 mennessä ym. tiedotteen mukaan.
    Mitään todellista korjausta ei näytä tulevan, vaan IPv6 on vain poistettu käytöstä.

    Näyttää siltä, että jos haluaa toimivat laitteet, on syytä kiertää kaikki DNA:n hallinnoimat laitteet kaukaa.
    Millaisethan bileet DNA järjestää DNA TV hubin 3 vuotissynttäreiden kunniaksi :-)
    PW
  • Itselleni on jäänyt vähän epäselväksi mistä hubin Google castin toimimattomuus johtuu. Onko se tämä ip-asetus vai onko hubissa (ei kai nyt sentään siinä mitään taaskaan...) joku tähän liittymätön ongelma. Onko jollain tietoa asiasta?
    Mikko
  • Wtf!?
    Korjausko on että pakotetaan ipv4 päälle?
    Kokeilin tuota "korjausta" jo manuskasti ja chromecast ei näy enää samassa verkossa.
    Kannattaa testat tämäkin siellä dna:n päässä. Voipi olla että lisää vihaajia ilmaantuu.
    Jussi
  • Osalle modeemeista on ajettu korjauspäivitys, joka käytännössä poistaa toistaiseksi IPv6 käytöstä reitittävässä tilassa olevista modeemeista. Tämä ei korjaa varsinaista vikaa, mutta tällä saadaan toistaiseksi ongelma kuriin.
    DNA Ida S palveluneuvoja
  • Kiitokset PW:lle tuosta linkistä. Onpa tosiaan todella outo "korjaus", jos reitittimestä ihan oikeasti suljetaan oletuksena koko ipv6 pois päältä! Kuitenkin toiminut ennen moitteettomasti ja osalle käyttäjistä melkein välttämätön ominaisuus.

    Onneksi saa sentään manuaalisesti takaisin päälle, ja ilmeisesti siis tuo buuttausrumba jatkuu, jos haluaa ipv6-verkkoa käyttää jatkossa. Ehkä täytyy nikkaroida tuollainen kätevä kolmen dollarin reititinreboottaaja (https://boingboing.net/2020/05/08/3-router-rebooter.html ), kolvin käyttämisestä onkin aikaa...

    Ehkä pidemmällä tähtäimellä tulee kuitenkin joku toimivampi korjaus, täytyy toivoa!
    JN
  • Ah, olinpas liian nopea kommentoimaan. Kiitos Ida S:lle tiedosta, että oikeakin korjaus on tulossa!
    JN
  • Poistatte koko ipv6:n käytöstä joka aiheuttaa enemmän ongelmia kuin nykyisellään on? Minkälaisia ihmisiä teillä siellä oikein on töissä? Mieleen ei juolahtanut että olisitte voineet nakata edellisen softaversion takaisin?

    Oletan että rikotte taas lakia laskuttamalla tästä yhteydestä ilman että joutuu ottamaan yhteyttä asiakaspalveluun?

    Sääliksi käy etenkin normi ihmisiä jotka luultavasti syyttävät toimimattomuudesta tiettyjä appseja/palveluita/sivustoja jotka dna rikkoo toiminnallaan.

    https://test-ipv6.com/ Tuolta voi käydä testaamassa ipv6:n toimivuutta eli jos tulos ei ole 10/10 dna:lla ei ole mitään oikeutta periä minkäänsortin veloitusta liittymästä.
    kaikkipalikateiolekoossa
  • IPv6 kyllä tulossa takaisin päälle siinä vaiheessa kunhan varmistettu että kaikki palvelut varmasti sen kanssa toimivat.

    Jussi - CC toimii pelkällä IPv4:lla ilman ongelmia
    DNA Ville Partanen Tuotekehitysjohtaja
  • Nyt päivityksen takaraja on 4.6.
    PW
  • Eikö olisi vain parempi ottaa lusikka kauniiseen käteen ja palauttaa kaikille aikaisempi versio ja päivittää se vasta sitten kun on varmuus uuden version toimivuudesta?
    https://corporate.dna.fi/hairiotiedotteet?type=resttukari1&id=85479&scrollTo=aRThYLmNyU51
    Näyttää menevämn ikuisuuskysymykseksi, kuten hubikin.
    PW
  • Noin pitkään jaetaan päivitystä, joka muuttaa tuon asetuksen? Nyt kun Ville on tässäkin ketjussa bongattu, niin mikä perkele tuota hubin google castia riivaa ellei tämä modeemin ongelma? Ei auta tietojen poistamiset tai muukaan, mikään laite ei hubia löydä. Sinällään ongelma ei välttämättä modeemissa olekaan, kun Android TV:n ja muiden tv-boksien kautta toimii. En vaan voi uskoa, että tuossa paskassa olisi oikeasti jotain ongelmaa?
    Mikko
  • Oikeen kiva kuulla että ipv6 joskus tulevaisuudessa alkaa toimimaan...

    Ihan tulevaisuuden varalle voin kertoa pari vinkkiä herra "tuotekehityksenjohtajalle"
    1. Testatkaa uutta ohjelmistopäivitystä ennen kuin pistätte sen jakoon sadoille tuhansille ihmisille. Näin selvästi ei ole tehty koska kyse on niin selvästä virheestä.
    2. Sen sijaan että lykitte valmistajan geneeristä softaa voisitte palkata pari ammattilaista kirjoittamaan päivitykset ja varmistamaan toimivuuden verkkonne kanssa.
    3. Voisitte myös informoida verkonne viasta huomattavasti paremmin. Selkeästi asiakaspalvelijoita ei ole informoitu asiasta juuri lainkaan kun katselee pelkästään tämän ketjun viestejä.
    4. Se että puhutte ongelman korjauksesta vaikka todellisuudessa poistatte ipv6:n pois käytöstä on niin törkeää toimintaa kun vaan voi olla. Vähän järjen käyttöä tiedotteisiin jotka menevät asiakkaiden luettavaksi.
    5. Voisitte ottaa vastuuta tekemisistänne ja hyvittää automaattisesti kaikille modeeminomistajille kuukausimaksut automaattisesti, pystytte näkemään ja erittelemään asiakkaat joilla kyseinen modeemi on käytössä.
    kaikkipalikateiolekoossa
  • Ei ole tuolla väliaikaisella "korjaussoftalla" tosiaan mitään merkitystä. Eilen aspan kautta ajettiin ja tosiaan ipv4 oletuksena päällä, saa kyllä vaihdettua ipv6:n takaisin päälle. Ongelma ei siis ole muuttunut mihinkään ja ethernetkään ei toimi kunnolla vaikka niin väitetään. Eli täysin turha! Miksi sitä edellistä toimivaa softaa ei voi pyynnöstä huolimatta ajaa takaisin? Näin eilen sanottiin, kun sitä ensisijaisesti pyysin. 
    Hubin casti ei tosiaan toimi ja sama ongelma oli ainakin joku päivä sitten android tv:n kanssa, joten epäilen kyllä tämänkin liittyvän vahvasti modeemiin.
    Jaakko
  • Tuo itseänikin kiinnostaa, miksi ei ole valittu rollbackia vaan lähdetään tekemään jotain leikkikorjauksia? Koska tuon paskatoosan castissa tuntuu muillakin olevan ongelmia - ja niitä on varmasti yritetty ratkoa samoin kuin itsekin olen tehnyt - voisiko herra tuotekehityspäällikkö viimein kertoa meille mikä siinä on vikana?
    Mikko
  • Itselläni on muutamia iäkkäitä sukulaisia, kenen tukena toimin atk-asioissa.
    He olivat jo lähdössä ostamaan uutta televisiota, kun Areena ja Mtv3 sovellus lakkasi toimimasta. Onneksi ottivat asian puheeksi ennen kauppareissua.
    Heillä ainakin toistaiseksi toimii palvelut kun otti IPv6:n pois käytöstä.

    Tämmöisessä laajassa IPv6 bugissa modeemissa, pitäisi oikeasti tiedottaa asiasta paremmin, eikä jossain nettisivun syövereissä sen jälkeen, kun foorumilla alkanut kuhisemaan.
    Tuskinpa olisi DNA hyvittänyt eläkeläisten turhaan ostamaa uutta televisiota, kun vika onkin modeemin softassa, eikä muutaman vuoden vanhassa töllössä.

    Virheitä sattuu, ja silloin on reilumpaa olla käsi pystyssä tiedottamassa, että nyt kävi näin ja korjataan mahdollisimman pian. Tosin tässä tapauksessa tuon "pian" sanan voi unohtaa, jos jälleen kerran on siirretty päivämäärää eteenpäin.
    Mitkäs päiväykset onkaan jo ollut: 1.5. -> 8.5. -> 11.5. -> 18.5. -> 4.6.
    Ei ehtinyt edes tulla 18.5. määräaika vastaan, kun heivattiin samantien pari viikkoa eteenpäin.
    Hartza
  • Voiko kuukausimaksut jättää maksamatta kunnes vika on korjattu?
    Kyösti
  • Minulla ei ole ollut muuten ongelmia tämän uusimman version kanssa, kuin että se täytyy bootata noin kerran viikossa. Noin viikon jälkeen laite alkaa hidastella ja pätkii yhteyksiä (sekä ethernetillä että WiFillä, eikä rajoitu Yle Areenaan tai muihin yllä mainittuihin palveluihin). Vai voisiko tämä liittyä kuitenkin tässä ketjussa mainittuun asiaan? Minulla ei ole paljon kokemusta aikaisemmista ohjelmistoversioista, koska liittymä ja laite on ollut vain noin kuukauden verran käytössä.
    Tero
  • Niin, ja minulla on pelkästään IPv4 käytössä, olen ottanut IPv6 pois käytöstä. Ei vaikutusta tähän minun ongelmaan.
    Tero
  • Soittakaa nyt jokainen tai tehkää kirjallinen reklamaatio. Kun hyvityksiä olen itsekin saanut, vaikea niitä on muiltakaan evätä. Tähän oikeasti paloi aikaakin, kun yritin selvittää miksi joissain laitteissa ei areena tai ruutu toimi. Meillä tämä tuli ensin esille hubissa ja se kun muutenkin on yksi ongelmapesäke, ei osannut mitään muuta heti epäilläkään.
    Mikko
  • 😂😂
    Arvioitu päättymisaika: 04.06.2020 07:00

    Ei kannata pidätellä hengitystä uuden firmiksen kanssa.
    https://corporate.dna.fi/hairiotiedotteet?type=resttukari1&id=85479&scrollTo=aRThYLmNyU51
    Juu toimii..... NOT
  • Täällä myös sagemcom V2 kaapelimodemi ja samat ongelmat.. Areena ja Ruutu tulivat näkyviin IP4 asetuksella, mutta kapuloista ainakaan iPhone 6s ei yhdistä reitittimen kautta Whatsapp puhelua kun kiinni wifissä. (Kesti jonkun aikaa hokata tämä, koska iipparissa asetus joka kierrättää puhelun wifissä olevan iPadin kautta, jos tämä lähettyvillä). Kaikilla muilla yhteysmalleilla (kuten esmes toisesta kapulasta jaettu wifi) Whatsapp toimii normisti, joten eiköhän se sama router ongelma ole. Samaten normi nettikäyttö on tahmannut (ylimääräistä viivettä ennen kuin sivu latautuu), mutta koska kaapelimodemiin on kytketty myös kaksi sillattua reititintä tukiasemiksi, en ole varma johtuuko päivityksestä tämä.
    HeKa
  • Vielä vähän lisää havaintoja tähän värkkiin. Eli modeemi näyttää tyypillisesti yhden laitteen olevan kiinni staattisella IP osoitteella, vaikka kaikissa on dynaaminen allokointi käytössä (poislukien kaksi tukiasemaksi sillattua reititintä DHCP-alueen ulkopuolella). Pari kertaa koko aliverkon osoiteallokaatio ollut sekaisin niin että esmes langan päässä oleva tietokoneen IPconfig on näyttänyt ihan eri alueen osoitetta. Koska tästä on aikaa, en osaa yhdistää päivitysaikatauluun. Säännöllisen resetoinnin tarpeen vältin sillä, että pistin DHCP timerin muutaman kuukauden mittaiseksi...
    HeKa
  • Dna on nyt kuukauden tätä vatvonut ja ainut korjaus on poistaa IPv6 käytöstä...tässä on välissä osteltu jo melkein uudet telkkarit ja kaikki vehkeet kun ihmetelty että miks ei toimi mikään kunnolla.
    Olisihan se pitänyt taas arvata että siellä on taas oltu päivittelemässä siihen malliin että mikään ei toimi.
    Näistäkin jos viittis vaikka sähköpostilla infota niin tietää sitten mistä lähteä niitä vikoja kaivelemaan.
    Ensi viikolla lähtee kaikki liittymät vaihtoon.

    byebyedna
  • Sähköposti-info asiakkaille jota päivitys koskee olisi vähintä - ja todella halpaa - mitä pitäisi tehdä. Itsekin käytin aika paljon aikaa ongelmien selvittämiseen, kunnes tänne forumille tulin lueskelemaan onko muilla samoja kokemuksia. Kuten on tullut mainittua, ongelma alkoi hubista ja se kun on käsittämättömän surkea tekele muutenkin, niin sitähän siinä epäili.

    Meillä Areenan ja Ruudun kanssa ongelmia on ollut tosiaan ihan langallisessa verkossakin, eli siltä osin tuo tiedote ei edes pidä paikkaansa.
    Mikko
  • Aikaisemmin oli Elisan liittymä niin sieltä lähetettiin tekstiviesti että millon se päivitys tuutataan tulemaan ja että pieni katkos tulee,aamulla tiesi aina että jos jotain hämminkiä yhteydessä ja yöllä tullut päivitys niin se johtuu varmaan siitä.
    Dna päivittelee näitä salaa,sitten saa arpoa ja setviä että miks ei laitteet toimi jos ei älyä heti tulla tänne foorumeille lueskelemaan.

    byebyedna
  • Käsittämätöntä toimintaa DNA:lta. Laite ja liittymä on myyty nimenomaisesti IPv6-yhteensopivina, mikä lukee sopimuksentekohetkellä toimitetussa palvelun teknisessä kuvauksessa. Pakotus IPv4:ään ei ole ilmoitusluontoinen asia. Tuotteessa on virhe, josta tulee saada hyvitystä.

    Kuinka alkeellinen täytyy softakehitystiimin olla, jos reitittimen ohjelmistopäivitys ajetaan ulos kokeilematta, toimiiko WLAN?
    Santeri
  • Eikä ollut ainoastaan wlan:ssa ongelma, kyllä meillä myös kaapelin perässä olevan AndroidnTV:n Yle Areena ja Ruutu temppuilivat.

    Toistan aiemman kehotukseni, että aivan kaikki ongelmia kokeneet ottaisivat yhteyttä DNA:han ja vaatisivat hyvitystä. Itse sain tosiaan sen 7€ kk-maksusta ja kuukaudeksi Mix4 kanavapaketin. Jälkimmäisellä nyt ei käyttöä juurikaan ole, mutta ainakin jotenkin huomioitu.
    Mikko
  • "Sagemcom F-3686AC ja F-3686ACv2 -kaapelimodeemeille jaetaan 15.5. alkaen arviolta 4.6. saakka uusi ohjelmistopäivitys, joka korjaa alla kerrotun ongelman."

    Eli ymmärsinkö oikein, että 4.6. saakka jaetaan päivitystä joka disabloi IPv6:n, mutta ei varsinaisesti korjaa alkuperäistä vikaa.

    DNA, millä aikataululla alkuperäinen IPv6 rikkonut vika/bugi korjataan?
    DNA Iiro sanoi 12.5. korjaavan päivityksen olevan ihan lähellä. Mutta tuossa taidettiinkin tarkoittaa rampauttavaa fixiä.

    Minkä kokoluokan bugista/korjauksesta oikein puhutaan, jos vika tuli 18.4. ja tämän hetken aikataulu on jaella rampauttavaa päivitystä 4.6. saakka, jonka jälkeen jäädään odottelemaan oikeaa korjausta?

    Kehtaako tätä enää uutisoida "häiriö"tiedotteet otsikon alla.
    Luojan kiitos ei kyseessä ole oikea palvelunestohyökkäys, jossa oikeasti menee laitteen solmuun, sitä korjattaisiinkin varmaan ikuisesti 😃

    Voisikos DNA nyt tarjota automaattisesti hyvityksen kyseisen modeemin omistajille?
    Hartza
  • Minulle on luvattu 15 € hyvitys. Sitä ei vielä näy 15.5 laskussa, jonka perintä ei e-laskulla vielä toteutunut 15.5 - saa nähdä laskuttavatko vai antaisivatko toukokuun korvauksetta :-)
    Järkevämpää olisi palauttaa aikaisempi toiminut versio ja testata uutta versiota kunnolla ja niin, että myös troiminnot toimivat IPv6:n kanssa.
    Mutta eihän DNA asiakkaita kuuntele, vaan höyryää jääräpäisesti eteenpäin - ehkä toivovat asiuakaskatoa.
    PW
  • Mulle antoivat 7 euron alennuksen "mielipahan" takia. Otin kyllä tuon mielipaha-sanavalinnan hieman vittuiluna.
    Kyösti
  • No nyt alkaa selvitä minunkin ongelmani. Luulin, että viimeisin päivitys Samsung s9:ään oli sotkenut laitteen. Päivitykset kesti tuntitolkulla, kunnes tajusin ottaa wifin pois. Ruutu ja Yle näkyi vain kun otti wifin pois tai joskus auttoi kun käynnisti puhelimen uudellen. Sitten kun tabletilla ei saanut hesariappia auki enää kuin ilman wifiä aloin irrotella johtoja seinästä. Telkkarissa Ruutu ja Yle toiminut koko ajan, tosin telkkari on ethernetpiuhalla kiinni netissä. Olen koko ajan odotetut puhelimeen uutta päivitystä, mutta ongelmahan selvisi täältä.

    Nyt koputan puuta, koska kaikki tuntuu toimivan. Ja niin, en tosiaankaan osaa etsiä mitään apua jostain modeemin asetuksista.
    em
  • Tein korjauksen manuaalisesti eli ipv6 pois päältä modeemista. Mutta aika ärsyttäviä katkoksia kaapelinetissä tulee päivittäin, joskus montakin peräkkäin. Katkokset on lyhyitä, sekunnin pari, mutta harmittaa ja haittaa.
    Sagecom
  • Laki sähköisen viestinnän palveluista

    120 § (23.11.2018/1003)
    Virhe viestintäpalvelun toimituksessa
    2) viestintäpalvelun toimitus on muusta kuin 2 momentissa tarkoitetusta syystä yhtäjaksoisesti tai toistuvasti keskeytynyt eikä keskeytystä voida pitää keskeytyksen syy ja olosuhteet huomioon ottaen vähäisenä; taikka
    3) viestintäpalvelu ei vastaa markkinoinnissa annettuja tietoja tai poikkeaa muutoin siitä, mitä tilaajalla yleensä on vastaavan palvelun yhteydessä aihetta olettaa.

    - DNA markkinoi sivuillaan että liittymä sisältää ipv6 osoitteen.
    - DNA sopimusehdoissa lukee että liittymä sisältää ipv6-osoitteen

    122 §
    Hinnanalennus ja vakiohyvitys
    Tilaajalla on oikeus vakiohyvitykseen, jos 120 §:ssä tarkoitettu virhe perustuu toimituksen keskeytykseen. Vakiohyvityksen määrä on vähintään 20 euroa kultakin alkavalta keskeytysviikolta, kuitenkin enintään 160 euroa. Jos tilaajalle maksetaan vakiohyvitys, hänellä ei ole oikeutta 1 momentissa tarkoitettuun hinnanalennukseen saman keskeytyksen johdosta.

    https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/liittymat/toimintaongelmat-ja-kayttokatkokset/

    Vai luulee dna selviävänsä 7e hyvityksillä...
    Marko
  • Ei mene ihan noin mustavalkoisesti, kun palvelun toimittaminen kokonaisuudessaan ei ole keskeytynyt. Tuo DNA:n 7€ "perushyvitys" on tässä tilanteessa varmaan ihan ok. Se tulee sitten kyllä hyvittää jokaiselta laskutuskaudelta kun vika päällä. Siksi olen kehottanut jokaista hyvitystä hakemaan.
    Mikko
  • Itselläni ei ole edes kauaa ollut käytössä IPv6 ylipäätään. Kaikki palvelut kyllä toimivat IPv4:llä, (tai ainakin viimevuonna vielä toimi). Vai onko se IPv6 pakollinen jossain palvelussa? , se tuntuu erikoiselta ettei joillain toimi pelkällä IPv4:lläkään homma, Ehkä tuo DNA:n jakama rikkinäinen IPv6-osoite sotkee asiaa, kun se toimii ilmeisesti vain hetken, joten kun sen saa kokonaan pois sotkemasta pitäisi toimia ehkä...
    JJJ
  • Nykyisen vian kanssa sanoisin että kohtuullista on että dna ei peri kuukausimaksuja joista minä ainakin sain hyvitykset kokonaisuudessaan enkä muuhun olisi suostunutkaan.

    Dna on kuitenkin ilmoittanut että ottaa ipv6:n kokonaan pois käytöstä ohjelmistopäivityksen avulla. Tämä taasen on tilanne jossa palvelun on katsottava keskeytyneen lain edellyttämällä tavalla. Mikäli dna perustelee että ipv6:n pois käytöstä ottaminen on laissa mainittu vähäinen haitta niin onnea toivotan kovasti yritykseen. Huomioitava on myös että vika on aiheutunut dna:n törkeästä huolimattomuudesta ja vika on luonteeltaan sellainen jonka dna olisi voinut halutessaan korjata muutamassa päivässä palauttamalla vanhan ohjelmistoversion.

    Mikäli dna rupeaa hankalaksi sanoisin että tämä täysin läpihuutojuttu käräjä-oikeudessa.
    Marko
  • Onnea vaan sinne oikeuteen sitten 😀 Norjalaisilta ei ihan heti rahat lopu... Ja pitäisi perustella alkuun, mikä palvelu ei nyt toimi, että voi vedota keskeytyneeseen palveluun. No tästä varmaa nturha jatkaa keskustelua, selkeä asia ei ole kyllä miltään kannalta..
    JJJ
  • Onko muille vielä tullut sitä uutta ohjelmistoversiota? Mikä on uuden version numero? Eipä tuolla tosin niin suurta väliä ole, koska otin jo itse IPv6:n pois päältä, eikä päivitys mitään muuta tee. Seuraavaksi DNA voisi laittaa tutkintaan laiteohjelmiston mahdollisen muistivuodon tms., joka aiheuttaa tuota uudelleenkäynnistystarvetta.
    Tero
  • Versioita jaetaan koko ajan niin nopeasti kuin voidaan ilman, että vaarannetaan verkon toimintaa. Tällä hetkellä tavoitteena, että kaikki modeemit päivitetty 29.5 mennessä.

    Pahoittelut tilanteesta, kyllähän tämä miestä syö. Tottakai tarkoitus saada IPv6 takaisin päälle
    DNA Ville Partanen Tuotekehitysjohtaja
  • Nyt äkkiä kun Ville taas bongattu palstalla. Mikä estää hubin google castin näkymisen laitteille, jos modeemista ei ole kyse?
    Mikko
  • Täällä näkyy nyt versio DNA_3.490.0-T3
    Olli T.
  • Hyvä, kiitos tiedosta.
    Tero
  • Kummasti kaikkiin modeemeihin saatiin ajettu uusi viallinen päivitys nopeasti, mutta ei enää tätä uusinta versiota.
    PW
  • PW, olisko taas pitäny hätäillen laittaa jotain jakoon, jotta vois taas valittaa mahdollisen vian ilmetessä, että eikö niitä testata ennen jakoa?
    Tommi
  • En suinkaan sitä tarkoita, Nyt on jaossa uusi versio, jota jaetaan pikkuhiljaa kaikille 4.6 mennessä.
    Pikainen korjaus olisi ollut palauttaa kaikille vanha versio ja testata sitten huolella korjausversio, missä IPv6 myös toimii. Nyt jaossa olevassa se ei kuulemma ole automaattisesti mukana.
    https://corporate.dna.fi/hairiotiedotteet?type=resttukari1&id=85479&scrollTo=aRThYLmNyU51
    PW
  • Mullaki on temppuillut Chromecasti ja Yamahan verkossa roikkuva kaijutin. Chromecast ei näy muille laitteille välillä ollenkaan ja yhteydet pätkii. Kaijutin vilahtaa satunnaisesti verkon yli, mutta esim Spotify-toisto tällä verkkokaijuttimella ei enää toimi ollenkaan. Samsungin älytöllön sovellukset (Netflix,MTV,Ruutu,Areena) toimivat satunnaisesti: verkon pätkimistä ja ohjelma katkeaa verkko-ongelman vuoksi. Tässä ole enää mitän järkeä. Kannattipa päivittää sopparia toimivasta tälläiseen toimimattomaan p*skaan. Hermot menee itellä ja puoliskolla. Vanhan ISDN-linjan kautta ei tämmöisiä onnettomia ongelmia ollut, kun on laitevalikoimaa verkkopuolelle enemmän...
    Janne S
  • Eipä tää uus versiokaan (DNA_3.490.0-T3 ) toimi IPv6 päällä kun sen hetken. Paskan möivät.
    Juu toimii..... NOT
  • Ei tietenkään toimi IPv6 päällä. Kuten aiemmin todettu, päivityksen tarkoitus ei ollut tehdä muuta kuin pakottaa oletuksena kaikille modeemi IPv4 tilaan (myös niille ketkä sitä ei itse osaa tehdä), jotta suurinosa ongelmista katoaisi... Sitten sitä oikeasti korjaavaa päivitystä varmaan saadaankin odotella jonkin aikaa... Muutenkin hoidettu nappiin tiedottaminen tästä viallisesta päivyksestä. Itsekin löysin sattumalta tän foorumin keskustelun, joskin siinä vaiheessa oli aikaa vian selvitykseen tullut käytettyä enemmän kuin laki sallii.


    Jepetsi
  • Täällä on useammallakin henkilöllä ollut ongelmia ainakin hubin google castin kanssa ja se tuntuisi ajoittuvan tämän modeemin ipv6 ongelman kanssa samaan aikaikkunaan. Voi tosin olla, että on alkanut aiemminkin, en ole ihan varma. DNA:lta on kuitenkin kerrottu, että näillä ei ole mitään tekemistä keskenään. Voisiko DNA:lta nyt viimein joku vastata, mistä tuo sitten johtuu? Itselläni - kuten tosiaan monilla muillakin tuntuisi olevan - hubin google cast palvelu ei näy verkkoon.
    Mikko
  • Minulla ei käyttöympäristössäni ollut ongelmia edellisellä versiolla eikä ole nytkään päivitetyllä versiolla, kun otin IPv6:n käyttöön. Wbox ja Tv eivät enää ole kiinni modeemissa.
    Vopisikohan ongelma johtua modeemiin kytketyistä laitteista tai niiden asetuksista?
    PW
  • Cc:n kanssa oli samantien ongelmia kun tämä ipv6 ongelma tuli ja se korjaantui kun poisti sen käytöstä. Laitteiden asetuksiin en koskenut. Dna:n mielestä ongelmaa ei ollut eikä korvauksia tipu. Muutaman kuukauden päästä loppuu nettisopimus ni lähtee kyllä liittymä vaihtoon kun asiakkaiden kohtelussa tällaisia eroja.
    Janne
  • Hmm...eli Android töllön Areenat ja Maikkari sovelluksetkin saattaisi alkaa toimii kun ottaa irti modeemista.
    Hartza
  • @Janne

    Aika erikoista tosiaan, että joku saa hyvityksiä ja toinen ei. Tämän lisäksi vielä hyvitykset eivät ole olleet sisällöltään yhteneväisiä. Tätä voisi myös DNA:n puolelta hieman avata, mutta turha sieltä kai on vastauksia odottaa.

    Minullaei hubin google cast toimi, vaikka käytössä on vain ipv4. Tähänkin lienee turhaa DNA:lta mitään vastausta odotella, vaikka ongelma tuntuu koskettavan useampiakin asiakkaita. Eipä siinä, entistä vähempi hubilla käyttöä ja helpompi luopua kun sopimus päättyy. Ei niin, että jatko olisi muutenkaan edes harkinnassa ollut.
    Mikko
  • Minulle tuli vastaus tuelta, jossa perus resettien yms jälkeen pyydettiin kärräämään laite DNA-myymälään, jossa tutkittaisiin onko itse laitteessa vikaa. Etänä olivat käyneet työpäiväni aikana modeemissa kiinni ja kommentti oli vain "signaalitasot näyttävät hyvältä" ja sen perusteella ei korvauksia. Plus ehdotettiin soittamaan johonkin yhteistyöyritykseen joka voisi auttaa verkkoasioissa.. Yhteenveto: itse joutuu maksumieheksi jälleen.. Huonoa palvelua.
    Janne S
  • Minulle luvattiin ensin korvaus 15 €, joka on tulossa kesäkuun laskuun.
    Seuraavassa viestissä todettin, että ovat tutkineet signaalitasot "signaalitasot näyttävät hyvältä" kommentilla. Korvus on kuitenkin tulossa.
    DNA:lla ei näyttäisi vasenkäsi tietävän mitä oikea käsi tekee :-(
    PW
  • Minulle tuli 10€ korvaus, eipä nämäkään oikein linjassa mene muihin verrattuna. Pahaa aavistelin silloin kun operaattoribrändätyn modeemin hommasin ja ei kovin pieleen mennyt aavistukset. Aikamoista amatööri meininkiä sanon minä.
    Jape
  • Voisiko DNAn edustaja kommentoida miksi toiset saa korvauksia ja toiset ohjeistetaan soittamaan maksulliseen neuvontalinjalle.

    Hartza
  • Minä sain 7 euron korvauksen.
    Kyösti
  • Ei oo ees vastattu viestiin, laitettu jo useampi viikko takaperin.
    pasi soikkeli
  • 5€ tarjottiin minulle
    Kl
  • Joo sama pelko oli Jape mullakin ja ketuiksihan se meni. Sama kävi viimeksi Telian kanssa.. Kannattaa näemmä hommata omat kamppeet eikä tuudittautua siihen että sais kerralla koko palvelun..
    Janne S
  • Onko joku saanut nyt jotain muuta ohjelmistoversiota kuin tämän pili pali korjauksen, missä pakotetaan ipv4 päälle?
    Jaakko
  • Mulla ollut tämän päivää DNA_3.493.0 käytössä ja kaikki toimii kuten pitää. Sain tuon soittamalla tukeen ja pyytämällä että päivittää mun modeemin. Kannattaa soitella sinne
    Hiphei
  • Ja nyt ennen kuin kaikki soittaa sinne linjat tukkoon, tuo oli trolli. Kannattaa miettiä nyt ihan oikeesti ennen kuin kysyy jotain tuollaista. Vika on edelleen päällä, ja vasta niitä ipv6 poistavia päivityksiä ajetaan koko ajan, kaikkia modeemeja ei ole vielä keretty edes päivittää kuten mullakin vielä vanha. Jos jotain korjaavaa olisi, niin eiköhän siitä olisi infottu ilman että joku kysyy kesken vikatilanteen että hei onks jollain jo korjaavaa
    Hiphei
  • Mitä vaihtoehtoja on tämän modeemin korvaajaksi?
    Juhis
  • PW
  • @PW Tuosta 6660:sta olen alkanut itsekin haaveilla nyt, kun näköjään Sagemcom ei toimi siltaavanakaan tällä hetkellä kunnolla.
    Näyttää siltä, että joku entinen Sagemcomin käyttäjä on juuri eilen kirjoittanut erittäin hyvän arvostelun tuosta 6660:sta:

    https://www.verkkokauppa.com/fi/reviews/42317/njkcn


    Ile_
  • Minulla tuo F-3686ACv2 kaapelimodeemi on toiminut DNA_3.490.0-T3 version päivityksen jälkeen 1 days 08h:30m:07s moitteetta. Modeemi on siltaavana eikä päivitys ollut vaihtanut modeemia IPv4 tilaan. Nykyinen tila Bridge Mode (IPv4+IPv6) ja ainakin sivuston https://test-ipv6.com/index.html.fi_FI mukaan IPv6 on käytössä.
    Muistelen, että aiemmin modeemin olisi saanut porttikohtaisesti siltaavaksi mutta nykyään kaikki ethernet- portit joko siltaavat tai reitittävät.
    JMM
  • JMM, Advanced -> Port passtrough ei toimi / näy enää?
    Tommi
  • Mikäli oikein ymmärrän, niin ei. En löytänyt koko Advanced- valikkoa. Oliko vanhemmissa firmwareissa? Muistini mukaan oli.
    Lisäyksenä edelliseen, en käytä kaapelimodeemin wifiä, vaan vien yhteyden Asuksen wifi- reitittimelle.
    JMM
  • Kyllä minulla toimii sama versio hyvin yksi portti on siltaava. Käynnistin uudelleen purkin eikä mikään muuttunut toiminnoista. Samoin edelleen näkyy Advanced -> Port passtrough
    Taavi
  • Ellet jo, niin kokeileppa eri selaimilla sitä hallintasivua.
    Tommi
  • Mitäs jos laittaa vaikka router modeksi ja sit näkis sen Advanced välilehden
    Hiphei
  • Aikamoista säätöä huh huh.
    Miikka
  • Ongelma ratkaistu. Kävin kipaisemassa Verkkokauppasta AVM FRITZ!Box 6660 - laitoksen ja kaikki kämpän vermeet (chromecast, verklokajarit, älytv:n sovellukset ja wifi-kamerat) pelaa täysin normaalisti. Vika on siis täysin tässä DNA:n laitteessa. Kiva jäädä maksamaan tuosta romusta joka makaa kaapissa turhana..
    Janne S
  • @Janne S Hyvä kuulla, että tuo FritzBox toimii sinullakin. Täytynee itsekin miettiä siihen investoimista nyt erittäin vakavasti. Kerranhan se vain kirpaisee lompakossa.
    Ile_
  • @Janne S Oletko muuten kokeillut, millaisia nopeuksia saat Speedtest.netin mukaan langattomasti tuolla Fritzillä? Onko Wifi 6 lisännyt nopeutta?

    Ile_
  • Nopeudetkin on rajastaan paremmat. Tein just testin. Laitteena OnePlus 5T ja 5GHz Wifi. 

    Janne S
  • 2,4GHz on jossain alta 30Mbps luokkaa kun siinä on koko ajan kiinni laitteita. Upload max rajoilla 25Mbps. Tällä hetkellä kun testasin niin 2,4sessa roikkuu 2 kameraa, chromecast, 2 luuria ja kajari.
    Janne S
  • Liittymänä mulla siis 400M 😁
    Janne S
  • Onko tämän AVM FRITZ!Box 6660:n signaalin kantavuudesta kokemuksia? Tuollahan voisi korvata pari laitetta, DNA:n kaapelimodeemin ja Asuksen reitittimen. Kämppä ei ole iso mutta kiviseinää pukkaa makkarin ja olkkarin väliin.
    JMM
  • Mulla tuo vekotin on perimmäisessä nurkassa vajaan 60 neliön kämpässä ja riittää joka suuntaan oikein hyvin. Betoniseinät joka huoneen välissä. Positiivinen yllätys oli muutenki laite. Helposti konffattavissa ja esim etäohjaus onnistuu vaikka mobiilidatalla. Jotkin valikot vielä kääntämättä lontooksi mutta ei haitannu menoa. Suosittelen vahvasti.
    Janne S
  • Myös tässä ketjussa käsiteltävä Sagemcom F-3686ACv2 pystyy hyviin nopeuksiin, ainakin siltaavassa tilassa. Kuvan mukaiset tulokset on saatu, kun modeemin perässä reitittimenä on pieni, vaatimaton Linux-PC ja langattoman verkon tukiasemana Ubiquiti UniFi nanoHD. Liittymän nopeus on 400 Mbps, ja asiakaslaitteena oli Nokia 9 Pureview. Lisäksi tällä lailla erillislaitteita käyttämällä myös IPv6 toimii, kunhan säädöt saa kohdalleen Linuxissa. Modeemin ohjelmistopäivitykset eivät ole minulla havaittavasti vaikuttaneet mitattuihin nopeuksiin.

    Mikko K
  • Saisikos DNA:n edustajilta taas tietoa missä mennään tämän ongelman kanssa?

    Lainaus tiedotteesta: "Kaapelimodeemeille jaetaan 15.5. alkaen arviolta 4.6. saakka uusi ohjelmistopäivitys (DNA_3.490.0-T3). Päivitys pakottaa modeemin käyttämään IPv4-protokollaa."

    Mutta koska on tulossa oikea korjaus ongelmaan? Eikä pelkkä IPv6:n rampauttava fiksaus.

    Sekä vastaus kysymykseen: "Miksi toisille jaetaan rahallisia korvauksia ja toiset käsketään soittamaan maksulliseen neuvontapalveluun?"

    Taas mennyt kaksi viikkoa, eikä DNA ole informoinut mitenkään asian edistymistä, eikä vastannut kysymyksiin.


    Hartza
  • Moikka,

    Meillä on ollut sisäisessä testissä firmis joka taas mahdollistaa IPv6 oletuksena päälle. Tarkoitus on lähteä rullaamaan tätä ulos lähiviikkoina mutta päivitysten tekeminen koko kantaan ottaa aikaa pitkään, todennäköisesti valmiita ollaan vasta heinäkuun lopussa.

    Jos / kun teistä osa haluaa IPv6 firmiksen heti päälle niin laita postia ville.partanen@dna.fi. Mukaan pitäisi saada nimi ja kaapelimodeemin MAC osoite.

    Firmis saadaan jaettua halukkaille n.vuorokauden sisällä siitä, kun saan yhteystiedot
    DNA Ville Partanen Tuotekehitysjohtaja
  • Hommasin myös ketjussa kehutun AVM FRITZBox! 6660 laitteen ja toimii kyllä tosi hyvin. No, ainakin toistaiseksi... 200M/20M tilausnopeudella WLAN nopeudet parhaimmillaan noin 180Mbit/s eli mukaviin nopeuksiin päästään.

    Koska asunto "betonisokkelo", mukana myös 2*2400 ja 1*3000 FRITZRepeateriä (LAN yhteyksien kautta) mesh konfiguraatiossa. Kaikki pelaa, mutta toistinten asennus oli kyllä kohtalaisen konstikasta. Dokumentaatio ainakin toistaiseksi ollut laiteperheen huonoin osa. Tilasin setin tosin Saksasta, mikä varmaan osasyy.

    Aiempi Sagemcom ongelmineen + kaksi vanhempaa reititintä toistimina (ilman meshiä) oli jo viedä allekirjoittaneen pään pölkylle...

    Eli jos on esmes edelleen etätyöläisiä kotona, niin voi kyllä suositella.

    HeKa
  • Moikka,

    Ensi viikon tiistaina päivitetään ensimmäinen erä modeemeja uuteen versioon jossa takaisin IPv4v6 oletuksena päällä. Katsotaan hieman miten menee ja tästä sitten jatketaan koko kannan päivitykseen.Tässä menee arviolta noin kuukauden päivät.

    Edit: Kaikki modeemit on päivitetty arviolta heinäkuun puolivälissä
    DNA Ville Partanen Tuotekehitysjohtaja
  • Sagemcom F-3686ACv1 on alkanut käynnistelemään itseaan uudelleen 1-2 kertaa päivässä tuon DNA_3.490.0-T3 päivtyksen jälkeen. Nyt on versio DNA_3.492.0-T2, eikä mitään muutosta. On tehty 30 sekunnin resettiä ja kaikkea.
    Tommi
  • Tommi: Olisikohan sinulla viallinen modeemi. Minulla on samaisessa modeemissa päivitys DNA_3.492.0-T2 ja System Up Time 10 days 02h:33m:29s eli ei ole boottaqillut.

    PW
  • DNA_3.490.0-T3 pysyi pystyssä 6 päivää (HW V1.0). Nyt minulla toistuu tuo vanha ongelma, jossa sekä langallinen että wifi-yhteys ei päästä internetiin. Eipä tuo IPv4 käyttäminen aiemminkaan auttanut. Resetointi auttaa vain hetken. Työläppäri käyttää VPN:ää ja jostain syystä yhteys toimii. Toisen PC:n Windowsin vianmääritys valittaa dns-nimenselvitysongelmaa. Joku aiemmin ehdotti kokeilla ipconfig /flushdns ja sitten ipconfig /renew, mutta tuo ei onnistu, koska "unable to contact your DHCP server". Mielestäni ongelma alkoi versiosta DNA_3.487.0.
    MA
  • Itselläni toi modeemi  viimeeksi eilen kadotti pari kertaa satunnaisesti yhteyden muutaman minuutin ajaksi langallisessa ja langattomassa verkossa. Modeemiin kirjauduttaessa tilana lukenut : Network Access: Denied. Ongelma ei ole vaatinut reboottia vaan korjautunut itsekseen. Versiona nyt DNA_3.492.0-T2
    Jepetsi
  • @Jepetsi
    Joka kerta kun modeemiin kirjautuu bootin jälkeen, tulee tuo Network Access Denied koska siinä kohtaa ei vielä yhteys ole kunnolla pystyssä, mutta kumminkin modeemiin pääsee jo sisään.
    Jape
  • @Jape
    Tiedän, mutta modeemin mukaan laite ei ole bootannut vaan on ollut kokoajan päällä 🤔
    Jepetsi
  • @Jepetsi
    Ok.
    Olisko sulla ollut IP renew menossa siinä kun pätkäisi kun silloin varmasti pätkäisee hetkeksi vaikkakaan modeemi ei boottaa.

    Mulla sama firmis kun sulla ja itsellä wörkkinyt ihan ookoo, tai en ainakaan ole huomannut mitään ongelmia. 21 päivää ja rapiat näyttää olleen nyt käynnissä.
    Jape
  • Kyllästyin langattoman ja langallisen yhteyden "no internet connection" ja Windowsin dns-nimenselvitysongelmiin ja vaihdoin modeemin Fritz!Box 6660:aan. Piti vain ilmoittaa DNA:lle laitteen MAC-osoite. Ongelma katosi heti. En edes vaihtanut antennikaapelia, joka joskus voi aiheuttaa ongelmia signaalitasoissa. Jo aiemmin olin hankkinut antennikaapelin, joka sopii suoraan antennipistokkeeseen eikä siis vaadi tv/data-haaroitinta sovittimeksi, koska tuo haaroitin aiheuttaa 4 dB vaimennuksen.
    MA
  • F-3686AC päivitti itsensä 2.7. versioon DNA_3.492.0-T2. Käytössä siltaava tila, joka on nykyään "Bridge Mode (IPv4+IPv6)". Pelkkää IPv4-siltausta ei ole (enää) olemassa. Google on siitä lähtien alkanut herjaamaan monta kertaa päivässä että "We have detected you are using a 6to4 tunnel. 6to4 is deprecated and will be shutdown shortly." ja teettää kuva-arvoituksen etsiessään todisteita siitä että olen ihminen. Harvinaisen ärsyttävää!

    Olen ihan tietoisesti poistanut IPv6:n käytöstä verkkokortin sidoksista, mutta sellainen tunnutaan nyt sitten käyttäjän tietämättä pakottavan -- whatismyip.com nimittäin osaa kertoa, asiaan kuuluvan IPv4:n ohella, myös julkisen IPv6-osoitteeni. Miten tästä tuli nyt niin vaikeaa? Kaikki toimi erinomaisesti edellisen ohjelmistoversion kanssa.
    Timo

Kommentoi tai kirjoita uusi viesti

Nimesi ja viestisi näytetään julkisesti.Sähköpostiosoitettasi ei koskaan näytetä julkisesti.