Siirry uusimpaan kommenttiin
Tämä viesti on vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.
Etsimäsi kommentti on joko siirretty toiseen keskusteluun tai poistettu kokonaan.

Kaapelimodeemin pakollinen uudelleenkäynnistely nopeuden tippumisen korjaamiseksi.

Hei
Käytössä on "Taloyhtiö welhokaista 350" ja "DNA VALOKUITU PLUS -MODEEMI F-3686AC"
Ongelma on se että modeemin oltua päällä lyhyen aikaa kuten päivän tai kaksi internetin nopeus tippuu huomattavasti, tähän ainoa ratkaisu on uudelleen käynnistää modeemi joka korjaa ongelman taas lyhyeksi aikaa. (Netin hitaus vaikuttaa muun muassa youtube videoiden ja twitch streamien toimintaan.)
Tässä juuri äsken tehty nopeus testi, modeemi oli ollut päällä noin viikon ajan. (Ainoastaan yksi kone kiinni ja kaikki nettiä käyttävät ohjelmat pois päältä)
Tämän testin jälkeen uudelleenkäynnistin modeemin ja ajoin testin uudelleen.
Onko vika modeemissa vai yhteydessä? Vai onko tämä kyseisen modeemin "ominaisuus"?

Kommentit

  • Kyllähän modeemin F-3686AC pitäisi tuohon soveltua, vaikka halvempikin modeemi olisi kelvannut Taloyhtiö welhokaista 350 verkkoon.
    Taloyhtiöllä tuskin tuo 350 Mbit/s on ilmainen, vaan siihen on täytynyt hankkia maksullinen lisänopeus.
    Jos on ottanut 350 Mbit/s nopeuden, niin tuo saamasi parimpikin mittaustulos on liian pieni, vaikka ehkä nopeustakuun täyttääkin (enää tuon liittymän nopeustakuuta ei netistä näe).
    Mikä ohjelmistoversio modeemissa on?
    Onko modeemi reitittävässä vai siltaavassa tilassa?
    Onhan mittaukset tehty langallisella yhteydellä?
    Minkälaiset Pover arvot modeemissa on (DS ja US) ja kuinka monta niitä on?

    Soitto vikapalveluun saattaisi olla hyvä ratkaisu 0800300500 (24/7).
  • Hei SamiK!

    Onhan modeemissa varmasti uusin ohjelmistoversio asennettuna? Oletko havainnut onko vikaa vain WiFi yhteydellä vaiko myös piuhalla käytettäessä, hidastuuko yhteys kaikilla laitteilla samanaikaisesti?

    Onko ongelma alkanut vasta äskettäin vai onko tuota jatkunut jo pidemmän aikaa?
    DNA Iiro palveluneuvoja
  • Koko vuoden on kaapeliyhteydet (ensin welhokaista 100 ja nyt valokuitu plus 200) ollut vähän sitä sun tätä. Käytössä on 4 eri laitetta (Macbook, PS4, 2 kpl Windows 10 koneita) ja kaikki alkaa pykimään, joten niissä tuskin vika on. Splitteri on uusittu huhtikuussa ja modeemina toimii tällä hetkellä Sagecom F-3686AC.
    Information
    Standard Specification Compliant
    EuroDOCSIS 3.0
    Hardware Version
    V1.0
    Software Version
    DNA_3.409.1
    Model Name
    FAST3686
    Linux S/W Version
    2.6.30-1.7.1mp3-svn11035

    Mistähän voisi johtua kuvassa korostettu kanavan 13 eriarvoisuus?


    Modeemi on juuri käynnistetty uudelleen, koska ping testi oli tämän naköinen:

    Tuolla yhteyslaadulla ei nettipelejä pysty pelaamaan.

  • Chanel määrät ihmetyttää, jos kyseessä todella on taloyhtiön Welhokaista 350 yhteys, koska se ei mielestäni ole Valokaapeli Plus liittymä. Kuitenkin Chanel määrät on ne mitä Valokaapeli Plus liittymässä on ja Power arvot ovat OK .
    Vaikea välttyä ajatukselta, että modeemi ei olisi tuohon liittymään sopiva.
    Soita vikapalveluun 0800300500 (24/7).
    Modeemissa on uusin ohjelmistoversio.
    Et suoraan sanonut, käytätkö modeemia langattomana vai langallisesna noiden laitteiden kanssa.
    Oletko resetoinnut modeemin päivityksen jälkeen, jolloin se menee tehdasasetuksille?
  • PW

    "Toinen Sami" nimimerkillä kirjoittavana olen siis eri tapaus kuin ketjun aloittaja. Minulta löytyy Valokuitu Plus 200/20, mutta välillä myös täällä nopeus tipahtaa tai menee ihan täysin poikki ja tulee huutomerkki nettiyhteydestä kertovan kuvakkeen päälle (sekä windows-, android- että MacOS-laitteilla).

    Viime yönä viimeksi kaatui paletti ja Event Logissa oli tällaista tekstiä, joista en ymmärrä kertooko ne mistään mitään:

  • Toinen Sami: Sorry etten huomannut, ettet ole alkuperäinen kirjoittaja.
    Tuo Chanel 13 juttu kyllä ihmetyttää.
    Oletko resetoinut modeemin päivityksen jälkeen?
    Resetoi se painamalla pohjassa olevaa reset reikää kynällä tms. n. 30 sekunnin ajan. Jos käynnistymisen jälkeen Chanel 13 näyttää samalta ja ongelmia on, tilaa huoltokäynti.
  • PW

    Perjantaina viimeksi painoin reset-painiketta, mutta hieman ihmetytti kuuluuko modeemin toimia niin, että painalluksen jälkeen se ei enää käynnistykään (mikään valo ei pala). Jätin sen hetkeksi eikä mitään tapahtunut, ennen kuin käytin virtakytkintä 0-asennossa. Salasanat ym. oli vaihtunut tehdasasetuksille, joten resetointi ilmeisesti on tapahtunut.

    Tiedättekö onko packet lossilla ja uncorrectables sarakkeen arvoilla jokin yhteys?

    Pitää huoltokäyntiä pyytää kunhan saan hommattua uusia kaapeleita, ettei niistä aiheudu häiriötä laitteisiin.

    http://www.dslreports.com/faq/16085 tuon sivun mukaan SNR arvo chanel 13:ssa näyttäisi alittavan minimiarvon "256 QAM: 30 dB minimum. 33 dB or higher recommended"
  • Tämä nopeuksien tippuminen lienee kohtuullisen yleistä melkeinpä yhteystyypistä riippumatta. No toki mobiililiittymät ovat siinä suhteessa vielä ongelmallisempia.

    Vaikka kiinteän yhteyden nopeuksien tulisi säilyä , niin ei nekään aina sitä tee. Itselläni on modeemissa ns. autoboot-ominaisuus ja olen sitä käyttänyt aika-ajoin. Siis olen laittanut modeemin buuttaamaan automaattisesti keskellä yötä , jolloin itse olen unten mailla. Silloin yhteys on "virkistetty" ja aamulla ei ole ollut ongelmaa nopeuksien kanssa.

    Tuollaista F-3686AC ei minulla ole , mutta jos sen asetuksista vain löytyy tuo em. autoboot , niin suosittelen kokeilemaan.


  • F-3686AC:ssä ei ole autoboottia. Ei siinä myöskään pysty asettamaan kelloaikaa - aina normaaliajassa.

    Toinen Sami: Kun on painanut Reset:ä yhtäjaksoisesti n. 30 s ajan, niin sen kyllä pitäisi käynnistyä sen jälkeen automaattisesti.
  • @ PW
    "F-3686AC:ssä ei ole autoboottia. Ei siinä myöskään pysty asettamaan kelloaikaa - aina normaaliajassa."

    Jaahas. No ainahan sen buutin voi järjestää vaikkapa ulkoisella ajastimella , joka katkaisee sähköt modeemilta hetkeksi. Niitä kaupoista löytyy vaikka minkälaisia.


Kommentoi tai kirjoita uusi viesti

Nimesi ja viestisi näytetään julkisesti.Sähköpostiosoitettasi ei koskaan näytetä julkisesti.