Siirry uusimpaan kommenttiin

Kaapelimodeemin yhteys katkeaa <10 sekunniksi tasan tunnin välein

Tässä nyt pari viikkoa on Teams-palavereissa ja nettiyhteyksissä muutenkin ollut lyhyitä katkoja useasti päivässä. Tänään asensin Chromeen lisäosan (Internet connection monitorin) ja kas. Yhteys katkeaa lähes tarkkaan tunnin välein, "laskuri" starttaa kaapelimodemin käynnistyksestä. Aiemmin yhteys toimi kuin junan vessa mutta kuun vaihteen tienoilla oli DNA:lla PK-seudulla paljon huoltoja ja joskus silloin se alkoi. Ohessa pätkä yhteyslokia (lisäke tsekkaa yhteyden sekunnin välein). Minulla modemi on siltaavana ja perässä oma Asuksen Wlan-purkilo (RT-AC68U. Mitäs tälle pitäisi tehdä, riesa on suuri näin etätöiden aikaan?

Juha Olkkonen

Kommentit

  • Olisikohan DNA:n väellä tähän ehdotuksia? Vai täytyisikö ottaa yhteyttä asiakaspalveluun ja tehdä vikailmoitus? Vika jatkuu edelleen, tunnin välein pätkäisee aina hetkeksi.
    Juha Olkkonen
  • Hei Juha!

    Olethan yhteydessä joko asiakaspalveluumme 044 144 044 tai maksuttomaan vikanumeroomme 0800 300 500 niin tutkitaan asiaa tarkemmin, kiitos.
    DNA Hanna-Mari palveluasiantuntija
  • Oletko tarkastanut myös itse kaapelimodeemin ja Asuksen lokimerkinnät?

    Jos Asuksen lokissa on merkintä ”ISP's DHCP did not function properly”, vika voi olla Asuksen asetuksissa.

    Kun Asuksen asetus WAN, Internet connection, Special Requirement from ISP, DHCP query frequency on ”aggressive”, Asuksen reitittimet käyttätyvät huonosti ja ne voivat saada pakit operaattorin palvelimelta.
    Vaihda tämä asetus ”normal”. Mikäli se puuttuu laiteohjelmistostasi, kokeile ”continuous”. Pääasia on, ettei se ole ”aggressive”.

    Myös ylenpalttinen palomuuraaminen voi aiheuttaa ongelmia. Ethän ole palomuurannut DHCP:n portteja UDP 67 ja UDP 68 operaattorin ip-osoiteavaruudesta?
    irritus
  • Aggressive se on ollut aina mutta muutin Normaliksi. Ei ollut vaikutusta katkeiluun. Palomuurausta en myöskään ole tehnyt, kaikki asetukset ovat olleet samat viimeisen vuoden ainakin. Kiitos vinkeistä!
    Juha Olkkonen
  • Olisithan Juha meihin yhteydessä puhelimitse, haluaisimme ehdottomasti selvittää asiaa tarkemmin, kiitos!

    Asiakaspalvelu 044 144 044
    ma-pe 8-18

    Vikapalvelu 0800 300 500
    DNA Hanna-Mari palveluasiantuntija
  • Oletko varma, että modeemi on kokonaan siltaavassa tilassa ja pääset sen astuksiin 192.168.100.1 IP:llä? Asus käyttää 192.168.1.1 IP:tä, joten siinä voi olla IP-ristiriita.
    Jospa se olisi päivityksen yhteydessä resetoinnut itsensä ja olisi nyt reitittävässä tilassa.
    PW
  • Täsmälleen sama ongelma täällä. DNA:n kaapelinettiyhteys katkeilee tasan tunnin välein. Ongelma alkoi joulukuun loppupuolella ja mitään asetuksia en ole muuttanut. Olen yhteydessä asiakaspalveluun, kuten yllä on ohjeistettu, mutta tiedoksi kaikille että DNA:n asiakkailla tämä vika on ilmeisesti useilla.
    Anselmi
  • Itselläni on myös sama ongelma, 61min välein yhteys katkeaa noin 10 sekunniksi. Palautin modeemin tehdasasetuksiin ja joka ei korjannut ongelmaa, mutta yhteyden katkeaminen tapahtui samalla frekvenssillä noudattaen palautusajankohtaa ja on jatkunut siitä lähtien!
    mulli
  • Meillä on ihan sama ongelma, tunnin välein katkeaa netti. Tämä katkeilu alkoi joulupyhien aikaan. Ollaan tehty ties mitä ja yritetty korjata ongelma. Täytyy ensi viikolla soitella asiakaspalveluun. Hyvä kuulla että muillakin ihan sama ongelma.
    minä vaan
  • Olin ylläolevan pyynnön mukaisesti yhteydessä asiakaspalveluun. Eivät osanneet nähdä ongelmia heidän puoleltaan. Mutta jos muillakin on samaa, niin ilmeisesti jokin DNAn palvelin jossain purkaa ja resetoi yhteyden tunnin välein. Aiemmin asetus on varmaankin ollut päivä tai pari, jolloin me asiakkaat emme ole kokeneet sitä ongelmana. Olkaa ihmeessä yhteydessä DNAhan, niin saavat jäljitetttyä ja korjattua ongelman, se on erittäin ärsyttävä.
    Juha Olkkonen
  • Olin yhteydessä asiakaspalveluun ja ongelmaan ei löytynyt ratkaisua. Suunnitelmissa on ollut päivittää nopeampaan yhteyteen ja tein sen sitten samalla soitolla, vaatimuksena toki että kaupat puretaan jos ongelma jatkuu/ei korjaannu. Vanhassa Ciscon modeemissa (jossa pätkimistä esiintyi) ei olisi riittänyt joka tapauksessa potku nopeuspäivitykseen, joten modeemi meni samalla vaihtoon.

    Uusi boksi on ollut nyt käytössä vajaan vuorokauden ja en ole ainakaan huomannut että yhteys olisi pätkäissyt kertaakaan, eli ongelma vaikuttaisi korjaantuneen.
    Olin yhteydessä vielä uuden modeemin asennuksen yhteydessä tekniseen tukeen(rekisteröintiongelma/ei löytänyt yhteyttä) ja siellä vaikutti olevan motivaatiota selvittää tätä pätkimisongelmaa, koska ihmisillä on näitä vanhan mallin modeemeja vielä tuhansittain käytössä.
    Olkaapa siis rohkeasti yhteydessä DNA:n suuntaan jos samanlaista pätkimistä esiintyy!

    mulli
  • Minäkin soitin viime viikolla asiakaspalveluun, eikä täälläkään pätkimisongelmaan löytynyt ratkaisua. En sitä tosin siltä seisomalta odottanutkaan kun ilmeisesti jokin aika vaikeasti selvitettävä ongelma on kyseessä. Huoltokäyntiä ehdotettiin, ja sen tilasinkin, mutta jouduin sitten koronakaranteenin takia perumaan. Pätkimiset ovat jatkuneet edelleen melko tarkalleen tunnin välein.

    Olen harkinnut uuden huoltokäynnin tilaamista nyt kun ei tarvi enää eristäytyä, mutta tuo yllä oleva mullin viesti sai harkitsemaan modeemin uusimista, koska itselläni on yli 10v vanha modeemi käytössä.

    Tuli mieleen kysyä, että onko meillä pätkimisongelmasta kärsivillä kuinka paljon yhteisiä tekijöitä? Onko kaikilla vanha modeemi ja ollaanko kaikki pk-seudulla?
    Anselmi
  • Minulla oli vanha modemi vuodelta 2014. Nyt on uusi ja vaikuttaisi, että pätkiminen lakkasi mutta seurailen tilannetta. Mielestäni tässä tilanteessa DNA olisi velvollinen korvaamaan uuden modemin hinnan minulle, sillä pakko uusimiseen tuli heidän taholtaan.
    Juha Olkkonen
  • Luulisi olevan suht helppo selvittää. Kytketään vanha modeemi verkkoon, todennetaan että yhteys sillä katkeilee ja analysaattorilla selvitetään mikä yhteyden katkaisee. Triviaalia tietoliikennetekniikkaa, ainoa haaste liittyy siihen, että minkä tason protokolla katkaisun aiheuttaa.
    Juha Olkkonen
  • Sama homma. En ala maksamaan uudesta modeemista tai tekemään mitään uusia sopimuksia, kun taloyhtiöön kuuluu internet ilman erillistä käyttömaksua. Mikä ratkaisu? Tällä hetkellä palvelun laatu on heikko kun käyttö katkeaa jatkuvasti. En myöskään jaksaisi tuhlata omaa aikaani soittamalla asiakaspalveluun jossa ei kuitenkaan osata asiaa korjata.
    luminalle
  • pätkiminen on jatkunut tunnin välein. jatkan tähän raportoimista.
    luminalle
  • Meillä tosiaan loppui modeemin uusimisen jälkeen. Vika kuitenkin on DNA:n päässä, joten olkaa yhteydessä asiakaspalveluun. Meidän oli pakko niellä asia omaan piikkiin, koska yhteys tarvitaan työtarkoituksiin joka päivä. Emme ole tällä hetkellä tyytyväisiä asiakkaita.
    Juha Olkkonen
  • tuo tunnin ajankohta muuten määrittynee sen perusteella milloin verkkoon on liittynyt, sillä ajankohtaa voi vaihtaa käynnistämällä modeemin uudestaan. onko DHCP ongelma suljettu pois? tietokone myös näyttää ottavan uuden ipv6 osoitteen katkon yhteydessä, lieneekö se normaali reaktio katkoon vai onkohoan sillä jotain tekemistä syyn kanssa. yritin laittaa modemeista ipv6 pois päältä mutta en löytänyt asetusta. Summonoikaa tähän keskusteluun joku intohimoinen asiakaspalvelija niin voin vastata kaikkiin tarpeellisiin kysymyksiin tai vaikka dumpata koko modeemin konfiguraation jos pääsen konfiguraatio porttiin käsiksi.
    luminalle
  • Ja kiitos Juhalle jota asia kiinnostaa selvästi enemmän kuin DNA:n porukkaa. Täytyy varmaan hankkia puhelin että voin soittaa DNA:lle.
    luminalle
  • katkeilu loppui kun laitoin modeemin siltaavaksi ja pistin perään toisen reitittimen.

    pois se verkosta, pois se mielestä. kunnes jälleen tapaamme.
    luminalle
  • Hyvä! Minulla se on ollut koko ajan siltaavana eli ongelma ei ollut siinä...
    Juha Olkkonen
  • Meille sanottiin että modeemi pitää vaihtaa, koska on vanha. Ei oo rahaa nyt vaihdella joten kärsitään tunnin välein katkevasta netistä.
    minä vaan
  • Tuon ohjeen voisi kyllä haastaa. Ota yhteys kuluttaja-asiamieheen!
    Juha Olkkonen
  • Täälläkin vaihtui nyt lopulta modeemi uuteen, ja katkeilu loppui siihen. Katkeilu oli jatkunut tunnin välein joka päivä tähän päivään asti.

    En nyt mitenkään hirveän tyytyväinen asiakas ole, kun muuten moitteeton modeemi piti vaihtaa vain siksi että DNA:n yhteys (joka sattuu sisältymään vuokraani) ei sen kautta toimi.

    Vaan eipä tämä koskaan luullakseni olisi muulla tavalla korjaantunut. DNA:ta en pystynyt vaihtamaan, mutta modeemin pystyin.
    Anselmi
  • Mikähän olisi sopeva softa wifi/verkkoyhteyden toimivuuden (uptime) loggaamiseen? Tuntuu, että on Oulussa samankaltaisia ongelmia kuin tässä yllä, mutta ei pääse oikein kiinni siihen.
    Petri Nieminen
  • Itse itselleni vastaten - ainoa "järkevä"noloinen, minkä löysin, on tuo selainlaajennin, jota aloittajakin näkyy käyttäneen. Pätkii lyhyeksi aikaa, mutta epäsäännöllisen säännöllisesti. Reitittimen WiFi on pois päältä, eikä ole siltaavana.

    Petri Nieminen
  • Sama ongelma täälläkin, alkanut joskus loppuvuodesta 2021.

    Sen lisäksi, että pätkäisee vähintään tasan tunnin välein, ja välillä useamminkin (esim. Teams-palaverit) niin yhteysnopeus on hyvin epävakaa.

    Nämä Jitter-ongelmat korjaantuivat vuosia sitten, kun otti Ciscon boksista IP Flood Detectionin pois käytöstä, mutta nyt se ei näköjään auta, vaan huojuntaa on.

    https://devicetests.com/packet-loss-test

    Antti P
  • Uusi modeemi hankittu ja nyt yhden työpäivän perusteella vaikuttaa hyvältä. Nämä reilut pakettiviiveet ja tunnin välein tapahtuvat yhteyden pätkäisyt katosivat, ja nyt esim. Teams toiminut koko päivän ilman katkoksia. Nyt käytössä on uusi Sagecom F-3890v3 modeemi siltaavassa moodissa, ja vanha Asus RT-AC68U Wifi-reititin.
    Antti P
  • Tuleeko kiinteistöö laajakaista kuidulla? Mitä sanoo connection välilehti lukituista taajuuksista ja mitkä ovat power-arvot lähetyksessä ja vastaanotossa.
    PW
  • Taloon laajakaista tulee kuidulla (Oulun keskusta). Mistäs ne powerit näkee?

    Petri Nieminen
  • Powerit näyttäisi olevan kunnossa ja lukituksiakin on 22 kpl (minulla tosin nyt muutoksen jälkeen 24). Lähetyspuolta et esittänyt, joten ongelma voi olla siellä.
    Pystytkö katsomaan DVB-T puolelta, onko siellä 511 MHz:llä lähetettä. Se voi häiritä modeemin taajuuksia.
    PW

  • Tässäpä.


    Ei taida olla 511 MHz Oulussa käytössä

    Petri Nieminen
  • Powerit tässäkin kunnossa. Sinulla 6 lukittua kanvaa. Minulla 5 kpl.
    Ehkä se tulee käyttöön antenniverkon puolella vasta, kun DNA tekee tätä vastaavan huoltotyön "Huoltotyö: Kaapeliverkon palvelut, 19.-21.04.2022 Helsinki 00970 ja Vantaa 01200", jolloin radiokanavatkin poistuvat kaapeliverkosta.

    PW
  • Voi myös olla, että kiinteistön jakoverkko ei pysty 570 MHz:n.
    PW
  • Kiinteistön jakoverkko DNAn kuidun jälkeen on antenniverkko mallia 1970 … Rasioita lienee vaihdettu matkan varrella.
    Petri Nieminen
  • Täällä Malminiityssä Vantaalla lennän välillä useita kertoja päivässä online-pelistä ulos. Kyseessä on DNA:n antennikaapeliyhteys. Modeemi on muutaman kuukauden vanha.
    Noin 1,5 kuukautta sitten yhteys katkesi yöllä koko yöksi, puhelinkin jouduttiin ottamaan wifistä irti, kun muuten ei toiminut.
    Otin yhteyttä DNA:han. Neuvoja ihmetteli vikaa, koska hänen mukaansa korjauksia tehtiin juuri Helsinki-Vantaan lentoasemalla, eikä sen pitäisi vaikuttaa alueellani. Resetoitiin modeemi yhdessä. Vika pysyi poissa, kunnes alkoi hitaasti aloitella lauantaina 6.5. 2022, n. klo 21.16 ja toisen kerran 9.5. klo 19.25. Tämän jälkeen tuli tauko, kunnes 23.5. 2022 klo n. 13.00 alkoi katkeilujen sarja, jossa vaihdellen suurinpiirtein joka päivä ja yö yhteys katkeaa sekunniksi. Nyt olen pelannut Xbox Livessä. Esimerkiksi älytelevision nettiyhteys samassa modeemissa ei katkea: Yle areenaa voi katsoa huoletta. Playstation 4:llä pelasin tuossa muutamia tunteja muutama päivä sitten Gran Turismo 7:aa Sonyn netissä. Ei katkoja. Tosin tämä kiihdyttelyvaihe alkoikin pääosin vasta tämän jälkeen Livessä. Resetoin viime yönä jälleen modeemin.
    Alustavasti olen ilmoittanut vuokranantajalle, että tulen vähentämään asuntoni kuukausivuokrasta jokaiselta viikolta 20€/vko, sillä nettiyhteys kuuluu vuokraan, 50 megaa (Todellisuudessa korkeintaan aina korkeintaan 30, vaikka vain yksi laite kerrallaan käytössä, eikä käynnissä ole pelin lataushetkellä mitään online-peliä!).
    Olen kuluttajaliiton jäsen. Tällöin minulla on oikeus saada sieltä lakimiehen neuvoja.
    Jos vuokraan kuuluva netti ei toimi kunnolla, on kohtuullista leikata asunnon vuokrasta jokaiselta viikolta 20€, mikä tekee kuukaudessa 80€. Riitatapauksissa isännöitsijän kanssa asia viedään kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi, jolloin em. menettelystä tulee Suomen lain mukaan juridisesti pätevä.
    Tulevat päivät näyttävät, mitä tulen tekemään. Ensisijaisena pyrkimyksenäni on käyttää vuokranantajan massiivista voimaa DNA:n painostamiseen, sillä em. tavalla teen vuokranantajasta korvauksen vaatijan.
    Se joutuu siis neuvottelemaan kompensaatiosta DNA:n kanssa, tai vaihtoehtoisesti purkamaan sopimuksensa DNA:n kanssa ja vaihtamaan toiseen internetyhteyden tuottajaan.
    Asuin aiemmin yli 20 vuotta Kaakkois-Suomessa. Ongelmia toisen operaattorin kanssa ei ollut KOSKAAN, siis ei koskaan. Kyseinen netti tuli puhelinlinjaa pitkin.
    Korona-aikana sitten nettiyhteys alkoi rajusti heiketä. Karmeat lukemat nettiyhteyden biteistä olivat jatkuvasti kilobittiluokassa, vaikka sen piti vuokrasopimuksen mukaan olla 25 megaa. Näin siis silloinkin, kun mikään muu laite ei ollut syöpöttelemässä nam nam megoja. Mitään koko päivän kestäviä sekunnin pätkäisyjä ei esiintynyt, mutta Yle areenan ohjelmien reso oli huonompi kuin aikanaan kuvaputkitelkussa, jos antennikin oli kohdistettu persiilleen.
    Näillä mennään, maine menee muiden pelaajien silmissä ja ystävyyssuhteet kärsivät. Minusta on tullut heidän silmissään mulkero, joka livahtaa pois juuri silloin, kun kaltaistani ammattipelaajaa tarvittaisiin.
    Yritykseni maine on alkanut kärsiä jatkuvien katkoksien takia, sillä kukaan ulkomaisista asiakkaistani ei usko kertomuksiani, tietäväthän he, että aikoinaan digitalisaatiovallankumouksen ensi aalloilla Suomi oli juuri yksi niistä ensimmäisistä maista maailmassa, jossa nettiyhteyksien määrä/asukas oli jossain vaiheessa tilastojen kärjessä.
    Suomi, tunnettu korkean teknologian maa, on pudonnut aiheen asiassa BAARIALUOKKAAN.



    Reijo Lipponen

Kommentoi tai kirjoita uusi viesti

Nimesi ja viestisi näytetään julkisesti. Sähköpostiosoitettasi ei koskaan näytetä julkisesti.