Siirry uusimpaan kommenttiin

Kaapelimodeemiyhteydessä 30-60 sekunnin jumeja useita kertoja päivässä

Yhteyteni jumii satunnaisesti, ja pahimmillaan useita kertaa tunnissa, noin 30-60 sekunnin ajaksi kerrallaan. Jumin aikana modeemi (192.168.100.1) vastaa pingiin, mutta default gateway ei; liikennettä tulee sisään, mutta ulospäin lähtevä liikenne on jumissa. Ongelma korjaantuu itsestään odottamalla tämä vajaa minuutti.

Kyseessä 1000Mbit kaapelimodeemiyhteys, 3890v3 modeemi (sw05.76.9.8u-5), sillattu yhteys, yksi tietokone ethernetillä kiinni, modeemin WLANit pois päältä. Modeemin resetoinnilla tai telkkarin irrottamisella antenniverkosta ei ollut vaikutusta pätkimiseen. Yhteyden tehoarvot on downstreamissa -1.0 ja -3.5 dBmV välissä ja upstreamilla 44.5 ja 46.8 dBmV välissä.

Mistähän tämä johtuu ja voinko itse tehdä asialle jotain? Yhteyden siirtonopeudet ovat muutoin erinomaiset.

Kommentit

  • Tuo ip on Muistini mukaan väärä, Tee huoltokutsu, ja pyydä tarkistamaan Moddemi, sekä Singaalin vahvuus, ja tarkasta haaroitin

    Tässä perus vinkit
    Tuomas Raatikainen
  • Kiitos viestistä,

    mainittu IP on oikein. 192.168.100.1 on modeemin osoite sillattuna.

    Tehot on mainittu yllä, SNR-arvot on 38..40 dB välissä.

    Pitänee huomenna soitella aspaan.
    Antti
  • Vaikuttaisi, että ongelma on joko DNA:n kahtiajaossa tai jakoverkossa (voihan se modeemikin olla syyllinen ongelmaan.
    Huoltokäynti on varmaan paikallaan. Toivottavasti ongelma esiintyy silloin, kun huoltomies käy paikalla.
    PW
  • Hei Antti!

    Kannattaa tosiaan olla yhteydessä suoraan asiakaspalvelumme vikapäivystykseen numerossa 0800 300 500 jossa yhteyden toimintaa päästään tarkastelemaan ja saadaan tarvittaessa tilattua myös huoltokäynti. Kiitos!
    DNA Ilkka palveluasiantuntija
  • Selvisikö tämä ongelma?

    Mulla tuo sama kaapelimodeemi käyttäytyy aivan samalla tavalla siltaavana. Eli satunnaisia alle minuutin katkoja, jolloin kaapelimodeemi lakkaa jakamasta yhteyttä reitittimelle. Reititin huomaa tämän (yhteyden merkkivalo reitittimessä vaihtuu pois vihreästä) mutta Sagemcomin lokissa ei näy mitään selittävää merkintää kyseisiltä hetkiltä.

    Veikkaan, että kaapelimodeemin ohjelmistovirhe edelleen, jos muuta selitystä ei löytynyt.
    Ile_
  • Tämä ongelma on ratkennut.

    Asentajat kävi useaan otteeseen talossa ja huoneistossa vaihtamassa rasioita yms, mutta sillä ei tuntunut olevan vaikutusta ongelmaan. Myös laitteen vaihtoa toiseen (samanlaiseen) kokeiltiin, mutta katkominen jatkui entiseen malliin.

    Seuraavaksi modeemi vaihtui vanhempaan malliin, joka näyttäisi olevan mallia 3686v2. Pelkkä modeemin vaihtaminenkaan ei vielä korjannut tilannetta, mutta modeemiin myöhemmin tehty ohjelmistopäivitys (näyttäisi olevan versio DNA_3.506.1) korjasi, ja yhteys on sittemmin toiminut luotettavasti ilman katkoja.
    Antti
  • Kiitos!

    Tätä epäilinkin. Minulla oli aiemmin tuo v2 kunnes sen muuntaja hajosi. Tuo v3, jonka sain takuuvaihdossa tilalle, on ollut todella pettymys. Mutta ohjelmistosta siis vika löytyi v2:n kohdalla, joten toivottavasti v3 joskus vielä saisi korjatun ohjelmiston.
    Ile_

Kommentoi tai kirjoita uusi viesti

Nimesi ja viestisi näytetään julkisesti. Sähköpostiosoitettasi ei koskaan näytetä julkisesti.