Lähtevän postin palvelimelta lähetetty sähköposti ei mene perille esim. Gmail-osoitteisiin
Käytössäni on sähköpostin lähettämiseen smtp-palvelin smtp.dnainternet.net portilla 465. Niin ystävältänikin kuin minulta - molemmat DNA:n asiakkaita - sähköposti kuitenkin lopetti vuosien jälkeen toimintansa lakon aikana osittain ja esimerkiksi Gmail-osoitteisiin ei saa enää lähetettyä sähköpostia, vaan takaisin tulee ilmoitus "Undelivered Mail Returned to Sender". Tarkempi Googlen palvelimilta palautuva virhekoodi on 550-5.7.26. Itse sähköpostitili on Easylinehostilta.
Oletin kyseessä olevan jokin lakon aikana vikaantunut asia, joka hoidetaan alta pois kiireellisesti lakon loputtua, mutta näin ei kuitenkaan vaikuta olevan. Onko kyseessä häiriö DNA:n vai Easylinehostin päässä?
Oletin kyseessä olevan jokin lakon aikana vikaantunut asia, joka hoidetaan alta pois kiireellisesti lakon loputtua, mutta näin ei kuitenkaan vaikuta olevan. Onko kyseessä häiriö DNA:n vai Easylinehostin päässä?
Seuraa viestiä
8
seuraajaa
Mitään yleistä vikaa ei ainakaan parhaillaan ole tiedossa joka voisi aiheuttaa tällaisia ongelmia. Lähtevän postin palvelin on tosiaan tuo smtp.dnainternet.net ja portti 465 pitäisi kyllä toimia aivan normaalisti.
Tilannetta voidaan tutkia tarkemmin asiakaspalvelussamme tarvittaessa myös teknisen tukemme avustuksella, joten kannattaa olla yhteydessä asiakaspalvelumme vikapäivystykseen maksuttomassa numerossa 0800 300 500. Kiitos!
Saan tällaisen ilmoituksen:
Undelivered Mail Returned to Sender
This is the mail system at host tulikuusama2.dnainternet.net.
I'm sorry to have to inform you that your message could not
be delivered to one or more recipients. It's attached below.
For further assistance, please send mail to postmaster.
If you do so, please include this problem report. You can
delete your own text from the attached returned message.
The mail system
<xx.xx@gmail.com>: host gmail-smtp-in.l.google.com[64.233.164.26]
said: 550-5.7.26 This message does not pass authentication checks (SPF and
DKIM both 550-5.7.26 do not pass). SPF check for [nic.fi] does not pass
with ip: 550-5.7.26 [83.102.40.151].To best protect our users from spam,
the message has 550-5.7.26 been blocked. Please visit 550-5.7.26
https://support.google.com/mail/answer/81126#authentication for more 550
5.7.26 information. o19-20020ac24c53000000b0048a439bdf2asi7889605lfk.548 -
gsmtp (in reply to end of DATA command)
Reporting-MTA: dns; tulikuusama2.dnainternet.net
X-Postfix-Queue-ID: 71A0827819
X-Postfix-Sender: rfc822; xx.xx@nic.fi
Arrival-Date: Tue, 9 Aug 2022 11:37:20 +0300 (EEST)
Final-Recipient: rfc822; xx.xx@gmail.com
Original-Recipient: rfc822;xx.xx@gmail.com
Action: failed
Status: 5.7.26
Remote-MTA: dns; gmail-smtp-in.l.google.com
Diagnostic-Code: smtp; 550-5.7.26 This message does not pass authentication
checks (SPF and DKIM both 550-5.7.26 do not pass). SPF check for [nic.fi]
does not pass with ip: 550-5.7.26 [83.102.40.151].To best protect our users
from spam, the message has 550-5.7.26 been blocked. Please visit 550-5.7.26
https://support.google.com/mail/answer/81126#authentication for more 550
5.7.26 information. o19-20020ac24c53000000b0048a439bdf2asi7889605lfk.548 -
gsmtp
Mikä neuvoksi, että Google/Gmail ei blokkaa näitä?
"Sähköpostitilini on Saunalahti ja Outlook on ohjelma mitä olen käyttänyt 20+ vuotta."
Kun sinulla on Saunalahden posti tai nykyään Elisan , niin käytä Elisan lähtevää postipalvelinta (smtpa.kolumbus.fi) SSL-salauksella ja autentikoinnilla.
Se toimii verkossa kuin verkossa.
Gmail on vähän kranttu lähettävän palvelimen ja autentikoinnin kanssa. Siis lähettäjä pitää pystyä luotettavasti tunnistamaan , että posti sinne kulkee.
Remote-MTA: dns; gmail-smtp-in.l.google.com
Diagnostic-Code: smtp; 550-5.7.26 This message does not pass authentication
" Thunderbird ei tunnu olevan ratkaisu, koska minulla on kyseinen ongelma ja olen käyttänyt nimenomaan Thunderbirdiä. "
Eipä se pelkkä postiohjelma ole ratkaisu , vaan myös tiliasetusten tulee olla oikein. Aiemmassa viestissäsi on vikakoodi 550-5.7.26 , joka tarkoittaa , että postin lähettäjää ei pystytä tunnistamaan.
Itse käytän autentikointia myös lähtevän postin osalta. Silloin toimii.
Jos käytät Elisan postia , niin lähtevän postin asetukset pitää olla näin:
Palvelin smtpa.kolumbus.fi
Portti 465
Salaus SSL
Käyttäjätunnus ja salasana samat kuin tulevassa postissa.
Tuolla tavalla?
smtpa.kolumbus.fi:465
Liittyy tuohon puuttuviin/virheellisiin Spf- ja Dkim-tietoihin eikä smtp-autentikointiin.