MF 286 jatkuvasti pätkivä netti
Tilanne alkaa olemaan toivoton!
Syksyllä ostettu 4G-liittymä pätkii enemmän tai vähemmän.
Laitoin alunperin MF286-laitteen silta-tilaan toiselle reitittimelleni, (tp-link 750). sen edessä oli telewell reititin silta-tilassa vuosia. MF286 laite korvasin vain telewellin, muuten kaikki pysyi samana. Tästä aiheutui se, että yhteys meni päivän parin jälkeen poikki. Laitteen käynnistäminen uudestaan poisti jumituksen ja homma toimi taas jonkin aikaa.(joskus buutteja piti olla useampia)
Kyllästyin kuitenkin jatkuvaan katkeiluun, joten päätin kokeilla toimisiko laite hoitaen kaiken liikenteen. Ja näin sen sain lopulta toimimaan "melko" hyvin. -Yleensä nettiyhteys pysyi jopa viikon pystyssä, ilman ongelmia.
Huomioitavaa, että aikaisemmin (dsl) yhteys pysyi helposti kuukausi kaupalla pystyssä ilman ongelmia. Suunta on siis parhaimmillaankin valitettavan huono dna:n yhteydessä.
Koska pätkimistä edelleen esiintyi ja laite ilmoitti uudesta firmware-päivityksestä ajattelin päivittää laitteen ja toivoin, että se korjaisi ongelmat. Väärin meni.
Ensimmäinen todella iso miinus tulee siitä, että laitteen asetuksia ei saa varmuuskopioitua minnekään!!!
Kun laitteeseen on laitettu kasa kiinteitä sisäverkon osoitteita mac-osoitteella ohjatusti (kuten valvontakamerat,kiinteistöautomaatio), ohjauksia, sääntöjä jne
Talossa jossa on toistakymmentä laitetta ja lähes kaikki toimivat langattomasti (läppärit, pädit ja chrome-laitteet) sekä langallisesti kodin automaatio,tulostimet, pöytäkoneet, nas-purkit) et todellakaan tahdo tehdä asetuksia montaa kertaa.
Päivitys meni läpi ja homma jatkui.. seuraavan kerran kun boksi meni jumiin sammutin laitteen ja käynnistin uudestaan. ja kappas. Sinne meni nettiyhteys, mikään ei enää toiminut. Pääsin laitteeseen sisään enää oletussalasanalla: 1234 samoin KAIKKI asetukset olivat kadonnut.
No, naksuttelin kaikki asetukset uudestaan ja kaikki toimi jälleen. Kunnes sammutin seuraavaan jumitukseen. taas kaikki asetukset katosivat !!! myös salasana oli taas oletus: 1234!!
Vein laitteen takaisin DNA-liikkeeseen ja vaadin sieltä uuden samanlaisen boksin. tämä laite toimi 7päivää ongelmitta yhdeltä istumalta. Laite jakaa oletuksena aliverkkoa 192.168.0.100 suoraan tp-linkin wan-porttiin. Yllätykseni huomasin, että laite toimi noinkin pitkään ilman mitään, kunnes meni jumiin.
Vaihdoin sen sitten ohjeen mukaan julkinen.dna.fi apn:ksi kuten puhelintuessa ohjeistettiin ja taas alkoivat ongelmat. Nopeus hieman nousee, mutta yhteys vetää jumiin vuorokauden välein. Kun tätä rumbaa jatkaa niin jumitusaika vaan tiuhenee. Esimerkiksi eilen nettiyhtys meni poikki 4.kertaa ILLAN aikana !!!
***ei tälläistä laatua kenenkään kuulu sietää ?!
Sen verran huomasin, että kyseessä ei ole varsinainen "jumi, vaan MF286 boksi menee ikäänkuin "nukkumaan" vaikka on yhteyksiä avoinna. Kun reitittimeltä käy potkaisemassa ZTE:stä uutta ip-osoitetta, yhteydet palautuvat samantien !!
-vaikka aliverkon osoite on aina sama minkä se saa!
-sama juttu jos laite on silta-tilassa, sieltä vain tulee julkisen verkon osoite.
Eli jonkinlainen yhteysongelma tukiasema-ZTE-WAN -portin välissä?
Miten tämä asia ratkaistaan, siten että saan yhteydet pysymään päällä koko ajan?
Paljon jäi varmaan vielä yksityiskohtia kertomatta, mutta minulla rupeaa olemaan mitta täynnä jatkuvia ongelmia!
Kenelle voin osoittaa reklamaation toimimattomasta yhteydestä?
Syksyllä ostettu 4G-liittymä pätkii enemmän tai vähemmän.
Laitoin alunperin MF286-laitteen silta-tilaan toiselle reitittimelleni, (tp-link 750). sen edessä oli telewell reititin silta-tilassa vuosia. MF286 laite korvasin vain telewellin, muuten kaikki pysyi samana. Tästä aiheutui se, että yhteys meni päivän parin jälkeen poikki. Laitteen käynnistäminen uudestaan poisti jumituksen ja homma toimi taas jonkin aikaa.(joskus buutteja piti olla useampia)
Kyllästyin kuitenkin jatkuvaan katkeiluun, joten päätin kokeilla toimisiko laite hoitaen kaiken liikenteen. Ja näin sen sain lopulta toimimaan "melko" hyvin. -Yleensä nettiyhteys pysyi jopa viikon pystyssä, ilman ongelmia.
Huomioitavaa, että aikaisemmin (dsl) yhteys pysyi helposti kuukausi kaupalla pystyssä ilman ongelmia. Suunta on siis parhaimmillaankin valitettavan huono dna:n yhteydessä.
Koska pätkimistä edelleen esiintyi ja laite ilmoitti uudesta firmware-päivityksestä ajattelin päivittää laitteen ja toivoin, että se korjaisi ongelmat. Väärin meni.
Ensimmäinen todella iso miinus tulee siitä, että laitteen asetuksia ei saa varmuuskopioitua minnekään!!!
Kun laitteeseen on laitettu kasa kiinteitä sisäverkon osoitteita mac-osoitteella ohjatusti (kuten valvontakamerat,kiinteistöautomaatio), ohjauksia, sääntöjä jne
Talossa jossa on toistakymmentä laitetta ja lähes kaikki toimivat langattomasti (läppärit, pädit ja chrome-laitteet) sekä langallisesti kodin automaatio,tulostimet, pöytäkoneet, nas-purkit) et todellakaan tahdo tehdä asetuksia montaa kertaa.
Päivitys meni läpi ja homma jatkui.. seuraavan kerran kun boksi meni jumiin sammutin laitteen ja käynnistin uudestaan. ja kappas. Sinne meni nettiyhteys, mikään ei enää toiminut. Pääsin laitteeseen sisään enää oletussalasanalla: 1234 samoin KAIKKI asetukset olivat kadonnut.
No, naksuttelin kaikki asetukset uudestaan ja kaikki toimi jälleen. Kunnes sammutin seuraavaan jumitukseen. taas kaikki asetukset katosivat !!! myös salasana oli taas oletus: 1234!!
Vein laitteen takaisin DNA-liikkeeseen ja vaadin sieltä uuden samanlaisen boksin. tämä laite toimi 7päivää ongelmitta yhdeltä istumalta. Laite jakaa oletuksena aliverkkoa 192.168.0.100 suoraan tp-linkin wan-porttiin. Yllätykseni huomasin, että laite toimi noinkin pitkään ilman mitään, kunnes meni jumiin.
Vaihdoin sen sitten ohjeen mukaan julkinen.dna.fi apn:ksi kuten puhelintuessa ohjeistettiin ja taas alkoivat ongelmat. Nopeus hieman nousee, mutta yhteys vetää jumiin vuorokauden välein. Kun tätä rumbaa jatkaa niin jumitusaika vaan tiuhenee. Esimerkiksi eilen nettiyhtys meni poikki 4.kertaa ILLAN aikana !!!
***ei tälläistä laatua kenenkään kuulu sietää ?!
Sen verran huomasin, että kyseessä ei ole varsinainen "jumi, vaan MF286 boksi menee ikäänkuin "nukkumaan" vaikka on yhteyksiä avoinna. Kun reitittimeltä käy potkaisemassa ZTE:stä uutta ip-osoitetta, yhteydet palautuvat samantien !!
-vaikka aliverkon osoite on aina sama minkä se saa!
-sama juttu jos laite on silta-tilassa, sieltä vain tulee julkisen verkon osoite.
Eli jonkinlainen yhteysongelma tukiasema-ZTE-WAN -portin välissä?
Miten tämä asia ratkaistaan, siten että saan yhteydet pysymään päällä koko ajan?
Paljon jäi varmaan vielä yksityiskohtia kertomatta, mutta minulla rupeaa olemaan mitta täynnä jatkuvia ongelmia!
Kenelle voin osoittaa reklamaation toimimattomasta yhteydestä?
Seuraa viestiä
1
seuraajaa
vdsl:ää ei tänne asti saa. 1,3km keskukselta. Kuitu olisi paras, mutta tarvisi asfalttitietä leikata auki niin en edes kysy hintaa..
-Nyt mennyt 24h ilman pätkyä, eli selvästi pidempään kuin aikaisemmin.
->Päätin, että jokaisen jumin jälkeen vedän tehdasresetin (ja säädin muut laitteet sen mukaan, niin ei tarvi tehdä mitään asetusmuutoksia itse purkkiin)
***Voisi olla jonkinlainen cache ongelma sitten.
Ikävä kuulla, että laitteen kanssa on ollut paljon ongelmia etkä ole saanut sitä toimimaan kunnolla. Mikäli ongelmat edelleen jatkuvat, niin kannattaa ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme jossa tilannetta voidaan tutkia tarkemmin ja tuota yhteyden tilaa voidaan tarkastella liittymäkohtaisesti.
Asiakaspalvelu 044 144 044
ma-pe 8-18
la 9-16.30
No, nyt on 2pv menossa ilman pätkyä... Palataan viikon päästä aiheeseen!
Ja tuosta teidän asiakaspalveluun soitosta ei ole kenellekkään mitään hyötyä ,siellä kun tunnutaan lukevan jostain paperista suoraan mikä on "vikana" eli asiakas vaan ei osaa käyttää laitetta.....
Mut pidän edelleen Reijon vinkin mielessä..!
Vähä kyllä sellanen fiilis et aika pirun monelta menee sormi suuhun jo paljon aikaisemmin jos laite käyttäytyy näin!!
Ja ainakin itse olen monelle sanonu, ettei ota dna:n kautta liittymää. tai jos ottaa niin varmistaa huolella miten toimitaan jos boksi ei toimikaan kuten luvattua!
Vain yhden alueen saa kerrallaan kiinteäksi? -ei nyt oikein lupaa hyvää!
Miten tämän boksin saa siten, että toimisi ilman jumitusta vaikkapa edes pari kuukautta kerrallaan ??
Ei muuta mut eilen tein yhtä opiskelutenttiä kun leipo liittymän jumiin.. pikkasen vitutti aloittaa alusta !!
Jos puhut siitä 4G-taajuuden lukituksesta, niin se voi vaatia pientä salapoliisiduunia ja testausta, jotta selviää mikä kaista sopii itselle parhaiten. Voi olla mahdollista, että on sellaisessa paikassa missä paras kaista vaihtelee, joten sitten en tiedä kannattaako lukitusta tehdä... olen huomannut, että yksi kaista toimii minulla kohtuu hyvin ja ei ole pätkinyt nyt kuukauteen.
Vähän epäilen että tukiasemissa on sen verran ruuhkaa, että vapaata ei enää ole = "nopeampi" kaistataajuus vaihtelee. = käyttäjiä rupeaa olemaan liikaa?
Tämä ei tietenkään liity ihan suoraan tuohon todella ärsyttävään alkuperäiseen ongelmaan, missä yhteydet eivät vain hidastu, vaan jäävät jumiin niin pitkäksi aikaa,että pitää käyttää 4G-reititin virrattomana!
Kokeilin 3pv.sitten kun veti jumiin, että sammutan vain laitteen ja käynnistän uudestaan. Se tie on kyllä käyty läpi, alle vuorokausi ja laite oli taas jumissa.
Joka tapauksessa laitteen resetointikaan ei enää auta samalla tavalla kuin ennen:
Nyt laitteen resetointi ja boksi vetää jumiin muutaman vuorokauden välein!! Aikaisemmin selvisin viikon. Mitä h*****ä tämä oikein tarkoittaa ?
-kotona ei ole asiat muuttuneet. Samat laitteet edelleen käytössä. Ainoa, että otin spotifyn käyttöön joka nostaa kaistankäyttöä ja olen alkanut tekemään enemmän töitä kotoa käsin. Ja kuinka ärsyttävää se on ku kesken palaverin vetää boksi jumiin.. se on helposti 5min katkos, kun ränkkää yhteydet taas pystyyn ja kirjautumiset kuntoon!!!!!
Olen tuhlannut nyt tutkimiseen,säätämiseen ja hermojen menetykseen aika törkeän paljon aikaa!
Olisi kiva tietää mikä on DNA:n virallinen kanta tähän asiaan?
+sitä odotellessa, olisiko tällä foorumilla vielä jotain mitä voisi kokeilla ?
Onko sinulla vielä boksi siltaavassa tilassa ? Jos tila on automaatilla, niin sitten kun nettiyhteys katkeaa, niin onko hallintasivulla Tilatiedot/ tarkat tiedot- sivulla:
dna.mokkula/index.html#infor_detail
Onko alla olevissa kentissä ip- osoitteet ?
WAN IP -osoite
WAN IPv6 -osoite
Minulla, kun yhteys katkesi niin boksi oli kadottanut ip- osoitteen yleensä WAN IP- kentästä. Ajattelin, että onko sinulla sama ongelma kuin minulla aikaisemmin.
-enkä itsekään enää jaksa vähä väliä sitä säätää 🙁
Palataan tähän kun vetää seuraavan kerran jukeliin. Oletan ettei mene viikkoa pidempää :/ ...voi, olisinpa väärässä...
Jotenkin se tuohon dhcp-renew puoleen kyllä osui, kun sitä selvittelin.
Koska, kun wlan-purkista tein renew-komennon, niin yhteydet palasi aina! -vaikka aliverkossa oli asetukset kunnossa se vaati sen "potkun" tuolle MF286-laitteelle..silloin ei tarvinut mitään muuta tehdä...paitsi et pahimmillaan se 4krt.illan aikana!! vähä aikaa oli pädi keittiön pöydällä jossa oli suoraan valikko auki.. eipä siinäkään järkeä ollut, mut kuvaa hyvin millasta tuskaa tämä on ollut!
Ja tosiaan, laitoin sisäverkkoon (kun mf286 oli silta-tilassa) kiinteän julkiverkon ip:n wan-puolelle ettei laitteen olisi tarvinnut tehdä edes sitä yhtä ainoaa hommaa.. et jos se poistaisi ongelman, mut ei auttanut.. meni vaan eri tavalla jumiin!
Kokeilin ensimmäiseksi kirjautua laitteeseen ip-osoitteella, mutta sellaista osoitetta ei enää ollut, icmp-paketissa sama vika,ei mitään vastausta.. koko laite ikäänkuin katoaa verkosta!
Virtojen poisottaminen ei auttanut. boksi edelleen vilkuttaa valoja wifi ja 4g valo välkyttää synkronisesti. Reset boksilla ja yhteys pysyy pystyssä huimat 5min ja taas jumissa. Uusi reset boksille ja nyt vaikuttaisi toimivan.. 5min ylitetty!
On tämä kyllä ihan järjetöntä ajan tuhlaamista!!
Voisiko tässäkin boksissa olla vikaa?
Samantyyppinen tilanne kuin Cisco EPC3825:n kanssa -- operaattori on upottanut kätensä isoon kasaan sitä itseään eikä voi myöntää vikaa koska se tulisi heille kalliiksi; näitä myydään sen verran joka tuutissa ettei sopimus voi olla ihan mitätön, ja varastossa näitä lojuu varmasti tuskaksi asti.
Joten sitten yritetään rikkinäistä korjata softapäivityksillä, ja väistellään asiakkaiden suuntaan vastuuta. Vahingonrajoittamistoimia, tiedättehän.
Ei tällaisen kanssa kannata aikaansa enempää tuhlata, romu mikä romu - vaaditte kaupan purkua koska laitetta ei saada kuntoon, ja jokin toimiva värkki sillä välin tilalle. Kuluttajaneuvojan ja kuluttajariitalautakunnan kautta jos ei asia muuten selviä.
Minullehan tosiaan Imatran DNA -myymälän myymäläpäällikkö totesi, että hänellä on samanlainen laite, eikä hänellä ole ollut sen kanssa ongelmia - joten laitteessa ei voi olla yleisempää vikaa. Hän myös järkeili, että jos laitteessa olisi tyyppivika, niin eihän sitä olisi myynnissä / myyty niin paljon.
Aukotonta logiikkaa.
Myös ohjelmistopäivitys on potentiaalinen vaaranpaikka, jolloin yksittäinen laite voi mennä sekaisin.
Testasin siten, että pienensin nettiliikenteen iha minimiin.. eli käytän vain pakolliset jutut ni arvatkaapa onko laite pysynyt jo 5päivää pystyssä !!
-katsotaan miten käy kun vk.tulee täyteen..
ihan näin väliaikatietoina.. onko sattumaa vai onko toi boksi luvattoman heikkotehoinen = halpa.. mut dna:n hinnoilla toi ei todellakaan ole halpa! (120€)
Nyt mukana onkin jo kuluttajaneuvoja ja luottokorttiyhtiöön on tehty reklamaatio rahojen saamiseksi.
Saa nähdä joutuuko tässä vielä käräjöimään tai odottamaan kuluttajariitalautakunnan päätöstä, tuntuvat pitävän DNA:lla aika itsepintaisesti 185 eurosta. Lieneekö yrityksen talous noin huonolla tolalla?
Itse kaupan purettuani tilasin uuden tuotteen toisaalta (OpenWRT -pohjaisen laitteen) - ennen ja jälkeen tämän katastrofaalisen mokkulakokemuksen olen käyttänyt OpenWRT -laitetta, jonka ainoana huonona puolena on ollut DNA:n käyttämän taajuusalueen (olikohan 700Mhz) tuen puute, jolloin nopeudet ovat jääneet 20/40Mbps tienoille, kun täällä pääsee esimerkiksi puhelimella 80/40Mbps lukemiin.
Koska DNA Oyj nyt on asiassa päätynyt tosiaan kiusantekoon (tulevalle entiselle) asiakkaalleen, olen alkanut kirjailla näitä kotimokkulakokemuksia ylös varoitukseksi muille -- http://dna-kotimokkula.eu ..
Saapa nähdä miten pitkään tämä tarina jatkuu.
Jo tässä vaiheessa täytyy todeta, että leväperäisesti siellä käytetään resursseja asiakkaiden kiusaamiseen; varmasti tuon 185 euroa on mennyt henkilöstökuluina jo nyt moninkertaisesti.
https://bbs.io-tech.fi/threads/zte-mf286-kokemuksia.609/page-16#post-2065754
-selkeä uusi ennätys (samalla vähensin netin käytön minimiin)
Seuraava steppi olisi lisätä netin käyttöä suht normaaliin ja katsoa kumpi muutoksista on se mikä aiheuttaa pätkimistä.
Tai sitten DNA on tehnyt jotain muutoksia tukiasemaan/hallintasoftiin, kytkimiin (omassa verkossa) tai muuhun taustalla näkymättömään palveluun mistä ei tule meille tietoa.
Sähköjäniksen tapaukseen vaikea ottaa kantaa, mutta olisihan se hyvä että DNA olisi reilumpi meitä asiakkaita kohtaan kuin isot toimijat; Elisa tai Telia.
Lähes poikkeuksetta pienemmillä toimijoilla on parempi asiakastyytyväisyys-maine ja olisi hienoa, että DNA ei lähtisi isojen kelkkaan, tässä kohtaa!
Henkilökohtaisesti en voi itsekään olla DNA:n palveluun tyytyväinen, mitä tulee vianselvitykseen. Hyvin pitkälti tässä on itse pitänyt selvittää ja rajata ongelmaa.
Olisin itse valmis maksamaan enemmän boksista jos tietäisin sen olevan todella hyvä ja luotettava! tämä vinkiksi operaattorin suuntaan! mutta joku 120euroa tälläisestä,puuh!
Menestystä kaikille tämän boksin käyttäjille myös ensi vuonna!
Ei tule, sanoi hän, siltä osin kaikki on kunnossa.
Pyysin vielä kirjaamaan tämän tilaussopimuksen tietoihin.
Ilmoitti näin myös tekevänsä.
Onneksi minulla oli tälle puhelulle todistaja, koska pitihän se arvata tuon olleen vasta alkusoittoa -- niitä laitteen palautusohjeita en tarvinnut jäädä odottelemaan, koska ne löytyivät kätevästi netistä, ja purkki matkasi seuraavana päivänä takaisin sinne mistä oli tullutkin, DNA Oyj:lle. Kauppa oli purettu ja laite palautettu ja sillä selvä.
Mutta kuinkas kävikään -- neljä päivää myöhemmin alkoi DNA Oyj:n edustajisto pommittaa viesteillä, että he eivät maksua aiokaan palauttaa.
Missään vaiheessa ei kukaan ole kiistänyt sitä, että kaupan purku on sovittu yrityksen edustajan kanssa ja laite palautettu. Asiahan on siten kuluttajan puolelta selvä.
Varotoimina asia on jo tässä vaiheessa kuitenkin Kuluttajaneuvojalla ja lisäksi maksukorttiyhtiöön on reklamoitu tuo maksun palautus, eli eiköhän se rahakin viimeistään tuota kautta palaudu.
Luulisi kuluttajaviranomaisia tällaisen hämäräpelin kiinnostavan laajemminkin, myydään sutta ja sekundaa tietoisesti vuosikaupalla ja yritetään epätoivoisesti (ja lainvastaisesti) jättää asiakkaat nuolemaan näppejään.
Itse asiassa kaveri oli juuri vaihtamassa dsl-liittymäänsä 4G:ksi.. Otin puheeksi (muutama tunti sitten) oman ja sinunkin tapahtumasi. Parempi, että näistä asioista tietää mahdollisimman moni.
En nyt tarkoita tätä pelkästään pahalla DNA:ta kohtaan, vaan sitä, että liittymää tilatessa nämä asiat pitää saada selvästi tai jopa kirjallisesti myyjän kanssa sovittua, koska tuntuu olevan nyt monenlaista juttua liikenteessä. Kiitos siitä Sähköjänikselle, että toit asioita muidenkin tietoisuuteen.
Ja muuten, kävin tuon boksin valikoimissa äsken ja jotain on todellakin tapahtunut.
-samalla sinr arvo on -6,6dB
-signaalin voimakkuus 67-69dB
*4G-valo vilkkuu nyt VIHREÄNÄ. mitähän se tarkoittaa?
(arvot kuulostavat jopa poikkeuksellisen hyvältä)
valo palaa sinisenä = laite on yhdistettynä 4G verkkoon
Jaahas, 3G:nä siis toimii luotettavammin mut nopeudet on tosiaan tippuneet iha murto-osaan.. 150M maksan ja saan nyt 5/2M nopeuksia..
Kävin minuutti sitten vilkaisemassa olisiko tuota uusinta päivitystä tullut, eipä ollut vieläkään!! kumman hitaasti noita nyt tulee !! ärsyttävää odottaa tuotakin.. tosin saa nähdä mikä on lopullinen tuomio firmiksen jälkeen..
Muuten, ehdotin kaverille joka halus hommata dna:n 4G:n että hommaa pelkän liittymän ilman päätettä ja hakee muualta oikeasti toimivan laitteen! -sehän söis mun pään jos olisi samaa vikaa kuin itsellä!!
Lupasi laittaa nopeampaan jonoon.
seurataan tilannetta..