Mikä on Mobiilimaksu?
Operaattoreiden yhteinen Mobiilimaksu-palvelu helpottaa verkkomaksamista.
Mobiilimaksu on helppo ja turvallinen tapa maksaa tuotteita ja palveluita mobiililaitteilla. Nettisivulla tai mobiilisovelluksessa tehtävä ostos maksetaan kätevästi suoraan puhelinlaskulla tai prepaid-saldolla. Suomalaisten operaattoreiden yhdessä lanseeraaman Mobiilimaksun tunnistaa jatkossa juuri uudistetusta Mobiilimaksu-ikonista.
Operaattorit halusivat helposti tunnistettavan ja visuaaliselta toteutukseltaan yhteneväisen ulkoasun Mobiilimaksulle, jotta asiakkaiden on mahdollisimman helppo tunnistaa se ja käyttää sitä.
Missä mobiilimaksu toimii ja miten sitä käytetään?
Onko mobiilimaksu turvallinen?
Seuraa viestiä
0
seuraajaa
Hei!
Jos soitan teidän asiakaspalveluun, meneekö soitto vielä ilmaiseksi vai
peritäänkö siitä maksu laskun yhetydessä?
Hei Kalervo!
Oli ohjeita muille merkeille, toimiiko Apple merkkisillä puhe-elimillä?
Hei Sami!
Valitettavasti DNA:n mobiilimaksu ei ole vielä saatavana App Storeen.
Maksamisen kustannukset. Mitä palvelu maksaa ja riippuuko se siirretytvistä summista?
Hei Mauri!
Tuotteen tai palvelun myynnin yhteydessä kauppias tarjoaa sinulle mahdollisuutta maksaa ostos Mobiilimaksulla. Sinulle kerrotaan aina hyödykkeen hinta ja muistutetaan, että ostos veloitetaan puhelinlaskulla. Voit hyväksyä maksun vaivattomasti klikkaamalla maksupainiketta tai vaihtoehtoisesti voit joko perua ostoksen tai siirtyä maksamaan jollain muulla maksutavalla, mikäli palvelussa on sellaisia tarjolla.
Mobiilimaksun käyttäminen ei siis erikseen maksa, maksat vain siitä mitä sen kautta ostat.
Mobiilimaksun yläraja ja sen muuttaminen?
Hei Sampo!
Maksimikertaostos mobiilimaksulla on 60 euroa ja kuukausittainen raja on 150 euroa. Kertaostoksen rajaa ei ole valitettavasti mahdollista nostaa, kuukausittaisen rajan nostamisesta tulisi olla yhteydessä asiakaspalveluun, päätökset tehdään tapauskohtaisesti.
Moi
Miksi laskuissa ei ilmoiteta kuka on
Mobiilimaksun laskuttaja?
Veloitukset eivät näy laskun palveluerittelyllä, koska erittelyssä tulee näyttää vain palvelupuhelut ja -viestit. Löydät DNA Minun palveluni -sivustolta laskun puheluerittelyn, jossa mobiilimaksut näytetään Mobiilimaksu -otsikon alla. Veloituksen määrä ja tapahtumahetki näkyvät erittelyssä.
Tarvittaessa voimme selvittää asiaa tarkemmin asiakaspalvelun kautta.
Minulla on DNA Turvapaketti. Jos teen verkkokauppaostoksia Chrome-selaimella, en pääse maksuvaihessa kirjautumaan OP:n verkkopankkiin, tunnusluvun jälkeen.Kohdassa "Jatka" homma pysähtyy. Onnistuu hyvin esim Nordeaan ja Edgellä myös OPn verkkopankkiin. OP:n verkkopankkin pääsen kyllä Chromella, jos kirjaudun suoraan op.fi-sivun kautta. OP on nostanut kädet pystyyn, sieltä en saa apua. Voisko DNA pankkiturva aiheuttaa tämän?
Hei Hannu!
DNA Turvapaketin asennus ei pitäisi estää verkkopankkitunnuksien käyttöä tietyn selaimen kautta. Helpoin asia on tietysti testata poistamalla tietoturva ja testaamalla toimivuutta sitten. Jos palvelu kuitenkin toimii normaalisti jollain toisella selaimella niin suosittelisin perehtymään itse selaimen asetuksiin ja mahdollisiin lisäosiin. Etkö saa mitään tarkempaa virheilmoitusta kun verkkopankkitunnistauminen epäonnistuu? DNA Tietoturva ilmoittaa aina jos se havaitsee jonkun riskin ja estää sen vuoksi toiminnan.
Ei ilmoita mitään. OPn tuki antoi saman vastauksen. Lisäosa-listankin lähetin, mutta eivät ottaneet kantaa siihenkään. Lisäosat on kaikki ihan luotettavista lähteistä. Miten h.vtissä niistä osaa arvata mikä estää siirtymisen juuri OPn verkkopankkiin
Kaikista helpoin tilannetta on tosiaan lähteä selvittämään selaimen puolelta, varmin tapa on poistaa kokonaan Chromen asennus ja asentaa uudelleen sen uusin versio. Tämän jälkeen toimivuus kannattaa testata ennen kuin selaimen asetuksiin tekee mitään muutoksia. Jos ongelma ei ratkea tällä niin voit kokeilla tuota tietoturvan ja muiden mahdollisten palomuurien yms. poistamista käytöstä testauksen ajaksi.
Chrome sana tuntui jo sanana vaikealta ja sehän taitaa olla näitä Billin temppuja. Siirtyisit jo muille veräjille!
Minulta laskutettu 12,40 DIMOCO nimellä jakellon aika 6.35 jolloin vielä nukun,mikä neuvoksi?
Mikäli et tunnista veloitusta, olethan asiakaspalveluumme yhteydessä, sitä kautta asiaa päästään selvittämään tarkemmin.
Onko tämän mobiilimaksun turvallisuus ja jäljitettävyys vielä niin heikko ettei asiakaspalvelussa pysty sanomaan kuin maksulle tapahtuma-ajan ja laskuttajan? Mitään yksilöivämpää tietoa en saanut. Laskulla näkyy tuo DIMOCO ja päiväys & kellonaika. Kaksivaiheista hyväksymistä ei ole tapahtunut ja varsinkaan hintoja tai osta -nappulaa ei ole näkynyt.
Jatkan kysymystä jäljittämisesta eli DNA:n asiakaspalvelun kautta sanottiin maksun liittyvän Talouselämän artikkeliin. Toisaalta http://mobileinfo.cc/customercare/ näyttää maksun saajaksi https://beta.companieshouse.gov.uk/company/0929...
Siellä taas "Company status: Active — Active proposal to strike off"
Edelleen ei ole selvinnyt mistä on 15e maksu syntynyt, kun en ole mitään maksua hyväksynyt Talouselämälle tai "0815 LTD":lle. Yritys briteissä.
Pojalle tuli sama 15€ lasku ja dna:n vässykät vaan levittelee käsiään ettei muka mahda asialle mitään. Itse jo vuosi sitten lemppasin dna:n enkä varmaan ota sieltä enää liittymää.
Samaa aihetta käsitellään myös mobiilimaksun keskustelussa. Linkitän tähänkin keskusteluun laittamani viestin.
Liityn samaan joukkoon! Minulta Dimoco laskutti15€ tai siis dna sen laskun tietenkin lähetti. Tilaus tehty aivan ihme aikaan illalla. Otin yhteyttä dna asiakaspalveluun ja sielä kerrottiin, että olisin ostanut jotain palveluja aikuisviihdesivuilta. Kerroin katsovani vain ilmaista aikuisviihdettä ja en ole tilannut yhtään mitään. Dna täysin haluton selvittämään asiaa. Seuraavaksi lähestyi seuraavilla sposteilla dna:ta:
Ensimmäinen lähettämäni viesti:
Myös kesällä 2015 voimaan tullut uusi säännös teleoperaattoreiden luottokorttiyhtiön kaltaisesta vastuusta laskutuksensa osalta on erittäin tärkeä. Uusi sääntely tulee sovellettavaksi silloin, kun kuluttaja maksaa tavaroita ja palveluja matkapuhelimella, ja maksu peritään puhelinlaskun yhteydessä. Kuluttaja voi tällöin kääntyä paitsi myyjän tai palveluntarjoajan myös teleoperaattorin puoleen esimerkiksi tapauksissa, joissa suoritus on viallinen tai ei tule perille, tai jos kuluttaja ei ole tehnyt lainkaan tilausta tai ei yrityksistään huolimatta saa keskeytettyä toistaiseksi jatkuvaa palvelutilausta. Kuluttaja-asiamies katsoo, että tämä säännös parantaa osaltaan kuluttajien luottamusta digitalisaatiokehitykseen. " Eli kyseessä mobiilimaksu Dimocolta. Olin jo ennemmin tänään puhelinyhteydessä asiakaspalvelijaanne. Hän ei muka pystynyt tekemään mitään. Alussa kuluttajaviranomaisen lausunto asiasta. Eli DNA ei voi pestä käsiään tästä asiasta. ELI EN OLE LAINKAAN TEHNYT MOBIILIMAKSUA DIMOCON KAUTTA. HALUAN ETTÄ TÄMÄ 16.9.2016 klo. 20:48:30 otettu 15,004€ TULLAAN MITÄTÖIMÄÄN! ODOTAN VASTAUSTA SÄHKÖPOSTIINI. JOS ASIA EI SELVIÄ OTAN YHTEYTTÄ KULUTTAJA-ASIAMIEHEEN. KIITOS
DNA vastaus:
kiitos viestistäsi.
Vielä tällä hetkellä en pysty Dimocon mobiilimaksua laskulta...........hyvittämään, mutta laitoin asian selvitykseen. Tarkkaa päivää vastauksen saamiseen en pysty antamaan, mutta jos vastausta ei laskun eräpäivään mennessä ole tullut, niin maksathan laskun kiistattoman osuuden eräpäivään mennessä. Sinuun ollaan uudelleen yhteydessä kunhan saamme vastauksen koskien Dimocon mobiilimaksun oikeallisuutta.
Ystävällisin terveisin
Henna
palveluneuvoja
DNA asiakaspalvelu
11 päivää edellisestä viestistä dna vastaa seuraavaa:
Laskulla ....... oleva Dimocon mobiilimaksuveloitus on nyt selvitetty ja veloitus on aiheellinen. Veloituksen aiheellisuus perustuu siihen, että mobiilimaksutapahtuman tilausprosessi on kaksivaiheinen eli tilaus täytyy hyväksyä kahteen kertaan ennen kun palvelun tilaus hyväksytään ja veloitus palvelusta muodostuu. Aihetta hyvityksiin ei siis laskun ......... ole vaan lasku tulee maksaa sellaisenaan.
Ystävällisin terveisin
Henna
palveluneuvoja
DNA asiakaspalvelu
Soitin samana päivänä aspaan ja sielä kerrottiin että olenkin ostanut jotain lapsien pelipalvelu. Eli yhtäkkiä oston syy olikin muuttunut. Kerroin että olen yrittänyt ottaa yhteyttä dimoconin aspaan mutta kukaan ei ole vastannut. Dna ei halunnut asiaa enää selvittää. Tästä lisää sisuuntuneena sain kun sainkin yhteyden dimoconin aspaan. Puhelimeen vastasi naishenkilö joka kysyi numeroni. Nainen katsoi tietokoneelta tietoni ja totesi heti että tässä täytyy olla virhe. Minun tietojani tai siis numeroani ei löytynyt heidän koneelta. Aspan nainen lupasi kertoa asian pomolleen joka ottaa yhteyttä dna:lle ja peruu maksun. Itselläni ei ole ihan varma olo tästä että näin tulisi tapahtumaan.
Soitin vielä kerran dna aspaan ja kysyin mistä ja miten dna on asian selvittänyt. Nainen oli hämillään kun kerroin hänelle dimoconin aspan kanssa käydyn keskustelun. Dna aspa otti pitkän mietintä tauon esimiehensä kanssa. Aspa kertoi että hänen esimiehensä ottaa yhteyttä minuun lähipäivinä. Kerroin tekeväni asiasta poliisille tutkintapyynnön ja ottavani asian myös kuluttajaneuvonnan kanssa käsittelyyn.
TÄMÄ KOKO SOPPA ON AIVAN KÄSITTÄMÄTÖN. NÄITÄ VIESTEJÄ LUKIESSANI TILANNE ON SAMA MELKO MONELLA. MINÄ AIOIN SELVITTÄÄ TÄMÄN LOPPUUN ASTI. TOIVON ETTÄ KAIKKI MUUTKIN JAKSAA TAISTELLA. EI VOI KYLLÄ PALJON PINNOJA DNA:lle KOKO SOPASTA ANTAA. IHMEELLISTÄ VASTUUN PAKOILUA.
Dimocon numero 0103093581
Älkää hyvät ihmiset painelko "osta nappia" ja "vahvista nappia"! Netti on täynnä roistoja! Kaikki isot ryöstöt tehdään nykyään netissä! Tämä on, kuin ex Villi Länsi.
Kaikilla 3 suurella operaattorilla on ollut ongelmia tämän kanssa, ei vain DNA:lla ja välillä suljettukin.
On vähän epäselvät sivut myöntää monet, mutta netti nyt vain on ansoja täynnä!
Voitte lukea perinpohjaisesti ko tapauksen plok1.plogspot.fi
Mobiilimaksun kohdalla on myös kyse mukaan päässeistä huijareista. Huijarille riittää se kahdelta klikkaukselta näyttävä tapahtuma. Sillä ei ole väliä mitä käyttäjän ruudulla näkyy.
Noissa asiakaspalvelun viesteissä ei oteta kantaa muuta kuin kahteen klikkaukseen. Ei viitata mitenkään siihen mikä on maksutapahtuman esitysmuoto ja onko se jonkun standardin mukainen.
Poikani DNA:n GSM liittymä laskussa oli ylimääräinen 15 € mobiilimaksu veloitus Dimoco nimiseltä yritykseltä. Hän ei ole kuitenkaan hyväksynyt mitään mobiilimaksua eikä ole saanut mitään vastinetta ko. maksua vastaan. En saanut DNA:lta tietoa mistä asiasta maksu on tullut enkä myöskään todistetta/kirjausta siitä, että mobiilimaksu
olisi hyväksytty poikani toimesta.
DNA kehoitti ottamaan yhteyttä laskuttaja Dimocoon, sieltä sain tiedon, että maksu on "0815 LTD" palvelusta. En pysty selvittämään mikä tämä oikeasti tarkoittaa ("0815 LTD " näyttää olevan yritys joka tekee digitaalisia palveluja).
DNA siis laittaa liittymän laskuun 15 € summan ilman minkäänlaista varmistusta oikeellisuudesta ja jättää asiakkaan vastuulle selvittää mistä lasku
mahdollisesti tulee. Voiko näin menetellä? Eikö laskusta pitäisi käydä selville mistä maksetaan? Samoin jos asiakas ei ole hyväksynyt mitään mobiilimaksua niin miksi se pitäisi maksaa?
Ai nämä vuosi sitten paljon huomiota saaneet Dimoco-huijaukset jatkuvat taas. Mobiilimaksu siis ei missään nimessä ei ole turvallinen maksutapa vaan on tuottamuksellisesti rikollisluontoista että teleoperaattori on laittanut liittymissään käyttöön mekanismin, joka mahdollistaa ulkopuolisen tahon mielivaltaiset veloitukset puhelinlaskulla. Huijarit näkyvät voivan - erityisesti Dimoco-laskunvälittäjän taakse piiloutuen ja teleoperaattorin avustuksella - lisätä matkapuhelinlaskulle veloituksia. Enimmäkseen mobiilimaksulla veloitetaan aivan asiallisia hankintoja, mutta tekniikka näkyy mahdollistavan tuulesta temmatun veloittamisen myös. Netissä on kerrottuna myös miten oman oston voi väärentää jonkun toisen maksettavaksi. Ei ole tainnut tulla julkisuuteen minkään selvitetyn tapauksen detaljeja, onko esimerkiksi aina käyty selaimella laskuttajan sivulla, onko käynti aina tehty puhelimella jonka laskua on veloitettu. Ilmeiselle näyttää, että on sivuja joissa "maksun hyväksyminen" tapahtuu muuten kuin niin että käyttäjä painaa "Hyvöksyn" nappia niin että näkyvissä o veloituksen aiha ja summa. Ilmeisesti koskaan puhelinlaskulla veloituksesta ei esitetä kelvollista kuittitietoa, josta ilmenee mitä on ostettu ja keneltä.
Huijaukselta voi jonkin verran suojautua laittamalla mobiililiittymäänsä palveluestoja, mutta samalla tulee rajoitetuksi puhelimen käyttömahdollisuuksia. Kyllä teleoperaattori on tässä avainasemassa valvomaan niitä, joitten kanssa tekee sopimuksen mobiilimaksujen vastaanottamisesta.
Tässä muuten yksi asiaa koskeva keskustelu: https://tuki.dna.fi/org/dna-fi/d/ip-palveluvies... , jota DNA:n keskustelujen ala-arvoinen hakutoiminto ei 'mobiilimaksu' haulla löytänyt.
http://www.kkv.fi/ajankohtaista/Uutiset/2016/vi...
"Jos lasku on mielestäsi aiheeton, valita asiasta myyjälle tai operaattorillesi. Myös operaattorilla on velvollisuus osoittaa, milloin ja miten tilaus on tehty sekä minkä palveluiden käyttämisestä maksu muodostuu. Kustannuksia, joista myyjä ei ole antanut tietoa ennen tilauksen tekemistä, ei tarvitse maksaa.
Kerro operaattorillesi, että jätät riidanalaisen laskun osan maksamatta kunnes asia on selvitetty"
Älä jätä laskua ikinä maksamatta. Tee reklamaatio ja pyydä hyvitystä laskun ylimääräisestä osasta. Sain hyvityksen suoraan laskuttajalta seuraavassa laskussa.
Täsmennyksenä aikaisempaani: Mobiilimaksu on mobiililaitteella (yleensä älypuhelimella) käynnistä ja mobiililaitteen operaattori tunnistaa laitteen simmiltä käyttäjän. Siis operaattori on oleellisesti veloittamisessa mukana.
En maksa tyhjästä, kuluttaja-asiamiehen mukaan DNA:lla on luottokorttiyhtiön mukainen vastuu laskusta, eli heidän pitää pystyä selvittämään mistä lasku on tullut. Dimoco ei vastannut minulle eikä myöskään enää DNA, karhuavat vain tuota 15 €.
https://tuki.dna.fi/org/dna-fi/d/mobiilimaksu-1.... Siellä lisää meitä huijattua. Linkitän tähän ja tuonne. Sain vastauksia ECC ltä. Kiitos heille!!!
käyttäkää käteista tai korttia.,jos jotain ostatte.parempi unohtaa koko verkkokauppa,,,ym.ym.ei tarvi tapella. MOBIILIMAKSU TÄYSI TURHAKE
- Mitä tarkoittaa "10%"?
Saimme tekstiviestillä tehdyn mobiilimaksun 20 euroa laskua.
Perheemme mielestä tämä veloitus on aiheeton,laiton(Nation Ltd)!
Ostotilaus on tehty aamupäivällä jolloin tiedämme ettemme ole sitä tehnyt.
Tiedustelin asiaa DNA:ta, mutta mitään tarkempaa ostotapahtumaa, kauppayhteyttä tai tietoa eivät halua jostain syystä kertoa??? Kuka huijaa ketä....
Mobiilimaksua markkinoidaan taas runsaasti. Mobiilimaksu siis mahdollistaa veloitusten tekemisen mobiililiittymältäsi, joko puhelinlaskussa tai prepaidsaldosta, ilmeisesti huonosti dokumentoituinakin. Mm. suurten kaupunkien julkisen liikenteen maksujen mobiilisovellukset käyttävät mobiilimaksua. Veloittajat - varsinkin ulkomaiset verkkokaupat - käyttävät paljon välittäjäoperaattoreita, jotka välittävät veloituksen mille tahansa teleoperaattorille ilman että joka operaattorin kanssa erikseen tarvitsee sopia. Takavuosina erityisesti jotkin välittäjät palvelivat maksuhuijauksia.
Kuluttajansuojan kannalta oleellista on, että veloituksesta on esitetty selvitys ("lasku"), tieto kenelle, millä perusteella, koska, minkä suuruinen maksuvelvollisuus on syntynyt ja että oikeudetonta veloitusta ei tarvitse maksaa. Teleoperaattorin rooli tässä on varmentaa veloittajalle, että liittymältä voidaan veloitus tehdä ja teleoperaattorin rooli maksajaan päin on tarvittaessa osoittaa että liittymällä on tiettyyn aikaan oltu yhteydessä veloittajan palveluun ja että palvelu noudattaa mobiilimaksun hyväksyttyjä käytäntöjä. Niin, mitähän nekin ovat.
Ala-arvoisen "helppoa" on mobíillimaksun informaatio ollut. Niinhän ei saa olla mikä tahansa huijari voi mielensä mukaan lisätä veloituksia mobiililiittymälleni, vain minun todistettavasti hyväksymäni. DNA:n heppoinen info mobiilimaksusta on täällä https://www.dna.fi/mobiilimaksu
Mobiililaitteen käyttäjän laitteeseen ei välttämättä jää jälkeä, että käyttäjä on ollut tietyllä webbisivulla/palvelussa ja siellä maksun ymmärtäen tehnyt valinnan (esim. napauttanut lomakkeen painiketta), jonka perusteella palvelun tarjoaja generoi simmin liittymälle veloituksen. Ennen myyntiä ja veloitusta operaattorin tehtävä on mm. varmistaa, että liittymä on yhteydessä palveluuun ja ettei liittymän haltija ole kieltänyt mobiilimaksuja liittymällään. Operaattori on siis merkittävässä roolissa veloituksen oikeuttamisessa.
Odottelen tässä tietoa, miten mobiilimaksussa veloituksen oikeutus varmennetaan, rekisteröidään ja tarvittaessa todistetaan. Myös olen utelias, miten mobiilimaksun käytännössä myyjä antaa ostajalle näytön veloituksen perusteesta veloittajan yhteystietoineen, määrämuotoisella tekstiviestilläkö?
Menettelyn on tarpeen olla kevyt mutta luotettava, kun veloitukset usein ovat pieniä, vaikka maksuja jonkin webbisivun lukuoikeudesta tai raitiovaunumatkasta.
Jenkkiläinen rättikauppahan tuo näkyy olevan. Operaattori - DNAkin - epäilemättä mielellään kertoo veloittajan yhteystiedot veloitetulle.
Herää mielenkiintoinen kysymys oikeusturvasta ja operaattorin roolista siinä, jos laskutettu ei tunnista veloituksen perustetta ja veloittaja ei puhu laskutetun kieltä.
Tuntuisi mielekkäälle mahdollisuus rajoittaa liittymänsä mobiilimaksut nimettyihin laskuttajiin tai kotimaan palveluihin. Onnistuuko DNS?
Antoivat "ammattimaisesti" dna-aspan numeron 044144144 josta asia selviää!
Yhteysnumero se vaan kertoo ettei ole käytössä.....???
Kyllä dna hoitaa???
Kiitos asian jakamisesta.
Esim. älypuhelimen sovelluskaupat estyvät P3 viestiestolla, P2 esto sisältää myös maksupalvelut.
Pirautathan maksuttomaan vikanumeroomme 0800 300 500 niin katsotaan asiaa tarkemmin, kiitos.