Mikä on mobiilivarmenne?
Mobiilivarmenne on operaattoreiden yhteisesti tarjoama palvelu, jonka avulla tunnistaudut ja teet sähköiset allekirjoitukset turvallisesti ja vaivattomasti silloin, kun palveluntarjoajalla on tämä tunnistautumistapa käytössään.
Mitä hyötyä mobiilivarmenteesta on?
Toimiiko mobiilivarmenne kaikissa DNA:n liittymissä?
Mitä eroa on DNA Tunnuksella ja mobiilivarmenteella?
Mikä on mobiilivarmenteessa käytettävä koodi?
Mitä jos puhelin tai henkilökohtainen tunnusluku varastetaan?
Mobiilivarmenteen käyttöönotto edellyttää tunnistautumista verkkopankkitunnuksin palvelua rekisteröitäessä.
Seuraa viestiä
2
seuraajaa
Hei
Yritin aktivoida mobiilivarmenteen. Vastauksena sain: "Mobiilivarmenteen rekisteröinti on estetty liittymän omistajan toimesta ".
En ole estänyt. Mitä nyt teen?
Ota yhteys asiakaspalveluun jotta mobiilivarmenteen rekisteröinti voidaan vaihtaa sallituksi
Otettu yhteyttä asiakaspalveluun. Rekisteröinti vaihdettu sallituksi. Nyt kun yritän aktivoida mobiilivarmenteen, herjaa "Avaimen luonti epäonnistui. Yritä uudelleen".
Varmista ettei tietoturvaohjelmisto tai esim. tietoturvan verkkopankin suojaus estä yhteyttä mobiilivarmennetta rekisteröitäessä, tuossa voi myös olla vain hieman viivettä ennen kuin rekisteröinti onnistuu.
Huomioithan että SIM -kortin tulee myös tukea mobiilivarmennetta, tämä on käytännössä kaikissa uusissa liittymätilauksissa.
Ei kuulu vastausta??
No niin, taas on päästy vähän eteenpäin. Nyt olen Mobiilivarmenteen hallinta -kohdassa. Tällä kertaa herja on.. "Harmin paikka! Toimenpiteen suorittaminen kesti liian pitkään ja toiminto keskeytyi". Juu, kyllä olen yrittänyt uudelleen. Ja juu, puhelin on auki. Koodi kyllä tulee puhelimeen, mutta aina liian myöhään. Mikä nyt olisi selitys?
Saman kysymyksen kuin Ellu esitin jo noin 3 tuntia sitten.
Hei!
Testaa ensin DNA Mobiilivarmenteesi toimivuus osoitteessa https://www.dna.fi/mobiilivarmenne kohdasta "Testaa mobiilivarmennetta"
Jos saat varmennepyynnön normaalisti näytölle ja tunnistautuminen toimii normaalisti niin tällöin tuota käytettyä palvelua jossa tunnistaminen ei onnistunut tulisi kokeilla.
Mikäli et saa mitään pyyntöä mobiilivarmenteen testaamisessa, tulisi tästä olla yhteydessä suoraan asiakaspalveluun ongelman tarkempaa selvitystä varten
Heips
Ei huono. Nyt toimii 😀 Kiitos.
Testaan tätä ja aina tulee ilmoitus. Syöttämäsi häirinnänestokoodi on virheellinen. Tarkista koodi ja yritä uudelleen.
Mitä tehdään?
Häirinnänestokoodi on asiakkaan itse valitsema salasana joka syötetään puhelinnumeron lisäksi tunnistautumisen yhteydessä.
Häirinnänestokoodi voidaan tarvittaessa poistaa liittymältä asiakaspalvelun kautta
Missä vaiheessa se syötetään? Onko se sama kuin aluksi luotu tunnistautumiskoodi?
Häirinnänestokoodi asetetaan erikseen mobiilivarmenteen hallinnasta, jos et ole tuota asettanut niin jätä vain kenttä tyhjäksi
Hei,
otin Mobiilivarmenteen käyttöön helmikuussa ilman mitään ongelmia ja palvelu on toiminut moitteetta. Hyvä että DNA sitä vihdoin aktiivisesti tarjoaa uusiinkiin liittymiin 😀
Mutta, nyt uusimmalla laskullani helmikuun ajalta on veloitettu Mobiilivarmenteen avausmaksu 3,90;- (tarjouksena 12kk 0 euroa ilman avausmaksua https://mobiilivarmenne.dna.fi/mc/register/start#).
Lisäksi liittymästäni on lähtenyt 16kpl tekstiviestejä Australiaan lyhytnumerolla 61XXXX yhtenä päivänä 28.2. (yht. 1,44 EUR), jolloin myös Mobiilivarmenteen otin käyttöön. Quriirista en nopealla vilkaisulla moista lyhytnumeroa äkännyt.
Veloitukset lienevät virheellisiä ja johtunevat Mobiilivarmenteesta ja sen käyttöönotosta?
Kiitos vastauksesta jo etukäteen!
Jukka
Hei Jukka!
Mobiilivarmenteen käyttöönotto on tosiaan mainitsemasi tarjouksen mukaisesti veloitukseton. Olethan yhteydessä suoraan asiakaspalveluumme niin saadaan tarkemmin selvitettyä mistä nuo veloitukset ovat aiheutuneet.
Tämä vastaus tuli minulle. En ole Jukka.
Lähetä se Jukalle.
Iso ja lämmin kiitos dna:lle, että vihdoinkin pystyy käyttämään mobiilivarmennetta äly-liittymällä.
Hei
Myös minun laskuissani on veloitettu tekstiviestejä Australiaan 17 kpl nroon 61XXXX 18.2.-19.2.2016. (yht. 1,53 euroa). Nuo päivämäärät täsmäävät hyvin Mobiliivarmenteen käyttöönottoon.
Kysyin apua jo asiakaspalvelusta, mutta kertoivat, ettei liity Mobiliivarmenteeseen ja numeroerittelyn saa kätevästi Minun Palveluni kautta. Ei niin fiksu vastaus mielestäni.
Saitko sinä Jukka vastauksen?
Mulla sama juttu, avausmaksu otettu ja muka olisin lähetellyt tekstareita ulkomaille mutta kun en ole!!
Nyt sain asiakaspalvelusta viestin....
"Pahoittelen aiemmin annettua virheellistä tietoa.
Ulkomaan tekstiviesti veloitukset 61XXX lyhytnumeroon ovat aiheettomia. Viestit ovat mobiilivarmenteen rekisteröinnissä ja käytössä lähetettäviä viestejä, joista ei olisi kuulunut muodostua veloituksia. Vika on tiedostettu ja korjauksessa."
Olkaahan tarkkoja muutkin !!!!
Homma hoituu kun soitatte asiakaspalveluun, minä soitin eilen ja tänään oli homma kondikses. Hyvitetähän laskussa virheellisesti laskutettu mobiilivarmenteen avausmaksu 3,90 € ja ne tekstiviestien hinnat/maksut ulkomaille.
Hei,
Vaatiiko mobiilivarmenne liittymälle kytketyn datayhteyden toimiakseen?
Hei Jere!
Mobiilivarmenteen käyttöönotto ja käyttäminen ei vaadi datayhteyttä.
Liittymälläni on käytössä mobiilivarmenne.
Harkitsen uuden puhelimen hankintaa, joka tulee vaatimaan SIM-kortin vaihtoa, saanko mobiilivarmenteen uudelle kortille käyttöön pelkästään aktivoimalla palvelun uudelleen liittymälle vai tarvitseeko sen eteen tehdä jotain muutakin?
Hei Jussi!
Kun olet aktivoinut uuden SIM-kortin käyttöön niin sinun ei tarvitse tehdä muuta kuin rekisteröidä mobiilivarmenne uudelleen käytöön osoitteessa https://mobiilivarmenne.dna.fi.
Kokeilin allekirjoittamista, mutta tunnukset eivät kelvanneet ja nyt ilmoitus on, että se on lukittu. Miten saan allekirjoituksen auki. Olisi myös hyvä saada vaikka sähköpostina itse luomani salasanat ja tunnisteet.
Hei Mikko!
Kokeilethan siinä tapauksessa rekisteröidä uudelleen tuon mobiilivarmenteen osoitteessa: https://mobiilivarmenne.dna.fi
Kiitos. Nyt toimii 😃
Huomasin myös 61xxx veloitukset kun otin mobiilivarmenteen käyttöön helmikuu 11x0.09
Maaliskuu 26x0.09 asiakaspalvelussa ei tiedetty kuulemma asiasta mitään eli P1 estopäällä siinä ratkaisu hyvityksistä ..?
Hei Pekka!
Olethan uudelleen yhteydessä asiakaspalveluumme ja selvität asiaa sitä kautta. Valitettavasti emme voi täällä julkisella tukisivustolla tarkemmin käsitellä asiaa.
Asiakaspalvelu 044 144 044
ma-pe 8-18
la 9-16.30
Jos tunnusluku menee lukkoon, niin eikö se avaamiseksi tosiaan ole muuta tapaa kuin uudelleen rekisterointi?
Elisalla näköjään pystyy avaamaan tai vaihtamaan lukkiutuneet tunnusluvut, niin eikö DNA:lla tosiaan ole sellaista palvelua?
Ikävä kyllä erikseen tuollaista palvelua ei ole vaan nuo tunnukset saa avattua kun palvelun rekisteröi uudelleen käyttöön.
No siinä olisi kyllä vähän kehittämisen paikka, koska myös Soneralta löytyi moinen, joten vain DNA:lta puuttuu.
Kiitos kehitysideasta!
Jos haluan vaihtaa mobiilivarmenteen tunnuslukua, miten se tapahtuu?
Jos tunnistautumus- tai allekirjoitusavain on unohtunut tai se tarvitsee vaihtaa, tarvitsee mobiilivarmenne poistaa ensin asiakaspalvelun p.044 144 044 kautta ja sen jälkeen uudelleenrekisterödä mobiilivarmenne
Niinhän se piti tehdä ja ikäväkseen sai huomata, että POP-Pankki ei enään kelvannut rekisteröintii ja S-Pankki ei toiminut muuten vaan, mutta onneksi oli vielä yksi asiakkuus säästöpankissa, niin sai sen kuitenkin uudelleen auki. Joten yrittäkääpä nyt ihan aikusten oikeasti saada se lukkiintuneen tunnuksen avaus / vaihtosivu aikaiseksi. Kiitos.
yritin luoda mobiilivarmenetta. ne lukkiutuu heti kun saa luotua ne 2 numerosarjaa. yritin mennä kantaan, mutta ei avaudu.
kuinka toimitaan kun olen unohtanut mobiilivarmenteen salasanan?
Hei K.Nous!
Mikäli olet unohtanut henkilökohtaisen tunnuslukusi, onnistuu uuden tunnusluvun saaminen ainoastaan rekisteröimällä varmenteen uudelleen.
Yritän luoda mobiilivarmennetta.
Sain puhelimeeni viestin, jossa pyydettiin luomaan tunnusluku.
Loin sen ja nyt mitään ei tapahdu.
Olen kohdassa "2 Luo tunnistusavain" enkä pääse kohtaan
"3 Luo allekirjoitusavain"
Olethan klikannut tuota jatka-painiketta puhelimestasi tunnusluvun antamisen jälkeen? Tämän jälkeen sinulle pitäisi pyyntö antaa allekirjoitusavain puhelimeesi.
keksin kahdeksan numeroa pitkän tunnusluvun (häirinnänestokoodi?). Painoin ok ja tämän jälkeen ei tapahtunut mitään. Ei tullut pyyntöä antaa allekirjoitusavain puhelimeeni. Mitä nyt pitäisi tehdä?
Suosittelen peruuttamaan rekisteröinnin ja aloittamaan tämän alusta. Seuraathan selaimen ja puhelimesi ohjeita tarkasti ja olethan yhteydessä asiakaspalveluumme 044 144 044, jos tämä ei onnistu edelleenkään.
Hei, DNA:n mobiilivarmenne ei ole toiminut Kanta.fi -palvelussa muutamaan päivään. Onko vika minun vai teidän päässä?
Hei Timo!
Millä tapaa vika tarkalleen ilmenee, missä kohtaa tuo tunnistaminen siis epäonnistuu? Saatko jotain virheilmoitusta?
Tunnistuspyyntökoodia ei tule puhelimeeni ja sivu jää latautumaan. Virheilmoituksia ei tule. Olen koittanut eri selaimilla. Firefoxilla, Chromella ja IE:llä. Millään en ole onnistunut kirjautumaan Kanta.fi -palveluun mobiilivarmenteen avulla
Testauksemme mukaan mobiilivarmeenteella tunnistautuminen kanta.fi -palveluun onnistui normaalisti. Sivu latautuu hetken ja kirjautuminen onnistuu.
Onhan sinulla varmasti mobiilivarmenne käytössä? Toimiiko mobiilivarmenteella tunnistautuminen normaalisti muissa paikoissa?
Kokeile vielä tyhjentää selaimen välimuisti varmuuden vuoksi, ja kokeile tunnistautumista sitten uudelleen.
Nyt sain mobiilivarmenteen toimimaan Kelan ja Kanta.fi -sivuilla. Tyhjensin selaimen välimuistin ja käynnistin puhelimen uudelleen. Jompikumpi auttoi luultavasti. Kiitos avusta 😀
Voiko mobiilivarmenteen ladata kahdelle eri liittymälle jos on 2 puhelinta/liittymää ja tunnistautuu niihin verkkopankkitunnuksilla? Onko mobiilivarmenteen käyttö turvallista, jos käyttää sitä monesta eri liittymästä/sim kortista?
Hei Elena!
Mobiilivarmenne on liittymäkohtainen joten sen voi ottaa käyttöön kyllä useammallakin liittymällä eikä sillä ole vaikutusta palvelun käytön turvallisuuteen.
Hei
Haluan muuttaa tunnistusavaimen. Miten toimin?
Hei Preben!
Tunnusluvun muuttaminen onnistuu ainoastaan rekisteröimällä palvelun uudelleen käyttöön. Vanhan tilauksen saat poistettua asiakaspalvelun kautta, ja tämän jälkeen mobiilivarmenteen rekisteröinti uudelleen onnistuu osoitteessa https://mobiilivarmenne.dna.fi.
"MEIDÄT TUNNETAAN HELPOSTI LÄHESTYTTÄVÄNÄ, MUTTA NYT KÄVI NÄIN
Olemme pahoillamme, mutta jotain yllättävää tapahtui. Taustajärjestelmässä tai verkkoyhteydessä on jotain vikaa ja yhteys katkesi."
sivustolla on ikävä kyllä yleinen häiriö, vikaa korjataan parhaillaan.
Pahoittelut sivuston toimimattomuudesta ja siitä aiheutuvasta harmista!
Mobiilivarmenne toimii vain DNA:n laskutusliittymillä, prepaidille sitä ei ikävä kyllä ole mahdollista saada.
Voi Mobiilivarmennetta käyttää tarvittaessa perinteisen pankkitunnistautumisen kanssa rinnakkain jos ei meinaa mobiilivarmenne mennä läpi, eli toisin sanoen eivät ole toisiaan poissulkevia järjestelmiä?
Jos on käytössä tabletti jossa ei ole omaa sim korttia / liitymää, onnistuuko mobiilivarmenteen käyttö tabletilla puhelimen luoman wifi verkon kautta?
Mobiilivarmenteen käyttäminen ei estä millään tapaa normaalin verkkopankkitunnistautumisen käyttämistä. Se on kuitenkin sidottu SIM-korttiin, joten jos käytössä ei ole SIM-korttia niin ei mobiilivarmennetta voi käyttää tunnistautumiseen.
Sen verran jäi vaivaamaan että jos olisi käytössä 4G kotinetti/mokkula jossa on SIM-kortti, niin voiko sillä käyttää mobiilivarmennetta? Mokkulahan luo myös oman wifi verkon?
Mobiilivarmenne askarruttaa.
Häiriönestokoodin syötön ja varmistuskoodin ok-klikkauksen jälkeen järjestelmään pitäisi syöttää pin-koodi.
Minulla ei ole sellaista!!!
Mistä sen saa?
Olethan jo tutustunut tähän keskusteluun? Ilmeisesti kyseessä on siis mobiilivarmenteen tunnusluku. Linkin takaa löytyvät myös ohjeet jos et muista tunnuslukuasi.
Olen unohtanut mobiilivarmenteen salasanani ja se on nyt lukittu mitä minun täytyisi tehdä nyt?
Jos olet unohtanut tunnistautumisavaimesi, tulee Mobiilivarmenne poistaa liittymältä asiakaspalvelun kautta, tämän jälkeen voit rekisteröidä Mobiilivarmenteen uudelleen.
Miksiköhän mobiilivarmenteen osalta tunnistautuminen ei ole mahdollista poliisin myöntämällä henkilökortilla (kansalaisvarmenne)? Onko tulossa vai eikö siihen luoteta?
Tässä tapauksessa kannattaa olla suoraan yhteydessä asiakaspalveluumme, niin pääsemme selvittämään tilannetta tarkemmin asiakastietojen kanssa, kiitos.
Asiakaspalvelu 044 144 044
ma-pe klo 8-18
la klo 9-16.30
Mobiilivarmenne on erityisen kätevä esim. verotietojen tarkistuksessa, myös suomi.fi sisältää mobiilivarmenteella tunnistautumisen. Kaikessa yksinkertaisuudessaan palvelun käyttö on kuten muutkin tunnistautumiset, pyyntö kilahtaa vain puhelimeesi, verkkopankkitunnusten kaivamisen sijaan.
Olet varmaankin ottanut tosiaan mobiilivarmenteen käyttöön aikanaan. Se on liittymäkohtainen, joten se pitää avata uudelleen mikäli sinulla on toinen liittymä nyt käytössä. Mobiilivarmenteesta lisää täällä: www.dna.fi/mobiilivarmenne
Pääsin siihen asti, että pitäisi päästä kokeilemaan luomaani mobiilivarmennetta, kohdassa kokeille mobiilivarmennetta sivulla https://mobiilivarmenne.dna.fi/mc/login
, useiden epäonnistuneiden yritysten jälkeen, tässä ketjussa annettujen ohjeiden mukaan lopulta jätin häirintäkoodin syöttämättä...sitten tunnistautumiskoodi saapuu puhelimeesi tunnuksella (esim. ABC123), ja klikkaa puhelimessa sitten ok, sitten pitäisi antaa puhelimessa tunnusluku: mitä minä tuohon kohtaan puhelimessani sitten annan? Sen nettisivuilla vilahtavan tunnuskoodinko (esimerkissä: ABC123)? Jos tuo pitäisi syöttää, niin millä minä sen syötän, kun Honor 7S antaa tuossa syötössä jostain syystä käyttää vain näppistä, jossa voi syöttää vain numeroita, ei ollenkaan kirjaimia, ja jos yritän vaihtaa näppiksen SwiftKeystä Googlen näppikseen, silti on käytössä vain numeronäppäimistö, mistään ei saa kirjaimia syötettyä tuohon kohtaan.
Koska vain numeroita voi syöttää, niin yritin syöttää tuohon kohtaan sitten aiemmin luotuja tunnistusavaimia tai allekirjoitusavaimia (joissa molemmissa vain numeroita), niin eihän se sellaisia hyväksynyt!
Ettekö saa tehtyä sellaisia ohjeistuksia, että niitä tarkasti seuraamalla ei voi asiat mennä väärin!!! Kun on kyseessä kuitenkin ihminen, jolla pitäisi olla keskimääräistä selvästi suurempi älykkyysosamääräkin (ainakin testien mukaan), niin mikä *** siinä on että nämä teidän ohjeistuksenne ovat aina jollain tavalla niin vajavaiset, että mikään ei mene luontevasti niitä seuraamalla. Aina on jotain hässäkkää ja säätämistä ja virheilmoitusta ja jollain **** keskustelupalstoilla ratkaisujen etsimistä ja satojen viestien pläräämistä!
Peruutin sitten saman tien koko ****. Ei ole aikaa tämmöiseen pelleilyyn. Ei tarvitse ainakaan minulle jatkossa tyrkyttää mobiilivarmennetta.
Toivottavasti juuri julkaistu selvitys johtaa siihen, että valtio saa kehitettyä helposti käyttöönotettavan ja edullisen/maksuttoman mobiilivarmenteen ja sellaiset ohjeistukset, että idioottikin osaa niitä seuraamalla ottaa varmenteen käyttöön ja vielä käyttääkin sitä. Operaattoreilta se ainakaan näytä onnistuvan!
"Harmin paikka!
Mobiilivarmenteen rekisteröinti on estetty liittymän omistajan toimesta. Ota yhteyttä liittymän omistajaan."
Olen itse liittymän omistaja. Mitä teen?
Otathan siinä tapauksessa yhteyttä asiakaspalveluumme niin katsotaan asiaa tarkemmin, kiitos.
Antamallasi puhelinnumerolla ei löytynyt rekisteröityä käyttäjää. Tarkasta, että syötit numerosi oikein ja pyydetyssä muodossa. Jos sinulla ei vielä ole Mobiilivarmennetta, voit ottaa sen käyttöön osoitteessa www.mobiilivarmenne.fi.
Siviilipuhelimellani, jossa on Elisan liittymä mobiilivarmenne toimii kyllä. Ja numero on varmasti syötetty oikein.
Toimiiko DNA:n mobiilivarmenne muissa palveluissa normaalisti? Vai onko kyse tästä yhdestä palvelusta?
En muuten siviilissä käytä DNAta kuin kotona nettiyhteyteen (ja senkin vain siksi kun ei muuta ole saatavilla) ja senkin omalla, en DNAn reitittimellä. Osaattekohan arvata miksi.
Unohdin mobiilivarmenteen pin-koodin ja tunnus lukittui. Miten saan mobiilivarmenteen taas käyttöön?
Olethan vielä yhteydessä suoraan asiakaspalveluumme niin saadaan tarkistettua liittymäntiedoista, että mobiilivarmenteen käyttöönotto on varmasti sallittuna, kiitos.
Asiakaspalvelu 044 144 044
ma-pe klo 8-18
la klo 9-16.30
Voiko mobiilivarmenne olla yhtä aikaa aktiivinen useammassa liittymässä?
Mobiilivarmenne voi olla aktiivinen usealla eri liittymänumerolla.
toimistossa ole sairauden vuoksi mahdollista.
a) Miten hankkia mobiilivarmenne tässä tapauksessa?
(henkilökohtainen käynti liikkeessä ei ole mahdollista sairauden vuoksi)
b) kuinka sulkea liittymät + varmenne siinä tapauksessa, että omistaja menehtyy?
DNA Mobiilivarmenteen käyttönotto onnistuu vain pankkitunnuksilla vahvasti tunnistautumalla osoitteessa mobiilivarmenne.dna.fi .
Edesmenneen henkilön nimissä olleiden palveluiden irtisanominen onnistuu asiakaspalvelun kautta