Miksi maksuaikasopimuksen mukaista kuukausittaista maksua EI saa lyhentää suuremmissa erissä?
Ostin hiljattain DNA:lta uuden laitteen 24kk maksuaikasopimuksella. Nyt operaattori haluaa minun maksavan laitteeni sopimuksen mukaisissa tasaerissä sen sijaan, että sitä voisi lyhentää myös välillä suuremmissakin erissä pois alta. Loppulasku on mahdollista pyytää, mutta jokseenkin vähän turhauttaa tämä kahden vuoden maksuaika, kun sitä voisi lyhentää maksukyvyn puitteissa nopeamminkin.
Näin kuluttajan näkökulmasta olen usein uuden puhelimen hankinnan edessä, kun laite on kokonaisuudessaan maksettu. Näin kävi edellisen sopimuksen mukaan, jolloin lyhentelin puhelimen reiluun vuoteen kahden sijasta, rahatilanteen vaihdellessa. Nyt ei viitsi lähteä ostoksille kunnes kahden vuoden tasaisen maksuajan jälkeen laite on kokonaisuudessaan maksettu. Ensi kerralla täytynee selvittää millaisia sopimusehtoja muilla operaattoreilla on tarjota.
Näin kuluttajan näkökulmasta olen usein uuden puhelimen hankinnan edessä, kun laite on kokonaisuudessaan maksettu. Näin kävi edellisen sopimuksen mukaan, jolloin lyhentelin puhelimen reiluun vuoteen kahden sijasta, rahatilanteen vaihdellessa. Nyt ei viitsi lähteä ostoksille kunnes kahden vuoden tasaisen maksuajan jälkeen laite on kokonaisuudessaan maksettu. Ensi kerralla täytynee selvittää millaisia sopimusehtoja muilla operaattoreilla on tarjota.
Seuraa viestiä
2
seuraajaa
Nykyiset maksuaikasopimukset laskutetaan samalla laskulla liittymän kanssa eikä näistä sen vuoksi lähetetä enää erillisiä laskuja. Laitteiden maksaminen onnistuu kerralla loppuun tilaamalla loppulaskun asiakaspalvelusta mutta laitetta ei ole mahdollista maksaa nopeutetusti itse.
Siis miten menee?
A) Täytyykö tilata loppulasku asiakaspalvelusta vai
B) voiko maksaa jäljellä olevan summan laskun tiedoilla?
Ohessa 5.9.2018 vastaus DNA:lta.
"Hei!
Voit kyllä maksaa laitteen loppusumman milloin tahansa pois samoilla laskun tiedoilla. Jäljellä olevan summan näet suoraan laskulta.
DNA Ilkka palveluneuvoja"
Tuo riippuu minkälainen maksuaikasopimus on kyseessä. Asia voidaan tarkastaa kun olet yhteydessä asiakaspalveluumme.
Mikäli kyseessä on vanhempi maksuaikasopimus, jonka kuukausierät veloitetaan omalla erillisellä laskullaan, on laitetta mahdollista maksaa pois suuremmissa kertaerissä. Jos taas kyseessä on uusi maksuaikasopimus, joka laskutetaan samalla laskulla muiden liittymä-, laite- ja lisäpalvelusopimusten kanssa, ei tämä ole mahdollista.
Tarvittaessa omasta sopimuksestasi saat lisätietoja asiakaspalvelustamme.
Maksuaikasopimusta varten ei tarvitse olla muita palveluita tai liittymiä DNA:lta joten onnistuu kyllä!
Maksuaikasopimuksella ostaessa laitteen osamaksua voi kyllä maksaa kerralla normaalia kuukausimaksua suuremman summan, mutta vasta kun olet saanut ensimmäisen laskun. Oston yhteydessä maksaminen ei ole siis mahdollista.
Tuo on toki mahdollista, tässä tapauksessa ylimääräiset suoritukset kirjautuvat normaalisti liikasuorituksina ja hyvittävät tulevia erämaksuja. Eli jos ensimmäinen erä olisi 20 e ja maksatkin 60 e niin tästä 40 e kohdistuu liikasuorituksena, joka hyvittää siis seuraavat kaksi maksuerää jonka jälkeen saat vasta taas seuraavan maksuaikalaskun.
1 v sopimukseksi
Maksuaikasopimuksen kestoa ei ole mahdollista muuttaa jälkikäteen.
Mikäli sinulla on TV:n lisäksi myös muita palveluita esim. liittymä-, laite- ja lisäpalvelusopimuksia, niin tuo ylimääräinen suoritus ei kohdistu suoraan television maksuaikasopimuksella vaan kaikille näille. Mikäli haluaa maksaa laitteen kerralla pois, on hyvä aina tilata loppulasku niin summa kohdistuu varmasti oikealle sopimukselle.
Otathan yhteyttä asiakaspalveluumme niin voidaan vielä varmistaa tilanne. Tavoitat asiakaspalvelumme myös Oma DNA -sovelluksen chatin kautta. Lataa sovellus iOS-puhelimeen App Storesta tai Android-puhelimeen Google Play -kaupasta.
Laitteiden hinnat sisältävät alv 24% (tieto näkyy siis aina esim. verkkokaupassa hinnan yhteydessä), mutta tämä on vielä laskulla eritelty erikseen. Arvolisäveroa ei ole siis enää jälkikäteen lisätty tuotteen ostohintaan tms.
ICT-alan lakon vuoksi asiakaspalvelumme palvelee rajoitetusti.
Otamme vastaan häiriöilmoituksia DNA:n liittymistä tai palveluista numerossa 0800 300 500.
Muilta osin DNA:n asiakaspalvelu on työstaistelun vuoksi suljettuna. dna.fi/yhteystiedot
Jos tilaaminen ei onnistu niin olethan yhteydessä asiakaspalveluumme, että voidaan selvittää tarkemmin mistä tämä johtuu, kiitos!
https://www.dna.fi/yhteystiedot