Siirry uusimpaan kommenttiin
Tämä viesti on vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.

Miksi maksuaikasopimuksen mukaista kuukausittaista maksua EI saa lyhentää suuremmissa erissä?

Ostin hiljattain DNA:lta uuden laitteen 24kk maksuaikasopimuksella. Nyt operaattori haluaa minun maksavan laitteeni sopimuksen mukaisissa tasaerissä sen sijaan, että sitä voisi lyhentää myös välillä suuremmissakin erissä pois alta. Loppulasku on mahdollista pyytää, mutta jokseenkin vähän turhauttaa tämä kahden vuoden maksuaika, kun sitä voisi lyhentää maksukyvyn puitteissa nopeamminkin.

Näin kuluttajan näkökulmasta olen usein uuden puhelimen hankinnan edessä, kun laite on kokonaisuudessaan maksettu. Näin kävi edellisen sopimuksen mukaan, jolloin lyhentelin puhelimen reiluun vuoteen kahden sijasta, rahatilanteen vaihdellessa. Nyt ei viitsi lähteä ostoksille kunnes kahden vuoden tasaisen maksuajan jälkeen laite on kokonaisuudessaan maksettu. Ensi kerralla täytynee selvittää millaisia sopimusehtoja muilla operaattoreilla on tarjota.

Kommentit

  • Hei!

    Nykyiset maksuaikasopimukset laskutetaan samalla laskulla liittymän kanssa eikä näistä sen vuoksi lähetetä enää erillisiä laskuja. Laitteiden maksaminen onnistuu kerralla loppuun tilaamalla loppulaskun asiakaspalvelusta mutta laitetta ei ole mahdollista maksaa nopeutetusti itse.
    DNA Iiro palveluasiantuntija
  • Hei.
    Siis miten menee?
    A) Täytyykö tilata loppulasku asiakaspalvelusta vai
    B) voiko maksaa jäljellä olevan summan laskun tiedoilla?

    Ohessa 5.9.2018 vastaus DNA:lta.
    "Hei!
    Voit kyllä maksaa laitteen loppusumman milloin tahansa pois samoilla laskun tiedoilla. Jäljellä olevan summan näet suoraan laskulta.
    DNA Ilkka palveluneuvoja"

  • Hei Esko!

    Tuo riippuu minkälainen maksuaikasopimus on kyseessä. Asia voidaan tarkastaa kun olet yhteydessä asiakaspalveluumme.
    DNA Ilkka palveluasiantuntija
  • Ostin helmikuussa 24 kk maksuajalla puhelimen. Olen maksanut sitä nopeutetusti eli 3 erää kerralla. Ei minulle ole kerrottu että näin ei voi tehdä. Onko rahani kirjaantunut oikein osamaksulle ja loppuuko maksut 8 kk jälkeen.
  • Hei Ilkka!

    Mikäli kyseessä on vanhempi maksuaikasopimus, jonka kuukausierät veloitetaan omalla erillisellä laskullaan, on laitetta mahdollista maksaa pois suuremmissa kertaerissä. Jos taas kyseessä on uusi maksuaikasopimus, joka laskutetaan samalla laskulla muiden liittymä-, laite- ja lisäpalvelusopimusten kanssa, ei tämä ole mahdollista.

    Tarvittaessa omasta sopimuksestasi saat lisätietoja asiakaspalvelustamme.
    DNA Ida S palveluasiantuntija
  • Voiko maksuaikasopimuksen saada, vaikka ei ole DNA:n liittymää?
  • Hei Heidi!

    Maksuaikasopimusta varten ei tarvitse olla muita palveluita tai liittymiä DNA:lta joten onnistuu kyllä!
    DNA Ilkka palveluasiantuntija
  • Voiko laitteen ostaa osamaksulla niin että maksaa ostettaessa osan jo pois ja ottaa erät loppuosalla. Minulla ei olisi muuta laskutettavaa kuin uusi laite.
  • Hei Tuisku!

    Maksuaikasopimuksella ostaessa laitteen osamaksua voi kyllä maksaa kerralla normaalia kuukausimaksua suuremman summan, mutta vasta kun olet saanut ensimmäisen laskun. Oston yhteydessä maksaminen ei ole siis mahdollista.
    DNA Hanna palveluasiantuntija
  • Hei! Ostin teiltä TV:n maksuaikasopimuksella. Minulla ei ole DNA:lta muita palveluita. Ymmärsinkö siis oikein yllä olevasta, että sitten kun olen saanut ensimmäisen laskun, voin halutessasi maksaa siitä ja myös tulevista kuukausittaisista lyhennyslaskuista minimilyhennystä enemmän ilman että joudun pyytämään loppulaskua?
  • Hei HeidiB!

    Tuo on toki mahdollista, tässä tapauksessa ylimääräiset suoritukset kirjautuvat normaalisti liikasuorituksina ja hyvittävät tulevia erämaksuja. Eli jos ensimmäinen erä olisi 20 e ja maksatkin 60 e niin tästä 40 e kohdistuu liikasuorituksena, joka hyvittää siis seuraavat kaksi maksuerää jonka jälkeen saat vasta taas seuraavan maksuaikalaskun.
    DNA Hanna palveluasiantuntija
  • voiko maksusopimuksen muuttaa 3 v sopimus
    1 v sopimukseksi
  • Hei Timo!

    Maksuaikasopimuksen kestoa ei ole mahdollista muuttaa jälkikäteen.
    DNA Ida S palveluasiantuntija
  • Hei! Olen tilannut kolmen vuoden maksuaikasopimuksella tv:n teiltä. maksoin muutaman ensimmäisen laskun niin kuin laskuun oli kirjattu määrä. nyt kuitenkin maksoin uusimman laskuni, mutta tämän jälkeen laitoin vielä samoilla laskutustiedoilla koko television loppusumman maksuun. Tulevatko rahani teille nyt siis perille ja tarkoittaako tämä sitä että minulle tulee vielä vajaan kolmen vuoden ajan DNA:lta lasku televisiosta, mutta laskun summa on 0€?
  • 0€ tarkoittaa vain, että laite on kokonaan maksettu ja ei tarvitse tehdä enää mitään.

  • Hei Mari!

    Mikäli sinulla on TV:n lisäksi myös muita palveluita esim. liittymä-, laite- ja lisäpalvelusopimuksia, niin tuo ylimääräinen suoritus ei kohdistu suoraan television maksuaikasopimuksella vaan kaikille näille. Mikäli haluaa maksaa laitteen kerralla pois, on hyvä aina tilata loppulasku niin summa kohdistuu varmasti oikealle sopimukselle.

    Otathan yhteyttä asiakaspalveluumme niin voidaan vielä varmistaa tilanne. Tavoitat asiakaspalvelumme myös Oma DNA -sovelluksen chatin kautta. Lataa sovellus iOS-puhelimeen App Storesta tai Android-puhelimeen Google Play -kaupasta.
    DNA Ilkka palveluasiantuntija
  • Hei! Onko mitenkään mahdollista muuttaa osamaksusopimusta? Sopimuksessa maksan laitteen 12kk aikana, mutta koronan vuoksi en siihen enää kykenekään, vaan haluaisin muuttaa maksuajan 24kk. Onko teillä vallitsevan tilanteen vuoksi mahdollisuutta joustaa?
  • Hei Tara! Valitettavasti maksuaikasopimuksen kestoa ei ole mahdollista muuttaa enää tilauksen jälkeen
    DNA Iiro palveluasiantuntija
  • Miksi maksuaikasopimusveloituksessa kuukausittain on laskuilla alv? Miksi alv-merkinnät puuttuvat kauppasopimukselta? Arvonlisäverolain 15§:n mukaan DNA on velvollinen suorittamaan laitteesta alv:n, kun tavara on toimitettu.

  • Hei Mirkku!

    Laitteiden hinnat sisältävät alv 24% (tieto näkyy siis aina esim. verkkokaupassa hinnan yhteydessä), mutta tämä on vielä laskulla eritelty erikseen. Arvolisäveroa ei ole siis enää jälkikäteen lisätty tuotteen ostohintaan tms.
    DNA Hanna palveluasiantuntija
  • Vastasit ohi kysymyksen. Kysyin, että käsitteleekö DNA alv:n ajallisesti oikein (tavaran toimitushetkellä), kun maksusopimuslaskuilla näkyy alv. Arvonlisäverolain 209e§:ssä on laskumerkinnöistä ohje. Minusta kuukausittain tulevat laskut johtavat vastaanottajaa harhaan ja aiheuttanee vastaanottajilla ajallisesti virheellisiä alv-vähennyksiä. Se, että hinnastolla on alv-merkinnät ei ole ratkeisevin asia. Kauppasopimuksella ne pitää olla toimituksen yhteydessä eikä osamaksujen maksun yhteydessä.

  • Voiko dna perusnetti  kuukausimaksun maksaa kahdessa erässä. Kun tulee muu odottamaton rahan meno erä
    Mäenpää Tarmo
  • Voiko dna perus netti maksun kuukausi maksun maksaa kahdessa erässä jos rahat ei riitä sen hetkiseen tilanteeseen.
    Mäenpää Tarmo
  • Hei Tarmo!

    ICT-alan lakon vuoksi asiakaspalvelumme palvelee rajoitetusti.

    Otamme vastaan häiriöilmoituksia DNA:n liittymistä tai palveluista numerossa 0800 300 500.

    Muilta osin DNA:n asiakaspalvelu on työstaistelun vuoksi suljettuna. dna.fi/yhteystiedot
    DNA Ilkka palveluasiantuntija
  • Moi! Mikä on maksuaikasopimuksen max luottomäärä? Tilatessani minulle ilmoitetaan että kyseistä tuotetta ei ole mahdollista ostaa maksuaikasopimuksella…?
    Miika
  • Hei Miika!

    Jos tilaaminen ei onnistu niin olethan yhteydessä asiakaspalveluumme, että voidaan selvittää tarkemmin mistä tämä johtuu, kiitos!

    https://www.dna.fi/yhteystiedot
    DNA Hanna palveluasiantuntija

Kommentoi tai kirjoita uusi viesti

Nimesi ja viestisi näytetään julkisesti. Sähköpostiosoitettasi ei koskaan näytetä julkisesti.