Siirry uusimpaan kommenttiin

Minne on jäänyt DNA:n kiinnostus pitää verkkonsa toimivina

Sysmästä on useampi taho ollut teihin viime vuosina yhteydessä huonosti toimivista yhteyksistä. Sysmässä on n. 3400 vapaa-ajan asunto joten käyttäjiä riittää varsinkin lomakautena. Tosin DNA yhteydet ei oikein tunnu pelaavan edes lomakausien ulkopuolella, mutta nyt kesälomakaudella nuo ovat varsinaista tuskaa. Yhteysnopeus asiakkaaseen päin on alle megan, mutta koska yhteys teihin päin on tuolloinkin noin 10 megaa, niin te säästelette selvästikin joko lähetinyksiköissä tai tehoissa. Kumman siis teen? Kysyn kuluttajaviranomaisilta, miksi DNA ei pystytäyttämään miniminopeuksia vai vaihdanko suosiolla parempaan yhteyden tarjoajaan?

Sakari Kangas Ilmoita asiaton sisältö

Kommentit

  • suunnilleen tiedän minkälaisesta korvesta on kyse joten vastaan jotain.

    korpialueilla ei yleensä saa hyviä yhteyksiä, tosin alle 1 megabitin/s alkaa kuulostaa jo liian huonolta. mutta jos saa noin 10 Mbit/s voinee olla tyytyväinen. sysmä ei kuulu yhteisverkon alueeseen ja ei tule kuulumaan edes uuteen alueeseen. tämä voi tarkoitttaa että toimivuus on huonompi.

    kilpailijoita tosiaankin kannattaa testailla. pakotusta lte-verkkoon myöskin. jos mahdollista niin voi myös kokeilla suuntavia antenneja.

    huom, seuraava linnki on kolmannen osapuolen sivusto. siis ei ole telian, elisan tai telenorin ylläpitämä. mutta voit selvitellä mastoja, esimerkiksi katveiden varalta.
    https://www.cellmapper.net/
    lasselusse
  • Tuo cellmapper on kätevä ohjelma. Sitä on tullut käytettyä linkkimastojen haussa. Mutta kiitoksia toisten puolesta linkistä. Tässa tapauksessa DNA:n masto on 2-3 km päässä (Päijännettä välissä) ilman mitään maastoesteitä ja yhteyden varmistamiseksi käytössä on suunta-antennikin.Tässä tapauksessa on kysymys sellaisesta korpialueesta, jolla on noin 100 vakituista asuntoa ja n. 5-600 vapaa-ajan asuntoa n. maston suuntakuvioissa. Hyvin suuri osa noista vapaa-ajan asunnoista on käytössä ympäri vuoden. DNA ei vain näytä olevan kiinnostunut lisäämään tukiasemansa kapasiteettia, vaikka sen pitäisi olla tietoinen alueen kapasiteetin puutteesta.
    Sakari Kangas
  • Moi Sakari!

    Kiitos palautteestasi Sysmän kuuluvuustilannetta koskien. Sysmässä on viime viikkoina tehty verkonparannustöitä ja tämän pitäisi kohentaa tilannetta ainakin tietyillä seuduilla. Parhaiten tarkan osoitteen kuuluvuustilannetta ja liittymien toimivuutta päästään tutkimaan, kun olet yhteydessä suoraan asiakaspalveluumme. Samalla saamme kirjattua katveilmoituksen tiedoksi verkkosuunnitteluun, jotta nuo alueen puutteet voidaan ottaa huomioon verkon kehityksessä vastaisuudessa.
    DNA Ida S palveluasiantuntija
  • Sakari: Vesistön ylitys aiheuttaa helposti häipymiä, joten vastaanottoantenni pitäisi saada mahdollisimman korkealle, etenkin kun langattomien verkkojen tukiasematkin ovat matalalla. Myös mahdolliset lehtipuut yhteyden jänteellä voivat aiheuttaa ongelmia.
    PW
  • No tässä tapauksessa välissä on vain havupuita ja masto näkyy paljailla silmilläkin pihasta.
    Sakari Kangas
  • Linkkijänteissä pyritään siihen, että lähettimen ja vastaanottimien jänteen etäisyys vedenpinnasta on vähintään 20 m, jotta häipymiä ei tulisi. Tämä on tietenkin hieman eri asia, kun hupielektroniikka.
    Millähän korkeudella lähetin mastossa on? Ei niitä kovin korkealle voi sijoittaa, jotta ne eivät toisiaan häiritsisi.
    PW

  • .Matkaviestinverkon uudistustyöt, viikko 25
    SYSMÄ: Mikkolanmäki, Nuoramoinen (postinumeroalueet 19700)
    https://www.dna.fi/huoltotiedotteet
    Nuoramoinen Täällä ollut jo neljä vuotta se homma että yöllä vaan toimii yli 10mbps nytten ison tappelun jälkeen tulee jotain parannuksia mutta kokeile mitä muut tarjoovat
    Tom
  • Samaa ongelmaa täälläpäin kaikilla operaattoreilla. Pakotus 3G verkkoon niin alkaa saamaan noin 10M nopeuksia.

    Selvästi 800MHz 4G:ssä liikaa laitteita. Kuulema jokainen 4G verkkoon kytketty laite vie kaistaa, vaikkei se tekisi tiedonsiirtoa eli kaikki turhat 4G laitteet eri verkkoon ja käyttää vaikka wifiä niin saa hiukan enemmän kaistaa. Aika pieni vaikutus kun pitäs saada kaikki muutkin tekemään saman, jotta auttaisi enemmän.

    Onhan vikapalveluun soitettu? joskus harvoin on tukiasemassa vikaa ja jos antaa palautetta suunnitteluun, kai joskus parannusta tapahtuu
    Sami

Kommentoi tai kirjoita uusi viesti

Nimesi ja viestisi näytetään julkisesti. Sähköpostiosoitettasi ei koskaan näytetä julkisesti.