Siirry uusimpaan kommenttiin

Mitä tarkoittavat correctables ja uncorrectables luvut modeemin tehotaulukossa?

Modeemi on alkanut antamaan hurjia lukuja correctables ja uncorrectables taulukkoon, jo 23h aikana tulee 70827 correctables ja 4695 uncorrectables virhettä tai mitä ne nyt tarkoittavatkaan. Onko verkossa mahdollisesti jotain vikaa? Liitteenä kuva modeemin tiedoista, olen liittänyt siihen myös general informaation, josta ilmenee modeemin softa ja käynnissä olo aika. Olen ollut DNA:han yhteydessä, mutta he on sanoneet, ettei ole ongelmaa. Onko tosiaan näin?

Kommentit

  • Power-arvot on OK. Sinulla on uusin firmis, joka pakottaa modeemin reitittävässä tilassa IPv4:n. Purukumipaikkaus vialliseen versioon. Uudempi versio tulossa heinäkuun loppuun mennessä.
    Resetoi modeemi. Toivottavasti se auttaa, jos modeemin toiminnassa on ongelmia.
    PW
  • Käytän Bridge tilaa, IPv4 ja IPv6 yhteys toimii, olen myös resetoinut modeemin enemmän kuin olisi tarpeen 😀 Minulla kiinnostaisi tietää mitä Uncorrectables ja Correctables luvut oikein tarkoittavat?
    MKR
  • Ilmeisesti kukaan ei tiedä mitä Uncorrectables ja Correctables luvut tarkoittavat lol, modeemi on kuitenkin DNA:n, luulisi heidän tietävän. Asia ei ole juurikaan parantunut näiden kuluneiden päivien aikana, modeemikin on vaihdettu, ei auta. tehotasot huononevat ja DNA painottaa kovasti ettei mitään ongelmaa ole olemassa. Sanovat ettei ongelmaa voi olla kun kukaan muu ei ole siitä ilmoitellut, joten jos oulun seudulla on valokuituplus yhteyden kanssa ongelmia, ilmoitelkaa rohkeasti DNA:lle, he suorastaan haluavat kuulla ongelmista lol. Ovat kuulemma kysyneet ylemmältäkin tasolta ja sieltä on sanottu ettei ongelmaa ole. Ovatkohan menneet ihan kysymään kirkossa.... alla kuva tämän hetkisestä tehotasoista ja logista. Modeemi on ollut resetin jälkeen päällä 3 päivää ja tälläistä on jo ehtinyt kertyä.

    MKR
  • Mitä virheenkorjaus on onnistunut korjaamaan ja mitä ei. Nuilla luvuilla ei syytä huoleen. Et missään viestissä kerro, mikä yhteydessä on vikana? Onko siinä siis vikaa vai oletatko vain että siinä on jotain vialla koska nuo numerot tuolla muuttuvat?
    ebinwrz
  • Hei,

    Yhteys pätkii. DNA ei korjaa. Alla uusi kuva tilanteesta. Kiinnittäisin huomiota event logiin ja sen virheilmoituksiin. Pelatessa ja teamsia käytettäessä yhteys tökkii, suora toistossa tulee välillä se hieno rinkula siihen kuvan keskelle ja kuva pysähtyy hetkiseksi, vaikka siinäkin pitäisi olla hieman sitä *puskuria*. 1G yhteydellä ei pitäisi tämmöistä tapahtua, mutta DNA:n mukaan se on ok, ollut jo usemman kuukauden heidän mukaansa. Kaiken lisäksi 50M mokkulalla kaikki toimii, 4K lähetyksetkin tulevat tökkimättä telkkarille. DNA:lla taitaa olla kiire laittaa niitä 5G antenneja, ettei ne ehdi korjaamaan valokuituplus kaapeli yhteyksiä, tosin jos kukaan ei ongelmista ilmoita, ei yhden ilmoittajan ilmoituksilla ole niin väliä, eihän se tee isoa lovea DNA kukkaroon, taitavat toivoa ennemmin, että valittaja ei uusi yhteyssopimusta ja asia on siten hoidettu, joten jos vastaavanlaisia ongelmia on Oulun seudulla kiinteissä laajakaistoissa, ottakaa yhteyttä DNA:han, ehkäpä ne sitten miettivät viitsivätkö korjata yhteyksiä. Kuvasta näkyy aika hyvin ongelmat.

    MKR
  • Hei MKR! Jos yhteys todellakin pätkii, selvitämme aina asiakaspalvelussa mistä vika johtuu ja tarvittaessa tilaamme asentajan huoltokäynnille tai viallisen laitteen tapauksessa ohjeistamme tämän huollon.

    Pelkästään modeemin lokien tulkinta ei anna kuvaa mahdollisista ongelmista, toimivallakin yhteydellä loki täyttyy modeemin tavallisista ilmoituksista ja näemme nämä samat lokit myös järjestelmän kautta.
    DNA Iiro palveluneuvoja
  • Sama ongelma Lohjalla, tiketti 743155.
    TOP
  • Hei Iiro, olen ollut dna:n asiakaspalveluun yhteydessä useasti, eikä asiassa ole päästy eteenpäin. Tutkin asiaa lisää siten, että kutsuin viikoksi kaverin pelaamaan GTAV online peliä. Kaveri kytki koneensa laajaistaan ja itse käytin mokkulaa. Viikon aikana laajakaista yhteys katkesi pelatessa useita kertoja päivien aikana. Asian huomaa helposti GTAV pelissä, koska jos yhteys katkeaa, peli poistaa henkilön team:sta. Pahinta tässä oli, kun teki Casino keikkaa, jolloin yhteyden katketessa koko keikka oli aloitettava alusta (GTAV pelaajat tietävät miten kauon keikan tekemiseen voi mennä aikaa, joten se ärsyttää jos se on aloitettava alusta). Yhteys katkot huomasi myös Job:ja tehtäessä, kaveri putosi Team:stä pois, kun yhteys katkesi. GTAV on aika ehdoton tässä asiassa ja ei odottele verkon palaamista, vaan poistaa pelaajan ja siirtää pelaajan offline tilaan. Ongelman myös huomaa, kun peli ilmoittaa ettei voi tallentaa tietoja serverille. Ongelma voisi olla peliserverissä, mutta kun se kerran mokkulalla jatkoi toimimista, mutta laajakaistalla ei, niin kyllä vika on nyt 1G laajakaista yhteydessä. Jos Lohjalla on samanlaista ongelmaa, niin ongelma voi liittyä uuteen modeemin softaan, jos kyse on Sagemon modeemista.
    MKR
  • Lohjalla asentaja kävi paikanpäällä. Mitään vikaa ei löytynyt yhteydestä, eikä modeemista. Vaihdettiin kokeeksi vanhempi musta modeemi uuteen valkoiseen. Sen jälkeen ei ole pätkinyt enää ja nopeudetkin nousivat moninkertaiseksi. Olisiko ollut joku uuden firmwaren ja vanhemman modeemin yhteensopimattomuus?
    TOP
  • Hieno homma, täällä ei tapahdu asialle mitään. Modeemi on uusi, mutta ei uusin malli, vaan se johon tuli uusi softa päivitys kesän alkupuolella, siinä taisi tulla myös ipv6 ongelmia mukana. Olen edelleen testaillut mokkulan ja kaapelin eroavaisuuksia ja mokkula toimii paremmin. Mokkula ei pätki, viiveet pysyy mokkulallekkin todella hyvinä (tosin yöllä). Kaapelimodeemi tökkii ja pätkii, yölläkin. Vaikuttaa että se hukkaa jossain vaiheessa pitemmäksi ajaksi upstream kanavat ja se aiheuttaa yhteyden hetkellisen katkeamisen ja heittää pelaajan ulos GTAV joukkueesta. Kävi just silleen viime yönä, kun kannettiin 1.5M ulos casinolta, siinä meinasi jo lentää modeemi seinään. Kahdella pelaajalla 1.5M on aika paljon kerta keikalla. Oltiin jo menossa ulos casinolta. Meinas vähän vittuttaa aloittaa alusta. DNA on sitä mieltä ettei mitään vikaa ole missään ja ei ilmeisesti aio muuttaa mieltään, koska keskittyvät enemmän siihen 5G:hen ainakin täällä oulussa. Ovat niin paljon jäljessä Teliaa ja Elisaa, että asiakkaat menevät toisille operaattoreille. Taidan itekkin vaihtaa Telian 4G yhteyteen, on toiminut todella varmasti verrattuna DNA 4G:hen. Se tosin riippuu asuinpaikasta ja siitä miten paljon yhteyksiä on tungettu yhteen mastoon. Telialla pysyvät viiveet matalina ja aika tasaisena, kun DNA:lla ne vaihtelevat hurjasti. Tosin mokkula yhdistyy kahteen eri telian mastoon, josta toisessa on viiveet matalammat, mutta myös maksimi nopeus heikompi kuin toisessa, mutta siinä toisessa viiveet nousevat n.10ms. DNA:n viiveet heittelevät 10-30ms korkeammalla kuin telian, vaikka toinen tolppa on ihan sama. Nopeudet on DNA:lla tasaiset, johtuu varmaan että kuulun kolmen taajuusalueen peittoalueeseen. Luulisi DNA:n panostavan kaapeliverkkoihin vielä, koska ne on aika kattavat kaupungeissa ja myös nopeudet ovat omaa luokkaa verrattuna mokkuloihin. 5G on käytännössä ihan turha tällä hetkellä, se ei ole stand alone verkko, joten siinä on samat ongelmat kuin 4G:ssä, viiveissä ja nopeuksissa. Sitten kun operaattorit joskus vaivautuvat rakentamaan standalone verkot, niin sitten 5G luultavasti jyrää 4G:n mennen tullen. DNA saisi kuitenkin tarkistella asennetta ongelmiin, koska asiakaspalvelu on lyönyt luurin korvaan jo kahdesti ja yhden kerran menivät kuulemma kysymään asiaa joltakin ja roikuttivat minua puhelimessa puolituntia (ilmeisesti toivoivat, että sulkisin puhelimen), siten kehtasivat kaupata vielä modeemia vaikka vasta olivat vaihtaneet vanhan takuuseen uudempaan ja eivät kuulemma vaihda enää sitä uutta takuuseen, vaikka siinä on takuu. Modeemin logikin näyttää mitä sattuu nykyään, ei näy korjauksia tulleen asiaan, mutta eihän se modeemin logi mitään kerro, niin kuin dna-palveluasiantuntija kertoi tuossa ylempänä viesti ketjua. Mitähän varten sitten modeemissa on logi?

    MKR
  • Kuten sanoin, pelkästään modeemin lokien tulkinta ei anna kuvaa mahdollisista ongelmista. Yhteyden toiminnan selvittäminen vaatii useampia tietoja jotka näemme asiakaspalvelun ja teknisen tukemme kautta. Luonnollisesti jos modeemi sylkee ulos satoja virheilmoituksia niin taatusti yhteydessä on vikaa, sen selvittäminen ei vain tule onnistumaan pelkkien lokitietojen varassa.

    Mitä enemmän pystyt toimittamaan tarkkoja tietoja vian laadusta asiakaspalveluun, sitä varmemmin tuo saadaan paikallistettua ja korjattua. Näin DNA Tuki -sivuston kautta emme voi vikaa selvittää ilman asiakastietoja. Olet jo kertomasi mukaan testannut mokkulan toimivuuden mikä on oikeasti hyvää tietoa ja rajaa ongelmaa verkon sisällä tiettyihin kaapeliverkon osiin jos modeemin ja taloyhtiön laiteviat on jo saatu suljettua pois.
    DNA Iiro palveluneuvoja
  • Hei Iiro,

    Teidän palveluneuvojanne eivät vastaa ilmoitetuihin ongelmiin ja viime aikoina eivät edes vastaa ollenkaan vikailmoituksessa oleviin viesteihin, eivät ole vastanneet melkein kahteen kuukauteen, onko tämä DNA:n palvelua parhaimmillaan? Vika ilmoitus: DNA Valokuitu Plus 1G [#774234]

    Ongelmat ei ole korjaantuneet, Hitman peli ilmoittaa säännöllisesti yhteyden katkeamisesta palvelimelle tai jopa pyytää painamaan Retry nappia yhteyden saamiseksi. Tätä ongelmaa ei ole mokkulan kanssa. Alla kuva modeemin logista 15 päivän aikana tapahtuneista virheistä. Annoin modeemille resetin 15 päivää sitten. Olen joutunut pelaamaan pääasiallisesti mokkulan kautta, koska 1G liittymä pätkii yhteyttä. Hitman peliä voi pelata offlinissa, mutta myös onlinissa, joten online ongelmat saa näkyviin, kun antaa pelin olla onlinissa, joten olen testaillut yhteyttä Hitman pelillä, koska yhteyden testaaminen GTAV pelillä aiheuttaa Grew ongelmia, jos sattuu yhteyskatkeamaan toistuvasti missioiden aikana. Aika paska homma tuo teidän asenteenne asian korjaamiseksi.

    Voisitte myös kertoa miksi DNA mokkula yhteydellä 300M/10M ei pääse kuin 70M maksimissaan, jopa 50M yhteydellä pääsee 52Megaan. Mokkula on Lte -A, joten se mahdollistaa yli 100M yhteydet. Tolpan antennit on suoraan suunnattu asuntoani kohti ja kaikki käytössä olevat 3 taajuusaluetta yltävät asuntoni ylitse, joten yhteyskantavuus pitäisi olla hyvä. Vertailun vuoksi voisi sanoa että soneran 100M/10M yhteys antaa parhailmmillaan 110M/25M ja asuntoni on vain kahden taajuusalueen sisällä, korkein taajuus alue ei yllä asunnolleni. Myös viiveet ovat huomattavasti pienemmät soneran liittymällä (noin 30ms). Onko DNA:lla liian pieni kapasiteetti?

    Kuva laajakaista modeemin logista, ei näytä hyvältä.

    MKR
  • Tässä kaikessa on tärkeintä tarina mitä jossain GTA pelissä tehdään. Saako tätä lisää?
    Hiphei
  • Liikaa vaadittu, että maahantuoja tietäisi tuotteesta enemmän kun nimen, vaikka sormensa pistääkin firmikseen.
    PW
  • Yhteyden katkeamis ongelma toistuu pelistä toiseen. Olen pelannut Path of Exileä ja yhteys katkeaa siinäkin, kun olen pelannut peliä jonkin aikaa ja kokeilen mennä instaan, niin peli ilmoittaa ettei ole verkkoyhteyttä, vaikka se näyttäisi olevan kunnossa. Peli palaa aloitus ruutuun jossa voi valita serverin ja kun sen jälkeen palaa peliin, insta toimii ihan hyvin. Tämän jälkeen voi pelata taas jonkin aikaa, mutta jos ei käy instassa, niin verkkoyhteys katkeaa. Tämä johtunee modeemin softasta. Windowsin verkko resurssit näyttävät verkon olevan toiminnassa uudelleen käynnistyksen jälkeen, mutta Pathofexile_x64EGS.exe verkkotoiminta katoaa jossain vaiheessa ja sen jälkeen instaan ei enää pääse. Tämä toistuu säännöllisesti. Sama ongelma taitaa olla GTAV ja Hitman pelissä. GTAV supportin kanssa kävimme verkkoyhteyden osalta aika kattavan keskustelun ja tutkimme asiaa. Verkko ongelmaa ei ole servereillä, joten se johtunee DNA:n kaapeliyhteyden toimivuudesta. Koska mokkulalla homma toimii, niin eipä tästä voi juurikaan muuta yhteenvetoa vetää kuin DNA:n kaapelimodeemiyhteys ei toimi. DNA:n vastaus ongelmiin on:

    > Tältä sivustolta löydätte kaikki vinkit modeemin toiminnan
    > optimointiin.
    > https://www.dna.fi/dna-valokuitu-plus-modeemi-f-3686acv2-kaapelitalouksiin#asetukset
    > Voitte myös olla yhteyksissä HS-Works palvelunumeroon. HS-Works
    > pystyy auttamaan laitteiden toiminnan optimoinnissa ja laitteen
    > valmiuden tarkistamisessa halutulle nopeudelle.
    > HS-Works p. 0600 305060 2,33€/min +mpm/pvm, avoinna arkisin 8-18.

    Asiakkaalle pukataan ongelman ratkaisu. Maksan toimivasta yhteydestä, voisin myös olettaa ettei minun tarvitse ruveta kaapelia maasta tarkistamaan, olettaisin sen kuuluvan operaattorille. Tosin vaikuttaa, että DNA haluaa vain rahat, yhteyden toimivuutta selitellään ja selitellään ja voivotellaan.

    Jokainen tietenkin saa maksaa yhteydestään mitä haluaa, vaikka se ei toimisi. Itse toivoisin asiakkaana DNA:n kantavan hieman vastuuta yhteyksistä ja korjaavan ongelmat.

    MKR

Kommentoi tai kirjoita uusi viesti

Nimesi ja viestisi näytetään julkisesti.Sähköpostiosoitettasi ei koskaan näytetä julkisesti.