
Hei, minulla on ollut DNA kotimokkula käytössä noin 2 viikoa. Minulla on ollut alusta asti ongelmana että en pääse eri sivustoille esim. blogeihin ja muihin kotisivuihin koska tämä Mobile Broadband aukeaa aina. Olen painanut aloita painiketta jolloin pyydetään vaihtamaan mokkulan salasana. Olen vaihtanut salasanan mutta ei autanut. Olen myös kokeilut palauttaa mokkulan tehdasasetukset mutta sekään ei auta. MIKÄ SIIS AVUKSI? En pysty käyttämään nettia normaalisti koska en pääse millekkään sivustoille.
Tarkennatko vielä mistä mokkulasta on kyse ja minkä ohjelmistoversio laitteessa on sisällä? Onko vika alkanut esim. jonkin tietyn mokkulan tai käyttöjärjestelmän päivityksen jälkeen?
Kotimokkula B715 sekä Mokkula E5573Cs uudelleenohjaa asetussivuilleen kahdessa tapauksessa:
1) Kun laite otetaan käyttöön ja pitäisi vaihtaa tärkeimmät oletusasetukset
2) Kun laitteelle on päivitys, eikä käyttäjä ole valinnut automaattisia päivityksiä ko. asetussivuilta
Selailun pitäisi palautua normaaliksi, kun käyttäjä kirjautuu avautuvalle asetussivulle ja seuraa ohjeita asetusten vaihtamiseen sekä mahdollisuuksien mukaan päivittää laitteen.
Oletussalasana kirjautumiseen on 1234
Asetussivuille pääsee itse kirjoittamalla selaimen osoitekenttään: 192.168.1.1 tai dna.mokkula/
Asetussivujen käyttöön suositellaan tietokoneen tai mobiililaitteen selainta.
Jos asetussivuille kirjautumisen ja ohjeen mukaisten asetustusten vaihdon sekä päivityksen jälkeen tapahtuu edelleen uudelleenohjausta, kannattaa kokeilla palauttaa laite tehdasasetuksille painamalla laitteen reset-painiketta 30 sekunnin ajan ja tämän jälkeen vielä kirjautua asetussivuille.
Lisätietoja: https://www.dna.fi/dna-kotimokkula-premium-b715#asetukset
Olisithan siinä tapauksessa yhteydessä asiakaspalveluumme niin tekninen tukemme pääsee tutkimaan ongelmaa tarkemmin, kiitos!
Jouduin ostamaan uuden mokkulan vai reititinkö tuo laite on. Sen myötä ilmestyi joku ihmeen Mobile Broadband ja kaikille nettisivuille ei pääse. En halua mitään mobile broadband juttuja. Ihan vaan pääsy nettiin niin kuin ennenkin. Onko nyt ainoa vaitoehto mennä kaikkien läppäreiden ja muiden härpättimien kanssa takaisin DNA kauppaan jotta siellä homma saadaan käyntiin. Nämä uudistukset ovat harvoin olleet sellaisia joita käyttäjät haluavat.
Jos yhteyden toimivuuden tai uuden laitteen käytön kanssa on ongelmia niin olethan yhteydessä suoraan asiakaspalveluumme, että pääsemme selvittämään tilannetta tarkemmin asiakastietojesi kanssa, kiitos.
Asiakaspalvelu 044 144 044
ma-pe klo 8-18
la klo 9-16.30
edellä mainittu uudelleenohjaus on ominaisuus, mikä on tehty vain ja ainoastaan käyttäjän parasta ajatellen. Mokkulaan käyttöönotossa olisi ensiarvoisen tärkeää asettaa automaattiset päivitykset sekä vaihtaa oletussalasana. Tämä on ensiarvoisen tärkeää laitteen turvallisuuden ja toiminnallisuuden takia. Näitä ei voida tehdä käyttäjän puolesta, joten joudutaan turvautumaan tähän, parhaimmassa tapauksessa kerran, tapahtuvaan uudelleenohjaukseen Mokkulan asetussivuille.
Kun sivulle kirjautuu (oletussalasana 1234) avautuu automaattisesti suomenkielinen helppo ohje, missä päästään määrittämään nämä tärkeimmät asetukset ilman sen kummempaa seikkailua.
Asetussivuilla on myös muuta hyödyllistä, joita voi kiinnostuksen mukaan säätää, kuten 4G-taajuuden lukitus, WiFin nimen vaihto sekä tilatiedot.
Kun ostin mokkulan vähän aikaa sitten DNA.n myymälästä, niin olisi myyjän pitänyt kertoa, että ongelmia sitten ilmenee, varaudu niihin.
Uuden palveluntarjoajan myötä myös sähköposti ei enää lähetä viestejä(Outlook).
Jos mokkulan resetoi niin noi asetussivut siis aukea koneelle??
Pekka
oletussalasana on B715 ja E5573Cs Mokkuloille 1234. Joissakin harvinaisissa tapauksissa salasana on voinut vaihtua myös muotoon: admin.
Tehdasasetuksille palauttamisen pitäisi vaihtaa salasana edellä mainittuun. Tehdasasetuksille palauttaminen tapahtuu takaosan reset-painiketta 30 sekuntia painamalla. Lyhyempi painallus vain uudelleenkäynnistää laitteen.
Asetussivuille pääsee itse heti kirjoittamalla selaimen osoitekenttään dna.mokkula/ tai 192.168.1.1, kun selainta käyttävä laite on yhdistetty Mokkulaan.
Lisätietoja: https://www.dna.fi/dna-kotimokkula-premium-b715#asetukset
"edellä mainittu uudelleenohjaus on ominaisuus, mikä on tehty vain ja ainoastaan käyttäjän parasta ajatellen. Mokkulaan käyttöönotossa olisi ensiarvoisen tärkeää asettaa automaattiset päivitykset sekä vaihtaa oletussalasana. Tämä on ensiarvoisen tärkeää laitteen turvallisuuden ja toiminnallisuuden takia. Näitä ei voida tehdä käyttäjän puolesta, joten joudutaan turvautumaan tähän, parhaimmassa tapauksessa kerran, tapahtuvaan uudelleenohjaukseen Mokkulan asetussivuille."
Miksi tuota ei ole mainittu siinä pienessä ohjevihkosessa??? Sivulla 3 mainitaan "syötä oikea salasana, löydät sen ... takaosan tarrasta". (Siis uniikki salasana -ko/kö??) Ja edelleen "Vaihda tarvittaessa näiden ohjeiden mukaan asetuksia ...". Siis tarvittaessa eli kun ei ole tarvetta, niin miksi sinne pitäisi kirjautua??? Ja soppa on valmis. Eikö sivulla 3 voi sanoa suoraan että tee nuo Ollin mainitsemat temput!!!
Käyttäjänä olen vähän erimieltä. Miksi muutta jotain mikä toimi hyvin? Ei tämä ainakaan minun käyttäjäkokemustani parantanut, aiheutti vain "raivoa" en ole osannut muuttaa salasanoja tai muita. Onko käyttäjiltä kysytty että halutaanko jo toimivaan systeemiin parannuksia.... en usko. Tämä on joku systeemi millä lisätään myyntiä. Olisi myös mukava tietää aikooko DNA tehdä mitään korjauksia tai poistaa mokomaa käytöstä kun aika moni meistä tuntuu olevan sitä mieltä että tämä mobile brodadband ei ole käyttäjän parhaaksi.
olemme tehneet muutoksia tulevien erien oppaisiin sekä nettisivuiltamme löytyviin tukimateriaaleihin kertomaan paremmin miksi uudelleenohjaus löytyy ja miten se suoritetaan. Lisäksi olemme valmistajan kanssa tehneet yhteistä kehitystyötä, missä olemme parantaneet varsinaisen uudelleenohjauksen informatiivisuutta.
Uudelleenohjaus uusissa päivityksissä sekä ensimmäisessä käyttöönotossa on ensiarvoisen tärkeää, että asiakkaan tietoturva sekä palvelun laatu pysyvät kunnossa nyt ja tulevaisuudessa.
Kiitos palautteesta, siitä on ollut apua materiaalien parantamisessa!
nyt emme pääse aivan kärryille minkä näette olevan ongelmana?
Selaimen uudelleenohjaus "korjaantuu" käymällä asetussivuilla tietokoneella tai mobiililaitteella. Ohjeet löytyvät täältä.
Mitään yleistä vikaa Kotimokkula B715:ssa ei tietojemme mukaan ole. Parhaiten ongelmanselvitys onnistuu asiakaspalvelusta, mutta ratkaisua voi etsiä myös seuraavilla ohjeilla:
- Tarkasta päivitykset ja päivitä laite mahdollisuuksien mukaan
- Palauta laite tehdasasetuksille painamalla laitteen takaosasta "reset" painiketta 30 sekuntia
- Tyhjennä selaimesi välimuisti ja historiatiedot selaimen asetuksista (offlinetiedostot, evästeet jne.).
- Päivitä käyttölaitteesi (tabletit, puhelimet, TV:t; kaikki Mokkulaan yhteydessä olevat laitteet).
- Windows 10 kone kannattaa käynnistää uudestaan shift-nappulaa pohjassa pitämällä ja esim. tabletit kannattaa käynnistää uudestaan pitämällä virrat pois kytkettynä yli 30 sekuntia.
- Jos ongelma poistuu käyttäessä Ethernet-johtoa (eikä ole korjaantunut ylläolevilla ohjeilla), vika on suurella todennäköisyydellä langattomassa WiFi-verkossa. Tällöin kannattaa kokeilla WiFi-kanavan käyttötaajuuden tarkastamista, käyttölaitteiden asetusten varmistamista sekä tietyissä tilanteissa WiFi-kanavan lukitsemista. Lisätietoja www.dna.fi/tuki-wifi . Samaisesta linkistä löydät myös tiedot mitä nopeuksia laitteesta voi yhteensopivilla laitteilla saada.
- Jos ongelma toistuu WiFissa ja Ethernet-piuhalla (eikä ole korjaantunut ylläolevilla ohjeilla), kyse voi olla verkkopuolen ongelmasta. Ko. tilanteessa kannattaa olla yhteydessä asiakaspalveluun. Täältä pystytään neuvomaan tukiasemien summittaiset paikat sekä mahdolliset käytettävät 4G taajuudet. Käyttäjä kuitenkin pystyy kokeilemaan erilaisia tapoja verkkoyhteyden parantamiseen. Lisätietoja www.dna.fi/tuki-netti .
Tiivistetysti nettituen ohjeet:- Oletussalasana on nykyään melko heikko 1234 tai admin...
- Resetti vaihtuu 30 sekunttia painamalla Reset-painiketta? Normaalisti se tapahtuu 5-10 sekuntissa.
-
- Miksi päivitykset ovat "ensiarvoisen tärkeitä" sallimaan yhteydet ihan tavallisiin osoitteisiin? Me elämme 2018-vuodessa. Mikä protokolla tarvitsee päivityksen www.tamk.fi -sivustolle sallimisen?
Mikäli vaiva ei tarkea tämän ketjun ohjeilla, pirautathan asiakaspalveluumme numeroon 044 144 044, niin katsotaan laitteen toiminta yhdessä kuntoon.
Menin lankaan ja nyt minulla ihan samat ongelmat kuin täällä muilla. Kävin jo kerran tänään näyttäen tulosteen kuvankaappauksista (salasana väärä jne..). Kaveri siellä sanoi, ettei koskaan ole nähnyt moista tapausta!!! Ja että ongelma ei ole heidän, vaan viesti tullut jostain muualta! Joten informoikaapa, DNA ja asiakastuki, edes omia myyjiänne. Pitänee mennä perumaan kaupat.
Jos et saa uutta modeemiasi toimimaan, olisithan ystävällisesti puhelimitse yhteydessä asiakaspalveluumme niin tutkitaan ongelmaa yhdessä, kiitos!
Itse sain kliksuteltua läpi, salasanaksi 1234 tai moggulan ylämummosta reset painiketta 15-30 sekuntia, jolloin tuo 1234 toimii taas.
Päivitinpä minäkin B715s:n uusimpaan softaversioon 11.197.01.00.182.
Kaikki meni ihan kuten pitääkin ja en ole havainnut muutaman tunnin käytön jälkeen tässä ketjussa esille tulleita ongelmia. No aika näyttää kuinka toimii.
Siis ei se softa vissiin ihan susi ole , kun näyttäisi toimivan ainakin joissakin laitteissa. :=)
useita kertoja. Mobile Broadband ilmoitus ilmestyy keskeyttämään aloitetut toimet.
Mikä neuvoksi?
minä ratkaisin ongelman kohdallani siten, että siirryin takaisin vanhaan modeemiini. Nyt toimii taas moitteettomasti. (Ihmetyttää, miksi myyjä halusi ilmaiseksi lahjoittaa minulle tämän Mobile Horrorin! 😀
Kiitos kaikille, jotka yrittivät auttaa.
(nyt vähemmän kiukkuinen asiakas)
Minulla on nyt tapahtunut tätä ihan samaa, enkä pääse puhelimessa wifi -verkossa ollessani esimerkiksi googlaamaan mitään, kun sivu ohjautuu aina tälle kyseiselle sivustolle. Olen vaihtanut salasanan, ja silti joka kerta ohjaudun uudelleen salasanan vaihtoon, enkä pääse sivulta pois muuten, kuin sulkemalla selaimen. Onko tähän ongelmaan nyt ollut muuta selkeää ratkaisua kuin laitteen vaihtaminen?
Päivitysyritysten jälkeen ei auttanut muu kuin reset-nappi. Ja sama toistui uudelleen. Ja tuo broadband tukki uuden kannettavani molemmat selaimet. Seuraavana päivänä palautin mokkulan liikkeeseen, ja sain tehtyä uuden sopimuksen hyvin toimivaa vanhaan ZTE-mokkulaani. Ja pienellä työllä sain myös kannettavani selaimet entiseen kuntoon.
Miksi edustajanne epäasiallisin perustein tarjoaa vanhalle asiakkaalle tuollaista ongelmallista mokkulaa?
Minun matkamokkulani alkoi ihan yllättäen kysellä pin-koodia. En saa tähän nyt yhteyttä mitenkään kirjoittaakseni tuota koodia. Ei hyväksi salasanaa vaikka laitan tämän tietokoneeseeni kiinni.
Mokkula on Huawei E53771
Tästä häiriköinnistä en maksa. Huomenna tavataan.
Huomenna tavataan asiakaspalvelussa.
Onko sana perse liika raaka?
Kerrottakoon nyt tässä, että itselläni on yli 30 vuoden työkokemus tietotekniikan parissa. Ihmettelen sitä, että tästä samasta ongelmasta on tässäkin ketjussa ollut jo nelisenkymmentä asiakaspalautetta, eikä DNA foorumin ohjeista tai vastauksista näytä olleen apua.
On tunne että tämmöinen jätti suuri yhtiö viisveisaa käyttäjäkokemuksista ja palautteesta, tekee vaan mitä itse haluaa.
Se vanha mokkula toimi vuosia moitteettomasti, Tämä ei.
Olisi reilua antaa vaihtaa kuluitta takaisin vanhaan. Tai ainakin se anteeksi pyyntö, että nyt ei mennyt niinkuin strömsössä. Montaa kertaa en enää laitetta raahaa kauppaan. Jos mitään järjkevää DNA ei vastaa meille. Aion äänestää jaloillani ja siirtyä jonkun muun asiakkaaksi. Se on hyvin yksinkertaista.
On aika kiusallista, kun pitäisi hoitaa asiat ajallaan eikä nettiyhteys toimi.
Ja kaikkialla on teksti: Ota yhteys asiakaspalveluun, joka vastaa viesteihisi 2-3 vuorokauden kuluttua. Kivaa, mahtavaa olla DNA:n asiakas. Tämän sopimuksen päättyessä: Goodbye
Kotimokkula B715 sekä Mokkula E5573Cs uudelleenohjaa selainta asetussivuilleen kahdessa tapauksessa:
1) Kun laite otetaan käyttöön ja pitäisi vaihtaa tärkeimmät oletusasetukset
2) Kun laitteelle on päivitys, eikä käyttäjä ole valinnut automaattisia päivityksiä ko. asetussivuilta
Selailu palautuu normaaliksi, kun käyttäjä kirjautuu avautuvalle asetussivulle, käy läpi nopean ja helpon asetusavustajan tai päivittää laitteen jos näin ilmoitetaan.
Oletussalasana kirjautumiseen on 1234
Asetussivuille pääsee itse kirjoittamalla selaimen osoitekenttään: 192.168.1.1 tai dna.mokkula/
Asetussivujen käyttöön tarvitaan tietokoneen tai mobiililaitteen selain.
Jos asetussivuille kirjautumisen ja ohjeen mukaisten asetusten vaihdon sekä päivityksen jälkeen tapahtuu edelleen uudelleenohjausta, kannattaa kokeilla palauttaa laite tehdasasetuksille painamalla laitteen reset-painiketta 30 sekunnin ajan ja tämän jälkeen vielä kirjautua asetussivuille. Samainen reset auttaa myös jos oletussalasana ei enää kelpaa.
Uudelleenohjaus uusissa päivityksissä sekä ensimmäisessä käyttöönotossa on ensiarvoisen tärkeää kaikilla laitteilla, jotta asiakkaan tietoturva sekä palvelun laatu pysyvät kunnossa nyt ja tulevaisuudessa.
Olemme toki pahoillamme, jos tämä pakottaminen ärsyttää. Ominaisuus mokkulassa on kuitenkin vain asiakkaan parasta ajatellen tehty, eikä ko. asetusmäärittely kestä kuin noin 2 minuuttia.
Lisätietoja: https://www.dna.fi/dna-kotimokkula-premium-b715#asetukset
Myös asiakaspalvelu auttaa miellään puhelimitse käymään asetusvalinta läpi: 044 144 044
Kun laitteelle on saatavilla ohjelmapäivitys , niin modeemi ohjaa automaattisesti hallintasivulleen. Kirjaudu modeemin hallintaan ja suorita päivitys , niin pääset eroon ko. ilmoituksesta.
No, kokeilin ja onnistuin pääsemään sivustoille näin:
1. Mene kotimokkulan asennussivulle (dana.mokkula) ja kirjaudu sisään
2. Valitse "lisäasetukset" yläpalkista
3. Valitse vasemmasta valikosta "suojaus" ja siitä avautuvista vaihtoehdoista "palomuuri"
4. Tässä PC-koneessa riitti ainakin se kun otti pois päältä "Ota MAC-suodatus käyttöön "
5. Tallenna asetukset
Voi olla, että noita muitakin vaihtoehtoja joku joutuu poistamaan päältä, mahdoton sanoa.
Rauhaisaa joulun aikaa.
En kyllä koske enää pikkusormellakaan DNA:n vekottimiin.