Siirry uusimpaan kommenttiin
Etsimäsi kommentti on joko siirretty toiseen keskusteluun tai poistettu kokonaan.

Modeemin päivitys estää printterin käytön

Päivitin DNA:n DG200AC modeemin uusimpaan versioon, ja sen jälkeen tulostin ei enää kykene yhdistämään paikallisverkkoon.

Muutostietojen mukaan juuri 2.4Ghz taajuuteen tehtiin jokin muutos. Testasin vanhalla reitittimellä yhdistää tulostimeen ja homma toimi ongelmitta, joten tulostimessa ei ole vikaa. Hassua on, että tulostin ei pysty yhdistämään edes samassa verkossa olevaan Asuksen reittittimeen.

Mitähän päivitys oikeasti teki ja saako asetuksia muuttamalla tulostimen toimimaan?
Peruna Ilmoita asiaton sisältö

Kommentit

  • Samassa verkossahan ei tyypilisesti ole useita reitittimiä, koska asiakkaat eivät hyödynnä niiden reittejä automaattisesti. Yhteysongelma kuulostaisi kuitenkin IP-konfliktilta. Eli jokin verkon laite on saanut päivitetyltä reitittimeltä sen IP-osoitteen jonka päivittämätön reititin oli antanut tulostimelle, tai toisin päin.
    AP
  • Olen siis resetoinut tulostimen verkkoasetukset, joten sen pitäisi hakea uusi IP-osoite, ellen nyt aivan väärässä ole.

    Toinen reititin on AP-tilassa laajentamassa langattoman verkon kantamaa. Tämä siis pääreitittimestä, johon toinen reititin on yhdistetty LAN3-porttiin. Toiseen reitittimeen yhdistetyt laitteet pystyivät tulostamaan normaalisti, vaikka tulostin oli yhdistetty pääreitittimeen.

    Peruna
  • Upea kartta. Tulostimen verkkoasetukset nollattuasi se on varmasti hakenut uutta IP-osoitetta, mutta on myös tärkeää, että millään verkon muulla laitteella ei ole samaa osoitetta.

    Epäilen IP-konfliktia siksi, koska olen ymmärtänyt että tulostin yhdistyy kumpaan tahansa WiFi:hin ongelmitta, mutta ei sen jälkeen toimi verkossa.

    IP-konfliktia voit selvittää esimerkiksi pingaamalla tulostimen IP-osoitetta kun se ei ole kytketty verkkoon, tai näin:

    Oletetaan että tulostimen IP on 192.0.2.2 ja MAC-osoite ff-ff-ff-ff-ff-ff.

    PS C:\Users\AP> ping 192.0.2.2

    Pinging 192.0.2.2 with 32 bytes of data:
    Reply from 192.0.2.2: bytes=32 time=1ms TTL=63
    ...

    PS C:\Users\AP> arp /a

    Interface: 192.168.33.10 --- 0x2
      Internet Address      Physical Address      Type
    ...
      192.0.2.2          ff-ff-ff-ff-ff-ff     dynamic
    ...


    Koska ARP-taulussa on oikea MAC-osoite, konfliktia ei ole tai se ei vaikuta tähän tietoneeseen.

    AP
  • Ei siis yhdistä ollenkaan. Tulostin jää jumiin "connecting" tilaan, muttei onnistu yhdistämään.

    Testasin huvikseen sitä, että loin Asuksella vierasverkon (jolla voi yhdistää internettiin, mutta ei paikallisverkkoon) ja tulostin yhdisti tähän ongelmitta. Pääreitittimessä on siis jokin asetus (tai ominaisuus), joka aiheuttaa tulostimen jumiutumisen.
    Peruna
  • Oliko sinulla modeemi siltaavassa tilassa ja päivityksen jälkeen se olisi muuttunut reitittävään tikaan?
    Olen täältä tosin lukenut, että tuon modeemin päivittäminen olisi aiheuttanut muillekin ongelmia.
    PW
  • Reitittävässä tilasssa se on ollut koko ajan. Testasin lisää ja huomasin, että tulostin kyllä yhdistää, mutta sillä kestää siinä 30-60 minuuttia. Mikäköhän moista aiheuttaisi?
    Peruna
  • Kuinka usein modeemit päivitetään ja tapahtuuko se vain öiseen aikaan.
    Kaija Naukkarinen

Kommentoi tai kirjoita uusi viesti

Nimesi ja viestisi näytetään julkisesti.Sähköpostiosoitettasi ei koskaan näytetä julkisesti.