Netin pätkimisongelma
Ongelma on aika-ajoin pätkivä netti joka keskeyttää esim nettiradion kuuntelun. Kokoonpano on sagecomin modeemi ja asuksen reititin. Ennen ku ei ollu tota erillistä reititintä niin toimi viel tosi paljon huonommin ja tauot oli usein paljon pitempiä. Tommost herjaa on modeemin logi täynnä
Fri 10 Mar 2017 21:29:44 Error (4) DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-M...
Fri 10 Mar 2017 04:55:30 Critical (3) Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - ...
Thu 09 Mar 2017 21:29:44 Error (4) DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-M...
Thu 09 Mar 2017 12:23:05 Critical (3) Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - ...
Thu 09 Mar 2017 09:29:44 Error (4) DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-M...
Thu 09 Mar 2017 08:17:06 Warning (5) MDD message timeout;CM-MAC=24:7f:20:a0:5e:a8;CMTS-MAC=00:17:1...
Wed 08 Mar 2017 21:29:44 Error (4) DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-M...
Wed 08 Mar 2017 15:50:47 Critical (3) Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - ...
Wed 08 Mar 2017 09:29:44 Error (4) DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-M...
Tue 07 Mar 2017 23:42:01 Critical (3) Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - ...
Tue 07 Mar 2017 21:29:44 Error (4) DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-M...
Sun 05 Mar 2017 11:40:02 Critical (3) Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - ...
Sun 05 Mar 2017 09:29:44 Error (4) DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-M...
Sat 04 Mar 2017 11:45:00 Critical (3) Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - ...
Sat 04 Mar 2017 09:29:44 Error (4) DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-M...
Thu 02 Mar 2017 23:07:45 Critical (3) Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - ...
Thu 02 Mar 2017 21:29:44 Error (4) DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-M...
Thu 02 Mar 2017 20:30:32 Critical (3) Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - ...
Thu 02 Mar 2017 09:29:44 Error (4) DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-M...
Fri 10 Mar 2017 04:55:30 Critical (3) Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - ...
Thu 09 Mar 2017 21:29:44 Error (4) DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-M...
Thu 09 Mar 2017 12:23:05 Critical (3) Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - ...
Thu 09 Mar 2017 09:29:44 Error (4) DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-M...
Thu 09 Mar 2017 08:17:06 Warning (5) MDD message timeout;CM-MAC=24:7f:20:a0:5e:a8;CMTS-MAC=00:17:1...
Wed 08 Mar 2017 21:29:44 Error (4) DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-M...
Wed 08 Mar 2017 15:50:47 Critical (3) Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - ...
Wed 08 Mar 2017 09:29:44 Error (4) DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-M...
Tue 07 Mar 2017 23:42:01 Critical (3) Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - ...
Tue 07 Mar 2017 21:29:44 Error (4) DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-M...
Sun 05 Mar 2017 11:40:02 Critical (3) Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - ...
Sun 05 Mar 2017 09:29:44 Error (4) DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-M...
Sat 04 Mar 2017 11:45:00 Critical (3) Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - ...
Sat 04 Mar 2017 09:29:44 Error (4) DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-M...
Thu 02 Mar 2017 23:07:45 Critical (3) Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - ...
Thu 02 Mar 2017 21:29:44 Error (4) DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-M...
Thu 02 Mar 2017 20:30:32 Critical (3) Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - ...
Thu 02 Mar 2017 09:29:44 Error (4) DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-M...
Ja kyseessä on siis joku valokuituplus juttu, mikä ei nyt täl hetkel oo niin plus. Modeemi on kerran vaihdettu asiakaspalvelun neuvosta, mut se mitään auttanu. Signaalikin on kuullemma iha kunnossa kämppään asti. Jossain kyl nyt mättää ja se tulis saattaa kuntoon.
Seuraa viestiä
0
seuraajaa
Kun kerran erillistä reititntä käytätä, laita modeemi siltaavaan tilaan.
Kyllä minulla on toiminut pätkimättä Sagemcom F-3686AC ja Asus Asus RT-AC68U yhditelmällä pitkäaikaisetkin videostream katselut.
Yhteys pätkii ja modeemin joutuu resetoimaan, logiin ilmestyy noita Critical "Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received" -ilmoituksia. Välillä tulee lyhyempi tai pidempi time-out, jonka jälkeen esim. 30s päästä yhteys palautuu jälleen. Missään vaiheessa modeemin nettiyhteyden indikaattorivalo ei kuitenkaan sammu.
Meillä ongelmat esiintyvät enemmänkin silloin kun laite/laitteita on myös kiinteällä kaapelilla modeemissa kiinni. Pelkässä WLAN -käytössä tuntuu olevan luotettavampi. Linjojen pitäisi testien mukaan toimia ok, kaikki kaapelit on kokeiltu vaihtaa jne. Ongelma nyt seurannassa, modeemi juuri vaihdettu ja viikonloppuna ehtii testaamaan toistuvatko ongelmat.
Onko tietoa milloin Sagenom F-3686AC uusi softaversio on tulossa jakeluun?
Näillä näkymin Sagemcomin F-3686AC DNA Valokuitu Plus -modeemille on tulossa päivitys huhtikuun aikana.
Alla jo tutuksi tullut logitapahtuma:
Sat 18 Mar 2017 11:24:07 Critical (3) Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - ...
Sat 18 Mar 2017 11:23:55 Critical (3) No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=40:65:a3:0b...
Sat 18 Mar 2017 11:23:42 Critical (3) Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Un...
Sat 18 Mar 2017 11:21:32 Critical (3) Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - ...
Network access Denied lukee tuossa ja Connectivity State In Progress, Access Denied.
DS powerit on nollan molemmin puolin (-2.4 .. 2.5 db), SNR:t ~42db js US powerit n.36dBmV.
Event logissa:
Authorized;CM-MAC=48:83:c7:...; CMTS-MAC=00:17:10:...
Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received
Unicast Maintenance Ranging attempted - No response - Retries
16 consecutive T3 timeouts while trying to range on upstream
TV-kanavat näkyy ihan fine, eli kaapeli tuskin muuttui yhtäkkiä vialliseksi 😀 Kaapelitkin pyörittelin lävitse kuitenkin.
Eipä siinä, DNA TV vissiin saatiin korjattua niin nettiyhteyden voikin vuorostaan hajottaa. 4G toimii vielä, wink wink 😀
Kiinteän wifi-kanavan valitseminen ei auttanut asiaan.
Muutamalla tutulla näyttää olevan sama modeemi käytössä, mutta erillisen reitittimen kanssa ja asetettuna siltaavaan tilaan. Pitää vielä sekin kokeilla mikäli muut keinot eivät tepsi.
Lisäksi modeemin asetusten säätäminen saattaa sekoittaa koko laitteen. Esim. kiinteän IPn varaaminen jollekin laitteelle on tuskaisen vaikeaa... asetusta voi joutua yrittämään useita kertoja / bootteja ja välillä saattaa esim. WLAN asetukset resetoitua kokonaan tässä yhteydessä. Lieneekö siis laitteen koko DHCP palvelin olla syypää useisiin ongelmiin.
Toivottavasti saataisiin pian toimiva softa tuohon purkkiin.
Kannattaa myös tarkistaa, että ei yritä ylittää vastaanottavan langattoman laitteen ominaisuuksia tai tehdä muutos sen verkkoasetuksiin (kaistanleveys - myös modeemiin/reitittimeen).
Itse modeemi + lähiverkon laitteet vastaavat pingiin katkoksen aikana, mutta ulospäin mikään ei vastaa. Huomasin että kun käyn modeemin status-diagnostics -sivulta starttaamassa tracerouten esim. www.google.fi, niin ongelma korjaantuu välittömästi kaikilla lähiverkon laitteilla. Eli joku modeemin softavika selvästi on kyseessä.
Saataisiinko tähän DNA:lta jotain vastausta? DNA-kaupassa minulle tarjottiin kalliimpaa modeemia tilalle, mutta siitä olisi pitänyt itse maksaa toista sataa.
Meillä ei ole tiedossa laajamittaista vikaa DNA Valokuitu Plus -modeemi F-3686AC kanssa, mikäli nettiyhteys katkeilee niin tästä olisi aina syytä olla yhteydessä asiakaspalveluun. Näemme verkon puolelta johtuuko pätkimisongelma esim. signaalitasoista modeemille.
Jos ongelma toistuu useammalla asiakkaalla ja tässä epäillään virhettä modeemin firmwaressa, niin asiaa tutkitaan tarkemmin teknisen tukemme avustuksella.
Vaihdoin pariin laitteeseen nyt kiinteät ip:t (ipad ja yksi läppäri). Cromecastiin tein lease reservation niille osoittelle, jotka ne oli dhcp:tä saaneet. Katsotaan jatkossa auttoiko sekään...
DNA:lle tiedoksi, tuskin johtuu singnaalitasosta. Itselläkin laite Sagemcom Fast-3284DC, ja tismalleen samat ongelmat ja virheet. Jos DNA hommaa näitä laitteita ja välittää niitä asiakkailleen olisi hyvä varmistaa niiden toimivuus omassa verkossa, eikä jättää asiantutkimista ja ongelmien diagnosointia asiakkaille. Näin se vaan ikävä kyllä toimii kilpailijoillakin.
Nettiyhteys on lähellä käyttökelvotonta ja vaimo on jo lopettanut netin käyttämisen läppärillä kokonaan, kun kännykässä oleva Telian 4G-yhteys on luotettavampi. DNA:n asiakaspalveluun olen soittanut aiemmin ja vastaus on, että kaikki näyttäisi olevan heidän mielestään kunnossa. Jos ei olisi määräaikaista sopimusta, niin olisin jo lopettanut valokuitu plus -yhteydestä maksamisen aikoja sitten kun ei kiinnostaisi enää 2010-luvulla tehdä näin perusasian vianselvitystä itse (aika vaikea kuvitella, että esimerkiksi sähköyhtiö sysäisi vastuun asiakkaalle, jos sähköt pätkisivät sähkömittarilla).
Power arvot -2.4 ja -6 välillä downstreamissa (paitsi kanavilla 21-24, jotka ovat 0) ja 44-46 välillä upstreamissa (paitsi kanavilla 6-8, jotka ovat 0).
Käykää siis vaihtamassa purkit suosiolla asiakaspisteissä. Diagnosoikaa ongelmaa mahdollisimman paljon ja ei kannata suostua vaihtamaan kalliimpaan samanvalmistajan purkkiin, kun pitää toimia tuolla minkä on aikaisemminkin saanut.
Paavon DS- ja US-arvot ovat kohdallaan, vaikka DS-puolella hieman hajontaa onkin. (0:t kuuluvat asiaan).
Minulla ei tuo modeemi siltaavassa tilassa pätki, kun sen perässä on ASUS-reitin. Modeemissa on vain ASUS ja WBOX HD3 kiinni.
Laitteen vaihto voi auttaa. Kannattaa kokeilla. Siinä vaihtuu samalla DNA:n kahtiajako, joka sekin saattaa olla viallinen.
Päätelaitteen verkkokortin ajuritkin kannattaa päivittää.
Vanhojen päätelaitteiden kanssa voi olla ongelmia.
DNA:n ohjeessa siltaavaan asetuksessa on käytössä vain 5 ip osoitetta, joten vaatisi vähän kikkailua, jos haluaa useamman laitteen verkkoon samaan aikaan. Omassa taloudessa kun on läppäreitä 5kpl, yksi pc, 4 pädiä, 5 kännykkää, pari pelikonsolia ja pari chromecast:tiä + pari muuta. Joten, jos käytätte siltausta huomioikaa tuo. Meillä konsoli on kaapelilla ja pojilta ei ole tullut valituksia yhteyden pätkimisestä, tai eivät ole ymmärtäneet asiaa, kun pelit joskus lagaavat muistakin syistä.
Täytyy jatkossa kokeilla (jos ongelmia) tuota siltaavaa asetusta, kun itselläkin on ylimääräinen modeemi, jonka voi sitten kytkeä reitittäväksi laitteeksi tuon Sagemcomin perään. Toki toivoisin, että laitteet toimisivat molemmissa asetuksissa siltaus/reititys, kuten kuuluisi. Ei DNA liittymää tarjotessa kertonut mitään 5 laitteen maximi käytöstä. Minulla oli ongelmaa selvitellessä myös läppäri kiinteästi kaapelilla kiinni modeemissa ja pätki siinäkin.
Mittailin noita vapaita wlan kanavia ja valitsin parhaan mahdollisen ja säädin sen kiinteäksi. Käytän wlania remotedesktop yhteyteen pc koneeseen läppäristä ja se on toiminut ihan ok kokoajan. Sisäverkko on siis toiminut kokoajan, mutta ulkoverkkoon pääsy tökkinyt pahasti. Nyt on modeemin vaihdon jälkeen (2pv) toiminut kaikki kiitettävästi, pari pikku räpsyä ruutu+ ja france24 live streamia katsellessa. Ohimolla on verisuonet lakaneet pullottamasta ja normaali väri palannut naamariin. Viime vuoden loppupuolella tein ssh yhteydellä tietokanta koulutehtävää ja yhteys pätki, jonka jälkeen joutui kirjautumaan useaan paikkaa monta kertaa useilla eri tunnuksilla ja hermo tiukalla. Kyselin silloin koulussa muilta oppilailta pätkikö heilla ssh yhteys koulun verkkoon ja kellään ei mitään ongelmia ollut. Ohimot pullottaneet siitä lähtien ja naamari kuin paloauto
Nyt odotellaan uutta softaversiota josko se ratkaisisi ongelmat pysyvästi. Mikäli ei niin modeemi vaihtuu kokonaan toiseen merkkiin. Harmillista että uusi liittymä on epävakaampi kuin yksikään aiempi liittymä, vanhat ISDN-, ADSL- ja kaapeliliittymät toimivat paljon paremmin!
Tuli hommattua tuo 1G liittymä.
Pätkii tosi paljon, 2-3krt tunnissa.
Mikäs tuossa boksissa on uusin softaversio? Nyt olisi tuo,
Software Version
DNA_2.74.0-T1
Onko kukaan saanu tuota pätkimistä pois?
Ainakin minulla olleet WiFi-ongelmat korjaantuivat, kun modeemi päivittyi.
Silloin ongelmist johtuen käytin modeemia siltaavassa tilassa ja sen perässä erillistä reititintä. Nyt käytä modeemia reitittävässä tilassa ilman erillistä reititintä.
Päivitykset on jäissä uutta ohjelmistoversiota odotellessa, mutta sen tuloon voi mennä poidempiäkin aikoja.
täältä löytyy viimeisestä DNA:n viestistä lisätietoja päivityksistä: https://tuki.dna.fi/org/dna-fi/d/sagemcom-f-3686ac-wifi/
Suurella todennäköisyydellä päivitys korjaa nopeus, pätkintä tai muita vikoja, mitä täälläkin on listattu.
Muita mahdollisia ongelmapaikkoja kaapeliyhteyteen perustuvalla lähiverkkoyhteydellä ovat käyttölaitteiden virheet ja yhteensopivuusviat sekä taloyhtiön sisäverkon, jakajan ja johtojen viat sekä muut ongelmat. Lisäksi kannattaa varmistaa WiFi eli WLANin ongelmapaikat: www.dna.fi/tuki-wlan
Mikä on uusin ohjelmaversio tuohon laitteeseen? Nykyinen on DNA_2.89.0
Valinnan ollessa käytössä häiriön sattuessa laite sitten väistää "toiselle" kanavalle ja osa laitteista tippuu verkosta pois.
Lomien jälkeen päässyt taas netin ääreen.


Toimii kyllä paremmin kuin ennen, mutta vieläkin katkeilee yhteys.
Langaton ja langallinen.
Miltä signaali näyttää?
Soitettu asiakaspalveluun, tasot näyttävät ihan järkevää - ipv6 pois päältä mitä tehdään seuraavaksi??? (Mainittakoon vielä, että DNA:n langattomalla yhteydellä IPTV toimii tässä käyttöpaikassa ihan pätkimättä.)
Jatkuvaa pätkimistä / yhteyden jäätymistä täälläkin, valokuitu 200M. Välillä menee tunteja ongelmitta, sitten pätkäsee pari kertaa ja sitten taas toimii. Liittymä ollut käytössä reilun viikon, "valokuitu"moodemi DNA:lta ja sama ongelma ollut koko sen ajan. Välillä toimii muuten, mutta latenssi on aivan järjetön ja tekee etätyöpöydän ja terminaalin (ssh:n yli) käytöstä lähes mahdotonta. Logiin tulee kahta virhettä.

"DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option"
"Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received"
Kuuluuko tuon powerin olla noin suuri DS:n puolella?
Bonuksena vajaa tunti sitten purkki päivitti softansa itse. Kysymättä yhtään mitään, boottasi vain. Eipä ollut mainintaa ostohetkellä tälläisestä takaovesta...
Wed 07 Feb 2018 01:58:55 Notice (6) SW Download INIT - Via NMS
Wed 07 Feb 2018 02:12:23 Notice (6) SW download Successful - Via NMS
NMS? Network Management System? Eli siis DNA:n tekosia?
Verkossa on vikaa, joten tilaa huoltokäynti!
Power arvon pitäisi downlodstream olla ± 8 dBm:n välillä - sinulla ne ovat huomattavan korkeita.
Power arvon pitäisi upstream olla alle 50 dBm ja sinulla niitä on vai 1 kpl ja sekin huomattavan lorkea.
Täytyy vielä tarkistaa ettei joku edellinen asukas ole tehnyt omia virityksiä antennipiuhoihin kämpässä, mutta kumma sinänsä ettei saman rivarin muissa kämpissä ole ollut ongelmia (tai sitten ovat vain tyytyneet tilanteeseen).
Modeemit päivittyvät DNA:n toimesta - tosin yleensä yöaikaan.
Jos rivari on uudehko, huoneistoon lienee tähtiverkko ja huoneiston sisällä joko ketjuverkko tai tähtiverkko sähkökaapista, jossa saattaa olla viallinen haaroitin.
Jos sähkökaapissa on haaroitin rasiat voisivat olla 6 dB:n rasioita.
Ihmiset on huonoja valittamaan ja usein tyytyvät olevaan tilanteeseen.
Onko sinulla DNA:n kahtiajako rasiassa (TV/Data). Se voi olla viallinen.
On kahtiajako, kokeilin myös vanhalla palikalla ja piuhalla (aikoinaan edelliseen kämppään tc7200:n mukana tullut), ei muutosta arvoihin. Täytyy tutkia illemmalla vielä lisää ennen kun pyytää huoltokäyntiä.
Vika voi olla taloyhtiön teknisessä tilassa olevassa haarottimessa, sen huoneistoosi liittyvässä osassa, joten vika ei välttämättä kohdistu muihin huoneistoihin.
Toki on aina mahdollista, että matka taloyhtiön teknisestä tilasta huoneistoon olisi liian pitkä, jolloin signaali vaimenee liikaa.
Näitä modeemin antamia virheilmoituksia ei kannata turhan paljoa itse tulkita, näemme vika- ja asiakaspalvelusta enemmän mm. modeemin signaalitasoja ja virhetilanteiden tulkinta on helpompaa.
Mikäli yhteyden kanssa on siis ongelmia, pirauta meidän maksuttomaan vikapalveluun p.0800 300 500, numero on auki 24/7. Voimme tarvittaessa asiakaspalvelusta tilata huoltokäynnin paikalle
Kahtiajako saattaa olla tiukka TV-pistokkeeseen. Sen voi korjata irroittamalla peitelevyn ja vaikka saksilla hieman avartaa TV-reikää.
Tähtiverkossa rasioiden tulisi olla päättyviä 6 dB:n rasioita.
Vika lienee tähtipisteessä olevassa haarottimessa.
Nykyykö huoneistossasi DVB-T kanavat, jotka ovat yli 800 MHz taajyyksilla?
Taloyhtiön tähtipisteeltä on n. 40 metriä huoneistoon. Vikapalvelu totesi, että saman yhtiön muissakin huoneistoissa näyttää olevan heikot signaalit ja että asentaja käy, mutta eipä tämä nyt ainakaan parempaan suuntaan näytä kehittyvän sen käynnin jälkeen...

Otathan siinä tapauksessa uudelleen yhteyttä asiakaspalveluumme jonka kautta voidaan vilkaista vielä yhteyttä ja saadaan tarvittaessa tilattua uusi huoltokäynti.
Voi olla, että huoltokäynti ei korjaa tilannetta, vaan taloyhtiön pitäisi korjauttaa jakoverkko standardejen mukaiseksi. Ihme, että DNA on tällaisen jakoverkon hyväksynyt.
Edellisessä kerrostaloasunnossani kiinteistön tähtipisteelle oli vielä selvästi pidempi matka, mutta mitään tämän kaltaisia ongelmia ei esiintynyt. Onko 40 metrin veto automaattisesti EN 60728-1 vastainen, vai...?
Antennirasiasta pitäisi saada 84-54 dBµV:n taso.
Talovahvistimelta lähtee digiaikana 95 dBµV:n taso.
Tähtipisteessä olevat jaottimet syövät asoa 11-15 dB, riippuen käytetyistä jaottimista.
Jaottimia pitää olla suuremmissa taloissa useita peräkkäin ja niiden läpimenovaimennus on 1 dB.
Tähtiverkoissa käytetään 6 dB:n rasioita.
Noiden jälkeen taso on suurimmillaan 74 dBµV.
Loppu jää sitten huoneistossa olevalle haarottimelle ja kytkennöissä yms. käytetyille kaapeleille.
Jos huoneistossa on 15 dB:n jaotin, niin kaapeleille jää vain 5 dB:tä.
Jos vielä käytetetääm DNA:n kahtiajakoa, niin kaapeleille jää1 dB.
Hyvälaatuinen kaapeli vaimentaa n. 26 dB/100 m.
Nuo syntyvät häviöt on korvattava lisävahvistimilla, jotta rasille saataisiin riittävä taso.
Meillä on taloyhtiössä 106 huoneistoa ja ketju 600 verkko on toteutettu 4:llä talovahvistimella.
Mjoo. Mielenkiintoinen tilanne




Huoneistossa on haaroittimena Triax 348004 ja häviöt datalehdellä http://instalsat.pl/files/STS%202,%203,%204,%206,%208.pdf - tämän pitäisi olla ihan ok.
Neljästä haarasta on kolme käytössä, yksi on terminoitu päätevastuksella kuten kuuluukin. Huoneiston rasiat kaikki Finnsat/Televes 5232:aa, eli 1 dB vaimennuksella (tai tarkkaan ottaen 0,5 dB vaimennuksella tuolla taajuusaleueella): http://www.televes.com/sites/default/files/HTE/ht/01030372001_002_es-en-fi-ru.pdf ja ovat alkuperäisiä. Kiinteistö on liitetty kaapeliverkkoon ymmärtääkseni vasta pari vuotta sitten, ja huoneistojen asennuksiin ei ilmeisesti ole koskettu erikseen (alkup. 1998). Nykypäivänä asentaja käyttäisi varmaan puristettuja liittimiä noiden ruuvattavien sijaan, asennustyön jälki ei varsinaisesti silmiä hivele :-)
Jos lykkää modeemin kiinni suoraa huoneiston tähtipisteeseen, upstream power putoaa 57 -> 56 dBmV ja downstream powerit nousevat n. 5 dBmV kautta linjan, eli tehot ovat entistä pahemmin liian suuria.
Taloyhtiön jaotin on mallia 8+1. Yhtiössä on 9 huoneistoa ja siksi myös jaottimen läpivienti on käytössä yhdelle huoneistolle (siinä on sitten perässä joku erillinen vaimenninmokkula, muuten signaalitaso olisi ilmeisesti liian kova). Täyttääkö asennus nykystandardeja, en tiedä, mutta ensimmäiseksi tulee mieleen se, että onko läpiviennissä vastaavaa häiriösuojausta kuin jaottimen muissa lähdöissä. Se ei liene nyt tämän casen kannalta kuitenkaan olennaista...
Oman huoneiston lähtö on tuolla 14 dB vaimennuksella. Jaottimelta on noin metrinen kaapeli runkokaapelin liitokseen.
Talovahvarin (CXE180LF) päällä oli DNA:n lappu, jossa tasot:
133,25 MHz tulo 83 dBµV lähtö 99.5 dBµV
599,25 MHz tulo 87 dBµV lähtö 103.5 dBµV
Tuota downstream poweria ihmettelen muutenkin, sehän on tällä hetkellä aivan liian kovalla tasolla modeemin mukaan, ja rivarista löytyy vain yksi asunto, jossa on pidempi kaapelointi kuin itselläni (seinänaapuri, vajaa 10 metriä pidempi piuha, 1 dB pienemmällä vaimennuksella taloyhtiön jaottimessa). Eikös nämä kaapelitv-verkot ole 75 ohmin systeemeitä, eli tuo nyt modeemiini saapuva n. 10-16 dBmV taso vastaa 70-76 dBµV joka sekin olisi liikaa ja vastaisi siis sitä, mitä sanoit että huoneiston haaroittimeen pitäisi tulla? Kovin huono kaapelointi ei tähtipisteeltä taida tähän huoneistoon olla, kun kova signaali tulee kovana myös perille. SNR on kuitenkin 40 dB luokkaa ja ymmärtääkseni ihan riittävän hyvä. Joku syyhän tuollaisille tehoille pitäisi olla?
Entäs mitenkä tuo upstream power, miksihän se on noin karmealla tasolla? Vahvistaako nuo talovahvistimet myös verkkoon päin kulkevaa signaalia, vai pitääkö modeemin lähetteen kantaa kauemmaksi omin voimin?
ps. joo, en ole menossa ronkkimaan laitteita omin päin, kunhan teen havaintoja. olen taloyhtiön hallituksessa ja pienellä yhtiöllä ei ole teknistä isännöitsijää tai huoltoyhtiötä, jolla olisi valmiiksi asiantuntemusta asiasta. voi olla, että joudutaan pohtimaan muutoksia yhtiön sisäiseen järjestelmään, sen takia tätä keskustelua täällä käyn, ennen kun kutsutaan asentaja selvittämään mahdollisia sisäverkon ongelmia.
Huoltomiehen käynti on maksuton, jos ongelma ei ole huoneiston kytkennöissä ja laitteissa (sisältyy huoltomaksuun).
Nykyisellään ei tule kuin yks laite per rasia, modeemi on eri huoneessa kuin TV
No, nyt on huoneistokohtaiset treffit sovittu loppuviikolle kun vpn firman järjestelmään ja ssh mihin tahansa palvelimeen tippuu vartin välein. Ehkä tämä vielä joskus tulee kuntoon.
DNA:n asiakaspalvelun kanssa ollut yhteydessä noin kymmenen kertaa ja asentaja käynyt kahdesti paikalla ihmettelemässä. Yhteydet tulevat DNA:n mukaan modeemiin asti ja heidän mukaansa kaikki on kunnossa ja minun laitteissani vika. Modeemeissakaan ei asiakaspalvelun mukaan ole ollut ongelmia, vaikkakin yllättäen viime kuussa Oulun seudulle tulikin "päivitys", kun yhtäkkiä ongelmia olikin ollut enemmänkin. Päivitys ei auttanut yhteyttäni ollenkaan ja DNA:n asiakaspalvelu siirtyi taas linjalle, ettei mitään ongelmia ole ollut. Nyt googlailtuani vaikutaisikin, että ongelmia ollut jo pidemmän aikaa.
Koitin jo irtisanoa liittymääni, kun marras-joulukuusta asti ollut ongelmia ja olen joutunut käyttämään kännykkääni hotspottina. DNA:n mukaan irtisanomisperusteita ei ole ja 1½ vuotta pitäisi vielä maksella toimimattomasta liittymästä. DNA:n mukaan he ovat vastuussa vain modeemille tulevasta liittymästä ja jos heidän myymänsä ja tukemansa modeemit eivät toimi, niin se on vain voi voi. Ainoa jäljellä oleva keino tässä on käydä taas DNA-liikkeessä vaatimassa modeemin huoltoa / vaihtoa, mutta ei tässä nyt oikeasti ole luottoa enää yhtään, että DNA tämän homman jotenkin hoitaisi.
Puhumalla pyrkivät selviämään.
Kyllä kyluttjavalituslautakunnan kautta yhteyden purun pitäisi onnistua, jos DNA ei siihen vapaaehtoisesti suostu.
Liitteenä screenshot tuolta modeemin asetuksista. En itse tosiaan tuosta paljoa ymmärrä, mutta DNA on sanonut monta kertaa, että signaalin vahvuus on paljon parempi kuin yleensä.
Ei näyttänytkään kuvaa suoraan liitetiedostona, niin laitetaanpa näin. Ei tarvitse epämääräisiä liitteitä availla 😀

Onko käyttämäsi laitteet udehkoja ja päivitetty viimeisimpiin päivityksiin? Muuta en keksi 🙁
Okei, eli pitää sentään paikkansa se, että liittymä tulisi kunnossa modeemille asti.. Laitteina vuoden vanha pc, 1½ vuotta vanha microsoft surface, vanhempi läppäri, ½ vuotta vanha sonyn telkkari, Dna tv hubi, nokia 8, lumia 950 ja joku sonyn 1½ vuotta vanha puhelin. Kaikilla laitteilla ongelmia DNA-netin kanssa niin piuhalla, kuin wlanissa, mutta kännyköiden hotspottien kanssa ei minkäänlaista. Eikä ollut myöskään aiemman 4g-modeemini kanssa.

Olen kysellyt asiakaspalvelusta myös tuosta, että onko muilla taloyhtiön asukkailla DNA:n liittymiä ja onko valituksia tullut. Liittymiä kuulemma on, mutta muut eivät ole asiasta valittaneet. Ajattelin itsekin aluksi tuota, että joku sitä häiriötä aiheuttaisi, kun liittymä toimi ensimmäiset pari kuukautta moitteetta ja sen jälkeen ongelmat alkoivat.
Otin screenshottia myös tuosta event logista. Koitin tänään laittaa modeemini siltaavaan tilaan ja laittaa vanhan reitittimeni jakamaan nettiä, mutta kun en enää päässyt tuolla modeemin ip:llä asetuksiin ottamaan screenshotteja, niin tein resetin noin kello 14.00 ja event logissa siis pelkästään tapahtumia tuon jälkeen. Ajattelin testata vielä vähän enemmän tuota siltaavaa tilaa ja netin jakoa tuolla reitittimellä, jos se toimisi..
Jos kaapeli löytyy, niin melkein kaikissa tapauksissa DNA on operaattoreista ylivoimaisesti halvin nettiä varten (koska kaapelitoteutus nyt vaan tulee halvemmaksi kuin DSL) eikä irtisanomiselle kesken asumisen luulisi olevan netin aktiivikäyttäjällä juurikaan muita syitä kuin tuotteen virhe.
Hankkimalla yhden asiantuntijan lausunnon yhteysogelmista, tuo olisi oikeudenkäynnissä täysin selvä tapaus ja DNA häviäisi ja varmaan myös velvoitettaisiin korvaamaan oikeudenkäyntikulut. Jos oikeuteen lähtisi tappelemaan ilman 3. osapuolen lausontoa, niin sitten se on siinä ja siinä. Asiallisesti perusteltuna oikeus todennäköisesti uskoisi käyttäjää, koska vastaaja ei kykenisi kuitenkaan toimittamaan mitään indisiota siitä, että yhteys on toiminut 24/7. Siihen ei yksinkertaisesti ole mitään lokeja olemassa.
Kannattaisi myös tarkistaa käyttämäsi ethernet-kaapeli (kunto ja ettei se ole ristiinkytketty).
Edelleen kummastuttaa DNA:n asiakaspalvelun ja teknisen tuen käytös ja suoranainen valehtelu, kun selvästikin useammalla ollut modeemien kanssa ongelmia ja silti tänäänkin minulle jankutettiin, että ei varmasti ole modeemissa ongelmia, kun on tuota uudempaa mallia. Tuo mystinen "Oulun seudun päivityskin" ja muiden ihmisten ongelmat tulivat aivan yllättäen parisen viikkoa sitten, kun olin aiemmin jo monta kertaa soitellut ja kysellyt asiasta. Ongelmat myös muiden osalta taisivat asiakaspalvelun mukaan loppua tuohon päivitykseen.
Koitin tänäänkin päästä puhumaan suoraan teknisen tuen kanssa, mutta asiakaspalvelu ei siihen suostunut ja sitten kuitenkin, kun koitin selvitellä vikaa ja keksiä mitä voisi tehdä, niin asiakaspalvelusta sain vaan vastaukseksi etteivät he tuosta tekniikasta niin ymmärrä. Papukaijana vaan toistivat, että tekniseltä tuelta saatu tälläinen kommentti, että kaikki on kunnossa. Lopulta asiakaspalvelun mielestä ainoa ratkaisu ongelmaan on se, että he eivät asiaa enää selvittele, vaan minun laitteissani on ongelma ja minun pitää tyytyväisenä maksella tuo 1½ vuotta maksuja, vaikka yhteys olikin käyttökelvoton. Onneksi, kun tuota modeemia googlailee, niin tulee vastaan muidenkin kokemuksia ja siten huomasin yrittää tuota siltaus-tilaa, ja nyt täytyy toivoa että tämä nyt toimisikin lopulta.
Valitettavaahan tässä on se, että DNA:n on todella helppo valehdella tekniikkaa tuntemattomille ja uskoisin, että aika monelle tuo modeemin siltaus-tilaankin vaihtaminen on täyttä utopiaa modeemin ip-osoitteineen päivineen. Ja varsinkin kun itselleni ei sitä edes missään välissä ehdotettu, vaan esimerkiksi paikalla käynyt asentaja suositteli wlan-kanavan asettamista joksikin tietyksi, ipv6 ottamista pois jne.
Vielä lopuksi pakko mainita asiasta, kun sanoin ensimmäisen puhelun alussa, että haluaisin palata 4G:n käyttäjäksi, kun tämä kaapeli ei toimi, niin asiakaspalvelija tarjosi "hyvänä tarjouksena" 10 megan 4G nettiä 15€ / kk hintaan. Ei riitä että valehdellaan, vaan koitetaan vielä suoranaisesti koijata apinaa minkä keretään..
Vielä aivan lopuksi kysymys tietäville. Onko asiakkaan vai operaattorin vastuulla se, että modeemin asetus pitää vaihtaa siltaus-tilaan, jotta se toimisi?
Minulla esiintyi aikoinaan pätkimistä, jonka takia vaihdoin pöytäkoneeseen (ETH-yhteys) näytönohjaimen ja verkkolaitteen. Nykyisin pätkimistä esiintyy harvemmin ja olen nykyisten, harvoin esiintyvien, pätkimisen syylliseksi tulkinnut lähetyspään tai Internetin. Internet on ongelmallinen, kun se valitsee yhteyden reitin lähetyspäähän satunnaisesti, joten yhteys voi muodostua huonoa reittiä pitkin tai se ei sillä hakukerralla löydä vastanottajaa 🙁
Asiakaspalvelun "vika on poistunut itsestään" -miesten sijaan tänään kävi DNA:n ammattimies paikalla. "Joo, näki jo etäyhteydellä että eihän siellä ole asiat kunnossa kun tasot on tuollaisia. Jännä ettei naapurit oo olleet yhteydessä, vaikka siellä on modeemeissa vielä huonompia signaaleita..".

Sääti vahvistimet kadunvarresta ja kiinteistöstä. Kiinteistön vahvistimen tulosignaalia pudotettiin pari desibeliä ja paluusuunta säädettiin kohdalleen (oli täysin pielessä), jonka jälkeen modeemikin rupesi näkemään enemmän kanavia ja upstreamin tasot putosivat 10 dB alemmas. Nyt voisi olettaa toimivan vähän vakaammin kuin lähtötilanteessa. Ainakin tekniset reunaehdot sen voisivat nyt mahdollistaa.
Meillä on onneksi ketjuverkko, joten multimediarasian käyttö on mahdollista 😀
Antennirasiaan kytkettävä DNA:n kahtiajako voi myös olla viallinen (niissä on ollut paljon vikoja), vaikka modeemin arvot olisivatkin kunnossa, kun häiriöetäisyys sen toiseen haaraan on huono.
Joo, eipä tuon upstreamin yli 50 tarvitsisi mennä, mutta jos se kuitenkin pätki vain satunnaisesti ~58 dBmV:lla, niin eiköhän se tuolla jo toimi ihan ok kun kanavamääräkin viisinkertaistui.
Tosiaan nyt noin vuorokauden käytellyt modeemia siltaus-tilassa eikä ongelmia ole ilmennyt. Tällä hetkellä pc on pelkästään tuossa DNA modeemissa kiinni, joten TP-linkin otin jo pois. Eilen illalla mm. striimit pyörivät ilman pätkimisiä ja laadun putoamisia. Kertaakaan myöskään ei ole nettisivut jättäneet latautumatta, enkä ole huomannut mitään muutakaan valittamista.
Marras-joulukuusta jatkuneet ongelmat olivat tosiaan sellaiset, että jos avasin esimerkiksi kaksi linkkiä uusiin välilehtiin suunnilleen samoihin aikoihin, niin toinen saattoi jäädä lataamaan ikuisesti tai ilmoittaa "palvelin ei vastaa" ja toinen latautua normaalisti. Toki myös molemmat saattoivat jättää latautumatta tai latautua. Ongelmaa oli toki myös jos avasin vain yksittäistä sivua, useampaa sivua jne. Muita ongelmia oli mm. nuo striimien toimimattomuudet, spotify sanoi ettei yhteyttä ole, netflix ei ladannut mitään, steam ei auennnut, kun ei löytänyt yhteyttä, discord saattoi yhtäkkiä menettää yhteyden, mozilla thunderbird menetti yhteyden jne. Eli yleensä jos sain jonkin ohjelman auki, niin se toimi, mutta jos netti temppuili, kun jotain koitti avata, niin sitten ei auennut. Toki sitten oli nämä youtubet, spotifyt ja discord sun muut, jotka kadottelivat yhteyttä myös jatkuvan käytön aikana. Ja samat ongelmat tosiaan kaikilla laitteillani, jotka ovat kohtuu uusia ja joita on päivitelty.
Ongelma oli ihan jatkuva eli tunnin aikana saattoi pahimmillaan kymmeniä kertoja tulla "palvelin ei vastaa" tai muu ongelma vastaan, joten kännykän hotspot oli ainoa toimiva yhteys tuon ajan parin kuukauden ajan. Speedtest.net, jos latautui, niin antoi kuitenkin melkein aina pingiksi 15-30 ja download lähes 200Mbps ja upload lähes 20Mbps.
Eli onko tässä siltaus-tilassa jotain ongelmia, jonka takia ongelmaa kannattaisi vielä selvitellä, vai voinko ihan tyytyväisenä käytellä tätä niin kauan kunhan toimii? Tai onko kenelläkään edes ideaa, että miksi yhteys yllättäen toimii nyt, muttei tuolla reititys-tilalla? Eilen, kun nopeasti koitin siltaus-tilaa, niin netti vaikutti toimivan, kun tein modeemin resetin ja modeemi palasi reititykseen, niin ongelmat tulivat taas heti. Kun taas siirryin siltaukseen, niin ongelmia ei ole tullut kertaakaan..
Merkkikoneiden laitepäivitykset kannattaa hakea koneen laitevalmistajan sivuilta.
Joten tällä hetkellä uskoisin, että olen paikallistanut ongelman tuohon DNA modeemiin ja jos se toimii siltaus-tilassa, niin onko minulla syytä selvitellä asiaa enempää vai toivoa vain parasta, että se myös jatkossa toimii? Ja jos lopettaa toimimasta, niin viedä modeemi taas huoltoon tai vaihtoon?
Sellaisen ongelman nyt vielä sain tässä testaillessa, että DNA modeemin wlaniin ei voi tällä hetkellä yhdistää, mutta wlan toimii tuo TP-linkin reitittimen kautta. Taidan siis vain suosiolla nostaa kädet pystyyn ja toivoa, että tämä yhdistelmä nyt toimii tuon 1½ vuotta ja sen jälkeen sanoa DNA:lle hyvästit.
Takuuaikaahan siinä on vielä jäljellä, joten huoltoon viemisellä ei ole kiire.
Sinulla on sen verran paljon laitteita, että pelkän modeemin käyttö siltaavassa tilassa ei mahdollista kaikkien laitteiden käyttöä.
Minulle tämä järjestely kyllä passaa, kunhan nyt vain tuo netti pysyy toiminnassa. Ajatelin vain jatkaa tätä asiaa ihan sen takia, että jos jollain muulla on vastaavia ongelmia ja alkaa googlettelemaan, niin voisi ratkaisuja löytyä hieman helpommin 😀
Kunhan sille TP-linkille riittää julkinen IP niin se voi sitten reitittää loput.
Kuluttajaliittymissä on siltaavassa tilassa mahdollista saada 5 kpl IP-osoitetta samanaikaisesti. TV ei niitä kuluta.
Kun jonkun laitteen sammuttaa, sen varaama IP-osoite ei vapaudu heti, vaan kestää jonkin aikaa, ennen kuin joku muu laite voi sen IP:n ottaa käyttöön.
Outoa, että siltaavassa tilassa modeemi toimii, mutta ei reitittävässä tilassa!
Kun kyseessä on ostettu laite, niin veisin modeemin korjattavaksi, etenkin jos nettiä voi käyttää hotspotin kautta korjauksen aikana.
Modeemin ollessa virraallisena, pitää modeemin pohjassa olevaa reset-reikää painaa tulitikulla tms. yhtäjaksoisesti n. 30 sekunnin ajan. Aina modeemit eivät toimi kunnolla, elli niitä ensitöikseen resetoi - syytä en tiedä.
Nämä ovat mielestäni leikkikaluja - leikkikaluksi luokittelen kaikki laitteet, joissa on erillinen virtalähde.
Lueskelin ketjun läpi ja ihan samaa ongelmaa alkanut taas esiintymään. Mulla on nyt joku uusin sagecomin purkki ja varsinkin aamupäivisin esiintyy muutaman sekunnin tai parin minuutin yhteyskatkoja. Muuten yhteys on tasainen ja kunnossa esim. pingplotterin mukaan. Yhteys toimi edellisellä sagecomin purkilla varmaan vuoden moitteettomasti, mutta nyt vanhat ongelmat nostavat päätään. Huomenna tulee huoltomies joka luultavasti toteaa että rasiat on rispaantuneet jne jne, mut muuten kaikki on kunnossa. Onko kukaan selvittänyt tämän ongelman syitä, koska olen 99% varma, että ongelma on purkista johtuva. Osaako joku muuten kertoa noobille mitä tarkoittaa modeemin asetuksissa WAN yhteyden alla kohta "lease expires" ja siinä perässä aika ja päivämäärä. Eli käsittääkseni kun kyseinen aika koittaa saan uuden ip:n dhcp servulle? Aiheuttaako tämä juuri sen pienen pätkimisen ja auttaako mitään jos laittaa yhteyden staattiseksi?
Mullakin pelaillessa ainakin joka kymmenen-kahdenkymmenen sekunnin välillä nousee toi latenssi n. 60ms jonnekin 2000ms sekunniksi tai kahdeksi. En suosittele kyllä ollenkaan tuota valokuitu "plussaa" kenellekään tällä hetkellä, kun ei mikään auta.
Eli vika on dna:n modeemisa, mutta hankkimalla reititin modeemin perään tästä ongelmasta pääsee.
DHCP RENEW WARNING" , eli näitä muita mitälie virheolmoituksia logi täynnä..DNA totesi ykskantaan että kannattaisi hommata uusi laitekun heidän päässään kaikki näyttäisi olevan ok..ei ole ok, yhteys pätkii useamman kerran päivässä, käytössä kolmannen osapuolen verkkoliikenteen monitori ja ilmoitukset"verkkoyhteys palautettu" on jo arkipäivää.
Periaatteessa ei tekisi mieli todellakaan ostaa uutta kaapelimodeemia, edes toista reititintä purkin perään ..tämä ketju sen verran vanha että ei oikeen päde varmaankaan enään tähän reilun vuoden vanhan mallin vikoihin..näyttäisi kuitenkin olevan vika joka seuraa dna n toimittamia laitteita jokaisessa saegom mallisarjassa.
Millä tahansa muulla operaatorilla olisi varmasti tultu vastaan takuun juuri vasta umpuduttua mutta ei DNA..
Vaihtuisi heti operaattori jos mahdollista mutta täällä meidän alueella on toistaiseksi kaapeli monopoli DNA lla..nykyään tosin mobiili tukiasemat sen verran luotettavia että sellainen on harkinnassa toiselta operaattorilta..siihen asti jatketaan tällä pätkivällä..lähinnä periaatteessa häiritsevällä yhteydellä josta ei ollut sopimuksessa mitään mainintaa xd
..niin, vaihdetti "supernopea" 1000M , vajaa 60e/kk liittymä normiin 200M, eipä ole kaduttanut..pätkii samanlailla mutta vajaa puolet hinnasta
DHCP RENEW WARNING" , eli näitä muita mitälie virheolmoituksia logi täynnä..DNA totesi ykskantaan että kannattaisi hommata uusi laitekun heidän päässään kaikki näyttäisi olevan ok..ei ole ok, yhteys pätkii useamman kerran päivässä, käytössä kolmannen osapuolen verkkoliikenteen monitori ja ilmoitukset"verkkoyhteys palautettu" on jo arkipäivää.
Periaatteessa ei tekisi mieli todellakaan ostaa uutta kaapelimodeemia, edes toista reititintä purkin perään ..tämä ketju sen verran vanha että ei oikeen päde varmaankaan enään tähän reilun vuoden vanhan mallin vikoihin..näyttäisi kuitenkin olevan vika joka seuraa dna n toimittamia laitteita jokaisessa saegom mallisarjassa.
Millä tahansa muulla operaatorilla olisi varmasti tultu vastaan takuun juuri vasta umpuduttua mutta ei DNA..
Vaihtuisi heti operaattori jos mahdollista mutta täällä meidän alueella on toistaiseksi kaapeli monopoli DNA lla..nykyään tosin mobiili tukiasemat sen verran luotettavia että sellainen on harkinnassa toiselta operaattorilta..siihen asti jatketaan tällä pätkivällä..lähinnä periaatteessa häiritsevällä yhteydellä josta ei ollut sopimuksessa mitään mainintaa xd
..niin, vaihdetti "supernopea" 1000M , vajaa 60e/kk liittymä normiin 200M, eipä ole kaduttanut..pätkii samanlailla mutta vajaa puolet hinnasta
Onko sinulla reititin modeemin perässä ja olet sen päivittänyt?
Millaisia ovat modeemin Power-arvot?
Ei tuota koukkua kannattaisi pelätä!