Tämä viesti on vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.
Etsimäsi kommentti on joko siirretty toiseen keskusteluun tai poistettu kokonaan.

Netin pätkimisongelma

Ongelma on aika-ajoin pätkivä netti joka keskeyttää esim nettiradion kuuntelun. Kokoonpano on sagecomin modeemi ja asuksen reititin. Ennen ku ei ollu tota erillistä reititintä niin toimi viel tosi paljon huonommin ja tauot oli usein paljon pitempiä. Tommost herjaa on modeemin logi täynnä
Fri 10 Mar 2017 21:29:44  Error (4)  DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-M...
Fri 10 Mar 2017 04:55:30  Critical (3)  Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - ...
Thu 09 Mar 2017 21:29:44  Error (4)  DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-M...
Thu 09 Mar 2017 12:23:05  Critical (3)  Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - ...
Thu 09 Mar 2017 09:29:44  Error (4)  DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-M...
Thu 09 Mar 2017 08:17:06  Warning (5)  MDD message timeout;CM-MAC=24:7f:20:a0:5e:a8;CMTS-MAC=00:17:1...
Wed 08 Mar 2017 21:29:44  Error (4)  DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-M...
Wed 08 Mar 2017 15:50:47  Critical (3)  Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - ...
Wed 08 Mar 2017 09:29:44  Error (4)  DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-M...
Tue 07 Mar 2017 23:42:01  Critical (3)  Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - ...
Tue 07 Mar 2017 21:29:44  Error (4)  DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-M...
Sun 05 Mar 2017 11:40:02  Critical (3)  Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - ...
Sun 05 Mar 2017 09:29:44  Error (4)  DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-M...
Sat 04 Mar 2017 11:45:00  Critical (3)  Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - ...
Sat 04 Mar 2017 09:29:44  Error (4)  DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-M...
Thu 02 Mar 2017 23:07:45  Critical (3)  Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - ...
Thu 02 Mar 2017 21:29:44  Error (4)  DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-M...
Thu 02 Mar 2017 20:30:32  Critical (3)  Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - ...
Thu 02 Mar 2017 09:29:44  Error (4)  DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-M...

Ja kyseessä on siis joku valokuituplus juttu, mikä ei nyt täl hetkel oo niin plus. Modeemi on kerran vaihdettu asiakaspalvelun neuvosta, mut se mitään auttanu. Signaalikin on kuullemma iha kunnossa kämppään asti. Jossain kyl nyt mättää ja se tulis saattaa kuntoon.

Kommentit

  • Katso modeemin connection-asetuksista Pover arvot. Pitäisiolla DS puolella ± 8 dBmV välillä ja US puolella alle 50 dBmV.
    Kun kerran erillistä reititntä käytätä, laita modeemi siltaavaan tilaan.
    Kyllä minulla on toiminut pätkimättä Sagemcom F-3686AC ja Asus Asus RT-AC68U yhditelmällä pitkäaikaisetkin videostream katselut.
  • Mikä selain ja sen versio?
  • Bosen soundtouchilla kuuntelen. Eilen yöllä räpläsin asetuksia väsymiseen asti, siinä samalla otin kanavan automaattivalinnan pois ja tänään ei oo 8h kuuntelun aikana pätkinyt kertaakaan. Toiv ei pätki jatkossakaan. Onko muuten tietoa kun mulla on wifi repeateri, niin pitäisikö vaihto sen ja varsinaisen reitittimen välillä tapahtua iha saumattomasti?
  • Kanavan laittaminen kiinteäksi poistaa kanavan vaihtumisesta aiheutuvan pätkimisen. Repeaterit eivät ole minulle tuttuja.
  • Olisit heti kertonut käyttäväsi WLAN-yhteyttä.
  • Samankaltainen ongelma täällä tuen seurannassa Valokuitu Plus -liittymässä. Modeemi vaihdettiin toiseen varmuuden vuoksi ja asentaja kävi jo paikalla tutkimassa linjojenkin toimintaa.

    Yhteys pätkii ja modeemin joutuu resetoimaan, logiin ilmestyy noita Critical "Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received" -ilmoituksia. Välillä tulee lyhyempi tai pidempi time-out, jonka jälkeen esim. 30s päästä yhteys palautuu jälleen. Missään vaiheessa modeemin nettiyhteyden indikaattorivalo ei kuitenkaan sammu.

    Meillä ongelmat esiintyvät enemmänkin silloin kun laite/laitteita on myös kiinteällä kaapelilla modeemissa kiinni. Pelkässä WLAN -käytössä tuntuu olevan luotettavampi. Linjojen pitäisi testien mukaan toimia ok, kaikki kaapelit on kokeiltu vaihtaa jne. Ongelma nyt seurannassa, modeemi juuri vaihdettu ja viikonloppuna ehtii testaamaan toistuvatko ongelmat.

    Onko tietoa milloin Sagenom F-3686AC uusi softaversio on tulossa jakeluun?
  • Hei TV!

    Näillä näkymin Sagemcomin F-3686AC DNA Valokuitu Plus -modeemille on tulossa päivitys huhtikuun aikana.
    DNA Ilkka palveluneuvoja
  • Kyl toi yhteys edelleen pätkii. Kanavan laittaminen kiinteäksi auttoi ehkä hiukan, mutta ei kuitenkaan poistanut ongelmaa kokonaan. Ongelman huomaa nettiradion lisäksi kun selailee nettiä niin välillä tulee mietintätaukoja jolloin ei tapahdu mitään tai selain ilmoittaa, että sivua ei voida avata. Sit taas hetken päästä toimii täydellisesti. 
    No toivottavasti auttaa kun vaihtaa operaattoria. 
  • Jos vika on modeemissa, operaattorin vaihto ei auta,ellei samalla vaihda modeemimerkkiä.
  • Eipä näyttänyt modeemin vaihto auttavan... sama virheilmoitus jälleen ja nettiyhteys pätkäisi täysin minuutiksi ja palautui jälleen. Toivottavasti vika paikallistetaan sillä tällaisenaan yhteys on aivan liian epäluotettava. Aiempi 100-megainen "uberkaista" toimi luotettavasti ja vika ilmaantui Valokuitu Plussaan (200-megainen) vaihdon jälkeen. Kun kerran mittausten mukaan kaikki "toimii", niin vika on joko modeemin softassa tai toisessa päässä asetuksissa?

    Alla jo tutuksi tullut logitapahtuma:
    Sat 18 Mar 2017 11:24:07  Critical (3)  Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - ...
    Sat 18 Mar 2017 11:23:55  Critical (3)  No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=40:65:a3:0b...
    Sat 18 Mar 2017 11:23:42  Critical (3)  Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Un...
    Sat 18 Mar 2017 11:21:32  Critical (3)  Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - ...
  • ... ja sama pätkiminen sen kun jatkuu. Yhteys katkennut hetkeksi jo useita kertoja päivän aikana ja logi täyttyy samoista virheilmoituksista. Maanantaina sitten asentajan kanssa ihmetellään mitä tehdään. Näin ei kuitenkaan voi jatkua.
  • OKT Raisio ja kaapelitv:n kautta tuleva yhteys tipahti kuin kärpänen tunti pari sitten, liekö jotain vikaa jossain. En muista että nyt varsinaisesti aiemmin olisi pätkinyt ihmeellisemmin, joskus satunnaisesti joku köhä joka on parantunut purkin buuttauksella (= noin kerran viikkoon, muuten hidastuu). 

    Network access Denied lukee tuossa ja Connectivity State In Progress, Access Denied.

    DS powerit on nollan molemmin puolin (-2.4 .. 2.5 db), SNR:t ~42db js US powerit n.36dBmV.

    Event logissa:
    Authorized;CM-MAC=48:83:c7:...; CMTS-MAC=00:17:10:...
    Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received
    Unicast Maintenance Ranging attempted - No response - Retries
    16 consecutive T3 timeouts while trying to range on upstream

    TV-kanavat näkyy ihan fine, eli kaapeli tuskin muuttui yhtäkkiä vialliseksi 😀 Kaapelitkin pyörittelin lävitse kuitenkin.

    Eipä siinä, DNA TV vissiin saatiin korjattua niin nettiyhteyden voikin vuorostaan hajottaa. 4G toimii vielä, wink wink 😀
  • Samaa ongelmaa Sagemcomin kanssa täällä. Lähiverkon wifi-laitteilta katkeaa yhteys säännöllisin väliajoin, ja siihen auttaa vain wifi-yhteyden resetointi päätelaitteista. Event log sanoo "DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option"

    Kiinteän wifi-kanavan valitseminen ei auttanut asiaan.
  • Toistaiseksi mitään selvää syytä ei ole paikallistettu siihen, miksi Valokuitu Plus -liittymän modeemi Sagenom F-3686AC hukkailee yhteyttä verkkoon. Aiempi Ciscon EPC3828D modeemi toimi ongelmitta 100-megaisella nopeudella ja ongelmat siis alkoivat kun liittymä päivitettiin Valokuitu Plussaan ja uuteen modeemiin. Tuen tutkinta jatkuu, linjojen pitäisi olla kunnossa, modeemi vaihdettu toiseen samanlaiseen, kaikki kaapelit uusittu, kokeiltu eri datapistokkeeseenkin jne... kaikki on "paperilla ok". Saas nähdä onko lopulta vain palattava takaisin vanhaan liittymään :(.
  • Eli eikö dna asiaa korjaa lainkaan? Itselläni on kanssa pian käytössä tämä dna valokuitu plus liittymä. Ja liittymä pätkii eikä toimi normaalisti? Mistä sitten me ihmiset maksetaan?
  • Omalta osaltani asiaa kyllä aktiivisesti tutkitaan ja toki on niin, että aina ongelmat eivät selviä helposti. Seuraavaksi kokeillaan ihan erilaista modeemia, josko vika paikallistuisi tuohon modeemiin. Kaikesta huolimatta melkoisen turhauttava vika, kun tällaisen soisi olevan yksinkertaisesta "plug 'n play" -osastoa.

    Muutamalla tutulla näyttää olevan sama modeemi käytössä, mutta erillisen reitittimen kanssa ja asetettuna siltaavaan tilaan. Pitää vielä sekin kokeilla mikäli muut keinot eivät tepsi.
  • Koskeeko tämä netin pätkiminen kaikkia dna asiakkaita joilla kysyinen modeemi vai koskeeko osaa? Itse en rupea käyttämään wlan vaan kaapelilla laitan netin koneelle niinkuin on ollut aina minulla.
  • Hyvin samanlaista ongelmaa täälläkin. Verkkoyhteys jäätyy usein kymmeniksi sekunneiksi WLAN yhteydellä ja Sagenom F-3686AC modeemilla. Ongelmaa esiintyy kaikilla laittelilla (puhelimet, padit, tietokoneet...). DHCP lainan uusiminen päätelaitteesta tuntuu välillä auttavan. 

    Lisäksi modeemin asetusten säätäminen saattaa sekoittaa koko laitteen. Esim. kiinteän IPn varaaminen jollekin laitteelle on tuskaisen vaikeaa... asetusta voi joutua yrittämään useita kertoja / bootteja ja välillä saattaa esim. WLAN asetukset resetoitua kokonaan tässä yhteydessä. Lieneekö siis laitteen koko DHCP palvelin olla syypää useisiin ongelmiin.

    Toivottavasti saataisiin pian toimiva softa tuohon purkkiin.
  • Täysin ongelmitta en ole vieläkään saanut Sagenomia toimimaan, mutta siltaavassa tilassa erillisen reitittimien kanssa ongelmia on huomattavasti vähemmän kuin reitittävässä tilassa. Erilliseen reitittimeen/wlan -tukiasemaan siirtymisen jälkeen myöskään telkkari ei ole enää kadottanut WiFi-verkkoa, kuten Sagenomin kanssa tuppasi käymään päivittäin. Vahvasti alkaisi haiskahtaa softapuolen haasteilta... toivottavasti saamme uuden softan pian jakeluun. Nykymallilla epäluotettavin yhteys pitkiin aikoihin, vanhat ISDN-, ADSL- ja kaapelimodeemiliittyvät toimivat paljon paremmin.
  • Kannattaisi WLAN-kanava laittaa kiinteäksi, että sen vaihtuminen ei aiheuttaisi ongelmia.
    Kannattaa myös tarkistaa, että ei yritä ylittää vastaanottavan langattoman laitteen ominaisuuksia tai tehdä muutos sen verkkoasetuksiin (kaistanleveys - myös modeemiin/reitittimeen).
  • Disabloin sagemcomin wlanin, ja laitoin toisen wlan-purkin kaapelilla sagemcomin perään toimimaan tukiasemana, mutta samat ongelmat jatkuvat edelleen.

    Itse modeemi + lähiverkon laitteet vastaavat pingiin katkoksen aikana, mutta ulospäin mikään ei vastaa. Huomasin että kun käyn modeemin status-diagnostics -sivulta starttaamassa tracerouten esim. www.google.fi, niin ongelma korjaantuu välittömästi kaikilla lähiverkon laitteilla. Eli joku modeemin softavika selvästi on kyseessä.

    Saataisiinko tähän DNA:lta jotain vastausta? DNA-kaupassa minulle tarjottiin kalliimpaa modeemia tilalle, mutta siitä olisi pitänyt itse maksaa toista sataa.
  • Hei Marko!

    Meillä ei ole tiedossa laajamittaista vikaa DNA Valokuitu Plus -modeemi F-3686AC kanssa, mikäli nettiyhteys katkeilee niin tästä olisi aina syytä olla yhteydessä asiakaspalveluun. Näemme verkon puolelta johtuuko pätkimisongelma esim. signaalitasoista modeemille.

    Jos ongelma toistuu useammalla asiakkaalla ja tässä epäillään virhettä modeemin firmwaressa, niin asiaa tutkitaan tarkemmin teknisen tukemme avustuksella.
    DNA Iiro palveluneuvoja
  • Minulla on itse asiassa Sagemcom F-3284DC, mutta ongelmat ovat samoja kuin muilla tässä ketjussa. Kokeilin nyt tukisivujenne mukaisesti ottaa pois ipv4 ja ipv6 -palomuurit. Katsotaan onko vaikutusta.
  • Itsellä samanlaista ärsyttävää ongelmaa ja virheilmoitukset täsmää. Lisätään vielä uusi  ongelma. Minun olohuoneen ja makkarin chromecast häviää säännöllisesti verkosta, jolloin joudun käydä konttaamassa av-vahvarin tai TV:n takana boottamassa sen repimällä johdon irti siitä hetkeksi.

    Vaihdoin pariin laitteeseen nyt kiinteät ip:t (ipad ja yksi läppäri). Cromecastiin tein lease reservation niille osoittelle, jotka ne oli dhcp:tä saaneet. Katsotaan jatkossa auttoiko sekään...

    DNA:lle tiedoksi, tuskin johtuu singnaalitasosta. Itselläkin laite Sagemcom Fast-3284DC, ja tismalleen samat ongelmat ja virheet. Jos DNA hommaa näitä laitteita ja välittää niitä asiakkailleen olisi hyvä varmistaa niiden toimivuus omassa verkossa, eikä jättää asiantutkimista ja ongelmien diagnosointia asiakkaille. Näin se vaan ikävä kyllä toimii kilpailijoillakin.
  • Marko: Kun kerran käytät erillistä reititintä, niin laita modeemi siltaavaan tilaan ja käytä vain sen reitittimen yhteyksiä.
  • Joo tuota voisi kokeilla. Mulla on nyt Sagemcom reitittimenä ja elisan vanha purkki wlan-bridgenä sen perässä, mutta nuohan voisi laittaa myös toisinpäin jos sillä pääsisi Sagemcomin ongelmista eroon.
  • Samanlaista ongelmaa täälläkin - netti pätkii päivittäin monta kertaa. Tällä hetkellä käytössä F-3686AC -modeemi, jota on yritetty käyttää sekä WLANina, että siltaavassa tilassa. DNS-palvelimet on vaihdettu googlen DNS-palvelimiksi, mutta sekään ei auta.

    Nettiyhteys on lähellä käyttökelvotonta ja vaimo on jo lopettanut netin käyttämisen läppärillä kokonaan, kun kännykässä oleva Telian 4G-yhteys on luotettavampi. DNA:n asiakaspalveluun olen soittanut aiemmin ja vastaus on, että kaikki näyttäisi olevan heidän mielestään kunnossa. Jos ei olisi määräaikaista sopimusta, niin olisin jo lopettanut valokuitu plus -yhteydestä maksamisen aikoja sitten kun ei kiinnostaisi enää 2010-luvulla tehdä näin perusasian vianselvitystä itse (aika vaikea kuvitella, että esimerkiksi sähköyhtiö sysäisi vastuun asiakkaalle, jos sähköt pätkisivät sähkömittarilla).

    Power arvot -2.4 ja -6 välillä downstreamissa (paitsi kanavilla 21-24, jotka ovat 0) ja 44-46 välillä upstreamissa (paitsi kanavilla 6-8, jotka ovat 0).
  • Kannattaa käydä vaihtamassa tuo modeemi. Minulle ehdotettiin asiakaspisteessä kalliimpaa saman valmistajan modeemia, mutta en halunnut siitä maksaa liki 140€, joten tyydyin samaan malliin. Nyt ei ole netti pätkinyt lähellekkään niin paljon kun vanhalla. Uskon vian olevan modeemissa. Diagosoin ennen vaihtoa ongelmaa pingaamalla ulko ja sisäverkko samanaikaisesti. Lopputuloksena oli, että ulkoverkko pätkii todella pahasti ja sisäverkko ei ollenkaan. Mainittakoon vielä, että toisessa asunnossani ciscon purkilla homma on toiminut moitteetta. Jos tämä halpatuotanto purkki vielä alkaa pätkimään vaihda sellaiselle nettitoimittajalle, jolta saa toimivan kunnon purkin (ei näitä Sagecomin).

    Käykää siis vaihtamassa purkit suosiolla asiakaspisteissä. Diagnosoikaa ongelmaa mahdollisimman paljon ja ei kannata suostua vaihtamaan kalliimpaan samanvalmistajan purkkiin, kun pitää toimia tuolla minkä on aikaisemminkin saanut.
  • Ei toi pätkiminen täälläkään oo kokonaan loppunut. Tarkottaako toi jr:n mainitsema ulkoverkko niinku talon ulkoota tulevaa dataa ja sisäverkko esim wlan yhteyttä puhelimen ja kaiuttimen välillä. Mulla nettiradio edelleen pätkii kotiverkkoon liitetyllä kaiuttimella. Mut jos taas kuuntelen samalla kokoonpanolla offlinesoittolistaa spotifystä ni ei ongelmaa. Meinasin jo et hommais jonkun konsolin et vois pelaa netis, mut kyl tä nettihomma nyt täytyy saada kuntoon ekana.
  • JR: Tietääkseni tuo F-3686AC on se kalliimpi purkki, joka Paavolla on käytössä. Sitä edellytetään Valokaapeli Plus liittymissä.
    Paavon DS- ja US-arvot ovat kohdallaan, vaikka DS-puolella hieman hajontaa onkin. (0:t kuuluvat asiaan).
    Minulla ei tuo modeemi siltaavassa tilassa pätki, kun sen perässä on ASUS-reitin. Modeemissa on vain ASUS ja WBOX HD3 kiinni.
    Laitteen vaihto voi auttaa. Kannattaa kokeilla. Siinä vaihtuu samalla DNA:n kahtiajako, joka sekin saattaa olla viallinen.
  • Päätelaitteen asetuksetkin kannattaa tarkistaa sekä valita modeemissa käyttöön sellainen taajuus, jonka kantama on riittävä ja jota päätelaite tukee ja laittaa käytetty kanava kiinteäksi.
    Päätelaitteen verkkokortin ajuritkin kannattaa päivittää.
    Vanhojen päätelaitteiden kanssa voi olla ongelmia.
  • Tarkoitin ulkoverkolla modeemista ulospäin suutautuvaa liikennettä. Jos liikenne menee poikki sisältä ulospäin, niin ei se toimi silloin oikein sisälle päinkään. En siis kotiverkkoa (puhelimesta -> chromecastiin, kotiläppäristä toiseen kotiläppäriin, läppäristä tulostimeen tai puhelimesta musiikkilaitteeseen).

    DNA:n ohjeessa siltaavaan asetuksessa on käytössä vain 5 ip osoitetta, joten vaatisi vähän kikkailua, jos haluaa useamman laitteen verkkoon samaan aikaan. Omassa taloudessa kun on läppäreitä 5kpl, yksi pc, 4 pädiä, 5 kännykkää, pari pelikonsolia ja pari chromecast:tiä + pari muuta. Joten, jos käytätte siltausta huomioikaa tuo. Meillä konsoli on kaapelilla ja pojilta ei ole tullut valituksia yhteyden pätkimisestä, tai eivät ole ymmärtäneet asiaa, kun pelit joskus lagaavat muistakin syistä.

    Täytyy jatkossa kokeilla (jos ongelmia) tuota siltaavaa asetusta, kun itselläkin on ylimääräinen modeemi, jonka voi sitten kytkeä reitittäväksi laitteeksi tuon Sagemcomin perään. Toki toivoisin, että laitteet toimisivat molemmissa asetuksissa siltaus/reititys, kuten kuuluisi. Ei DNA liittymää tarjotessa kertonut mitään 5 laitteen maximi käytöstä. Minulla oli ongelmaa selvitellessä myös läppäri kiinteästi kaapelilla kiinni modeemissa ja pätki siinäkin.

    Mittailin noita vapaita wlan kanavia ja valitsin parhaan mahdollisen ja säädin sen kiinteäksi. Käytän wlania remotedesktop yhteyteen pc koneeseen läppäristä ja se on toiminut ihan ok kokoajan. Sisäverkko on siis toiminut kokoajan, mutta ulkoverkkoon pääsy tökkinyt pahasti. Nyt on modeemin vaihdon jälkeen (2pv) toiminut kaikki kiitettävästi, pari pikku räpsyä ruutu+ ja france24 live streamia katsellessa. Ohimolla on verisuonet lakaneet pullottamasta ja normaali väri palannut naamariin. Viime vuoden loppupuolella tein ssh yhteydellä tietokanta koulutehtävää ja yhteys pätki, jonka jälkeen joutui kirjautumaan useaan paikkaa monta kertaa useilla eri tunnuksilla ja hermo tiukalla. Kyselin silloin koulussa muilta oppilailta pätkikö heilla ssh yhteys koulun verkkoon ja kellään ei mitään ongelmia ollut. Ohimot pullottaneet siitä lähtien ja naamari kuin paloauto
  • Toistaiseksi laite- ja linjatestit täällä ohi. Kaiken "pitäisi" olla kunnossa, mutta muutama pätkäisy edelleen viimeisen viikon ajalta on. Siltaavassa tilassa modeemi on kuitenkin huomattavasti vakaampi kuin reitittävässä ja erillinen reititin pitää televisionkin WLAN-verkossa kun Sagenomin kanssa verkko hukkuu jatkuvasti.

    Nyt odotellaan uutta softaversiota josko se ratkaisisi ongelmat pysyvästi. Mikäli ei niin modeemi vaihtuu kokonaan toiseen merkkiin. Harmillista että uusi liittymä on epävakaampi kuin yksikään aiempi liittymä, vanhat ISDN-, ADSL- ja kaapeliliittymät toimivat paljon paremmin!
  • Olisiko uutta tietoa koska tuo Sagenomin softapäivitys laitetaan jakeluun? Aiemmin oli tieto "huhtikuun aikana".
  • Eipä vain kerrottu vuosilukua, minkä vuoden huhtikuussa päivitys tulisi 🙁
  • Jatkanpa tähän kun sopii hyvin.
    Tuli hommattua tuo 1G liittymä.
    Pätkii tosi paljon, 2-3krt tunnissa.
    Mikäs tuossa boksissa on uusin softaversio? Nyt olisi tuo,
    Software Version
    DNA_2.74.0-T1

    Onko kukaan saanu tuota pätkimistä pois?


  • JT: Soita asiakaspalveluun 0800300500 ja pyydä heitä päivittämään modeemi DNA_3.409.1 versioon.
    Ainakin minulla olleet WiFi-ongelmat korjaantuivat, kun modeemi päivittyi.
    Silloin ongelmist johtuen käytin modeemia siltaavassa tilassa ja sen perässä erillistä reititintä. Nyt käytä modeemia reitittävässä tilassa ilman erillistä reititintä.
    Päivitykset on jäissä uutta ohjelmistoversiota odotellessa, mutta sen tuloon voi mennä poidempiäkin aikoja.

  • Saatiin päivitettyä boksi ja siirsin paremman signaalin rasiaan. Nyt tuntuisi toimivan huomattavasti paremmin.
  • Hommasin valokuituyhteyden noin kuukausi sitten ja alusta asti yhteys on pätkinyt. Boksissa on ikivanha ohjelmistoversio ja ajattelin kokeilla, että auttaisiko boksin päivittäminen. Tänään soitin DNAn vikanumeroon ja se olikin oudoin puhelu jonka olen asiakaspalveluihin ikinä tehnyt. Asiakapalvelijalla kesti jonkin aikaa tajuta, että tietokoneen käynnistämisestä ja sammuttamisesta ei ole juurikaan apua jos haluan päivittää valokuitumodeemin, jossa on ikivanha ohjelmistoversio. Sen jälkeen kun päästiin puhumaan samasta aiheesta eli boksin päivityksestä, asikaspalvelijan piti heittää pyyhe kehään ja todeta, että hän ei asiasta tiedä, mutta kannattaa mennä DNAn sivuille etsimään ohjeet päivitykseen. No, huomenna pitänee soittaa asikaspalveluun ja kysyä, että mistä nämä kuuluisat ohjeet oikein löytyvät.
  • Miksei dna ala myymään sellasia bokseja mitkä toimii. Ei tarvii paljon nettiä selata kun löytää kymmeniä kenellä sama vika juuri näiden valokuitu boksien kanssa. Kävin edellispäivänä vaihtamassa vanhan kaapelimodeemin tähän uuteen valokuitu plus modeemiin ja siitä lähtien netti pätkinyt. Vika selvästi näissä huonolaatuisissa bokseissa koska mikään muu ei vaihtunut kuin boksi. Ja asiakaspalveluun voisi palkata sellaista väkeä ketä ymmärtää muutakin kuin neuvoa painamaan modeemin reset nappia.
  • Hei kaikki,

    täältä löytyy viimeisestä DNA:n viestistä lisätietoja päivityksistä: https://tuki.dna.fi/org/dna-fi/d/sagemcom-f-3686ac-wifi/ 

    Suurella todennäköisyydellä päivitys korjaa nopeus, pätkintä tai muita vikoja, mitä täälläkin on listattu.

    Muita mahdollisia ongelmapaikkoja kaapeliyhteyteen perustuvalla lähiverkkoyhteydellä ovat käyttölaitteiden virheet ja yhteensopivuusviat sekä taloyhtiön sisäverkon, jakajan ja johtojen viat sekä muut ongelmat. Lisäksi kannattaa varmistaa WiFi eli WLANin ongelmapaikat: www.dna.fi/tuki-wlan
    Olli Kehityspäällikkö
  • Täälläkin on välillä pätkintäongelmaa tuolla FAST3284DC -modeemilla. Yhteys pätkii myös ethernetin kautta, kun käytän toista langatonta reititintä tuon perässä. IPv4 ja 6 kummatkin käytössä.
    Mikä on uusin ohjelmaversio tuohon laitteeseen? Nykyinen on DNA_2.89.0
  • Outo ominaisuus tuossa on se, että jos 5GHzin asetuksista "Enable DFS" ottaa pois käytöstä on valittavana vain kaksi 40 MHzin taajuuden kanavaa 36 ja 44.
    Valinnan ollessa käytössä häiriön sattuessa laite sitten väistää "toiselle" kanavalle ja osa laitteista tippuu verkosta pois.
  • Lomien jälkeen päässyt taas netin ääreen.
    Toimii kyllä paremmin kuin ennen, mutta vieläkin katkeilee yhteys.
    Langaton ja langallinen.

    Miltä signaali näyttää?



  • JT, aika lailla samoja lukemia täälläkin, mutta yhteys hidastelee ja on aika ajoin on täysin käyttökelvoton. 2-3 kuukautta on selvitetty asiaa, mutta ei löydy vikaa yhteydestä ja sitten taas vika ei ole tietokoneessa eikä muissakaan laitteissa. Alkaa kärsivällisyys loppumaan.
  • Huoltomies kävi täällä mittailemassa. Kaikki kuulema ok. Vaihdettiin modeemikin, mutta se mitään auttanut. Aika ala-arvoinen liittymä on. Taidan pätkiä laskut samaan tahtiin.
  • Kuulostaa tutulta. Purkki vaihettu ja jakamon puolella huoltomies teki taikojaan jotta signaali olisi parempi, mutta itse yhteyden toimivuus ei parantunut ollenkaan.
  • Näytti olevan uusi modeemi kaapeliliittymiin...
  • IPTV vaatii 10M suht pätkimätöntä signaalia, jota F-3686AC modeemilla ei saa vaikka tilattuna 100M lisänopeus. Muussa nettikäytössä ei pätkimistä huomaa, mutta IPTV-käytössä se on jatkuvaa. Boksi yhdistetty kaapelilla, koska sitä ei voi muulla edes liittää.
    Soitettu asiakaspalveluun, tasot näyttävät ihan järkevää - ipv6 pois päältä mitä tehdään seuraavaksi??? (Mainittakoon vielä, että DNA:n langattomalla yhteydellä IPTV toimii tässä käyttöpaikassa ihan pätkimättä.)
  • Onko apua esmes DNA_3.409.1 versiosta?
  • Jatkuvaa pätkimistä / yhteyden jäätymistä täälläkin, valokuitu 200M. Välillä menee tunteja ongelmitta, sitten pätkäsee pari kertaa ja sitten taas toimii. Liittymä ollut käytössä reilun viikon, "valokuitu"moodemi DNA:lta ja sama ongelma ollut koko sen ajan. Välillä toimii muuten, mutta latenssi on aivan järjetön ja tekee etätyöpöydän ja terminaalin (ssh:n yli) käytöstä lähes mahdotonta. Logiin tulee kahta virhettä.

    "DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option"
    "Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received"

    Kuuluuko tuon powerin olla noin suuri DS:n puolella?





    Bonuksena vajaa tunti sitten purkki päivitti softansa itse. Kysymättä yhtään mitään, boottasi vain. Eipä ollut mainintaa ostohetkellä tälläisestä takaovesta...

    Wed 07 Feb 2018 01:58:55 Notice (6) SW Download INIT - Via NMS
    Wed 07 Feb 2018 02:12:23 Notice (6) SW download Successful - Via NMS

    NMS? Network Management System? Eli siis DNA:n tekosia?

  • ...näemmä pistoketta vaihtamalla sai downstreamin powerin putoamaan joka kanavalla alle 12,7 dBmV, vastaavasti upstream nousi vielä puolella, nyt 57 dBmV joka ei taida ihan tavoitteiden mukainen olla sekään. Voi voi...
  • Tatu: Mikä modeemi?  Minulla downlodstreameja on vain 20 kpl, mutta upstreameja 5 kpl.
    Verkossa on vikaa, joten tilaa huoltokäynti!
    Power arvon pitäisi downlodstream olla ± 8 dBm:n välillä - sinulla ne ovat huomattavan korkeita.
    Power arvon pitäisi upstream olla alle 50 dBm ja sinulla niitä on vai 1 kpl ja sekin huomattavan lorkea.
  • Nyt en ulkoa muista mallia, mutta siis sagemcomin purkki jota DNA tällä hetkellä toimittaa. Liittymä tuli avattua vasta toissaviikolla.

    Täytyy vielä tarkistaa ettei joku edellinen asukas ole tehnyt omia virityksiä antennipiuhoihin kämpässä, mutta kumma sinänsä ettei saman rivarin muissa kämpissä ole ollut ongelmia (tai sitten ovat vain tyytyneet tilanteeseen).
  • lmeisesti valkoinen Sagemcom F-3686ACv2. 
    Modeemit päivittyvät DNA:n toimesta - tosin yleensä yöaikaan.
    Jos rivari on uudehko, huoneistoon lienee tähtiverkko ja huoneiston sisällä joko ketjuverkko tai tähtiverkko sähkökaapista, jossa saattaa olla viallinen haaroitin.
    Jos sähkökaapissa on haaroitin rasiat voisivat olla 6 dB:n rasioita.
    Ihmiset on huonoja valittamaan ja usein tyytyvät olevaan tilanteeseen.

  • 20v vanha, vähän siinä ja siinä onko tähti vai ketju, mutta sehän selviää kun avaa nopeasti pari rasiaa. Jos on ketju niin sitten täytyy katsoa saako edes ekasta rasiasta tarpeeksi signaalia... periaatteessa voisin kokeilla myös talojakamosta nettiyhteyttä, siellä on huoneiston nousu tavallisella f-liittimellä kiinni rimassa niin siihen on helppo heittää modeemi hetkeksi ja katsoa millä signaalitasoilla siellä ollaan. Voihan se vika olla sisäverkossakin...
  • Vika voi olla jakoverkon jossain komponentissa niin, että se vaikuttaa vain sinun huoneistoosi. Huoltokäynti on ilmainen, jos vika on jakoverkossa.
    Onko sinulla DNA:n kahtiajako rasiassa (TV/Data). Se voi olla viallinen.
  • Kun talo ei ole tuon vanhempi, luulisi huoneistoon tulevan tähtiverkon, mutta muut rasiat on voitu ketjuttaa ensimmäisestä rasiasta. Täystähdessä kaikkien rasioiden pitäisi olla päättyviä. Ketjutettavat rasiat ovat suuntakytkettyjä ja niissä on tärkeää kytkeä tuleva ja lähtevä kaapeli oikeille paikoille (muuten rasia aiheuttaa 20 dB:n vaimennuksen).
  • Huoneisto on taloyhtiön teknisestä tilasta tähdellä varmuudella, jokaiseen kämppään oma nousukaapeli, mutta huoneiston sisäinen täytyy vielä tutkia läpi.

    On kahtiajako, kokeilin myös vanhalla palikalla ja piuhalla (aikoinaan edelliseen kämppään tc7200:n mukana tullut), ei muutosta arvoihin. Täytyy tutkia illemmalla vielä lisää ennen kun pyytää huoltokäyntiä.
  • Toimiko tuo vanha jaotin tc7200:ssa hyvin?
    Vika voi olla taloyhtiön teknisessä tilassa olevassa haarottimessa, sen huoneistoosi liittyvässä osassa, joten vika ei välttämättä kohdistu muihin huoneistoihin.
    Toki on aina mahdollista, että matka taloyhtiön teknisestä tilasta huoneistoon olisi liian pitkä, jolloin signaali vaimenee liikaa.
  • Toimi tc7200:n kanssa ongelmitta, osoitekin oli silloin tietysti toinen kuin nyt. Tänään meni sen verran myöhään töissä, etten rupea tuota nyt ropaamaan, mutta jos huomenna ehtisi tutkia..
  • Päivitämme kaapeliverkossa olevat modeemit automaattisesti yöaikaan mikäli päivityksiä on saatavana, tämä on osa kaapeliverkon ylläpitoa. Asiaa on avattu enemmän täällä.

    Näitä modeemin antamia virheilmoituksia ei kannata turhan paljoa itse tulkita, näemme vika- ja asiakaspalvelusta enemmän mm. modeemin signaalitasoja ja virhetilanteiden tulkinta on helpompaa.

    Mikäli yhteyden kanssa on siis ongelmia, pirauta meidän maksuttomaan vikapalveluun p.0800 300 500, numero on auki 24/7. Voimme tarvittaessa asiakaspalvelusta tilata huoltokäynnin paikalle
    DNA Iiro palveluneuvoja
  • Tatu: Osote ei vaikuta kahtiajaon toimintaan. Se joko on ehjä tai ei. Tuo vanha kahtiajako näyttäisin ainakin olevan kunnossa.
    Kahtiajako saattaa olla tiukka TV-pistokkeeseen. Sen voi korjata irroittamalla peitelevyn ja vaikka saksilla hieman avartaa TV-reikää.

  • Näyttää olevan tähtiverkko myös huoneiston sisällä, tähtipisteen sijainti on tosin täysi mysteeri, ei ole ryhmäkeskuksessa vaan on jossain muualla, mutta mitään sopivaa paikkaa ei ylipäätään näy. Ehkä tässä vaiheessa uskaltaa jo soittaa tukeen, kun on nyt mahdollisimman pitkälle varmistettu, ettei edellinen asukas ole sohlannut täällä omiaan noiden rasioiden kanssa...
  • Taloyhtiöön tulee vain yksi runkokaapeli ja sen sisääntulopaikkaan on tähtipiste sijoitettu. Siitä voi vielä olla matkaa siihen rakennukseen, missä huoneistosi sijaitsee. Pitkä matka aiheuttaa vaimennusta jakoverkossa.
    Tähtiverkossa rasioiden tulisi olla päättyviä 6 dB:n rasioita.
    Vika lienee tähtipisteessä olevassa haarottimessa.
    Nykyykö huoneistossasi DVB-T kanavat, jotka ovat yli 800 MHz taajyyksilla?
  • Taloyhtiön tähtipisteeltä on n. 40 metriä huoneistoon. Vikapalvelu totesi, että saman yhtiön muissakin huoneistoissa näyttää olevan heikot signaalit ja että asentaja käy, mutta eipä tämä nyt ainakaan parempaan suuntaan näytä kehittyvän sen käynnin jälkeen...

  • Hei Tatu!

    Otathan siinä tapauksessa uudelleen yhteyttä asiakaspalveluumme jonka kautta voidaan vilkaista vielä yhteyttä ja saadaan tarvittaessa tilattua uusi huoltokäynti.
    DNA Ilkka palveluneuvoja
  • Tatu: 40 m tähtipisteestä huoneistoon on ihan liian pitkä matka. Power-arvosi ovat pielessä. Upsteam Power on pahasti pielessä ja niitä on vain 1 kpl. Downstream Poewerit ovat mys pielessä.
    Voi olla, että huoltokäynti ei korjaa tilannetta, vaan taloyhtiön pitäisi korjauttaa jakoverkko standardejen mukaiseksi. Ihme, että DNA on tällaisen jakoverkon hyväksynyt.
  • PW, nyt en ihan ymmärrä. Jos rivitalo on vaikkapa 50-60 metriä pitkä ja sen tekninen tila on talon päädyssä, niin väkisinkin kauimmaisiin huoneistoihin tulee yhtiön tähtipisteeltä (jaottimelta) tuon pituinen kaapeli. Sen jälkeen vielä huoneiston omalta tähtipisteeltä (haaroittimelta) oma kaapelointisa, josta näyttää tulevan tässä huoneistossa ainakin 15 metrin pituisia vetoja.

    Edellisessä kerrostaloasunnossani kiinteistön tähtipisteelle oli vielä selvästi pidempi matka, mutta mitään tämän kaltaisia ongelmia ei esiintynyt. Onko 40 metrin veto automaattisesti EN 60728-1 vastainen, vai...?
  • Tatu: Kaapelin fyysinen pituus ei varsinaisesti muodostu ongelmaksi, jos jakoverkko on suunniteltu standardin mukaiseksi.
    Antennirasiasta pitäisi saada 84-54 dBµV:n taso.
    Talovahvistimelta lähtee digiaikana 95 dBµV:n taso.
    Tähtipisteessä olevat jaottimet syövät asoa 11-15 dB, riippuen käytetyistä jaottimista.
    Jaottimia pitää olla suuremmissa taloissa useita peräkkäin ja niiden läpimenovaimennus on 1 dB.
    Tähtiverkoissa käytetään 6 dB:n rasioita.
    Noiden jälkeen taso on suurimmillaan 74 dBµV.
    Loppu jää sitten huoneistossa olevalle haarottimelle ja kytkennöissä yms. käytetyille kaapeleille.
    Jos huoneistossa on 15 dB:n jaotin, niin kaapeleille jää vain 5 dB:tä.
    Jos vielä käytetetääm DNA:n kahtiajakoa, niin kaapeleille jää1 dB.
    Hyvälaatuinen kaapeli vaimentaa n. 26 dB/100 m.
    Nuo syntyvät häviöt on korvattava lisävahvistimilla, jotta rasille saataisiin riittävä taso.

    Meillä on taloyhtiössä 106 huoneistoa ja ketju 600 verkko on toteutettu 4:llä talovahvistimella.
  • Mjoo. Mielenkiintoinen tilanne

    Huoneistossa on haaroittimena Triax 348004 ja häviöt datalehdellä http://instalsat.pl/files/STS%202,%203,%204,%206,%208.pdf - tämän pitäisi olla ihan ok.



    Neljästä haarasta on kolme käytössä, yksi on terminoitu päätevastuksella kuten kuuluukin. Huoneiston rasiat kaikki Finnsat/Televes 5232:aa, eli 1 dB vaimennuksella (tai tarkkaan ottaen 0,5 dB vaimennuksella tuolla taajuusaleueella): http://www.televes.com/sites/default/files/HTE/ht/01030372001_002_es-en-fi-ru.pdf ja ovat alkuperäisiä. Kiinteistö on liitetty kaapeliverkkoon ymmärtääkseni vasta pari vuotta sitten, ja huoneistojen asennuksiin ei ilmeisesti ole koskettu erikseen (alkup. 1998). Nykypäivänä asentaja käyttäisi varmaan puristettuja liittimiä noiden ruuvattavien sijaan, asennustyön jälki ei varsinaisesti silmiä hivele :-)

    Jos lykkää modeemin kiinni suoraa huoneiston tähtipisteeseen, upstream power putoaa 57 -> 56 dBmV ja downstream powerit nousevat n. 5 dBmV kautta linjan, eli tehot ovat entistä pahemmin liian suuria.

    Taloyhtiön jaotin on mallia 8+1. Yhtiössä on 9 huoneistoa ja siksi myös jaottimen läpivienti on käytössä yhdelle huoneistolle (siinä on sitten perässä joku erillinen vaimenninmokkula, muuten signaalitaso olisi ilmeisesti liian kova). Täyttääkö asennus nykystandardeja, en tiedä, mutta ensimmäiseksi tulee mieleen se, että onko läpiviennissä vastaavaa häiriösuojausta kuin jaottimen muissa lähdöissä. Se ei liene nyt tämän casen kannalta kuitenkaan olennaista...



    Oman huoneiston lähtö on tuolla 14 dB vaimennuksella. Jaottimelta on noin metrinen kaapeli runkokaapelin liitokseen.



    Talovahvarin (CXE180LF) päällä oli DNA:n lappu, jossa tasot:
    133,25 MHz tulo 83 dBµV lähtö 99.5 dBµV
    599,25 MHz tulo 87 dBµV lähtö 103.5 dBµV



    Tuota downstream poweria ihmettelen muutenkin, sehän on tällä hetkellä aivan liian kovalla tasolla modeemin mukaan, ja rivarista löytyy vain yksi asunto, jossa on pidempi kaapelointi kuin itselläni (seinänaapuri, vajaa 10 metriä pidempi piuha, 1 dB pienemmällä vaimennuksella taloyhtiön jaottimessa). Eikös nämä kaapelitv-verkot ole 75 ohmin systeemeitä, eli tuo nyt modeemiini saapuva n. 10-16 dBmV taso vastaa 70-76 dBµV joka sekin olisi liikaa ja vastaisi siis sitä, mitä sanoit että huoneiston haaroittimeen pitäisi tulla? Kovin huono kaapelointi ei tähtipisteeltä taida tähän huoneistoon olla, kun kova signaali tulee kovana myös perille. SNR on kuitenkin 40 dB luokkaa ja ymmärtääkseni ihan riittävän hyvä. Joku syyhän tuollaisille tehoille pitäisi olla?

    Entäs mitenkä tuo upstream power, miksihän se on noin karmealla tasolla? Vahvistaako nuo talovahvistimet myös verkkoon päin kulkevaa signaalia, vai pitääkö modeemin lähetteen kantaa kauemmaksi omin voimin?


    ps. joo, en ole menossa ronkkimaan laitteita omin päin, kunhan teen havaintoja. olen taloyhtiön hallituksessa ja pienellä yhtiöllä ei ole teknistä isännöitsijää tai huoltoyhtiötä, jolla olisi valmiiksi asiantuntemusta asiasta. voi olla, että joudutaan pohtimaan muutoksia yhtiön sisäiseen järjestelmään, sen takia tätä keskustelua täällä käyn, ennen kun kutsutaan asentaja selvittämään mahdollisia sisäverkon ongelmia.

  • Antaa huoltomiehen selvittää asiaa!
    Huoltomiehen käynti on maksuton, jos ongelma ei ole huoneiston kytkennöissä ja laitteissa (sisältyy huoltomaksuun).
  • 1 dB:n antennirasia kuulostaa liian pienivaimennukselliselta. Jos siihen kytketään sekä radio että TV, niin niiden välinen häiriöetäisyys on vain 2 dB ja se on liian vähän.
  • Täytyy pärjätä nettiradioilla 😉

    Nykyisellään ei tule kuin yks laite per rasia, modeemi on eri huoneessa kuin TV
  • Joopajoo. Edellinen huoltokäynti oli peruuntunut jotenkin sillä perusteella että vika oli olevinaan kadonnut johonkin. Jännä kun eivät viitsineet sitä kuitenkaan kysyä käyttäjäsegmentiltä että rupesiko toimimaan. Ristus mitä toimintaa.

    No, nyt on huoneistokohtaiset treffit sovittu loppuviikolle kun vpn firman järjestelmään ja ssh mihin tahansa palvelimeen tippuu vartin välein. Ehkä tämä vielä joskus tulee kuntoon.
  • Täällä myös jatkuvaa pätkimistä viimeiset pari kuukautta 200 megan kaapelinetillä, jossa DNA Valokuitu Plus -modeemi F-3686ACv2. Kännykän hotspotilla toimii tietokoneet, läppärit ja kaikki muut, mutta kun koittaa piuhalla tai wlanilla käyttää DNA:n nettiä, niin eipä toimikkaan. Aluksi oli vanhempaa mallia oleva musta modeemi ja se vaihdettiin uudempaan valkoiseen, mutta samat ongelmat siltikin. Nettisivuilta tulee jatkuvaa palvelin ei vastaa ilmoitusta, tai ei internet yhteyttä ilmoitusta, tai sivut latautuvat pelkkinä tekstiversioina. Myös youtube, twitch ja muut striimaus palvelut pätkivät tai pudottavat kuvan laadun kuraluokkaan vähän väliä. Myös piuhalla modeemissa kiinni oleva DNA:n oma TV-hubi on joka kerta avatessa jäätynyt ja ainoa ratkaisu on vetää virtapiuha irti ja bootata se.

    DNA:n asiakaspalvelun kanssa ollut yhteydessä noin kymmenen kertaa ja asentaja käynyt kahdesti paikalla ihmettelemässä. Yhteydet tulevat DNA:n mukaan modeemiin asti ja heidän mukaansa kaikki on kunnossa ja minun laitteissani vika. Modeemeissakaan ei asiakaspalvelun mukaan ole ollut ongelmia, vaikkakin yllättäen viime kuussa Oulun seudulle tulikin "päivitys", kun yhtäkkiä ongelmia olikin ollut enemmänkin. Päivitys ei auttanut yhteyttäni ollenkaan ja DNA:n asiakaspalvelu siirtyi taas linjalle, ettei mitään ongelmia ole ollut. Nyt googlailtuani vaikutaisikin, että ongelmia ollut jo pidemmän aikaa.

    Koitin jo irtisanoa liittymääni, kun marras-joulukuusta asti ollut ongelmia ja olen joutunut käyttämään kännykkääni hotspottina. DNA:n mukaan irtisanomisperusteita ei ole ja 1½ vuotta pitäisi vielä maksella toimimattomasta liittymästä. DNA:n mukaan he ovat vastuussa vain modeemille tulevasta liittymästä ja jos heidän myymänsä ja tukemansa modeemit eivät toimi, niin se on vain voi voi. Ainoa jäljellä oleva keino tässä on käydä taas DNA-liikkeessä vaatimassa modeemin huoltoa / vaihtoa, mutta ei tässä nyt oikeasti ole luottoa enää yhtään, että DNA tämän homman jotenkin hoitaisi.
  • Saku: Millaisia arvoja modeemisi Connection kohta kertoo Downstrea:n (po. ± 8 dBm) ja Uostream:n  (po. alle 50 dBm) Power-arvoiksi?
    Puhumalla pyrkivät selviämään.
    Kyllä kyluttjavalituslautakunnan kautta yhteyden purun pitäisi onnistua, jos DNA ei siihen vapaaehtoisesti suostu.
  • Kiitokset PW nopeasta vastauksesta. Pari puhelua tänään tosiaan DNA:n asiakaspalveluun ottanut ja he ovat tehneet aika selväksi, etteivät he ala tekemään enää mitään. Monta kertaa aiemmin kiiteltiin kärsivällisyydestä, kun olen sanonut, että hotspottia voin käytellä sen aikaa kun selvittelevät tilannetta. Nyt kun selvisi, että he eivät asiaa saa korjattua ja palattiin valehteluihin ja halusin liittymän purkaa, niin alkoikin tuntua samalle, kuin olisi seinälle puhunut. Pitänee siis luultavammin kuluttajavalituslautakuntaan ottaa yhteyttä seuraavaksi.

    Liitteenä screenshot tuolta modeemin asetuksista. En itse tosiaan tuosta paljoa ymmärrä, mutta DNA on sanonut monta kertaa, että signaalin vahvuus on paljon parempi kuin yleensä.
  • Ei näyttänytkään kuvaa suoraan liitetiedostona, niin laitetaanpa näin. Ei tarvitse epämääräisiä liitteitä availla 😀

  • Se tuosta pitää paikkaansa, signaali on modeemin arvojen osalta hyvä. Voisikohan jossakin huoneistossa olla viallinen laite kytkettynä kaapeliverkkoon, joka työntää häiriöitä verkkoon ja aiheuttaa sitten pätkimistä. Näkyykö modeemin logisivulla mitään erikoista?
  • Saku: Nuo arvot näyttävät ihan hyviltä, joten niiden puolesta ei ongelmaa pitäisi olla.
    Onko käyttämäsi laitteet udehkoja ja päivitetty viimeisimpiin päivityksiin? Muuta en keksi 🙁
  • Okei, eli pitää sentään paikkansa se, että liittymä tulisi kunnossa modeemille asti.. Laitteina vuoden vanha pc, 1½ vuotta vanha microsoft surface, vanhempi läppäri, ½ vuotta vanha sonyn telkkari, Dna tv hubi, nokia 8, lumia 950 ja joku sonyn 1½ vuotta vanha puhelin. Kaikilla laitteilla ongelmia DNA-netin kanssa niin piuhalla, kuin wlanissa, mutta kännyköiden hotspottien kanssa ei minkäänlaista. Eikä ollut myöskään aiemman 4g-modeemini kanssa.

    Olen kysellyt asiakaspalvelusta myös tuosta, että onko muilla taloyhtiön asukkailla DNA:n liittymiä ja onko valituksia tullut. Liittymiä kuulemma on, mutta muut eivät ole asiasta valittaneet. Ajattelin itsekin aluksi tuota, että joku sitä häiriötä aiheuttaisi, kun liittymä toimi ensimmäiset pari kuukautta moitteetta ja sen jälkeen ongelmat alkoivat.

    Otin screenshottia myös tuosta event logista. Koitin tänään laittaa modeemini siltaavaan tilaan ja laittaa vanhan reitittimeni jakamaan nettiä, mutta kun en enää päässyt tuolla modeemin ip:llä asetuksiin ottamaan screenshotteja, niin tein resetin noin kello 14.00 ja event logissa siis pelkästään tapahtumia tuon jälkeen. Ajattelin testata vielä vähän enemmän tuota siltaavaa tilaa ja netin jakoa tuolla reitittimellä, jos se toimisi..



  • Siltaavassa tilassa modeemin asetuksiin pääsee IP:llä http://192.168.100.1/ .
  • Tuohon ei ainakaan ole vielä tarttunut indikaatiota ongelmista. Toisaalta, jos olisi, niin kyllähän se pitäisi silloin olla myös DNA:lla aika selvästi tiedossa.
  • Lievästi erikoista muuten, että DNA pitää noin tiukasti kiinni sopimuksesta, jos se ei kuitenkaan pysty itse täyttämään sopimuksen velvoitteita, en ole vastaavaan pelleilyyn törmännyt esimerkiksi kilpailevilla teleoperaattoreilla, jotka ovat hyvinkin kiltisti purkaneet sopimukset joita ovat tehneet, kun luvattuja lupauksia ei ole voitukaan lunastaa.

    Jos kaapeli löytyy, niin melkein kaikissa tapauksissa DNA on operaattoreista ylivoimaisesti halvin nettiä varten (koska kaapelitoteutus nyt vaan tulee halvemmaksi kuin DSL) eikä irtisanomiselle kesken asumisen luulisi olevan netin aktiivikäyttäjällä juurikaan muita syitä kuin tuotteen virhe.

    Hankkimalla yhden asiantuntijan lausunnon yhteysogelmista, tuo olisi oikeudenkäynnissä täysin selvä tapaus ja DNA häviäisi ja varmaan myös velvoitettaisiin korvaamaan oikeudenkäyntikulut. Jos oikeuteen lähtisi tappelemaan ilman 3. osapuolen lausontoa, niin sitten se on siinä ja siinä. Asiallisesti perusteltuna oikeus todennäköisesti uskoisi käyttäjää, koska vastaaja ei kykenisi kuitenkaan toimittamaan mitään indisiota siitä, että yhteys on toiminut 24/7. Siihen ei yksinkertaisesti ole mitään lokeja olemassa.
  • Saku: Oletko päivittänyt laitteitesi verkko-ominaisuudet uusimpiin versioihin?
    Kannattaisi myös tarkistaa käyttämäsi ethernet-kaapeli (kunto ja ettei se ole ristiinkytketty).
  • Laitoin melkein heti uudestaan päivällä tuon DNA:n modeemin siltaavaan tilaan, piuha tp-linkin reitittimeen, josta piuha pöytäkoneeseen. Nyt 4-5 tuntiin ei ole kertaakaan jättäneet sivut latautumatta, kun aiemmin harvase minuutti jokin sivu antoi ilmoituksen "palvelimeen ei saa yhteyttä." Pitääpä nyt tutkiskella myös muilla laittella, että joskos koko ongelma saatiin tuolla selätettyä. Pitää myös yrittää, jos pelkkä modeemin siltaus auttaa ja tuon tp-linkin voi jättää välistä pois.

    Edelleen kummastuttaa DNA:n asiakaspalvelun ja teknisen tuen käytös ja suoranainen valehtelu, kun selvästikin useammalla ollut modeemien kanssa ongelmia ja silti tänäänkin minulle jankutettiin, että ei varmasti ole modeemissa ongelmia, kun on tuota uudempaa mallia. Tuo mystinen "Oulun seudun päivityskin" ja muiden ihmisten ongelmat tulivat aivan yllättäen parisen viikkoa sitten, kun olin aiemmin jo monta kertaa soitellut ja kysellyt asiasta. Ongelmat myös muiden osalta taisivat asiakaspalvelun mukaan loppua tuohon päivitykseen.

    Koitin tänäänkin päästä puhumaan suoraan teknisen tuen kanssa, mutta asiakaspalvelu ei siihen suostunut ja sitten kuitenkin, kun koitin selvitellä vikaa ja keksiä mitä voisi tehdä, niin asiakaspalvelusta sain vaan vastaukseksi etteivät he tuosta tekniikasta niin ymmärrä. Papukaijana vaan toistivat, että tekniseltä tuelta saatu tälläinen kommentti, että kaikki on kunnossa. Lopulta asiakaspalvelun mielestä ainoa ratkaisu ongelmaan on se, että he eivät asiaa enää selvittele, vaan minun laitteissani on ongelma ja minun pitää tyytyväisenä maksella tuo 1½ vuotta maksuja, vaikka yhteys olikin käyttökelvoton. Onneksi, kun tuota modeemia googlailee, niin tulee vastaan muidenkin kokemuksia ja siten huomasin yrittää tuota siltaus-tilaa, ja nyt täytyy toivoa että tämä nyt toimisikin lopulta.

    Valitettavaahan tässä on se, että DNA:n on todella helppo valehdella tekniikkaa tuntemattomille ja uskoisin, että aika monelle tuo modeemin siltaus-tilaankin vaihtaminen on täyttä utopiaa modeemin ip-osoitteineen päivineen. Ja varsinkin kun itselleni ei sitä edes missään välissä ehdotettu, vaan esimerkiksi paikalla käynyt asentaja suositteli wlan-kanavan asettamista joksikin tietyksi, ipv6 ottamista pois jne.

    Vielä lopuksi pakko mainita asiasta, kun sanoin ensimmäisen puhelun alussa, että haluaisin palata 4G:n käyttäjäksi, kun tämä kaapeli ei toimi, niin asiakaspalvelija tarjosi "hyvänä tarjouksena" 10 megan 4G nettiä 15€ / kk hintaan. Ei riitä että valehdellaan, vaan koitetaan vielä suoranaisesti koijata apinaa minkä keretään..

    Vielä aivan lopuksi kysymys tietäville. Onko asiakkaan vai operaattorin vastuulla se, että modeemin asetus pitää vaihtaa siltaus-tilaan, jotta se toimisi?
  • Kokeile laittaa ping päälle jostain läppäristä joka on wlanilla kiinni modeemissa Pingaa paria sisäverkon laitetta jatkuvasti ja jotain ulkoverkon osoitetta esim. PING -T 8.8.8.8  kun yhteys menee poikki, niin pingaus katkeaa. Itselle kävi niin, että ulkoverkko meni poikki ja sisäverkko toimi. Siitä voi  vetää johtopäätöksen että sisäverkko toimii ja kaikki laitteet siellä. Ongelma on silloin modeemissa tai operaattorin verkossa.
  • Saku: Minulla oli modeemi siltaavassa tilassa ja erillinen reititin käytössä aikoinaan, kun muutoin ei WLAN toiminutkunnolla. Tuo ongelma poistui parin viimeisen päivityksen myötä, joten nyt käytän pelkkää modeemia reitittävänä. Kannattaa kokeilla Googlen DNS-palvelimia 8.8.8.8 ja 8.8.4.4 jos toimisivat paremmin.
    Minulla esiintyi aikoinaan pätkimistä, jonka takia vaihdoin pöytäkoneeseen (ETH-yhteys) näytönohjaimen ja verkkolaitteen. Nykyisin pätkimistä esiintyy harvemmin ja olen nykyisten, harvoin esiintyvien, pätkimisen syylliseksi tulkinnut lähetyspään tai Internetin. Internet on ongelmallinen, kun se valitsee yhteyden reitin lähetyspäähän satunnaisesti, joten yhteys voi muodostua huonoa reittiä pitkin tai se ei sillä hakukerralla löydä vastanottajaa 🙁
  • Asiakaspalvelun "vika on poistunut itsestään" -miesten sijaan tänään kävi DNA:n ammattimies paikalla. "Joo, näki jo etäyhteydellä että eihän siellä ole asiat kunnossa kun tasot on tuollaisia. Jännä ettei naapurit oo olleet yhteydessä, vaikka siellä on modeemeissa vielä huonompia signaaleita..".

    Sääti vahvistimet kadunvarresta ja kiinteistöstä. Kiinteistön vahvistimen tulosignaalia pudotettiin pari desibeliä ja paluusuunta säädettiin kohdalleen (oli täysin pielessä), jonka jälkeen modeemikin rupesi näkemään enemmän kanavia ja upstreamin tasot putosivat 10 dB alemmas. Nyt voisi olettaa toimivan vähän vakaammin kuin lähtötilanteessa. Ainakin tekniset reunaehdot sen voisivat nyt mahdollistaa.

  • Taisipa pätkimisen loppumiseen vaikuttaa myös se, että meillä modeemin arvot olivat huonot. Pitkän vääntämisen jälkeen DNA teki järjestelyitä kiinteistön liittymässä ja arvot paranivat.
    Meillä on onneksi ketjuverkko, joten multimediarasian käyttö on mahdollista 😀
    Antennirasiaan kytkettävä DNA:n kahtiajako voi myös olla viallinen (niissä on ollut paljon vikoja), vaikka modeemin arvot olisivatkin kunnossa, kun häiriöetäisyys sen toiseen haaraan on huono.
  • Tatu: Power-arvot ovat edelleen vähän korkeat. Yksi upstream arvo on yli 50  (61,6 MHz) ja osa downstrem arvoista on yli 8 dBm. Johtunevat pitkästä kaapelimatkasta. Toivottavasti päättyvät rasiat ovat kunnossa ja ongelmat poistuivat.
  • Downstream on tuolla tasolla sen takia, että yhtiön oman verkon jaotin pitäisi vaihtaa jotta tasoja voisi pudottaa. Tasot ovat korkeammalla kauimmaisissa huoneistoissa kuin lähimmissä, koska jaottimen vaimennus on joka lähdölle erilainen ja "liian jyrkkä" tähän asennukseen.

    Joo, eipä tuon upstreamin yli 50 tarvitsisi mennä, mutta jos se kuitenkin pätki vain satunnaisesti ~58 dBmV:lla, niin eiköhän se tuolla jo toimi ihan ok kun kanavamääräkin viisinkertaistui.
  • Tatu: Antennirasian kuntoa epäilin, koska downsteam arvot heittelevät voimakkaasti ihan lähekkäisillä taajuuksilla esim 450/410 MHz 11,7/5,6 dBm. Tuollaista heilahtelua aiheutuu, jos rasia ei ole oikein päätetty tai päätevastus on viottunut.
  • Tatu: Upstream arvot voivat johtua vaimennuksellisesti pitkästä matkasta vahvistimelle tai että vahvistimen paluusuunnan vahvistimen taajuusvaste ei ole kunnossa.
  • Aika kaunista graafia JDSU:n analysaattori piirsi koko taajuusalueelle sekä huoneiston tähtipisteestä, että rasiasta, että modeemin liitäntäjohdon päästä mitattuna. Ei näkynyt samoja eroja joita tuo modeemi näkee... en tosin tullut katsoneeksi, miltä taajuusalueelta mittaustulos kokonaisuudessaan oli, mutta ainakin mittausalueelta oli ihan kaunis. Katsotaan, onko jatkossa ongelmia vai ei.
  • PW: Taisinpa juuri sinun kommentin lukea tästä tai jostain toisesta ketjusta tuosta siltauksesta ja toisesta reitittimestä.

    Tosiaan nyt noin vuorokauden käytellyt modeemia siltaus-tilassa eikä ongelmia ole ilmennyt. Tällä hetkellä pc on pelkästään tuossa DNA modeemissa kiinni, joten TP-linkin otin jo pois. Eilen illalla mm. striimit pyörivät ilman pätkimisiä ja laadun putoamisia. Kertaakaan myöskään ei ole nettisivut jättäneet latautumatta, enkä ole huomannut mitään muutakaan valittamista.

    Marras-joulukuusta jatkuneet ongelmat olivat tosiaan sellaiset, että jos avasin esimerkiksi kaksi linkkiä uusiin välilehtiin suunnilleen samoihin aikoihin, niin toinen saattoi jäädä lataamaan ikuisesti tai ilmoittaa "palvelin ei vastaa" ja toinen latautua normaalisti. Toki myös molemmat saattoivat jättää latautumatta tai latautua. Ongelmaa oli toki myös jos avasin vain yksittäistä sivua, useampaa sivua jne. Muita ongelmia oli mm. nuo striimien toimimattomuudet, spotify sanoi ettei yhteyttä ole, netflix ei ladannut mitään, steam ei auennnut, kun ei löytänyt yhteyttä, discord saattoi yhtäkkiä menettää yhteyden, mozilla thunderbird menetti yhteyden jne.  Eli yleensä jos sain jonkin ohjelman auki, niin se toimi, mutta jos netti temppuili, kun jotain koitti avata, niin sitten ei auennut. Toki sitten oli nämä youtubet, spotifyt ja discord sun muut, jotka kadottelivat yhteyttä myös jatkuvan käytön aikana. Ja samat ongelmat tosiaan kaikilla laitteillani, jotka ovat kohtuu uusia ja joita on päivitelty.

    Ongelma oli ihan jatkuva eli tunnin aikana saattoi pahimmillaan kymmeniä kertoja tulla "palvelin ei vastaa" tai muu ongelma vastaan, joten kännykän hotspot oli ainoa toimiva yhteys tuon ajan parin kuukauden ajan. Speedtest.net, jos latautui, niin antoi kuitenkin melkein aina pingiksi 15-30 ja download lähes 200Mbps ja upload lähes 20Mbps.

    Eli onko tässä siltaus-tilassa jotain ongelmia, jonka takia ongelmaa kannattaisi vielä selvitellä, vai voinko ihan tyytyväisenä käytellä tätä niin kauan kunhan toimii? Tai onko kenelläkään edes ideaa, että miksi yhteys yllättäen toimii nyt, muttei tuolla reititys-tilalla? Eilen, kun nopeasti koitin siltaus-tilaa, niin netti vaikutti toimivan, kun tein modeemin resetin ja modeemi palasi reititykseen, niin ongelmat tulivat taas heti. Kun taas siirryin siltaukseen, niin ongelmia ei ole tullut kertaakaan..
  • Saku: Verkkokortti saattaa viallinen. Minulla viottui pöytäkoneen yhdysrakenteinen verkkokortti.
    Merkkikoneiden laitepäivitykset kannattaa hakea koneen laitevalmistajan sivuilta.
  • PW: Pc:ni ei ole "pakettikone" vaan tietokoneliikkeen kasaama minun valitsemistani komponenteista kasattu kone, joka siis ostettu noin vuosi sitten. Koneeseen asennettiin myös erillinen wlan-kortti silloin ja ongelmia ollut niin piuhan päässä, kuin wlanissa. Ongelmia myös piuhan päässä olevilla DNA tv hubilla, piuhan päässä olevalla Sonyn telkkarilla, wlanissa olevilla kahdella läppärillä ja wlanissa olevilla 3 kännykällä. Eli en vain millään usko, että jokainen laitteeni olisi rikki tai päivitykset vanhentuneet. Varsinkin, kun nyt netti toimii taas ja on toiminut jatkuvasti hotspotilla, vielä syksyllä toimi myös 4g-modeemilla wlanissa ja piuhalla ja toimi myös pari kuukautta ihan tuolla DNA:n modeemillakin ennen ongelmien alkua. Lisäksi näistä DNA tv hubi on ihan DNA:n oma tuote, joten luulisi, että päivitykset pitäisivät kunnossa ainakin tuon verkkopuolen.

    Joten tällä hetkellä uskoisin, että olen paikallistanut ongelman tuohon DNA modeemiin ja jos se toimii siltaus-tilassa, niin onko minulla syytä selvitellä asiaa enempää vai toivoa vain parasta, että se myös jatkossa toimii? Ja jos lopettaa toimimasta, niin viedä modeemi taas huoltoon tai vaihtoon?
  • Jos se toimii, älä koske siihen :-)
  • Toivotaan siis, että pysyy myös toiminnassa 😀

    Sellaisen ongelman nyt vielä sain tässä testaillessa, että DNA modeemin wlaniin ei voi tällä hetkellä yhdistää, mutta wlan toimii tuo TP-linkin reitittimen kautta. Taidan siis vain suosiolla nostaa kädet pystyyn ja toivoa, että tämä yhdistelmä nyt toimii tuon 1½ vuotta ja sen jälkeen sanoa DNA:lle hyvästit.
  • Modeemi on ilmeisesti viallinen, kun sen oma Wifi ei toimi. Sen pitäisi kyllä toimia, vaikka modeemi on siltaavassa tilassa. Sen voisi tietenkin viedä huoltoon ja toivoa, että vaihtavat modeemin ehjään.
    Takuuaikaahan siinä on vielä jäljellä, joten huoltoon viemisellä ei ole kiire.
    Sinulla on sen verran paljon laitteita, että pelkän modeemin käyttö siltaavassa tilassa ei mahdollista kaikkien laitteiden käyttöä.
  • Okei, otetaanpa vähän taas takaisin... Nokia 8 suostuu yhdistämään DNA modeemin wifiin ja toimi, mutta lumia 950, microsoft surface ja vanhempi läppäri yhdistävät kyllä modeemin wifiin, mutta sanovat, että ei internet yhteyttä. Kun näillä kolmella laitteella yhdistää TP-linkin wifiin, niin kaikki toimivat. Luin PW:n kommentin jälkeen hieman lisää tuosta siltaavasta tilasta ja olisiko nyt niin, että pc, tv, DNA tv hubi, TP-link ja nokia 8 veivät nuo viisi avoinna olevaa ip:tä ja nämä kolme muuta toimivat sitten tuon TP-linkin reitittävällä ip:llä tai jotain sinne päin?

    Minulle tämä järjestely kyllä passaa, kunhan nyt vain tuo netti pysyy toiminnassa. Ajatelin vain jatkaa tätä asiaa ihan sen takia, että jos jollain muulla on vastaavia ongelmia ja alkaa googlettelemaan, niin voisi ratkaisuja löytyä hieman helpommin 😀
  • Todennäköisesti näin. Eli jos yhteys on siltaava niin laitteita ei voi olla enempää kuin mikä on liittymään kuuluva julkisten IP-osoitteiden määrä.

    Kunhan sille TP-linkille riittää julkinen IP niin se voi sitten reitittää loput.
  • Saku: Vuosia vanha kloonikone on minullakin, jossa Asusin emolevyllä on Realtekin yhdysrakenteinen 1 Gbit:n verkkokortti - nyt merkkiä sökö.
    Kuluttajaliittymissä on siltaavassa tilassa mahdollista saada 5 kpl IP-osoitetta samanaikaisesti. TV ei niitä kuluta.
    Kun jonkun laitteen sammuttaa, sen varaama IP-osoite ei vapaudu heti, vaan kestää jonkin aikaa, ennen kuin joku muu laite voi sen IP:n ottaa käyttöön.
    Outoa, että siltaavassa tilassa modeemi toimii, mutta ei reitittävässä tilassa!
    Kun kyseessä on ostettu laite, niin veisin modeemin korjattavaksi, etenkin jos nettiä voi käyttää hotspotin kautta korjauksen aikana.
  • Saku: Olethan varmasti resetoinut modeemin, jolloin se menee reitittävään tilaa?
    Modeemin ollessa virraallisena, pitää modeemin pohjassa olevaa reset-reikää painaa tulitikulla tms. yhtäjaksoisesti n. 30 sekunnin ajan. Aina modeemit eivät toimi kunnolla, elli niitä ensitöikseen resetoi - syytä en tiedä.
    Nämä ovat mielestäni leikkikaluja - leikkikaluksi luokittelen kaikki laitteet, joissa on erillinen virtalähde.
  • ipv4 käyttöön ja ipv6 pois käytöstä auttoivat ainakin minulla samaan ongelmaan.
  • Morjesta!

    Lueskelin ketjun läpi ja ihan samaa ongelmaa alkanut taas esiintymään. Mulla on nyt joku uusin sagecomin purkki ja varsinkin aamupäivisin esiintyy muutaman sekunnin tai parin minuutin yhteyskatkoja. Muuten yhteys on tasainen ja kunnossa esim. pingplotterin mukaan. Yhteys toimi edellisellä sagecomin purkilla varmaan vuoden moitteettomasti, mutta nyt vanhat ongelmat nostavat päätään. Huomenna tulee huoltomies joka luultavasti toteaa että rasiat on rispaantuneet jne jne, mut muuten kaikki on kunnossa. Onko kukaan selvittänyt tämän ongelman syitä, koska olen 99% varma, että ongelma on purkista johtuva. Osaako joku muuten kertoa noobille mitä tarkoittaa modeemin asetuksissa WAN yhteyden alla kohta "lease expires" ja siinä perässä aika ja päivämäärä. Eli käsittääkseni kun kyseinen aika koittaa saan uuden ip:n dhcp servulle? Aiheuttaako tämä juuri sen pienen pätkimisen ja auttaako mitään jos laittaa yhteyden staattiseksi?
    Toni
  • Moro!

    Mullakin pelaillessa ainakin joka kymmenen-kahdenkymmenen sekunnin välillä nousee toi latenssi n. 60ms jonnekin 2000ms sekunniksi tai kahdeksi. En suosittele kyllä ollenkaan tuota valokuitu "plussaa" kenellekään tällä hetkellä, kun ei mikään auta.
    Murat
  • No kannattaisko vähän analysoida sitä ongelmaa teknisellä tasolla, eikä katsoa jotain CS:n ruutua? Mä suosittelen tuota liittymää, toimii ihan hyvin nyt kun verkon vahvistimet on oikeilla säädöillä. Ihan vastaavia ongelmia saat myös DSL-liittymillä ja 4G:llä, jos hommat on pielessä, ei se liity kategorisesti tiettyyn liittymätyyppiin.
    Tatu
  • Mun ongelmat ratkes kolmannella huoltokäynnillä. Lopullinen ongelma oli talon tulokaapelin liittimessä, jonka vaihtamalla netti (valokuitu plussa) on toiminut moitteettomasti.
    Toni

Kommentoi tai kirjoita uusi viesti

Nimesi ja viestisi näytetään julkisesti.Sähköpostiosoitettasi ei koskaan näytetä julkisesti.