Siirry uusimpaan kommenttiin

Netti ei toimi ethernet-huoneistopistokkeiden kautta

Muutin viikonloppuna uuteen asuntoon, jossa on taloyhtiön netti ja asensin Mesh WiFi F-266 reitittimen jonka tilasin asuntoa varten. Etenin laitteen mukana tulleiden ohjeiden mukaan. Ensimmäisenä laitoin sähkökaapissa lyhyen johdon nousupistokkeesta yhteen huoneistopistokkeeseen. Sen jälkeen laitoin reitittimen WAN-portin ja sähkökaapin pistoketta vastaavan huoneistopistokkeen välille johdon. Ymmärtääkseni tämän pitäisi riittää siihen, että netti toimii reitittimen kautta langattomasti asunnossa. Noh, ei toimi. Laitteen virtavalo ja wifi-valo palavat mutta nettiyhteyttä kuvaava keskimmäinen valo on pimeänä.

Kokeilin useampaa huoneistopistoketta (eli vaihdoin sähkökaapissa noususta menevän johdon paikkaa eri huoneistopistokkeeseen ja kytkin reitittimen sitä vastaavaan pistokkeeseen huoneistossa) mutta sama tarina, netti pysyy pimeänä. Jos reitittimen kytkee suoraan sähkökaapin nousupistokkeeseen, netti toimii wifin kautta. En haluaisi kuitenkaan sijoittaa reititintä sähkökaappiin koska wifin signaali heikkenee selkeästi. Kokeilin myös toista reititintä, joka on vuosien varrella jäänyt nurkkiin pyörimään, ja sillä tulokset ovat samanlaiset. Suoraan noususta toimii, huoneistopistokkeen kautta ei.

Voiko ongelmat johtua laitteen viallisuudesta? Tuntuu että ei voi, koska netti kuitenkin toimii jos laitteen kytkee suoraan nousuun kiinni. Onko seuraava järkevä vaihtoehto ottaa isännöitsijään yhteyttä, mitä mieltä olette? Kiitos jo etukäteen avusta!

Kommentit

  • Jos se nousu on siis ohjattu suoraan WAN porttiin (huoneiston kytkentöjen kautta), pitäisi toimia (jos kerta toimii suoraan nousustakin tuolla kytkennällä, ei laitteen asetuksetkaan ole pielessä.) Se lyhyt kaapeli voi olla rikki tai sitten se jolla on seinärasiassa kiinni.

    Pystytkö kokeilemaan suoraan huoneesta kaapelilla ilman reititintä ja testata ne molemmat kaapelit kanssa.

    Voi myös olla että jompikumpi kaapeleistasi on ristiinkytketty ja ei toimi sen takia systeemissä.

    Hullulta tuntuisi, jos koko sisäverkko olisi rikki kaapeloinninosalta, kun useampaa paikkaa kerta olet kokeillut.
    Pena
  • Hei!

    Penalta tulikin jo hyviä vinkkejä, kannattaa ehdottomasti kokeilla laitteen kytkeminen suoraan huoneistopistokkeeseen.
    Jos netti ei siitäkään toimi, olethan puhelimitse yhteydessä maksuttomaan vikanumeroomme 0800 300 500 niin voimme katsoa asiaa tarkemmin, kiitos.
    DNA Hanna-Mari palveluasiantuntija
  • Kiitos vinkeistä! Kokeilin Penan ehdotusta, mutta ei tullut nettiä koneeseen silläkään tavalla. Kokeilin molempia johtoja nousun ja huoneistopistokkeen välillä mutta netti pysyy mykkänä. Soittelen vikanumeroon ja katsotaan alkaako homma etenemään 😀
    Mikko
  • Ongelma ratkesi kun törmäsin tuoreeseen naapuriin. Hän osasi kertoa, että sähkökaappiin numeroidut pistokepaikat on merkitty väärin..... eli kun huoneessa pistoke on numerolla 5, niin sähkökaapissa pitää noususta laittaa johto paikkaan 6. Jos tätä joku lukee, jolla on vastaavia vaikeuksia niin kannattaa yrittää tällaistakin 😀
    Mikko

Kommentoi tai kirjoita uusi viesti

Nimesi ja viestisi näytetään julkisesti. Sähköpostiosoitettasi ei koskaan näytetä julkisesti.