Tämä viesti on vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.
Etsimäsi kommentti on joko siirretty toiseen keskusteluun tai poistettu kokonaan.

Nopeusmittauksenne lutettavuus?

Eilen nopeusmittauksenne uudistui.
Sen jälkeen sillä saa satunnaisesti millaisia tuloksia satuuu ja mittauspaikkakin tuntuu vaihtuvan satunnaisesti ja sen saa valittua halutuksi vasta ensimmäisen mittauksen jälkeen.
Aikaisemmin http://www.speedtest.net/ mittaustulokset aika hyvin vastasivat aikaisemman mittaustapanne tuloksia nyt näin ei enää tunnu käyvän.
Suurin ero näyttää olevan lähetysnopeudessa.
Oheisessa kuvassa on http://www.speedtest.net/ mittaustulokset tältä päivältä sekä sen jälkeen teidän järjestelmällänne suoritettu mittaus.
Vaikuttaa siltä että uudessa mittaustavassanne olisi jotain vikaa.

Kommentit

  • Hmmmm...

    On ihan luonnollista , että lähes gigabitin nopeuksilla tulee hieman hajontaa tuloksiin. Hajontaa aiheuttaa jo mittauspalvelinten kapasiteettikin.

    Mittasin huvikseni xDSL-yhteydellä nopeudet sekä Speedtestillä että DNA:n testillä ja tulokset erosivat toisistaan vasta kolmannessa numerossa eli ero oli alle prosentin luokkaa samalle palvelimelle.
  • Minä mittasin Win 10 64 bittisellä käyttiksellä neljällä selaimella ja erot olivat varsin suuret.
    Huonoimman tuloksen antoi IE.
    Perättäisissä mittauksissa tulokset vaihtelivat melkoisesti - enkin lähetysnopeuksien suhteen.
     Aikaisemmassa versiossa läetysnopeudet olivat tasaisti 98 Mbit/s luokkaa.
  • @PW

    Luulenpa , että ne erot johtuu suurimmalta osin ihan sinun omista laitteista. Ei noilla minun käyttämillä alhaisilla nopeuksilla tietokoneen /selaimen vaikutus näy oikein mitenkään.
  • Tähän asti minun laitteillani on saanut tasaiseen 900+/98 Mbit/s nopeuksia.
    Nyt kokeillessani sain huomattavasti alhaisempia nopeuksia ja perättäisten mittausten erokin oli suuri, joten en oikein usko ongelman olevan laitteissani etenkin, kun muutos on tullut vasta tämän uuden ohjelman myötä.
  • @ PW

    Aikaisempi DNA:n mitaus käytti Flashia ja se ainakin minun koneissa on kaikissa selaimissa sama. Siis selaimista ei silloin eroa oikein saanut syntymään.

    Uusi mittaus käyttää HTML5:ttä ja sen toteutuksessa on suuria selainkohtaisia eroja , jotka hyvinkin voivat saada aikaan hajontaa ja kuten jo aiemmin sanoin , niin hajonta kasvaa nopeuksien noustessa.

    Ei nämä ole mitään uskon asioita.  :).
  • Tein äsken 4 mittausta DNA:n mittauksella FF 55.0.3 64 bittinen EME Free:llä DNA:n palvelimelle.
    637.0 /80.9 Mbit/s
    637.1 /72.2 Mbit/s
    612.9 /79.1 Mbit/s
    655.0 /79.7 Mbit/s
    Ei Flahia.
    Ja heti perään http://www.speedtest.net/:llä
    876.88 /99.08 Mbit/s
    Flah käytössä.
  • Chrome 64 bit viimeisin versio:
    880.8 /97.8 Mbit/s
    Edge:
    829.2 /90.5 Mbit/s
    IE:
    535.7 /75.0 Mbit/s

    Aamulla sai FF:llä 908.2 / 89.7 Mbit/s nyt huomattavasti vähemmän.
    Äsken: 615.1 /85.6 Mbit/s

    Oudolta tuntuisi, että tämä johtuisi selaimen HTML5 ominaisuuksista, ainakaan FF:n osalta.
  • @PW

    Eipä tuossa minusta ole mitään epänormaalia. Kuten jo edellä sanoin Flashilla saa hieman erilaisia tuloksia kuin HTML5:llä.

    Mittasin vertailun vuoksi Elisan Helsingin palvelimelle nopeudet meiltä flashilla ja ilman:

    HTML5:llä

    DL = 37,1Mbit/s ja UL= 17.7 Mbit/s

    Flashilla

    DL= 31,4 Mbit/s ja UL = 19,7 Mbit/s

    Mikään nopeusmittaus ei ole absoluuttisen tarkka ja tilanne verkossa elää koko ajan. Minulle riittää , että bitti kulkee eikä haittaa normaalikäyttöä.
  • Joskus on paikallaan laskea itse latausnopeus ja näin pääsee hiukan selville, että jarruttaako selain tai operaattori (tietämättään) latausnopeutta operaattorin ilmoittamaan nopeuteen nähden. Täältä voi ladata isoja tiedostoja omalle koneelle :

    ftp://ftp.funet.fi/dev/

    Sitten kun lataus alkaa, niin kello käyntiin. Nuo tiedostot koot ovat bytejä, joten tiedoston koko kannattaa kertoa kymmenellä niin pääsee lopputulokseen bitteinä. Sitten tiedoston koko jaetaan lataukseen kuluneella ajalla. (B=byte ja b=bit)

    Ladattavan tiedoston koko = 1GB = 1048576 KB = 1048,576 MB = 10485,76 Mbit
    Latausika 55s
    Dowload Speed =10485,76 / 125 = 83,9 Mbit/s
  • Firefoxilla tiedoston 1GBnull latausarvot sivustolta ftp://ftp.funet.fi/dev/ : 
    10485,76 Mbit / 474 s = 22 Mbit/s

    Chromella saman tiedoston lataus kesti 450s.
    10485,76 Mbit / 450 s = 23,3 Mbit/s

    Minulla on taloyhtiölaajakaista kaapelimodemilla ja latausnopeus (download speed )on 50Mbit/s.

    Saattaa olla että 1 byte on tiedonsiirrollisesti 10-12 bit riippuen montako startti- ja stoppibittiä
    yhteen byteen liitetään kun suoritaan tiedoston siirtoa verkossa.
  • Joku järki tähänkin säikeeseen tuli. ^&^^

    Noilla eri operaattorien tms. mittauksilla ei yksittäisinä ole mitään mittauksellista merkitystä - jatkuvalla piikkinopeudella ei saa internetistä mitään koskaan. Oikeastaan ainoa oikea kertova tulos kertamittauksessa on 0. Se kertoo ettei mitään tapahdu. Internet ei ole mikään vesihana.
  • Ihan vinkkinä vaan, että jopa Windows 7 Home Premium versiolla voi nähdä mikä on esim. download speed (Network Activity välilehdeltä) kun esim. katsotaan Youtubea tai ladataan tiedostoa.

    Task Manager > Performance > Resource Monitor > Network > Process with Network Activity tai Network Activity ikkunoista näkee verkkoliikenteen kuilloisenkin nopeuden.

    TCP Connection ikkunassa on myös hyödyllinen tieto : Packet Loss(%) jos yhteys tuntuu tukkoiselta.






  • Liekkö pientä bugia havaittavissa dna:n testissä. Download näyttää aikalailla sen mitä pitää, mut upload ei nyt ihan. Jos vertaa alkuperäiseen testiin mistä tuo on tehty, eli beta.speedtest.net (ollut siis jo ainakin reilu vuoden käytössä vaikka beta) niin siellä upload lukemat toisenlaisia, parempia.

    Ja muistakaa ihmiset, kaikki missä on flash käytössä niin kiertäkää ne kaukaa. Se ohjelma itse arpolee tuloksia miten sattuu. Ei ole mitenkään tavatonta, että flash sekoilee niin, että näyttää 10mbit yhteydellä jotain 100mbit tai joka 1gbit nopeuksia. Flash on typerä jäänne jostain ajalta milloin kaikki oli mustavalkoista

  • Tässä hiukan esimerkkiä miten eroaa. Otettu samalla selaimella, sama server.





    Ftp antaa tälläistä:
    Download: Transferred 1 File (4,37 GB) in 43 seconds (104,68 MB/s)
    Upload (suomeen): (500,00 MB of 500,00 MB) in 54 seconds (9,18 MB/s)

  • Ja otetaas takaspäin. Olikin oma turaus. Kyseessä siis Firefox jolla nuo testit otettu, pl ftp. Kun vaihtoi evil corporation selaimeen, eli Chromeen niin näyttää myös dna:n testi oikein. Silti suosittelen, että käyttää testin oikeaa lähdettä.
  • Ovat näköjään DNA:lla tätä viestiketjua lukeneet, koska mittaukseen on tullut muutos. Menee suoraan DNA Welho Oy palvelimelle, eikä palvelinta voi vaihtaa.
    Lähetysnopeus on edelleen huonompi kuin speednetin beta-version tulos.
    En tiedä, mikä vaikutus Firefoxin "Toista DRM-sisältöä" asetuksella on näihin asioihin. Ilman sitä homma ei toiminut ollenkaan.
  • Kuva kertonee kaiken nopeuseroista HTML5/Flash Player.
    Ylemmät mitattu speedterst.net:llä
  • Miksi speedtest.net näyttää aivan murto-osaa siitä nopeudesta mitä dnan oma nopuestesti näyttää? Kumpaa uskoa? Minulla on 200mb yhteys.

  • Kokeile tehdä mittaus DNA:n serverille. Takuu on sinne!
  • DNA:n nopeusmittari toimii oudosti. Suurimman osan ajasta mittaus etenee  1 Gbit/s yhteydellä tasaisesti, mutta aivan lopussa tulos nousee oleelisesti. Se ei tunnu luotettavalta.
    Pari kertaa mittaus on Win10:ssä päätynyt siniseen ruutuun 🙁

Kommentoi tai kirjoita uusi viesti

Nimesi ja viestisi näytetään julkisesti.Sähköpostiosoitettasi ei koskaan näytetä julkisesti.