Siirry uusimpaan kommenttiin
Etsimäsi kommentti on joko siirretty toiseen keskusteluun tai poistettu kokonaan.

Puhelimen käytön rajoittaminen, mitä estoluokat sisältävät?

Hei!

Puhelinliittymiin on tarjolla useita puhelimen käyttöä ja suojausta helpottavia esto- ja rajoituspalveluita, näiden tilaus onnistuu DNA:n asiakaspalvelun kautta.

Estopalveluiden eri tasot ja niiden yhdistelmät voivat kuitenkin olla melkoinen viidakko uutta liittymää avatessa ja asiaan tarkemmin perehtymättä liittymään voidaan helposti kytkeä "kaikki estot" päälle. Tämä saattaa myös estää joitain haluttuja palveluita, kuten vaikkapa taksin tilaamisen.

Löydät alta listattuna joitain yleisimpiä palveluita jokaisesta estoluokasta. P1 on estoluokista tiukin ja P4 väljin, jokainen estoluokka estää myös alempien luokkien palvelut.

Viestinestoluokilla on mahdollista estää keskustelua herättäneiden IP-palveluviestien eli Mobiilimaksun palveluita. Viestintävirasto on jakanut maksulliset asiointi-, ajanviete- ja aikuisviihteen (esim. 0600- ja 0700-alkuiset) palvelunumerot eri luokkiin, myös IP-palvelut ovat luokiteltu sisällön mukaan.

Viestinestoluokat:

P1 - Yleishyödylliset palvelut: aikataulut, uutiset ja tiedotusnumerot, numerotiedustelut, tai taksin tilaaminen
P2 - Asiointipalvelut: lääkäri-, laki- ja veropalvelut, maksupalvelut kuten juoma- ja elintarvikeautomaatit, pizzan tai matkalipun maksaminen (esim. HSL Mobiililippu), sekä lahjoitukset puhelimitse
P3 - Ajanvietepalvelut: Älypuhelimen sovelluskaupat (Google Play, iOS AppStore ja Windows 10 laite), kohtauspaikat, leffaliput, TV-visat, sekä ohjelmien äänestykset
P4 - Aikuisviihdepalvelut: eroottiset palvelut


Soitonestoluokat:

P1 - Yleishyödylliset palvelut: aikataulut, uutiset, tiedotusnumerot, numerotiedustelut, tai taksin tilaaminen
P2 - Asiointipalvelut: lääkäri-, laki- ja veropalvelut, maksupalvelut kuten juoma- ja elintarvikeautomaatit, pizzan tai matkalipun maksaminen, sekä lahjoitukset puhelimitse
P3 - Ajanvietepalvelut: kohtauspaikat, leffaliput, TV-visat, sekä ohjelmien äänestykset
P4 - Aikuisviihdepalvelut: eroottiset palvelut
U - Ulkomaanesto: Estää soittamisen kansainvälisiin puhelinverkkoihin ja kansainvälisen kytkennän välittäviin palvelunumeroihin (Ei estä ulkomailla paikalliseen liittymään soittamista, mutta Suomeen/suomalaiseen liittymään ei voi soittaa)

DNA tarjoaa käyttäjälle myös seuraavia soitonestoluokkien yhdistelmiä: U+P1, U+P2 ja U+P3

Mikään soitonestoluokka ei estä puheluita yritysnumeroihin, joita on esim. Kela, Verotoimisto yms. Yritysnumerot tunnistaa usein numeron alusta 010-, 020- ja 030 mutta nämäkin voivat olla normaaleja lankanumeroita.

MMS-estosta, Verkkovierailuestosta ja Datarajoituksesta ulkomailla löydät lisää tietoa TÄÄLTÄ

Kommentit

  • Hei!

    Saako puhelimeen saldorajan minun palveluni kautta vai pitääkö soittaa asiakaspalveluun?

  • Hei HJ!

    DNA Mini-, DNA Äly- tai DNA Rajaton -liittymiin ei ikävä kyllä ole mahdollista saada saldorajoitusta DNA Onni -liittymään voidaan saldorajoitus kytkeä, ja tämä onnistuu asiakaspalvelun kautta.

    DNA Ida S palveluneuvoja
  • Milloin palveluestot kytkeytyy päälle automaattisesti? Mikä on se raja?

  • Hei Arska!

    Jos tarkoitat lisämaksullisten teksti- ja multimediaviestien rajoittamista niin näiden osalta raja on 150 e/kk.

    DNA Hanna palveluneuvoja
  • Palvelustanne kerrottiin, että voisin itse muuttaa halinnassani olevien liittymien soitonesto luokkia minun palvelussa, mutta en kyllä löydä sellaista valikkoa mistä niitä muokata??
    Näen kyllä kunkin liittymän alta voimassa olevat rajoitukset.....

  • Hei Tero,

    valitettavasti estoluokkia ei pääse itse muokkaamaan Minun Palveluni kautta, pahoittelut väärästä infosta jota olet saanut.

    Estoluokkien muutokset onnistuvat asiakaspalvelumme kautta.

    Asiakaspalvelu 044 144 044
    ma-pe 8-18
    la 9-16.30

    Palvelemme myös Oma DNA -sovelluksessa, jonka saat ladattua puhelimesi sovelluskaupasta. Android iOS

    Sähköisen yhteydenottolomakkeen löydät sivulta https://www.dna.fi/yhteystiedot

    DNA Hanna-Mari palveluneuvoja
  • Mitä maksaa estoluokkien vaihtaminen? Olisi tarpeen poistaa tuo P3/U+P3 esto käytöstä.
    Miksi sitä ei voi omissa palveluissa tehdä? Tuskin tekniikka sitä estää.

  • Hei Miha,

    valitettavasti estoluokkien muokkaaminen Minun Palvelussani ei ole toistaiseksi mahdollista.

    Estoluokkien muutoksista veloitetaan hinnaston mukaisesti 10€.

    DNA Hanna-Mari palveluneuvoja
  • Moi.

    Milloin palveluestot liittymissä kytkeytyy pois päältä?

  • Hei Arska!

    Liittymälle kytketyt estopalvelut eivät poistu automaattisesti, nämä tulee poistaa asiakaspalvelun kautta ja muutos astuu voimaan muutamassa minuutissa. Asia voi vaatia vielä puhelimen uudelleenkäynnistyksen

    DNA Iiro palveluneuvoja
  • Hei.
    Voiko P2 estoa laittaa johonkin tiettyyn summaan asti? Haluaisi laittaa pojan puhelimeen rajan, minkä verran voi esim pizzaa tai juomista ostaa.

    Susanna

  • Miksi teillä on huonompaa palvelua kuin kilpailijoillanne?

    Laittakaa nyt ne estoluokkien muutokset sinne "Minun palveluni" -sivuille.

  • Hei Susanna ja Aki!

    Valitettavasti estoluokille ei ole mahdollista asettaa erikseen saldorajaa vaan tietyn eston kytkeminen estää kaikki puhelut/viestit kyseisen estoluokan piirissä.

    Kiitokset palautteesta koskien estojen muokkaamista Minun palvelussani, valitetään tämä pyyntö eteenpäin oikealle taholle! Minun palveluani uudistetaan parhaillaan joten toivotaan että tulevaisuudessa näiden muokkaaminen onnistuu kätevästi myös sitä kautta.

    DNA Hanna palveluneuvoja
  • DNAlla pitäisi olla estot valmiiksi asetettu. DNA laskuttaa aiheettomia mobiilimaksuja käyttäjiltä. Ns DIMOCO mobiilimaksuja, joita käyttäjät eivät ole tilanneet ja hyväksyneet. Joista käyttäjät eivät ole saaneet mitään tietoa. Pakko olla siis kaikki estot, kun muuten tulee ihmeellisiä laskuja.

  • Jos haluan estoluokaksi P2, niin tuleeko U eli ulkomaanesto myös automaattisesti päälle? En haluaisi sitä, vaan ainoastaan P2-eston.

  • U estoluokka on erikseen valittavissa soitonestoon, saat siis liittymälle myös pelkän P2 soiton- tai viestinestoluokan kytkettyä päälle.

    DNA Iiro palveluneuvoja
  • Hei, meilläkin laskulla DIMOCO ja puhelimen käyttäjä sanoo ettei ole saanut mitään kuittausta että jokin asia mitä tekee on maksullista/että olisi tullut selkeästi ilmoitus maksullisesta toiminnosta. Nyt emme edes tiedä mitä estoja laitamme puhelimeen. Olisi varmaan kaikin puolin selkeämpää jos laskulla näkyisi vinkkinä edes mitä palvelua on ostanut puhelimen kautta. Luonnollisesti sellaisia toimitsijoita ei saisi olla kumppaneinanne joiden sallitaan toimivan "kierolla" tavalla.

  • Olemme lähdössä Floridaan ja lapset tahtovat puhelimet mukaan kuvaamista ja pelejä varten. Heillä on estoja U-P1
    Välittyvätkö kaverien lähettämät tekstiviestit sekä puhelut silti ja joudumme maksumiehiksi?

  • Hei Nina!

    Mobiilimaksujen estäminen liittymältä onnistuu aloitusviestissä mainittujen viestiestoluokkien avulla. Todennäköisesti aiemmat veloitukset ovat koskeneet ajanviete- eli viihdepalveluita, jolloin P3-viestiesto estää nämä jatkossa. Lisätietoa aiemmista veloituksista saat asiakaspalvelustamme.

    Kuten toivoitkin, olemme estäneet mobiilimaksut sellaisten välittäjien kautta, joiden toiminnassa on havaittu epäselvyyksiä.

    DNA Ida S palveluneuvoja
  • Hei Mira!

    U-puheluesto estää lähtevän liikenteen ulkomaisiin verkkoihin, eli tässä tapauksessa niin puhelut kuin tekstiviestitkin Yhdysvalloista Suomeen. Suomesta päin liittymään voi edelleen soittaa ja tästä veloitetaan hinnaston mukainen vastaanottomaksu. Vastaanotettujen tekstiviestien osalta ei veloitusta mene.

    Jos reissun päällä on käytössä wifi-yhteyksiä, kannattaa näitä hyödyntää ja lähettää mahdollisest kuulumisviestit ja kuvat netin kautta toimivilla pikaviestiohjelmilla (esim. WhatsApp). Mobiilidata kannttaa puhelimesta ottaa pois päältä. Lisätietoa liittymän käyttämisestä ulkomailla löytyy täältä https://tuki.dna.fi/org/dna-fi/d/dna-liittyman-...

    DNA Ida S palveluneuvoja
  • Tuon Dimocon voisi kans blokata, meidänkin kossille tuli aiheeton mobiilimaksu 10€ + alv 2,40€ päälle. Dimocolta vastattiin sähköpostiin kiitettävän nopeasti, että kossi olisi muka vieraillut Xau Media B. V.:n sivulla xxx (sitä ei siis kerrottu) ja ostanut sieltä tuotteen/palvelun (jota myöskään ei kerrottu). Huijausta. Nettiä kun kaivelee, niin näitä löytyy paljon, ympäri maailmaa. Firman nimi vain muuttuu. Vaadin Dimocolta rahoja takaisin ja jos he eivät maksa, niin sitten dna saa maksaa tai heillä on kolme asiakasta vähemmän. Kyllä ärsyttää tuommoset huijarit.

  • Sama xau media huijauslaskutus oli minulla. Kesti 1.5kk ennenkuin sain vastauksen ja loppujen lopuksi hyvityksen. Dna väitti siis 1.5kk jatkuvasti että maksunolisi aiheellinen. Hirveä homma reklamoida ja valittaa asiasta.

  • Onko tällä Dimocolla mitään laillista toimintaa?
    Eikö olisi parempi suosiolla DNA:n laittaa bannia tälle epämääräiselle taholle, niin nähtäisiin muuttuuko siellä käyttäytyminen mihinkään suuntaan. En usko et kovin moni olisi asiasta pahoillaan, mut ne joita tämä on vaivannut tai tulee vastaisuudessa vaivaamaan, olisivat kiitollisia asiakkaita jos tämä pelleily lopetettaisiin kokonaan, varsinkin kun tätä on jatkunut vuosia. Ei DNA voi käsiään pestä tästä kokonaan.

  • Haluan nähdä, mikä on tämän hetkinen laskutu saldo...tuleva lasku...
    Haluaisin katsoa siksi, että tiedän budjetoida eurot.
    Nyt en päässyt (löytänyt) katsomeen tammikuulle malsuun tulevaan laskua.

  • Tuonne Minun palveluni sivulle voisi kyllä päivittää tekstin. Ei nimittäin pidä tämä lupaus paikkaansa....

    "Hoida asiasi kätevästi Minun palvelussani "

    Menee aika monelta ihmiseltä turhaa aikaa kun noita P1 P2 P3... estoluokkia yrittää etsiä Minun Palvelustani, mutta niitä ei siellä olekkaan... turhauttaavaa etsintää.

    LAITTAKAA VAIKKAPA NÄIN...
    Voit hoitaa OSAN asioistasi kätevästi Minun Palvelussani. Osta toiminnoista on saatavilla vain Asiakaspalvelun kautta. (esim..xx..x..x..x.x.x.x.x.x.)

  • Hei. Miten on mahdollista, että P2 -suojatuilla liittymilläni ei pysty soittamaan taksia? Tuohon suojaukseen päädyttiin, kun nimenomaan sanoin asiakaspalveluunne, että taksi pitää saada soitettua 0600-alkuisesta taksikeskuksesta, muut saa plokata pois.

  • Hei Jaana!

    Kuvauksen mukaisesti P2-puheluesto estää puhelut asiointi-, ajanviete- ja aikuisviihdepalveluihin, eli myös näihin 0600-alkuisiin asiointipalvelunumeroihin. Lisätietoa estoluokkien sisällöstä löytyy viestintäviraston sivuilta https://www.viestintavirasto.fi/internetpuhelin....

    Jos haluat pysty soittamaan 0600-alkuiseen taksin numeroon, tulisi estoluokka muuttaa P3-tasolle. Tämä muutos onnistuu asiakaspalvelumme kautta joko soittamalla numeroon 044 144 044 tai yksityisviestillä Oma DNA -sovelluksessa. 

    DNA Ida S palveluneuvoja
  • Miten ku tänään 31pvä piti puhelimessa jutellessa olevan DNA asiakasplvelukaverin kans poistaa minua jo pitkään häirinneen eston pois,otin sen aikanaan ku tuli väärinkäyttöä Virolaisen virman takia niin otin eston.No tänään tuli viesti mulle että viestinestopalvelu on otettu käyttöön P3 ja nimen omaan piti ottaa ne pois,ihmettelin ku olisin kattonu elokuvan mutta eipä onnistunu ja kaveri sano että entinen poistuu kolmen tunnin kuluttua ja sitten voin käyttää pley kauppaa.Miten ihmeessä se laitto P3 tilatuksi kun en sitä tilannu vaan entinenki piti purkaa pois?,hieman ihmettelen asiaa.
  • Hei Kimmo!

    Pahoittelut mikäli estoluokkien muutoksen kanssa on tapahtunut jokin sekaannus. Olethan uudelleen yhteydessä suoraan asiakaspalveluumme niin saadaan tuo korjattua, kiitos!
    DNA Hanna palveluneuvoja
  • Saako DNA Super Prepaid -liittymään mitenkään noiden aiheettomien automaattisten laskutusten estoa? Minulla on tuollainen SIM-kortti mokkulareitittimessä.
    Otin joskus joulua ennen yhteyttä Otavamediaan, kun klikatessani Hymy-lehden etusivulla "Paratiisin tytöt" -kuvaa tuli virheilmoitus:
    "Internet-liittymääsi ei voitu veloittaa. Viestiä ei ole lähetetty. Ota yhteys DNA-asiakaspalveluun saadaksesi liittymääsi saldoa."
    Otavamedia sanoi tutkivansa asiaa, mutta ei palannut aiheeseen.
    Nyt huomasin saldoerittelyssä seuraavanlaiset tapahtumat kokeiltuani sivua taas (ei tullut virheilmoitusta):
    19.02.2017 21:21 4,87 EURCrestadel Oy
    17.02.2017 22:46 4,87 EURCrestadel Oy
    17.02.2017 23:50 -4,87 EURCrestadel Oy
    19.02.2017 22:25 -4,87 EURCrestadel Oy
    En ymmärrä, onko tuossa laskutettu liittymää ja maksettu takaisin vai mitä. Tuo kuitenkin tapahtuu automaattisesti mitään kysymättä.
    Pitääkö Prepaidin saldo pitää lähellä nollaa, ettei tuollaista automaattilaskutusta tapahdu?
  • Hei Ourasi!

    Jos liittymä on rekisteröity, niin estojen asettaminen onnistuu kyllä asiakaspalvelumme kautta. Rekisteröimättömään liittymään ei valitettavasti ole mahdollista asettaa mitään estoja.
    DNA Ilkka palveluneuvoja
  • Dimocon aiheettomasti laskuttama 12,40€ on hyvitetty. Kiitos ja toivottavasti tällaista ei tapahdu enää.
  • hei! paljon on lisämaksullisten viestien raja kk, ja voiko sitä rajaa nostaa/poistaa ?
  • Hei evo!

    Lisämaksullisten teksti- ja multimediaviestien rajoittamiseen tarkoitettu saldoraja on 150 e/kk. Rajaa ei pääsäännöisesti nosteta kuluttaja-asiakkailta, mutta voit halutessasi tiedustella rajan nostamista suoraan asiakaspalvelustamme.
    DNA Hanna palveluneuvoja
  • Lapsen liittymästä tuli kaksi isoa laskua joissa numero 17111 tehnyt laskua. Aiheettomasti. Kerran kuussa reilun tunnin ajan, muutaman minuutin välein. Liikkeessä asetettiin P3 estot. Nyt samaisesta numerosta tullut sitten tekstiviestejä joita ei ennen ole tullut. Eikö estot autakaan? Pitääkö tässä vaihtaa koko numero
  • Hei Suvi!

    Otatko yhteyttä asiakaspalveluumme jossa päästään tarkastelemaan noita maksuja tarkemmin liittymän osalta.

    Asiakaspalvelu 044 144 044
    ma-pe 8-18
    la 9-16.30
    DNA Ilkka palveluneuvoja
  • ottakaa nyt pois se mun palveluesto!!!
  • Hei!

    Mikäli haluat muokata liittymäsi estoluokkia, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme.
    DNA Hanna-Mari palveluneuvoja
  • Dnalla nyt yllätten ei onnistu hoitaa omassa palvelussa juuri mitään. Erinomaisen sekavat sivut. Yritin löytää liittymien tietoja ja lisäpalveluita, mutta eihän täältä niitä löydä. Lasten liittymistä puuttuu netti..
    Taidan vaihtaa vaikka telialle, niin jospa se tästä helpottas.
  • Onko DNA:lla sellaista palvelua, joka estäisi KAIKKIEN ulkomaanpuheluiden saapumisen numerooni. Pääsisi kerralla eroon näistä kaiken maailman +44 alkuisista häirintäsoitoista.
  • Hei Veijo!

    Saapuvia puheluita ei ikävä kyllä operaattorin puolelta päästä estämään. Ainoa mahdollisuus tässä tapauksessa on estää puhelut näistä häiritsevistä numeroista yksitellen puhelimen asetuksista.
    DNA Ida S palveluneuvoja
  • Estääkö P2 myös operaattori veloituksen ja esim. Mobiiliostosten tekemisen?
  • Hei Petri, P2 viestiesto estää myös asiointipalveluiden mobiilimaksamisen puhelinlaskulla
    DNA Iiro palveluneuvoja
  • Eli esim. Pelien ostaminen ei onnistu? Riittäisikö p3 ajamaan saman asia, tarkoitan, ettei esim. Vahingossa voisi edes teoriassa ostaa pelejä jne?
  • P3 -estoluokka estää Ajanvietepalvelut, eli Älypuhelimen sovelluskaupat (Google Play, iOS AppStore ja Windows 10 laite), kohtauspaikat, leffaliput, TV-visat, sekä ohjelmien äänestykset

    P2 -estoluokka estää ylläolevien lisäksi myös Asiointipalvelut, eli lääkäri-, laki- ja veropalvelut, maksupalvelut kuten juoma- ja elintarvikeautomaatit, pizzan tai matkalipun.

    Eli jos tarkoitus on estää pelien osto, mutta esim. juoman osto automaatista pitää olla sallittuna, on P3 -esto riittävä.
    Operaattorilaskutuksen, eli sovellusostokset puhelinlaskulla voi estää P3- tai sitä tiukemmalla viestiestolla.
    DNA Ida T palveluneuvoja
  • Hinnaston mukaan soiton- ja viestinestopalveluiden muutos maksaa 0 e, poisto 10 e. Minulla oli soiton- ja viestinestoluokka P3, jotka molemmat muutin P4:ksi, ja muutoksesta perittiin 10 e / palvelu eli yhteensä 20 e. Eikö tuo nyt ollut nimenomaan muutos eikä poisto? Jos hinnastossa tarkoitetaan sitä, että yksittäisen estoluokan (esim. P3) poisto on maksullinen ja aktivointi ilmainen, se pitää ilmoittaa niin! Se, että hinnaston mukaan estoluokkien muutos on ilmainen, on kuluttajan harhaanjohtamista, jos käytännössä ilmaista on vain luokkien muutos tiukempaan suuntaan.
  • Hei Mauri! Estoluokkien muutoksen pitäisi olla maksutonta, vain poistamisesta veloitetaan hinnaston mukainen 10 euron maksu nykyään. Olethan siis yhteydessä asiakaspalveluun p.044 144 044 jos sinulta on veloitettu virheellisesti muutoksesta
    DNA Iiro palveluneuvoja
  • Hei! Haluaisimme ottaa väliaikaisesti netin pois lapsemme puhelimesta. Onnistuuko se minun palveluni kautta? Olemme sieltä yrittäneet ko. kohtaa etsiä, tuloksetta! T. Liisa
    Liisa
  • Hei Liisa, valitettavasti tämä ei ole toistaiseksi mahdollista. DNA Turvapaketti Plus palvelussa on kuitenkin Perhesäännöt joilla mm. onnistuu aikarajojen säätäminen netinkäytölle: https://www.dna.fi/tuki-tietoturva
    DNA Iiro palveluneuvoja
  • Hei,
    Mitä aikuisviihde estoon kuuluu eli mikä kaikki on estetty ja mitä estäminen käytännössä tarkoittaa jos olen estänyt lapsen puhelimesta sellaiset,eli saanko jonkun viestin jos esto rikotaan vai eikö sivuille meneminen onnistu.
    Alisa Salmi
  • Kyse on soiton- ja viestinestoluokista, eli näillä on mahdollista estää maksullisten aikuisviihdenumeroiden ja lyhytnumeroiden käytön, eli niihin ei voi soittaa eikä lähettää viestejä.
    DNA Ida T palveluneuvoja
  • Jos lapsellani on aikuis viihdeesto saanko tietää jos hän avaa aikuisviihde sivuston tai katsoo videon, vai vaan jos hän lähetään viestejä?
    Alisa Salmi
  • Hei,

    Kun nyt on mahdollista, että estän itseltäni lääkärille soittamisen, niin onko mahdollista estää konnien jatkuvat häirintäsoitot ulkomailta, vaikkapa suuntanumeron estolla (Britannia, Bulgaria tmv)?
    KARI RAHJA

Kommentoi tai kirjoita uusi viesti

Nimesi ja viestisi näytetään julkisesti.Sähköpostiosoitettasi ei koskaan näytetä julkisesti.