Rossija-kanavan ohjelmatiedot

Milloin Rossija-kanavan ohjelmatiedot korjataan? Kirjoitin tästä jo viime vuonna, jolloin parannus luvattiin tehtäväksi tämän vuoden alussa. Vika on edelleen korjaamatta, ohessa tänään ottamani kuva. Kysymysmerkit ovat kylläkin vaihtuneet muihin merkkeihin, joista ei apua. Onko nyt tämän takia pakko vaihtaa DNA:n suosittelemaan HUB-boksiin?

Juhani Saarilahti Ilmoita asiaton sisältö

Kommentit

  • Hei Juhani!

    Pahoittelut ongelmista kanavan ohjelmatietojen kanssa. Jos tehdasasetusten palautus laitteelle tai kanavien uudelleen haku ei auta niin olethan yhteydessä suoraan maksuttomaan vikpäivystyksen numeroomme 0800 300 500, niin pääsemme selvittämään ongelmaa tarkemmin sitä kautta, kiitos!
    DNA Hanna palveluasiantuntija
  • Hanna,

    Uusi kanavahaku ei auttanut, ohjelmatiedot eivät muuttuneet. Tehdasasetusten palautusta en halua tehdä, koska se käsittääkseni poistaa kaikki tallenteet. Tallettamani monet ohjelmat ovat juuri se syy, minkä vuoksi en halua luopua nykyisestä digiboksistani vaihtamalla se esim. ns. DNA Hubiin. Oletan, että monella muullakin on sama syy. Kuten aikaisemmin kerroin, vika ei ole nykyisessä laitteessani, koska täysin erilaisella laitteella (eri televisio ilman digiboksia) ohjelmatiedot näyttävät täsmälleen samoilta. Päättelen, että vikaa ei vain ole onnistuttu korjaamaan DNA:n puolella, valitettavasti. Yritän siis ohjeistuksen mukaisesti vielä kerran soittaa vikapäivystykseen, vaikka edelläkerrotun ja lähettämäni kuvan pitäisi asiantuntijalle kertoa kaiken tarvittavan. Ongelman voinette todeta itsekin käyttämällä mitä tahansa tv-laitetta ilman digiboksia.
    Juhani Saarilahti
  • Soitin vikapäivystykseen 16.4.2021. Ongelma ei ratkennut. Asian sanottiin olevan edelleen selvityksessä, ja että tehdasasetusten palautus (mitä en siis halua tehdä) todennäköisesti ei poistaisi ongelmaa. Jään odottamaan ratkaisun löytymistä.
    Juhani Saarilahti
  • Tehdasasetusten palauttaminen ei poista tallenteita!
    Voi olla, että kyseessä on EPG:n kääntäjien kyvyttämyys kääntää niitä käyttämällesi kielelle.
    PW
  • Tehdasasetusten palautus tarkoittaa sitä, että laitteen Firmware laitetaan firmwaren peruasetuksille ja mahdolliset edelliisessä päivityksessä jääneet roskat poistuvat. Se ei millään tavalla vaikuta tehtyihin tallenteisiin.
    PW
  • Minulla vanhassa Samsungin näytössä tuon 471 kanavan guide näytti kyriilisiltä kirjaimilta. Siihen ei koskaan ole tullut ohjelmistopäivitystä ja hankittu v. 2009.
    PW
  • V. 2011 ostettu Panasonicin telkkarikin näytti tuon kanavan guiden kyriilisillä kirjaimilla. Sekin on viimeisen ohjelmistopäivityksen jälkeen laitettu tehdasasetuksille.

    Mikä boxi sinulla on ja mitkä sen kieliasetukset ovat?

    Vaikuttaisi siltä, että ainakaan pääkaupunkiseudulla ei ole yleistä vikaa.
    PW
  • Boxi on HDThunder, mutta merkillä ei pitäisi olla merkitystä, koska Rossija-kanavan 471 guide-tiedot ovat täsmälleen samanlaisia tuosta boksista täysin riippumattomasta laitteistosta (eri TV ja eri asunto toisessa taloyhtiössä). Kieliasetus on ollut koko ajan suomi ja kaikki toimi hyvin ennen viime syksyä. DNA:n kertoman mukaan ohjelmatietojärjestelmää päivitettiin jossain vaiheessa syksyä 2020. Vika on nähtävästi syntynyt siinä yhteydessä.
    Juhani Saarilahti
  • Joissakin tapauksissa tulisi TV päivittää uusimpaan ohjelmistoversioon ja sen jälkeen laittaa TV tehdasasetuksille (usein välttämätön päivityksen jälkeen)
    Sama tilann boxienkin suhteen. Päivittykö tuo HDThuner automaattisti uuteen versiio, vai oletko sen tehnyt itse?
    Kuten sanoin, tehdasasetusten palautus laittaa laitteen ohjelmiston peruasetuksille ja poistaa mahdolliset ohjelmistoon jääneet roskat. Ei vaikuta tallenteisiin.
    Tehdasasetusten palautus käynnistää laitteen uusasennuksen. Poistaa haetut kanavat ja hakee ne uudestaan, jollin myös mahdolliset häiriötekijät poistuvat.
    Tuon ikävä puoli on, että jos on tehnyt laitteen asetuksiin muutoksia, ne pitää tehdä uudestaan.
    Alueelliseen ongelmaan on vaikea uskoa.
    PW
  • Tuli vielä mieleen, että modeemeita on joku aika sitteen päivitetty, joten modeemi kannattaisi resetoida, painamalla yhtäjaksoisesti tulitikulla tms. n. 30 sekunnin ajan reset-reikää, kun modeemissa on virta päällä.
    Modeemiin mahdollisesti tehdyt muutokset täytyy tietenkin tehdä uudestaan.
    PW
  • Modeemi ei sinäänsä vaikuta TV-puoleen, ellei antennirasian TV-pistokkeeseen kytketty kahtiajako ole viallinen. Onko se vaihtunut? Kannattanee kytkeä boxi suoraan antennirasiaan ilman kahtiajakoa, jolloin selviää aiheutuuko ongelma siitä.
    Yksittäisen kanavan ongelmiin saattaa myös vaikuttaa viallinen antennikaapeli. Kannattaisi ehkä vaihtaa antennikaapeli, tai ainakin irroittaa se moemmista päistä ja loiittää uudestaan.
    PW
  • Nyt kävi vielä niin, että HDThunderini lakkasi eilen reagoimasta kauko-ohjaimiin, joten se oli pakko vaihtaa toiseen boksiin, joka oli ollut varalla odottamassa hyllyssäni. Kun sama TV-kortti sattui sopimaan siihen, onnistuin virittämään sen käyttövalmiiksi. Nyt Rossija-kanavan tiedot näkyvät siinä kyrillisinä, mutta ei siis suomeksi. Kysyin DNA:n palvelunumerosta ( 0800 300 500 ) syytä tähän. Kuulemani mukaan DNA:n puolella näkymä oli sama. Asiantunteva asiakaspalvelija (Mikko) kertoi, että palvelun tarjoaja oli tiettävästi vaihtunut toiseksi jokin aika sitten. Tämä selittäisi ongelman syyn. Toisaalta olettaisi tämänkin foorumin tukipalvelun tuntevan asian, mutta siitä ei muistaakseni ole tullut mainintaa, oli puhetta vain ohjelmapäivityksestä. Olin siis ilmeisesti tehnyt kaiken oikein (en ole tarvinnut modemia, ja antenni on kiinni seinäpistokkeessa ilman jakajaa (joka tosiaan on joskus ollut vikalähde). Joka tapauksessa tulos on nyt tämä eli käännöspalvelua suomeksi ei enää näytä olevan.

    Kiitos PW, avustasi pyrkiessämme löytämään ratkaisu ongelmaan, joka ei lopulta ollut meidän käsissämme!
    Juhani

Kommentoi tai kirjoita uusi viesti

Nimesi ja viestisi näytetään julkisesti. Sähköpostiosoitettasi ei koskaan näytetä julkisesti.