Siirry uusimpaan kommenttiin

Sagemcom DNA Valokuitu Plus-modeemi tiputtaa Wifi yhteyttä

Hei,

eilen alkoi ongelmat Sagemcom F-3890V3 kaapelimodeemin WiFi-yhteyden kanssa.

Lisäsin seitsemännen WiFi-laitteen, ja oman puhelimen WiFi lakkasi toimimasta. Mikään ei auttanut (resetoin puhelimen, irroitin lisätyn laitteen virroista) paitsi kaapelimodeemin resetointi. Tuon jälkeen kaikki taas toimi.

Myöhemmin kun lisäsin kahdeksannen Wifi-laitteen, sen wifi toimi vain hetken. Kun irroitin kyseisen laitteen ja laitoin takaisin virtoihin, niin Wifin SSID oli kadonnut listalta. Aiemmin yhteyden saaneet laitteet pysyivät vielä wifi-yhteydessä. Jälleen kaapelimodeemin resetointi auttoi asiaan.

Olen lukenut vastaavanlaisista ongelmista tällä foorumilla.

Onko tähän tulossa jotain ratkaisua, vai täytyykö lähteä vaihtamaan operaattoria ja tekemään reklamaatiota?

Sanotaan vielä että tämä ei ole läheskään ainoa kyseisen modeemin ongelma.
abcdefg Ilmoita asiaton sisältö

Kommentit

  • Moikka, onhan modeemi varmasti reitittävässä tilassa? Siltaavassa tilassa modeemiin voi kytkeä vain 5 laitetta liittymälle annettujen IP-osoitteiden loppumisen vuoksi
    DNA Iiro palveluasiantuntija
  • On tämä reitittimenä, käytän myös port forwarding toimintoa.

    abcdefg
  • Reititin täytyi taas bootata jotta SSID tulisi näkyviin kännykässä. Oli kolmas bootti tänään!
    abcdefg
  • Kyseisen modeemin kanssa on tosiaan ollut tiedossa yleinen vika joka aiheuttaa mm. yhteyden pätkimistä tai hidastumista. Laitteille tulee jakoon tänään uusi päivitys jonka pitäisi korjata myös tämä ongelma. Päivitykset jaetaan erissä eli kaikki eivät tule saamaan päivitystä heti ensimmäisten joukossa, loppukäyttäjille päivitys tulee jakoon jos mitään ongelmia uuden päivityksen kanssa ei ilmene. Pahoittelut vielä aiheutuvasta häiriöstä!
    DNA Hanna palveluasiantuntija
  • Mikä tämä uusin versio on?

    Ostin eilen kyseisen boxin luullen, että saan korjattua vanhan boksin ongelmat. Sainkin tilalle vielä huonommin toimivan laitteen. Siinä on nyt ohjelmistoversio FAST3890V3_DNA_sw05.76.9.7q
    onko tämä vanha vai uusi versio? Miksei missään näy päivämäärää koska päivitetty?

    Vanha modeemi katkoi yhteyttä ja joutui ehkä kerran viikossa boottaamaan. Tämän kanssa puolet laitteista ei edes näe wlania. Onneksi tällä hetkellä ei ole etäopetusta/etätyötä. Mobiilinetillä joutuisi hoitamaan nekin.

    Olisi pitänyt tietää, että DNA:lla ei mikään toimi.....En olisi asiakas ellei taloyhtiö olisi DNA:n kaapeliverkossa...

    Timo
  • Uusin versio, jota on alettu jakamaan viikko sitten maanantaina 31.5.2021 on FAST3890V3_DNA_sw18.76.10.12w-6

    Päivitysten olisi tarkoitus jatkua tällä viikolla.
    DNA Ida T palveluasiantuntija
  • Minulla on tuo uusin versio, mutta laitteet tippuilevat verkosta edelleen kokonaan tai jos eivät tipu, niin yhteys pätkii. Toivottavasti tähän saadaan nopeasti uusi päivitys.

    Edellistä modeemia piti käynnistellä kerran viikossa uudelleen, jotta yhteysnopeus palasi siedettäväksi. Tämä uusi on vielä rasittavampi tapaus.
    Janne
  • En tiedä johtuuko jostain modeemin päivityksestä vai mistä, mutta modeemin asetukset ovat osin nollautuneet eilisen illan ja tämän illan välillä. Wifi-verkon nimi oli palautunut tehdasasetusten mukaiseksi samoin kuin salasanakin. Päivitin wifi-verkon nimen ja salasanan ennalleen. Kaikki toimii nyt tosi tahmeasti ja laitteet tippuvat koko ajan verkosta tai eivät saa siihen yhteyttä ollenkaan.

    Onko kyse päivityksestä, joka tämän aiheutti vai missä mahtaa olla vika? Miten saadaan yhteydet taas pelaamaan kunnolla?

    Softaversio ainakin näyttäisi nyt olevan tuo FAST3890V3_DNA_sw18.76.10.12w-6.

    Olen koittanut modeemin uudelleenkäynnistystä muutamaan kertaan, mutta siitä ei ole ollut mitään apua.

    Mukava tämmöinen päivitys kun kaikki takkuaa sen jälkeen. Jotenkin pitäisi saada nämä yhteydet kuntoon tai vaihtoehtona on kantaa purkki takaisin kauppaan ja ottaa netti muualta.
    TT
  • Softapäivityksen jälkeen kannattaa kokeilla tehdasasetuksien palauttamista resettinappulan kautta. Käytin lisäksi laitteen sen jälkeen kokonaan irti piuhoista jonkin aikaa ettei varmasti jää välimuistiin mitään.

    Tämän jälkeen tein asetukset uusiksi. Aika näyttää miten uusi versio jaksaa pysyä pystyssä.
    Tommi
  • Aika käsittämätöntä, jos päivityksen jälkeen pitää palautella laite tehdasasetuksiin...

    Meni usko nyt tämän laitteen kanssa. Muutin modeemin siltaavaan tilaan ja hommasin erillisen wifi reitittimen. Näyttää nyt onneksi tuo romu sentään siltana toimivan.
    Janne
  • Ei tehdasasetuksiin palauttaminenkaan autanut ongelmiin. Itsekin päädyin hankkimaan erillisen reitittimen ja vaihtamaan modeemin tilan siltaavaksi. Nyt näyttää kaikki toimivan paremmin kuin missään vaiheessa aiemmin. Ei tämän näin pitäisi kuitenkaan mennä, että asiakkaan pitää ostaa erillisiä laitteita, kun DNA:lta liittymän mukana hankituissa on vikaa.
    TT
  • Moi, minullakin on ollut ongelmia langattoman verkon kanssa.

    Käytännössä wifin download nopeus tippuu noin 40 megaan sekunnissa, kun se parhaimmillaan on noin 390 (400 yhteys).

    Softa bootti ei auttanut wifin hidasteluun, virtapiuhan ulkoiluttaminen auttoi.

    Tänään huomasin, että käyttämällä "Band steering" option poissa ja laittamalla takaisin päälle korjasi langattoman hidastelun.
    Tuomas
  • Moi

    Mulla myös Sagemcom F-3890V3 ja softana FAST3890V3_DNA_sw18.76.10.12w-6 ja ongelmia laitteiden kanssa jotka wifissä kiinni. Modeemille tehty eilen illalla hard reset eli reset nappulaa pidetty 30sek pohjassa eli siltäosin "oikeat" toimenpiteet tehty että ongelma mahdollisesti ratkeaisi mutta ei tunnu auttavan.

    Käytössä "band steering" eli laitteesta riippuen voi liittyä 2,4GHz tai 5GHz langattomaan verkkoon. Kun "band steering" ollut päällä, huomasin että kun X määrä laitteita wifissä kiinni (taitaa olla 12 laitetta), alkaa laitteiden wifi yhteys pätkimään. wifissä kiinni olevien laitteiden wifi yhteys katkeaa ja ne vaihtavat joko hitaampaan tai nopeampaan verkkoon (riippuen kummassa ovat ennen pätkäsyä). Samassa yhteydessä huomasin että esim. modeemin 2,4GHz langaton verkko käy "down" tilassa eli käsittääkseni kyykkää.

    Tuon pätkäsyn huomaa konkreettisesti kun chromecast on käytössä, toisto katkeaa ja yhteys chromecastiin häviää. Samoihin aikoihin huomaan kun puhelin tippuu wifistä (wifi ikoni häviää ja vaihtaa mobiilidataan). Hetken päästä wifi yhteys palaa ja tuo taajuus on muuttunut joko 2,4 tai 5. Eihän tämä elämää kaada mutta häiritsee työkäytössä kun esim. VPN katkeaa ja yhteydet työpaikan verkkoon häviää.

    Otin 5GHz verkon pois käytöstä ja alustavasti vaikuttaa ettäongelma ratkeaisi, mutta tämänhän ei tulisioll ratkaisu että 5GHz verkkoa ei voisi käyttää?
    Miekkonen
  • Miten Sagemcom F-3890V3 kaapelimodeemissa voi yksittäisten porttien tilaa NAT-tilassa muuttaa sillatuksi?
    Janne S.
  • Hei, minulla ilmeisesti tuo sama modeemi, yhteys pätkii ja välillä todella hidas. Saako sen kuntoon? Vai hankittava erillinen reititin? Asia on häirinnyt pitkään.
    Lauri
  • Moi,

    Jos tänne nyt joku eksyy niin tuo Miekkosen kommentin mukainen toimintamalli toimii. Eli ensin kannattaa sieltä modeemin asetuksista ottaa pois päältä band steering. Tämän jälkeen Wifistä saa Basic asetuksista päättää kumpi wifi on päällä 2.4 vai 5. Näistä kun laittaa päälle vain tuon 2.4 niin minulla ainakin tämä netin katkeamis ongelma poistui.
    Justus B
  • Kiitos, Justus! Täytyy kokeilla tämä. Löysin myös DNAn nettipulssi-mittarin, sekin vielä kokeilematta.
    Lauri
  • Kyllä, mullakin ratkes ongelma kun otin band streeringin pois päältä. Nyt on erillisillä nimillä 2.4 ja 5ghz verkot. Ongelmat loppui kuin seinään. Pidän "suuremman prion" laitteet nopeammassa verkossa ja vähemmän tärkeät sitten hitaammassa.
    Miekkonen
  • Täällä myös käytössä DNA:n F-3890v3 ja voi hyvänen aika kun WIFI on epäluotettava ja nopeudet tippuvat naurettavan alhaisiksi. 3/0,9M taitavat olla nyt pohjat. Läppäri on tukiasemasta n. 5 metrin päässä näköetäisyydeltä, joten etäisyyksistä ja esteistä signaalin kulkeminen ei ole kiinni. Hyvänä hetkenä nopeudet on melkein 300/90M.

    Softaversio on FAST3890V3_DNA_sw18.76.10.12w-6. Band steering on pois käytöstä.

    Hetkellisesti resetoinnilla saa taas toimimaan, mutta ajan kanssa ongelmat palaavat. Eikä jatkuva resetointi ole kovin kestävä ratkaisu kun samassa katoaa kaikki tehdyt asetukset.

    Onkohan sittenkään tuo viime vuonna julkaistu päivitys korjannut asiaa kun edelleen tässäkin ketjussa on monella ihmisellä samoja ongelmia? Pystyykö joku DNA:lta kommentoimaan tätä?

    Ei se nyt voi olla niin että tilaan DNA:lta yhteyden ja laitteet, mutta tarjotut laitteet ovat niin sutta ja sekundaa että joudun vielä erikseen hankkimaan reitittimen!



    Esko
  • Tämän kyseisen päivityksen todettiin korjanneen ainakin silloisen vian aiheuttaja joten kyse voi olla jostain muusta ongelmasta. Modeemista ei ole tällä hetkellä avoinna tiedossa olevia vikoja joten jos laitteeseen on asennettu uusin päivitys ja siinä ilmenee yhteyden hidastelua, pyytäisin olemaan näistä yhteydessä asiakaspalveluun p.044 144 044 niin saamme laitteen tiedot ylös ja selvitettyä tilannetta.
    DNA Iiro palveluasiantuntija
  • Juuri juttelin chatin kautta DNA:n kanssa eikä kuulemma ole tästä modeemista tietoa että olisi isommin ongelmia. Kuitenkin täällä ja esim. bbs io -foorumeilla ongelmista raportoidaan. Itselläni auttoi jonkin verran kun poisti bandsteeringin pois käytöstä, mutta silti edelleen ongelmia esiintyy. Ja olisihan sitä kiva käyttää sitäkin ominaisuutta, mutta kun laite ei toimi kunnolla niin ei voi.

    Osamaksusopimusta ei voi kuulemma purkaa. Nyt jälkikäteen harmittaa, ettei tullut luettua netistä ennen kuin laitteen tilasi. Esim joku Fritzbox vaikuttaa huomattavasti paremmalta samaan hintaan.


    sampo
  • Jatkuvasti pätkii edelleen!
    Lauri
  • Mitenhän tähän rautaan sais jonku softan johon DNA:lla ei ole osaa eikä arpaa 😀 tuntuu etteivät osaa muuta kuin hinnoitella palvelunsa tavan tallaajaa vi***lle tasolle. GW ei toimi, palvelu ei toimi, kaapeli "toimii", valokuidun loukussa olet ellet halua vaihtaa takaisin mobiililaajakaistaan.... otin pakosta jatkoajan "valokuidulle" mutta enhän minä sitä kyllä sanomatta tee. Taidan alkaa pitään ääntä monopolin purkamiseksi koska palvelu ei toimi. Ei tähän pitäisi voida DNA:lle olla mitään muuta vaihtoehtoa kuin takaisinkutsu kaikille tämän sarjan tukiasemille.
    Jyrki

Kommentoi tai kirjoita uusi viesti

Nimesi ja viestisi näytetään julkisesti. Sähköpostiosoitettasi ei koskaan näytetä julkisesti.