Sagemcom F-3686 ja epävakaa yhteys

Olen tässä nyt jonkin aikaa taistellut tämän yhteyden kanssa ja koska asiakaspalvelu on ollut yhtä hyödyllinen kuin sen voi olettaakin olevan, niin avaudunpa tänne.

Eli ongelmana on, että nettiyhteys on aivan superepävakaa. Pelaaminen on täysin mahdotonta ja streamien katsominenon yhtä tuskaa kun laatu heittelee koko ajan. Olen tässä tehnyt erilaisia testejä ja jokainen varmaan huomaa ongelman, kun pingit näyttävät tältä:
Pinging 192.168.1.1 with 32 bytes of data:
Request timed out.
Reply from 192.168.1.1: bytes=32 time=5ms TTL=64
Reply from 192.168.1.1: bytes=32 time=57ms TTL=64
Request timed out.

Ensin kuvittelin, että ongelma on wifissä ja laitoin oman boksin tuohon perään, mutta pingit ovat täysin identtisiä myös sen kautta. Kyse ei siis ole ongelmasta, joka koskisi vain langallista tai langatonta yhteyttä sillä pingit eivät muutu, olipa kyse sitten langattomasta yhteydestä suoraan Sagemcomiin tai langallisesta yhteydestä tuon oman reitittimeni kautta. Olen myös käyttänyt neljää eri päätelaitetta testatessani yhteyttä, eli ongelma ei ole tietokoneessani.

Veikkaan siis, että kyse on Sagemcomin DHCP-palvelimesta, jonka varmaan joudun seuraavaksi pistämään pois päältä ja kokeilemaan omalla laitteellani. Tuo oma routterini on vain sen verran vanha, että se ei tue 5Ghz taajuuksia, niin siksi olisin mieluummin käyttänyt tuota Sagemcomia, mutta koska kyseinen laite ei toimi edes vähää alusta, niin mitäpä tässä mahtaa.

Se, mikä tässä eniten meinaa harmittaa, on että täysin identtinen viankuvaus on raportoitu Sagemcomin laitteilta jo vuonna 2015 (netistä löytyy ketjuja)Ja vuodelta 2016 löytyy DNAn asiakkaan vastaava ongelma screenshotteineen kaikkineen täältä: https://www.dslreports.com/forum/r30864359-Sagemcom-FAST3686-WiFi-stability Kyseessä on siis tiedetty ongelma, joka on ollut olemassa ainakin neljä vuotta ja sitä ei ole vieläkään korjattu. DNA siis myy asiakkailleen laitetta, jonka on tiennyt olevan toimimaton ja pyrkii välttelemään vastuutaan asiasta vaikka päivän selvästi kyse on laitteesta jota ei pitäisi olla edes myynnissä. Ja tämä taas onnistuu sillä, että ongelmankuva on osaamattomalle täysin mahdoton todentaa (normaali ihminen ei tiedä mikä on ping tai kuinka sitä käytetään), joten suurin osa ongelman kohdanneista ei edes osaa valittaa siitä. Olisin siis enemmän kuin kiinnostunut kuulemaan firman virallisen kannan sille, miksi kyseinen laite on edes tarjolla kun se ei selvästikään toimi.

Kommentit

  • Käytätkö modeemia ethernet-yhteydellä, vai mitä tarkoitat maininnalla "Veikkaan siis, että kyse on Sagemcomin DHCP-palvelimesta, jonka varmaan joudun seuraavaksi pistämään pois päältä ja kokeilemaan omalla laitteellani. Tuo oma routterini on vain sen verran vanha, että se ei  tue 5Ghz taajuuksia, niin siksi olisin mieluummin käyttänyt tuota Sagemcomia,"
    Connection Power arvot?
    PW
  • Onhan tuosta Sagemcomin paskalingosta jo kärsitty.

    Silloin kun Sagemcom F-3686 tuli DNA:n valikoimaan, siinä oli ongelma, jossa IPv6 verkon yli kulkeva liikenne oli hyvin epäluotettavaa, ongelman ratkaisu oli vaihtaa Sagemcomin asetuksista eRouter IP Modeksi pelkkä Router Mode (IPv4), joka poisti IPv6:n käytöstä. Myöhemmin DNA ratkaisi tämän ongelman ojelmistopäivityksellä, ja kannattaakin tarkistaa että sinulla on uusin ohjelmistoversio, juuri nyt minulla on 'DNA_3.443.0-T1-MAC14'.

    Kannattaa myös tarkistaa yhteyden tasot hallintasivun Status > Connection sivulta. Ne kertovat siitä, kuinka hyvä yhteys Sagemcomin ja DNA:n välillä on. Asiakaspalvelu on aina ollut oikein hyvä tämän asian kanssa.

    Koska kerroit että hallussasi on toinen reititin, sinun kannattaa käyttää sitä Sagemcomin sijaan. Sagemcomin voi laittaa ns. siltaavaan tilaan jossa se toimii ainoastaan modeemina. Tämä on aina ratkaissut kaikki Sagemcomin kanssa havaitsemani ongelmat ja siltaavassa tilassa se onkin melkein hyvä modeemi.

    Kuinka Sagemcom F3686 asetetaan siltaavaan tilaan (Bridge Mode)?
    1. Palauta laitteen tehdasasetuskset 30-30-30 resetillä (tee se).
    2. Yhdistä tietokone Sagemcomin verkkoon; joko a) piuha LAN porttiin tai b) WiFi:n jonka tiedot ovat laitteen kyljessä.
    3. Avaa selaimessa hallintasivu http://192.168.1.1, käyttäjänimi ja salasana ovat myös purkin kyljessä.
    4. Navigoi Status > Bridge Mode.
    5. Valitse 'Activate Bridge Mode' ja sitten 'Apply'.
    6. Odota, Sagemcom käynnistyy uudelleen.
    7. Bridge modessa Sagemcomin hallintasivu on osoitteessa http://192.168.100.1, avaa se ja kirjaudu sisään.
    8. Navigoi Status > Password ja vaihda oletussalasana omaksi.
    9. Navigoi Wireless > WiFi Setup ja poista täpät molemmista 'Enable Wi-Fi Network' kohdista.
    10. Kytke kolmannen osapuolen reitittimen WAN-portti Sagemcomin LAN-porttiin ja noudata sen ohjeita.
    11. Pidä korkeintaan yhtä ethernet-piuhaa kytkettynä Sagemcomin LAN portteihin. (Laitteessa on jokin outo 'ARP flip flop'-ongelma, joka ratkeaa näin)
    Sagemcomia ei voi käyttää Wi-Fi tukiasemana sen ollessa sillattuna, koska DNA:n myöntämät IP-osoitteet loppuisivat kesken. Kiinteään laajakaistaan saa korkeintaan 5 IPv4-osoitetta. Rajoituksista voi lukea lisää täältä ja täältä.

    Jos et halua käyttää Sagemcomia sillattuna voit silti kokeilla sen nollaamista. Tämä on ihan oikeasti auttanut minua ongelmatilanteissa, luoja yksin tietää miksi. Voit myös kokeilla vaihtaa eRouter IP Modea, siltaavan jälkeen paras on ollut 'Router Mode (IPv4+ IPv6)', koska laite on sangen epäluotettava 'Router Mode (IPv4)'-tilassa tällä ohjelmistoversiolla.

    Pingien epävakaus ei viittaa DHCP:n epäluottavuuteen. Jos et saa purkkiasi toimimaan, DNA Kaupan henkilökunta vaihtaa sen toiseen samanlaiseen yleensä aika näppärästi :P
    AP
  • Parempi tapa on laittaa vain yksi ethernetportti siltaavaan tilaan.
    Taavi
  • Eipäs ole, IPv6-prefixiä ei paskalingosta silloin saa. Tietysti jos ei halua IPv6:ta, tämä ei varsinaisesti ole ongelma.
    AP
  • Sama modeemi ja ongelmat minullakin. softaversio DNA_3.443.0-T1-MAC14.

    En ymmärrä miksi myydään laitteita jotka eivät toimi ja joita pitää koko ajan buuttailla ja resetoida. 2009 vuonna welholta saatu Thompson toimi 5 vuotta putkeen ilman ainuttakaan resetoinnin tarvetta ja sen jälkeen modeemit olleet ihan painajaismaisia.

    Olen kokeillut sekä bridge-moodissa että ilman sitä ja ei käytännön vaikutusta ongelmien määrään ja laatuun. Ongelmat myös ethernet-kaapelilla kytketyillä laitteilla, ei pelkästään wifin päässä olevilla.
    Pevetti
  • Minulla modeemin ykkösversio toimii stremeissa hyvin ja niissä muutamissa nettipeleissä joita tulee pelattua. Tuo softa on viimeisin.
    Voihan se vika olla modeemissa, mutta enemmän epäilen nettiyhteyttä.
    Kun kerran ongelma on toistettavissa ja siten todennettavissa, niin tilaa huoltokäynti, äläkä pelästy, että DNA uhkaa laskulla, jos vika on sinun laitteistossasi.
    Mitä Powerarvoja Laitehallinnan Connect välilehti kertoo ja kuinka monta lukittua arvoa niitä on?
    Kannattaa resetoida modeemi, eikä vai uudelleenkäynnisttä sitä. Aina päivitykset ei mene putkeen.
    Kannattaa myös varmistaa tietokonene kunto ja käytettävät kaapelit sekä mahdollinen DNA:n kahtiajako.
    PW
  • Kannattanee myös käyttä Googlen DNS-palvelinta.
    PW
  • Power-arvot -2.2 ja -5.8 välillä. 22 lukittua kanavaa. Resetoitu on useaan kertaan. DNS ongelmasta ei liene kyse kun Netflix streamit katkeaa kesken. Ongelmia sekä LG smarttv:ssä, tietokoneella kuin ipadillakin, joten päätelaitteesta ei varmaan kiinni.

    Joskus kävi dna:n huoltomieskin ja modeemit ja kaapelit vaihdettiin. Toimi jonkun aikaa ihan ok kunnes alkoi taas ongelmat.
    Pevetti
  • Entä lähetyssuunan Power-arvot? 5 kpl lukittuja ja alle 50 dBmV?
    Nuo vastaanottosuunnan arvot ovat rajoissa - tosin hieman alakantin puolella.
    Resetointi painamalla yhtäjaksoisesti laitteen pohjassa olevaa reset reikää tulitikulla tms. n. 30 s ajan?
    Ehkä huoltomies kannattaisi taas kutsua paikalle.
    PW
  • Resetointi tietenkin niin, että modeemissa on viirta päällä.
    PW
  • Lähetyssuunta myös ok ja resetointi tehty sekä nyt että alkuvuodesta.
    Pevetti
  • Sagemcom F3686ac ollut käytössä aika tarkalleen vuoden. Nyt alkanut yhteys pätkiä, ja pari viikkoa viime resetoinnin jälkeen statistiikka näyttää tältä. Osaako joku sanoa, näkyisikö näissä mitään syytä ajoittain epävakaaseen yhteyteen?

    Ile_
  • Ja silloin kun yhteys toimii, se toimii oikein nätisti:

    https://www.speedtest.net/result/8612142207.png


    Ile_
  • Ei noista arvoista pysty päättelemään pätkimisen aiheuttajaa. DL Stremin Power arvot ovat niin vähän yli 8 dBmV:n, että niillä tuskin on merkitystä ja UL Stremin arvot (oleellisemmat) ovat hyvin rajoissa ja molemmissa lukittujen taajuuksien määräkin on OK.
    Oletko koittanut resetoida modeemia painamalla tulitikulla tms. reset reikää yhtäjaksoisesti 30 s ajan, kun modeemissa on virta päällä.
    PW
  • @PW Kiitos vinkistä! Tein taas resetoinnin, ja nyt on vuorokauden ajan ollut vakaa yhteys ja correctables näyttää kanavasta riippuen 2 tai 3, uncorrectables 0. En tiedä olenko aikaisemmilla kerroilla resetoinut liian hätäisesti, mutta nyt laskin kolmeenkymmeneen ennen reset-napin vapauttamista. Vaikuttaa siltä, että resetointi toimi nyt paremmin kuin aikaisemmin.
    Ile_

Kommentoi tai kirjoita uusi viesti

Nimesi ja viestisi näytetään julkisesti.Sähköpostiosoitettasi ei koskaan näytetä julkisesti.