Siirry uusimpaan kommenttiin
Etsimäsi kommentti on joko siirretty toiseen keskusteluun tai poistettu kokonaan.

Sagemcom F-3686AC hidastuu vähitellen

Olen tässä viime päivien aikana todennut, että Sagemcomin modeemi kangistuu vähitellen. Tästä kuvasta näkyy tilanne aika hyvin, yksi viivojen väli on yksi päivä. Upload-kaista alkaa kuristumaan ja kun ottaa modeemista virrat pois, korjaantuu tilanne taas pariksi päiväksi. Modeemi on siltaavassa tilassa, ipv6 ja ipv4 käytössä ja sen perässä on Netgear R7800 hoitamassa reitittimen virkaa.



Modeemin yhteyssivulla näyttää tältä kun hitaus on päällä:



Pitääkö tuolla laatikolla heittää kuikkaa vai mikähän tässä olisi apuna? Ei viitsisi boottailla sitä parin päivän välein.

Sami Ilmoita asiaton sisältö

Kommentit

  • Power arvot näyttävän oplevan kunnossa.
    Minä olen myös huomannut hidastelua, mutta olen sen olettanut johtuvan taloyhtiölaajakaistasta, johon kiinteistö siirtyi 1.8.2018.
    Elokuun ajan DL-nopeudet olivat likimain samaa luokkaa, kuin ennen siirtymää.
    Nyt syyskuussa ne ovat olleet n. 10 % pienemmät.
    Purkkia en ole uudelleen nyt käynnistänyt, mutta pitänee sitäkin vielä kokeilla.
    PW
  • Uudelleenkäynnistys korjasi tilanteen.
    PW
  • Okei, eli vian täytyy olla purkissa. Nyt onkin sitten hyvä kysymys, että meneekö tämä takuun/virhevastuun piiriin. Mulla on modeemi tullut kaksivuotisen määräaikaisen sopimuksen mukana karvan yli kaksi vuotta sitten ja siten juuri maksettu pois.
    Sami
  • Hei Sami!

    Pirautathan vikapalveluumme numeroon 0800 300 500 niin pääsemme tutkimaan laitteen tomintaa tarkemmin ja ohjeistamaan tarvittaessa myön huollon suhteen.
    DNA Ida S palveluneuvoja
  • Vaihdoin purkin v2-malliin parisen viikkoa sitten, mutta ongelma jatkuu edelleen. Purkin virtabootin jälkeen kaikki toimii hyvällä vauhdilla, speedtest.netillä tulee tulosta 200/20 Mbps niin kuin liittymäni on. Siitä ei tarvitse mennä kuin päivä-pari niin huomaa, että etenkin upload-kaista alkaa hidastumaan. Testillä tulos putoaa jonnekin 14-15 Mbps paikkeille.

    Itse en ole muuttanut talossa mitään, joten en keksi mikä voisi olla syynä. En myöskään viitsisi hommata uutta purkkia testiä varten. Mietin tuota haaroitinta, johon antennipiuha tulee kiinni - onko se oltava käytössä kun samassa tökkelissä ei ole TV:tä kiinni? Digiboksi taloudesta toki löytyy ja se on seinän toisella puolella kytkettynä.
    Sami
  • Sami: Ei sitä haaroitinta tarvita, jos hankit ECC - F kaapelin modeemia varten.
    Minulla ei noin lyhyessä ajassa homma hidastu.
    PW
  • Voisikohan ongelma kuitenkin johtua DNA:n kaapeliverkosta, vaikka modeemin Connection arvot ovatkin hyvät. Ei oikein tunnu uskottavalta, että 2 modeemia käyttäytyy samalla tavalla ja niissä olisi sama vika.
    PW
  • Itsekin epäilen nyt jotain tuollaista. Esim. torrent-liikennettä olen aiemmin saanut puskettua ulos jollain suositulla testitorrentilla 1.6 MB/s ja nyt liikutaan hädin tuskin yhden megatavun sekuntinopeudessa.

    Täytyy antaa tuon nyt olla muutaman päivän ajan rapautumassa ja varmaankin soitella sitten asiakaspalveluun uudemman kerran. Nyt kun kokeilin speedtestiä niin DL-mittari nousi vaivoin 180 Mbps- ja UL 18 Mbps -lukemiin. Vaivoin siksi, että normaalisti etenkin DL heilahtaa lähes heti tappiin asti ja nyt UL kiipesi hyvin hitaasti sieltä 13-14 Mbps paikkeilta lopussa ylemmäs.
    Sami
  • Kun nopeus on konttausnopeus, katso modeemin Connection arvot ja etenkin ne Power-arvot. DL ± 8 dBmV ja UL 35-50 dBmV.
    Nuo aiemmin linkkaamasi tiedot taisivat olla toimivasta tilanteesta.
    PW
  • Noissa Connection- tai Power-arvoissa ei ollut mitään epäilyttävää verrattuna bootin jälkeiseen tilanteeseen.

    Nyt kun modeemi oli ollut päällä useamman päivän niin upload-kaistan hidastumisen huomasi aika selvästi. Ajoin nopeustestin ennen ja jälkeen modeemin virtabootin ja ero oli huomattava, myös silminnähden kun seurasi miten lukemat muuttuivat.

    http://www.speedtest.net/result/7693752711
    http://www.speedtest.net/result/7693761932
    Sami
  • Minulla myös uusi v2-mallin modeemi. Normaalikäytössä toimi moitteetta ja hidastelematta molempiin suuntiin ensimmäiset noin 20 päivää, sitten yhtenä päivänä huomasin, kun sivut avautuivat toooodella hitaasti ja DNS-kyselyt kestivät. Kokeilin kirjautua modeemin hallintasivulle, mutta sekään ei tahtonut avautua. Silloin käytin laitteesta virrat pois hetkeksi ja kaikki alkoi taas toimia täydellä nopeudella. Näin ollen epäilisin laitetta syypääksi.
    Jari
  • Moi, sama ongelma itselläni.
    Noin kuukauden välein on hyvä bootata purkki, muuten netti jonain päivänä päättää lopettaa toiminnan.

    Joskus pöytäkoneen käynnistyksessä DNS ei toimi (win10 verkkoikonissa keltainen varoituskolmio).
    Tuolloin auttaa verkkoadapterin disablointi ja enablointi.

    Tänään huomasin, että satunnaisesti joihinkin nettiosoitteisiin ei pääse, tai ovat hitaat.
    Esim. dna.fi sivu on hidas latautumaan.
    twitch.tv ei vastaa ollenkaan.
    google.fi vastaa ok.

    Logi näyttää samalta, kuin alkuperäisen viestin kirjoittajalla vian ollessa päällä.

    Kun jaan kännykästä langattoman verkon, pääsen ongelmitta kaikille sivuille.
    Kännykässä on DNA:n liittymä.

    Käyn vaihtamassa modeemin uuteen DNA myymälässä, toivottavasti auttaa.
    Tuomas
  • Itselläni myös tuo F-3686ACv2 modeemi ja 200/20 -liittymä. Download -nopeudet ovat Cat5e ja Cat6 -kaapeleilla mitattuna helposti yli 190Mbit/s, mutta upload jää toistuvasti alle 10Mbit/s vaihdellen pääsääntöisesti 7-9Mbit/s välillä molemmilla kaapeleilla mitattuna. Mittaukset on tehty myös modeemin eri porteissa, joten yksittäisessä portissa ei vikaa ole.

    Normaalisti Cat6 -kaapelin päässä on ZyXELin kytkin ja siinä mm. Hubi ja Xbox One X, jonka verkkotestit antavat upload -nopeudeksi maksimissaan 3Mbit/s.

    Myöskään langattomassa verkossa upload jää jatkuvasti alle 10Mbit/s nopeuden.

    Jännää sinällään, sillä täysin sama kokoonpano on toiminut vielä keväällä ihan hyvin ja upload -nopeudet ovat olleet keskimäärin 14-19Mbit/s yhteystavasta ja laitteesta riippumatta.

    Modeemi on resetoitu ja siinä on uusin firmis sisällä. Näillä ei ole vaikutusta asiaan.
    Turmeltu
  • Tässä vielä modeemin antamaa statistiikkaa linjasta:



    Turmeltu
  • Turmeltu: Modeeemin arvot näyttävät ihan hyviltä.
    Oletko resetoinut modeemin?
    Onko modeemi siltaavassa- vai reitittävässä tilassa?
    PW.
  • Modeemi on reitittävässä tilassa. Virtajohtoa on tuuletettu ja modeemi on resetoitu. Näistä toimenpiteistä huolimatta upload kärsii melkoisesti ja jää selkeästi alle sen, mitä sen pitäisi DNA:n ilmoittaman vaihteluvälin perusteella olla.

    Pitänee soitella aspaan / vikapalveluun tuosta.
    Turmeltu
  • DNA:lla oltiin sitä mieltä, että linjassa itsessään jotain häikkää tai mahdollisesti rasiassa, johon modeemi on kytketty. Laittavat huoltomiehen asialle. DNA:n asiakaspalvelijan mukaan käynti on maksuton, koska tehdyn vianrajauksen perusteella ei ole syytä olettaa vian olevan asiakkaan laitteissa.

    Testailen tässä joku päivä, ennen asentajan tuloa, vielä toista antennikaapelia. Se, että nykyinen kaapeli olisi jollain tapaa viallinen tai hapertunut, on hiukan epätodennäköistä. Kyseessä on juuri ja juuri vuoden ikäinen johto. Jos itse johdossa olisi vikaa, luulisi sen vaikuttavan myös latausnopeuksiin.
    Turmeltu
  • DNA:lla oltiin sitä mieltä, että linjassa itsessään jotain häikkää tai mahdollisesti rasiassa, johon modeemi on kytketty. Laittavat huoltomiehen asialle. DNA:n asiakaspalvelijan mukaan käynti on maksuton, koska tehdyn vianrajauksen perusteella ei ole syytä olettaa vian olevan asiakkaan laitteissa.

    Testailen tässä joku päivä, ennen asentajan tuloa, vielä toista antennikaapelia. Se, että nykyinen kaapeli olisi jollain tapaa viallinen tai hapertunut, on hiukan epätodennäköistä. Kyseessä on juuri ja juuri vuoden ikäinen johto. Jos itse johdossa olisi vikaa, luulisi sen vaikuttavan myös latausnopeuksiin.

    Turmeltu
  • Itse ratkaisin ongelman ostamalla ajastetun jatkojohdon, joka resetoi laitteen kerran yössä. Toimii hyvin vaikka onkin vähän kökkö ratkaisu.
    Sami
  • Nyt sitten kävi DNA:n asentaja tutkimassa tilannetta.

    Syypää tähän ongelmaan on se, että talon jakamossa olevat vahvistimet saavat ulkopäin liian heikon ja pahasti virheilevän yhteyden. Vahvistimet osaavat korjata linjaa, mutta virheilyä on sen verran reilusti, että se heijastuu sitten huoneistoon asti ja näkyy heikkona upload nopeutena.

    DNA:n osalta tutkimukset ja korjaustoimenpiteet jatkuvat huomenna. Asentaja sanoi, että vika voi olla jopa valokuidussa, joka tulee talojakamoon. Tarvittaessa paikalle tulee pataljoona asentajia laittamaan linjan kuntoon.

    Olen taloyhtiöstä ainoa, joka on tästä ongelmasta raportoinut, vaikka ongelma koskee koko taloyhtiötä. Huonolla tuurilla saattaa olla laajempikin ongelma kyseessä. Ilmeisesti naapurit eivät ole yhtä valveutuneita netin käyttäjiä kuin minä, eivätkä osaa epäillä linjaa. Ja perus nettisurffailussahan tuo heikko upload nopeus ei edes näy, koska lähtevää liikennettä on sen verran vähän.
    Turmeltu
  • Download ja upload tapahtuvat eri taajuusaluilla, joten kyllä huono kaapelikin voisi aiheuttaa ongelmaa. Näin ei kuitenkaan ollut tässä tapauksessa.

    Valokuitu on ongelmallinen siirtotie, koska kuitu ei kestä suuria taivutuksia eikä vetoa. Jos kaivinkone löytää kaapelin, sitä voidaan joutua uusimaan pidemmältäkin matkalta ja aina ei kaikkia kuituun tulleita hiushalkeamia huomata korjauksen yhteydessä.
    Hiushalkeamia voi syntyä myös uusasennuksessa.

    PW.
  • @Turmeltu, onkohan naapureillasi ylipäätään kaapelimodeemeja käytössä?

    Jos kaikki muut käyttävät mobiililaajakaistaa, ADSL2:ta ja VDSL2:ta, kukaan muu ei luonnollisestikaan huomaa kaapeli-tv-verkossa mitään vikaa, ennen kuin se kehittyy sille tasolle, etteivät televisiokanavatkaan enää näy.
    irritus
  • Kyllä on, mutta suurempaa galluppia asiasta en ole tehnyt. Tänne on saatavilla VDSL -yhteyksiä sekä Elisalta että Telialta mobiililaajakaistan lisäksi.

    Kuten sanoin aiemmassa viestissä, tuo uppikaistan nopeuden lasku ei näy peruskäytössä millään tavalla. Jos naapureilla käyttö rajautuu nettisurffailuun, laskujen maksuun jne. Riittää siihen jopa ADSL yhteys, jonka uppi jää parhaimmillaankin selkeästi jälkeen tämän hetkisestä tilanteesta, jossa kaistan nopeudesta puuttuu lähes puolet.

    Noh.. Katsotaan, minkälaista jälkeä saavat aikaan kun alkavat vikaa korjaamaan.
    Turmeltu
  • Suurin osa ihmisistä olettaa, että yhteys toimii luvatulla tavalla, eikä mittaile nopeuksia.
    Kyllä huono uppi näkyy peruskäytössäkin - sähköpostin lähetyksessä, etenkin jos siinä on liite mukana.
    PW.
  • Täytyyköhän minunkin kysellä vielä asiakaspalvelusta, jos joku kävisi tarkistamassa kytkennät koska hidastumista ei ole ollut havaittavissa koko sitä aikaa kun minulla on ollut 200/20-yhteys. Ongelma on vaan siinä, että itse en esim. tiedä, mihin kaapeli yleensä tulee ennen vetoa seinärasiaan. Sitä ihmeteltiin jo siinä vaiheessa kun puhelinyhtiö kävi uusimassa kaapeloinnin alueelle muutamia vuosia sitten.
    Sami
  • Minullakin on Sagemcom F-3686AC V2. Ollut käytössä noin 4 kuukautta ja nyt hiljalleen ruvennut epäilemään verkon toimivuutta, kun osissa verkkopeleissä rupesi ilmenemään kummallisia yhteysongelmia. Katsoin modeemin lokit läpi ja ei virheitä. Nopeustestissäkin download oli 190Mbitt/s luokkaa, mutta upload ei edes aina onnistunut. Sitten huomasin, että modeemi on ollut 72 päivää päällä ja varmuudeksi boottasin sen, jolloin ongelmat poistuivat heti.

    Toinen havainto oli pöytäkoneesta, joka on verkkokaapelilla modeemissa kiinni, että satunnaisesti nettiyhteys katkeaa pöytäkoneesta. Nettiyhteyden (ipconfig /renew) ei tilannetta korjaa ja kun katson modeemin takapaneelia, niin vaikka irrotan kaapelin modeemista, niin portin valo jää palamaan. Pistän uudelleen kaapelin samaan porttiin kiinni, niin valo sammuu. Yleensä tässä vaiheessa olen pistänyt kaapelin toiseen modeemin porttiin ja se toimii aikansa. Jotain yhteysongelmia siis on tuon modeemin kanssa verkkokaapeliakin käytettäessä.

    Tässä ketjussa ei poissuljettu täysin vaihtoehtoa voiko tuo olla kuitenkin myös modeemin huonoutta, että ei kestä aktiivisessa käytössä ilman säännöllisiä restartteja? Ainakin itsellä nämä kaksi eri skenaariota tuntuisi tukevan sitä, että modeemi on pullonkaula.  

    Jos ongelma olisi valokuidussa - tai sen asennuksessa - niin eikös häiriö pitäisi olla koko ajan päällä?
    Marko
  • Marko: Kyllä tuo vaikuttaa enemmän modeemivialta kuin kuituongelmalta.  Ole yhteydessä asiakaspalveluun.
    PW.
  • @Marko: Itse lähtisin myös syyttämään modeemia noista ongelmista. Itselläni on modeemi tavallisesti päällä 24/7 ja tuo taisi saada ensimmäisen bootin oltuaan uskollisesti käytössä 8kk yhtäjaksoisesti.

    Mikäli ongelma olisi itse yhteydessä, olisi se tosiaan jatkuvasti päällä, kuten itselläni oli.

    DNA:lla tekivät jotain korjaustoimenpiteitä jossain ja nyt yhteysnopeudet tuntuvat hakkaavan rajoitinta vasten sekä latauksen että lähetyksen osalta.
    Turmeltu
  • Itselläni samainen Sagecom käytössä, ja pidin pari viikkoa kirjaa nopeuksista. Säännönmukaisesti yhteys hidastuu päivä päivältä, latausnopeus putoaa päivä päivältä normaalista 800 megasta alle sataan ja noin viidessä päivässä on viimeistään pakko bootata laite. Ratkaisin asian itse laittamalla modeemin ajastettuun pistorasiaan. Joka yö kello kolme virta katkeaa minuutiksi, eli tulee bootattua laite päivittäin. Nopeusongelmat ratkeavat tällä, mutta tämä on johtaa sellaiseen ongelmaan, että huonolla tuurilla laite päivittää itseään juuri silloin kun virta katkeaa. Kahdesti on tämän takia modeemi mennyt restart-looppiin, kummallakin kerralla tekninen tuki herättänyt manuaalipäivityksellä laitteen taas henkiin. Nyt ajastin virran katkeamisen aamuun, katsotaan miten pelaa.

    Yhteys valokuidulla, ja itse yhteydessä ei ole ongelmaa. Laite on vaan sus, koska uudelleenkäynnistys korjaa aina tuon nopeusongelman.
    VeskuFIN

Kommentoi tai kirjoita uusi viesti

Nimesi ja viestisi näytetään julkisesti.Sähköpostiosoitettasi ei koskaan näytetä julkisesti.