Siirry uusimpaan kommenttiin
Etsimäsi kommentti on joko siirretty toiseen keskusteluun tai poistettu kokonaan.

Sagemcom F-3686AC -ongelmat - katkoo yhteydet, WLAN ei toimi, portin 80 ohjaus ei toimi

On ollut hermo hieman tiukalla DNA:n Sagemcom F-3686AC -modeemi-reitittimen kanssa.

1) Portin 80 ohjaus palvelimelle ei toimi kunnolla. Webbipalvelimelle saa yhteyden, mutta datan siirto hyytyy heti eikä mitään voi käytännössä ladata. Jos käyttää portinohjauksessa esim. porttia 8000 kaikki toimii.

2) Sagemcom katkaisee kaikki TCP-yhteydet, jotka on liian pitkään idle-tilassa. Esim. SSH-yhteydet katkeaa. SSH-palvelimet käyttävät oletusasetuksilla TCPKeepAlive:a yhteyden tarkkailuun ja yhteyksien ylläpitoon palomuurien läpi. Oletus aikavali TCPKeepAlive-lähetyksille on 2 tuntia, mutta Sagemcom pätkii yhteydet jo 10 minuutin paikkeilla.

3) TP-Linkin USB-WLAN-tikulla on yhteysongelmia Sagemcomin kanssa. Yhteys jumittaa välillä. Lenovon kannettavan Intelin WLAN-kortti jumittaa myös 2.4 GHz:n alueella. Täytyy pakottaa käyttämään 5 GHz:n aluetta. Robotti-imurin WLAN-yhteys jää jumiin. TP-Linkiä ja Lenovoa olen käyttänyt aika monessa eri verkossa eikä koskaan ole ollut ongelmia.

Monet käyttäjät näyttäisivät raportoineen yhteysongelmista esim. AppleTV:n kanssa. DNA:n asiakaspalvelu on sanonut, että AppleTV:n WLAN on herkkä/kranttu yhteyksien suhteen. AppleTV:tä on tullut henkilökohtaisesti käytettyä myös monien eri verkkojen kanssa ilman ongelmia. Esim. AppleTV on Wi-Fi-sertifioitu laite ja on käynyt tekniset testaukset mukaan lukien yhteensopivuustestaukset läpi.

Kaikki ongelma laitteeni toimivat esim. WiFi-sertifioidun D-Linkin tukiaseman kanssa ilman ongelmia.

Sagemcom F-3686AC -modeemi-reitittimellä ei ole WiFi-sertifikaattia. Joko laite on niin huono, että se ei läpäise testeja tai/ja valmistaja ei viitsi testauttaa laitetta.

Kommentit

  • Hei,

    mikä ohjelmistoversio F-3686AC:ssa on tällä hetkellä? Uusin on 3.419.0.

    Oletko tarkistanut esim. sivujen www.dna.fi/tuki-wlan ja https://tuki.dna.fi/org/dna-fi/d/sagemcom-f-3686ac-wifi/ asetussäädöt?

    Onko ipv4 palomuuri low-asennossa?

    Olli Kehityspäällikkö
  • Ohjelmistoversio on DNA_3.419.0 ja palomuuri on Low-tilassa.
  • Vahvistan @HermoPrinsessa:n ongelman 1.

    Kun sisäverkon laite kuuntelee portissa 80, ja Sagemcom F-3686AC on asetettu ohjaamaan ulkoverkon pyynnöt portista 80, tähän laitteeseen, ei yhteys toimi. Tätä ei tapahdu muilla porteilla kuten esim. 22 <-> 22. Jos sisäverkon laite kuuntelee jollain muulla portilla, kuten portilla 8080 ja Sagemcom F-3686AC asetetaan ohjaamaan ulkoverkon portin 80 yhteydet tähän porttiin, ongelmaa ei myöskään ole. (8080 <-> 80). On tärkää että modeemin Advanced >> Options >> Remote Config Management ruksi on kytketty pois.

    Vahvistan myös ongelman 2, joka käy tosiaan hermoille SSH:n kanssa, olen ratkaissut ongelman OpenVPN:n avulla.

    Tässä muita virheenkuvauksia, jotka voin luotettavasti toistaa omalla laitteellani:

    1) Router Mode (IPv6 + IPv4) tilassa oleva F-3686AC ei jaa IPv4 osoitetta laitteelle n. 1/4 yhdistyskerroista. Toisinsanoen laitteen DHCP epäonnistuu satunnaisesti. Testissä käytin ethernettiä ja useita eri päätteitä.

    2) Router Mode (IPv6 + IPv4) tilassa oleva F-3686AC jakaa IPv6 osoitteita DHCPv6:lla vaikka olisin odottanut SLAAC:ia.

    3) Laitten Advanced >> Port Passtrough toiminto ei toimi kuvatulla tavalla. Läpiviedyistä porteista on yhteys sisäverkon (192.168.1.0/24) laitteisiin.

    4) Reitittävässä tilassa oleva laite vuotaa broadcastina kotini sisäverkkoon DNA:n käyttämän Casa Systems:in verkon reunalaitten ARP-kutsuja, nämä kutsut eivät välttämättä koske omaa IP-osoitettani, voisiko siellä olla naapurini IP osoite?
  • Kiitos AP:lle kattavasta selvityksestä.

    Hätäratkaisuna voin siis laittaa sisäverkon palvelimen kuuntelemaan porttia 8080 ja ohjata Sagemcomista ulkoverkon portin 20 porttiin palvelimen porttiin 8080.

    3) Ehdin ennen lähtöä testaamaan tätä kohtaa. Laitoin Passthrough-porttiin toisen reitittimen, joka oli NAT-tilassa. Sagemcom nappasi liikenteen, joka oli kohdistettu sen sisäverkon osoitteisiin (itselläni 192.168.10.0/24). Minulla Sagemcom reititti kuitenkin liikenteen DNA-verkkoon, jossa liikenne eteni kahden reitittimen verran eteenpäin.
  • Määritin WAN-puolen portiksi 80 ja LAN-puolelle 8080. Yhteydet eivät toimi webbipalvelimelle ulkoverkosta. Jos sisäverkosta ottaa yhteyden ulkoverkon IP-osoitteeseen portin 80 ohjaus toimii. Ohjaus toimii siis NAT loopbackin kautta.

    DNA oli täällä käytännössä ainoa vaihtoehto. Ainoastaan 24 kuukauden määräaikainen sopimus oli mahdollinen. Tähän asti DNA:n ainoa tuki ongelmiin on ollut kehoitus soittaa HS-Works tukeen, joka maksaa 2,33 €/min + mpm/pvm.
  • Nyt meni koko yhteys poikki. Kaikki kanavat ovat "Not locked".

    Status
    System Up Time    5 days 04h:55m:49s
    Network Access    Denied

    Startup Procedure
    Procedure    Status    Comment
    Acquire Downstream Channel         In Progress
    Connectivity State    In Progress    Not Synchronized
    Boot State    In Progress    Unknown
    Configuration File    In Progress    
    Security    Disabled    Disabled
  • Täälläkään (Oulussa) ei toimi netti, en löytänyt häiriötiedotetta DNA:n sivuilta. Muistaakseni liittymän huoltoikkuna on sovittu torstai aamuyöksi, mutta en löytänyt tästä infoa mistään. Onko DNA:lla huoltoikkunoita laajakaistoissa.

    Joku kärsmättömämpi saattaisi nyt soittaa vikanumeroon.

  • Viimeyölle oli tosiaan ajoitettu huoltokatkos 0.00 jälkeen, ainakin Ouluun ja Poriin. DNA:lla on kaksi eri häiriösivua:

    https://corporate.dna.fi/hairiotiedotteet
    https://www.dna.fi/hairiokartta

    Olin eilen katsonut näistä vain ensimmäistä, koska se tulee Googlen tuloksissa ensin. Nyt kuitenkin löysin etsimäni häiriötiedotteen tuolta toiselta sivulta. Miksihän näitä on kaksi, tämähän luo vain väärinkäsityksiä?

    Koska en itse käytä portin 80 ohjaista, luulin että siihen liittyvät ongelmat olisi korjattu ohjelmistoversiossa 3.414.0-T1. Omasa modeemissani on kuitenkin jo DNA_3.419.0 ja ongelma 1. on mitä ilmeisimmin edelleen läsnä.

    Tässä aiemmassa threadissa todettiin että nämä ohjelmistoversiot toimivat odotetusti:
    https://tuki.dna.fi/org/dna-fi/d/dna-sagemcom-f-3686ac-uusin-paivitys-rikkoi-portin/

  • Hei,

    Portti 80 pitäisi olla korjattu modeemin osalta jo versiossa 3.409.0. Verkon puolelta ko. portissa on myös ollut häikkää, joka pitäisi olla myös selvinnyt.

    F-3686AC on virallisesti WiFi sertifioitu. Wifiongelmissa kannattaa viritellä asetuksia; eri käyttölaitteet tykkäävät erilaisista asetuksista. Oletusasetukset lähtevät oletuksesta, missä käytössä on kohtuullisen uudet käyttölaitteet ja näille voidaan tarjota mahdollisimman hyvä nopeus. Vanhemmilla laittella asetuksia voi joutua säätämään niin, että esimerkiksi nopeus hieman kärsii.

    Helppona vaihtoehtona about kaikkiin WiFiongelmiin löytyy mesh-wifi järjestelmä: https://kauppa4.dna.fi/DNA-Open/Nettiyhteydet-ja-laitteet/Modeemit-ja-mokkulat/Asus-Lyra-AC2200-WiFi-Mesh--j%C3%A4rjestelm%C3%A4/p/VMODE00002 

    Virallinen ohjeistus on, että TCPkeepalive pidetään 5 sekunnissa.
    Olli Kehityspäällikkö
  • Jos ulkoportin 8080 ohjaa sisäverkon palvelimen porttiin 80, kaikki toimii. Jos ulkoverkon porttina käyttää porttia 80, ensimmäiset TCP-segmentit tulevat sisäverkon palvelimelle, mutta tämän jälkeen ulkoapäin ei tule mitään segmenttejä perille.

    Miten muka WiFi-mesh verkko on helppo vaihtoehto kaikkiin WiFi-ongelmiin? Eikö piuhan päässä olevat yksi tukiasema ole paljon yksinkertaisempi?

    Mikä mahtaa olla virallinen 5 sekunnin ohjeistus TCPkeepalivelle? Yksikään ohjelma ei tavallisesti käytä keepalivea ja jos käyttää niin oletusaika on 2 tuntia, mikä on oletusasetus niin Windows:issa kuin LInux-käyttöjärjestelmissä.  Aikamoista roskaa, jos Mokkulamies väitttää, että Keepaliven pitäisi olla 5 sekuntia. Siitä vain leittämään tietoa kaikille nettipalveluille jne. Mokkulamieshän voidaan lähettää esim. ohjeistamaan Tietoa. Menet vain kertomaan, että virallinen ohjeistus nyt sanoo, että teidän tulee käyttää  5 sekuntia 😀
  • 5 sekunnin TCPkeepalive! Huh huh, tämä on lähes kuin yllyttäisi tekemään palvelunestohyökkäyksiä.

    Jos F-3686AC todellakin vaatii tuon, se on täysin rikkinäinen laite.

    Mutta toimivaa kaapelimodeemiakaan ei voi hankkia tilalle, kun Dna ei noudata Tietoyhteiskuntakaaren 246 § ja kieltää asiakkaita käyttämästä muita modeemeja.

    Eipä tuossa jää paljoa vaihtoehtoja jäljelle, mikäli haluaa päästä kiinni ehjään internetiin eikä saastuttaa koko maailmaa järjettömällä määrällä keepalive-paketteja. Hanki VPN palvelu julkisella IP-osoitteella ja tunneloi rikkinäisen modeemin ohi. Näin keepalivet tarvitaan vain VPN-tunneliin, ei muualle.
  • @irritus: Itse kysyin DNA:n asiakaspalvelusta mahdollisuutta käyttää jotain muuta kuin DNA:n kauppaamaa modeemia. Kyseessä "Valokuitu Plus" -liittymä, joka toteutetaan kuitenkin kaapeliverkkoa pitkin huoneistoon. Olisin kiinnostunut Fritz! Boxin modeemeista ja niiden toimivuudesta DNA:n kaapeliverkossa. Tästä DNA:n asiakaspalvelulla ei ollut tietoa.

    Vastaus kyselyyn oli seuraava:
    "Modeemin voi hankkia myös muualta, kunhan se on tukee valokuitutekniikkaa. Kaapeliverkkoon kytkeminen edellyttää CM MAC -osoitteen ilmoittamista, että yhteys saadaan toimimaan."
  • Dna:n vastaukset asiaan tuntuvat olevan tällä hetkellä kuin tuuliviiri.

    Ketjussa Fritz boxi 6490 kerrotaan, että Dna on esittänyt vaatimuksia poistaa ei-Dna:n modeemi käytöstä.

    Tässä viestissä taas kerrotaan suoraan, että "Valokuitu Plus"-kohteeseen ei hyväksytä muita kuin "Valokuitu Plus" modeemeja.

    "Valokuitu Plus" on Dna:n keksimä kauppanimi kaapelimodeemeille. Rautalangasta vääntäen, "Valokuitu Plus" modeemi tarkoittaa siten Dna:n modeemia.
  • Ainoa toive itselläni olisi, että saisin toimivan laitteen ja yhteyden. En ehdi/jaksa kotonakin alkaa debuggaamaan laitteiden toimintaa. Varsinkin langattomien laitteiden ongelmien debuggaus on todella työlästä.

    DNA ei ole pystynyt tarjoamaan ongelmiin mitään apua, eikä edes myöntämään ongelmia. Tässä ketjussa DNA:n vastaukset ovat olleet täysin amatöörimäisiä ja tuulesta temmattuja.

    Aika pahalle vaikuttaa, jos DNA ei anna käyttää muita kuin se tarjoamia Valokuitu Plus -modeemi-reitittimiä.

    Itselläni oli aikaisemmin ethernet-liittymä. Se oli totetettu niin, että huoneistosta alakertaan kulki ethernet-kaapelointi ja talosta lähti valokuiti eteenpäin. Nyt hankin DNA:lta Valokuitu Plus -liittymän, joka tulee kaapeli-tv:n kanssa koaksiaalikaapelia pitkin huoneistoon. Taloyhtiön teknisestä tilasta lähtee koaksiaalimaakaapeli eteenpäin. Valokuitua ei ole lähimainkaan. Siirtyminen ethernet-liittymästä DNA:n "Valokuituun" nosti mm. verkon viiveitä.

    DNA on ainoa operaattori, joka pystyy toimittamaan tänne kiinteän yhteyden. Mitään muita kuin 24 kuukauden sitovia sopimuksia ei ole mahdollista ottaa. Kyseinen alua on DNA:n monopolialuetta.

    Muut operaattorit eivät voi kuitua vuokrata kun kuitua ei ole. Tosin kuidun vuokrahinnan saa määritellä ties kuinka suureksi, joten vuokrakapasiteetin ostaminen ei lienen käytännössä mahdollista.
  • @Mokkulamies: IETF RFC 5382 ja 1122 suosittelevat applikaatioille kahden tunnin TCP keep-alive arvoa, niissä tilanteissa joissa sitä on pakko käyttää. Ja että osoitteenmuunnospalveluiden ei pitäisi hylätä tätä tuoreempia yhteyksiä. F3686 tuntuisi hylkäävään yhteydet jo n. viiden minuutin jälkeen. Eikä tätä voi muuttaa laitteen hallintasivulta.

    Vähäisenkään dokumentaation kirjoittaminen tekisi tämän rikkinäisen laitteen käytöstä inhimillisempää, kun ei tarvisi arvailla mitä portteja voi ohjata mihinkin portteihin, ja että mitkä TCP paketit pääsevät läpi missäkin tilanteessa.

    Vanhoja threadeja selaillessani ymmärsin, että DNA:lla ei tällä hetkellä ole yhtään ongelmaa "laitevalmistajan kanssa selvityksessä".

    Minulla on ollut laitteen kanssa hyvin merkillisiä ongelmia joista en kaikista ole voinut kirjoittaa kun en ole ymmärtänyt niitä riittävän hyvin. Mutta ainakin laitteen DHCP, DHCPv6, ARP-pakettien reititys, Porttien ohjaus, Siltaava tila ja NAT:in epästandardi TCP keep-alive ikkuna, piinaavat minua.

    Toisaalta joihinkin yhteysnopeuksiin liittyviin ongelmiin olen löytänyt ratkaisun vaihtamalla modeemin paikkaa asunossa.

    Oman kokemukseni perusteella ainoa tapa saada tästä modeemista millään tavalla uskottavaa palvelua, on kytkeä se siltaavaan tilaan (Status >> eRouter IP Modes >> Bridge Mode (IPv4 + IPv6)), luonnollisesti silloin asiakkaan on hankittava oma laite reitittimeksi, tehden liittymästä entistä kalliimman. Onneksi voin määräaikaisen sopimukseni aikana vaihtaa nopeusluokaksi halvimman 50M vaihtoehdon ja 24kk jälkeen vaihtaa operaattoria.

  • @irritus on tosiaan ymmärtänyt pelin hengen oikein, Valokuitu Plus liittymissä käytetään vain Valokuitu Plus modeemeita.

    Ymmärtääkseni tärkein DNA:n esittämä peruste tälle on se, että EuroDOCSIS 3.0 tekniikalla samaan CMTS:ään kytketyt modeemit vaikuttavat kaikkiin muihinkin alueen modeemeihin, ja huonot modeemit saattavat heikentää koko alueen palvelun tasoa.

  • Asian hoitaminen ja kysymyksiin vastaaminen on DNA:n puolelta ollut todella huonoa. Palautteena huonoon palveluun irtisanoin kaikki DNA:n palvelut paitsi tämän kaapelinetin, johon oli pakko sitoutua kahdeksi vuodeksi. Lisäksi en suosittele yhteyttä muille.
  • Olen myös pettynyt DNA:n tapaan käsitellä päätelaitteeseen liittyviä ongelmia.

    Viimeiset 2 tuntia minulla on myös ollut täysin uusi ongelma tämän paskalingon kanssa:

    - se ei vastaa ARP paketteihin
    - eikä sen DHCPv4 toimi
    - eikä ICMPv6
    - hetken aikaa näytti että muuten pakettien reititys toimi -- enää en ole varma
    - outoa on myös se, että laitteen toinen langaton verkko -- vierasverkko -- toimii normaalisti
    - siis täysin normaalisti
    - ja vieläpä erittäin hyvillä nopeuksilla
    - seuraan verkon toimintaa passiivisella Wireshark kaappauksella kytkimeni peilaavasta portista, näen siis verkon jokaisen paketin, kaikki viittaa Sagecomiin
    - eikä sen uudelleenkäynnistäminen ratkaise ongelmaa

    Käytännössähän tuo tarkoittaa sitä, että mikään ei toimi ​eikä ​nettiin pääse (paitsi sillä vierasverkolla)​​​​​​. Ja koska uudelleenkäynnistys ei auta on taas resetoitava modeemi, vaikka resetoin sen viimeksi tällä viikolla. Ja kuin kirsikkamana kakun päällä, tämä sattuu kesken parhaimman lauanti-illan datailun.

    Maanantaina sitten sitä vikanumeroa...

    Sagecom 3686
    Router IPv4+IPv6
  • Minulle soittivat ja uhiosivat että Friz modemini on laiton eikä saa kytkeä missään suomessa linjaan mutta meni hiukan hiljauseksi että mm Anvia on myynyt ja käyttänyt sitä Asia on nyt viestintävirastossa tutkittavana koska syy modemin bannaamiseen oli muka tietoturvassa ja laitetta käyttäämm. Vodaphone euroopassa 😀
    Tuossa vivin vastaus
    Kestää kuulemma 2-4 kuukatta kun tutkivat DNA vastausta mikä on esteenä s ille tai puolustus jotta voivat rikkoa eEU lakeja
    Viestintäviraston tehtävänä on valvoa tietoyhteiskuntakaaren säännöksiä ja niiden perusteella annettuja määräyksiä. Lain mukaan teleyritys ei saa lähtökohtaisesti estää käyttäjää liittämästä yleiseen viestintäverkkoon lain vaatimusten mukaista telepäätelaitetta (246 §). Samoin niin sanotun EU:n verkkoneutraliteettiasetuksen (2015/2120) 3 artiklan mukaan internetyhteyspalvelun käyttäjällä on muun ohella oikeus käyttää valitsemiaan päätelaitteita.
  • Koskaan ei Partanen lähettänyt minulla muuta selitysta modemibanniin kuin että se on tietoturvariski
    Selitys jonka he sitten vietintäviraston vaatimuksesta niille lähettivät sisältää kuulemma niin paljon yrityssalaisuuksia ettei sitä samaa voi minulle kertoa 😀
    On täma aika veijari firma ja samaan aikaan itse myy täyteen hintaa tuota aivan surkeaa hubia
  • Oisko Hubin palautekeskustelua. palstan lukemisesta apua:)                          

  • Lyhyt vastaus sille DNA:n palveluneuvojalle joka oli yhteydessä minuun modeemin ongelmien johdosta:

    Hei Matti!

    On hienoa että DNA kehittää palveluitaan, ja on sitoutunut tarjoamaan asiakkailleen parhaan mahdollisen käyttökokemuksen myös DOCSIS 3.0 tekniikalla. Ympäröivä maailmamme digitalisoituu hurjaa vauhtia ja internet ei enää ole vain yksinkertaisten pankkipalveluiden, tiedonhaun ja viihteen kanava. Tulevaisuudessa kaikki elämämme osa-alueet tapaavat digitaalisen vastakappaleensa, ja voimme kokea työmme, vapautemme ja lopulta ihmissuhteemme digitaalisesti. Miten jokin voikaan olla samlla niin lämmin, mutta niin kylmä? On tärkeää että nopeasti muuttuvan yhteiskuntamme kansalaiset voivat käyttää mahdollisimman nopeita, luotettavia ja monipuolisia tietoliikenneyhteyksiä.

    Kysit asiakas- tai puhelinnumeroani; en kuitenkaan ole kiinnostunut minkäänlaisesta churnin-estosta, enkä pitäsi senkaltaisesta liiketoimintastrategiasta lainkaan.

    Jos ette ole pystyneet toistamaan viesteissäni kuvailemiani ongelmia. Eritetoten käyttäjän @HermoPinnassa ongelmia 1. tai 2. tai itse kuvaamiani ongelmia 1-4, olen valmis auttamaan teitä. Mielestäni olen kuitenkin jo käyttänyt paljon vapaa-aikaani kokemieni ongelmien selvittämiseen ja selkeään dokumentointiin.
  • Suosittelen luopumaan Sagemcomin modeemeista joko kokonaan ja korvaamaan ubeen modeemilla tai laittamalla laite siltaavaan tilaan ja kytkemään siihen kiinni erillinen reititin. Olen tapellut useamman Sagemcomin kanssa ja ne todella huonoja laitteita. Olen jutellut myös usean ihmisen kanssa joilla noita Sagemcomin laitteita, niin melkein kaikilla ollut jotain isompia ongelmia laitteiden kanssa. Katkoo yhteyksiä, porttiohajaukset ei meinaa pelata, wi-fi katkoo yhteyksiä, kiinteällä johdolla olevat laitteet ei toimi kunnolla, laitteille ei pääse kirjautumaan sisälle jne.
  • Sagemcomin purkki tosiaankin katkoo yhteyteen aivan randomisti ja wlan pätkii myös. Erityisesti verkkopeleissö on rasittavaa, kun yhtäkkiä modeemi pudottaa yhteyden, eikä löydä sitä kymmeneen minuuttiin. Lapset taas hermostuvat, kun pädit lakkaavat tämän tästä pyörittämästä YouTube-videoita tai Netflixiä, kun wlan tiputtaa kontaktin. DNA:n tuen ehdotus oli hankkia uusi kaapeli modeemin ja seinän väliin. Itse laitteessahan ei kuulemma voi olla vikaa.
  • Itselläni auttoi tuo nimimerkin "Totaalisen hajonnut Sagemcomeihin" ehdottama ratkaisu eli laite siltaavaan tilaan ja perään AirPort Extreme jakamaan osoitteet ja sen perään kytkin jakamaan yhteydet. Nyt toimii VPN:kin kanssa ilman katkoja ja hyvällä nopeudella.
  • Minulla kanssa wifi kaatuilee koko ajan vaikka tekisi mitään.
    Kaikialla koneillani on kaikki viimeisemmät päivitykset samalla modeemissa.
    Sitä ennen vaimon vanhempi MSI läppäri kaatuili koko verkkoa 2.4GHz alueella, päivittämällä läppärin intel ajurit verrko rupesi toimimaan normaalisti, mutta nyt oma UUSI Lenovo läppäri ilmeisesti kaatuile verkkoa 5GHz alueella.
    Ei ikinä missään muualla ollut sellaisia ongelmia!!!
    Vanhassa kodissani oli Zyxel wifi reititin ja kaikki toiminut niinkuin pitikin, eli tuo DNA Sagecom modeemi on ihan susi..
    Ja valitettavasti taloyhtiössä yli 30M nopeudella ei ole muuta vaihtoehtoa kun DNA....
  • Yhteenvetoa viimeisimmistä ongelmista ja edistyksistä.

    1) DNA:n ja Sagemcom F-3686AC:n puolelta ei ole tullut mitään ratkaisua. Portin 80 ohjaus ei toimi jne.

    2) Minulla on verkkojen testaamiseen (signaalin mittaus, pakettien kaappaus) useita USB-WLAN-tikkuja. Sagemcoming kanssa olen testannut kolmea eri tikkua (eri piirejä) ja kannettavan Intelin n-sarjan sovitinta. Yksikään näistä ei ole toiminut Sagemcomin kanssa sekä 2.4 GHz:n että 5 GHz:n alueella. Varsinkin 2.4 GHz:n alue on ongelmallinen. D-Linkin kanssa kaikki ovat toimineet ja nyt testasin noita tikkuja Asus RT-N66U -reitittimen kanssa ja kaikki vaikuttaa toimivan ongelmitta.

    3) Sagemcom ei bottaile mikä on hyvä, mutta jossain 100 päivän kohdalla portinohjaukset menivät sekaisin. Sääntö, joka ei ollut päällä, oli aktivoitunut itsestään ja toinen sääntö oli mennyt pois päältä. Boottaaminen korjasi tilanteen.

    4) Laitoin Sagemcomista Port passthough -ominaisuuden päälle porteille 1 ja 2. Nyt näissä porteissa melkein toimi Asuksen RT-N66U. IPv4-yhteydet toimivat ilman suurempia ongelmia, mutta IPv6-yhteydet eivät toimikaan. ICMPv6 ping toimii ongelmitta molempiin suuntiin, mutta muita IPv6-yhteyksiä ei saakaan toimimaan. Jotain Sagemcom sotkee välissä. Kun koko Sagemcomin laittaa bridged-tilaan, ongelma häviää ja IPv6-yhteydet toimivat ongelmitta.

    Sagemcom ja DNA ovat uskomatonta roskaa.
  • Vaihtakaa modeemi toimivaan sillä nyt voi asentaa minkä tahansa eurodocsis modeemin koska ficora ja viestintävirasto velvoitti DNA:n noudattamaan EU verkkoneutraalia ja suomen viestintälakeja ja omien pakkomyynti on siis todettu laittomaksi.

    Tästä ei tietysti pahemmin ole informoitu mutta asia selviää tältäkin sivulta

    https://www.dna.fi/tuki-netti#kiintea

    Itse valitun modeemin, kaapelijaottimen ja antennikaapelin (DNA:n myymissä modeemeissa tarvittavat kaapelit ja jaottimet tulevat valmiina) tulee täyttää seuraavat ehdot:
        Vähintään EuroDocsis 3.0 hyväksytty kaapelimodeemi
        Modeemissa on IPv6 ja dual stack ominaisuudet
        Modeemilla on Excentis -hyväksyntäsertifikaatti
        Laitteessa tulee olla CE-merkintä
        Radiolaitteen pitää toteuttaa viestintäviraston radiomääräykset
        Modeemi on asennettu valmistajan ohjeen mukaisesti jotta modeemi ei aiheuta palovaaraa
        Jaottimen tulee täyttää seuraavat vaatimukset:
            Frequency range 5 - 1218 MHz o Class A screening effectiveness
            Nominal impedance 75 Ohm
            Vähintään ED3.0, mieluiten D3.1 vaatimukset täyttävät vaimennukset sekä vaatimukset
  • HermoPinnassa: Ehkä tuossa on syy https://www.viestintavirasto.fi/kyberturvallisuus/tietoturvanyt/2018/05/ttn201805241306.html
    Mainitsemasi Asus on listalla. D-Linkkiä et kerro.
  • PW
    Miten asuksen vika voisi vaikuttaa sagecomin purkkiin ja tästähän purkista oli kyse?
    Käsittääkseni tuo asus kytkettiin ja kokeiltiin vasta sen jälkeen hätäkeinona kun sage ei suostu kunnolla toimimaan.

    Parempi laitta yksi kunnollinen purkki kuin koettaa välttää vikoja kasaamalla epämääräisesti laatikkoja peräkkäin joissa jokaisessa voi olla omat buginsa


  • Sagecomin porttilukitukset reitittävässä tilassa saattavat estää linkissäni mainitut ongelmat. Siltaavassa tilassa ei ole kuin pakolliset porttilukitukset.
  • Ehkä kuitenkin kannattais kokeilla toisen valmistajan purkkia nyt kun niitä saa kerran linjalle kytkeä eikä tapella tuulimyllyjä vastaan sagecomeilla:)
  • Aapo: Sinulla lienee nyt Friz käytössä, kun sen käyttö on sallittu DNA:n kaapeliverkossa.
    Onko sen ohjelmistopäivitykset satavissa netin kautta?
    Minkä kielinen ohjelmisto siinä on saksa/englanti vai olisiko siihen valittavissa kaikki EU-maiden kielet?
    Onko9 se toiminut hyvin?
    PW
  • Modeemi ilmoittaa kun uusia päivityksiä on saatavilla ja pyytää lataamaan ne. Valikot saa monella kielellä, myös saksaksi ja englanniksi. Suomea ja ruotsia ei ole.

    Verkkokauppa.comin tuotesivulta voi tsekkailla palautetta käyttäjiltä.
    Rudolf
  • Nostetaanpa vanhaa aihetta, kun itsellekin tuli nyt uudestaan tarve saada portti 80 ohjattua. Oliko sitä kukaan saanut toimimaan tällä Sagemcom:n modeemilla nykyisillä firmisversioilla? Mullakin se aikanaan toimi kunnes meni rikki tämän myötä: https://tuki.dna.fi/org/dna-fi/d/dna-sagemcom-f-3686ac-uusin-paivitys-rikkoi-portin/ ja sen jälkeen en ole sitä enää saanut toimimaan.

    Tällä hetkellä käytössä modeemin firmis versio DNA_3.443.0-T1-MAC14.

    DNAn asiakaspalvelusta ei ole mitään hyötyä, sillä sieltä käsketään vain katsomaan käyttöohjeesta.
    Kimmo
  • Tuo firmis on minullakin. Vaikuttaisi siltä, että se on jokin aika sitten päivittynyt, koska edellisessä versiossa mainttiin DNA eikä MAC14.
    PW

Kommentoi tai kirjoita uusi viesti

Nimesi ja viestisi näytetään julkisesti.Sähköpostiosoitettasi ei koskaan näytetä julkisesti.