Tämä viesti on vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.

Sähköpostitilin määrittelyt

Hei, käytettäessä sähköpostia puhelimessa, lähtevän postin palvelimeen syötetään smtp.dnainternet.net, mutta käyttäjätunnusta ja salasanaa ei syötetä (= jätetään tyhjäksi). Outlookin sovellus ei ymmärrä tätä. Olen yrittänyt saada Outlookilta tukea tähän ongelmaan, mutta viikosta toiseen he vaan selittävät, että pitää syöttää käyttäjätunnus ja salasana eikä asia etene. Onko teillä antaa englanninkielistä ohjetta, jonka voin lähettää Microsoftille, koska en saa ketään suomenkielistä tukipalveluun eikä he suostu ymmärtämään, että ongelma on Outlookissa eikä minun älykapasiteetissani ja jankuttavat nyt koko ajan, että minun tulee ottaa yhteyttä palveluntarjoajaan pyytääkseni opastusta sähköopostin käyttöön. Nyt sitten tätä apua teiltä pyydän 🙁

Kommentit

  • Laita Lähtevän postin palvelimen salasanaksi ja käyttäjätunnukseksi sama kuin saapuvan. Jos ne on erit, niin sitten sähköpostitilin salasana ja käyttöjätunnus. Noin se muistaakseni piti Outlook appissa tehdä, että toimii.
  • Ei se ole eikä voi olla sama, koska tuonne smtp.dnainternet.net palvelimeen ei ole salasanaa eikä käyttäjätunnusta ja siksi se ei tosiaan voi olla se, mikä on saapuvan postin palvelimessa. Ne on kaksi ihan eri palvelinta.

    Odotan vastausta sellaiselta joka tietää mistä puhutaan eikä arvaa.
  • Hei, tarkistin asetukset ja nyt tiedän miten se toimii, kun itsellä vuosia ollut outlook puhelimessa:

    Ai niin et halunnutkaan multa vastausta, joten selvitteleppä itse...
  • Olen kyllä yli kymmenen tuntia käyttänyt tämän ongelman selvittelyyn ja useita erilaisia vaihtoehtoja kokeillut. Vanhassa Outlookin apissä ja vanhassa puhelimessa pystyi asentamaan ilman lähtevän postin palvelimen käyttäjätunnusta ja salasanaa. JJJ:n mielensäpahoituksesta johtuen, päätin vielä kerran kokeilla ja nyt tätä JJJ:n ehdotusta eli syötetään saapuvan postin palvelimen tunnukset lähtevän postin palvelimen tunnuksiksi (epäloogista, mutta ompahan tehty). Ei toiminut. Jihuu.
    En pysty selvittämään itse, joten toivon, että vastus tulee siltä, joka tietää eikä siltä joka arvaa, koska selvitetty on.

  • Dna smtp palvelimen salasanaa käytetään pop3 asetuksissa, ja sieltä pitää poistaa ruksi vaadi tunnistautuminen Sama imapissa tällöin se jää tyhjäksi.
  • Siellä ei ole sellaista ruksia, kun kyseessä on app. Ruksia ei ole IMAP:ssa eikä POP3:ssa. Ruksit löytyy vain tietokoneen versioissa.
    Uusia ehdotuksia?

  • Eli kaipaan edelleen englanninkielistä ohjetta siitä, että DNA:n lähtevän postin palvelimessa ei kuulu olla käyttäjätunnusta eikä salasanaa ja se on DNA:n tekemä ohje (eivät usko minua).
    Tai jos DNA:lla on ratkaisu siihen, miten heidän internetyhteyttä edes pystyy näissä käyttämään enää, kun apissa ei ole tuota ruksia.
  • Juu sinulla pitää olla outlook.com osoite ja lisätä siihen DNAn tili
  • Outlook.com osoite on vain niillä, joilla on outlook.com sähköposti (jolloin sähköposti muotoa etunimi.sukunimi@outlook.com). Eli kun on muun palveluntarjoajan sähköposti, silloin ei ole Outlook.com osoitetta (jolloin sähköposti muotoa etunimi.sukunimi@omanimi.com taikka etunimi.sukunimi@omanimi.fi taikk...).
    Se Outlook, josta olen puhunut, on Outlook-sovellus, johon voidaan tallentaa minkä tahansa palveluntarjoajan sähköpostiosoitteita eikä yksin outlook.com -päätteisiä.
    Eli edelleen case auki ja ongelma ratkaisematta.
  • JIHUU: Sain apin toimimaan. Kiitos JJJ ja Outlook!!!!!

    Elikkä: Tiedoksi muille ihmettelijöille, kyseessä Outlook for Android -sovellus eli app.

    Mitä sovellus ohjeistaa (ja mitä tapahtui aikaisemmin):
    - Lisää tili kohtaan oma sähköpostiosoite, klikkaa Jatka.
    - Valitse: IMAP
    - Valitse: Lisäasetukset.
    - Saapuvan IMAP-isäntänimi. Ohjeen mukaan syötetään imap.domain.com. Syötin tähän xxx.xxxx.com. Tämä xxx.xxxx.com tarkoittaa tässä saapuvan postin palvelimeni osoitetta.
    - Lähtevän SMTP-isännän nimi. Ohjeen mukaan syötetään imap.domain.com. Käytän DNA:n nettiä kännykässä, joten DNA:n ohjeiden mukaisesti syötin: smtp.dnainternet.net.

    Ja homma ei pelitä. Nyt sitten rutisin useamman kertaan Outlookin tukipalveluun, josta ei vastattu vaan vaadiittiin kerta toisensa jälkeen sitä käyttäjätunnusta ja salasanaa. Sain JJJ:n vinkin, jota päätin kokeilla kahdella eri versiolla. Yht´äkkiä tajusin, että sovelluksessa on tapahtunut muutos. Niimpä kokeilin vielä yhdistettynä JJJ:n vinkit eri kokeiluversioihin. Lopputulos:

    Mitä sovellus ohjeistaa (ja mitä tapahtui/kannattaa tehdä):
    - Lisää tili -kohtaan oma sähköpostiosoite, klikkaa Jatka
    - Valitse: IMAP
    - Valitse: Lisäasetukset
    - Saapuvan IMAP-isäntänimi: (Nyt on tapahtunut muutos, tähän on ilmestynyt valmiina tietona xxx.xxxx.com:993. Lisäksi huomaa: portin numero on perässä, vaikka sitä ohjeen mukaan ei käsketä syöttämään).
    - IMAP-käyttäjätunnus: Tähän oma sähköpostiosoite
    - IMAP-salasana: Tähän oma salasana
    - Lähtevän SMTP-isännän nimi (Nyt tässäkin muutos, tähän ilmestynyt valmiina tietona xxx.xxxx.com:25. Lisäksi huomaa: Tässä ei lue lähtevän postin palvelimen tiedot eli ei lue smtp.dnainternet.net vaan tosiaan saapuvan postin palvelimen tiedot. Ja kolmantena huomaa kohtana: perässä on portin numero, vaikka sitä ohjeen mukaan ei käsketä syöttämään. Ja vielä neljäntenä: portti-numero on tosiaankin 25 eikä 465, vaikka DNA ohjeistaa syöttämään portiksi 465).
    - SMTP-käyttäjätunnus: Tähän oma sähköpostiosoite (eli ihan sama kuin on syötetty IMAP-käyttäjätunnukseksi vaikka DNA ohjeistaa nettisivuillaan jättämään tämän tyhjäksi).
    - SMTP-salasana: Tähän oman sähköpostin salasana (eli ihan sama kuin on syötetty IMAP-salasanaksi vaikka DNA ohjeistaa nettisivuillaan jättämään tämän tyhjäksi).

    No niin.. nyt alkoi tapahtua. App asensi sähköpostin ja se toimii. Wau.

    Kiitos vielä kerran JJJ. Kun lasken: saapuvan IMAP-nimen kokeilin portilla ja ilman porttia, lähtevän SMTP-isännän nimen kirjoitin lähtevän nimellä ja saapuvan nimellä, kahdella eri portilla ja ilman porttia. SMTP-käyttäjätunnuksen ja salasanan jätin tyhjäksi tai käytin saapuvan tietoja. Toisin sanoen kokeiltavia variaatioita on kymmeniä. Toivon, että tällaiset sovellukset joku osaisi tehdä ohjeineen jo valmiiksi sellaiseksi, että tällainen tavallinenkin ihminen osaisi ne asentaa ilman, että täytyy käyttää kymmeniä tunteja asian opetteluun (kunnes muutaman kuukauden kuluttua asia on taas muuttunut).
  • Ilo loppuikin lyhyeen. Apissa voi nyt vain vastaanottaa meilejä, mutta se ei pysty lähettämään mitään. Johtunee tuosta lähtevän postin palvelimen asetuksista. Mitä tehdä?
  • Koskas tämä DNA on ajatellut vastata tähän ongelmaan?
  • Sain tiedon, että Tietosuojalaista johtuen tuota porttia 25 (= salaamaton) ei saa käyttää vaan DNA:n tulee pystyä tarjoamaan salattu internetin portti, joka edellyttää käyttäjätunnusta ja salasanaa. Mistäs DNA teiltä nämä käyttäjätunnukset ja salasanat nyt oikein saa?
  • DNA: odotan vastaustanne.
  • Sähköpostiasetukset ovat samat riippumatta mitä ohjelmaa käytät, jos sähköpostiohjelma ei toimi, on vika itse sovelluksessa: https://www.dna.fi/webmail#asetukset
    DNA Iiro palveluasiantuntija
  • Saisinko englannin kielelä tämän vastauksen, niin toimintan sen saman tien Outlookille. Eivät nimittäin usko minua vaan väittävät koko ajan edelleen, että vika on internetpalvelun tarjoajassa.

  • ... en nimittäin löytänyt teiltä mistään englanninkielistä ohjetta (olisi DNA:n logo eikä minun itse kirjoittamaa tekstiä)...


  • Niin. TUo teidän nettisivu, johon linkkasit Iiro, ei koske tilannetta, jossa on kolmannen osapuolen sähköposti. Eli ohje koskee vain:
    - @​welho.com, @welho.org, @welho.net, @pp.htv.fi, @helsinkinet.fi tai @wmail.fi
    - ​@dnainternet.net, @phnet.net, @phnet.fi, @suomi.net, @dnatv.fi, @dslkuopio.net, @lumonetti.fi, @lumotv.fi, @nettikirje.fi tai @vasoasukas.fi

    Eli tarvitaan englanniksi ohje, mikä koskee muita kuin näitä yllä olevia sähköpostipalveluita.
  • Eli odotan edelleen DNA:lta vastausta.
  • ÄO 138 Oletko saanut outlookin toimimaan ja jos olet niin miten, minulla juuri sama ongelma tämän uudemman outlookin kanssa jossa kysyy lähtevän postin käyttäjätunnusta ja salasanaa?
    Onko DNA:lla tähän vastausta / ratkaisua? kyse pop3
  • Ei se toimi. Sain vihdoin monen kerran säätämisen jälkeen Outlookin tuen kiinni. Totesivat, että sovelluksessa on vika. Eli app sen enempää kuin PC:nkään sovellus ei pysty tätä ymmärtämään. Lupasivat silloin joulukuussa asian korjata, asia on edelleen korjaamatta.
    Olen ollut yhteyksissä niin DNA:lle kuin myös sähköpostin palvelun tarjoajaan. DNA ei vaivaudu vastaamaan lainkaan. Sähköpostin palveluntarjoaja tuohtui, koska oli testattaessa kuulemma toiminut, mutta suostuivat uudelleen yrittämään ja totesivat, että ei muuten toimi.
    Outlookia ei näytä kiinnostavan korjaaminen.
    Outlookin saa toimimaan, jos on vuoden vanha sovellus, mutta ei toimi, jos lataa uuden sovelluksen appiin tai PC:lle. Sama ongelma käyttää POP3:sta tai IMAP:a. Saa myös toimimaan, jos käyttää täysin suojaamatonta porttia, mutta sehän on laitonta nykyisin eikä myöskään suositeltavaa. Mahdoton tilanne.

  • Moi

    Kun lisään oman @dnainternet.net tilini puhelimen Outlook -sovellukseen, niin minun tarvitsi lisätä vain sähköpostiosoite,sekä salasana ja tämän jälkeen sovellus kysyi, että käytetäänkö IMAP vai POP3 ja laittoi asetukset kuntoon.

    Testasin tilin luomisen myös manuaalisesti ja se meni myös täysin onnistuneesti läpi. Sähköpostia pystyi vastaanottamaan ja lähettämään.

    Outlook For Android versio 4.2105.3

    Samoiten tuo tili toimii täysin normaalisti tietokoneeni Thunderbirdissä.



  • Hei

    En saa DNA:n sähköpostia toimimaan WIN 10 sähköpostissa.
    Posti ei lähde eikä tule.
    GMAIL ja ELISA pelittää.
  • Hei Pena,

    Olethan tarkastanut jo sähköpostin asetukset?
    DNA Hanna-Mari palveluasiantuntija
  • Hei

    Valittaa useimmiten synkronointia. Windowsissa synkronointi päällä.
    Olen mielestäni käynyt kaikki asetusversiot läpi moneen kertaan.
    Thunderbirdissä valitti että palveluntarjoaja (DNA) ei tueTLS:ää.
    Varoitti suojauksen heikkoudesta, punainen ikkuna, haluatko jatkaa silti?

Kommentoi tai kirjoita uusi viesti

Nimesi ja viestisi näytetään julkisesti. Sähköpostiosoitettasi ei koskaan näytetä julkisesti.