Taloyhtiölaajakaistan pistokkeet sähkökaapissa

Taloyhtiössämme on taloyhtiölaajakaista, jonka pistokkeet löytyvät huoneiston sähkökaapista. Tämän lisäksi yhdessä huoneessa on erillinen datapistoke. Sähkökaapissa olevat pistokkeet on merkitty kirjaimin/numeroin V, O, I (kuvan mukaisesti). Mitäköhän nuo merkinnät tarkoittavat?
Tällä hetkellä olen yhdistänyt wlan-reitittimen O-pistokkeeseen, ja V ja I -pistokkeet on kytketty hyppykaapelilla. Netti toimii nyt langattomasti, mutta en saa yhteyttä toimimaan ethernet-kaapelilla. Olen siis yrittänyt kytkeä koneeni kaapelilla suoraan noihin portteihin, mutta mikään niistä ei tuntuisi toimivan. Missäköhän mahtaisi olla vikaa, ja mikä noista pistokkeista mahtaa olla ns. nousukaapeli, joka tulee suoraan talon jakamosta huoneistoon?
Haluaisin testata nettiyhteyden nopeutta ilman reititintä, kun 100 megan yhteys toimii parhaimmillaankin vain 50 megan nopeudella. Yritän nyt siis sulkea pois mahdollisuuden, että vikaa olisi omassa reitittimessäni...
Seuraa viestiä
4
seuraajaa
Jos reititin toimii tällä hetkellä O pistokkeesta, on tämä luultavasti linja josta laajakaista tulee asuntoon
O = Nousu, kuten Iiro kertoi
V tai 1 = menee sinne datarasialle huoneeseen ja toinen on varanousu varmaan. Veikkaisin, että tuo 1 menee huoneen datarasialle.
Langallinen laite pitää kytkeä siihen WLAN-reitittimeen kaapelilla ja jos haluat Datarasialle huoneeseen, niin siitä reitittimeen tuo toinenpää tuosta nykyisestä hyppykaapelista.
Suoraan voi kokeilla yhteyttä kytkemällä koneen tuohon O=porttiin kaapelilla.
Yleensä kaapeleita huoneistoon vedettäessä tehdään myös kaapelin rikkoutumisen varalta toinen nousu joka ei normaalitilanteessa ole kytkettynä mihinkään. Jos ensimmäinen nousu vioittuu niin tätä voidaan vielä käyttää, ja välttää mahdollisesti kaikki kaapelin uusimisesta johtuvat seinien ja kattojen aukomiset.
Tuossa kannattaa ensin kääntyä taloyhtiön huoltopalvelun puoleen jotta voit tarkistaa että kytkennät ovat huoneiston osalta kunnossa. Tämän jälkeen voit soittaa asiakaspalveluun p.044 144 044 jos yhteys on edelleen poikki niin lähetämme tarvittaessa asentajan paikalle tarkistamaan taloyhtiön teknisen tilan