Uusi kaapelimodeemiyhteys virheilee

Parisen viikkoa ollaan nautittu koksiverkolla toteutetulla kaapelitv netistä. TV-kanavat näkyvät ok. Nettiyhteys toimii äkkiä katsottuna ok, mutta vpn yhteysclientti kertoo että kokoajan on noin prosentin packet loss. Nopeudet on pääosin luvatun haarukassa.

Koaksiaalikaapeli tulee ok-talon tekniseen tilaan ja päättyy 8 ulostulolliseen haaroittimeen 5-1280MHz (tähtiverkko).
Modeemin, F-3686ACv2, asentaja asensi yhteen haaroittimen ulostuloon, ei seinärasiaan.
Käytössä modeemin mukana tuleva rf-kaapeli (jonka asentaja asensi).
Liittimet on tiukassa, kuten f-liitinten pitääkin olla.
Modeemi resetoitu parit kerrat, viimeisin softakin näyttäisi olevan sisällä.
Modeemi on sillatussa tilassa.

Oheisista kuvista näkyy että paketteja tosiaan putoaa, eli "uncorrectable" .. virheet viikon ajalta, oikeammin alle viikon, koska pari-pv oltiin poissa ja käyttö päällä olevista laitteista oli erittäin pientä poissaolon aikana. Kuitenkin lähes puolitoistamiljoonaa virhettä..

Aikaisemmin käytetyillä yhteyksillä ei ole ollut vastaavaa packet loss ongelmaa, eikä varayhteytenä käytössä oleva mobiiliyhteys virheile.
(Modeemista menee metrinen cat6 kaapeli mikrotik rb4011 reitittimeen jossa nat/dhcp/yms ja siitä 10G ethernet yhteydellä kytkimelle ja kytkimestä 2.5Gbe ethernet yhteydellä työasemalle. Nämä yhteydet ei virheile (errorcountterit nollilla) jos joku tätä miettii)


Lähinnä kiinnostaa että pitäiskö minun/jonkun tehdä jotain ja mitä se olisi?
Yhteyden asentanut sanoi asentaessaan että mahdollisesti pitkän kaapelin vuoksi tarvitaan jakamolle vahvistin.. mutta sen aikataulusta tai tarpeesta ei tietoa. Ja vaikuttaisiko se tähän .. sitä en tiedä kun en ole niin tarkkaan docsis standardiin tutustunut, vaikka tekniikka päällisin puolin on tuttua kyllä.




Kommentit

  • Käytössä ipv4.
    SK
  • Moikka! Tuossa kannattaa olla yhteydessä suoraan vikapalveluun p.0800 300 500, näemme liittymän signaalin tiedot tarkemmin ja tarvittaessa lähetämme asentajan paikalle korjaamaan yhteydet
    DNA Iiro palveluasiantuntija
  • Kiitos, täytyy huomenna soitella vikapalveluun.
    SK
  • Vikapalvelu on auko 24/7. Power arvot on OK ja lukittujen kanavien määrä on oikea, joten tuossa ei vikaa ole eikä jakamolle vahvistinta tarvita.
    Oletko varmasti resetoinut modeemin, etkä vain käynnistänyt sitä uudelleen.
    PW
  • PW: kyllä on resetoitu, painettu reikää riittävän pitkään... ja sitten uudelleen määritelty siltaavaksi.
    SK
  • Olisikohan ongema tio 8-jako? Onko siinä yhtään vapaata porttia, johon modeemin voisi kytkeä?
    Onko varamodeemi saman kaapeliliittymän takana eri portissa?
    PW
  • PW: Ei ole vapaata porttia, haaroitin on tätä kaapelitv yhteyttä varten hankittu/asennettu (korvattu edellinen sat-tv jako, joka poistui..). Haaroittimessa kaikki haarat samalla vaimennuksella. Muut haarat vie asuinhuoneisiin televisioihin/virittimiin. Voisihan sitä tietenkin kokeilla johinkin toisen haaran liittimeen.

    Varayhteys on tosiaan mobiili, ei ktv, ja se on kytketty kotireitittimeen ja sijoitettu antenneineen ullakolle. Tuskin vaikuttaa tähän.
    SK
  • Tarkista että Kaapeli netti on määritetty ensisijaiseksi yhteydeksi
    Tuomas Raatikainen
  • En tiedä voisiko tuo olla sovitusongelma - ei kyllä luulisi. Voitko kokeilla modeemia jossain muussa huoneiston antennipisteessä? Tuolloin sinulla pitäisi olla kahtiajako, jonka laitat TV-pistokkeeseen (tulee kyllä modeemin mukana).
    Voihan tuo F-F kaapelikin olla viallinen. Pystytkö sen vaihtamaan?
    PW
  • PW meinaat että pitäisi olla vaimennusta lisää? Tuota mainittua palikkaa ei ole, tiedän kyllä mitä tarkoitat. Kokeilin aiemmin jo toisella kaapelilla ja toisesta haaroittimen ulostulosta samoin tuloksin.
    SK
  • En todellakaan esitä vaimennuksen lisäämistä. Se ei onnea tässä tapauksessa tuo, mutta ajattelin, että voisi kokeilla.
    Sitten lienee parasta olla yhteydessä DNA:n vikapäivystykseen.
    Muita vian aiheuttajia en keksi, ellei syy ole itse modeemissa.
    Olen kuvitellut, että huoltokäynnit tehdään vain kerros- ja rivitaloihin. Toivottavasti olen väärässä.
    PW
  • Löytyikö tälle selitys?
    Ile_
  • Ei vielä, siirsin kokeeksi modeemin kaapelin haaroittimessa toiseen liittimeen.. ja päivän näytti virheetöntä, mutta nyt on taas alkanut virheily entiseen malliin. Koittanut vähän seurata, onko yhteyksiä johonkin muuhun tms Mutta näyttää siltä että kaikki mitä itse voi tehdä tai kokeilla ennakkoon alkaa olemaan tehty.
    Toista modeemia ei ole kokeiltu, modeemi itsessään on ns edellistä mallia, vaikka liittymä on uusi koska tilaushetkellä se oli kuranttia tavaraa.
    Naapurilla on samaa aikaan toimitettu liittymä (ollaan ainoina tässä kaapelin päässä) ja sovittiin että käyn jokupäivä heillä katsomassa virheilytilanteen, kun hän ei osaa sitä itse katsoa. Heillä kyllä on taas pikselöitymistä joidenkin tv kanavien osalta, joten ei ihan ongelmaton kokonaisuus.
    SK
  • SK: Oletko kiinnittänyt huomiota, josko säätilalla olisi virheilyyn jotain vaikutusta (pikä kuiva kausi tai sadesää)?

    PW

Kommentoi tai kirjoita uusi viesti

Nimesi ja viestisi näytetään julkisesti. Sähköpostiosoitettasi ei koskaan näytetä julkisesti.