MF286 yhteyspätkintä B09/B10 päivityksen myötä + asetukset eivät säily uudelleenkäynnistyksessä
Hei!
Päivitin MF286:een tarjolla olleen uuden ohjelmistopäivityksen eilen, jonka jälkeen verkkoyhteys alkoi pätkiä. Hallintasivulta näen, että koko yhteys katkeaa hetkellisesti kokonaan ja yhdistyy pian takaisin. Tätä tapahtuu n. 3-15 sekunnin välein jatkuvasti. Olen käynnistänyt modeemin uudestaan, resetoinut koko modeemin ja kokeillut jopa toisen operaattorin kortilla. Mikä avuksi?
Päivitin MF286:een tarjolla olleen uuden ohjelmistopäivityksen eilen, jonka jälkeen verkkoyhteys alkoi pätkiä. Hallintasivulta näen, että koko yhteys katkeaa hetkellisesti kokonaan ja yhdistyy pian takaisin. Tätä tapahtuu n. 3-15 sekunnin välein jatkuvasti. Olen käynnistänyt modeemin uudestaan, resetoinut koko modeemin ja kokeillut jopa toisen operaattorin kortilla. Mikä avuksi?
Seuraa viestiä
0
seuraajaa
Jos näitä tapauksia on nemmänkuin yksi , niin silloin tuskin kyse on yksittäisestä laitteistoviasta , vaan se uusi softa on asentunut väärin tai on vain buginen.
Harmillisesti modeemi ei tue vanhan ohjelmiston palauttamista suoraan käyttöliittymästä , vaan järkevintä on kiikuttaa purkki DNA:n valtuuttamaan huoltoon korjattavaksi varsinkin , jos siinä on vielä takuu voimassa.
että päästään kunnolla selvittämään, pitäisi saada kattava vikakuvaus kaikilta joilla vika on.
1.Millä tavalla vika tarkkaanottaen ilmenee?
2.Kuinka monta laitetta on yhdistetty Mokkulaan ja toistuuko vika kaikissa?
3.Kuinka nopeasti vika ilmenee uudelleenkäynnistyksestä?
4.Onko vika jatkuva?
5.Tapahtuiko täysin sama ongelma ennen B09:ään päivitystä?
6.Ilmeneekö ongelma WiFissä ja Etsku-piuhalla vai jommassa kummassa?
7.Onko mitään asetuksia vaihdettu/ilmeneekö vika tehdasresetinkin jälkeen (vähintään 30sek painallus yläosassa olevaa reset-painiketta)?
8.Onko selaimen välimuisti tyhjennetty päivityksen jälkeen?
9.Millä alueella Suomessa Mokkula sijaitsee?
10Minkälaiset nopeudet Mokkulasta on irronnut ennen ja jälkeen päivityksen?
2. 1 - 5. Kyllä
3. Välittömästi
4. On
5. Ei
6. Wifiä vain kokeiltu
7. Ei. Kyllä.
8. On
9. Oulu
10. 10-35m ennen ja jälkeen.
2. 1 - 4 konetta, vika toistuu kaikissa.
3. Vika ilmenee välittömästi uudelleenkäynnistämisen jälkeen.
4. Vika on jatkuva.
5. Vikaa ei ollut ennen ohjelmistopäivitystä.
6. Kokeiltu pelkällä WiFillä.
7. Asetuksiin ei ole koskettu. Tehdasasetuksille palauttamista kokeiltu sekä hallintajärjestelmän että reset-painikkeen kautta.
8. Välimuisti tyhjennetty.
9. Keski-Suomi
10. 10-35m ennen ja jälkeen.
2. 1 laite ethernetissä ja 3 Wifissä, loota tiltannut.
3. Välillä melkein heti, muuten epäsäännöllisesti.
4. Useasti toistuu.
5. Niinkus sanoin, toimi hyvin kuukauden ajan oston jälkeen, ehdin jo parille tätä suositellakin kun pikkumokkulat toimiii huonosti.
6. Mokkula ei yhdistä nettiin.
7. Ohjeessanne sanotaan 15 sek painallut, mutta asetuksia en ole muuttanut.
8. Aamulla tyhjensin ja salasanalaatikko tuli takaisin ja pääsin säätöihin, mitään en muuttanut.
9. Lohja
10. Tuntuu että hidastunut, pidempiä hitaita jaksoja kuin ennen, nyt kaikki taajuudet.
2. Pysyy
Wifi ilm. päällä.
3G/4G- valo laitteessa saattaa väläyttää ensin punaista ja sen jälkeen sininen valo palaa jatkuvasti ja ei pääse nettiin ennen, kun on käynnistänyt laitteen uudelleen. Tänään 3G/4G- valo näytti myös vihreää, jonka jälkeen vilkutti sinistä mutta ei päässyt nettiin.
Asetuksissa verkonvalinnassa on 3G/4G... mietin, että voisko ongelma olla verkonvalinnassa tai meneekö laite idle- tilaan?
Pystyttekö kokeilemaan 3G ja 4G lukkoa ja eri band lukkoja? Eli esim. lukita Mokkula 700/800/1800/2100/2600Mhz. Onko jokin asetus missä pätkintä loppuu, missä kaikissa pätkintää löytyy? Millä bändille tai CA yhdistelmälle ongelmallinen Mokkula on nyt asettunut?
Nykyisen bandin tai CA tilan löytää etusivulta klikkaamalla lisätietoja. Band lukitus löytyy verkkoasetuksista.
Kiitos kaikille kärsivällisyydestä. Suoraan sanottuna ongelma tuli täysin puskista ja aika lailla nollasta lähdetään selvittelyssä, erityisesti koska ongelmallisia laitteita ei ole testattavissa. Omissa ja valmistajan laajoissa testeissä ei havaittu mitään, eikä ongelma koske kaikkia.
2. PC ethernetillä, WiFissä PS4 ja PS3, Android TV ja puhelin. PC:ssä ei ongelmia resetin jälkeen, PS4 ei ongelmia (ollut päällä yhtäaikaisesti PC:n kanssa), PS3 ei testattu, TV pudotti yhteyden eikä löytänyt sitä enää, puhelimessa jatkuvia ongelmia sivun lataamisen kanssa sekä 2.4 että 5 yhteydellä.
3. Jos PC on pois päältä, ongelmat WiFin kanssa alkavat heti. Yhteyskatkokset ovat myös tulleet samoin PC:n ollessa suljettuna.
4. Jatkuva vika edellä kuvatunlaisena.
5. Ennen päivitystä oli 100 % toimiva.
6. Wifissä on ainakin vähemmän ongelmia kun PC on päällä. Mitään selkeää sääntöä tässä ei näytä kuitenkaan olevan.
7. Tehdasreset tehty, sen jälkeen ei ole yhteys katkennut yhtä usein. Asetuksiin vaihdettu julkinen ip, ei muuta.
8. Välimuisti on tyhjennetty.
9. Seinäjoen alue.
10. Aiemmin 10-35 välillä. Päivityksen jälkeen samoissa lukemissa PC:n ollessa päällä sekä ethernetillä että wifillä. PC:n ollessa kiinni en saanut lukemaa WiFin kautta.
1. Koko yhteys poikki, mikään data ei liiku mihinkään.
2. Pysyy wifi ja hallinta sivulle pääsee selaimella (ilman häiriöitä), josta data pätkimisen voi todeta myös.
Could you help me to figure out 4 another questions:
1. Please go into dna.mokkula/ WebHomepage when device is connected, to check which LTE band(such as band 7 or others) you are using right now.
2. Have you connected any other devices through LANs(Cable), which LANs are using before updating(WAN/LAN1? LAN2?)
3.Have you do any special settings on the devices before updating? such as port forward, MAC binding?
4. Could you try to move connected devices on the LAN and try again?
1.Millä tavalla vika tarkkaanottaen ilmenee?
ZBook 15:llä wifi toimii mutta ei pääse internetiin. Myöskään ethernet-kaapelilla (läppäri-mokkula) en pääse nettiin. Vanhassa läppärissä on nettiin päässyt wifin kautta koko ajan mutta ym todella hitaasti tänään ja ajoittain ma-ti.
2.Kuinka monta laitetta on yhdistetty Mokkulaan ja toistuuko vika kaikissa?
Useimmiten 2 läppäriä, yksi printteri ja 2 kännykkää. Läppäreissä ym kuvauksen mukaan, kännyköissä ei myöskään wifin kautta pääse nettiin.
3.Kuinka nopeasti vika ilmenee uudelleenkäynnistyksestä?
Välittömästi
4.Onko vika jatkuva?
On mutta eilen tiistaina ZBookilla pääsi aamun jälkeen normaalisti nettiin mutta nyt tänään aamun aikana ei päässyt ollenkaan.
5.Tapahtuiko täysin sama ongelma ennen B09:ään päivitystä?
Vika ilmeni muistaakseni sunnuntaina illalla, jota ennen kaikki päätelaitteet toimivat normaalisti.
6.Ilmeneekö ongelma WiFissä ja Etsku-piuhalla vai jommassa kummassa?
Molemmilla
7.Onko mitään asetuksia vaihdettu/ilmeneekö vika tehdasresetinkin jälkeen (vähintään 30sek painallus yläosassa olevaa reset-painiketta)?
Asetuksia ei ole muutettu mutta en myöskään ole resetoinut. Buuttasin mokkulan ja läppärin monta kertaa.
8.Onko selaimen välimuisti tyhjennetty päivityksen jälkeen?
Ei koska en tiennyt edes päivityksestä, joka on ilmeisesti tapahtunut automaattisesti.
9.Millä alueella Suomessa Mokkula sijaitsee?
Salo
10Minkälaiset nopeudet Mokkulasta on irronnut ennen ja jälkeen päivityksen?
Ennen maksimissaan 25Mb/s kun teoreettinen on 150Mb/s. Lienee normaalia? Vikojen ilmettyä en ole testannut.
- 4G Band lock : All
- WAN/LAN1
- No special settings
At first 3G/ 4G- led flashes red and then constant blue.... some kind of error happens and device can't create a new connection ?@Reijo Could you try to remove the device which connect WAN/LAN1 and switch to another LAN port and try again?
Thanks!
Olisi siis mahtavaa tietää mitä taajuusaluetta ongelmasta kärsivä Mokkula käyttää ja selviäisikö ongelma pakottamalla joku muu taajuusalue.
Lisäksi vielä lisätietona, onko Mokkuloissa akku käytössä?
Info from the modem homepage:
CA tila: CA vapaa
LTE taajuus 20.0MHz@1800(B3)+10.0MHz@DD800(B20)
The only setting which has been changed before the update and after is the switch to public IP address because of the Playstation NAT setting.
And only PC is connected with cable to LAN port 1. I will switch it to another LAN port and see what happens. I will change channels later, if there's no difference in how the connection works.
Minulla sama vika ja käytin pari kertaa laitteesta virtapiuhaa irti. Ei apuja. Sitten siirsin verkkopiuhan WAN/LAN1 -> LAN4. Nyt toimii yhteydet ainakin toistaiseksi.
Päivitys on otettu pois jakelusta ja uusi versio korjauksella tehdään mahdollisimman nopeasti. Vielä on kuitenkin selvittämättä esim. miksi ongelma ei toistu kaikilla. Seuraamme tilannetta ja mielellään otetaan lisää palautetta vastaan onko tämä toimenpide auttanut mahdolliseen ongelmaan.
EDIT1: B09 päivitys laitettu jakeluun 23.8.2017, LAN1-portin pätkimisongelman korjaava B10 30.8.2017.
EDIT2: B10 näyttäisi sisältävän ongelman, missä uudelleenkäynnistys nollaa asetukset joillakin käyttäjillä. Tähän ollaan etsimässä ratkaisua.
Lisäksi, unohdin eilen mainita, että työläppärini on kotona ollut koko ajan kaapelilla LAN4-portissa ja koska kotiläppärini on jatkuvvasti wifillä, en usko ongelman johtuvan pelkästään portista. Mutta pääasia, että vika korjataan ja pitää nyt seurata kuinka kotinurkissa yhteydet pelaavat kun taas irtaudun työmaalta.
Lähtisin selvittämään mahdollisia ongelmia tapauksessasi www.dna.fi/tuki-mokkulat ja www.dna.fi/tuki-wlan sivujen kautta.
@Jouko, onko LAN1 porttiin kytketty Ethernet-piuha? Oletko resetoinut laitteen ja tyhjentänyt käytettävien laitteiden selaimien välimuistit?
Pitää kokeilla tuota portin vaihtoa ensi yöksi. Akku nykyään on, tilaamalla sai kiinasta hintaan 6€, sai ottaa töpselin pois ukkosella.
Kaverit harkitsee tommosen ostoa jos saadaan toimimaan kuten mullakin jo kuukauden.
Aimon kannattaa kokeilla myös ilman akkua. Valmistaja ja me suosittelemme vain virallisen lisävarusteakun käyttöä. Akku löytyy: https://kauppa4.dna.fi/DNA-Open/Lis%C3%A4laitteet-ja-tarvikkeet/ZTE-MF286-lis%C3%A4akku/p/UA00284
Kotimokkula MF286:n uusimmassa päivityksessä ongelmia
17.8.2017 klo 10.30 Häiriö johtuu uuden päivityksen sisältämästä virheestä, joka rikkoo LAN1 / WAN -porttien toimivuuden. Ongelman voi korjata tällä hetkellä sillä tavalla, että käyttää LAN1 / WAN -porttien sijasta LAN2, LAN3 tai LAN4 -portteja.
Pahoittelemme häiriöstä aiheutuvaa haittaa.
etsku piuhat sun muut päivitykset ja välimuistit laiteltu kuten pitääki.
Ei oikein vakuuta tälläinen toiminta
pahoittelut että joudutaan vielä hetki odottamaan päivitystä. Aika menee aina päivityksissä ongelman selvitykseen ja juurisyiden löytämiseen, itse koodaukseen sekä tsekkauksiin ja testauksiin, millä varmistetaan ettei ongelmia tulisi.
Meillä tai valmistajalla ei ole tiedossa LAN1-porttiin liittyvän ongelman lisäksi muita vikoja B09-versiossa. Auttaisi paljon, jos jokainen ongelmista raportoiva listaa aina vähintään alla olevat tiedot:
-Mikä ohjelmistoversio laitteessa on tällä hetkellä?
-Onko ongelma toistunut muilla versioilla?
-Onko lähiverkkon tullut muutoksia ennen ongelman alkua (uusia laitteita lisätty jne.)?
-Onko laite palautettu tehdasasetuksille eli resetoitu?
-Millä tavalla ongelman voi toistaa eli tarkka kuvaus siitä miten ulkopuolinen voisi saada aikaan saman virheen tai ongelman (mitkä laitteet yhdistetty, mitkä asetukset Mokkulassa ja laitteissa, yhteys WiFin vai Ethernetin yli, onko ongelma kaikissa käyttölaitteissa, mitä pitää tehdä että ongelma ilmenee, miten ongelman näkee parhaiten jne.)
- WLAN on suljettuna
- Ongelma on toistunut niin, että pc on verkkokaapelilla LAN1:ssa ja myös kerran niin, että on LAN2:ssa
- Ongelma esiintyi ennen päivitystäkin.. en tiedä mikä ohjelmistoversio laitteessa oli ennen päivitystä, mutta laite on saatu heinäkuussa
- en ole resetoinut laitetta
- Ongelma esiintyy vain ajoittain, kun sitä on jo käytetty tunteja. 3G/4G- led väläyttää punaista ja siitten sininen valo jää palamaan ja ei vilkuta, kuten normaalisti.
Ei kuulemma ollut aikaisemmin kuultu mitään vastaavaa.
Nyt kun katson tätä viestiketjua, niin johan tästä on kuultu jo 10 päivää!!! Perhana olishan tuon voinut sanoa kun soitin.
Yhteyden katkeamisen jälkeen pakko käynnistää uudelleen, mikä nollaa kaikki asetukset, palauttaa oletus SSID:n, hukkaa kiinteille ip-osoitteille annetut laitenimet ja palauttaa mm. oletussalasanan.
tänään on ollut pari pätkäisyä verkon puolella, minkä johdosta jotkin puhelimet ja mokkulat on joutunut käynnistämään uudestaan: https://corporate.dna.fi/hairiotiedotteet?type=tukari1&id=2467
Pelkkä uudelleenkäynnistys ei hävitä asetuksia, vaan ilmeisesti olet myös resetoinut laitteen?
Ja mitä noihin verkon pätkäisyihin tulee niin kysyin myös siitä aamulla eli onko cell 340739 (1800 MHz B3) toiminut häiriöittä ja minulle vastattiin ettei häiriöitä ole ollut.
voisiko tuo kohtaamasi pätkäisy olla ylikuumentumisesta johtuvaa? Tai sitten laite vain "sekoaa" pitkän käyttörupeaman jälkeen.
@Purnipsi: Kyllä näiden laitteiden on kestettävä sitä käyttöä mihin ne on tarkoitettu. Jos laite kuumuu liikaa eikä sen takia pysy toimintakunnossa, mielestäni laite ei silloin toimi kuten se on tarkoitettu. Softapuolen pitää myös toimia siten, ettei laitetta joudu resetoimaan koko ajan ja näpyttelemään asetuksia uusiksi koko ajan. Onneksi tällaisissa asioissa meillä kuluttajilla on oikeus hyvitykseen toimimattomasta laitteesta.
En tiedä ylikuumentumisesta varsinkin, kun wlan on nyt sammutettuna ja boksin suorittimen käyttöaste näyttää pyörivän noin 10%:ssa. Ulkoisesti laite ei tunnu käyvän "kuumana"..
- modeemin WLAN pois päältä
- verkkokaapleli portissa LAN1, modeemi siltaavassa tilassa
- modeemin perässä Asuksen reititin, joka hanskaa sisäverkon. Sisäverkko toimii modeemin jumittua normaalisti, joten ongelma selvästi modeemissa.
- ongelma esiintyi nyt ensimmäisen kerran versiossa B09 (pysyi ylhäällä 14 pv), edellisessä versiossa B04 tihenevällä syklillä.
- ei resetoitu, koska B09 asennuksen jälkeen oletusasetuksista muutettu vain siltaavaksi eikä muita muutoksia
- modeemi tuntuu viileältä joka puolelta, joten kuumuminen ei ole ongelma
ZTE_DNA_MF286_B09 ohjelmistoversio
Täällä asia oli niinkin outo, että tuon päivityksen aikaan modeemin muuntaja oli sanonut itsensä irti. Sen vaihdettua vielä hieman alkuperäistä tehokkaampaan, netti on toiminut jopa nopeammin kuin ennen!
Tuli vähän viikonloppuna testailtua lisää näitä ongelmia. En viitsinyt vielä viedä modeemia takuuvaihtoon vaan ajattelin odottaa tuon elokuun lopussa luvatun softapäivityksen. Näyttää siltä, että yksi bugi todellakin on tuo "Mokkulahenkilöiden" mainitsema LAN1-portin ongelma. Vaihdoin sisäverkon kaapelin LAN2-porttiin ja nyt on toiminut pari päivää ok. Mutta jotain muutakin häikkää on. Piti kokeilla piruuttaan, nollautuvatko asetukset, jos katkaisen virran ja nollautuivathan ne. Eli kyllä muutakin häikkää näyttäis olevan. Jos uusi päivitys ei auta, niin vaihtoon lähtee.
Muutenhan tämä olis ihan ok modeemi ja reititin. Paitsi, että tässä ketjussa puhuttujen mysteeristen ongelmien lisäksi ei kyllä sovellu ihan siihen tarkoitukseen miksi tähän alunperin vaihdoin. Kuvittelin, että saisin vielä stabiilimman yhteyden ulkoisella MIMO- antennilla, mutta siitähän ei ollut mitään hyötyä, päinvastoin. Selvisi, että modeemin "ominaisuuksiin" kuuluu, että muodostaa MIMOn keskimmäisen sisäisen antennin kanssa eikä noiden kahden ulkoisilla liittimillä olevien antennien väliin.
Tänään oli asunnosta hetken aikaa suunnitellusti sähköt poikki, joten modeemi käynnistyi uudelleen. Uudelleenkäynnistyksen jälkeen tuttu WLAN SSID ei noussutkaan ylös, vaan tilalle oli vaihtunut tehdasasetuksista tuttu nimi. Säädin laitteen asetukset kuntoon ja päätin lopuksi vielä käynnistää laitteen uudelleen web-käyttöliittymästä. Tämän jälkeen huomasin harmikseni, että tehdasasetuksilla mennään taas.
Kuten ilmeisesti muutaman muunkin laitteelle, näyttäisi modeemini jokaisen uudelleenkäynnistyksen yhteydessä palaavan suoraan tehdasasetuksille. Esim. käyttöliittymän salasana nollautuu tehdasasetukseen sekä itse asetettu WLAN SSID ja salausavain nollautuvat tehdasasetuksille sekä porttiohjaukset. Uudelleenkäynnistystavalla ei tunnu olevan vaikutusta ongelmaan (web-käyttöliittymä tai brutaalimmat virtakytkin ja virtajohto).
Laitteen sisäistä toimintaa sen suuremmin tietämättä vaikuttaisi, kuin web-käyttöliittymässä tehdyt asetukset eivät tallentuisi oikein (tai sitten ne luetaan väärin), jolloin laite uudelleenkäynnistyksen yhteydessä päätyy käyttämään suoraan tehdasasetuksia.
Onkohan tämä sellainen ogelma, joka mahdollisesti on todellinen ogelma kyseisessä uudessa firmwaressa vai onko laitteeni joutunut johonkin vakavaan perätilaan ja kaipaa välitöntä takuuhuoltoa?
Jos kyseinen resetoitumisongelma on todellinen ja sitä ei korjata uudessa versiossa, niin version rollback voisi olla mielestäni ihan varteenotettava vaihtoehto ottaen huomioon ongelmat uuden firmwaren kanssa. Testaatte sitten ajan kanssa kunnolla, vaikka onhan tässä päivitysrumbassa ja odottelussa toki aikaa jo mennytkin.
onhan se kiva seurata tätä mutta tuskin nyt jokaisesta kommentista tarvitsee sähköpostia lähettää...
Samat on aatokset. Uuden päivityksen katson, jos tulee tässä kuussa, mutta en päivääkään enempää. Hyvä modemi muuten, jos ei tarvi ulkoista antennia (mistä ei mitään hyötyä) ja jos ei tarvis jatkuvasti näpytellä asetuksia uudelleen,
Päivitystä ei ainakaan minun modeemiiin ollut vielä saatavilla. Toivon mukaan ei tarvitse montaa viikkoa (kuukautta) odotella.
B10 on pistetty keskiviikkona jakoon ja se tulee portaittain vähitellen kaikille. Nykyisellä tahdilla ja suunnitelmalla sen pitäisi olla kaikissa ladattavissa 12.9 mennessä. Päivityksen jouduttamista omalle laitteelle ei valitettavasti pysty tekemään.
B10:ssä on siis B09:n uudistusten, lisäominaisuuksien ja korjausten lisäksi parannus B09:ssä tulleeseen ongelmaan LAN1-porttiin yhdistettyjen joidenkin laitteiden kanssa.
Minkäänlaista asetusten resetoimista uudelleenkäynnistyksessä emme ole havainneet B10:n kanssa.
B09:ssä oli täällä jo sama ongelma.En varmaan ole ainoa....?
1) Oletteko yrittäneet manuaalisesti resetoida laitetta ja tämän jälkeen kokeillut resetoituuko modeemi myös uudelleenkäynnistyksessä?
2) Mitä asetuksia olette vaihtaneet?
3) Mitä laitteita Mokkulaan on kytketty ja miten ja mihin portteihin?
4) Tapahtuuko uudelleenkäynnistyksessä jotain muuta (kestää kauemmin kuin yleensä, LED-valot vilkuttelevat enemmän, joku punaisella jne)
Itsellä B09 sekosi kun vaihdoin siltaavasta tilasta pois tarkistaakseni uuden version saatavuuden ja kytkin siltaavan tilan taas päälle. Sen jälkeen katkoi nettiyhteyttä koko ajan. Piti irroittaa kaikki ethernet-johdot (LAN1 reititin, LAN2 pc) ja pitää reset-nappia pohjassa 30 sek, jonka jälkeen piuha kiinni portiin LAN2-porttiin. Sitten pääsi kiinni modeemiin ja yhteys pysyi päällä. Tässä oli se outo juttu, että oma salasana oli voimassa eikä oletussalasana. Resetoin modeemin käyttöliittymän kautta ja sitten salasana oli vaihtunut. Muutoksina salasana, WLAN pois päältä ja reititin takaisin LAN1 porttiin. Nyt toimii sen verran että nettiin pääsee.
Mitkään IP-asetukset eivät tallennu, ainoastaan WLAN SSID:t sekä WLAN salasanat.
DNA: Miten meni tämä(nkin) päivityksen testaus ja julkaisu noin omasta mielestä?
Ajattelin , että jos tämä päivitys korjaa ne aiemmat viat , niin saatan tilata modeemin testattavakseni. No taitaa kayneen kuin niin monta kertaa aikaisemminkin , että jos yksi vika saatiin paikattua , niin tilanne tuli kaksi uutta ja lopputulos on vielä kehnompi.
No hyvä kun tuli tietoon ennen kuin ehdin laitteen tilata ja näillä näkymin se myös jää tilaamatta.
Minulla on vielä B09-versio ja netti toimii nyt ilman suurempaa pätkimistä, kun ei käytä LAN1- porttia. En ole tehnyt asetuksiin muita muutoksia, kun vaihtanut salasanan ja vaihtanut WLAN- verkon nimen ja mietin, että mitä tulevan päivityksen kanssa tekis ?
Tuskin päivitykseen olisi liian kallista rakentaa recover-nappula, jolla saisi vaikka sen ensimmäisen firmiksen asennettua takaisin tällaisessa tilanteessa. Ainoa tapa saada operaattori reagoimaan oikeasti ja nopeasti, taitaa olla modeemien joukkopalautus.
Millaisia nopeuksia ja Uplink aikoja muut tällä saanut... täällä taitaa ollaa 100h maksimi aika, nopeuskin jäänyt maksimissaan 60/60 pintaan. (RSRP -75dBm, SINR 25dBm)
Nämä ok Dnan mielestä?
"Tällainen sohlaaminen vaikuttaa laitemyyntiin jatkossa ihan varmasti. Sitä kautta myös asiakkaat menevät toisen operaattorin asiakkaiksi.
Tuskin päivitykseen olisi liian kallista rakentaa recover-nappula, jolla saisi vaikka sen ensimmäisen firmiksen asennettua takaisin tällaisessa tilanteessa. Ainoa tapa saada operaattori reagoimaan oikeasti ja nopeasti, taitaa olla modeemien joukkopalautus."
Tuosta sohlaamisesta olen kyllä ihan samaa mieltä , mutta nykyään laitteet eivät ole SIM-lukittuja , joten liittymän vaihto on asia , joka pitää miettiä erikseen.
Ennen vanhaan laitteissa oli muistia reilusti ja ns. dual-boot , joten sinne mahtui kaksi firmistä kevyesti ja palaaminen vanhaan verisioon oli helppoa. Nykyään kaikesta on tingitty ja harvaan laitteeseen saa asennettua kahta firmstä ja useimmiten jopa palaaminen vanhaan versioon lataamalla se jostakin netistä on estetty. Valitettavasti.
PS. Itselläni ei ole DNA:lta ostettuja modeemeja enää käytössä ja minulla on ihan ikioma firmiskirjasto ja voin tarvittaessa asentaa sieltä minkä version haluan , kun laitteet sen kerran sallivat.
@DNA: Voisitteko ottaa jotain kantaa siihen, miten homma nyt teidän puolelta etenee? Ihan turha sanoa sitä "Olemme pahoillamme" diibadaabaa vaan mitä oikeasti teette. Se teidän pahoittelunne kun ei meidän modeemeja korjaa.
Käyn varmaan huomenna takuuseen jo toisen modeemin. Saatte ainakin lisää toimimattomia modeemeja testikappaleiksi.
rampauttamille laitteille.Laitteeni muuttaa aina kaikki käyttäjän laittamat asetukset uudelleenkäynnistyksessä tai virrankatkaisussa tehdasasetuksille.Itse olen vain muuttanut salasanan ja SSID:n sekä yhteyspisteen myös Wlan kanavan ja taajuuden.
Ja esim: Siltaavaksi muuttaminen tai reitittävän tilan IP-sidonta tarvitsevat uudelleenkäynnistyksen toimiakseen,Ja taas ollaankin takaisin tehdasasetuksissa.Eli nekään ei toimi.Kaikkea on kokeiltu mutta ongelma on ja pysyy.B04 vielä toimi OK...
tämän ketjun perusteella olemme valmistajan kanssa (meillä ja valmistajalla omat sisäiset testiryhmämme sekä R&D) testanneet B10:stä seuraavia asioita:
-Asetusten oletusasetuksille palautuminen uudelleenkäynnistyksessä
-Satunnaisia yhteysongelmia
-Käyttöliittymän hidastumista
Näistä mitään ei ole saatu vielä toistettua, ja toistaminen on tärkein asia jotta päästään korjaamaan tilannetta. B10 on nyt tuhansissa laitteissa, mutta asiakaspalvelusta ei ole valunut ko. asioista valitusta eikä testiryhmät ole löytäneet vikoja laitteistaan. Nämä seikat puoltavat sitä, että kyseessä on yksittäiset ongelmat.
Nämä yksittäiset ongelmat voivat johtua softabugin lisäksi yhdistetyistä laitteista, ympäristöstä (WiFi ja 4G naapurustossa), asetuksista tai niiden kombinaatiosta tai vaikkapa fyysisesti viallisesta laitteesta.
Jotta ongelmiin päästään käsiksi, kuten LAN1 ongelman kanssa (mikä myös oli ikävä selvittää sen tietyn laiteriippuvaisuuden takia), tarvittaisiin ongelmilta kärsiviltä seuraavat tiedot:
1) Mikä softaversio ja onko toistunut myös aikaisemmalla?
2) Oletteko yrittäneet manuaalisesti resetoida laitetta ja tämän jälkeen kokeillut resetoituuko modeemi myös uudelleenkäynnistyksessä?
3) Mitä asetuksia olette vaihtaneet (tarkat kohdat, jotta voidaan kokeilla täsmälleen samoja asetuskombinaatioita)?
4) Mitä laitteita Mokkulaan on kytketty ja miten ja mihin portteihin?
5) Tapahtuuko uudelleenkäynnistyksessä jotain muuta (kestää kauemmin kuin yleensä, LED-valot vilkuttelevat enemmän, joku punaisella jne)
6) Kaikki mahdollinen edellämanituista mahdollisesta syistä mitkä voisivat tilanteeseen vaikuttaa
Aivan ensimmäiseksi kuitenkin kannattaa jokaisen palauttaa laite tehdasasetuksille painamalla 30 sekuntia yläpuolista reset painiketta, kokeilla toimintaa tehdasasetuksilla, puhdistaa selaimen välimuisti ja kokeilla mahdollisimman pienellä määrällä yhdistettyjä laitteita (esim. ensin vain käynnykällä tai PC:llä ja vähitellen lisäillä laitteita, jotta selviää johtuuko vika jostain tietystä laitteesta) sekä varmistaa että yhteys tukiasemaan on mahdollisimman hyvä.
Asiakaspalvelusta saadaan myös selvitettyä verkon paikalliset ongelmat sekä yleisimmät ongelmat WiFissä ja 4G:ssä.
Lisään vielä, koska tästäkin on ollut puhetta, että kyseessä ei ole DNA:n kehittämä softa, vaan valmistajan. DNA on aktiivisesti mukana kehityksessä ja auttaa mm. etsimään uusia ominaisuuksia, selvittää verkko-optimointeja ja selvittää omalta osaltaan ongelmia, mutta itse laite ja sen softa on laitevalmistajien vastuulla ja kehityksessä.
Myöskään rauta ei ole vaihtunut lanseerauspäivästä tähän.
Tähän voisi vaikuttaa muuttamalla verkon parametrisointia niin, ettei niin hanakasti vaihtele taajuuksien välillä. Ja tietenkin tukiaseman älyn mukaa jakaa kuormaa niin, että taajuuksien vaihtelua ei tarpeettomasti aiheutuisi. Tietenkin hankalaa, kun vaikuttaa kaikkiin käyttäjiin eikä vain mokkula-asiakkaisiin.
Aluksi lähtikin lataamaan sitä kiltisti mutta sitten jumitti. Heitti viestin uudelleenkirjautumisesta ja löi sivun lukkoon, mitään ei tapahtunut vaikka jätin sen puuhaamaan omiaan aika pitkäksi aikaa.Sammutin mokkulan ja noin puolen tunnin kuluttua lähti taas toimimaan ja mokkula ilmoitti että päivitys onnistui.
Nyt latausnopeus on taas normaali kun se 09 softan aikana oli suurinpiirtein 3-12 välillä..Tuosta suurimman osan aikaa oikeastaan 3-5 välillä..Täällä landella tuskin on realistista, että minkään ruuhkan takia putoaa noin alas kun naapureitakaan ei niin hirveästi ole, ja pätkimistä tapahtui silloinkin kun yhteysnopeus oli tuon skaalan yläpäässä. Nyt on nopeus 18-50, kuten 04 softalla. LAN1 ja WiFi toimii niinkuin pitääkin, hallinta toimii normaalisti.
Ainoa ongelma on, että kun katkaisin virran asetukset resetoituivat. Koska muutan yleensä vain julkisen ip::n asetuksen ja salasanan, ei siitä ole suurta harmia ja jätän resetoinnin testaamatta kunnes ensin selviää, pätkiikö yhteys.
B10 asennettu. Edellinen version aloitti ongelmat.
2) Oletteko yrittäneet manuaalisesti resetoida laitetta ja tämän jälkeen kokeillut resetoituuko modeemi myös uudelleenkäynnistyksessä?
Kyllä, mutta se ei korjaa ongelmaa: resetointi tapahtuu edelleen jokaisen virran katkaisun jälkeen.
3) Mitä asetuksia olette vaihtaneet (tarkat kohdat, jotta voidaan kokeilla täsmälleen samoja asetuskombinaatioita)?
-Google Chromen välimuistin tyhjennys
-Kirjautuminen modeemiin
-Salasanan vaihto
-Nettiyhteyden katkaisu
-Yhteyspisteen vaihto julkiseksi
-UPnP kytkeminen pois käytöstä
-DMZ kytkeminen päälle ja sen IP osoitteen määrittäminen
-WLAN SSID ja salasanan vaihto molemmille taajuuksille
-Nettiyhteys päälle
-Uloskirjautuminen
4) Mitä laitteita Mokkulaan on kytketty ja miten ja mihin portteihin?
LAN 2: NAS
LAN 3: PS4
5) Tapahtuuko uudelleenkäynnistyksessä jotain muuta (kestää kauemmin kuin yleensä, LED-valot vilkuttelevat enemmän, joku punaisella jne)
En osaa sanoa kestääkö käynnistys pidempään kuin yleensä, kun ei ole mitään käsitystä kuinka pitkää ko. modeemin käynnistyksen kuuluisi kestää tai miten merkkivalojen tulisi vilkkua normaalisti.
6) Kaikki mahdollinen edellämanituista mahdollisesta syistä mitkä voisivat tilanteeseen vaikuttaa
Kokeilin myös resetoida laitteen siten, että otin laitteet irti LAN porteista. Ei auttanut. Kokeilin myös edetä siten, että resetoinnin jälkeen uudelleen käynnistin laitteen virtakytkimellä ja vasta sen jälkeen määrittelin asetukset. Ei auttanut.
Nyt en enää jaksa leikkiä, sen verran monta tuntia tapeltu laitteen kanssa. Ei toimi, niin ei toimi. Aikaisemmin olen ollut erittäin tyytyväinen modeemiin ja sen toimintaan, mutta edellinen päivitys rikkoi laitteen ja uusin B10 ei tilannetta muuta. Toimitan laitteen lähimpään DNA liikkeeseen tulevana viikonloppuna, niin pääsette itse kokeilemaan laitetta.
Testattu Lenovo Thinkpad W510 läppärillä + verkkokaapeli, ei muita laitteita
Modeemin ohjelmistoversio: ZTE_DNA_MF286_B09
Käynnistetään modeemi
Resetoidaan laite painamalla reset-nappia 30 sek
Sammutetaan modeemi
Ei SIM-korttia sisällä
----------------------
Kytketään ethernet-kaapeli Portti LAN2
kytketään virrat modeemiin
odota kunnes wifi-vali vilkahtaa pari kertaa
käynnistetään selain incognito tilaan
kirjaudu dna.mokkula
vaihdettu siltaavaan tilaan
käynnistyy itsestään
käynnistä selain incognito tilaan
kirjaudu dna.mokkula
wifi-asetukset -> POISSA
KÄYTÄ
kirjaudu sisään
käynnistä laite uudestaan
vaatii uudelleenkirjautumisen
kirjaudu sisään
Testin tulos:
Tila: automaattinen
WiFi päällä
SIM-kortin kanssa
-----------------
1) Testataan uudelleenkäynnistys käyttöliittymästä
-----------------------------
Kytketään ethernet-kaapeli Portti LAN2
kytketään virrat modeemiin
odota kunnes wifi-valo vilkahtaa pari kertaa
käynnistetään selain incognito tilaan
pyytää vaihtamaan salasanan
vaihdetaan se 5678
klikkaa käytä
klikkaa Wifi-asetukset
klikkaa POISSA
klikkaa Käytä (wifi-valo sammuu)
klikkaa vasemmalta ylhäältä nuolesta päävalikkoon
klikkaa Lisäasetukset
klikkaa Muut
klikkaa Käynnistä Laite Uudelleen
klikkaa Kyllä
odota kunnes tulee "Vaaditaan uudelleenkirjautuminen"
Wifi-valo syttyy
antamasi uusi salasana ei käy
anna 1234 ja olet etusivulla ja pyytää vaihtamaan salasanan
* Tulos: laite tehdasasetuksissa
2) Testataan uudelleenkäynnistys virtakytkimellä
----------------------------
kytketään modeemista virrat pois
Irroitetaan ethernet-kaapeli portista LAN2
kytketään virrat modeemiin
odota kunnes 3g/4G valo alkaa vilkkumaan
Kytketään ethernet-kaapeli Portti LAN2
käynnistetään selain incognito tilaan
kirjaudutaan salasanalla 1234
pyytää vaihtamaan salasanan
vaihdetaan se 5678
ilmoittaa onnistumisesta
kirjaudu ulos
kirjaudu sisään käyttäen 5678
valitse WiFi-asetukset
klikkaa POISSA
klikkaa Käytä (ylin käytä nappi)
WiFi-valo sammuu
klikkaa vasemmalta ylhäältä nuolesta takaisin etusivulle
klikkaa Kirjaudu ulos
klikkaa Kyllä
sammuta selain
käynnistä selain incognito tilaan
kirjaudu sisään 5678
kirjaudu ulos
sammuta modeemi virtakytkimestä
sammuta selain
odota 30 sek
käynnistä modeemi virtakytkimestä
HUOM! WiFi-valo on sammuksissa
odota kunnes 3G/4G valo alkaa vilkkumaan
kirjaudu sisään dna.mokkula
* Tulos: virheilmoitus väärästä salasanasta
WiFi-valo syttyy
Kirjaudu sisään 1234
Modeemi on tehdasasetuksissa
3) Testataan LAN1
-----------------
Sammuta modeemi virtakytkimestä
Irroita verkkokaapeli LAN2 ja odota 30 sek
Käynnistä modeemi
Odota kunnes 3G/4G valo palaa
Kytke verkkokaapeli LAN1
Käynnistä selain incognito tilaan
Kirjaudu 1234
Klikkaa pois päältä 4G yhteys
Ilmoittaa, ettei ole internet yhteyttä
Kirjaudu uudestaan
Vaihda siltaavaan tilaan
odota kunnes 3G/4G valo syttyy
kuittaa uudelleekirjautumisen ikkuna pois näytöltä
Kirjaudu sisään 1234
Tila on automaattinen
klikkaa 4G yhteys pois päältä
Klikkaa 4G asetukset
Klikkaa Siltaava-tila
Klikkaa Käytä
klikkaa Kyllä
odota kunnes 3G/4G valo vilkkuu
sammuta selain
käynnistä selain incognito tilaan
kirjaudu dna.mokkula
Vastaus: This site can’t be reached (oikea vastaus, koska siltaavana)
kirjoita www.google.com
googlen etusivu aukeaa
tarkista verkkokortin IP (10.xxx.yyy.zzz)
sammuta modeemi virtakytkimestä
odota 30 sek
käynnistä modeemi virtakytkimestä
odota kunnes WiFi-valo syttyy ja 3G/4G valo alkaa vilkkumaan
sammuta selain
käynnistä selain incognito tilaan
kirjaudu dna.mokkula (etusivu aukeaa)
tarkista verkkokortin IP (168.168.1.100)
kirjaudu 1234
* Tulos: modeemi tehdasasetuksissa
Kuulkaapas nyt " DNA:n mokkulapojut" se on ihan sama mitä asetuksia vaihtaa. Vaikka vain admin-oletussanan, niin kaikki asetukset nollautuvat jos modeemista katkeaa/katkaistaan virta. Nämä ongelmat alkoivat suureen ääneen mainostamanne B09 KUNKKUPÄIVITYKSENNE jälkeen. B04:ssa oli muita epäloogisuuksia, mutta virran saattoi sentään katkaista ilman asetusten nollautumista.
Koska nyt alkaa DNA:n touhu näyttämään siltä, että syytä ryhdytään vierittämään valmistajan niskoille, otetaan tähän pari klippiä lähteineen.
Ensimmäinen:
https://tuki.dna.fi/org/dna-fi/d/zte-mf286-yhteys-ulkomaailmaan-estyy-tekstiviestil/
Seuraava päivitys on jo testeissä, joten julkaisu lähiaikoina. Melkoisen kunkku päivitys ollaankin kehitelty!
Mokkulamies
4 kuukautta sitten
...ja sitten se toinen:
https://tuki.dna.fi/org/dna-fi/d/uusimman-mf286-paivityksen-jalkeen-yhteys-katkeaa-/#c2632864
Lisään vielä, koska tästäkin on ollut puhetta, että kyseessä ei ole DNA:n kehittämä softa, vaan valmistajan. DNA on aktiivisesti mukana kehityksessä ja auttaa mm. etsimään uusia ominaisuuksia, selvittää verkko-optimointeja ja selvittää omalta osaltaan ongelmia, mutta itse laite ja sen softa on laitevalmistajien vastuulla ja kehityksessä.
Myöskään rauta ei ole vaihtunut lanseerauspäivästä tähän.
Mokkulamies
9 tuntia sitten
Miten on, saataisiinko B04 takaisin? Leikitte sitten rauhassa ohjelmoijaa ja laitatte oikeasti toimivan ja testatun version saataville.
Omasta puolestani toimitan teille testausympäristön DNA myymälään huomenna liittymän irtisanomisena sekä palautan modeemin "rahat takaisin periaatteella". Ellei kelpaa niin bad luck. Kaikki ongelmat on videoitu ja toistettavissa. Testatkaa niin kauan kuin haluatte. Mulle ainakin riittää.
1) Mikä softaversio ja onko toistunut myös aikaisemmalla?
Nyt on B10, ongelma alkoi B09 päivityksen jälkeen, kun ensikerran käynnistin reitittimen uudelleen onnistuneen päivityksen jälkeen. En muistaakseni joutunut päivityksen jälkeen vielä (ehkä) tekemään asetuksia uudelleen.
2) Oletteko yrittäneet manuaalisesti resetoida laitetta ja tämän jälkeen kokeillut resetoituuko modeemi myös uudelleenkäynnistyksessä?
Kyllä
3) Mitä asetuksia olette vaihtaneet (tarkat kohdat, jotta voidaan kokeilla täsmälleen samoja asetuskombinaatioita)?
Yritin vaihtaa reitittimelle kirjautumiseen käytettävän salasanan ensimmäisen kirjautumisen jälkeen näytettävän kehotuksen mukaisesti. Viesti lopussa vielä tarkemmin tästä.
4) Mitä laitteita Mokkulaan on kytketty ja miten ja mihin portteihin?
Testin aikana ainoastaan yksi laite oli yhdistettynä reitittimeen. Ensin LAN3-porttiin ja sen jälkeen WLANiin (5G).
5) Tapahtuuko uudelleenkäynnistyksessä jotain muuta (kestää kauemmin kuin yleensä, LED-valot vilkuttelevat enemmän, joku punaisella jne)
En tiedä mikä on laitteen keskimääräinen bootausaika. Mielestäni käynnistyy ihan siedettävässä ajassa. En myöskään tiedä mikä on normaali määrä LED-valojen vilkuttelua, mutta ihan sopivasti tuntuu vilkuttelevan. Näyttäisi, että 3G/4G-valo käy pari kertaa alle sekunnin kerrallaan punaisella bootin aikana.
6) Kaikki mahdollinen edellämanituista mahdollisesta syistä mitkä voisivat tilanteeseen vaikuttaa
Ihan nyt full disclousure meiningin vuoksi mainittakoon tässä kohden, että aiemmassa B04-versiossa olin:
Normaalikäytössä liitetyistä laitteista ja lisävarusteista mainittakoon, että:
Testit
Yhdistin testin aikana laitteeseen kahdella eri tavalla: LAN3-portista sekä Wlanilla (5G). Reitittimeen oli testin aikana yhteydessä ainoastaan yksi laite, jonka avulla siis suoritin testin.
Testasin tarkoituksella pelkän kirjautumissalasanan vaihtamista ja sitä toimiiko tämä uusi salasana laitteen uudelleenkäynnistyksen jälkeen (spoiler: ei toiminut).
Molemmat testit aloitin ns. puhtaalta pöydältä. Resetoin laitteen painamalla reset-painiketta n. 30 sekunnin ajan, jonka jälkeen odottelin rauhassa laitteen käynnistymistä.
Testitapaus 1 ETHERNET
1. Käynnistin Google Chromen incognito tilaan
2. Kytkin Ethernet-kaapelin LAN3-porttiin
3. Kirjauduin hallintanäkymään ja vaihdoin kehotuksen mukaisesti salasanan
4. Kirjauduin ulos
5. Kirjauduin sisään käyttäen uutta määrittelemääni salasanaa
6. Käynnistin kirjautumisen jälkeen laitteen uudelleen (Lisäasetukset -> Muut -> Käynnistä laite uudelleen)
7. Odotin, että sain yhteyden reitittimeen
8. Yritin kirjautua hallintanäkymään käyttäen aiemmin määrittelemääni salasanaa, mutta se kelpaa, joten yritän tehdasasetusten mukaista 1234, jolla pääsen sisälle.
Testitapaus 2 WLAN
Muuten täysin sama paitsi 2. kohta seuraava:
2. Yhdistän reitittimeen reitittimen tehdasasetusten mukaisella WLAN-verkon nimellä.
Yhteenveto
Reitittimeni asetukset resetoituvat tehdasasetuksille jokaisen uudelleenkäynnistyksen yhteydessä. Suorittamistani testeistä käy selväksi, että yhdistämistavalla ainakaan ei tässä tapauksessa ollut eroa lopputulokseen. Pyrin myös testien aikana sulkemaan pois muiden liitettyjen laitteiden mahdollisesti aiheuttamat ongelmat.
Loppuun ei voi oikein muuta todeta kuin, että mielelläni tarvittaessa luovutan nykyisen laitteeni DNA:lle testausta varten, jonka voitte noutaa kotoani Helsingissä, tietysti korvaavaa/toimivaa laitetta vastaan, jossa on takuu. Sähköpostini saatte varmaankin kaivettua tästä viestistä. Mainittakoon vielä, että jos ongelmaan ei saada korjausta siedettävän ajan sisällä, niin jonnekin tuo laite tästä taloudesta lähtee joka tapauksessa. 😉
versio on tuo B09, aikaisemmalla versiolla toimi hyvin
2) Oletteko yrittäneet manuaalisesti resetoida laitetta ja tämän jälkeen kokeillut resetoituuko modeemi myös uudelleenkäynnistyksessä?
Kyllä
3) Mitä asetuksia olette vaihtaneet (tarkat kohdat, jotta voidaan kokeilla täsmälleen samoja asetuskombinaatioita)?
Olen ainoastaan ottanut Wifin pois päältä, muut ovat tehdas asetusten mukaan.
4) Mitä laitteita Mokkulaan on kytketty ja miten ja mihin portteihin?
Lan1 portissa=Pää tietokone Lan2= Toinen tietokone( ei tällä hetkellä kiinni)
5) Tapahtuuko uudelleenkäynnistyksessä jotain muuta (kestää kauemmin kuin yleensä, LED-valot vilkuttelevat enemmän, joku punaisella jne)
Ei
6) Kaikki mahdollinen edellämanituista mahdollisesta syistä mitkä voisivat tilanteeseen vaikuttaa
Tämä B09 päivitys.
Eli siis ongelma on up nopeudet jotka putoilevat välillä 4-6mb/s ja ovat maks 27mb/s (masto on noin 70metrin päässä ja liittymä on 150mb/s)
ja yhteyden täydellinen katoaminen jos ei nettiä käytä muutamaan tuntiin, esim. kun tulen töistä kotiin netti on "poikki" valot palaa kyllä mutta ei ole yhteyttä, ainoa mikä ongelmaan auttaa on ottaa virrat boxista pois ja takaisin päälle.
Jotenkin tuntuu, että joillakin tuo B09- päivitys on mennyt jotenkin pieleen asetuksien suhteen. Voisiko olla niin, että joillakin ohjelma ei nyt pysty lukemaan tai kirjoittamaan asetuksia, vaan ne jää muistiin vain istunnonajaksi. Kun laitteen käynnistää uudelleen, niin lukee taas oletusasetukset.
Nyt on laite päivitetty uuteen versioon ja resetoitu mutta pätkimisongelmat ne vaan jatkuvat!
Joskus se toimii vähän aikaa, parikin tuntia ilman pätkimistä ja sitten alkaa taas.
1) Mikä softaversio ja onko toistunut myös aikaisemmalla?
B10, on
2) Oletteko yrittäneet manuaalisesti resetoida laitetta ja tämän jälkeen kokeillut resetoituuko modeemi myös uudelleenkäynnistyksessä?
Ei ole resteointi ongelmia
3) Mitä asetuksia olette vaihtaneet (tarkat kohdat, jotta voidaan kokeilla täsmälleen samoja asetuskombinaatioita)?
Ei ole resteointi ongelmia
4) Mitä laitteita Mokkulaan on kytketty ja miten ja mihin portteihin?
Ei ole muita laitteita kiinni.
5) Tapahtuuko uudelleenkäynnistyksessä jotain muuta (kestää kauemmin kuin yleensä, LED-valot vilkuttelevat enemmän, joku punaisella jne)
Ei
6) Kaikki mahdollinen edellämanituista mahdollisesta syistä mitkä voisivat tilanteeseen vaikuttaa
Sen verran matkaa on kaupungille, ettei viitsi yhden mokkulan takia lähteä ajamaan vapaapäivinään ja siksi tämä sai varmaan enemmän huomiota kun olisi ollut hyödyllistä. Huomenna on kuitenkin muuta kulkua, niin pitää tehdä samalla visiitti liikkeeseen. Olen samaa mieltä kuin Reijo siitä, että ongelma on siinä miten 09 ja myös 10 päivitys ovat asentuneet - tai jääneet asentumatta. Tässä mokkulassahan oli ongelma kummassakin asennuksessa.
Ongelma poistui ja kaikki toimii kuten ennenkin
Kuinka tämä onnistui?
Viemällä ohjelmapäivityksellä pilattu modeemi DNA kauppaan ja vaihtamalla se siellä uuteen, B04 versiolla olevaan
Toivottavasti laite tottelee asetuksissa olevaa kieltoa automaattisesta päivityksestä
Erittäin paljon kiitoksia DNA kivijalkaliikkeelle, jossa asiakkaalle ei tarjottu mitään tyhjänpäiväisiä ehdotuksia, vaan tehtiin suoraan laitteen vaihto.
Asikaspalvelun tarjoama huoltoon lähettäminen ei muuten missään vaiheessa tuntunut itsestäni realistiselta vaihtoehdolta. Kumma juttu.
Näyttää siltä, että ainakaan minun modeemin sisällä ei ole kaikki kunnossa. Levyosion 100% käyttö voi olla read-only mutta en ole ehtinyt tähän perehtyä vielä. Mutta jos ei ole, miten sitä muutoksia mitenkään tallentaa, kun levylle ei yksinkertaisesti mahdu mitään?




Sitten kun kurkataan config-hakemistoon, nähdään vekkuleita tiedostoja...
sekä vielä yksi kuvakaappaus samasta hakemistosta...
ja vähän logia...
Jokohan näillä DNA pääsee eteenpäin?
Miten Jussi K pääsit purkin komentoriville? Joku netistä löytynyt telnet-backdoor-ohje ei enää toiminut B10-versiossa.
tilannetiedotusta. Yksi varmasti viasta kärsivä laite (kiitos Juha!) ja useampi muu laite on nyt valmistajalla Ruotsissa. Samalla kehitystyö B04 peruutuksesta on loppusuoralla, mutta toivottavasti korjaus B10:en olisi mahdollisimman nopeasti valmis.
Tässä vaihtomokkulassa on B04 ja toimii tietenkin juuri niinkuin pitääkin. Hallinnassa ei tässä versiossa kai ollutkaan optiota päivityksen estämiseen toistaiseksi, joten jos sellaista alkaa pukkaamaan, toivottavasti tällä kertaa menee kaikki ok.
@JP: Se ei toimi, mikä osoittaa valmistajan tukkivan tietoturvareikiä. Hyvä niin, sillä nyt tarvitaan kaltaiseni Ethan Hunt menemään niistä huonommin lukituista ovista sisään.
USB-tikulta asennettava softa olisi siinä mielessä parempi, että kuluttajalla olisi mahdollisuus valita minkä firmiksen asentaa. Samoin palaaminen edelliseen versioon olisi nopeampaa. Päivitysprosessi olisi tikun kautta kuitenkin samanlainen kuin ilmateitse. Tämä vaatisi idiootinvarman systeemin kun käyttäjän annetaan liittää ylimääräinen laite manuaalisesti ja ladata firmis sieltä. Koska laitevalmistajat ovat havainneet kuinka kekseliäitä idiootit ovat, siirtyminen FOTAan on helpottanut asioita päivitysten suhteen.
Tuskin tämän hintaluokan laitteissa enää olisi merkitystä parin euron muistipiirin lisäämisellä, josta voitaisiin aina ladata tehdasfirmis laitteeseen. Laite toimisi, vaikka niitä uusimma päivityksen tuomia hienouksia ei olisikaan. Lataisi päivityksen sitten kun se on bugeista korjattu. Itselläni modeemi "toimii" eli pääsen sillä nettiin. Hitaalla nopeudella kylläkin mutta en voi vahtaa tilaa siltaavaksi ja näinollen en pääse ulkoapäin kiinni sisäverkkoon. Alkuperäisellä firmiksellä tätä ongelmaa ei ole.
@DNA: Kehitysideana laittakaa siihen päivityssivulle "Palauta alkuperäinen versio xx" ja "Asenna uusin versio yy". Käyttäjällä on silloin mahdollisuus palata siihen alkuperäiseen silloin kun haluaa ja uusin versio tulee näkyville sitten kun se on ladattavissa. Me käyttäjät olemme paljon tyytyväisempiä silloin kun meidän laitteet toimivat. Vaikkakin sitten sillä vanhalla versiolla mutta sellaisen laitteen me alunperin ostimme. Uudet ominaisuudet ovat vain plussaa.
Kokeilin aikaisemmin boksin USB-jakoa ja ongelma saattaa liittyä siihen, että palvelu oli jäännyt päälle mutta olin ottanut USB-tikun pois. Sammutin jaon nyt ja näyttäisi toimivan. Tuo liennee harvinaisempi käyttötapaus, mutta tiedoksi että myös tuollainen voi jumiittaa boksin niin, että ei pääse nettiin.
Ongelma on siis se, että en saa VPN-yhteyttä duuniin toimimaan, koska siellä on sisäverkossa sama 192.168.1.x -avaruus kuin modeemin tarjoamassa sisäverkossa, eikä tuo samperin purkki suostu säilyttämään asetuksiaan kun yritän siirtää sitä tuosta päältä pois. Siinä on näköjään B09 sisällä ja uudempaa ei päivitysten haku tarjoa.
Katsotaas sitten miten me käyttäjät saadaan omia asioitamme ajettua. Laajakaistan toimivuus sivulla on mainittu, että päätelaite on käyttäjän vastuulla. Tämä ei tässä tapauksessa pidä paikkaansa, koska DNA myy omaa brändättyä mokkulaa, joka ei toimi heidän toimiensa takia. Tuleekohan asioihin vauhtia, kun pyytää kuluttajalautakuntaa ja viestintävirastoa vähän katsomaan tätä asiaa?
Tänään alkoi vilkuttaa merkiksi uuden päivityksen saatavuudesta. Jos se nyt on tuo pahamaineinen B10, niin enpä viitsi päivittää siltä varalta, että se tuo vielä lisää ongelmia. Vai onko tietoa kenties vielä uudemmasta päivityksestä mikä korjaisi tässä ketjussa mainitut asiat?
Tilatiedoissa yleensä on molemmat arvot, mutta välillä jompikumpi kenttä on tyhjä... jos WAN IP- osoite on tyhjä, niin sitten pitää boksia käynnistellä uudestaan kunnes ip- osoitteen saa. Tänään aamulla uudelleen käynnistys 3-4 kertaa ja on tapahtunut jonkin kerran aikaisemminkin.
valitettavasti emme ole löytäneet vielä ratkaisua niille laitteille, joiden asetukset häviävät uudelleenkäynnistyksessä. Kyseessä näyttäisi olevan sisäisen flash-muistin korruptointi päivitysprosessissa, joka voi johtua ennenaikaisesta virrankatkaisusta tai jostain muusta odottamattomasta. Se tiedetään ettei vika johdu tietystä erästä tai sinänsä itse päivityksestä, eikä se koske kaikkia MF286 laitteita.
Koska vika näyttäisi olevan päivitysprosessissa, ei B04:aan peruuttaminen ratkaisisi näillä näkymin ongelmaa. Tällä hetkellä ongelmasta kärsivien käyttäjien on valitettavasti vaihdettava laitteensa DNA Kaupassa tai odotettava korjausta ilman laitteen uudelleenkäynnistystä tai oletusasetusten vaihtoa.
Me ja valmistaja teemme kaikkemme, jotta uusi versio saataisiin toimivana toimitettua kaikille laitteille ja ongelmasta kärsivät laitteet esimerkiksi päivitettyä toimivaksi.
Te, joilla on rikkinäinen modeemi, kannattaa siis mennä suoraan liikkeeseen. Pidän ihmeenä, jos ennen joulua tulee uusi versio saataville. Kaksi viikkoa sitten Mokkulamies kommentoi: "Samalla kehitystyö B04 peruutuksesta on loppusuoralla, mutta toivottavasti korjaus B10:en olisi mahdollisimman nopeasti valmis." Uusin viesti kumoaa edellisen, koska selvästikään sitä peruutuspakettia ei ole ryhdytty tekemään vaan meidä kuluttajia on huijattu ja ostettu vain aikaa katteettomilla lupauksilla.
@Reijo: Minulla on muuten käynyt sama juttu, että olen saanut käynnistyksen yhteydessä vain IPv6 tyylisen osoitteen. Eli B10:ssä on edelleen joku bugi sekä tehdas- että itseasennettavassa versiossa. Nyt virhe on joko DNA:n DHCP palvelimen puolella tai sitten modeemi sekoittaa saamansa viestin serveriltä IP:tä pyytäessään.
Päivitys ikäänkuin jämähti paikalleen puoleksi tunniksi. Mitään ilmoiuksia ei tullut. Hallintasivulta ei päässyt mihinkään ja se näytti blancoa. Nettiyhteys ei tietenkään pelannut. Sammutin tietokoneen ja modeemin kymmeneksi minuutiksi ja vaihdoin ethernetkaapelin alkuperäisestä 2-portista 3-porttiin yritin uudestaan. Sama tilanne.
Sen jälkeen resetoin modeemin ja nettiyhteys syntyi. Samalla tuli joitain virheilmotuksia (incompatible device ja jotain muuta, hävisivät nopeasti näkyvistä) Testasin asetuksien säilymistä: eivät säily.
Paska värkki joka tuskin millään päivityksellä koskaan toimii normaalisti.
Luultavasti DNA-kaupassa kaikki muutkin samanmerkkiset (MF286) modeemit samanlaisia. Saammeko uudet tilalle vai pitääkö vaihtaa operaattoria?
Selvästi nämä modeemit hajoavat päivitysprosessin aikana. Olisi ihan kiva tietää, hajoaako nämä silloin kun verkkokaapeli on kytkettynä LAN1 porttiin? Itselläni oli päivitysprosessien aikana erillinen reititin kytkettynä LAN1 porttiin ja päivittävä kone johonkin muuhun porttiin.
Kannaatako tuota B10 laittaa vai ootella jotain mahdollista päivitystä?
Modeemi välillä tavoittamattomissa yön jälkeen, eli päivä käynnistyy buuttaamalla laite. Tuon jälkeen voi toimia tunnin parikin, kunnes lan-portin takana olevat wlan extender clientit eivät saa ip-osoitetta dhcp:ltä. Itse wlan extender toimii hienosti, mutta mf286:n lan-puoli kosahtaa väliajoin. Homman saa toimimaan mf286:n uudelleenkäynnistyksellä, joka on muuten ihan vitun perseestä koko homma.
Ja välillä tosiaan koko laite on niin jumissa, että pyytää salasanaa niin kauna kunnes koko laite on koomassa. Kun tämän koko perheen iloisen pikku yllätysmunan sitten buuttaa, niin palkinnoksi kerrotaan että laite on resetoitunut ja joskus jopa sim-kortti on lukossa. Ja siis kyllä vain, ihan kuin laite puolestani olisi pollannut sim-kortin piniä väärillä digiteillä verkkoon.
Kiteytän tähän vielä: Paska laite.
Ostin tämän Porvoon dna-kaupasta. Asun eri paikkakunnalla. Kertokaas dna-tuki ohjeet miten paketti palautetaan ja tilalle lähetetään vastaava eri merkkinen toimiva laite, ja toki niin että tästä ei koidu meikäläiselle mitään kuluja. Sähköpostiosoite löytyy siitä kentästä johon se täytetään, ja joka ei näy publicciin keskusteluketjuun. Sieltä aspan reunalta se varmaan nähdään.
Luulen että sulkevat tämän palstan kuitenkin pian, sen verran hyvää mainosta ko. modeemi on saanut!
5 minuuttia sitten taas laite buutattu, kun dhcp ei jaa ip-osoitetta.
DNA tuki....herätys... miten toimitaan..?
minulla on siinä se b04 versio,kertokaa nyt viisaat mitä tehdä?
rahalla on ostettu power kaupasta ja mielellään ei haluaisi alkaa käyttään aikaa tämän korjaamiseen tai toinen vaihtoehtoa mennä tällä versiolla joka flagaa heti kun sms viesti saapuu "tosin pirun kätevää saada nuoriso nukkumaan"
ystävällisesti
kärsivällisyyden loppuminen vaihdettu pitkämielisyyteen!
Mullahan on siis vaihdossa saatu B04 mokkula joka on toiminut vaihdon (jonka siis tein 7.9.) jälkeen moitteetta.
@DNA: mikä on tilanne korjatun firmiksen aikataulun kanssa?
Voimassaoleva päivitysversio on B10.
Minulla on automaattiset päivitykset ruksattu pois.
Onko modeemiin tullut mahdollisesti joku korjauspäivitys siitä huolimatta vai mistä yllättäen alkanut moitteeton toiminta johtuu?
Tuskinpa on tullut modeemiin päivitystä , sillä silloin olisi myös softaversion numero muuttunut.
Sen sijaan DNA on saattanut tehdä jotakin tukiasemalla , jonne sinulla on yhteys.
Kun tuossa kirjoittelin juttuja koneella, niin netti hidasteli aika ajoin, ja sitten pysähtyi. Taas punainen 3/4G. Menin käyttöliittymään, joka oli aika hitaalla. Näytti, että LTE kanavana olisi 800 GHz yksin, kun yleensä sillä on parina 1800 Ghz. Etusivulla luki, että yhteys katkaistu, IP-osoitteita ei ollut. Yritin vaihtaa LTE:n toiseen, kun ajattelin että on vaan pudonnut just siltä taajuudelta, antoi ilmoituksen että ok, mutta tiedoissa näkyi, että olisi 800 päällä edelleen. Kun yritin laittaa yhteyttä uudelleen päälle ilmoitti että virhenumero. Katselin asetukset läpi, muuten kaikki oli kuten yleensä, paitsi että sivulta toiselle vaihto oli hidas ja päivityksen haku oli harmaana. Yritys tehdä uudelleenkäynnistys mokkulan sisältä antoi saman virhenumero-ilmoituksen. Ei kun virrat pois taas. Käynnistyi ok, mutta hallinta oli hidas. Se ei ole aiemminkaan tässä mokkulassa mikään maailman nopein ollut, mutta kun kaikki on toiminut tähän asti, ei siellä ole tarvinnut käydäkään.
Vaihdoin PC:n varmuuden vuoksi LAN2 paikkaan. Nyt näyttäisi, että toimii, samoin hallinta tuntuu toimivan nopeammin. DNA:n huoltotiedotteissa ei näy, että täälläpäin olisi jotain puuhailtu ja tuskin lauantaina ainakaan? En tiedä noista. Jotain hässäkkää on siis jo B04-versiossa?
Taisin mainita elokuussa, että minulla netti pätki jo heinäkuussa, siis ennen B09- päivitystä. Sitä tapahtui harvemmin ehkä kerran viikossa... no se versio ei ehtinyt olemaan minulla montaa viikkoa, joten ei ollut pidempää kokemusta.
Katsoin viestisi, tuollaista mitä elokuun viesteissä kirjoitit en ole ennen tätä b04 softalla nähnyt. Vanha mokkula oli mulla huhtikuun alusta elokuun alkuun ilman pätkimistä, piuha oli aina Lan1 paikassa. Mikä näitä vekottimia oikein riivaa.. Tuossa ennen kuin laitoin piuhan Lan2 paikkaan ei antanut ollenkaan upload - lukemaa speedtestissä. Unohtui mainita edellisessä viestissä.
Milloin päivitys on mahdollisesti tulossa? vai voiko sitä edes päivityksellä enää saada kuntoon jos asetukset resettailee joka bootin yhteydessä?
Lähimpään DNA kauppaan on sen verran matkaa että ei kehtais asioikseen lähteä boxia vaihtamaan.
@Mervi: Minun ensimmäinen modeemi B04 versiolla alkoi temppuilla vähän samaan tapaan. Lopulta se piti bootata kerran päivään.
@Oruk: Koska DNA viettää hiljaiseloa uuden version suhteen, minä veikkaan meidän nyt vain kärsivän näiden ontuvien modeemien kanssa.
Mitä tämä koko show on opettanut minulle? Ainakin sen, ettei minulle enää tule operaattoreiden omia laitteita. Koska operaattorin pääasiallinen tehtävä on tarjota nettiyhteyksiä, laitepuoli roikkuu siinä sivussa ja sillä ei ole niin väliä. Pelkästään laitteita myyvät yritykset elävät sillä, joten heiltä voi odottaa nopeampaa reagointia ongelmatilanteissa.
Samaa sähläystä moneen kertaan: resetointia sekä virtoja pois ja päälle. Tietokone näyttää välillä toimivaa yhteyttä vaikka verkkoon ei pääse ja modeemi ilmoittaa ettei ole yhteyttä.
Miksi DNA ei vaadi modeemin valmistajalta uusia laitteita? Nykyisten vaihtaminen myymälässä ei auta mitään, koska tilalle saa aina samanlaisen viallisen vehkeen.
Jos laitteen takuuaika on vielä voimassa, saanko rahat takaisin? Olen ostanut modeemin kertamaksulla ja minulla on toistaiseksi voimassa oleva sopimus.
"Miksi DNA ei vaadi modeemin valmistajalta uusia laitteita? Nykyisten vaihtaminen myymälässä ei auta mitään, koska tilalle saa aina samanlaisen viallisen vehkeen."
Jaa'a. Jospa se olisikin niin helppoa , että vain vaihdetaan laite. Näissä viallisissa on DNA:lle räätälöity ohjelmisto ja DNA ei toimita mitään muuta kuin omalla softallaan varustettuja. Ja vika on siinä softassa tai oikeasteen siinä , että päivitys ei toimi , vaan softa sekoaa päivityksessä.
Miten tämä mf286 ongelmienhoito meni niinkuin omasta mielestä?
Itsellä on nyt vähän rampana toimiva modeemi mutta parempi tämä nyt on kuin se kerran päivään jumiin menevä yksilö. Nopeus tässä on pudonnut kolmannekseen siitä mitä se toimivana oli. Harmi vain kun tässä pitää nyt odotella joulumarkkinoita. Silloin tulee useammalta muulta valmistajalta 4G-modeemeita saataville. Jos (kun) DNA ei saa modeemiin toimivaa firmistä, talouteen tulee rinnalle toimiva modeemi. Siihen asti harrastan tätä "vaihda modeemi uuteen"-leikkiä. Minulle se maksaa sen vaivan, että irroitan modeemin aamulla ja käyn iltapäivällä kotimatkalla vaihtamassa sen taas uuteen.
https://kauppa4.dna.fi/DNA-Open/Nettiyhteydet-ja-laitteet/Modeemit-ja-mokkulat/DNA-Kotimokkula-4G%2B-WLAN-MF286A/p/QM00007
Vilkaisin samalla oman modemin mallin ja se on näköjään MF286A. Merkintä löytyy laitteen alla olevasta tarrasta. Tämä rauta ilmeisesti nyt toimii joten kuten B10 versiolla. Ainakaan ei ole vetäissyt väkisin tehdasasetuksia päälle. Jumittuminen näyttää tulevan yhä tihenevällä aikavälillä. Edellisestä bootista oli nyt neljä päivää.
Oma veikkaukseni on, että nyt on tullut modeemin rautapuolelle joku muutos, joka on vaatinut muutoksen softaan. Muutos ei kuitenkaan ole yhteensopiva vanhempien modeemien kanssa, joten se sotkee jotain modeemin sisällä päivitysvaiheessa.
Ettei motikan vaihto auta muutakuin
Ongelmat muuttuu.
Carrier aggrecation käsittääkseni tarkoittaa laadukkaampaa yhteyttä nopeuttamalla taajuuksia.mf286 purkki rautana ihan jees kun saisivat tuon käyttöliittymän ongelmat kuntoon.
Linux jyllää tuossa purkissa ja web servussa tuo dnan softa
MF286 ja MF286A:n ero on ainoastaan emolevyn ja WiFi-piirisirun uudempi generaatio. Teknisissä spekseissä, ominaisuuksissa tai softassa ei ole eroja.
Näillä näkymin olemme löytäneet potentiaalisen ratkaisun asetusten häviämiseen uudelleenkäynnistyksessä joillakin asiakkailla. Kyseessä näyttäisi olevan kombinaatio ongelmista, mitkä johtuvat päivityksen ennenaikaisesta keskeyttämisestä. Jos ja kun päivitysprosessi keskeytetään esimerkiksi uudelleenkäynnistämällä tai resetoimalla laite ennen päivityksen loppuunsaattamista, laitteen muisti voi korruptoitua.
Kannattaa siis varmistaa tulevissa päivityksissä että antaa laitteen suorittaa päivitys loppuun ja tarkistaa että laite on sijoitettu niin ettei se voi esimerkiksi ylikuumentua.
Julkaisemme uuden päivityksen lähitulevaisuudessa muutamalla asiakkaalle, jotka ovat IMEInsä antaneet ja kärsivät ongelmasta sekä omalle testiryhmällemme. Tämä päivitys toivottavasti saa korjattua myös jo korruptoituneet laitteet. Tiedotamme lisää kun päivitys on valmis ja todettu toimivaksi.
Minäkin voisin kyllä IMEI:n antaa jos päivityksen saisi ennakkoon. B09 tällä hetkellä ja asetukset resetoi ainakun boxin boottaa. B10 en ole vielä uskaltanut laittaa, jos menee vielä enemmän sekaisin.
Tuosta tulikin mieleen aikanaan oma päivitykseni, joka jäi pyörimään tyhjää niin kauaksi aikaa, että oletin sen jääneen jotenkin looppiin. Kun mitään ei tapahtunut kirjauduin muistaakseni ulos asetussivuilta kesken kiekon pyörimisen.
Nyt on vaihtokone saatu ja tuntuu pelaavan versiolla 09 ongelmitta. Päivitys saa jäädä siihen saakka kunnes oikea korjaus saadaan aikaiseksi.
Onko MF286:een odotettavissa piakkoin WPA2-päivitystä?
https://www.dna.fi/dna-kotimokkula-4g-wlan-mf286
johon pääsee tältä sivulta:
https://www.dna.fi/tuki-mokkulat
ei ole mitään mainintaa näistä ongelmista. Tai edes mainintaan siitä että päivitysten jakelu on toistaiseksi keskeytetty.
Olin 4G-yhteysongelmiin liittyen yhteydessä DNA:n puhelintukeen, ja samassa yhteydessä kun sieltä kehotettiin tekemään laitteelle tehdas-resetti, kysyin että kannattaako heidän mielestä laitteen ohjelmisto päivittää uuteen. Mainitsin olevani skeptinen kuluttajalaitteiden päivitysten suhteen, mm. aiemman Huawei B593 -brikkauskokemuksen takia. Linjan toisesta päästä neuvottiin että kyllä kannattaa päivittää, ja että päivitysongelmat liittyy nimenomaan vanhempiin laitteisiin ja tällä nykyisellä mitään ongelmia ei ole. Tässäkään kohtaa ei mainittu että päivitysten jakelu on toistaiseksi keskeytetty.
Vasta kun yritin ladata päivitystä ja se ei johtanut mihinkään, rupesin hakemaan täällä forumilla ja alkoi selvitä että päivitykseen näyttää liittyvän aika paljon ongelmia. Onneksi en ollut lähtenyt aiemmin liikkeelle ja ryhtynyt päivittämään, ja laitteessa on edelleen vanha B04-ohjelmistoversio joka tuntuu (toistaiseksi) toimivan.
Olisi joka tapauksessa järkevää että ainakin tuolla /tuki-mokkulat -sivulle linkatulle MF286-ohjesivulle (ja puhelintuessa) kerrottaisiin mikä on todellinen tilanne, eikä annettaisi harhaanjohtavaa tietoa. Ja oletettaisi että käyttäjä kahlaa forumipostauksia läpi "varmuuden vuoksi", kun noilla muilla kanavilla annettuun tietoon ei voi luottaa.
Purkki on tehdasasetuksilla ja pelkästään WIFI verkon kautta käyttö. On päivitetty uusimpaan ohjelmaversioon, tosin päivityksen jälkeen kerran tuli herja, että päivitys epäonnistui???. Näyttää tuota uusinta versiota ohjelmana kuitenkin. Päivitys tehty ohjeen mukaan, ei virtoja katkottu (on akkukin) ja ei ole kuumassa tilassa (viileä huone). Auttaako tuohon muu kuin purkin takuuvaihto myymälässä toimivaan ?
Oma modeemi näytti tänä aamuna punaista valoa ja oli jumissa. Kolme reboottia virtanapista eikä noussut ylös toimivalla tavalla. Pitää illalla katsoa mitä sille kuuluu.
Joensuun DNA kauppa suostui tuon vaihtamaan vasta sitten, kun kävin kotoa hakemassa vanhan EHJÄN virtalähteen ja vanhan LAN-kaapelin (5 kuukautta vanhat). EIVÄT VOINEET OTTAA VAIHTOLAITTEEN PAKETISTA UUTTA VIRTALÄHDETTÄ JA LAN-KAAPELIA itselleen VAIKKA EHDOTIN. Kuulema heitä näin ohjeistettu...
Minusta oli aivan turhaa asiakkaan juoksuttamista, siksi sanoin DNAn nettiliittymän samalla irti on näitä muitakin operaattoreita.
Muistakaa siis ottaa vanha toimiva virtalähde ja LAN-kaapeli mukaan kun menette vaihtamaan!!!!
Ettei tarvitse kymmeniä tai satoja kilometrejä turhaan ajella ja jonottaa montaa kertaa.
ZTE MF286 versio ZTE_DNA_MF286_B04. Portti 1 siltaav, julkine kiinteä IP osoite. 2 minutin välien 3g/4G verkko pätkäisee ja aloittaa uudestaan. Korjaako b10 vian?
Tämän lisäksi ethernet yhteys toimii vain jos käytössä on yksi portti ja siinä yksi laite. Muussa tapauksessa ethernet yhteys katkeaa hetken kuluttua laitteen käynnistämisestä. Wifi onneksi vielä toimii.
Millaisia lukemia saatte Ooklalla tai muilla nopeusmittateilla vaik DNAn omalla? T.Markku
PING 27 ms
DOWNLOAD 30.76 Mbps
UPLOAD 15.02 Mbps
Iltaisin keskimäärin hitaammat nopeudet. Liittymän nimellisnopeus on 50 Mbps, kaapelimodeemin kylkiäis-SIM. MF286 (B04) on lukittu 2100 MHz bändille ja tolppa on muutaman sadan metrin päässä, muutaman talon takana. Kone on piuhalla purkin 1-portissa kiinni ja purkki siltaavassa tilassa.
Toimiiks sulla vaikka toi DNA hubi tai muita laitteita, puhelin, telkkari, tolla nopeudella ja pätkiikö?
Sitä tukiasemaa mihin ZTE on yhteydessä voi (reitittävässä tilassa) seurata laitteen hallinnan pääsivulta, en muista tarkkaan mistä kohtaa.
Mä olin yhteydessä DNA:n asiakaspalveluun parikin kertaa ja sain hyvät neuvot: lukitsin mokkulan 4G/3G tilaan ja taajuuden 1800MHz. Samalla kääntelin mokkulaa neuvotun tukiaseman suuntaan. Kaikki siniset sig- valot palavat ja näyttää toimivan nyt hyvin.
Mun mokkulan nimessä on 4G+WLAN MF286. Siis toi plussa. Nopeudet nyt 30- 50 download ja 30-60 upload. Hämmästyin kun kokeilin . Toivottavasti homma pelittää muillakin. Kannattaa kysellä DNA: sta. T: Markku
Perjantaina mulle kuorma-autolla toivat ruotsista uuden mf286 modeemin.
purkissa oli ohjelmistoversio ZTE_DNA_MF286_B10.
eikä mene jumiin tekstiviesteistä ja eikä hukkaa asetuksia vaikka kuinka buuttaa tai nykii johtoja irti seinästä.Semmoinen kaveri kun bruce lii ruotsista ZTE yhtiöstä otti yhteyttä ja kysyi että haluatko että vaihdetaan tuo modeemi.
Tuohan alkaa vaikuttaa siltä , että jakelussa on hieman erilaisia rautaversioita tai osa laitteista on raudan osalta jotenkin viallisia , koska sama softa toisissa toimii ja toisissa ei.
Tosi kummalta tuntuu. Toimivat tosiaan eri tavalla.
Mulla vielä tarkennus: lukitsin 4G-tilaan ja toimii.
Yhteyttä vaan myyjään. Kyllä homman täytyy pelittää.
Asun eri kanavien (taajuuksien) välialueella, siksi alussa tökki ja pätki. Mut mä sain neuvoa ihan online ja se auttoi.
T: Markku
ZTE_DNA_MF286_B10.
Yleensä minun boksin LTE-taajuus on 1800MHz ja se näyttää olevan nopeampi ja
paremmalla Signaalin voimakkuudella, joten pakotin sen nyt taajuudelle 1800MHz.
Ainakin minulla tuo taajuuden vaihtuminen näyttää aiheuttavan ongelmia ja boksin yhteys ei taida olla sen jälkeen aina ok, kun Cell ID tai ip- numero puuttuu ja ei elvy tilanteesta ilman uudelleen käynnistystä.
Vaihdoin tuon MF286 purkin uuteen MF286A DNA kaupassa.
Toimi 2 viikkoa hyvin, nyt oli mennyt "jumiin". Hallintasivulla näytti kaikki olevan ok, mutta oikeasti yhteyttä internettiin ei ollut. Halintasivulta uudelleen käynnistys ilmoitti vain "virhe". Virtaresetillä nousi sitten yhteys ylös. Sama "ominaisuus" oli vanhassakin.
Eli edelleen on jotain häikkää tuossa uudessakin versiossa, ei ole toimintavarma. Pitäisi kai laittaa kellokytkin tms jotta purkki buuttaisi automaattisesti silloin tällöin, mutta hankin akun tuohon niin pelkkä kellokytkin ei nyt auta (tai akku hankittu turhan takia).
Ei ole hyvä vaihtoehto jos tarvitsee esimerkiksi kameravalvontaa varten yhteyden, ei voi pitää akkua sähkökatkojen varalta (kun pitänee olla kellokytkimen takana?).
Toimii toki paremmin kuin vanha, se piti buutata muutaman päivän välein/päivittäin.
Versio on B09.
Tässä vielä omat tietoni:
1) Mikä softaversio ja onko toistunut myös aikaisemmalla?
ZTE_DNA_MF286_B10. Kyseinen päivitys asentui heti laitteen ensimmäistä kertaa verkkoon kytkiessäni. Päivitys asentui kuten kuuluikin, ei sähkökatkoa päivityksen aikana tai mitään muutakaan normaalista poikkeavaa.
2) Oletteko yrittäneet manuaalisesti resetoida laitetta ja tämän jälkeen kokeillut resetoituuko modeemi myös uudelleenkäynnistyksessä?
Kyllä. 32 sekuntia reset-nappi pohjassa. Ei vaikutusta kuvattuun ongelmaan.
3) Mitä asetuksia olette vaihtaneet (tarkat kohdat, jotta voidaan kokeilla täsmälleen samoja asetuskombinaatioita)?
Oletussalasana, DHCP IP-osoitealue, Wi-Fi -verkkojen nimet. Kokeiltu kaikkia myös yksitellen rebootaten jokaisen vaiheen jälkeen. Joka kerta asetukset häviävät.
4) Mitä laitteita Mokkulaan on kytketty ja miten ja mihin portteihin?
Yksi pöytätietokone kiinni suoraan LAN4-portissa.
5) Tapahtuuko uudelleenkäynnistyksessä jotain muuta (kestää kauemmin kuin yleensä, LED-valot vilkuttelevat enemmän, joku punaisella jne)
Käyttöliittymän kautta tehty uudelleenkäynnistys -> 1 min -> UI vastaa jälleen. Ei mitään normaalista poikkeavaa ledien kohdalla.
6) Kaikki mahdollinen edellämanituista mahdollisesta syistä mitkä voisivat tilanteeseen vaikuttaa
En keksi mitään syytä, miksi laite tekisi näin. Kuten kohdassa 1) sanoin, päivitys sujui ongelmitta. Ei sähkökatkoa tai tietenkään laitteen resetointia.
käytän kyseistä purkkia sillatussa tilassa ja reitityksen ja muurin työn hoitaa oma viritys. modeemi pitää käynnistää uudestaan joka päivä kerran tai kaksi. yhteys ei katkea kokonaan vaan hidastuu aivan älyttömästi. noin 3-6mbps jolloin ei enää millään laitteella tee enää mitään. ohjelmistoversio on edelleen B04.
Ainoa oikea ratkaisu on, että DNA kerää kiltisti boksit pois ja vaihtaa ne uuteen tai antaa rahat takaisin.
Oma modeemi jumittaa vähintään kaksi kertaa viikkoon. Olisi käytön kannalta mukavaa, jos ei tarvitsisi käynnistellä käsin koko ajan.
MF286
Näkyy ilmoittelevan modeemin uudesta saatavilla olevasta päivityksestä. Onko jotain ratkaisevasti uutta tapahtunut? Vaihtokone on toiminut kuukauden päivät ilman ongelmia. Onko mitään syytä päivittää ollenkaan?
Versio on B09.
Mitä oleellisia muutoksia ja parannuksia on tullut version B09 jälkeen, koska modeemi tyrkyttää päivitystä joka päivä?
Tämä on jo kolmas kerta kun pitää kysyä samaa asiaa!
Boottaa joka aamu että pääset nettiin.. Aika masentava laite kun vika kestää
kuukausia eikä korjausta tule!!
Laite jumii monta kertaa päivässä ja vaatii uudelleenkäynnistyksen. Kun toimii, niin toimii ok.
B10 käytössä, resetoitu, käynnistyy ongelmitta, vain wifi käytössä.
DNA! Saako jättää kk-maksut maksamatta ja/tai laitteesta korvausta niin kauan kuin laite pätkii monta kertaa päivässä?
Tällä hetkellä pitää käyttää nettiä varamokkulan kautta, jos haluaa varmasti toimivan netin. Joten mitä tällä kalliilla laitteella nyt tekee?
Jospa tänään black fridaysta löytäisi korvaavan laitteen, niin voisi tämän paskan heittää dnalle takaisin.
Ilmoittele tännekin jos löydät hyvän!
Kimppatilaukset menemään!!
Versio on B09.
pena
18 Mar Ilmoita
Pyydän DNA:n vastausta tähän:
MF286
Näkyy ilmoittelevan modeemin uudesta saatavilla olevasta päivityksestä. Onko jotain ratkaisevasti uutta tapahtunut? Vaihtokone on toiminut kuukauden päivät ilman ongelmia. Onko mitään syytä päivittää ollenkaan?
Versio on B09.
pena
20 Mar Ilmoit
Loppuiko teiltä vastaukset vai ettekö enää tiedä yhtään mitään?
Mitä oleellisia muutoksia ja parannuksia on tullut version B09 jälkeen, koska modeemi tyrkyttää päivitystä joka päivä?
Tämä on jo kolmas kerta kun pitää kysyä samaa asiaa!
pena
21 Mar Ilmoita
@kai
Ilmoittele tännekin jos löydät hyvän!
Kimppatilaukset menemään!!
pena
10 tuntia sitten Ilmoita asiaton sisältö
Edellisiin kyselyihin ei ole tullut vastauksia.
Miten pitää toimia jatkossa?
päivitystä tilanteeseen. Päivitys B04 --> B09 aiheutti osalla asiakkaista ongelmaa, missä LAN1-porttiin kytketty laite aiheuttaa pätkimistä ja muuta epävakautta.
B09 version ongelmiin julkaistiin korjaus B10, joka korjasikin LAN1-porttiongelman. Valitettavasti molemmissa päivityksissä on riskinä vika, missä laitteen uudelleenkäynnistys hävittää Mokkulaan tehdyt asetusmuutokset. Tämä johtunee päivitysprosessissa tapahtuneesta äkillisestä keskeytyksestä, mikä korruptoi sisäisen muistin.
Tällä hetkellä meillä on sisäisessä testissä B12 joka korjaa asetusten häviämisen eli toisin sanoen suojaa päivitysprosessia ja korjaa jo valmiiksi korruptoituneen muistin. B12 vaatii kuitenkin edelleen säätöä, jotta tämä suojaus ja korjaus muistin korruptointiin varmasti onnistuu. Lopullinen asiakkaille portaittain ilmestyvä päivitys on näillä näkymin B13, jonka testiversio pitäisi tulla sisäiseen testaukseen viikolla 49. Valitettasti lopullista aikataulua julkaisulle ei vielä voi antaa.
On harmillista, että päivitykset ovat aiheuttaneet osalle asiakkaista haittaa, eikä B04 version muutamia lastentauteja päästä vielä korjaaamaan. Erityisen ikävää asiasta tekee sen, että päivitysten tuomat ominaisuudet ovat monien odottamia ja parantaisivat jo valmiiksi hyvää laitetta entisestään.
MF286:t, joissa on B04 päivitys, eivät voi tällä hetkellä päivittää laitettaan. B09 version laitteille tarjotaan edelleen B10 päivitystä. Jos B09 versiolla ei ole ongelmia, ei laitetta kannata päivittää B10:een. Ts. B04 on edelleen enemmistön versio, mihin ei tällä hetkellä ole tarjolla päivitystä. Tulevaisuudessa kaikki versiot päivitetään B13 tai sitä uudempaan versioon.
Uusimmat päivitystiedot löytyy täältä: https://www.dna.fi/dna-kotimokkula-4g-wlan-mf286
Yleisesti ei ole tiedossa pätkimisongelmaa (pl. B09 versiossa joissakin tilanteissa). Yllä olevasta osoitteesta löytyy myös uusin versio oppaasta, missä on parannettu ohjeistusta Mokkulan asetusten muuttamiseen. Pätkiminen voi johtua laitteen huonosta sijainnista WiFi tai 4G-verkon osalta, vääristä asetuksista, WiFin ongelmista tai käyttölaitteista. Näiden selvittelyssä voi kääntyä myös asiakaspalvelun puoleen.
Olkoon laite kuinka hyvä tahansa jos softa on on mitä on 🙁
Mulla laite vaihdettiin kertaalleen uuteen. Uudessa laitteessa tuli netin katkeamisen lisäksi myös wifin katkeaminen jota ei entisessä ollut. Onko ne kiinasta myyneet dna:lle
II laadun laitteet halvalla?
Nyt laitan mietintään tämä DNA:n netin......heitänkö silläkin veslintua!
On meinaan tämän asian hoito ollut täysi vitsi!
Ei voi kyllä kehua dna touhua, palkatkaa vaikka kiinasta joku osaaja. 3kk ollut ongelma
johon ei ole tullut korjausta. Tekis mieli pyytää rahat takaisin!!
Toivottavasti B13 palauttaa ennalleen ja voi taas käyttää.
OTA-päivitykset vaatii ammattitaitoa tekijöiltään ei niinkään asentajilta.
Ei tämä ilmainen ollut kumminkaan keväällä.
Soittelin asiakaspalveluun että pätkii netti. Eli ei vain enää laite mene nettiin vaikka onkin wifissä. Laitteessa näyttäisi myös olevan 4g päällä.
Asiakaspalvelussa kerrottiin ettei tällaisia ongelmia ole ollut? Hah. Nyt sitten täältä saa lukea että laite olikin ihan susi jo ja on ollut. Miksi näitä laitetaan kentälle ? Mitä tämän kanssa kannattaa tehdä? Palautukseen koko setti?
Ei normaali ihmiset pärjää tällaisten kanssa. Saatika tällainen joka osaa vähän katsoa asetuksiakin. Silti netti ei pysy päällä.
Pitää siis käyttää reititin sähköstä pois aina ennenkuin haluat käyttää sitä. Ei ihan vastaa odotuksia kun pitäisi yhdistää mm. Valvontakameraan jatkuvasti yms.
Minulla kun ei netti enää pelannut, ei tuo reititin halunnut myöskään itseään buutata nettiselaimen kautta. HUOMiO : väärä numero.
Ihme paskaa myydään kuluttajille. Jos tuo päivitys nyt tulisi ens viikolla niin voisi kokeilla vielä. Mutta jos ei niin palautukseen lähtee. Ei jaksa tapella tämmösten kanssa.
Kaikki "varotoimet" tehty.Ainakin salasana menee oletukselle
uudelleen käynnistyksessä.Sitten tulee rajoitettu yhteys.
Johdolla sain toimimaan. Johto irti ja wifikin toimi,mutta uudelleen käynnistys kaiken
muuttaa voi. 3g/4g ledi vilkkuu himmeästi ja harvakseltaan . Nopeustesti anto
35Mbit/s mikä on täälä ihan hyvä.
Onko mitään ideoita viasta?
Mulla toimi hyvin n. 3 viikkoa. Aluksi oli vaikea jakso. Ohjeet auttoivat, mutta nyt ei. Sitten vaan tällä viikolla , 4.12. ma, huomasin, että nopeudet ovat poissa. Netti kyllä ja wifi toimii, mutta jotain kävi. Ookla - mittaus näytti alle 10 nopeuksia. Tehdasasetuksiin palauttaminenkaan ei auttanut. Signaalivaloista palaa neljä. Mulla on lukittu 4G ja taajuus 1800. Eivät auttaneet. Onko ollut joku päivitys, josta en tiennyt vai mitä? Nettisivulla olevat mokkulan tiedot ovat ok, mutta hyöty on huono.
Luulisi, että asuma-alueellani homma pelittäisi hyvin.
Mitä???
Danas je 10.12.2017.
Ongelma korjattu. Onhan tuo ZTE+dna softa kasa paskaa eihän siitä mihinkään pääse..
päivitystä odotellaan kuukausia?
Ongelma on sangen kiusallinen, koska luonnollisesti mm. kaikki konfiguroiduissa WLAN verkossa olevat laitteet putoavat verkosta ja tästä aiheutuu merkittävää haittaa verkon käyttäjille.
Eipä siinä mitään, mutta kun LAN-portit (joita ohjeetkin suosittavat varmatoimisuuden vuoksi käytettäväksi) lakkaavat muutaman minuutin päästä täysin toimimasta niitä kuormitettessa, ei voi tämän ketjun luettuani kuin todeta että palautan laitteen huomenna takaisin liikkeeseen.
Testasin tuon LAN -ongelman yhdellä ja useammalla kytketyllä laitteella parikymmentä kertaa, ja joka kerta se lakkasi toimimasta - tässä yhteydessä käyttöliittymä aina vaati uudelleenkirjautumista ja ilmoitti ettei kaapelilaitteita ole kytketty, ja data lakkaa porteissa liikkumasta - eli jotain siellä tapahtuu. Mitään toimintalokejahan tuo lapsille suunnattu käyttöliittymä ei näytäkään joten kuluttajan on hankala sen enempää mennä sanomaan mikä siellä menee pieleen.
Onnea teille jotka jaksatte odottaa noita päivityksiä kuin kuuta nousevaa, itse tein samaa pari vuotta Soneran kaapelimodeemiasiakkaana Ciscon EPC3825 -laitteen kanssa, joka oli susi jo syntyjään -- eivät ne sitä softapäivityksillä ole kuntoon saaneet tähän päivään mennessä, mutta onneksi ovat älynneet alkaa vaihtaa toimivampaa rautaa viimein tilalle.
Suosittelen samaa tässä asiassa muillekin.
Tällöinhän kaupan purku on käypä ratkaisumalli, kun myyjälle on jo annettu mahdollisuus viallisen laitteen korjaamiseen.
B09 ja B10 käyttäjät MF286 Kotimokkulalla pystyvät nyt päivittämään laitteen B13 versioon. Julkaisutiedot löytyvät täältä. Päivityksen pitäisi korjata kaikki täällä raportoidut ongelmat erityisesti B09 ja B10 versioissa sekä myös jälkikäteisesti hoitaa kuntoon ne laitteet joilla esiintyy ko. versioiden myötä mm. asetusten häviämistä uudelleenkäynnistyksessä.
B13 tuo myös mukanaan mm. parannusta WiFiin ja LAN-porttien toimintaan sekä hyviä lisäominaisuuksia.
Päivitys tapahtuu portaittain, varmuuden vuoksi jotta päästään reagoimaan mahdollisiin ongelmatilanteisiin.
DNA suosittelee päivityksen jälkeen tyhjentämään selaimen välimuistin sekä mahdollisuuksien mukaan resetoimaan laitteen yläosan reset-painikkeesta (30sek).
Kuten kaikilla laitteilla, ongelmatapaukset ovat harvoin yksiselitteisiä. Ongelmatilanteissa on aina hyvä tehdä ensimmäiseksi perusongelmanratkaisu:
Ongelmanratkaisua
Jos Kotimokkula tuntuu pätkivän tai toimivan muuten epänormaalisti, kokeile aluksi seuraavat toimenpiteet:
1) Tarkasta päivitykset ja päivitä laite mahdollisuuksien mukaan (kt.s kohta päivitykset tukisivulla)
2) Resetoi laite (kts. kohta resetointi tukisivulla). B13 versiossa resetointi myös aktivoi korjausmoodin. Resetointi kaksi kertaa peräkkäin on suositeltavaa.
3) Tyhjennä selaimesi välimuisti ja historiatiedot selaimen asetuksista (offlinetiedostot, evästeet jne.)
4) Päivitä käyttölaitteesi (tabletit, puhelimet, TV:t; kaikki Mokkulaan yhteydessä olevat laitteet)
5) Windows 10 kone kannattaa käynnistää uudestaan shift nappulaa pohjassa pitämällä ja esim. tabletit kannattaa käynnistää uudestaan pitämällä virrat pois kytkettynä yli 30 sekuntia
6) Jos ongelma poistuu kun käyttää Ethernet-johtoa (eikä ole korjaantunut ylläolevilla ohjeilla): vika on suurella todennäköisyydellä langattomassa WLAN verkossa. Tällöin kannattaa kokeilla WLAN kanavan käyttötaajuuden tarkastamista, käyttölaitteiden asetusten varmistamista sekä tietyissä tilanteissa WLAN kanavan lukitsemista. Lisätietoja www.dna.fi/tuki-wlan . Samaisesta linkistä löytyy myös tiedot mitä nopeuksia AC 2x2 laitteesta voi yhteensopivilla laitteilla saada.
7. Jos ongelma toistuu WLANissa ja Ethernet-piuhalla (eikä ole korjaantunut ylläolevilla ohjeilla) kyse voi olla verkkopuolen ongelmasta. Ko. tilanteessa kannattaa olla yhteydessä asiakaspalveluun. Täältä pystytään neuvomaan tukiasemien summittaiset paikat sekä mahdolliset käytettävät 4G taajuudet. Käyttäjä kuitenkin pystyy kokeilemaan erilaisia tapoja verkkoyhteyden parantamiseen. Lisätietoja www.dna.fi/tuki-netti . Tiivistetysti:
-Kokeile sijoittaa mokkula sille ikkunalle mikä osoittaa lähimpään tukiasemaan
-Kokeile lukita jokin tietty taajuus Mokkulan asetuksista, esim. 800, 1800, 2600
-Huonon kuuluvuuden alueella harkitse ulkoisen antennin hankintaa: www.dna.fi/mokkula-antennit
-Varmista ettei alueella ole aktiivista vikailmoitusta häiriötiedotteista
-Varmista ettei Mokkulan ja tukiaseman välillä ole signaalia estäviä esteitä
Huom! Mokkulan käyttöliittymä tarjoaa oletuksena mobiililaitteilla rajoitetumpaa mobiilinäkymää, voit vaihtaa myös mobiililaitteilla tietokone-näkymään, jolloin kaikki asetussivun asetukset tulevat näkyviin.
https://bbs.io-tech.fi/threads/zte-mf286-kokemuksia.609/page-16#post-2021464
Tämä laite, sen korjausyritykset, DNA Oyj:n kommunikaatio asiassa sekä asiakkaidensa kiusaaminen on saanut sellaiset mittasuhteet, että itse olen alkanut kerätä tästä tietoa enemmänkin verkkoon -- jos vaikka pääsisi laajakaista-asioissaan meitä uhreja helpommalla.