Siirry uusimpaan kommenttiin

Valitsemaanne numeroon ei juuri nyt saada yhteyttä

Kyseinen ilmoitus on saattanut yleistyä uuden älypuhelimen käyttöönoton myötä. Tuttavat myös ilmoittavat, ettei sinuun ole saanut yhteyttä, vaikka puhelin on varmasti ollut päällä. Vika on toki ikävä, mutta välttämättä alueen kuuluvuudessa ei ole vikaa.

Käytännössä on olemassa kolme tilannetta, milloin puhelu ei yhdisty oikein: puhelin on pois päältä, se ei ole matkapuhelinverkon peittoalueella tai puhelin on juuri päivittymässä verkosta toiseen (esim. 4G > 3G).

Ongelmat syntyvät siinä vaiheessa kun upouusi puhelin tukee 4G-verkkoa ja itse liittymä toimii vain 2G- ja 3G-verkoissa. Jos puhelin yrittää yhdistää 4G-verkkoon, jota se ei kuitenkaan voi käyttää, kestää jonkun aikaa ennen kuin puhelin pääsee takaisin 3G-verkkoon.

Näin voi käydä erityisesti silloin, kun puhelin on heikon kentän alueella, koska puhelin etsii jatkuvasti parempaa yhteyttä. Ongelman voi ratkaista esim. hankkimalla 4G-kykyisen liittymän, jolloin pääset käyttämään puhelimesi tukemaa nopeinta mobiilidatayhteyttä.

Mikäli 3G yhteyden nopeudet riittävät käyttöön hyvin ja kyseinen ongelma tuntuu ilmenevän useasti, kannattaa puhelimen verkkoasetuksista varmistaa, ettei puhelin yritä käyttää 4G-verkkoa. Alla yleisimpien käyttöjärjestelmien ohjeet 2G- ja 3G-verkkojen käyttöön.

  • Android: Asetukset -> Lisää asetuksia -> Matkapuhelinverkot -> Verkontila -> WCDMA/GSM (automaattinen yhdistäminen) tai lukitus jompaan kumpaan verkkoon: VAIN 3G/WCDMA / VAIN 2G/GSM.
  • Apple iOS: Asetukset -> Mobiiliverkko -> "Ota käyttöön 4G" - täppä pois päältä.
  • Windows phone 8.0 ja vanhemmat: Asetukset -> Matkapuhelinverkko -> Nopein yhteys -> 2G tai 3G.
  • Windows phone 8.1 ja uudemmat: Asetukset -> Matkapuhelinverkko -> SIM-asetukset-> Nopein yhteys -> 2G tai 3G.

https://youtu.be/omaJHRHa-84

Mikäli puheluiden yhdistymisessä ilmenee ongelmia tästä huolimatta, kannattaa tarkistaa kuuluvuuskartasta, onko osoite DNA:n kuuluvuusalueella: https://www.dna.fi/kuuluvuus-ja-peittoalueet

Kommentit

  • Tämä kommentti siirettiin erilliseen viestiin._

  • Yllä oleva teksti on ihan höpönpöppöä, Heinolan alueella alkoi viime syksynä kuvatun kaltainen ongelma, jolloin esim. vikapalvelusta neuvottiin kyseisiä temppuja kokeleimaan tuloksetta. Otin hyllystä vanhan yksitaajuus puhelimen, eikä silläkään/siihenkään pystynyt soittamaan, koska yhteys matkapuhelinverkkoon on katkennut, sama juttu kaksitaajuuskoneella, sekä useammalla "älypuhelimella". Pakotti puhelimen käyttämään mitä verkkoa tahansa, niin yhteyttä matkapuhelinverkkoon ei ollut.

    Liittymä oli 3G, puhelin 3G, myöhemmin 4G liittymä ja 4G puhelin 4G alueella, mutta yhteyttä ei ollut. Lähitienoon puhelimet, joissa DNA-liittymä, mykistyivät häiriön ollessa päällä suht yhtäaikaa, joskus useita kertoja päivässä jopa tunneiksi kerrallaan.

    Vikailmoituksia samalta alueelta oli tehty kymmenitä, operaattori vaan ei myöntänyt olemassa olevaa ongelmaa, eikä saanut puolessa vuodessa tehtyä asialle mitään. Nyt käytössä olevassa kilpailijan verkossa on yhtä voimakas 4G signaali, eikä mitään yhdistämisongelmia ole ollut.

  • Hei "Yksi monista"!

    Jos sama vika ilmenee useilla käyttäjllä ja päätelaitteilla, eikä ongelmaan tunnu löytyvän ratkaisua ja vika on jatkunut jo kuukausia, on ainut selitys että alueella on DNA:n matkapuhelinverkossa katvealue. Tilapäiset häiriöt tukiasemissa korjataan normaalisti 1-3 työpäivässä.

    Katvealueet merkitään asiakaspalvelusta järjestelmään ja tieto menee suoraan verkkosuunnittelullemme, jossa asia otetaan huomioon.

    Heinola on alueena turhan iso, joten jos ongelma on vieläkin ajankohtainen niin ole toki yhteydessä asiakaspalveluun.

    Voit ottaa yhteyttä soittamalla p.044 144 044 tai sähköisellä lomakkeella https://www.dna.fi/yhteystiedot asian hoitamiseksi.

    DNA Iiro palveluneuvoja
  • Hei kokeilin niksiä ja puhelimeni ei tue 3G tai 2G nettiä, tulee ilmoitus että no service. Kyseessä on juuri tänään korjauksesta tullut Huawei P8. Tekstiviestiä pystyn lähettämään, samoin selaamaan nettiä, mutta eivät puhelut toimi. Minuun ei saa yhteyttä enkä pystynyt päivällä edes asiakaspalveluunne soittamaan. Voisko tähän olla jotain selitystä? Olisi tärkeää saada soitot kuntoon kun asioitakin hoidettava, joten odottelen vastausta.

  • Hei Mailis!

    Ensimmäisenä kannattaa kyllä kokeilla vain ottaa puhelimesta hetkeksi virrat pois, jos tekstiviestit ja mobiilidata toimivat mutta puhelut ei niin laitteessa voi olla jokin tilapäinen häiriö

    DNA Iiro palveluneuvoja
  • Miksi välillä liittymäänne soitettaessa kuuluu "valitsemaanne numeroon ei juuri nyt saada yhteyttä" ja välillä taas hyvin nopea piippaus (nopeampi kuin varattu -tilassa)? Jälkimmäisessäkään tilassa eivät siis tekstiviestit mene perille.

Kommentoi tai kirjoita uusi viesti

Nimesi ja viestisi näytetään julkisesti.Sähköpostiosoitettasi ei koskaan näytetä julkisesti.